miten renkaat pysyy kiinni?

äimän käkenä

kun ottaa huomioon miten helevatin kovaa renkaat pyörii ja miten paljon iskuja niihin kohdistuu niin miten on mahdollista ettei pultit yhtään löysty ajon aikana tai renkaat irtoile kesken ajon???

125

36835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jymppä

      Kierteet on niin päin, että kun autolla eteenpäin ajetaan, niin pultit menee ainoastaan tiukempaan, jos johonkin suuntaan liikkuvat.

      • talven jälkeen, jos omin voimin renkaita vaihtelee. Pulttien irrottamiseen tarvitsee pitemmän avaimen kuin kiristämiseen, vaikka itse on kiristänyt.


      • M1978 kirjoitti:

        talven jälkeen, jos omin voimin renkaita vaihtelee. Pulttien irrottamiseen tarvitsee pitemmän avaimen kuin kiristämiseen, vaikka itse on kiristänyt.

        suunniteltu kestämään. Mitoitettu oikein ja oikeitten suunnitteluperusteiden mukaan. Siihen on tarvittu mm mekaniikan ja lujuusopin tietoja. Eli normaalia koneenrakennuksen tekniikkaa.

        Eikä ne pultit/mutterit ajon aikana kiristy jos löystykään. Jos sen tekevät, jotenkin on pultin/mutterin kiristäjä töpännyt todella pahasti.


      • miten ihmeessä
        sitroen kirjoitti:

        suunniteltu kestämään. Mitoitettu oikein ja oikeitten suunnitteluperusteiden mukaan. Siihen on tarvittu mm mekaniikan ja lujuusopin tietoja. Eli normaalia koneenrakennuksen tekniikkaa.

        Eikä ne pultit/mutterit ajon aikana kiristy jos löystykään. Jos sen tekevät, jotenkin on pultin/mutterin kiristäjä töpännyt todella pahasti.

        kampiakseli pysyy kiinni,sehän pyörii paljon lujempaa kuin rengas ja painaa enemmän,on ne insinöörit viisaita.
        miten laiva pysyy pinnalla?
        miten lentokone pysyy ilmassa?
        maailmassa monta,ihmeelistä on asiaa,se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.


      • vastauksia
        miten ihmeessä kirjoitti:

        kampiakseli pysyy kiinni,sehän pyörii paljon lujempaa kuin rengas ja painaa enemmän,on ne insinöörit viisaita.
        miten laiva pysyy pinnalla?
        miten lentokone pysyy ilmassa?
        maailmassa monta,ihmeelistä on asiaa,se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

        Laivat on tehty vettä kevyemmästä laivateräksestä. Lentokoneet taas ilmaa kevyemmästä lentokonealumiinista.
        Kampiakseli taas on siellä valuraudan/alumiinilohkon sisällä, mihin se sieltä lähtisi vaikka irtoaisikin :)


      • huulenheittoa
        vastauksia kirjoitti:

        Laivat on tehty vettä kevyemmästä laivateräksestä. Lentokoneet taas ilmaa kevyemmästä lentokonealumiinista.
        Kampiakseli taas on siellä valuraudan/alumiinilohkon sisällä, mihin se sieltä lähtisi vaikka irtoaisikin :)

        Asiaa ei nimeksikään.


      • hööö

        Kyllä jokaisessa pultissa on normaali oikeakätinen kierre. Oliko vitsi vai oletko noin ulkona?


      • Nose
        miten ihmeessä kirjoitti:

        kampiakseli pysyy kiinni,sehän pyörii paljon lujempaa kuin rengas ja painaa enemmän,on ne insinöörit viisaita.
        miten laiva pysyy pinnalla?
        miten lentokone pysyy ilmassa?
        maailmassa monta,ihmeelistä on asiaa,se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

        Tietenkin lentokone pysyy ilmassa kun sillä on siivet. Sitten moottori mikä työntää.
        Hevonen ei muuten vedä kärriä tai rekee, se työntää. Se nojautuu olkapäillään länkiä vasten ja siis työntää kuormaa. Joo, että tämä vain mielessä tällä kertaa. Vai miten se oli.


      • sehän -
        hööö kirjoitti:

        Kyllä jokaisessa pultissa on normaali oikeakätinen kierre. Oliko vitsi vai oletko noin ulkona?

        tarkoittas sitä että eripuolilla autoa pitäis olla eri kierteet,vois olla mukavaa renkaita vaihtaessa kun mutterit olis vähän sekaisin..
        Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen että ei toki ne aina kiinni pysykkään,rata-autoilua harrastavana oon joskus kyllä huomannu kun rengas lähtee alta vaikka olis kuinka tiukkaan vedetty..Siviiliajossakin renkaita irtoaa toisinaan.


      • tai corvette
        hööö kirjoitti:

        Kyllä jokaisessa pultissa on normaali oikeakätinen kierre. Oliko vitsi vai oletko noin ulkona?

        Vielä 1960-luvulla käytettiin siviiliautoissakin knock-off muttereita pinnavanteissa.

        En ole valitettavasti itse moista omistanut mutta muistelisin että näissä mutterit olivat oikea- ja vasenkätisiä sen mukaan kummalla puolella pyörät olivat. Nuohan naputeltiin lyijyvasaralla kiinni etteivät kromit hilseilleet siipimutterista.

        http://www.britishwirewheel.com/gallery.htm


      • google.
        sehän - kirjoitti:

        tarkoittas sitä että eripuolilla autoa pitäis olla eri kierteet,vois olla mukavaa renkaita vaihtaessa kun mutterit olis vähän sekaisin..
        Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen että ei toki ne aina kiinni pysykkään,rata-autoilua harrastavana oon joskus kyllä huomannu kun rengas lähtee alta vaikka olis kuinka tiukkaan vedetty..Siviiliajossakin renkaita irtoaa toisinaan.

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=rengas irtosi&btnG=Google-haku&meta=&aq=f&oq=

        http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/pohjois-savo/2009/02/rekan_rengas_romutti_henkiloauton_vieremalla_557449.html?origin=rss

        http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/rengas-vauhdilla-päin-kuorma-auton-keulaa-vaajakoskella/119152


      • sehän - kirjoitti:

        tarkoittas sitä että eripuolilla autoa pitäis olla eri kierteet,vois olla mukavaa renkaita vaihtaessa kun mutterit olis vähän sekaisin..
        Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen että ei toki ne aina kiinni pysykkään,rata-autoilua harrastavana oon joskus kyllä huomannu kun rengas lähtee alta vaikka olis kuinka tiukkaan vedetty..Siviiliajossakin renkaita irtoaa toisinaan.

        Minulla kerran pultit Fiatista. Oma töppäys, oli jäänyt kantamaan. Hankalat vanteet saada paikalleen, vanhan ritmon peltivanteet.
        http://www.virtualcar.it/public/media0a/bonfanti_ritmo_.jpg

        Mutterit eivät ole koskaan irronneet.

        Joskus varmaan näitä erikätisiäkin on, muttei yleensä.


      • viisasg
        Nose kirjoitti:

        Tietenkin lentokone pysyy ilmassa kun sillä on siivet. Sitten moottori mikä työntää.
        Hevonen ei muuten vedä kärriä tai rekee, se työntää. Se nojautuu olkapäillään länkiä vasten ja siis työntää kuormaa. Joo, että tämä vain mielessä tällä kertaa. Vai miten se oli.

        ei siivet eihä liitovarjossakaan oel siivet


      • ^^^^^^^^^^
        hööö kirjoitti:

        Kyllä jokaisessa pultissa on normaali oikeakätinen kierre. Oliko vitsi vai oletko noin ulkona?

        Esim. -66 mallin Dodge Coronetissa on erikätiset kierteet eri puolella autoa.


      • edelleen
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Esim. -66 mallin Dodge Coronetissa on erikätiset kierteet eri puolella autoa.

        Ainoastaan yhdellä mutterilla kiinnitettävissä pyörissä ovat eripäin kierteet.


      • niinku...
        Nose kirjoitti:

        Tietenkin lentokone pysyy ilmassa kun sillä on siivet. Sitten moottori mikä työntää.
        Hevonen ei muuten vedä kärriä tai rekee, se työntää. Se nojautuu olkapäillään länkiä vasten ja siis työntää kuormaa. Joo, että tämä vain mielessä tällä kertaa. Vai miten se oli.

        sinäkin kun vedät köyden olkapään yli ja nojaat eteenpäin, niin työnnät kivirekeä, joka on köyden päässä! Sillätapaa!


      • EonMC2jne

        " Kierteet on niin päin, että kun autolla eteenpäin ajetaan, niin pultit menee ainoastaan tiukempaan, jos johonkin suuntaan liikkuvat. "

        Mitäs se pyörien tasainen pyöriminen vaikuttaa mihinkään suuntaan: eikös ne pultit kiristyisi tai löystyisi silloin kun pyörimisnopeus muuttuu...

        Maalaisjärjellä se nopeus muuttuu molempiin suuntiin keskimäärin yhtä paljon.

        Renkaita siis ei ole laitettu kiinni yhdellä akselin päässä olevalla pultilla :)

        P


      • varmavinkki
        niinku... kirjoitti:

        sinäkin kun vedät köyden olkapään yli ja nojaat eteenpäin, niin työnnät kivirekeä, joka on köyden päässä! Sillätapaa!

        Vanteissa on sellaisia reikiä. Työnnät niiden kautta narua, kieputat sinne akselin ympärille niin pysyy. Hyvä olisi kontaktiliimalla lisätä pahvisiivekkeet etuovien saranoiden kohdalle. Siivekkeet alaspäin. Se lisää imua ja pitää autosi tien pinnalla. silloin ei pääse pyörätkään irtoamaan. Lisää vinkkejä annamme paljon täällä palstalla joten tule rohkeasti uudelleen sen jälkeen kun pääset ojasta pois.


      • Käy kun
        EonMC2jne kirjoitti:

        " Kierteet on niin päin, että kun autolla eteenpäin ajetaan, niin pultit menee ainoastaan tiukempaan, jos johonkin suuntaan liikkuvat. "

        Mitäs se pyörien tasainen pyöriminen vaikuttaa mihinkään suuntaan: eikös ne pultit kiristyisi tai löystyisi silloin kun pyörimisnopeus muuttuu...

        Maalaisjärjellä se nopeus muuttuu molempiin suuntiin keskimäärin yhtä paljon.

        Renkaita siis ei ole laitettu kiinni yhdellä akselin päässä olevalla pultilla :)

        P

        peruuttaa


      • emc2jne
        Käy kun kirjoitti:

        peruuttaa

        "Mitens sitte
        Kirjoittanut: Käy kun peruuttaa"

        Mitäs siinä on eroa? Jarrutus vastaa kiihdytystä taaksepäin ja päinvastoin. Loppujen lopuksi niiden summa on vakio: ei se peruurusvaihdekaan ikuisesti sitä vauhtia kasvata.
        Sitäpaitsi, jos sillä olisi merkitystä, niin pitäisi olla erikätiset jengat eripuolella autoakin ;D


      • 2. ,:n-nussija
        EonMC2jne kirjoitti:

        " Kierteet on niin päin, että kun autolla eteenpäin ajetaan, niin pultit menee ainoastaan tiukempaan, jos johonkin suuntaan liikkuvat. "

        Mitäs se pyörien tasainen pyöriminen vaikuttaa mihinkään suuntaan: eikös ne pultit kiristyisi tai löystyisi silloin kun pyörimisnopeus muuttuu...

        Maalaisjärjellä se nopeus muuttuu molempiin suuntiin keskimäärin yhtä paljon.

        Renkaita siis ei ole laitettu kiinni yhdellä akselin päässä olevalla pultilla :)

        P

        Harvemmin ovat renkaat kiinni pulteilla, ei yhdellä, eikä useammalla. Renkaat pysyvät vanteilla, ihme kyllä, ilman pulttaustakin.


      • matalentoa
        varmavinkki kirjoitti:

        Vanteissa on sellaisia reikiä. Työnnät niiden kautta narua, kieputat sinne akselin ympärille niin pysyy. Hyvä olisi kontaktiliimalla lisätä pahvisiivekkeet etuovien saranoiden kohdalle. Siivekkeet alaspäin. Se lisää imua ja pitää autosi tien pinnalla. silloin ei pääse pyörätkään irtoamaan. Lisää vinkkejä annamme paljon täällä palstalla joten tule rohkeasti uudelleen sen jälkeen kun pääset ojasta pois.

        koskelan antin korvalääkettä kun hakee pitkäripaisesta ,narauttaa kierteet auki, kumoaa sisällön kurkkuun ,johan rupeaa renkaan pultit pysymään ,jos yleensäkään pultit työkalut on enää tallella puhumattakaan autosta ....


      • ^^^^^^^^
        edelleen kirjoitti:

        Ainoastaan yhdellä mutterilla kiinnitettävissä pyörissä ovat eripäin kierteet.

        Tämmösen löysin nopeasti wikipediasta, ja coronet on saman konsernin tekemä: The Swinger 340, Dart's performance model, was replaced by the Demon 340 with optional hood scoops and blackout hood treatment. Chrysler Canada, though, did build a small number of 1971 Swinger 340 hardtops based on the Swinger Special for two dealers in Western Canada.[citation needed] In 1971, Chrysler abandoned their longstanding corporate practice of installing left-hand threaded wheel studs on the left side of the vehicle


      • heti irtos
        varmavinkki kirjoitti:

        Vanteissa on sellaisia reikiä. Työnnät niiden kautta narua, kieputat sinne akselin ympärille niin pysyy. Hyvä olisi kontaktiliimalla lisätä pahvisiivekkeet etuovien saranoiden kohdalle. Siivekkeet alaspäin. Se lisää imua ja pitää autosi tien pinnalla. silloin ei pääse pyörätkään irtoamaan. Lisää vinkkejä annamme paljon täällä palstalla joten tule rohkeasti uudelleen sen jälkeen kun pääset ojasta pois.

        Naru lähti het irti ja renkaat tippu tielle!
        Täytyy kysellä kaupungilta.

        t.Teppo Turusta


      • lääkispyrkijä
        viisasg kirjoitti:

        ei siivet eihä liitovarjossakaan oel siivet

        .....lentokoneen siiven muodosta aiheutuva noste. Siiven yläpinta on kuperampi kuin alapinta, kun ilmamassa leikkautuu siiven kummallekin puolelle ilmamolekyyleillä on pidempi matka kuljettavana siiven yläpinnalla. Ilman tiheys on siis hetkellisesti pienempi siiven yläpinnalla, mistä johtuen alapinnalla vaikuttava ilmanpaine on suurempi ja lentokone pysyy ilmassa. Ja tämä on tosi, lukekaa vaikka fysiikankirjasta.


      • lukemaasi
        lääkispyrkijä kirjoitti:

        .....lentokoneen siiven muodosta aiheutuva noste. Siiven yläpinta on kuperampi kuin alapinta, kun ilmamassa leikkautuu siiven kummallekin puolelle ilmamolekyyleillä on pidempi matka kuljettavana siiven yläpinnalla. Ilman tiheys on siis hetkellisesti pienempi siiven yläpinnalla, mistä johtuen alapinnalla vaikuttava ilmanpaine on suurempi ja lentokone pysyy ilmassa. Ja tämä on tosi, lukekaa vaikka fysiikankirjasta.

        Ei mitään hetkellistä tapahdu. Eikä alapinnalla ole sen suurempi paine kuin yleisesti muuallakaan. Sen sijaan siiven yläpinnalle muodostuu alipaine jollin siipi pyrkii yöspäin. Paine-erosta on kysymys. Noste on hyvin paljon laajempi käsite.


      • -rouva-

        Et ole ikinä renkaita vaihtanut kun tuollaista väität.
        Kaikki pultit ovat samanlaisia eli vaihtokelpoisia keskenään. Niissä on oikeakätinen kierre.
        Väitteesi on kuin merkonomin suusta.


      • -seurailija-
        edelleen kirjoitti:

        Ainoastaan yhdellä mutterilla kiinnitettävissä pyörissä ovat eripäin kierteet.

        Molemmankätisiä kierteitä pyöränpulteissa löytyi 50.. 60- luvulla aivan tavallisista monipulttisista pyöristä.

        Yhdellä mutterilla kiinnitetty kaipaa vasenkätistä kierrettä lähinnä vain oikeaan etupyörään.


      • -seurailija-
        lukemaasi kirjoitti:

        Ei mitään hetkellistä tapahdu. Eikä alapinnalla ole sen suurempi paine kuin yleisesti muuallakaan. Sen sijaan siiven yläpinnalle muodostuu alipaine jollin siipi pyrkii yöspäin. Paine-erosta on kysymys. Noste on hyvin paljon laajempi käsite.

        Nostovoima ja noste ovat eri asioita, siipeen ei noste vaikuta kuin hyvin vähän.

        Vanha, joissain fysiikankirjoissa ja lentoteorian opetuksessa aiemmin käytetty Bernoullin- virtausteoriaan tukeutuva oppi on todettu vääräksi, se ei selitä miksi suora tai äärettömän ohut profiilikin voi synnyttää nostovoimaa, puhumattakaan selkälennosta.


      • nero5
        lääkispyrkijä kirjoitti:

        .....lentokoneen siiven muodosta aiheutuva noste. Siiven yläpinta on kuperampi kuin alapinta, kun ilmamassa leikkautuu siiven kummallekin puolelle ilmamolekyyleillä on pidempi matka kuljettavana siiven yläpinnalla. Ilman tiheys on siis hetkellisesti pienempi siiven yläpinnalla, mistä johtuen alapinnalla vaikuttava ilmanpaine on suurempi ja lentokone pysyy ilmassa. Ja tämä on tosi, lukekaa vaikka fysiikankirjasta.

        ennenkuin noste keksittiin niin lentokoneetkin räpytteli!! oon ite nähny!!


      • caddy 58
        -rouva- kirjoitti:

        Et ole ikinä renkaita vaihtanut kun tuollaista väität.
        Kaikki pultit ovat samanlaisia eli vaihtokelpoisia keskenään. Niissä on oikeakätinen kierre.
        Väitteesi on kuin merkonomin suusta.

        ainakin vm 58 cadillacissä kuskin puolella on vääräkätiset kierteet


      • okokookokokokokooooojjojojoj
        vastauksia kirjoitti:

        Laivat on tehty vettä kevyemmästä laivateräksestä. Lentokoneet taas ilmaa kevyemmästä lentokonealumiinista.
        Kampiakseli taas on siellä valuraudan/alumiinilohkon sisällä, mihin se sieltä lähtisi vaikka irtoaisikin :)

        Kampiakselihan ei kyl ole missää lohkon sisällä.. Kiertokanget siellä lohkon sisällä pyörii, että nii!


      • HAHA!!!
        vastauksia kirjoitti:

        Laivat on tehty vettä kevyemmästä laivateräksestä. Lentokoneet taas ilmaa kevyemmästä lentokonealumiinista.
        Kampiakseli taas on siellä valuraudan/alumiinilohkon sisällä, mihin se sieltä lähtisi vaikka irtoaisikin :)

        Muka ilmaa kevyempää?Lähteekö se sitten lentoon kun se alumiinilevy on tehty?


      • pyöriikö se
        -seurailija- kirjoitti:

        Molemmankätisiä kierteitä pyöränpulteissa löytyi 50.. 60- luvulla aivan tavallisista monipulttisista pyöristä.

        Yhdellä mutterilla kiinnitetty kaipaa vasenkätistä kierrettä lähinnä vain oikeaan etupyörään.

        En ole ikinä omistanut knock-off vanteilla varustettua autoa mutta vanhoja 1960-luvun le mans ajoja on tullut katseltua dokumentista ja minun mielestäni näytti siltä että pyörännavassa olisi ollut rihlat jotka lukitsevat vanteen paikoilleen jolloin pitäisi olla yksi lysti onko keskimutteri oikea- vai vasenkätinen.

        Sitä paitsi kiihdytys ja jarrutus yrittävät joka tapauksessa kääntää sitä mutteria vastakkaisiin suuntiin jos se pyörä olisi vain kitkalla kiinni pyöreässä pyörännavassa. Mitä väliä sillä keskimutterin kätisyydellä ylipäätänsä on? Todellisuudessa kätisyys oli erilainen auton eri puolilla mutta miksi?


      • BalleRamstet
        edelleen kirjoitti:

        Ainoastaan yhdellä mutterilla kiinnitettävissä pyörissä ovat eripäin kierteet.

        Esim Mitsubishi Canter toisella puolella erikätiset jenkurat.


      • reiska121

        ookko sattunu ajatteleen että toisella puolella kierretään erisuunnasta samaan suuntaan kuin toiselta...


      • -seurailija-
        pyöriikö se kirjoitti:

        En ole ikinä omistanut knock-off vanteilla varustettua autoa mutta vanhoja 1960-luvun le mans ajoja on tullut katseltua dokumentista ja minun mielestäni näytti siltä että pyörännavassa olisi ollut rihlat jotka lukitsevat vanteen paikoilleen jolloin pitäisi olla yksi lysti onko keskimutteri oikea- vai vasenkätinen.

        Sitä paitsi kiihdytys ja jarrutus yrittävät joka tapauksessa kääntää sitä mutteria vastakkaisiin suuntiin jos se pyörä olisi vain kitkalla kiinni pyöreässä pyörännavassa. Mitä väliä sillä keskimutterin kätisyydellä ylipäätänsä on? Todellisuudessa kätisyys oli erilainen auton eri puolilla mutta miksi?

        Kiihdytys ja jarrutus eivät ole ongelma, niissä ei koskaan ole sellaisia pyörimisnopeuden muutoksia jotka löysyttäisivät mutteria.

        Tilanne, jossa kaarre ajetaan pidon rajoilla, sisempi etu- tai takapyörä saattoi nousta tiestä irti ja liike pysähtyä, kun se sitten nappaa uudelleen tiehen kiinni, kiihtyvyys voi olla niin suuri että mutteri ei pysy mukana ja kiertyy hiljalleen auki.

        Tämä vain yhdellä mutterilla ilman erillistä lukitusta kiinnitetyssä renkaassa, ja eturenkaassa siksi että kilpa-autot oli takavetoisia ja vetoakselien massa ym tasauspyörästö on massaltaan niin hidas että kiihtyvyys pysyy maltillisena em tilanteessakin.

        Se miksi tavallisissa monipulttisissa käytettiin toisella puolella vasenkätisiä pultteja oli hyvin todennäköisesti markkinointikikkaa, mitään hyötyä niistä ei ole.


      • .......
        BalleRamstet kirjoitti:

        Esim Mitsubishi Canter toisella puolella erikätiset jenkurat.

        esim. -58:ssa Cadillacissa....


      • rassari1

        miten ne sitten toiselta puolen ei irtoa? jossain vanhoissa jenkeissä ja sisu kuormurissa on ollut vasenkätiset kierteet kuskinpuolella.
        Maailma on ihmeitä täynnä!!!


      • rassari1
        okokookokokokokooooojjojojoj kirjoitti:

        Kampiakselihan ei kyl ole missää lohkon sisällä.. Kiertokanget siellä lohkon sisällä pyörii, että nii!

        Ei kiertokanget mihinkään pyöri, sats. tollot.


      • Anu Saukko

        Eikös niitten toisen puolen muttereiden pitäisi löystyä jos toinen puoli kiristyy?


      • pakuilija
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Esim. -66 mallin Dodge Coronetissa on erikätiset kierteet eri puolella autoa.

        esim. Mazda2200 pakussa (vm-88)oli ainakin toisella puolella autoa eri kätiset kierteet.

        Tuli ilmi renkaanvaihdon yhteydessä -sain pari pulttia poikki kun yritin avata väärään suuntaan!


      • Sellaista se on
        sehän - kirjoitti:

        tarkoittas sitä että eripuolilla autoa pitäis olla eri kierteet,vois olla mukavaa renkaita vaihtaessa kun mutterit olis vähän sekaisin..
        Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen että ei toki ne aina kiinni pysykkään,rata-autoilua harrastavana oon joskus kyllä huomannu kun rengas lähtee alta vaikka olis kuinka tiukkaan vedetty..Siviiliajossakin renkaita irtoaa toisinaan.

        Kuten edellinen sanoi hyrrävoima (vanhalla kielellä "keskipakoisvoima"). Pultteja ei silti kannata jättää liian löysälle, mutta monesti törmää aivan järjettömään ylikiristykseen! Käsipelillä renkaita vaihdettaessa niitä pultteja ei todellakaan tarvitse polkea hiki päässä niin tiukalle että kierteet huutaa. Normaalikiristys ja se on siinä. Ajelee parikymmentä kilsaa ja tarkistaa kireyden. Physics!


      • VÄÄRINPÄIN...
        lääkispyrkijä kirjoitti:

        .....lentokoneen siiven muodosta aiheutuva noste. Siiven yläpinta on kuperampi kuin alapinta, kun ilmamassa leikkautuu siiven kummallekin puolelle ilmamolekyyleillä on pidempi matka kuljettavana siiven yläpinnalla. Ilman tiheys on siis hetkellisesti pienempi siiven yläpinnalla, mistä johtuen alapinnalla vaikuttava ilmanpaine on suurempi ja lentokone pysyy ilmassa. Ja tämä on tosi, lukekaa vaikka fysiikankirjasta.

        SUUTUIN KU LUIN VIESTIS. Mitenkäs lentokone pysyy ilmassa jos se lentää väärinpäin eli selällään. kato lentonäytöksiä


      • joonatan
        miten ihmeessä kirjoitti:

        kampiakseli pysyy kiinni,sehän pyörii paljon lujempaa kuin rengas ja painaa enemmän,on ne insinöörit viisaita.
        miten laiva pysyy pinnalla?
        miten lentokone pysyy ilmassa?
        maailmassa monta,ihmeelistä on asiaa,se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

        Laivahan rakennetaan laivateräksestä. Siinä se salaisuus.


      • ja huomenta
        lääkispyrkijä kirjoitti:

        .....lentokoneen siiven muodosta aiheutuva noste. Siiven yläpinta on kuperampi kuin alapinta, kun ilmamassa leikkautuu siiven kummallekin puolelle ilmamolekyyleillä on pidempi matka kuljettavana siiven yläpinnalla. Ilman tiheys on siis hetkellisesti pienempi siiven yläpinnalla, mistä johtuen alapinnalla vaikuttava ilmanpaine on suurempi ja lentokone pysyy ilmassa. Ja tämä on tosi, lukekaa vaikka fysiikankirjasta.

        tämä kun on autopalsta, niin otan esim. autossa on (ns) tasainen pohja ja kuperayläpinta (kori), lähteekö se lentoon?
        Laitetaan autoon etuspoileri (lisää pohjan kuperuutta), nythän se vasta nouseekin ilmaan:)

        Mietis nyt hetki sitä aerodynamiikkaa, molekyylivoimia tai painetta!


      • kierteet oli
        pakuilija kirjoitti:

        esim. Mazda2200 pakussa (vm-88)oli ainakin toisella puolella autoa eri kätiset kierteet.

        Tuli ilmi renkaanvaihdon yhteydessä -sain pari pulttia poikki kun yritin avata väärään suuntaan!

        molemmilla puolilla erikätiset...

        Ja uskoin yhden pultin katkaisemalla. Kova työ olisikin ollut, sillä niitä on 12 puolellaan ;?)


      • ketunsyötti
        hööö kirjoitti:

        Kyllä jokaisessa pultissa on normaali oikeakätinen kierre. Oliko vitsi vai oletko noin ulkona?

        Eipä se aina asia ole noin kun kerrot. Vielä 70-luvun lopussa tehtiin kuorma-autoja, joissa vasemman puolen pyörät oli väärä, eli vasen kätisellä kierteellä kiinni. Mulla on kotona pihalla auto jossa 20 vasenkätistä pyörän MUTTERIA, kun ne pultit on siellä navan puolella ja vastaavasti 20 normaali eli oikeakätistä, oikealla puolella. Kokemuksesta noin 3,5 milj. km raskaalla liikententeellä voin sanoa, että jostain minulle selviämättömästä syystä. Ne vasen kätiset mutterit löystyvät ajossa vähemmän kuin oikeakätiset muuterit vasemmalla puolella. Kyseessä olivat ns. Kartiomutterit, joita myös henkilöautoissa paljon on. Erona raskaaseen kalustoon on vain se, että raskaissa oli myös kartio navan puolella. Nykyisin kierteet ovat myös raskaassa kalustossa oikeakätiset molemmin puolin. Mutterit ovat myös laippamuttereita, ei kartiomuttereita, jotka olivat tarkkoja kiristedttäviä, ei liikaa, eikä liian vähän, kartiot kun kului ja vanteet venyi. Vanne kun venyy niin paljon, että sen näkee paljaalla silmällä, navan reiästä. Nykyiset vanteet raskaassa kalustossa ovat napakeskitteisiä, siksi ei kartiomuttereita enää tarvita.


      • ketunsyötti
        EonMC2jne kirjoitti:

        " Kierteet on niin päin, että kun autolla eteenpäin ajetaan, niin pultit menee ainoastaan tiukempaan, jos johonkin suuntaan liikkuvat. "

        Mitäs se pyörien tasainen pyöriminen vaikuttaa mihinkään suuntaan: eikös ne pultit kiristyisi tai löystyisi silloin kun pyörimisnopeus muuttuu...

        Maalaisjärjellä se nopeus muuttuu molempiin suuntiin keskimäärin yhtä paljon.

        Renkaita siis ei ole laitettu kiinni yhdellä akselin päässä olevalla pultilla :)

        P

        Nykyisin eivät edes pyörän laakerin lukitus mutterit ole vasemmalla puolella vasen kätisiä. Oikeakätisiä ovat ympäri auton, luotetaan lukitukseen. Mutta jos lukitus pettää takuulla kuskin puolen pyörä karkaa napoineen päivineen. Minulle sattui 80 luvun puolen välin huitteilla laakeri rikko vasempaan etupyörään, maassa nimeltä Tanska. Siis eipä muuta kuin Kööpenhaminaan Scanian korjaamolle. Oppipoika vaihtoi laakerin, enkä kattonut kun homman teki. Suomessa nostin tunkilla etupörän ylös kokeillakseni laakerivälystä. No sitä olikin sitten hiukan enemmän, noin 2 cm. Poika oli jättänyt laakerin mutterin lukitsematta. Oli mutteri ja ulompi koolinki löystynyt, mutta ei pudonnut pois kun vasenkätinen kierre pyrki kiristämään mutteria olka-akselissa eteenpäin ajaessa. Ennen varma oli varmaa.


      • ketunsyötti
        -rouva- kirjoitti:

        Et ole ikinä renkaita vaihtanut kun tuollaista väität.
        Kaikki pultit ovat samanlaisia eli vaihtokelpoisia keskenään. Niissä on oikeakätinen kierre.
        Väitteesi on kuin merkonomin suusta.

        Rouva taitaa olla vain hiukan nuorempaa vuosimallia. Kyllä niitä väärä eli vasenkätisiä pultteja on ollut. Ei vain enää, ei noin 30 viimeiseen vuoteen ja silloinkin useimmiten kuorma-autoissa.


      • ketunsyötti
        rassari1 kirjoitti:

        miten ne sitten toiselta puolen ei irtoa? jossain vanhoissa jenkeissä ja sisu kuormurissa on ollut vasenkätiset kierteet kuskinpuolella.
        Maailma on ihmeitä täynnä!!!

        Ja vanhassa Scaniassa ja Volvon K-A:ssa


      • ja teräs
        miten ihmeessä kirjoitti:

        kampiakseli pysyy kiinni,sehän pyörii paljon lujempaa kuin rengas ja painaa enemmän,on ne insinöörit viisaita.
        miten laiva pysyy pinnalla?
        miten lentokone pysyy ilmassa?
        maailmassa monta,ihmeelistä on asiaa,se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.

        On kyllä totta, että laivat rakennetaan laivateräksestä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen pinnala pysymisen kannalta. Kyseinen teräs on vaan saanut myyntinimen sen korrosion kestävyyden ja muiden lujuus arvojen perusteella, miksi se soveltuu hyvin runko rakenteisiin.

        Pinnalla pysymisen ainoana ehtoa on se, että laivan täytyy syrjäyttää suurempi massa vettä, mitä itse laiva painaa.

        Tämänhän voi testata vaika silleen, että laitaa sangon aivan täyteen vettä, ja laittaa siihen esim puun palan minkä paino on mitattu ennestään. Sitten mitataan puun syrjäyttämän veden paino ja sen tulisi olla suunilleen yhtä suuri kuin puun painokin.


      • one67
        vastauksia kirjoitti:

        Laivat on tehty vettä kevyemmästä laivateräksestä. Lentokoneet taas ilmaa kevyemmästä lentokonealumiinista.
        Kampiakseli taas on siellä valuraudan/alumiinilohkon sisällä, mihin se sieltä lähtisi vaikka irtoaisikin :)

        Et voi olla tosissasi. Oletko oikeasti noin tyhmä!


      • Vaktaa
        sehän - kirjoitti:

        tarkoittas sitä että eripuolilla autoa pitäis olla eri kierteet,vois olla mukavaa renkaita vaihtaessa kun mutterit olis vähän sekaisin..
        Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen että ei toki ne aina kiinni pysykkään,rata-autoilua harrastavana oon joskus kyllä huomannu kun rengas lähtee alta vaikka olis kuinka tiukkaan vedetty..Siviiliajossakin renkaita irtoaa toisinaan.

        Kyllä on ollut sellaisia autoja ja peräkärryjä joissa on toisella puolella erikätiset kierteet. Ja on kyllä vieläkin. Tämä on vaktaa.


      • kuormureissa
        ketunsyötti kirjoitti:

        Ja vanhassa Scaniassa ja Volvon K-A:ssa

        oli Suomessa vielä 60-luvun loppupuolella toisella puolella vasenkätiset kierteet.
        Laki tai asetus tästä muuttui vasta joskus 60-luvun lopulla.


      • Eivät meillä.
        M1978 kirjoitti:

        talven jälkeen, jos omin voimin renkaita vaihtelee. Pulttien irrottamiseen tarvitsee pitemmän avaimen kuin kiristämiseen, vaikka itse on kiristänyt.

        Harva se viikko on tunkin kanssa kiinniteltävä milloin minnekin tienvarsipusikoihin ja hankiin lennelleitä renkaita. Varsinkin eturenkaat helisevät helposti tiehensä. Tämä on kiusallista kaupunkiruuhkissa, kun ei koskaan tiedä, mihin risteykseen auto jää ja on noloa konttailla polvillaan tunkin ja avaimien kanssa pultteja etsimässä ja kiinni kääntelemässä.Nykyisin minulla on tosin iso pussi varapultteja valmiiksi rasvattuina takakontissa.

        luulin, etä sama on kaikilla, ettei vain muiden kohdalla ole kohdalle sattunut. Minun pitää ostaa uusi auto, jos tämä sillä korjaantuu.


      • Nimetön
        vastauksia kirjoitti:

        Laivat on tehty vettä kevyemmästä laivateräksestä. Lentokoneet taas ilmaa kevyemmästä lentokonealumiinista.
        Kampiakseli taas on siellä valuraudan/alumiinilohkon sisällä, mihin se sieltä lähtisi vaikka irtoaisikin :)

        Laivan pitää syrjäyttää vettä pois oman painonsa edestä. Metalliämpäri kelluu, jos sen sisältöä ei täytä vedellä.

        Lentokoneen siivillä pitää olla tarpeeksi vauhtia, jotta siivet työntäisivät ilmaa oman painonsa edestä alaspäin.


      • Humppaaja

      • Colleega
        M1978 kirjoitti:

        Minulla kerran pultit Fiatista. Oma töppäys, oli jäänyt kantamaan. Hankalat vanteet saada paikalleen, vanhan ritmon peltivanteet.
        http://www.virtualcar.it/public/media0a/bonfanti_ritmo_.jpg

        Mutterit eivät ole koskaan irronneet.

        Joskus varmaan näitä erikätisiäkin on, muttei yleensä.

        Voi niitä aikoja. ;)

        Lisäksi oli aina oma jännityksensä Fiatin alkuperäistunkin kanssa.


      • hannu

        ...niin, että älä usko mitä äitisi on sulle kertonut.


      • Anonyymi
        heti irtos kirjoitti:

        Naru lähti het irti ja renkaat tippu tielle!
        Täytyy kysellä kaupungilta.

        t.Teppo Turusta

        Suuttuko Matti?


    • kun ne kiristää oikein.

      yleensä autojen pyöränpultit kiristetään 110 - 120 Nm arvoon, rekoissa arvo saattaa olla 500 Nm. jos pultit ovat ruosteessa, niiden avaaminen voi olla vaikeaa, kuten joku tuossa jo sainoikin. minä laitan pulttien kierteeseen hiukan terva-sprayta tai kuparivaseliinia, silloin ne aukeavat hiukan helpommin rengasta vaihdettaessa. löysälle jätetty pyöränpultti kyllä avautuu itsestään, sopivan kireä ei avaudu.

      luulisin pulttien kiinnipysyvyyden johtuvan siitä, että pultti kohdistaa kiristettäessä voiman vanteeseen ja kun niiden välillä on kitkakerroin, niin voimasta ja kitkakertoimesta aiheutuu kitkavoima pultin ja vanteen välille. kitkavoima estää pulttia pyörimästä mihinkään suuntaan, ellei pulttiin tuoda kitkavoiman voittavaa voimaa (kuten avain jatkovarrella).
      -kitkavoima kasvaa vain suuremmaksi, mitä kireämmällä pultti on. liikaa kiristäessä pultti voi venyä peruuttamattomasti tai jopa katketa.

      • ....


      • näin on

        Miksi ne pultit on sitten talven jälkeen kireällä, jos niitä yrittää itse vaihtaa, vastaan lisäksi:
        Monella pajalla ne vedetään kuivana kiinni ja niin paljon kuin paineilmapyssystä irtoaa (ja toisinaan liian löysälle...), joten sillä auton omalla lyhyt vartisella rengasavaimella ei tule kuin itku.
        Eli ekaksi kannattaa hankkia pidempivartinen avain tai ns. ristikkoavain. Ja kiinni laitettaessa väännetään kiinni, mutta ei "hampaat irvessä".

        Liikaa kiristäessä voi lisäksi peltivanteessa pultti/mutteri painua vastapinnasta läpi, jolloin vanne on piloilla.


      • Aluvanteissa
        näin on kirjoitti:

        Miksi ne pultit on sitten talven jälkeen kireällä, jos niitä yrittää itse vaihtaa, vastaan lisäksi:
        Monella pajalla ne vedetään kuivana kiinni ja niin paljon kuin paineilmapyssystä irtoaa (ja toisinaan liian löysälle...), joten sillä auton omalla lyhyt vartisella rengasavaimella ei tule kuin itku.
        Eli ekaksi kannattaa hankkia pidempivartinen avain tai ns. ristikkoavain. Ja kiinni laitettaessa väännetään kiinni, mutta ei "hampaat irvessä".

        Liikaa kiristäessä voi lisäksi peltivanteessa pultti/mutteri painua vastapinnasta läpi, jolloin vanne on piloilla.

        Kevytmetallivanteiden pultit täytyy kiristää sadan kilometrin ajon jälkeen ja tasan ehdottomasti, koska ne löystyvät ihan eri tavalla kuin peltivanteissa.

        Pulttien täytyy myös olla vanteeseen sopivat, että kartio, joka pultin oikeasti pitää kiinni, sopii vanteeseen. Sitä kartiota ei sovi rasvailla.

        Monilla on talvirenkaissa peltivanteet joiden pultit eivät sovi alkuunkaan kevytmetallivanteisiin, koska niiden kartio on erilainen ja ne ovat liian lyhyet, koska peltivanne on paljon ohuempi.

        Pajat eivät todellakaan halua ottaa sitä riskiä, että heidän asentamansa rengas irtoaa, joten siksi monet kiristävät ne niin tiukalle. Harva niistä näet luottaa siihen, että kiristät pultit momenttiavaimella sadan kilometrin jälkeen.

        Kiinalaisella ristikkoavaimella ei saa läheskään aina auki "hyvin" kiristettyjä pultteja, vaan se taittuu tai katkeaa.
        Itse käytän halpamarketin mustaa voimahylsyä, laadukasta räikkää ja 70cm tukevaa rautaputkea, niin ei hajoa paikat eikä tarvitse irvistellä.

        Ja muistakaa se aluvanteiden kiristys!


      • lujaa laatua
        Aluvanteissa kirjoitti:

        Kevytmetallivanteiden pultit täytyy kiristää sadan kilometrin ajon jälkeen ja tasan ehdottomasti, koska ne löystyvät ihan eri tavalla kuin peltivanteissa.

        Pulttien täytyy myös olla vanteeseen sopivat, että kartio, joka pultin oikeasti pitää kiinni, sopii vanteeseen. Sitä kartiota ei sovi rasvailla.

        Monilla on talvirenkaissa peltivanteet joiden pultit eivät sovi alkuunkaan kevytmetallivanteisiin, koska niiden kartio on erilainen ja ne ovat liian lyhyet, koska peltivanne on paljon ohuempi.

        Pajat eivät todellakaan halua ottaa sitä riskiä, että heidän asentamansa rengas irtoaa, joten siksi monet kiristävät ne niin tiukalle. Harva niistä näet luottaa siihen, että kiristät pultit momenttiavaimella sadan kilometrin jälkeen.

        Kiinalaisella ristikkoavaimella ei saa läheskään aina auki "hyvin" kiristettyjä pultteja, vaan se taittuu tai katkeaa.
        Itse käytän halpamarketin mustaa voimahylsyä, laadukasta räikkää ja 70cm tukevaa rautaputkea, niin ei hajoa paikat eikä tarvitse irvistellä.

        Ja muistakaa se aluvanteiden kiristys!

        on momentti aluvanteissa


      • pultit
        Aluvanteissa kirjoitti:

        Kevytmetallivanteiden pultit täytyy kiristää sadan kilometrin ajon jälkeen ja tasan ehdottomasti, koska ne löystyvät ihan eri tavalla kuin peltivanteissa.

        Pulttien täytyy myös olla vanteeseen sopivat, että kartio, joka pultin oikeasti pitää kiinni, sopii vanteeseen. Sitä kartiota ei sovi rasvailla.

        Monilla on talvirenkaissa peltivanteet joiden pultit eivät sovi alkuunkaan kevytmetallivanteisiin, koska niiden kartio on erilainen ja ne ovat liian lyhyet, koska peltivanne on paljon ohuempi.

        Pajat eivät todellakaan halua ottaa sitä riskiä, että heidän asentamansa rengas irtoaa, joten siksi monet kiristävät ne niin tiukalle. Harva niistä näet luottaa siihen, että kiristät pultit momenttiavaimella sadan kilometrin jälkeen.

        Kiinalaisella ristikkoavaimella ei saa läheskään aina auki "hyvin" kiristettyjä pultteja, vaan se taittuu tai katkeaa.
        Itse käytän halpamarketin mustaa voimahylsyä, laadukasta räikkää ja 70cm tukevaa rautaputkea, niin ei hajoa paikat eikä tarvitse irvistellä.

        Ja muistakaa se aluvanteiden kiristys!

        sopivat. Harvemmassa autossa on irrotettavat
        pultit. Kyllä ne ovat muttereita, jotka irrotetaan.


      • ja kireällä
        pultit kirjoitti:

        sopivat. Harvemmassa autossa on irrotettavat
        pultit. Kyllä ne ovat muttereita, jotka irrotetaan.

        Vaihdan viiteen, kuuteen autoon renkaat keväällä ja syksyllä ja vain yhdessä on mutterit.

        En ole asiaan pahemmin kiinnittänyt huomiota, mutta molempiin olen törmännyt autoissani, joita minulla on ollut muutamia kymmeniä.

        Puolisoni auto on uusin mihin vaihdan renkaat ja juuri siinä on pultit ja eri pituiset, erilaisella kartiolla.

        Edelliselle kysyjälle vastaisin, että kiristän "näppituntumalla" pienellä pultipyssyllä ja avaan räikällä ja rautaputkella, koska aina joku ei pikkupyssyllä tahdo aueta.
        Ei kovin suositeltavaa, koska tulee kiristettyä turhan kireälle, mutta tapa on jäänyt nuoruudesta jolloin ei ollut varaa momenttiavaimiin eikä edes talvirenkaisiin. Kiinni ovat pysyneet, eikä mitään ole särkynyt, joten en vaivaudu enää opiskelemaan uusia tapoja.

        Tähän sopii mainiosti sanonta "Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä käsken".

        Turvallista matkaa!


      • ollut
        lujaa laatua kirjoitti:

        on momentti aluvanteissa

        jotain 120 n/m,
        harva niitä momenttiavaimia
        ostelee tota varten.
        PS: oikaiskaa toki momenti jos aihetta.


      • ammattilainen

        tää on lähimpänä totuutta. kitkan avulla ne pultit tosiaan pysyy kiinni. lisäksi peltivanne on prässätty semmoseen muotoon pultinrei'än ympäriltä, että pelti ikäänkuin "joustaa" siltä kohtaa. tämäkin osaltaan auttaa asiassa. ja tokihan joissain autoissa on ollut erikätiset kierteet eri puolilla autoa, mutta ei niistä tässä asiassa mitään hyötyä kyllä ole. todisteena se, että nykyäänkin auton vanteet pysyy kiinni, vaikka oikeestaan kaikissa merkeissä on joka pyörässä oikakätiset kierteet...


      • kähmälö
        Aluvanteissa kirjoitti:

        Kevytmetallivanteiden pultit täytyy kiristää sadan kilometrin ajon jälkeen ja tasan ehdottomasti, koska ne löystyvät ihan eri tavalla kuin peltivanteissa.

        Pulttien täytyy myös olla vanteeseen sopivat, että kartio, joka pultin oikeasti pitää kiinni, sopii vanteeseen. Sitä kartiota ei sovi rasvailla.

        Monilla on talvirenkaissa peltivanteet joiden pultit eivät sovi alkuunkaan kevytmetallivanteisiin, koska niiden kartio on erilainen ja ne ovat liian lyhyet, koska peltivanne on paljon ohuempi.

        Pajat eivät todellakaan halua ottaa sitä riskiä, että heidän asentamansa rengas irtoaa, joten siksi monet kiristävät ne niin tiukalle. Harva niistä näet luottaa siihen, että kiristät pultit momenttiavaimella sadan kilometrin jälkeen.

        Kiinalaisella ristikkoavaimella ei saa läheskään aina auki "hyvin" kiristettyjä pultteja, vaan se taittuu tai katkeaa.
        Itse käytän halpamarketin mustaa voimahylsyä, laadukasta räikkää ja 70cm tukevaa rautaputkea, niin ei hajoa paikat eikä tarvitse irvistellä.

        Ja muistakaa se aluvanteiden kiristys!

        "Itse käytän halpamarketin mustaa voimahylsyä, laadukasta räikkää ja 70cm tukevaa rautaputkea, niin ei hajoa paikat eikä tarvitse irvistellä."

        ooksä hitsannu ne mutteris kiinni ku tollaset vehkeet tarvii, jotta saa auki :)


      • yks stadilainen
        kähmälö kirjoitti:

        "Itse käytän halpamarketin mustaa voimahylsyä, laadukasta räikkää ja 70cm tukevaa rautaputkea, niin ei hajoa paikat eikä tarvitse irvistellä."

        ooksä hitsannu ne mutteris kiinni ku tollaset vehkeet tarvii, jotta saa auki :)

        Entäs vararengas? Minun autosta siihen ei löydy pultteja eikä muttereitakaan.


    • pultti pois

      lamaa elävä pyörittää pultteja irti niin monta että jää vain kaksi. Siksi kun yhdellä ei pysy.

    • kierteet jumiin

      itse laitan kierreliimalla kierteet kiinni. ei tarvitse pelätä renkaiden irtoamisia.

    • pysyy, tiedän

      Meillä Oulussa moni hitsaa pultit vanteisiin. Pysyy. Kokemus puhuu!

      • on!

        Kesällä sitten vaihdetaan kesäakselit/ripustukset alle, ja talvella talviakselit/ripustukset. Kun eihän ne vanteet enää irtoa siitä mihinkään.


      • laitetaan

        itseporautuvilla ruuveilla ja sikaflexillä kumikin kiinni vanteeseen, kun pruukaavat lipsua vanteella. vanha kikka kiihdytys ja romuralli areenoilta.Vanteita ei saa varmasti pysymään millään. aina niitä toisinaan lentelee.Pultit tulee läpi ja toisinaan lentää tolppineen päivineen. eiku kovaa ajoo vaan.


      • liike

        ketä tahansa pultei ei sitten a)liimaa b)hitsaa tai kiinnitä d)muulla tavoin kuin VALTUUTETTU huolto tai takuu raukeaa


      • Kärppäman

        Uskon etelän vetelien ajelevan ojiin ja kolareita, koska pultteja ei ole hitsattu. Renkaat irtoilee ajossa ja kuskista tulee matkustaja.

        Hitsaisitte vanteet, niin ei meidänkään tarvitsisi naureskella teille typeryksille!


    • iskuja yms. vaan vanne on tiukka keskireiästään pyörän napaan josta se kantaa ja ottaa vastaan iskut yms.. pulttien tarkoitus on pitää vanne tiukasti pyörän napaa vasten eikä kantaa ja tästä tulee mieleen pikku vinkki niille jotka laittaa jonkun toisen auton vanteita mutta samalla jaolla johonkin muuhun autoon kuin mihin ne on tarkoitettu niin tarkistakaa keskireiän sovitus että on tiivis koska muuten renkaat ravistaa vaikka olisi kuinka tasapainossa..

      • tomaattimies

        vanteen keskiön sovitepalat on useinmiten muovia ja niitten tarkoitus on helpottaa asennusta.
        renkaat ei ravista yhtään jos tasapainotus on tehty huolella sekä renkaat on kiristetty tasaisesti. vaikka vanne olisi vähän kierokin, niin usein tasapainotus kumoaa senkin.


      • tomaattimies kirjoitti:

        vanteen keskiön sovitepalat on useinmiten muovia ja niitten tarkoitus on helpottaa asennusta.
        renkaat ei ravista yhtään jos tasapainotus on tehty huolella sekä renkaat on kiristetty tasaisesti. vaikka vanne olisi vähän kierokin, niin usein tasapainotus kumoaa senkin.

        löytyy jossain nopeudessa ja niin hullullta kun se kuulostaa niin se muovirinkula riittää keskittämiseen mutta mitenkäs voisi muuttaa muotoaan kun on tiivis joka puolelta..on muuten pultti aika kovilla tuolla sinun tavallasi kun ajattelee esim. kuorma-auton rengasta.. :)


      • tomaattimies
        Jumisgo kirjoitti:

        löytyy jossain nopeudessa ja niin hullullta kun se kuulostaa niin se muovirinkula riittää keskittämiseen mutta mitenkäs voisi muuttaa muotoaan kun on tiivis joka puolelta..on muuten pultti aika kovilla tuolla sinun tavallasi kun ajattelee esim. kuorma-auton rengasta.. :)

        kiristäessä vanteet pyörännapaan riittävälle tiukkuudelle, ne kiristysvoimat aiheuttaa riittävän kitkan vanteen ja pyörännavan välille.

        siis se pulttien/pinnapulttien jännitys pitää kitkan voimalla vanteen paikallaan.

        mietippä toisella tavalla samaa asiaa: jos otetaan autosta jarrusatula ja jarrulevy irti pyörännavasta ja laitetaan jarrulevy siihen omaan paikkaansa jarrusatulan "läpi" ja menen painamaan jarrua, niin et varmasti saa jarrulevyä otettua pois mitenkään siitä satulasta irti niin kauan kun jarrua painan, vaikka hakkaisit vasaralla sitä...eikä tarvittu ainuttakaan pulttia..
        samalla tavalla se pultin jännittäminen kiristämällä tekee kitkavoiman vanteen ja navan väliin ja ne iskut ei välity vanteesta pulttien välityksellä napaan vaan koko kitkapinta-alan välityksellä. voit ajaa vaikka vanteella ilman kumia, jos on oikea esijännitys (kiristysmomentti) eikä ne pultit tuumaa mitään.

        ei sellaisia pultteja ole keksittykään jotka kestäisivät miljoona kilsaa hakkamista..

        epätasapainoa voi tulla tosi monesta paikasta muualtakin kuin pyörästä. esim: vetoakseli voi aiheuttaa tärinää tai tärinä voi olla ensioire murrosnivelen taikka pyörän laakeroinnin kulumisesta.

        vw:n alkuperäisasennus alumiinivanteissani on keskitysrengas, joka on stefan näköinen. se joustaa sormin painamalla. samanlainen oli tarvikevanteissa, jotka laitettiin primeraan. ei ne kestä mitään kuormaa.

        pulttikehät ovat koneistettu hyvin tarkasti. ei ne heitä kymppiä enempää, joka on autonpyörälle aivan yliriittävä tarkkuus.

        pultti ottaa iskuja tai vääntövoimia vastaan vain ollessaan liian löysällä. liika kiristäminen taas johtaa venähtämiseen ja sittemmin löystymiseen / katkeamiseen. jos et osaa kiristää oikein näppituntumalla, kannattaa ostaa momenttiavain. maksaa pari kymppiä


      • mutta melkein
        tomaattimies kirjoitti:

        kiristäessä vanteet pyörännapaan riittävälle tiukkuudelle, ne kiristysvoimat aiheuttaa riittävän kitkan vanteen ja pyörännavan välille.

        siis se pulttien/pinnapulttien jännitys pitää kitkan voimalla vanteen paikallaan.

        mietippä toisella tavalla samaa asiaa: jos otetaan autosta jarrusatula ja jarrulevy irti pyörännavasta ja laitetaan jarrulevy siihen omaan paikkaansa jarrusatulan "läpi" ja menen painamaan jarrua, niin et varmasti saa jarrulevyä otettua pois mitenkään siitä satulasta irti niin kauan kun jarrua painan, vaikka hakkaisit vasaralla sitä...eikä tarvittu ainuttakaan pulttia..
        samalla tavalla se pultin jännittäminen kiristämällä tekee kitkavoiman vanteen ja navan väliin ja ne iskut ei välity vanteesta pulttien välityksellä napaan vaan koko kitkapinta-alan välityksellä. voit ajaa vaikka vanteella ilman kumia, jos on oikea esijännitys (kiristysmomentti) eikä ne pultit tuumaa mitään.

        ei sellaisia pultteja ole keksittykään jotka kestäisivät miljoona kilsaa hakkamista..

        epätasapainoa voi tulla tosi monesta paikasta muualtakin kuin pyörästä. esim: vetoakseli voi aiheuttaa tärinää tai tärinä voi olla ensioire murrosnivelen taikka pyörän laakeroinnin kulumisesta.

        vw:n alkuperäisasennus alumiinivanteissani on keskitysrengas, joka on stefan näköinen. se joustaa sormin painamalla. samanlainen oli tarvikevanteissa, jotka laitettiin primeraan. ei ne kestä mitään kuormaa.

        pulttikehät ovat koneistettu hyvin tarkasti. ei ne heitä kymppiä enempää, joka on autonpyörälle aivan yliriittävä tarkkuus.

        pultti ottaa iskuja tai vääntövoimia vastaan vain ollessaan liian löysällä. liika kiristäminen taas johtaa venähtämiseen ja sittemmin löystymiseen / katkeamiseen. jos et osaa kiristää oikein näppituntumalla, kannattaa ostaa momenttiavain. maksaa pari kymppiä

        Siis kyllähän ruuveihin/muttereihim kohdistuu voimia.
        Mieti ite, ota renkaasta kiinni ja vedä ulospäin, eikö ne ruuvit/mutterit ota kiinni?
        Koita ilman ruuveja/muttereita sama.
        Ihan samat (ulkoiset) voimat niihin kohdistuu, onko kiinni tai auki.


      • Nimetön
        tomaattimies kirjoitti:

        kiristäessä vanteet pyörännapaan riittävälle tiukkuudelle, ne kiristysvoimat aiheuttaa riittävän kitkan vanteen ja pyörännavan välille.

        siis se pulttien/pinnapulttien jännitys pitää kitkan voimalla vanteen paikallaan.

        mietippä toisella tavalla samaa asiaa: jos otetaan autosta jarrusatula ja jarrulevy irti pyörännavasta ja laitetaan jarrulevy siihen omaan paikkaansa jarrusatulan "läpi" ja menen painamaan jarrua, niin et varmasti saa jarrulevyä otettua pois mitenkään siitä satulasta irti niin kauan kun jarrua painan, vaikka hakkaisit vasaralla sitä...eikä tarvittu ainuttakaan pulttia..
        samalla tavalla se pultin jännittäminen kiristämällä tekee kitkavoiman vanteen ja navan väliin ja ne iskut ei välity vanteesta pulttien välityksellä napaan vaan koko kitkapinta-alan välityksellä. voit ajaa vaikka vanteella ilman kumia, jos on oikea esijännitys (kiristysmomentti) eikä ne pultit tuumaa mitään.

        ei sellaisia pultteja ole keksittykään jotka kestäisivät miljoona kilsaa hakkamista..

        epätasapainoa voi tulla tosi monesta paikasta muualtakin kuin pyörästä. esim: vetoakseli voi aiheuttaa tärinää tai tärinä voi olla ensioire murrosnivelen taikka pyörän laakeroinnin kulumisesta.

        vw:n alkuperäisasennus alumiinivanteissani on keskitysrengas, joka on stefan näköinen. se joustaa sormin painamalla. samanlainen oli tarvikevanteissa, jotka laitettiin primeraan. ei ne kestä mitään kuormaa.

        pulttikehät ovat koneistettu hyvin tarkasti. ei ne heitä kymppiä enempää, joka on autonpyörälle aivan yliriittävä tarkkuus.

        pultti ottaa iskuja tai vääntövoimia vastaan vain ollessaan liian löysällä. liika kiristäminen taas johtaa venähtämiseen ja sittemmin löystymiseen / katkeamiseen. jos et osaa kiristää oikein näppituntumalla, kannattaa ostaa momenttiavain. maksaa pari kymppiä

