Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kookosmaito

Titta

Kertokaapa kuinka käytätte kookosmaitoa.

Missä vaiheessa lisäätte sen ruokiin?

Kestääkö se muuta kuin lämmittämisen, eli lisätään vasta lopussa, vai voiko sitä keittää?

Kestääkö kookosmaitoa sisältävät ruuat pakastuksen ja muuttuuko rakenne/maku jotenkin pakastettaessa?

Juoksettuuko se, tai leikkaako kiinni?

Voiko sitä käyttää missään leivonnassa?

Otan mielläni vastaan ohjeitakin, kun itse olen käyttänyt sitä joskus vain eräässä tomaattikeitossa, johon se lisätään viimeksi ja keitto vain kuumennetaan sen jälkeen.

21

9839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastelijakokki

      Hankipa esim. thaimaalaisen tai (etelä-)intialaisen ruoan keittokirja. Niillä suunnilla tehdään paljon kookosmaitoa hyödyntäviä ruokia. Kirjojen resepteistä saa varmaan paljon vinkkiä kookosmaidon käytöstä.

      Jos et halua ostaa, niin pistäydypä kirjastossa.

    • Titta

      Minä kun ajattelin kyllä, että saisin teiltä omakohtaisia vinkkejä kookosmaidon käytöstä. Sekä mahdollisesti hyviksi kokemianne ohjeita, kuten jo eilen mainitsin.

      Ei siis mitään linkkejä mihinkään, eikä mitään kirjan osto/lainaus neuvoja, kiitos vain.

    • ...

      wokeissa olen käyttänyt. Lisään aika loppuvaiheessa, mutta kyllä se kestää keittämistäkin. Eräs ruokaa olen tehnyt jossa kastiketta haudutetaan vielä 30 min kookosmaidon lisäämisenkin jälkeen eli kyllä se kestää keittämistä ok. Kookoskermaakin kannattaa kokeilla. Sitä olen käyttänyt myös wokissa. Se on vähän kermaisempaa. Jäkiruoissa en ole kumpaakaan käyttänyt.

      • Titta

        Löysin myös eräältä palstalta kookos-linssikeiton ohjeen, kun aikani hain.

        Mistähän se johtuu, että kun pyytää omakohtaisia ohjeita, niin vastaukset loppuvat kuin seinään? Vai onko minulla käynyt vain huono tuuri kysymyksieni kanssa?

        Kyllähän netistä löytää kaiken maailman ohjeita, mutta kun haluan kuulla myös ihmisten onnistumisista ja epäonnistumisistakin, niistähän vasta oppia saakin.


      • lacey
        Titta kirjoitti:

        Löysin myös eräältä palstalta kookos-linssikeiton ohjeen, kun aikani hain.

        Mistähän se johtuu, että kun pyytää omakohtaisia ohjeita, niin vastaukset loppuvat kuin seinään? Vai onko minulla käynyt vain huono tuuri kysymyksieni kanssa?

        Kyllähän netistä löytää kaiken maailman ohjeita, mutta kun haluan kuulla myös ihmisten onnistumisista ja epäonnistumisistakin, niistähän vasta oppia saakin.

        juu, on tainnut kayda vain huono tuuri. kylla niita vastauksia alkaa tulla kunhan joku rohkenee ehdottaa omaa mielipidettaan ensin.

        minakin kaytan kookosmaitoa wokkiruokiin ja keittoihin (kala ja kana) enka ole huomannut etta se juoksettuisi. wokkiin lisaan sita loppuvaiheessa ja keittoihin laitan yleensa muutakin nestetta.
        kookosmaitojauhe on hyva vaihtoehto.


      • ...
        Titta kirjoitti:

        Löysin myös eräältä palstalta kookos-linssikeiton ohjeen, kun aikani hain.

        Mistähän se johtuu, että kun pyytää omakohtaisia ohjeita, niin vastaukset loppuvat kuin seinään? Vai onko minulla käynyt vain huono tuuri kysymyksieni kanssa?

        Kyllähän netistä löytää kaiken maailman ohjeita, mutta kun haluan kuulla myös ihmisten onnistumisista ja epäonnistumisistakin, niistähän vasta oppia saakin.

        Tuo ruoka mitä olin tehnyt on tansanialainen kookoskana:

        600 g marinoimattomia broilerisuikaleita
        2 isoa sipulia
        5-8 valkosipulinkynttä
        2 tölkkiä tomaattimurskaa
        1 tölkki kookosmaitoa
        suolaa, pippuria ja chiliä maun mukaan

        Ruskista kana ja sipulit. Lisää loput aineet ja hauduta 30 min. Tarjoa riisin kera.

