Onko palstapersoonalla erillinen itsetunto irl itsetunnosta? Jos on miten ne eroavat toisistaan? Onko toinen niistä valheellinen vai ovatko ne osa sitä kokonaisuutta persoonasta, jota kukaan meistä ei voi hahmottaa ihmisestä täydellisesti?
itsetunto vs. palstaitsetunto
21
1383
Vastaukset
Täysin siitä miten lähellä palstapersoona on sitä todellista. Ja kumpi on lopulta todellisempi.
- Mä sanon näin
missä ei ole ruumista esittämässä.
- Marie-Cecile
fiktiivisellä palstapersoonalla olla oikea itsetunto vai vain se hahmolle kehitetty itsetunto? Vai liittyykö se oikeus siihen oikeaan ihmiseen, joka sen palstapersoonan on luonut?
- Marie-Cecile
Mä sanon näin kirjoitti:
missä ei ole ruumista esittämässä.
ruumis estää todellisen minän toteutumista?
Marie-Cecile kirjoitti:
fiktiivisellä palstapersoonalla olla oikea itsetunto vai vain se hahmolle kehitetty itsetunto? Vai liittyykö se oikeus siihen oikeaan ihmiseen, joka sen palstapersoonan on luonut?
Tosin heikko itsetunto on helpompi ylläpidettävä.
- häh?
buddy-love kirjoitti:
Tosin heikko itsetunto on helpompi ylläpidettävä.
Osta realismia. Kirjoitus kuvaa _aina_ kirjoittajaansa, oli vaikka mikä fiktiivinen persläpi joku ( sinuun viittaamatta) nyt olikaan.
häh? kirjoitti:
Osta realismia. Kirjoitus kuvaa _aina_ kirjoittajaansa, oli vaikka mikä fiktiivinen persläpi joku ( sinuun viittaamatta) nyt olikaan.
Jotkut ovat vain monipuolisempia kuin arvaat.
- häh?
buddy-love kirjoitti:
Jotkut ovat vain monipuolisempia kuin arvaat.
L-o-p-e-t-a tuo >kuvottava< itsesi ylentäminen.
häh? kirjoitti:
L-o-p-e-t-a tuo >kuvottava< itsesi ylentäminen.
Että tarkoitin tuolla itseäni.
- häh?
buddy-love kirjoitti:
Että tarkoitin tuolla itseäni.
Vitsailetko, vai etkö ymmärtänyt mitä kirjoitin?
- häh?
buddy-love kirjoitti:
On kommunikaatio-ongelma.
Minä taas alan epäillä, että meidän älykkyysosamääriemme välillä olisi oikeasti niin suuri ero, ettei keskustelusta tule mitään.
Joko sinä olet patologisesti asioita omakohtaisen kokemuksesi kautta tarkasteleva, tai sitten et vain erityisen hyvin osaa erottaa kommenteista useampia tasoja. häh? kirjoitti:
Minä taas alan epäillä, että meidän älykkyysosamääriemme välillä olisi oikeasti niin suuri ero, ettei keskustelusta tule mitään.
Joko sinä olet patologisesti asioita omakohtaisen kokemuksesi kautta tarkasteleva, tai sitten et vain erityisen hyvin osaa erottaa kommenteista useampia tasoja.Meidän älykkyyseromme vaikeuttaa kommunikointiamme.
- häh?
häh? kirjoitti:
Joko sinä olet patologisesti asioita omakohtaisen kokemuksesi kautta tarkasteleva, tai sitten et vain erityisen hyvin osaa erottaa kommenteista useampia tasoja.Korjaan edeltävää siltä varalta, että jos vaikka sattuisit olemaan joku todistetustikin korkean älykkyysosamääränkin omaava, ettet pääse lisää pokkuroimaan...Itse kun en katsos ole testauttanut älyäni.:)
Piti puhumani älykkyydestä, ei älykkyysosamääristä. Mielestäni meidän älykkyystasojemme välillä, arvon kirjoittajanimimerkki buddy-love, voisi olla huomattavakin ero, jonka en kylläkään usko juontuvan niinkään älyllisen ymmärryksen eroavuuden määristä (välttämättä) sinänsä, vaan tavasta määritellä itsensä, tavasta käsittää itseytensä. Olet mielestäni melko huono erottamaan omia asioita koskevia mielikuviasi siitä, mitä joku toinen ( ts. = minä) ajattelee. Tuo puutteesi heijastuu mielestäni teksteihisi joka tapauksessa, pelleilit sinä tietoisesti enemmän/vähemmän/ ja/tai et ollenkaan.
Onko sinulla mielestäsi miten realistinen itsekäsitys? - häh?
buddy-love kirjoitti:
Meidän älykkyyseromme vaikeuttaa kommunikointiamme.
Tiedätkös siitä, että miten älykäs olet? Oletko mahdollisesti esimerkiksi käynyt älykkyystesteissä ja sen johdosta alkanut pitää itseäsi ajattelun ylijumalana?
- Lue.
Itsetunto on rohkeutta olla oma itsensä. Itsetunto on sitä, että uskaltaa toimia, puhua, pukeutua ja ajatella siten kuin tuntee oikeaksi. Itsetunto on kokonaisvaltaista itsensä hyväksymistä ja perusvarmuutta siitä, että on toisten hyväksymä. Itsetunto liittyy siihen, millaisia ominaisuuksia ja kykyjä omasta mielestämme meillä on ja millaisiksi nämä kyvyt arvotamme. Hyvä itsetunto on hyvä pohja ihmisen kehitykselle ja vaikuttaa positiivisesti mielialaan ja elämäntyytyväisyyteen. Hyvän itsetunnon omaava ihminen tietää millainen hän on ja arvostaa itseään sellaisena kuin on. Hän tuntee hallitsevansa omaa elämäänsä ja on tyytyväinen sosiaalisiin suhteisiinsa. Hyvään itsetuntoon liittyy tavoitteita, jotka voi saavuttaa, elämänkulkuun vaikuttaminen, tyytyväisyys elämään, kyky toteuttaa itseään ja suunnitella tulevaisuutta. Toinen mittaa itseään menestymisellä opinnoissa, toiselle puolestaan kyky solmia helposti ystävyyssuhteita toimii mittarina.
Itsetunto ei ole täysin pysyvä, vaan se voi vaihdella elämäntilanteiden, kokemusten, vastoinkäymisten ja epäonnistumisten myötä. Sosiaaliset taidot ja muilta ihmisiltä saatu hyväksyntä vahvistavat itsetuntoa. Hyvää itsetuntoa ei kuitenkaan saavuteta toisia miellyttämällä, vaan hyväksyntä ja hyvä itsetunto tulee saavuttaa omana itsenään. Itsetunto rakentuu pitkälti sen mukaan millaiseksi koemme itsemme. Itsetunto liittyykin itseluottamukseen ja oman itsensä arvostamiseen sekä oman elämänsä arvokkaana ja ainutlaatuisena pitämiseen. Itsenäisyys oman elämän ratkaisuissa sekä riippumattomuus muiden mielipiteistä tuntuu hyvältä ja vahvistaa itsetuntoa. Myös kyvykkyys, onnistuminen ja empaattisuus toimivat itsetuntoa vahvistavina tekijöinä. Hyvään itsetuntoon liittyy myös kyky arvostaa muita. Hyvä itsetunto sietää myös pettymyksiä. "Itsetunto on hyvä silloin, kun ihmisen minäkäsityksessä ovat voitolla positiiviset ominaisuudet ja huono silloin, kun negatiivisten ominaisuuksien määrä on suurempi kuin positiivisten", kirjoittaa psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen kirjassaan Hyvä itsetunto.
Ihminen, jolla on hyvä itsetunto
· Omaa "totuudenmukaisen" minäkuvan - ihminen tunnistaa ja tietää myös heikkoutensa. Ei puolustele heikkouksillaan huonoa käytöstä tyyliin: "minä olen sellainen, en voi itselleni mitään."
· Luottaa itseensä ja arvostaa itseään ihmisenä. Itsearvostus tarkoittaa sitä, ettei anna esimerkiksi loukata itseään. Itseluottamusta on sekin, että uskaltaa ottaa vastaan haastavia tehtäviä, joista ei ehkä selviä, mutta uskaltaa yrittää.
· Pitää omaa elämäänsä arvokkaana ja ainutkertaisena.
· On itsenäinen oman elämänsä ratkaisuissa ja on riippumaton muiden mielipiteistä.
· Ei koe tarvetta loukata muita, mutta elää omaa elämäänsä niin kuin haluaa - ei sen mukaan, mitä ympäristö kulloinkin arvostaa.
· Sietää pettymyksiä ja epäonnistumisia.
Hyvä itsetunto EI ole
· Samaa kuin itsevarma esiintyminen tai ulkoinen menestyminen.
· Pelkkää itsevarmuutta ja itsensä näkemistä ainoastaan myönteisessä valossa.
· Sosiaalista rohkeutta; hyvä itsetunto voi olla myös ujolla tai syrjäänvetäytyvällä ihmisellä. Vastaavasti kaveripiirin keskipiste, äänekäs, näkyvä ja sosiaalinenkin ihminen voi kaiken takana kärsiä huonosta itsetunnosta. Itsetunto ei aina näy ulospäin!
· Itsekkyyttä; se ei ole itsensä toteuttamista toisen kustannuksella.- Marie-Cecile
siitä mitä itsetunto on. Kiitoksia siitä :)
Ja miten sinun mielestä silloin palstalla olevan persoonan osan, mikä meistä jokaisesta näkyy tahallisesti ja tahattomasti, erillisyys tai yhdenmukaisuus on siihen oikeaan henkilön kirjoittajan takana?
tiedä. Tuskin kukaan kuitenkaan on tääl vuosia jaksanut mitään rooliakaan vetää.
- Marie-Cecile
sitä on vaikea sanoa onko täällä joku vetänyt roolia vuosia. Tuskin. Mutta mistäpä sitä voi tietää sellaista. Ihmisillä on välillä erikoisia motiiveja toimimiseensa.
Marie-Cecile kirjoitti:
sitä on vaikea sanoa onko täällä joku vetänyt roolia vuosia. Tuskin. Mutta mistäpä sitä voi tietää sellaista. Ihmisillä on välillä erikoisia motiiveja toimimiseensa.
palstauskottavuus vähenee ropisten sitä mukaa mitä ajattelevampi ja monipuolisempi kirjoittaja olet. Eli, tääl pitäis jankata koko ajan samasta asiasta ja pitää myös mielipiteestään kaikin keinoin kiinni vaikka ne olis kuinka idioottimaisia, mut uskottavuus täytyy säilyä.
Eli, jos ihminen on erittäin kapea-alainen ja ykspuolinen mielipiteistään kiinni pitävä, niin on palstauskottava ja tällöin myös palstaitsetuntoinen.
Todellisuuden kanssahan tuolla ei ole mitään tekemistä.
käsitys millainen itsetunto itsellä on. Esim. mulla ei selkeästi ole hyvä tai huono itsetunto omasta näkökulmasta. Tai joskus on hyvä, tietyissä asioissa ja tilanteissa ja oikeassa seurassa. Joskus on huono: huonona päivänä, tietyssä tilanteessa, tietyssä seurassakin ehkä (ainakin joskus ollut), nykyään seura tosin ei enää kauheasti vaikuta.
Kyllä palstaitsetunto varmaan vastaa suunnilleen kulloistakin oman itsetunnon tilaa.
Luulen, että aika hyvin kirjoitetusta tekstistä paljastuu itsetunnon kulloinenkin tila, rivien välistä. Itse ainakin luen paljon rivien välistä ja joskus ihan riveiltäkin. Mutta jotkut lukevat toisin ja pitävät hyvänä itsetuntona jotakin, mitä itse pidän huonon itsetunnon merkkinä.
Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2726032Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss643068- 2002961
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa232302- 721778
- 1451548
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1911493Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1621458Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1121428- 901334