työsuhdeauton haltijan vastuut

nimi alle vai ei

Työnantaja rekisteröi työntekijän työsuhdeauton haltijaksi. Kyseessä vapaa autoetu. Mitä oikeuksia tai vastuita tämä työntekijälle (haltijalle)aiheuttaa. Kannattaako suostua vai ei?

8

7290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ajoneuvoveron ja mahdollisen käyttövoimaveron suorittamisesta. Lisäksi joudut maksamaan veroa vapaasta autoedusta.

      Kannattaako suostua on sitten monimutkaisempi kysymys. Jos tuo autoetu tulee palkan päälle niin melkein aina kannattaa suostua. Jos rahapalkkaa alennetaan tuon seurauksena tai jos joudut maksamaan tuosta muuten jotakin niin vastaaminen vaatii tarkempaa tietoa.

    • autoedun

      verotusarvon lisäksi olet vastuussa sen kunnossapidosta.Eli hoidat kaikki sen tarvittavat huollot.Jos saat peltivaurioita niin nekin kuntoon. Leasinyhtiö saattaa laittaa laskun jos kulumiset suuremmat kun pitäisi esim kolmen vuoden jälkeen. Jää työnantajan tai sinun maksettavaksi. Eli kannattaa pittää huolta autosta.

      • Vapaassa autoedussa maksetaan veroa verotusarvosta, ei muuta. Mikäli työntekijä joutuu maksamaan muita maksuja, niin ne vähennetään suoraan verotusarvosta. Peltivahingot ja muut menevät vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuun joutu luonnollisesti maksamaan.

        Ainut ero haltijana olossa lienee mahdollisten pysäköintivirhemaksujen periminen suoraan työntekijältä, eikä työnantajalta (joka kyllä perii ne työntekijältä).


      • meitsi tässä

        tämä kirjoittaja ei tiedä mistä höpisee,
        täyttä roskaa!


      • autoedun..
        meitsi tässä kirjoitti:

        tämä kirjoittaja ei tiedä mistä höpisee,
        täyttä roskaa!

        asian epäselvästi. Tarkoitin että autoedun haltija on vastuussa auton kunnossa pidosta ja etää kaikki tarvittavat huollot suoritetaan. En sitä että haltija maksaa itse kyseiset huollot.Nehän sisältyvät huoltoleasingsopimukseen.


      • se...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vapaassa autoedussa maksetaan veroa verotusarvosta, ei muuta. Mikäli työntekijä joutuu maksamaan muita maksuja, niin ne vähennetään suoraan verotusarvosta. Peltivahingot ja muut menevät vakuutuksen piikkiin, mutta omavastuun joutu luonnollisesti maksamaan.

        Ainut ero haltijana olossa lienee mahdollisten pysäköintivirhemaksujen periminen suoraan työntekijältä, eikä työnantajalta (joka kyllä perii ne työntekijältä).

        että juridisesti viimekädessä ajoneuvoveron ja mahdollisen käyttövoimaveron maksamisesta on vastuussa haltija ( eli siis se autoedun saaja ). Tosin käytännössä nuokin hoitaa työnantaja.


    • mitään lisävastuita

      Jos auto on liisattu, on sen ensimmäinen haltija on aina sen liisaaja eli siis työnantaja. Auton käyttäjä voidaan rekisteröidään toiseksi haltijaksi, jotta automaattiset sakkolaput ja muukin suoraan käyttäjälle tarkoitettu posti menee suoraan oikeaan osoitteeseen ja autolla on nimetty käyttäjä. Toisen haltijan rekisteröinti voi myös olla leasingfirman vaatimus, ei oman työnantajan. Tässä tapauksessa ajoneuvo- ja käyttövoimaveroista vastaa se ensimmäinen haltija eli siis työnantaja.

      Firmalla pitäisi aina olla hyväksytty autopolitiikka, ts. mustaa valkoisella siitä, kuka mistäkin vastaa ja mitä kaikkea autoetuun sisältyy. Tämä on vielä tärkeämpää silloin, kun firma on auton omistaja, jolloin sen ainoa haltija on tietenkin käyttäjä. Autopolitiikassa on myös määriteltävä, kuka autoa saa käyttää ja mikä on käyttäjän omavastuu vahinkotapauksessa. Samoin siitä, kuka esim. maksaa pesut, sisäpuhdistukset ja lasinpesunesteet ja sijaisauton vuokram huoltojen ja korjausten yhteydessä. Liisatun auton tapauksessa kannattaa tutustua myös huoltoleasingin sisältöön. Se kun voi vaihdella asiakasfirmakohtaisesti-

      Yleensä homma menee niin, että auton käyttäjä sitoutuu tähän autopolitiikkaan vastaanotaessaan työsuhdeauton. Jos et työnantajan ehtoihin halua suostua, niin et sitten työsuhdeautoa ota (tai saa). Pääasia, että vastuut on sovittu kirjallisesti. Ei tarvitse sitten tulkita ja riidellä. Niin sanotusti reilu peli.

      Jos autoasiat on firmassasi hoidettu kunnolla tähänkin asti, ei nimesi auton toisena haltijana muuta käytännössä yhtään mitään paitsi että esim. katsastuskutsu ja autofirman mainosposti tulee suoraan sinulle.

      • tunnuksen saa

        Asukaspysäköintitunnuksen saa autoon vain jos on (toisena) haltijana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3792
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3175
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2807
    4. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2457
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2450
    6. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2377
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2304
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2296
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2080
    Aihe