        Tuo on ihan hyvä ohje. Chiliä kannattaa laittaa.

        Wokkeihin laitan vähän aina mitä sattuu olemaan, mutta tässä vähän esimerkkiä:
        Wokkiin öljyä ja siihen tulista currytahnaa vähän (saa itämaisista kaupoista) ja valkosipulia ja siinä ruskistan lihasuikaletta (possua/nautaa/broileria). Sitten laitan suikaloitua sipulia, porkkanaa, paprikaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia. Kukkakaalia voi keittää myös vähän etukäteen. Ja sitten perunaa laitan joskus tai munanuudeleita tai riisiä. Nämä on hyvä myös kypsentää ennen wokkiin laittoa. Sitten sekaan kookosmaito/-kerma, suolaa, pippuria, limen lehtiä. Olen käyttänyt joskus myös jotain muita itämaisia mausteita kuten minimunakoisoja ja thai basilikaa. Näitäkin saa itämaisista kaupoista. Sitten tuon vaan hauduttaa kypsäksi eli kun kaikki vihannekset on kypsiä niin valmista on. Perunaa jos käyttää niin kannattaa käyttää muussautuvaa lajiketta niin saa vähän muhennoksen tapaisen ruoan. Nuudelit ja riisi kannattaa lisätä vasta lopussa, varsinkin nuudelit ja riisikin jos se on esikeitetty.


      • sirpa
        ... kirjoitti:

        Tuo ruoka mitä olin tehnyt on tansanialainen kookoskana:

        600 g marinoimattomia broilerisuikaleita
        2 isoa sipulia
        5-8 valkosipulinkynttä
        2 tölkkiä tomaattimurskaa
        1 tölkki kookosmaitoa
        suolaa, pippuria ja chiliä maun mukaan

        Ruskista kana ja sipulit. Lisää loput aineet ja hauduta 30 min. Tarjoa riisin kera.

        Tuo on ihan hyvä ohje. Chiliä kannattaa laittaa.

        Wokkeihin laitan vähän aina mitä sattuu olemaan, mutta tässä vähän esimerkkiä:
        Wokkiin öljyä ja siihen tulista currytahnaa vähän (saa itämaisista kaupoista) ja valkosipulia ja siinä ruskistan lihasuikaletta (possua/nautaa/broileria). Sitten laitan suikaloitua sipulia, porkkanaa, paprikaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia. Kukkakaalia voi keittää myös vähän etukäteen. Ja sitten perunaa laitan joskus tai munanuudeleita tai riisiä. Nämä on hyvä myös kypsentää ennen wokkiin laittoa. Sitten sekaan kookosmaito/-kerma, suolaa, pippuria, limen lehtiä. Olen käyttänyt joskus myös jotain muita itämaisia mausteita kuten minimunakoisoja ja thai basilikaa. Näitäkin saa itämaisista kaupoista. Sitten tuon vaan hauduttaa kypsäksi eli kun kaikki vihannekset on kypsiä niin valmista on. Perunaa jos käyttää niin kannattaa käyttää muussautuvaa lajiketta niin saa vähän muhennoksen tapaisen ruoan. Nuudelit ja riisi kannattaa lisätä vasta lopussa, varsinkin nuudelit ja riisikin jos se on esikeitetty.

        itse kanan maustamiseen - täällä ei saa valmiiksi marinoituja kanasuikaleita.


    • kokki kokkolasta

      Kookosmaito sopii esim. wokkeihin tosi hyvin.
      Broileriwokki: broilerisuikaleita,suikaloituja kasviksia esim.porkkanaa,sipulia, paprikaa ym.
      sweet chilikastiketta ja kookosmaitoa,suolaa ja mustapippuria. ja on sairaan hyvää nuudeleiden kanssa.

    • curry

      Joidenkin valmiista curry-tahnasta tehtyjen ruokien valmistamiseen käy kookosmaito oikein hyvin. Meillä on muutaman kerran käytetty Patakin tahnoja ja koko perhe on tykännyt. Itse olen ostanut niitä Hesassa ViiVoanista, luulisin niitä olevan muuallakin myynnissä.

      Patakin sivuilta löytyy tuotetietojen lisäksi myös reseptejä.

      http://www.pataks.co.uk/

      • Titta

        Sattaa olla, että meilläpäin ei tuollaisia löydy, kun ei ole mitään etnisiä kauppoja. Laitoin kuitenkin sivun tuonne suosikeihin, että saan paremmin tutustua niihin. Pitää katsoa sitten myöhemmin, jos vaikka sattuisi jostain löytymään.


      • curry
        Titta kirjoitti:

        Sattaa olla, että meilläpäin ei tuollaisia löydy, kun ei ole mitään etnisiä kauppoja. Laitoin kuitenkin sivun tuonne suosikeihin, että saan paremmin tutustua niihin. Pitää katsoa sitten myöhemmin, jos vaikka sattuisi jostain löytymään.

        Nykyisin monissa isommissa marketeissa (Cityt, Prismat etc.) on eksoottisten ruokien osastot (tex mex, Aasia) ja niiltäkin voi löytyä vastaavia kuin Patakilla ja hyvällä tuurilla senkin valmisteita.

        ViiVoanissa käyn Hesan reissujeni yhtyedessä muutaman kerran vuodessa varastoja täydentämässä ja onhan Hesassa muitakin vastaavanlaisia etnisiä liikkeitä. ViiVoan on Hakaniemessä satakunta metriä hallista Hämeentietä "maalle päin".


      • ...
        curry kirjoitti:

        Nykyisin monissa isommissa marketeissa (Cityt, Prismat etc.) on eksoottisten ruokien osastot (tex mex, Aasia) ja niiltäkin voi löytyä vastaavia kuin Patakilla ja hyvällä tuurilla senkin valmisteita.

        ViiVoanissa käyn Hesan reissujeni yhtyedessä muutaman kerran vuodessa varastoja täydentämässä ja onhan Hesassa muitakin vastaavanlaisia etnisiä liikkeitä. ViiVoan on Hakaniemessä satakunta metriä hallista Hämeentietä "maalle päin".

        Hyvä valikoima löytyy tuolta ViiVoanista. Itsekin käyn siellä. Mutta tosiaan noita itämaisia mausteita yms. saa nykyään ruokakaupoistakin, mm. Santa Marialla on.


    • Titta

      vastanneille.

      Tänä aamuna tehtiin vielä Ruokalassakin kookoslettuja, joten ei kun kokeilemaan mahdollisimman pian.

      • Maikikki

        Hyviä ovat. Kanelia ja/tai sitruksen kuorta vielä mausteeksi, niin avot!


    • Anonyymi

      Kyllä välillä juoksettuu ja se ärsyttää. Juuri tein kanakeittoa ja hetken lämmitys lopussa juoksetti kookosmaidon...jotenkin välillä toimii ja välillä ei. Linssikeitossa ei juoksettunut. Onneksi ei makuun paljon vaikuta, mutta tylsä silti. Siis mahdollisimman lopussa, mutta silloin nestemäärä kasvaa välillä liikaa.

      • Anonyymi

        Mää tehnyt tyypillisen Panang Thain. Kyllä siinä se on kestänyt ihan hyvin, kait. 😆

        Eli broiskua oman maun mukaan joku 500 - 700 grammaa. Suikaleita. Nää pannulle ja vähän aikaa siinä. Kookosmaitoa 3 purkkia. Nää kattilaan ja perään punainen currytahna, Purkki sitä. Sit joukkoon reilusti valkosipulia, ja aasialaisia kasviksia. Nää kaikki hiljaisella antaa porista 35 - 45 minuuttia. Että esim valkosipuli on varmasti kypsää ja maustanut omalta osaltaan kastikkeen. Kylkeen esim basmati riisiä ja se on siinä. Helppoa ja hyvää. Tuossa Pattiksen matkalla ei sen parempaa eteen tullut. 😐

        Tv TimmyH


    • Vaikka kookosmaito on kasvista peräisin ja kookosrasvaa hypetetään jonain terveystuotteena niin kannattaa muistaa, että 100g kookosmaidossa on tyydyttynyttä rasvaa 85% aikuisen ihmisen päivän saantisuosituksesta. Kookosmaito kannattaa korvata kasvispohjaisilla ruokakermoilla.

      • Anonyymi

        Ok. Tuota en tiennytkään! No nyt tiedän!

        Tv TimmyH


      • Anonyymi

        Jos purkissa lukee kerma, se on maitopohjaista ja tulee lehmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos purkissa lukee kerma, se on maitopohjaista ja tulee lehmästä.

        Maitojauhettahan niissä on eli tulee lehmästä.


    • Anonyymi

      En käytä mihinkään kookosmaitoa tai edes hiutaleita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      22
      1782
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1470
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1404
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1328
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe