Onko (yksikön) genetiivi häkä-sanasta ”hään” vai ”häkän”?
Häkä vai hään?
20
4287
Vastaukset
- menee
Häkä : hään.
Kalevi ”Häkä” Häkkisestä puhuttaessa Häkä : Häkän. Jos joku haluaa puhua Mika ”Häkä” Häkkisestä, niin sama juttu.
┬ CO♂ oli meillä taannoin ministerinä, mutta tämän hänen Jyri-pikkuveljensä nimen lyhytmuotoisesta kirjoitustavasta minulla ei ole tietoa.- kjfgkjdfgdf
voisi perustaa uuden superkonnabrändin: Hiilimonoksidimies!
Sarjikset ja oheistuotteet myisivät kuin häkä. - ZZTOP
Nykyisestä (ja edellisestä) Häkämies-ministeristä on jo tehty surullissävyinen bluesballadi "Carbomonoxidman".
- Löytävinäni
ZZTOP kirjoitti:
Nykyisestä (ja edellisestä) Häkämies-ministeristä on jo tehty surullissävyinen bluesballadi "Carbomonoxidman".
»Pieni nokipoika vaan
Uuninpiippuun putoaa.
Vaikka ylös yrittää,
eipä pääse milloinkaan.»
Kun pienet nokipojat kasvavat isoiksi, tulee heistä häkämiehiä, carbon monoxide men!
Onkohan Hannu ja Greta Carbolla yhteisiä lapsia? Nokipoikiakin?
Immanuel ja Minna Kant on toinen historiallinen julkkispari. Kuopiolaisilla voisi olla heistä enemmänkin kerrottavaa? Ja eikös se vanhempi entinen nokipoikakin käynyt Kuopiossa kääntymässä joskus vuosituhannen vaihteessa?
Jos katsoisit suomen kielen sanakirjasta, saisit heti oikean vastauksen. Jos taas oletat muiden katsovan sinun puolestasi, mikä takaa, että vastaaja on katsonut tai viitsii vastata oikein?
- Sanakirjaton
Pakkoko sitä aina on olla niin arrogantti tällä palstalla? Jos tiedät vastauksen, niin kerro se! Kyllä kysyjä varmasti sinuun luottaa.
- Vain osittain kaikkitietävä
Taas Yucca edisti suomen kielen osaamista kansan keskuudessa.
- MichikoXX
suositella jotain netistä löytyvää suomen kielen sanakirjaa? Sellaiselle olisi käyttöä.
MichikoXX kirjoitti:
suositella jotain netistä löytyvää suomen kielen sanakirjaa? Sellaiselle olisi käyttöä.
Netissä ei ole suomen kielen sanakirjaa. Jos joku haluaa vastauksia suomen kielen sanojen taivutuksen yksinkertaisiin kysymyksiin, hänen on todellakin syytä hetkeksi astua netin ulkopuolelle. Jos kotona ei ole suomen kielen sanakirja, voi mennä lähimpään yleiseen kirjastoon. Ainakin lukusaliosastosta varmaan sitten löytyy.
- yks vaa
Yucca kirjoitti:
Netissä ei ole suomen kielen sanakirjaa. Jos joku haluaa vastauksia suomen kielen sanojen taivutuksen yksinkertaisiin kysymyksiin, hänen on todellakin syytä hetkeksi astua netin ulkopuolelle. Jos kotona ei ole suomen kielen sanakirja, voi mennä lähimpään yleiseen kirjastoon. Ainakin lukusaliosastosta varmaan sitten löytyy.
Häkä-sanan koko paradigma ilmaisessa nettisanakirjassa: http://en.wiktionary.org/wiki/häkä
Enkä kyllä ole vastavaa vessanseinissä nähnyt. yks vaa kirjoitti:
Häkä-sanan koko paradigma ilmaisessa nettisanakirjassa: http://en.wiktionary.org/wiki/häkä
Enkä kyllä ole vastavaa vessanseinissä nähnyt.Suomi24.fi väänsi tekstistäsi linkin, joka viittaa h-kirjaimeen.
Et ole nähnyt tarpeeksi vessanseiniä. Lapsikin osaa kirjoittaa taivutusmuotoja vessanseinään tai (vielä helpommin) wikipediaan. Varmaan kysyjälläkin on mielessä jokin taivutustapa, ja hän olisi itse voinut kirjoittaa sen mukaiset muodot.
Mutta halusiko hän luotettavaa vastausta? Onko kukaan antanut parempaa neuvoa sellaiseen kysymykseen kuin ”katso sanakirjasta”?- Mustan Volgan omistaja
Yucca kirjoitti:
Kotonani ei todellakaan ole suomen kielen sanakirjaa.
Lähin yleinen kirjasto sijaitsee 42 km:n automatkan päässä, yleisiä kulkuneuvoja ei ole taksia lukuunottamatta käytettävissä.
Miten minun mielestäsi olisi kannattavinta suorittaa suosittelemasi kirjastokäynti, taksilla vai omalla autolla (diesel, vm. 2000)?
Olisiko mielestäsi MITENKÄÄN ajateltavissa, että tällaisessa tilanteessa saisi – jos hyvin varovaisesti ja aralla mielellä sen tekisi – kysyä asiaa netin keskustelupalstalta, jospa vaikka joku ystävällisesi ja hyvää lähimmäisyyttä osoittaakseen haluaisi siellä vastata asiallisesti ihan asialliseen kysymykseen? Mustan Volgan omistaja kirjoitti:
Lähin yleinen kirjasto sijaitsee 42 km:n automatkan päässä, yleisiä kulkuneuvoja ei ole taksia lukuunottamatta käytettävissä.
