Olettekos kovia lukemaan ?

orpana-67

Mitä olet viimeksi lukenut? Mitä hartaasti suosittelet muille? :)

Itse luen melko paljon. Nyt kuukauden sisällä oon lukenut :

- Kata Kärkkäisen Jumalasta seuraava
- Anna-Leena Härkösen Ei kiitos
- Sofi Oksasen Puhdistus
- Donald E Wastlaken Kuuma kiva ja Ihmisryöstön käsikirja
- Hannu Raittilan Rahat vai kolmipyörä ( kesken )

Nuo dekkarit on ihan älyttömän hauskoja. Niiden huumori puree ihan satasella :D
Sofi Oksasen Puhdistus kannattaa kyllä lukea. Hieno teos!
Härkönen ja Kärkkäinen tuotti miulle pettymyksen, vaikka kumpikin kirja sai tunteeni kuohuamaan silkasta raivosta! :)

40

691

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistu...

Joskus ala-asteella 1980-luvulla piti lukea joku kirja. Huomasin usein, että olin "lukenut" monta sivua kirjaa, silti ajatellen ihan muita asioita.

• Viimeksi olen lukenut Kari Ylänteen "Olutta" ja sitä ennen George Orwellin "Vuonna 1984" Nykyisin tulee luettua aika vähän Hesarin, Aku Ankan, työpapereiden ja netin lisäksi.

Ylensä jotain, mikä on aikanaan nostattanut paljon keskustelua, kuten vaikkapa Salman Rusdien "Saatanalliset säkeet" tai Kari Hotakaisen "Juoksuhaudan tie". Jos Oksasen kirjaa myydään yli 120.000, niin täytynee yleissivistyksen nimissä ottaa harkintaan.

• orpana-67

harkintaan jo nyt. Kyllä se kannattaa lukea! Juoksuhaudan tien oon miäkin lukenut, mutta Rusdie edelleen lukematta...Tiiä miten se on vaan jäänyt.

• cslkncsa

jaksanut lukea tota tekstiäs kuin vähän alusta vaan. Mä olen enemmän kirjoittaja kuin lukija ja päätin vastata, koska vastattaessa saa kirjoittaa. Mut joo, kyllä mä luen paljon lyhyitä tekstejä, niinkuin otsikkoja.

• orpana-67

jos otsikot edes jaksaa lukea, niin johan sitten tietääkin suurin piirtein mistä puhutaan ja pysyy kärryillä :)

• cslkncsa
        orpana-67 kirjoitti:

jos otsikot edes jaksaa lukea, niin johan sitten tietääkin suurin piirtein mistä puhutaan ja pysyy kärryillä :)

Hmm...

• ~Vanilla~

älyttömän paljon. Aina on useampi kirja meneillään. Juuri sain luettua Alexander McCall-Smithin naisten esivätoimimisto numero 1- sarjan uusimman. Hyvä oli, suosittelen. Nyt luen Kate Mossen labyrinttiä, kovasti on kehuttu, joten saas nyt nähdä.

Millainen tuo Puhdistus oli? Minä harvemmin luen suomalaisia kirjoja, mutta tuota olen miettinyt...

• orpana-67

Lainasin netistä pienen pätkän :

"Vallan, väkivallan ja pakkomielteisen rakkauden kudelma syväluotaa Viron lähihistoriaa kahden eri-ikäisen naisen elämänkohtaloiden kautta. Vaikuttavuudessaan ohittamaton teos."

Lue ihmeessä. Teksti oli loistavaa. Se tuotti vahvoja visuaalisia mielikuvia, vei mukanaan tarinan sisään.

• ~Vanilla~
        orpana-67 kirjoitti:

Lainasin netistä pienen pätkän :

"Vallan, väkivallan ja pakkomielteisen rakkauden kudelma syväluotaa Viron lähihistoriaa kahden eri-ikäisen naisen elämänkohtaloiden kautta. Vaikuttavuudessaan ohittamaton teos."

Lue ihmeessä. Teksti oli loistavaa. Se tuotti vahvoja visuaalisia mielikuvia, vei mukanaan tarinan sisään.

lukea. Mulla on vain se ongelma, että kun luen niin paljon, niin melkein jokaisesta suomalaisesta kirjasta tulee tunne, että pystyisin nimeämään mistä toisesta kirjasta se on saanut vaikutteita. Joskus tuntuu, ettei Suomessa osata tehdä mitään omaa.

• puskajussista

noita ammattilehtiä päivittäin mut en kyllä kirjoihin ole koskenut 20 vuoteen. Kyllä ihmisen hyvä olisi lukea

• grööh

Kata Kärkkäisen Jumalasta seuraava
      - se luulee liikoja itsestään.

Anna-Leena Härkösen Ei kiitos
      - ei mullekaan.

Sofi Oksasen Puhdistus
      - tarkoittaako se ryöstöä vai likvidointia?

Donald E Wastlaken Kuuma kiva ja Ihmisryöstön käsikirja
      - Donaldin kuuma ja kiva saa jäädä sen omaksi tiedoksi. Liittyykö siihen ihmisryöstö?

Hannu Raittilan Rahat vai kolmipyörä ( kesken )
      - mieluummin ne rahat.

• sirpamaikkarilta

linnunradan loppuun. Seuraavaks odottaa melkein kaikki Åke Edwardsonin komisario Winterit. Muutama kirja puuttuu välistä että sarja on täydellinen. 8)

• orpana-67

miulle ei oo tuttu kun Mankellin Wallander-sarja. Siitä tykkään paljon!
        Pitääkin tutustua joskus tähän komisario Winteriin :)

• sirpamaikkarilta
        orpana-67 kirjoitti:

miulle ei oo tuttu kun Mankellin Wallander-sarja. Siitä tykkään paljon!
        Pitääkin tutustua joskus tähän komisario Winteriin :)

kolme kirjaa oli kans hyviä. Vaikka hitusen joissain kohdin mentiin pikkasen jo yli.

• orpana-67
        sirpamaikkarilta kirjoitti:

kolme kirjaa oli kans hyviä. Vaikka hitusen joissain kohdin mentiin pikkasen jo yli.

Larssonin kirjan oon lukenut! Ootkos muuten tutustunut Leif Perssoniin? Hänelläkin kuulema tosi koukuttavia dekkareita?

• ~~~~
        orpana-67 kirjoitti:

Larssonin kirjan oon lukenut! Ootkos muuten tutustunut Leif Perssoniin? Hänelläkin kuulema tosi koukuttavia dekkareita?

on huippu kirjailija!!!!! Suosittelen lukemaan sen dekkareita. Uskon että Wallanderit ja muut jää ihan kakkoseksi tuon jälkeen

• sirpamaikkarilta
        orpana-67 kirjoitti:

lukenu. Nyt tekis mieli kirja-alesta käydä ostaa Åsa ... kirjoja. Tuli muistikatko nyt sen sukunimen suhteen. Mutta ruotsalainen dekkaristi kuitenkin. Iski Wallendareista himo näihin ruotsalaisiin dekkareihin.

• orpana-67

lukenu. Nyt tekis mieli kirja-alesta käydä ostaa Åsa ... kirjoja. Tuli muistikatko nyt sen sukunimen suhteen. Mutta ruotsalainen dekkaristi kuitenkin. Iski Wallendareista himo näihin ruotsalaisiin dekkareihin.

Wallanderien kautta miäkin kiinnostuin ruots. dekkareista.
        Tv-sarjanakin Wallanderit oli pakko katsoa :)

• random_N

Millenium-trilogia on helkkarin kova setti.

• on hyviä:) Oletko lukenut Håkan Nesseriä tai Karin Fossumia? Ne on Edwardssonin lisäksi mun dekkarisuosikit. Yhteiskunnallisia ongelmia käsitellään dekkarin keinoin.Tosin just nyt ei ole ihan dekkarifiilis, mutta välillä on kunnon dekkarikausia.

• random_N

Viimeisimpiä

Waltari: Ilon ja surun kaupunki
      Esko Valtaoja: Avoin tie
      Pirkko Saisio... en muista kuollaksenikaan sen kirjan nimeä nyt
      Åsa Nilsonne: Smärtbäraren
      Kundera: Petetyt testamentit

• Nuorten miesten ja keski-ikäisten naisten keskimääräisessä lukemisessa on melkoinen ero. ;-)

• orpana-67

Pirkko Saisiolta olen lukenut sen 70-luvusta kertovan...Olikohan Punainen erokirja? Waltaria olen lukenut jonkin verran, muut oli miulle tuntemattomia.

• random_N
        Ratikkakuski kirjoitti:

Nuorten miesten ja keski-ikäisten naisten keskimääräisessä lukemisessa on melkoinen ero. ;-)

No minä luen itseni "lukijaksi" eli seuraan kirjallisuumaailmaa ja luen enempi vähempi jatkuvasti jotakin.

Aikataulusyistä en kuitenkaan lue sillä tahdilla kuin joskus luin ja millä tosilukijat lukevat, ennen minulle oli normaalia että vuorokauden aikana meni yli yksi kirja. Ehkä 10 kirjaa viikossa.

Nykyään luen muutamia tunteja päivässä.

• random_N
        orpana-67 kirjoitti:

Pirkko Saisiolta olen lukenut sen 70-luvusta kertovan...Olikohan Punainen erokirja? Waltaria olen lukenut jonkin verran, muut oli miulle tuntemattomia.

Valtaojaa suosittelen lämpimästi, aktivoi ajattelua ainakin minulla. Lämmintä, luonnontieteellistä, eksaktia, maalailevaa, makrolinssimäisesti ja toisaalta aurinkokuntamittakaavassa asioita tarkastelevaa. Hyvä kirjoittaja, ensiluokkainen havainnoija.

Kunderalla on huipputarinoita ja upea lause, tekstiä voi jotenkin hengittää.. miten sen sanoisi... tulee harha että MINÄ ajattelen ne ajatukset, ei niin että luen. Jos saksa tai enkku taipuu niin nekin kieliversiot ovat ensiluokkaisia. Esim Kuolemattomuus on minusta hyvä aloitus. Olemisen sietämätön keveys on tunnetuin teoksensa.

Nilsonne on psykiatrian proffa, joka kirjoittaa myös fiktiota. Erilaisia, teknisesti kiinnostavia kirjoja.

• orpana-67
        random_N kirjoitti:

Valtaojaa suosittelen lämpimästi, aktivoi ajattelua ainakin minulla. Lämmintä, luonnontieteellistä, eksaktia, maalailevaa, makrolinssimäisesti ja toisaalta aurinkokuntamittakaavassa asioita tarkastelevaa. Hyvä kirjoittaja, ensiluokkainen havainnoija.

Kunderalla on huipputarinoita ja upea lause, tekstiä voi jotenkin hengittää.. miten sen sanoisi... tulee harha että MINÄ ajattelen ne ajatukset, ei niin että luen. Jos saksa tai enkku taipuu niin nekin kieliversiot ovat ensiluokkaisia. Esim Kuolemattomuus on minusta hyvä aloitus. Olemisen sietämätön keveys on tunnetuin teoksensa.

Nilsonne on psykiatrian proffa, joka kirjoittaa myös fiktiota. Erilaisia, teknisesti kiinnostavia kirjoja.

Juuri tämän kaltaisia vinkkejä kaipasinkin! :) Pitää kirjata kaikki ylös, ei niitä muuten kirjastossa enää muista.
        Tuo että "tekstiä voi jotenkin hengittää"- ajatus itselleni tuli Oksasen Puhdistusta lukiessani...Se ei ollut pelkkää lukemista.

• Michiko_
        random_N kirjoitti:

kaksi ensimmäistä osaa olivat parempia kuin viimeinen. Viimeinen, "Ihmeitä", oli vähiten tieteellinen.

• Kärkkäisen

kirjan. Mun mielestä se oli hyvä. Hyvä iltalukeminen kevyen kerronnan vuoksi.

• orpana-67

Kyllä se teksti oli ihan rentoa ja hyvää, helppoa luettavaa...Mutta itse juoni - miun mielestä tosi elämässä asiat ei vaan mene noin ja se raivostutti :)

• lukemaan joo. Tosin on lukukausia, jolloin tulee luettua enemmän ja sit taas vähemmän. Nyt juuri luvussa Bukowskin Kuuman veden tarinoita (kustantaja Sammakko) Se on kirjastosta. Omia lukemattomia on synttäri- joululahjat: Carol Shieldsin uusin novellikokoelma, Juha Itkosen uusin (sekin novelleja) Siri Hustvedtin Amerikkalainen elegia (Paul Austerin vaimo muuten) ja just toi Sofi Oksanen. Noi on kaikki sellaisia kirjailijoita, joita olen lukenut ennenkin ja siis "varmoja nakkeja". Mä yritän aina lukea ensin kirjaston kirjat pois ja sitten vasta omia kirjoja. Mut kun mä meen palauttamaan lainat, mä taas lainaan uusia ja sit ne omat kirjat vaan siirtyy ja siirtyy...

• Michiko_

Kaunokirjallisuutta tulee luettua vähintään kirja viikossa. Viimeksi luin Mika Waltarin Palmu-kirjan "Kuka murhasi rouva Skrofin?" ja Umberto Econ "Ruusun nimen". "Ruusun nimeä" voin suositella kaikille, Waltarin tuotannosta voin suositella komisario Palmu-kirjoja dekkareista kiinnostuneille ja "Sinuhe Egyptiläistä" muille. Mainitsemistasi kirjoista olen lukenut ainoastaan "Ihmisryöstön käsikirjan" (en yleensä lue kotimaista, mitä nyt runoja) ja Westlaken huumori ei toiminut ollenkaan. Luen salapoliisiromaaneja, fantasiaa, scifiä, populaaritiedettä sun muuta (esim. viime kesänä suurimman osan Kurt Vonnegutin tuotannosta) ja lisäksi sarjakuvia, kuten mangaa.

• oli muuten hyvä. Luin sen jokunen vuosi sitten ja se onkin nyt kirjaostoslistallani. Pitänee myös tutustua Econ muihinkin teoksiin, siinä on kirjoittaja minun makuuni :)

• uk-ko
        chalistra87 kirjoitti:

oli muuten hyvä. Luin sen jokunen vuosi sitten ja se onkin nyt kirjaostoslistallani. Pitänee myös tutustua Econ muihinkin teoksiin, siinä on kirjoittaja minun makuuni :)

Ostin kirjaston poistohyllystä 50 sentillä. Mulle se ei oikein kolahtanut, ehkä siksi, että se on niin kuuluisa ja kohuttu. Odotin ties mitä, mutta mulle se oli vain tavallinen salapoliisiromaani vähän erikoisemmassa miljöössä.

• Michiko_
        chalistra87 kirjoitti:

oli muuten hyvä. Luin sen jokunen vuosi sitten ja se onkin nyt kirjaostoslistallani. Pitänee myös tutustua Econ muihinkin teoksiin, siinä on kirjoittaja minun makuuni :)

on myös hyvä, käsittelee salaliittoteorioita.

• viime vuoden saldo on kaks kirjaa. Toinen Reijo Mäen joku Vares ja toine sit liittyy henkisyyteen, jostei nyt sen enempää.

• uk-ko

...käytännössä jää lukeminen kovin vähiin nykyään. Jostain syystä nykyään nukahdan aina kun luen.

Tällä hetkellä mulla on menossa Kiven Seitsemän veljestä. Pidän siitä kovasti, edelleen. Nautin siitä vanhasta, pitkästä kielestä. Olen lukenut sen muutaman kerran ennenkin: mulla on tapana lukea lempikirjojani yhä uudestaan.

Suosittelen kovasti esim. Risto Isomäen kirjaa "Sarasvatin hiekkaa". Se on "semi-scifiä", lähitulevaisuuteen sijoittuva visio ilmastonmuutoksesta yms. Musta se oli kiinnostava.

Doris Lessingin "Shikasta: kolonisoitu planeetta" olisi mun suosituslistan kärkipäässä. Outo kirja. Sekoitus scifiä, fantasiaa ja yhteiskunnallista raportointia noin kolmen vuosituhannen ajalta. Huikea visio eteen- ja taaksepäin.

"Westlake rules". Sitä ei tarvinne suositella, koska olet sen jo löytänyt.

• KoppavaHoro

Kesken on Kassavirta (Taskari 349). Toissapäivänä sain loppuun Kinsellan Remember me?:n ja pöydällä odottavat Oksasen Puhdistus ja Miika Nousiaisen Vadelmavenepakolainen.

Pitäisi tilata Adlibriksesta Kinsellan Can You Keep a Secret?

Nuorempana tuli kyllä luettua enemmän, mutta myös nukuttua vähemmän...

• uk-ko

on kirjoittanut sellaisen kirjan kuin Sininen torni. Kesti vähän aikaa ennen kuin löysin sen. Tarina 1600-luvun Islannista. Hieno kertomus noitavainoista ja tulipäisestä papista aikana jolloin Islannissa meni vielä huonommin kuin nyt. Kertomus on fiktiivinen, mutta päähenkilö, pappi Gudmundur on historiallinen henkilö.
      Kirjassa on hieno tunnelma, ainakin jos tykkää historiallisista romaaneista. Ei eletä enää viikinkiaikaa, mutta viikinkien muisto elää, samoin kuin pakanalliset aatokset, ohuen kristillisyyden alla.

• St Jude

Taidan olla aika kova lukemaan..aina on joku opus menossa.

Parhaillaan luen just tota Sofi Oksasen Puhdistusta.Aika hyvälle vaikuttaa:)
      Edelliset on aikamoinen sekametelisoppa..luen kaikenlaista laidasta laitaan:

-Reko Lundán:Ilman suuria suruja
      -Ian McEwan:Sovitus
      -Lars Sundin kirjasarja:Colorado Avenue,Puodinpitäjän poika sekä Erikin kirja
      -Tuija Välipakka:Härkätanssija
      -Kate Mosse:Labyrintti
      -Rosie Thomas:Villit tytöt,viisaat naiset
      -Paulo Coelho:Piedrajoen rannalla istuin ja itkin,Veronica tahtoo kuolla sekä Alkemisti

Siinä nyt muutama viime aikoina luetuista.Kaikki aika erinlaisia,joten vaikea suositella.Makuja kun on niin monia:)

• NevilleR

Joululomilla meni Sinuhe Egyptiläinen, mikshän en aiemmin ole tajunnut Waltarista mitään?!
      Työmatkalukemiseksi nappasin viime viikolla Helsinki-Vantaan lehtikioskista Vuorisen Juoppohullun päiväkirjan. Sääli viereisen penkin tätiä, ei tota voinut hytkymättä lukea =8-)
      /Nev

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      278
      6205
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      64
      3248
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      200
      2981
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2407
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      73
      1827
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      146
      1582
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      196
      1539
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      163
      1491
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      112
      1428
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      88
      1343
    Aihe