Yksi välikäsi lisää?

Joku alla solvaa aloituksessaan niitä uskovia jotka uskovat Jeesukseen tai Jumalaan, koska eivät usko seurakunnan kautta.

Raamatussa ei uskolle tai pelastukselle ole annettu ehtoa kuulua maalliseen järjestöön joita seurakunnat ovat.

Ei Raamatussa kerrota että pitää olla paikallisseurakunta välittäjänä.
Raamatussa ja varsinkin uudessa testamentissa korostetaan juuri henkilökohtaista uskoa Jumalaan.

Mullehan ateistina ei tietenkään asia kuulu mutta pisti vaan silmään kun joku pitää itseään kristittynä evankelistana ja vaatii toisia uskomaan Jumalan sijasta paikallisseurakuntaan.

Mitä tulee helluntaiseurakuntiin, niin ne joutuvat toimimaan yhdistyksinäkin siitä syystä jotta heillä on oikeus kerätä kymmenyksiä ihmisiltä.
Ilman tuota yhdistysmuotoa rahankeräys olisi lainvastaista.

36

557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietenkin rahalahjojen antaminen on vapaaehtoista.
      Menen nyt saunaan. Voi olla, että palaan myöhemmin vielä koneelle.

    • ihmettelevä..

      välikäsi oikein on? Missä se sijaitsee ja kenellä sellainen on? Mielesyäni en ole koskaan nähnyt välikättä?

      • Minun mielestä ei ole välikäsiä.

        Kritisoin aloituksessani kun eräs evankelista tuputtaa välikäsiä.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Minun mielestä ei ole välikäsiä.

        Kritisoin aloituksessani kun eräs evankelista tuputtaa välikäsiä.

        mitä se sinulle kuuluu, mikä on paikallisseuraknuta, tai ei oo, mitä välität, olet paatunut Jumalan kieltäjä, ja täällä esiinnyt kuin mikäkin mooses.
        * Pirun pappi paremminkin, luet raamattua aivan kuin soittaisi grammarilla vinyylilevyä väärinpäin.
        * Toisia haukut laiskoiksi, mikä itse oot, kun täällä roikut yötäpäivää, ja kyllä sinunkin täytyy joskus nukkua, niin päivät taitaa mennä kuorsatessa, mutta silti on pokaa soimata muita!
        * Ja mikä ihmeen moraalin vartija sinä kuvittelet olevasi? Olet pelkkä Jumalan kieltäjä!


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        mitä se sinulle kuuluu, mikä on paikallisseuraknuta, tai ei oo, mitä välität, olet paatunut Jumalan kieltäjä, ja täällä esiinnyt kuin mikäkin mooses.
        * Pirun pappi paremminkin, luet raamattua aivan kuin soittaisi grammarilla vinyylilevyä väärinpäin.
        * Toisia haukut laiskoiksi, mikä itse oot, kun täällä roikut yötäpäivää, ja kyllä sinunkin täytyy joskus nukkua, niin päivät taitaa mennä kuorsatessa, mutta silti on pokaa soimata muita!
        * Ja mikä ihmeen moraalin vartija sinä kuvittelet olevasi? Olet pelkkä Jumalan kieltäjä!

        En ole Jumalan kieltäjä.


      • merim.raimo
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        mitä se sinulle kuuluu, mikä on paikallisseuraknuta, tai ei oo, mitä välität, olet paatunut Jumalan kieltäjä, ja täällä esiinnyt kuin mikäkin mooses.
        * Pirun pappi paremminkin, luet raamattua aivan kuin soittaisi grammarilla vinyylilevyä väärinpäin.
        * Toisia haukut laiskoiksi, mikä itse oot, kun täällä roikut yötäpäivää, ja kyllä sinunkin täytyy joskus nukkua, niin päivät taitaa mennä kuorsatessa, mutta silti on pokaa soimata muita!
        * Ja mikä ihmeen moraalin vartija sinä kuvittelet olevasi? Olet pelkkä Jumalan kieltäjä!

        on Pe.ku ihan ilmeisesti. :( mutta meilläpä onkin VÄLIMIEHENÄ Jeesus Kristus. :)


    • hellari83

      Seurakuntaan kuuluminen on tärkeää siksi, että ihminen saisi kasvaa uskossaan. Uskon kasvamiseen kuuluu myös seurakuntayhteys, se tarkoittaa sitä, että jos ihminen uskoo yksinään eikä käy seurakunnassa, hän tuntee myös olevansa yksin Isän edessä, ilman että kukaan muu kulkisi samaa tietä. Tällöin hän helposti myös saattaa helposti menettää uskonsa.

      Tämä on nyt siis yksi näkökanta tuosta asiasta.

      • frihet

        41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

        Eli Jumalan sana itse opettaa "seurakunta-yhteyteen"


      • hellari83
        frihet kirjoitti:

        41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

        Eli Jumalan sana itse opettaa "seurakunta-yhteyteen"

        Missä tai siis mistä kirjasta ja luvusta tuo löytyy?

        Haluaisin itsekin lukea sen kohdan Raamatusta, uskon myös että tuo kohta olisi siunaukseksi ja opetukseksi myös miehelleni.

        Kyllä minusta vaikka kuinka vähän on kotona ja haluaisi pyhänäkin olla kotona, että edes sen verran antaa aikaansa Isälle että menee n. 2 tunniksi seurakuntaan kuuntelemaan saarnaa ja nauttimaan uskovaisten yhteydestä.


      • hellari83 kirjoitti:

        Missä tai siis mistä kirjasta ja luvusta tuo löytyy?

        Haluaisin itsekin lukea sen kohdan Raamatusta, uskon myös että tuo kohta olisi siunaukseksi ja opetukseksi myös miehelleni.

        Kyllä minusta vaikka kuinka vähän on kotona ja haluaisi pyhänäkin olla kotona, että edes sen verran antaa aikaansa Isälle että menee n. 2 tunniksi seurakuntaan kuuntelemaan saarnaa ja nauttimaan uskovaisten yhteydestä.

        Ap. t. 2:41
           
        Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

        Ap. t. 16:33
           
        Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.

        Ap. t. 18:8
           
        Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.


      • perhekunta
        savonarola kirjoitti:

        Ap. t. 2:41
           
        Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

        Ap. t. 16:33
           
        Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.

        Ap. t. 18:8
           
        Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

        Siinä kylläkin oli että perhekunta kastettiin. Eli mahdollisesti myös sylivauvoja. Tuon kohdan perusteella on lapsikaste myös hyväksyttävä kasteen muoto.

        Samalla käy myös ilmi, että myös aikuisia kastettiin. Lähtisikö kukaan kastamaan sylivauvaa upottamalla? Tuskinpa sentään.


      • frihet
        hellari83 kirjoitti:

        Missä tai siis mistä kirjasta ja luvusta tuo löytyy?

        Haluaisin itsekin lukea sen kohdan Raamatusta, uskon myös että tuo kohta olisi siunaukseksi ja opetukseksi myös miehelleni.

        Kyllä minusta vaikka kuinka vähän on kotona ja haluaisi pyhänäkin olla kotona, että edes sen verran antaa aikaansa Isälle että menee n. 2 tunniksi seurakuntaan kuuntelemaan saarnaa ja nauttimaan uskovaisten yhteydestä.

        Eli Savonarola jo laittoikin ensimmäisen jakeen.

        Kyllä Raamatun neuvo on, että kuulumme seurakuntaan ja olemme seurakunta-yhteydessä.

        Siunattua Raamatun "opiskelua".


    • todé

      ei ole sakramentti, kuten se on luterilaisessa kirkossa ollut näihin päiviin saakka, ja on ollut vieläkin (virallisesti kaste on se sakramentti.). Pelastus johtaa seurakuntaan (globaaliin uskovien seurakuntaan ja kasteen kautta paikallisseurakuntaan), kuten joku taisi jo tuolla selostaa.

      Paikallisseurakunta on Jumalan tahto ja sen Hän on selkeästi ilmaissut testamentissaan.

      Yhdistys tai yhdyskunta antaa tosiaan mahdollisuuden varainkeruuseen. Ilman sitä mahdollisuutta olis ryhdyttävä veronkantoon eli kymmenyksien perintään. Tosin veronkeruu olisi tuottoisampaa hommaa.
      Kun srk taloudet ovat vapaaehtoisten kolehtien varassa, useimmissa srk mennään rimaa hipoen eteenpäin. Konkursseja taitaa olla kuitenkin vähemmän..

      Raamatun mukaan paikallisseurakunta toimii kyllä välittäjänä, mutta välityshommeli koskee evankeliumin välittämistä Jumalalta maailmalle (lähetyskäsky). Seurakunta on siis Jumalan maanpäällinen organisaatio.
      Tokihan evankeliumia voi välittää ilman seurakuntayhteyttäkin, mutta kuitenkin, Raamatun mukaan, paikallisseurakunta on Jumalan idea ja tahto.

      • Pakanainen

        paistumassa.


      • ole henkilökohtaista uskoa vaan paikallisseurakunta toimii välikätenä ja päättää ihmisten uskosta?

        Uudessa testamentissa kyllä korostetaan henkilökohtaista uskoa.


      • Pakanainen

        raamatussa kehoteta rakentamaan instituutiota eli laitosmaisia kirkkoja ja opetettiinko alkuseurakunnissa dogmeja? kristinuskohan ei ollut käsittääkseni kovin järjestäytynyttä alkuaikoina.


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        ole henkilökohtaista uskoa vaan paikallisseurakunta toimii välikätenä ja päättää ihmisten uskosta?

        Uudessa testamentissa kyllä korostetaan henkilökohtaista uskoa.

        En muistaakseni kirjoittanut mitään tuollaista. Jos lapsi kastetaan uskovaiseksi eli seurakunnan jäseneksi, eikö se juuri ole toisenn ihmisen uskosta päättämistä?
        Raamattu ei missään opeta moista tapaa uskoa henkilökohtaisesti. Se opettaa, että uskovien tulee julistaa että "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että yksikään, joka häneen uskoo ei hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
        Se, että julistaa syntejä anteeksi JEESUKSEN NIMESSÄ, ei tee rukoilijasta kenenkään uskosta päättäjää. Se, joka toista väittää, on perinjuurin harhassa.


      • todé
        Pakanainen kirjoitti:

        raamatussa kehoteta rakentamaan instituutiota eli laitosmaisia kirkkoja ja opetettiinko alkuseurakunnissa dogmeja? kristinuskohan ei ollut käsittääkseni kovin järjestäytynyttä alkuaikoina.

        oli demonstraatio paikallisseurakunnasta. Se oli instituutio vanhimpineen kaikkineen.


      • todé kirjoitti:

        En muistaakseni kirjoittanut mitään tuollaista. Jos lapsi kastetaan uskovaiseksi eli seurakunnan jäseneksi, eikö se juuri ole toisenn ihmisen uskosta päättämistä?
        Raamattu ei missään opeta moista tapaa uskoa henkilökohtaisesti. Se opettaa, että uskovien tulee julistaa että "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että yksikään, joka häneen uskoo ei hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
        Se, että julistaa syntejä anteeksi JEESUKSEN NIMESSÄ, ei tee rukoilijasta kenenkään uskosta päättäjää. Se, joka toista väittää, on perinjuurin harhassa.

        Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        Ihan henkilökohtaista eikä välttäjänä ole seurakunta.


      • todé kirjoitti:

        oli demonstraatio paikallisseurakunnasta. Se oli instituutio vanhimpineen kaikkineen.

        itseään juutalaisina pitävä seurakunta.


      • Pakanainen
        todé kirjoitti:

        oli demonstraatio paikallisseurakunnasta. Se oli instituutio vanhimpineen kaikkineen.

        olla katolilaisuuden alkujuuri, koska katolilaisuus on vanhin instituutio kirkkojen kirjoissa.


      • kasteesta
        Pe.ku kirjoitti:

        ole henkilökohtaista uskoa vaan paikallisseurakunta toimii välikätenä ja päättää ihmisten uskosta?

        Uudessa testamentissa kyllä korostetaan henkilökohtaista uskoa.

        Miksi ennen seurakuntaan kastamista todistetaan oma henkilökohtainen usko, entäpä jos se olisikin valetta? Eikö yksikään seurakunta tarkista ja varmista että kyseinen ihminen todella on henkilökohtaisessa uskossa vaan ajattelevat: kastetaan kaikki jotka niin haluaa. Eivätkä piittaa siitäkään, vaikka kyseinen henkilö olisi lapsena kastettu esim. luterilaiseen seurakuntaan. Eihän ketään saa kahta kertaa kastaa!

        Vastatkaa!


      • ap.t. 16:33
        todé kirjoitti:

        En muistaakseni kirjoittanut mitään tuollaista. Jos lapsi kastetaan uskovaiseksi eli seurakunnan jäseneksi, eikö se juuri ole toisenn ihmisen uskosta päättämistä?
        Raamattu ei missään opeta moista tapaa uskoa henkilökohtaisesti. Se opettaa, että uskovien tulee julistaa että "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että yksikään, joka häneen uskoo ei hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
        Se, että julistaa syntejä anteeksi JEESUKSEN NIMESSÄ, ei tee rukoilijasta kenenkään uskosta päättäjää. Se, joka toista väittää, on perinjuurin harhassa.

        Eikö se jo kerro että kyllä sylilapsikin voidaan kastaa. Varsinkin jos toinen vanhemmista on henkilökohtaisesti uskossa.

        Jossakin myös mainitaan kun yksi tulee uskoon niin koko perhekunta pelastuu.


      • Pakanainen kirjoitti:

        olla katolilaisuuden alkujuuri, koska katolilaisuus on vanhin instituutio kirkkojen kirjoissa.

        jäsenet ei pitäneet itseään koskaan kristittyinä vaan juutalaisina.

        Eiköhän ensimmäiset kristityt seurakunnat ole Rooman suunnalta ja kristinusko mainitaankin ensimmäisen kerran historiankirjoissa vasta Roomasta sen palon yhteydessä.


      • Apt.
        Pe.ku kirjoitti:

        jäsenet ei pitäneet itseään koskaan kristittyinä vaan juutalaisina.

        Eiköhän ensimmäiset kristityt seurakunnat ole Rooman suunnalta ja kristinusko mainitaankin ensimmäisen kerran historiankirjoissa vasta Roomasta sen palon yhteydessä.

        mainitsee, että Jeesuksen opetuslapsia alettiin ensimmäiseksi kutsumaan kristityiksi Antiokiassa.

        Ap.t. 11:26
        "Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi."

        Antiokiassa oli siis kristillinen seurakunta.

        Antiokian seurakunnan synty
        Apt.11:
        19 Ne, jotka Stefanoksen surmaamisesta alkaneen vainon tähden olivat hajaantuneet, kulkivat Foinikiaan, Kyprokseen ja Antiokiaan saakka mutta eivät julistaneet sanaa muille kuin juutalaisille.
        20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyproslaisia ja kyreneläisiä, jotka Antiokiaan saavuttuaan saarnasivat myös kreikkalaisille hyvää sanomaa Herrasta Jeesuksesta.
        21 Herran käsi oli heidän tukenaan, ja suuri joukko ihmisiä kääntyi ja uskoi Herraan.
        22 Tästä kantautui tieto Jerusalemin seurakunnalle, ja seurakunta lähetti Barnabaksen Antiokiaan.
        23 Kun hän perille tultuaan näki, mitä Jumalan armo oli saanut aikaan, hän ilahtui ja kehotti kaikkia järkkymättä pysymään uskossa Herraan.
        24 Hän oli hyvä mies, täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Yhä enemmän oli niitä, jotka liittyivät Herran omien joukkoon.
        25 Barnabas lähti sitten Tarsokseen etsimään Saulia
        26 ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta.

        Antiokia sijaitsee nykyisen Turkin alueella, mutta noihin aikoihin se oli tietysti osa Rooman valtakunnan aluetta, mutta aika kaukana itse Roomasta.

        Jerusalemin juutalaiskristittyjen määrittely ja käsitys itsestään olisi pidemmän selvittelyn aihe.


      • !!!

        Harvoin lukee edes helluntailaisen kirjoittamana noin törkeää valhetta! Vai on se seurakunnan jäsenyys muka sakramentti luterilaisilla?!? Onpa poikkeuksellisen härski väite.


      • Pakanainen
        Pe.ku kirjoitti:

        jäsenet ei pitäneet itseään koskaan kristittyinä vaan juutalaisina.

        Eiköhän ensimmäiset kristityt seurakunnat ole Rooman suunnalta ja kristinusko mainitaankin ensimmäisen kerran historiankirjoissa vasta Roomasta sen palon yhteydessä.

        järjestäytyminen seurakunniksi? UT:n kirjoittaminen oli päässyt vasta vauhtiin.

        No, mikä tämä alkuseurakunta sitten on? Muodostuiko se vasta Jeesuksen kuoltua. Ehtikö Jeesukseen aikana olla ollenkaan seurakuntia?

        Minä vuonna tämä Jerusalemin seurakunta syntyi?


      • Apt. kirjoitti:

        mainitsee, että Jeesuksen opetuslapsia alettiin ensimmäiseksi kutsumaan kristityiksi Antiokiassa.

        Ap.t. 11:26
        "Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi."

        Antiokiassa oli siis kristillinen seurakunta.

        Antiokian seurakunnan synty
        Apt.11:
        19 Ne, jotka Stefanoksen surmaamisesta alkaneen vainon tähden olivat hajaantuneet, kulkivat Foinikiaan, Kyprokseen ja Antiokiaan saakka mutta eivät julistaneet sanaa muille kuin juutalaisille.
        20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyproslaisia ja kyreneläisiä, jotka Antiokiaan saavuttuaan saarnasivat myös kreikkalaisille hyvää sanomaa Herrasta Jeesuksesta.
        21 Herran käsi oli heidän tukenaan, ja suuri joukko ihmisiä kääntyi ja uskoi Herraan.
        22 Tästä kantautui tieto Jerusalemin seurakunnalle, ja seurakunta lähetti Barnabaksen Antiokiaan.
        23 Kun hän perille tultuaan näki, mitä Jumalan armo oli saanut aikaan, hän ilahtui ja kehotti kaikkia järkkymättä pysymään uskossa Herraan.
        24 Hän oli hyvä mies, täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Yhä enemmän oli niitä, jotka liittyivät Herran omien joukkoon.
        25 Barnabas lähti sitten Tarsokseen etsimään Saulia
        26 ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta.

        Antiokia sijaitsee nykyisen Turkin alueella, mutta noihin aikoihin se oli tietysti osa Rooman valtakunnan aluetta, mutta aika kaukana itse Roomasta.

        Jerusalemin juutalaiskristittyjen määrittely ja käsitys itsestään olisi pidemmän selvittelyn aihe.

        ei ole selvillä kun antiokasta puhutaan.

        Rooma paloi 64.


      • Pakanainen kirjoitti:

        järjestäytyminen seurakunniksi? UT:n kirjoittaminen oli päässyt vasta vauhtiin.

        No, mikä tämä alkuseurakunta sitten on? Muodostuiko se vasta Jeesuksen kuoltua. Ehtikö Jeesukseen aikana olla ollenkaan seurakuntia?

        Minä vuonna tämä Jerusalemin seurakunta syntyi?

        historiankirjoista.

        Raamatussa sitä kyllä selitellään.

        Itse olen saanut sellaisen kuvan että Jerusalem ja sen seurakunta on pelkässä sivuosassa kristinuskon keksimisessä ja leviämisessä.

        Sieltä saatiin vaan vääristelty idea jolla Rooman ja Rooman Valtion juutalaiset saataisiin käännytetyksi kristityiksi.


      • Apt.
        Pe.ku kirjoitti:

        ei ole selvillä kun antiokasta puhutaan.

        Rooma paloi 64.

        1. 4. Antiokian kausi ja apostolien kokous

        Jerusalemin apostolikokouksessa 40-luvun lopulla sovittiin työnjaosta Paavalin ja Jerusalemin seurakunnan johtajien välillä. Nämä johtajat, Jaakob, Pietari ja Johannes keskittyivät työhön juutalaisten, Paavali ja Barnabas taas muiden kansojen eli pakanoiden keskuudessa.

        1. 5. Korintin ja Efesoksen kausi

        Paavali jatkoi lähetystyötä Vähässä-Aasiassa, Makedoniassa ja Kreikassa ja perusti näille alueille lukuisia seurakuntia, muun muassa Korinttiin ja Efesokseen.


        1. 6. Kuolema

        Perimätiedon mukaan Pietari ja Paavali teloitettiin samana vuonna. Koska Paavali oli Rooman kansalainen, hänet mestattiin miekalla. Tarkasta vuodesta ei ole varmuutta. Apostolien tekojen kertomus päättyy joko vuoteen 61 tai vuoteen 62. Useimmiten Paavalin kuolinvuosi ajoitetaan keisari Neron vainoihin tai sen kynnykselle vuoteen 63 tai vuoteen 64.

        http://wapedia.mobi/fi/Paavali


      • Apt.
        Apt. kirjoitti:

        1. 4. Antiokian kausi ja apostolien kokous

        Jerusalemin apostolikokouksessa 40-luvun lopulla sovittiin työnjaosta Paavalin ja Jerusalemin seurakunnan johtajien välillä. Nämä johtajat, Jaakob, Pietari ja Johannes keskittyivät työhön juutalaisten, Paavali ja Barnabas taas muiden kansojen eli pakanoiden keskuudessa.

        1. 5. Korintin ja Efesoksen kausi

        Paavali jatkoi lähetystyötä Vähässä-Aasiassa, Makedoniassa ja Kreikassa ja perusti näille alueille lukuisia seurakuntia, muun muassa Korinttiin ja Efesokseen.


        1. 6. Kuolema

        Perimätiedon mukaan Pietari ja Paavali teloitettiin samana vuonna. Koska Paavali oli Rooman kansalainen, hänet mestattiin miekalla. Tarkasta vuodesta ei ole varmuutta. Apostolien tekojen kertomus päättyy joko vuoteen 61 tai vuoteen 62. Useimmiten Paavalin kuolinvuosi ajoitetaan keisari Neron vainoihin tai sen kynnykselle vuoteen 63 tai vuoteen 64.

        http://wapedia.mobi/fi/Paavali

        Koskien kristinuskon historian ensimmäistä kolmea vuosisataa, historiankirjoitus on riippuvainen uskonnollisista ja apologeettisista kirjoituksista. Ajalta ei ole olemassa varsinaisia aikakirjoja.

        Mutta kuten todé tuolla edellä totesi, Jerusalemin seurakuntaa voidaan pitää ensimmäisenä kristillisenä seurakuntana (n. vlta 30 jKr), koska sillä oli jo selvä kristillinen järjestäytymismalli. Alkuseurakunnan muodostivat varhaiset juutalaiskristityt. Opetuslapset (apostolit) ja kaikki Jeesukseen uskovat olivat juutalaisia, samoin kuin helluntaipäivän jälkeen uskoon tulleet 3000 'sielua' ja vielä senkin jälkeen uskoontulleet.
        Ensimmäinen pakanasyntyinen lienee ollut roomalainen Kornelius, jonka Pietari kastoi.


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        itseään juutalaisina pitävä seurakunta.

        Pietari kiipesi katolle eräänä kohtalokkaana päivänä:

        Apt. 10:9-48


      • todé
        ap.t. 16:33 kirjoitti:

        Eikö se jo kerro että kyllä sylilapsikin voidaan kastaa. Varsinkin jos toinen vanhemmista on henkilökohtaisesti uskossa.

        Jossakin myös mainitaan kun yksi tulee uskoon niin koko perhekunta pelastuu.

        voida kastaa ketään ilman omaa tahtoa. Ei vaikka olisi kaksi uskovaista mummiakin.


      • Apt. kirjoitti:

        Koskien kristinuskon historian ensimmäistä kolmea vuosisataa, historiankirjoitus on riippuvainen uskonnollisista ja apologeettisista kirjoituksista. Ajalta ei ole olemassa varsinaisia aikakirjoja.

        Mutta kuten todé tuolla edellä totesi, Jerusalemin seurakuntaa voidaan pitää ensimmäisenä kristillisenä seurakuntana (n. vlta 30 jKr), koska sillä oli jo selvä kristillinen järjestäytymismalli. Alkuseurakunnan muodostivat varhaiset juutalaiskristityt. Opetuslapset (apostolit) ja kaikki Jeesukseen uskovat olivat juutalaisia, samoin kuin helluntaipäivän jälkeen uskoon tulleet 3000 'sielua' ja vielä senkin jälkeen uskoontulleet.
        Ensimmäinen pakanasyntyinen lienee ollut roomalainen Kornelius, jonka Pietari kastoi.

        olisi voinut olla kristillinen järjestäytymismalli kun ennen sitä varsinkaan sitä ei ole ollut eli se on mahdoton yhtälö.

        Mitähän apologeettistä kirjoitusta tarkoitat sillä kristinuskoiset on tuon sanan käyttötarkoituksenkin muuttaneet päinvastaiseksi siitä mitä se oli ennen kristinuskon valta-asemaa?

        No Jerusalemissa he pitivät itseään juutalaisina eivätkä siitä juutalaisesta uskostaan koskaan luopuneet.
        Se mikä oli Jerusalemin "alkuseurakuntalaisten" näkemys Jeesuksen Jumaluudesta on täysin tulkinnanvarainen kysymys.
        Nykysisinhän pieni vähemmistö sanoo olevansa juutalaisia vaikka uskovat Jeesuksen Jumaluuteen mutta Juutalaisten mielestä se on pilkkaamista koska eivät heidän mielestään ole siinä tapauksessa juutalaisia ollenkaan.


      • hellari83
        todé kirjoitti:

        voida kastaa ketään ilman omaa tahtoa. Ei vaikka olisi kaksi uskovaista mummiakin.

        Kyllähän sylivauva kastetaan lapsikasteeseen esim. luterilaisessa seurakunnassa, eikä siihen pyydetä lapselta suostumusta, siihen tarvitaan ainoastaan vanhempien suostumus. Ainahan vanhemmat päättää lapsen elämästä pääsääntöisesti siihen asti kun lapsi osaa päättää itse mitä haluaa, ja silloinkin vain jos se on lapsen edun mukaista. Muulloin vanhemmat päättävät sitten asioista siihen asti, kunnes lapsi on 18 vuotias, eli täysi-ikäinen.


    • Niin Seurakuntakin joutuu olemaan maailmassa ja toimia sen lakien mukaan mutta totta myös on se että sen hengellinen puoli ei ole koskettavissa maailmasta millään tavoin !! Eikä se syntyy maailmasta !! Maailmassa me olemmemutta ei maailmasta !!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      281
      3307
    2. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

      No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      5
      2367
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      251
      2130
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      68
      2019
    5. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      71
      1694
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      341
      1311
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

      Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      24
      1088
    8. Hyvää yötä

      Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      64
      1040
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

      löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      23
      1026
    10. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      973
    Aihe