Miten minun mielestäsi olisi kannattavinta suorittaa suosittelemasi kirjastokäynti, taksilla vai omalla autolla (diesel, vm. 2000)?
Olisiko mielestäsi MITENKÄÄN ajateltavissa, että tällaisessa tilanteessa saisi – jos hyvin varovaisesti ja aralla mielellä sen tekisi – kysyä asiaa netin keskustelupalstalta, jospa vaikka joku ystävällisesi ja hyvää lähimmäisyyttä osoittaakseen haluaisi siellä vastata asiallisesti ihan asialliseen kysymykseen?Kävely tekee hyvää.
Miten muuten ajattelit erottaa asialliset ja epäasialliset vastaukset toisistaan? Luuletko, että asiallisen näköinen vastaus on oikea?- Autoilailija
Mustan Volgan omistaja kirjoitti:
Olisiko mielestäsi MITENKÄÄN ajateltavissa, että tällaisessa tilanteessa saisi – jos hyvin varovaisesti ja aralla mielellä sen tekisi – kysyä asiaa netin keskustelupalstalta, jospa vaikka joku ystävällisesi ja hyvää lähimmäisyyttä osoittaakseen haluaisi siellä vastata asiallisesti ihan asialliseen kysymykseen?Dieselauto saattaa olla haastava opetettava häkä-nimiselle polttoaineelle. Ottomoottorilla varustettuja autoja osasivat kätevät isämme ja isoisämme saada käymään kotimaisella, uusiutuvalla energialla.
Hiilimonoksidikäyttöinen auto saattaisi olla kohtuullisen edullinen kulkuväline kirjastokeikkoihin. Häkäpönttövehkeitä vain lienee aika hankala ostella suoraan auto- tai rautakauppatavarana?
Itse tankkaan laiskana olentona ruokakuntamme molempiin nelipyöräisiin aika kevyitä (vai keveitä? kepeitä?) hiilivetyjakeita. - Hakro
Autoilailija kirjoitti:
Dieselauto saattaa olla haastava opetettava häkä-nimiselle polttoaineelle. Ottomoottorilla varustettuja autoja osasivat kätevät isämme ja isoisämme saada käymään kotimaisella, uusiutuvalla energialla.
Hiilimonoksidikäyttöinen auto saattaisi olla kohtuullisen edullinen kulkuväline kirjastokeikkoihin. Häkäpönttövehkeitä vain lienee aika hankala ostella suoraan auto- tai rautakauppatavarana?
Itse tankkaan laiskana olentona ruokakuntamme molempiin nelipyöräisiin aika kevyitä (vai keveitä? kepeitä?) hiilivetyjakeita.Hiilimonoksidikäyttöinen eli häkäpönttöauto ei ole ollenkaan edullinen. Koska siinä käytetään polttoainetta, jota ei muulla tavoin veroteta, tällaiselle ajoneuvolle kasataan kaikki mahdolliset käyttöverot ("dieselvero" ja mitä niitä on).
- Häkäkös tässä
Yucca kirjoitti:
Kävely tekee hyvää.
Miten muuten ajattelit erottaa asialliset ja epäasialliset vastaukset toisistaan? Luuletko, että asiallisen näköinen vastaus on oikea?>Luuletko, että asiallisen näköinen vastaus on oikea?< No, jocu on opettanut että varsinkaan täällä siihen ei voi luottaa..
- armovastaaja
yks. nom. häkä
yks. gen. hään
yks. part. häkää
yks. ill. häkään
mon. nom. häät
mon. gen. häkien, (häkäin)
mon. part. häkiä
mon. ill. häkiin
Kun sinulla on noin huonot kulkuyhteydet lähimpään kirjastoon, niin sinun kannattaisi ehdottomasti hankkia jokin oma sanakirja. Pidän itse kovasti Kielitoimiston sanakirjasta, jonka voi hankkia CD-versiona. Toki minulla on muitakin sanakirjoja, koska vielä ei ole keksitty sellaista, joka olisi kaikenkattava. Riippuu tietysti asianomaisesta, millaisia sanakirjoja tarvitsee.
http://www.kotus.fi- Mustakylkinen
Manne Attila kirjoitti:
Vai peräti kuin häät oikein monikossa?
http://www.youtube.com/watch?v=VUoguvHiJOkKataleena Pattila esiintyy Finlandia-talossa reilun viikon päästä.
http://www.lippu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=event_19384
Eiköhän unohdeta Anne, Anneli, Anniina ja Anitta Mattila sekä Karitakin hetkeksi ja mennä kuuntelemaan Kataleenaa!
Itse olen jo liput ostanutkin. - Perkoloraattori
Mustakylkinen kirjoitti:
Kataleena Pattila esiintyy Finlandia-talossa reilun viikon päästä.
http://www.lippu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=event_19384
Eiköhän unohdeta Anne, Anneli, Anniina ja Anitta Mattila sekä Karitakin hetkeksi ja mennä kuuntelemaan Kataleenaa!
Itse olen jo liput ostanutkin.Pattilasta tuli mieleen tällainen Patti:
http://www.youtube.com/watch?v=kl02WT4KLvc
Äänitteellä on ikää vähän yli 100 vuotta.
Adelinalta tässä vieläkin vanhempi tallenne, 1800-luvun puolelta:
http://www.youtube.com/watch?v=MoJWazcUlhY
Ettäkö mikäkö on coloradotuuri? Erään tiedon mukaan se on ”onni välttyä putoamasta kanjoniin”.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803