        Pitkään piti lukea ennen kuin tuli oikea vastaus


      • tomaattimies
        mutta melkein kirjoitti:

        Siis kyllähän ruuveihin/muttereihim kohdistuu voimia.
        Mieti ite, ota renkaasta kiinni ja vedä ulospäin, eikö ne ruuvit/mutterit ota kiinni?
        Koita ilman ruuveja/muttereita sama.
        Ihan samat (ulkoiset) voimat niihin kohdistuu, onko kiinni tai auki.

        niinhän niihin kohdistuukin. mielestäni kuitenkin lähinnä vetosuunnassa esim mutkassa ajaessa tulee voimia ja nekin hieman jakautuvat samanaikaisesti useammalle pultille ja osa vetovoimistakin onkin oikeastaan puristusvoimaa.
        pystysuunnassa taas voimat iskut eivät suoranaisesti välity pultteihin eikä keskiöön vaan kitkat ottaa vastaan ne iskut.

        peltivanteet varsinkin tiukkautuu tosi kireälle jo melko pienellä kiristysmomentilla kun kartion kiristyminen on hieman erilaista. peltivanteen muoto on sellainen että vanne myös muodostaa esijännitystä joustamalla siitä kiinnityskartion ympäriltä.
        alumiinivanne ei "jousta" yhtään ja se hakee paikkaansa jolloin ensi kiristyksen jälkeen pulttien kireys joskus löystyy.


      • turhaa aivan turhaa
        tomaattimies kirjoitti:

        kiristäessä vanteet pyörännapaan riittävälle tiukkuudelle, ne kiristysvoimat aiheuttaa riittävän kitkan vanteen ja pyörännavan välille.

        siis se pulttien/pinnapulttien jännitys pitää kitkan voimalla vanteen paikallaan.

        mietippä toisella tavalla samaa asiaa: jos otetaan autosta jarrusatula ja jarrulevy irti pyörännavasta ja laitetaan jarrulevy siihen omaan paikkaansa jarrusatulan "läpi" ja menen painamaan jarrua, niin et varmasti saa jarrulevyä otettua pois mitenkään siitä satulasta irti niin kauan kun jarrua painan, vaikka hakkaisit vasaralla sitä...eikä tarvittu ainuttakaan pulttia..
        samalla tavalla se pultin jännittäminen kiristämällä tekee kitkavoiman vanteen ja navan väliin ja ne iskut ei välity vanteesta pulttien välityksellä napaan vaan koko kitkapinta-alan välityksellä. voit ajaa vaikka vanteella ilman kumia, jos on oikea esijännitys (kiristysmomentti) eikä ne pultit tuumaa mitään.

        ei sellaisia pultteja ole keksittykään jotka kestäisivät miljoona kilsaa hakkamista..

        epätasapainoa voi tulla tosi monesta paikasta muualtakin kuin pyörästä. esim: vetoakseli voi aiheuttaa tärinää tai tärinä voi olla ensioire murrosnivelen taikka pyörän laakeroinnin kulumisesta.

        vw:n alkuperäisasennus alumiinivanteissani on keskitysrengas, joka on stefan näköinen. se joustaa sormin painamalla. samanlainen oli tarvikevanteissa, jotka laitettiin primeraan. ei ne kestä mitään kuormaa.

        pulttikehät ovat koneistettu hyvin tarkasti. ei ne heitä kymppiä enempää, joka on autonpyörälle aivan yliriittävä tarkkuus.

        pultti ottaa iskuja tai vääntövoimia vastaan vain ollessaan liian löysällä. liika kiristäminen taas johtaa venähtämiseen ja sittemmin löystymiseen / katkeamiseen. jos et osaa kiristää oikein näppituntumalla, kannattaa ostaa momenttiavain. maksaa pari kymppiä

        Koitas nyt laittaa renkaasi kiinni, ruuveilla joissa ei ole kartiota.
        Sama kitkavoima tulee vanteen ja navan välille.
        Vanne vaan hakkaa itsensä rikki.(Ruuvin reikä tulee soikeaksi).
        Mutta jos se kitkavoima kerran sinulla riittää,
        niin miksi kartiot?
        Tuosta esimerkistäsi. Varmasti saan levyn irti, ei tarvitse kuin väätää se irti. (Vääntövoimaa voi aina lisätä)


      • ketunsyötti

        Kyllä niitä on vermeit paljon, jossa ei sitä napakeskitystä ole. Eikä sen navan olekaan tarkotus sitä kuormaa kantaa, vaan keskittää, se vanne navalle. Kartio mutterisissa tekevät mutterien kartiot saman. Mulla muuten kotona kuorma-auto jossa 11,5 tonnin paripyörä taka-akseli, eikä ole keskireiästä mitään tukee, ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Kyllä ne pelkät mutterit, pulteil pitää sen navan ja vanteen yhdes ja niitten välinen kitka kantaa sen kuorman.


      • ketunsyötti
        turhaa aivan turhaa kirjoitti:

        Koitas nyt laittaa renkaasi kiinni, ruuveilla joissa ei ole kartiota.
        Sama kitkavoima tulee vanteen ja navan välille.
        Vanne vaan hakkaa itsensä rikki.(Ruuvin reikä tulee soikeaksi).
        Mutta jos se kitkavoima kerran sinulla riittää,
        niin miksi kartiot?
        Tuosta esimerkistäsi. Varmasti saan levyn irti, ei tarvitse kuin väätää se irti. (Vääntövoimaa voi aina lisätä)

        Et ol sitte laippamutterista kuullu?????? Mulla autossa niitä yhteensä 100 kpl. Vanteita 12. Eikä ainuttakaan soikeaa pultin reikää.


      • tomaattimies
        turhaa aivan turhaa kirjoitti:

        Koitas nyt laittaa renkaasi kiinni, ruuveilla joissa ei ole kartiota.
        Sama kitkavoima tulee vanteen ja navan välille.
        Vanne vaan hakkaa itsensä rikki.(Ruuvin reikä tulee soikeaksi).
        Mutta jos se kitkavoima kerran sinulla riittää,
        niin miksi kartiot?
        Tuosta esimerkistäsi. Varmasti saan levyn irti, ei tarvitse kuin väätää se irti. (Vääntövoimaa voi aina lisätä)

        tottakai saat ihan samallatavalla puolen neliön kokoisen 3senttiä paksun teräslevynkin irti vääntämällä vaikka 50tonnin hydrauliprässistä.. ei tarvitse kuin voittaa vääntämällä se puristusvoima... hienosti oivallettu. saat tulla vääntämään esimerkkitapauseni kaltaisessa tilanteessa levyn irti, tarjoon kaljat kun onnistut.

        edesmenneessä ralli-askonassa olleissa rallimallin vanteissa oli laippamutterit. en muista vanteiden merkkiä enkä oikein muista mikä siinä oli se keskityshomma. varmaan se vanteen keskireikä sovitteineen kuitenkin keskitti asennusvaiheessa sen vanteen ja mutterit vaan tiukkasi. sen muistan, että ne piti vetää jotenkin erityisen tiukalle eikä jälkikiristetty kertaakaan. kiinni pysyi eikä hajonnut vaikka kiveenkin osu.

        kerro että miks ei tarvii peltivanteita jälkikiristellä ja miks aluvalssit pitää jälkikiristää?
        kerro samalla miks ne vanteet ei vatkaa yhtään vaikka asentaisit nissanin vanteet corollaan?


    • Make60

      Sen takia renkaat pysyy kiinni koska mutterissa tai pultissa on kartio ja vanteessa on kanssa ja kun ne kiristetään oikeaan momenttiin niin ne lukittuu vantee kartioon kiinni eivätkä irtoa. Itse kiristin yhden renkaan pultin kiian kireellwe pulttipyssyllä ja eikä lähtenyt muulla kun piti rälläköidä pultin kanta pois aja uusi pultti tilalle.

      • autossa ei tarvii

        pultteja, eikä muttereita renkaiden kiinnittämiseen. Ne pysyy paikallaan ihan vain ilmanpaineella.


      • kylälähtee

        Jos sen pultin vääntää kiinni,
        Se pyörii kyllä aukipäin vääntämällä.
        Katkeaa tai kierteet hajoo, mutta pyörii.
        Voimaa kato voimaa.
        Kahdenmetrin jatko ja vaikka tunkilla nostatpäätä, varmasti pyörähtää:)


      • Make60
        autossa ei tarvii kirjoitti:

        pultteja, eikä muttereita renkaiden kiinnittämiseen. Ne pysyy paikallaan ihan vain ilmanpaineella.

        Sulla meni taas pilkun nussimiseksi muut kiihdytysautoissa ompi renkaat pultattu vanteisiin ettei ne pyöri vanteella lähdettäessä koska niissä on niin alhaiset rendaspainneet. eivät ne tenkaat vanteilla pysy pelkällä ilmanpaineella vaan rendas on vähän pienempi kuin vanne siitä kohtaan ne ovat ja rengas laitetaan paikalleen imanpaineella ja setiivistyy vanteelle ja sen jälkeen lasketaan paineet sopivaksi ja se siitä.


    • rengasliike

      hitsaa pultit ja hakkaa renkaat nauloilla vanteeseen ni ei oo ongelmia

    • mietittävää..

      jos ei muuta murheita ja mietteitä ole niin olen iloinen puolestasi,miten pieni on maailmasi ongelmat..

    • vaan kitka.

      Eihän pulttiliitoksessa pultit kiinni pidä, vaan kitka, jonka ne aiheuttaa, kun pinnat puristuu yhteen.

    • toinen rengas ei ole

      aikaisemmin perillä,kun kaarteessa toinen rengas pyörii nopeemmin kuin se toinen?

    • DI.

      Mitä kovemmin pyörät pyörivät, sitä lujemmin hyrrävoima pitää ne keskiössään.
      Tämä on niitä tekniikan ja fysiikan hienouksia, joita tavallinen kouluttamaton ratinpyörittäjä ei voi tietää.

      • eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

        Millä ne pyörivät?
        Millä sivuttaisvoimat kumotaan?


    • äimänkäkenä...

      Että osaa kiinnostaa moinen asia. 12000 on lukenut viestin. Kyllä jo peruskoulun käyneellä pitää olla sen verran teknistä tietämystä, että kitka se pultin kierteen ja mutterin välissä on se joka estää mutterin kiertymästä auki. Tuolla kitkalla ei taas ole mitään tekemistä vanteen kiinnipysymisessä. Vanne pysyy kiinni niillä pulttien puristusvoimalla joka on yhtä kuin kaikkien kiinnityspulttien yhteenlaskettu vetolujuus.

      • myös se kitka

        joka on mutterin ja vanteen välissä estää sen mutterin kiertymistä auki, joo.


      • ...

        "Vanne pysyy kiinni niillä pulttien puristusvoimalla joka on yhtä kuin kaikkien kiinnityspulttien yhteenlaskettu vetolujuus."

        Teoriasi mukaisesti kaikki pyörät irtoavat.
        Vetolujuus on käytännössä katkeamislujuus, eli kaikki kiinnityspulttisi naksahtavat poikki ylikiristämisen vuoksi.


      • irtoa
        ... kirjoitti:

        "Vanne pysyy kiinni niillä pulttien puristusvoimalla joka on yhtä kuin kaikkien kiinnityspulttien yhteenlaskettu vetolujuus."

        Teoriasi mukaisesti kaikki pyörät irtoavat.
        Vetolujuus on käytännössä katkeamislujuus, eli kaikki kiinnityspulttisi naksahtavat poikki ylikiristämisen vuoksi.

        En ole väittänyt, että kiristetään vetolujuudelle. Mitoituksessa on aina varmuuskertoimet. Et huomannut, että siihen vanteen pultteihin vaikuttaa sisäkurvin puolella puristusvoiman lisäksi auton massan keskipakovoima - se mitä rengas luistaa ja nuo voimat niiden pulttien vetolujuuden on kestettävä. Murtumarajasta en mitään maininnut. Että hoh hoijaa vaan.


      • en ihmettele
        ... kirjoitti:

        "Vanne pysyy kiinni niillä pulttien puristusvoimalla joka on yhtä kuin kaikkien kiinnityspulttien yhteenlaskettu vetolujuus."

        Teoriasi mukaisesti kaikki pyörät irtoavat.
        Vetolujuus on käytännössä katkeamislujuus, eli kaikki kiinnityspulttisi naksahtavat poikki ylikiristämisen vuoksi.

        ollenkaan tuota kiinnostusta, jos mekaniikan käsityskyky on kaikilla muillakin vastanneilla samaa tasoa kuin sinulla muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.


      • tyhmä poro
        ... kirjoitti:

        "Vanne pysyy kiinni niillä pulttien puristusvoimalla joka on yhtä kuin kaikkien kiinnityspulttien yhteenlaskettu vetolujuus."

        Teoriasi mukaisesti kaikki pyörät irtoavat.
        Vetolujuus on käytännössä katkeamislujuus, eli kaikki kiinnityspulttisi naksahtavat poikki ylikiristämisen vuoksi.

        Kahden vastakkaisen voiman summa on nolla.
        Autonrenkaaseen kohdistuu monia eri voimia.
        Pitkittäissuunta keskiö/kartiot.
        pystysuunta keskiö/kartiot.
        sivuttaissuunta ruuvit/kartiot.


    • kun tarkemmin miettii

      Eipä näitä arkipäivän ihmeellisyyksiä tule usien miettineeksi. Ei sitä oikein tahdo tajuta mitä kaikkea itsestään selvinä asioina pidettyä on valmiiksi meietitty toimiviksi ratkaisuiksi.

      • kille

        ainakin on autossani semmoiset lukkomutterit, vähä niinku varashälyttimet vaatteissa,kun rengasliikkeen pojat keväällä semmoisella painekojeella kiertää, niin johan irtoo....


    • Nimetön

      Kaikki pulttiliitokset on kitkaliitoksia, jos pulttien kiristystiukkuus ole riittävä alkaa vanne "klonksumaan".

      • tumppelo

        Täytyy kysyä miten vaimo ne on laittanut paikoilleen!


      • äimän käkenä

        Otetaas alusta, mikä on pultti?
        Ruuvit ja mutterit ovat kyllä tuttuja,
        niin metriset kuin tuumasetkin, siis hieno ja normaali kierteiset. Lisäksi harjakierre on tuttu.
        Mikä ihme on tämä pultti?


      • Kyynhakkel
        äimän käkenä kirjoitti:

        Otetaas alusta, mikä on pultti?
        Ruuvit ja mutterit ovat kyllä tuttuja,
        niin metriset kuin tuumasetkin, siis hieno ja normaali kierteiset. Lisäksi harjakierre on tuttu.
        Mikä ihme on tämä pultti?

        Pultti on mutterin vastakappale,
        ei saa olla pölhö...


    • Osmankääpä

      Ne on mutterit joita nykyautoissa
      käytetään,jos saa viilata jotain...

    • ratkomassa ongelmaa

      Tää on taas insinöörit ongelman ratkaisussa. Pitäisi keskittyä ongelman ratkaisemiseen niin keskitytään kinasteluun. Huoh. Etsikää jotain terävää ja juoskaa siihen, kiitos.

    • DI.

      "miten renkaat pysyy kiinni?
      äimän käkenä"


      Renkaat on "pienemmät" kuin vanteet.
      Oletko yrittänyt irrottaa renkaita tavallisilla rengasraudoilla?
      Joustavasta kumista tehdyt renkaat on puristussovitteella vanteilla.
      Tämäkin on sellaisia asioita, mitä tavallinen kouluttamaton ratinpyörittelijä ei voi ymmärtää.

      • okramale

        Laittakaa harjateräksen pätkiä hiilihappojäähän joihin on hitsattu prikat päihin ´´siis toiseen päähän´´ ja sitte lyökää lekalla tapit pultin reikiin ja toisia vanteita taas ensi kerralla vaihdettaessa kaasupilleiilä auki ´´kyllä pysyy´´


      • Toinen DI

        Kyllä ne rengasraudoillakin saa irti kun osaa tekniikan. Eräänlainen ympäri kiertävä rengasrautahan se rengaskonekin on. Renkaan sisäkehän (joka siis tiivistyy vannetta vasten) sisällä on teräsvaijeri, jonka ansiosta sisäkehä ei veny käytännössä ollenkaan. Rengasta vanteelle laitettasessa ja tältä pois otettaessa sisäkehä painetaan ensin vanteen keskellä olevaan uraan, joka mahdollistaa sisäkehän nousun vanteen reunan yli. Sisäkehää venyttämällä se 'venyy' elliptiseksi, mutta ei veny ympärysmitaltaan. Renkaan ilmanpaine (joka painaa renkaan sivuseinämiä ulospäin) taas estää renkaan kehiä putoamasta tähän irroitusuraan kun renkaassa on ylipaine. En siis puhuisi puristussovitteesta.


    • jenccca

      Pulteissa on hienokierre ja kun sen kiristää riittävän piukaksi niin kierteessä oleva kitka pitää pultin kiinni. Siihen ei tule sellaisia avaavia oimia että pultti kiertyisi auki, iskut ym. mutt ovat leikkaavia voimia jotka katkaisevat pultit jos ne ovat riittävän voimakkaista.

      Jenkan rasvaaminen ei kitkaa sanottavasti vähennä niillä kireyksillä joita pulteissa käytetään. Löysässä pultissa rasva luonnollisesti saa kierteet liukkaammaksi.

      Ja hienokierrehän on siis nimenomaan kierre joka "kitkattaa" enemmän kun tavallinen kierre.

    • etelän vetelät

      Taksilla ja julkisilla kehä I sisäpuolella.
      Nämä kermaperseet ei osaa ajaa. Renkaat pysyy kiinni hitsaamalla. Joka vuosi monilla onkelmia, ei meilllä. t.

    • HITSARI

      TYPERÄ KYMYSYS

    • erkka69

      ....ei voi muuta sanoo ku oot melkonen tollo V***u...

    • kylmäkerroin

      Kannattaa muistaa vaihtaa kesämutterit ennen talvea talvimuttereihin että laajentuvat oikealla kertoimella. Muuten kitkapinnat saattaa jäädä lukituksi vain ¨parille keskikierteelle, korkkaavat herkemmin jäätöyssyissä. Kesällä taas talvimutterit meinaavat jo hajota kiinni laitettaessa (se ei ole ruostetta kun jumittaa) ja kierteen vastinkulmat ovat vidurallaan. Jaahas se on huhtikuu jo, mutterinvaihtoon.

    • Anonyymi

      Eräs konetekniikan diplomi-insinööri selitti tämän kerran: renkaan kiinnitys perustuu kitkaan vanteen ja pyörännavan/jarrulevyn välissä. Eli pulttien tarkoitus lähinnä painaa vannetta pyörännapaa vasten, se kitka siinä välissä pitää renkaan oikeassa kohdassa.

    • Anonyymi

      Huomasitko, että aihe on 14 vuotta vanha?!

    • Anonyymi

      Entä miksei vanne ala pyöriä renkaan sisällä esim. liikkeellelähdössä, kun se kumirengashan on vain kahdella ohuella tartuntapinnalla kiinni vanteessa? Nehän vielä voitelee rengasliikkeessä renkaan reunat jollain liukasteella, että olisi helpompi asentaa ne vanteelle, eikö se liukastekin saattaisi aiheuttaa, että vanne lähteekin luistamaan renkaan tartuntapintoja vasten?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe