Välillä aina törmää keskusteluihin jenkkiveneiden paremmuudesta / huonommuudesta. Etenkin tietty porukka kokee tärkeäksi haukkua jenkkien kestävyyttä ja laatua. Itse uskon täysin, että nykyään ei näissä asioissa ole eroja. Ehkä muinoin 80-90 -lukujen taitteessa oli kestävyydeltään heikkoja jenkkipaatteja, mutta 20 vuodessa tapahtuu ihmeitä. Voisi verrata autoteollisuuteen. Tuskinpa mikään 80-luvun lopun auto kestäisi tarkastelua tämän päivän valossa....törmäystestit yms.
Mutta se mikä ei ole muuttunut, on se fakta, että Suomessa ei osata tehdä tyylikkäitä veneitä. Mietin, että se voisi johtua siitä, että Suomessa isoin asiakaskunta on 40 ihmiset, joiden vaatetuksestakin yleensä huomaa heidän mieltymyksensä (tuulipukua, vapaavalinnan tai dressmanin farkkua...), joten veneet pyritään tekemään samoja tyylistandardeja noudattaen. Ensinnäkin jo sininen väri sisustuksissa (esim. yamarinilta ei saa mitään muuta) on vähän sellainen junttijuttu. Suomalaisille on tärkeää hifistellä veneissä sellaisilla asioilla kuin että on jossain kohtaa vähän tiikkiä tai muuta laatumateriaalia. Sitä voisi suoraan verrata siihen, että asentaisi niihin vapaavalinnan / dressmanin farkkuihin nahkapaikat polviin ja niitä sitten esittelisi polleana, että kylläpä on tyylikkäät.
Jenkkiveneistä ja suomalaisista
36
949
Vastaukset
- Joujoujoukou
tossa on asiaakin. sitten kun ajatellaan mitä autoja haukuttiin 80-90 taitteessa niin japsejahan tietenkin. myöhemmin osoittautuivatkin kaikkein kestävimmiksi.
- tietysti hieman
siitäkin vertaillaanko saman kokoluokan tai aikakauden tuotoksia..
80-90 luvun japanilaisista autoista kestäviä/hyviä olivat oikeastaan Toyotat, senhän tietää mies afrikassakin.
Kyllähän joku 2145 peikku on vesien tuulipuku... - Jaatsi
tietysti hieman kirjoitti:
siitäkin vertaillaanko saman kokoluokan tai aikakauden tuotoksia..
80-90 luvun japanilaisista autoista kestäviä/hyviä olivat oikeastaan Toyotat, senhän tietää mies afrikassakin.
Kyllähän joku 2145 peikku on vesien tuulipuku...Vaikka saman ikäiseen Bellaan. Eli Bayliner 2155/2455 Ciera Sunbridge vs Bella 685/7500 laatu- ja ominaisuusvertailussa.
Tyylikysymykset ovat sitten asia erikseen. Kyllähän pyrkimys mahdollisimman trendikkääseen olemukseen juuri tuotantohetkellä vanhenee nopeimmin. Edelleenkin, jos verrataan Bellaa ja Baylineria 80-luvun lopulta, niin onhan Bayliner selkeämmin vanhahtava ja poissa muodista, koska Bella ei ole ikinä ollutkaan kovin muodikas.
Toisaalta tietty ajattomuus kestokulutushyödykkeessä ei välttämättä ole pelkästään negatiivinen seikka. - Ciao-Sesku
Jaatsi kirjoitti:
Vaikka saman ikäiseen Bellaan. Eli Bayliner 2155/2455 Ciera Sunbridge vs Bella 685/7500 laatu- ja ominaisuusvertailussa.
Tyylikysymykset ovat sitten asia erikseen. Kyllähän pyrkimys mahdollisimman trendikkääseen olemukseen juuri tuotantohetkellä vanhenee nopeimmin. Edelleenkin, jos verrataan Bellaa ja Baylineria 80-luvun lopulta, niin onhan Bayliner selkeämmin vanhahtava ja poissa muodista, koska Bella ei ole ikinä ollutkaan kovin muodikas.
Toisaalta tietty ajattomuus kestokulutushyödykkeessä ei välttämättä ole pelkästään negatiivinen seikka.Surullinen se, jolla on edelleen sama paatti, jonka osti 80-luvun lopulla. Sama pätee autoihin. 5 vuotta vaihtoväli max.
- Jaatsi
Ciao-Sesku kirjoitti:
Surullinen se, jolla on edelleen sama paatti, jonka osti 80-luvun lopulla. Sama pätee autoihin. 5 vuotta vaihtoväli max.
Siitä vanhasta on myös päästävä eroon ja itselle edullisemmaksi tulee, jos se kelpaa jollekin muulle kuin kaatopaikalle.
Mieti mitä kävi sille hienolle pusakalle, missä oli kunnon olkatoppaukset... - toisinpäin se menee
Ciao-Sesku kirjoitti:
Surullinen se, jolla on edelleen sama paatti, jonka osti 80-luvun lopulla. Sama pätee autoihin. 5 vuotta vaihtoväli max.
Surullinen se, joka osti viisi vuotta sitten niin huonon veneen, että siitä pitää jo päästä eroon. Kunnon vene kestää 40-50 vuotta, ehkä jopa kauemmin.
Autot on eri juttu, mutta turhaa se viiden vuoden välein vaihtelu sielläkin. Autoa vaihdetaan sitten, kun edellinen on todella loppu. 15 v on minimivaihtoväli autoille. - stgh thser
toisinpäin se menee kirjoitti:
Surullinen se, joka osti viisi vuotta sitten niin huonon veneen, että siitä pitää jo päästä eroon. Kunnon vene kestää 40-50 vuotta, ehkä jopa kauemmin.
Autot on eri juttu, mutta turhaa se viiden vuoden välein vaihtelu sielläkin. Autoa vaihdetaan sitten, kun edellinen on todella loppu. 15 v on minimivaihtoväli autoille.Köyhät kyykkyyn
- Jibputr
Itsekin olisin mieluusti tukenut suomalaista, mutta sitten kun olin ne kaikki käynyt läpi, oli katsottava ulkomaisia vaihtoehtoja ja jenkkiinhän sitten päädyin. Suomalaisethan eivät ole mitään tyyli-ikoneita millään alalla, niin olisihan se ollut yllätys jos veneteollisuus olisi tehnyt poikkeuksen.
- tyylinsä kullakin
No nyt tämä asia selvisi minullekkin. Koska pukeutumisessa suosin klassista, ajatonta ja hieman konservatiivistakin linjaa siksi siis veneenikin on kotimainen muotoilultaan ja sisustukseltaan hyvin aikaa kestänyt 20 vuotta vanha laatuvehje.
Jos koira ja omistaja muistuttaa toisiaan niin kaiketi sitten myös vene ja omistajan vaatevarasto. - pitkänlinjan
Olen itse kernipenkkiin liimautuneena viettänyt aikaa kaasarivikaisissa jenkeissä, ja voin sanoa että tyylin lisäksi käytettävyys on tärkeä tekijä. Jopa niin, että omassa ilmanalassamme toimiva vene on kaunis silmälle. Perä puoliupoksissa lönöttävä jenkki, jonka saa vain vetolaite edellä laituriin, on oloissamme surkuhuipasa ilmestys. Kotimaassaan näitä sailytetään marinan lokerossa odottamassa trukilla vesillelaskua tai autotallissa, ei laiturissa kuten suomijuntit.
Toista on uudenaikainen skandinavista suunitelua edustava vene, joka toimii kaikilta osin, johon pääsee sisällä, jolla voi ajaa puoliliiu-ussa (tärkeää!) ja jonka laadukkaat kangasmateriaalit hivelevät ihoa ja tiikki jalkapojia sekä silmää. Veneestä löytyy myös 2 hyvää tuulilasinpyyhintä ja toimivat kuomut, suomessa kun joskus sataakin. Ykköskriteeri veneen valinnassa hikiseen kankkuun liimautuvaan muoviin kyllästyneelle oli nimenomaan kangasistuimet. Tämä kernimuovi penkeissä vasta onkin junttijuttu, jota suomessakin käytettiin 50-80 -luvuilla, mutta rednexit käyttää vieläkin. Mutta tätähän et voinut tietää, tekstistäsi kun voi ukea rivien välistä läpi max. 1-2 vuoden veneilykokemuksen.
Niin, ja yksi tyyliseikka on myös 2000- luvulla merimoottoriksi suunniteltu värinätön ja hiljainen sekä nykyaikainen kone, jossa on offset kampiakseli, kompressori, VTEC, 2-aluejäähdytys, syöpymistä kestävä metalliseos ymymym. Sellainen on valovuosia edellä 50-luvun autonmoottorista marinoiduista muinaismuistoista.- se "kotoinen"
suunnittelun ja toimivuuden ihme. Joku 70-luvulta peräisin olevan konsepti joka on muokattu "linjakkaan kylpyammeen" oloiseksi kolminkertaisella hinnalla. Vai mikähän hieno "muunnos" pohjoismaiseen käyttöön olisikaan odotettavissa.
- Jaatsi
Koska se alimitoitettu nokivasara ei työnnä sitä venettä kokonaan liukuun. Olisi bensakoneen valitsemalla voinut maksaa ylimääräisestä tehosta eikä elektroniikasta ja lyhenteistä. No ei sillä tasapohjaisella ajettaisi yli puolen metrin aallossa liussa muutenkaan.
No onneksi diesel on 15 senttiä halvempaa litralta niin se 20000 euroa kalliimpi kone maksaa itsensä takaisin tuossa tuokiossa. Tuo tuokiohan on keskivertoveneilijällä 10-15 vuotta riippuen siitä maksoiko käteisellä vai pitikö lainata.
Tuo nykyaikainen moottoritekniikka on kumma juttu. kaikki noi turbot, ahtimet ja VTEC:t löytyvät myös bensamoottoreista autopuolelta. Kukaan ei edes ihmettele miksi merillä ei käytetä noita bensamoottoreita. Kukaan ei tunnu ihmettelevän edes sitä miksi ammattikäytössä merimoottoriksi valitaan yhä niitä matalaviritteisempiä eikä niin teknisiä dieseleitä. Uuden meridieselin ostanut muistaa kyllä mainita, kuinka diesel koneilla on ajettu Maailman ympäri oli se sitten autossa tai veneessä, mutta hän ei vaan tunnu muistavan, että käytetyn polttoaineen lisäksi muuta yhteistä noilla koneilla ei olekaan.
Esim. Volvo Pentan D3 löytyy mm XC90:n keulalta, joten se on yhtä paljon merimoottoriksi suunniteltu kuin Mercruiserin (ja Volvon) marinoima Chevyn 5,7l V8. - Sepelisusi
Itse olen tuuminut niin, että moottoripyörissä, veneissä sun muissa ulkoinen olemus on vähintään puoliruokaa. Fiilis lähtee koko touhusta, kun könyää jonkun rupisen katuenduron päällä tai sitten jollain jamarinilla...
Hinta-laatusuhde on vähän sellainen kaukainen termi, kun se laatu pohjautuu sellaisiin olettamuksiin että toinen todennäköisesti hajoaa ennemmin kuin toinen. Niin ei välttämättä kuitenkaan käy....voisi verrata sairauksiin....joku tupakoi ikänsä terveenä ja joku terveysintoilija saa syövän kakskymppisenä...ja autoissa esim. peugeot on vikatilastojen ykkönen vaikka ei sinänsä omaa paskanlaadun imagoa, kuten joku Opel.....oleellisempi ja läheisempi termi on "rahalle vastinetta". Jos melkein samalla rahalla saat merellä porhaltavan luksusyksiön/kaksion kuin suomalaisen ruuhen kahdella tuulilasinpyyhkimellä ja kangasistuimilla niin kummalla saa rahalleen enemmän vastinetta... Jaatsi kirjoitti:
Koska se alimitoitettu nokivasara ei työnnä sitä venettä kokonaan liukuun. Olisi bensakoneen valitsemalla voinut maksaa ylimääräisestä tehosta eikä elektroniikasta ja lyhenteistä. No ei sillä tasapohjaisella ajettaisi yli puolen metrin aallossa liussa muutenkaan.
No onneksi diesel on 15 senttiä halvempaa litralta niin se 20000 euroa kalliimpi kone maksaa itsensä takaisin tuossa tuokiossa. Tuo tuokiohan on keskivertoveneilijällä 10-15 vuotta riippuen siitä maksoiko käteisellä vai pitikö lainata.
Tuo nykyaikainen moottoritekniikka on kumma juttu. kaikki noi turbot, ahtimet ja VTEC:t löytyvät myös bensamoottoreista autopuolelta. Kukaan ei edes ihmettele miksi merillä ei käytetä noita bensamoottoreita. Kukaan ei tunnu ihmettelevän edes sitä miksi ammattikäytössä merimoottoriksi valitaan yhä niitä matalaviritteisempiä eikä niin teknisiä dieseleitä. Uuden meridieselin ostanut muistaa kyllä mainita, kuinka diesel koneilla on ajettu Maailman ympäri oli se sitten autossa tai veneessä, mutta hän ei vaan tunnu muistavan, että käytetyn polttoaineen lisäksi muuta yhteistä noilla koneilla ei olekaan.
Esim. Volvo Pentan D3 löytyy mm XC90:n keulalta, joten se on yhtä paljon merimoottoriksi suunniteltu kuin Mercruiserin (ja Volvon) marinoima Chevyn 5,7l V8.Niin, ja yksi tyyliseikka on myös 2000- luvulla merimoottoriksi suunniteltu värinätön ja hiljainen sekä nykyaikainen kone, jossa on offset kampiakseli, kompressori, VTEC, 2-aluejäähdytys, syöpymistä kestävä metalliseos ymymym. Sellainen on valovuosia edellä 50-luvun autonmoottorista marinoiduista muinaismuistoista.
Suuren osan elämästäni itseni venemoottoreita korjaamalla, kiinnostaisi tietää:
- mikä on offset kampiakseli (offset on kirjapainotekniikka)?
- mekaaninen kompressori puoliliukuvassa (vai kenties pakokaasuahdin = turbo)?
- 2-aluejäähdytys (vai onko kyseessä perinteinen makeavesijäähdytys)?
- eikö kaikissa merimoottoreissa ole marinointiosissa käytetty syöpymistä vähentäviä metalliseoksia jo viimeiset 50 vuotta?
Vaikka en ole mikään V-8 fani, niin valitsen kyllä mielummin sen, kuin elektroniikka täynnä olevan venemoottorin. Ja ykkösvaihtehtona on kuitenkin perinteinen dieselmoottori, tarvittaessa ahdettuna ja välijäähdytettynä.- kiukkuiset köyhät
Sepelisusi kirjoitti:
Itse olen tuuminut niin, että moottoripyörissä, veneissä sun muissa ulkoinen olemus on vähintään puoliruokaa. Fiilis lähtee koko touhusta, kun könyää jonkun rupisen katuenduron päällä tai sitten jollain jamarinilla...
Hinta-laatusuhde on vähän sellainen kaukainen termi, kun se laatu pohjautuu sellaisiin olettamuksiin että toinen todennäköisesti hajoaa ennemmin kuin toinen. Niin ei välttämättä kuitenkaan käy....voisi verrata sairauksiin....joku tupakoi ikänsä terveenä ja joku terveysintoilija saa syövän kakskymppisenä...ja autoissa esim. peugeot on vikatilastojen ykkönen vaikka ei sinänsä omaa paskanlaadun imagoa, kuten joku Opel.....oleellisempi ja läheisempi termi on "rahalle vastinetta". Jos melkein samalla rahalla saat merellä porhaltavan luksusyksiön/kaksion kuin suomalaisen ruuhen kahdella tuulilasinpyyhkimellä ja kangasistuimilla niin kummalla saa rahalleen enemmän vastinetta...Vai on se vm. -88 bayliner 2155 "merellä porhaltava luksuskaksio"? Kyllä ehottomasti saat vähillä rahoillasi uskomatonta luksusta, mita mikään uusi vene ei voi korvata!
- pitkänlinjan
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Niin, ja yksi tyyliseikka on myös 2000- luvulla merimoottoriksi suunniteltu värinätön ja hiljainen sekä nykyaikainen kone, jossa on offset kampiakseli, kompressori, VTEC, 2-aluejäähdytys, syöpymistä kestävä metalliseos ymymym. Sellainen on valovuosia edellä 50-luvun autonmoottorista marinoiduista muinaismuistoista.
Suuren osan elämästäni itseni venemoottoreita korjaamalla, kiinnostaisi tietää:
- mikä on offset kampiakseli (offset on kirjapainotekniikka)?
- mekaaninen kompressori puoliliukuvassa (vai kenties pakokaasuahdin = turbo)?
- 2-aluejäähdytys (vai onko kyseessä perinteinen makeavesijäähdytys)?
- eikö kaikissa merimoottoreissa ole marinointiosissa käytetty syöpymistä vähentäviä metalliseoksia jo viimeiset 50 vuotta?
Vaikka en ole mikään V-8 fani, niin valitsen kyllä mielummin sen, kuin elektroniikka täynnä olevan venemoottorin. Ja ykkösvaihtehtona on kuitenkin perinteinen dieselmoottori, tarvittaessa ahdettuna ja välijäähdytettynä.Ok, tarkistan ens kerralla että ei ole lkv tutkintoa koneen korjaajalla, jos sellaista joutuu käyttämään. Tuskin tarvitsee, kun uudenaikaisilla koneilla ajaa sen 6000 - 10 000 tuntia, toisin kuin sillä 50-luvun auto- pataraudalla. Alkavat olla 1000 tunnissa loppu.
Suuren osan elämästäni itseni venemoottoreita korjaamalla, kiinnostaisi tietää:
- mikä on offset kampiakseli (offset on kirjapainotekniikka)?
- mekaaninen kompressori puoliliukuvassa (vai kenties pakokaasuahdin = turbo)?
- 2-aluejäähdytys (vai onko kyseessä perinteinen makeavesijäähdytys)?
- eikö kaikissa merimoottoreissa ole marinointiosissa käytetty syöpymistä vähentäviä metalliseoksia jo viimeiset 50 vuotta?
Off = sivuun set = asettaa. tämä lisää vääntöä , kun kulmaomentti kasvaa työtahdin kohdalla. Yamaha käyttää tätä tietyissä malleissaan. Edustaa innovatiivista suunnittelua.
Kompressori lisää tietyn kierrosluvun vääntöä paljon. Esim. jos 4,3 litrainen"220hv" merkkari kiihtyy 0-20 sulmuun 10 sekunnissa 6,5 m rungossa, 1,7 litrainen kompura verado tekee saman puolessa ajassa. Tämä on todettu niin vi båtägaren kuin kipparinkin testeissä. Jopa perämoottoreita vihaavan kipparin toimittajan kakkakarelin toimesta. Käytännössä on mahtavaa ajaa koneella, joka mahdollistaa lähes suoran vasteen nopeuden ja kaasukahvan asennon välillä. Perus löhnö sisäperällähän sää hiertää hampaat irvessä 6 ja 22 solmun välillä että kiihtyy.
Hondan uusimmissa koneissa on koneen pitkää kestoa parannettu sillä,että sylinteriryhmä saa olla lämpimämpänä kuin muu kone. Tämä on toteutettu kahdellä termostaatilla yhden sijaan niin, että sylinteriryhmälle on menevällä vedellä on korkeampi lämpötila. Tokihan tiedät, että perus bensa sisäperä käy yleensä liian kylmänä optimiin nähden että se ei ylikuumenisi missään tilanteessa. Penkin alla olevassa koneessa joudutaan tekemään tällaisia kompromisseja.
Honda käyttää myös VTECiä venemottreissa, jolloin täyden kierrosluvun tehon ja matkakierrosluvun pihiyden välillä ei tarvitse tehdä kompromisseja. Saman suorituskyvyn omaavissa veneissä, jossa toki Honda kiihtyy paljon paremmin, matkanopeuden kulutusero on luokkaa 0,75 l/mpk vs. 1,2 l/mpk sisäperällä. Toimitasäde siis kasvaa merittävästi.
Kokeilimpa tuossa eräänä päivänä uutta bensäsisäperää, käynnistämiseen piti pumpata kaasua, ja kun mylly meni tulille alkoi möly ja veneen tutina. Minun koneesani on tasapainotusakselit jotka Honda toi automaalimaan 80- luvulla. Ovatko nekin turhaa elektroniikkaa? Koneeni käynnistyy juuri kuten uusi auto, ääneti ja tärisemättä. Kolmatta kesää aina ja vain näyttämällä avainta, myös talven jälkeen. Useat valitsevat kuitenkin sen ikivanhan sisäperän, onhan se halvempi paperilla oleviin hevosvoimminsa nähden.
Esim. 150 hv perämoottoreissa on muuten potkuriakselilla vähintään se 150 hv, useimmiten yli 160 hv. Netistä löytyy viranomaisten tekemät jarrupenkkitulokset USA:sta. Merc. 4,3:ssa taas kampiakselilla juuri ja juuri se 220. Siitä häviää Z -vaihteeseen merkittävä osa. Sitten huonosti vääntävän koneen ja hydrodynaamisesti vanhanaisen alavaihteen vuoksi saadan suorituskyky, jossa muka vahvempi kone menee samat huiput, mutta ei kanna kuormaa ja kiihtyy m-e-r-k-i-t-t-ä-v-ä-s-t-i huonommin.
On ne 50-luvun fordin marinointiosat juu parmmin ruostetta kestävää, mutta blokki ym ovat juuri sitä patarautaa. Uudenaikaiset perämoottorit taas, joita esim jenkkien avomerikalastajat käyttävat mielellään, ovat kokonaan hyvin korroosiolta suojattu. Siellä avomerellä käytetään kesikidieseleitä ja perämoottoreita, kun tarvitaan luotettavuutta. Halvoissa bay-boateissa mitä nämä jenkki DC:t edustavat, sisäperiä. Kun sen "tyylikkään" vaneririunkoisen kernipenkin nostaa ylös siitä vanhasta peilainerista, saa usein nähdä blokistaan ruostuneen koneen. - joukki doukki
pitkänlinjan kirjoitti:
Ok, tarkistan ens kerralla että ei ole lkv tutkintoa koneen korjaajalla, jos sellaista joutuu käyttämään. Tuskin tarvitsee, kun uudenaikaisilla koneilla ajaa sen 6000 - 10 000 tuntia, toisin kuin sillä 50-luvun auto- pataraudalla. Alkavat olla 1000 tunnissa loppu.
Suuren osan elämästäni itseni venemoottoreita korjaamalla, kiinnostaisi tietää:
- mikä on offset kampiakseli (offset on kirjapainotekniikka)?
- mekaaninen kompressori puoliliukuvassa (vai kenties pakokaasuahdin = turbo)?
- 2-aluejäähdytys (vai onko kyseessä perinteinen makeavesijäähdytys)?
- eikö kaikissa merimoottoreissa ole marinointiosissa käytetty syöpymistä vähentäviä metalliseoksia jo viimeiset 50 vuotta?
Off = sivuun set = asettaa. tämä lisää vääntöä , kun kulmaomentti kasvaa työtahdin kohdalla. Yamaha käyttää tätä tietyissä malleissaan. Edustaa innovatiivista suunnittelua.
Kompressori lisää tietyn kierrosluvun vääntöä paljon. Esim. jos 4,3 litrainen"220hv" merkkari kiihtyy 0-20 sulmuun 10 sekunnissa 6,5 m rungossa, 1,7 litrainen kompura verado tekee saman puolessa ajassa. Tämä on todettu niin vi båtägaren kuin kipparinkin testeissä. Jopa perämoottoreita vihaavan kipparin toimittajan kakkakarelin toimesta. Käytännössä on mahtavaa ajaa koneella, joka mahdollistaa lähes suoran vasteen nopeuden ja kaasukahvan asennon välillä. Perus löhnö sisäperällähän sää hiertää hampaat irvessä 6 ja 22 solmun välillä että kiihtyy.
Hondan uusimmissa koneissa on koneen pitkää kestoa parannettu sillä,että sylinteriryhmä saa olla lämpimämpänä kuin muu kone. Tämä on toteutettu kahdellä termostaatilla yhden sijaan niin, että sylinteriryhmälle on menevällä vedellä on korkeampi lämpötila. Tokihan tiedät, että perus bensa sisäperä käy yleensä liian kylmänä optimiin nähden että se ei ylikuumenisi missään tilanteessa. Penkin alla olevassa koneessa joudutaan tekemään tällaisia kompromisseja.
Honda käyttää myös VTECiä venemottreissa, jolloin täyden kierrosluvun tehon ja matkakierrosluvun pihiyden välillä ei tarvitse tehdä kompromisseja. Saman suorituskyvyn omaavissa veneissä, jossa toki Honda kiihtyy paljon paremmin, matkanopeuden kulutusero on luokkaa 0,75 l/mpk vs. 1,2 l/mpk sisäperällä. Toimitasäde siis kasvaa merittävästi.
Kokeilimpa tuossa eräänä päivänä uutta bensäsisäperää, käynnistämiseen piti pumpata kaasua, ja kun mylly meni tulille alkoi möly ja veneen tutina. Minun koneesani on tasapainotusakselit jotka Honda toi automaalimaan 80- luvulla. Ovatko nekin turhaa elektroniikkaa? Koneeni käynnistyy juuri kuten uusi auto, ääneti ja tärisemättä. Kolmatta kesää aina ja vain näyttämällä avainta, myös talven jälkeen. Useat valitsevat kuitenkin sen ikivanhan sisäperän, onhan se halvempi paperilla oleviin hevosvoimminsa nähden.
Esim. 150 hv perämoottoreissa on muuten potkuriakselilla vähintään se 150 hv, useimmiten yli 160 hv. Netistä löytyy viranomaisten tekemät jarrupenkkitulokset USA:sta. Merc. 4,3:ssa taas kampiakselilla juuri ja juuri se 220. Siitä häviää Z -vaihteeseen merkittävä osa. Sitten huonosti vääntävän koneen ja hydrodynaamisesti vanhanaisen alavaihteen vuoksi saadan suorituskyky, jossa muka vahvempi kone menee samat huiput, mutta ei kanna kuormaa ja kiihtyy m-e-r-k-i-t-t-ä-v-ä-s-t-i huonommin.
On ne 50-luvun fordin marinointiosat juu parmmin ruostetta kestävää, mutta blokki ym ovat juuri sitä patarautaa. Uudenaikaiset perämoottorit taas, joita esim jenkkien avomerikalastajat käyttävat mielellään, ovat kokonaan hyvin korroosiolta suojattu. Siellä avomerellä käytetään kesikidieseleitä ja perämoottoreita, kun tarvitaan luotettavuutta. Halvoissa bay-boateissa mitä nämä jenkki DC:t edustavat, sisäperiä. Kun sen "tyylikkään" vaneririunkoisen kernipenkin nostaa ylös siitä vanhasta peilainerista, saa usein nähdä blokistaan ruostuneen koneen.Mitähän sinäkin teet elääksesi? Markkinoit uusimpia humpuuki-elektroniikka ihmeitä? Ei, taidat sittenkin olla joku suoli24 himorunkkari... Mahtaa vituttaa kun ainoa tapa, jolla voit päteä on laukoa täällä jotain kehitys kehittyy tuubaa?
Olen merillä oppinut sen, että yksinkertaisuus on valttia. Ei high-tech ja elektroniset tättärää-systeemit, joiden piipittäessä milloin mitäkin ei voi tehdä kuin soittaa johonkin vitun "help-deskiin" ja tilata vikamuistin nollaus hintaan 400 euroa. Näin niinkuin kärjistäen...
Jos todella olet sitä mieltä että on tärkeää että vene kiihtyy 0-20 solmua viidessä, eikä kymmenessä sekunnissa, niin harasoo. Älä enää kirjoita tänne lisää ääliömäisyyksiä. Aamen. - fyffet kertoilemalla
pitkänlinjan kirjoitti:
Ok, tarkistan ens kerralla että ei ole lkv tutkintoa koneen korjaajalla, jos sellaista joutuu käyttämään. Tuskin tarvitsee, kun uudenaikaisilla koneilla ajaa sen 6000 - 10 000 tuntia, toisin kuin sillä 50-luvun auto- pataraudalla. Alkavat olla 1000 tunnissa loppu.
Suuren osan elämästäni itseni venemoottoreita korjaamalla, kiinnostaisi tietää:
- mikä on offset kampiakseli (offset on kirjapainotekniikka)?
- mekaaninen kompressori puoliliukuvassa (vai kenties pakokaasuahdin = turbo)?
- 2-aluejäähdytys (vai onko kyseessä perinteinen makeavesijäähdytys)?
- eikö kaikissa merimoottoreissa ole marinointiosissa käytetty syöpymistä vähentäviä metalliseoksia jo viimeiset 50 vuotta?
Off = sivuun set = asettaa. tämä lisää vääntöä , kun kulmaomentti kasvaa työtahdin kohdalla. Yamaha käyttää tätä tietyissä malleissaan. Edustaa innovatiivista suunnittelua.
Kompressori lisää tietyn kierrosluvun vääntöä paljon. Esim. jos 4,3 litrainen"220hv" merkkari kiihtyy 0-20 sulmuun 10 sekunnissa 6,5 m rungossa, 1,7 litrainen kompura verado tekee saman puolessa ajassa. Tämä on todettu niin vi båtägaren kuin kipparinkin testeissä. Jopa perämoottoreita vihaavan kipparin toimittajan kakkakarelin toimesta. Käytännössä on mahtavaa ajaa koneella, joka mahdollistaa lähes suoran vasteen nopeuden ja kaasukahvan asennon välillä. Perus löhnö sisäperällähän sää hiertää hampaat irvessä 6 ja 22 solmun välillä että kiihtyy.
Hondan uusimmissa koneissa on koneen pitkää kestoa parannettu sillä,että sylinteriryhmä saa olla lämpimämpänä kuin muu kone. Tämä on toteutettu kahdellä termostaatilla yhden sijaan niin, että sylinteriryhmälle on menevällä vedellä on korkeampi lämpötila. Tokihan tiedät, että perus bensa sisäperä käy yleensä liian kylmänä optimiin nähden että se ei ylikuumenisi missään tilanteessa. Penkin alla olevassa koneessa joudutaan tekemään tällaisia kompromisseja.
Honda käyttää myös VTECiä venemottreissa, jolloin täyden kierrosluvun tehon ja matkakierrosluvun pihiyden välillä ei tarvitse tehdä kompromisseja. Saman suorituskyvyn omaavissa veneissä, jossa toki Honda kiihtyy paljon paremmin, matkanopeuden kulutusero on luokkaa 0,75 l/mpk vs. 1,2 l/mpk sisäperällä. Toimitasäde siis kasvaa merittävästi.
Kokeilimpa tuossa eräänä päivänä uutta bensäsisäperää, käynnistämiseen piti pumpata kaasua, ja kun mylly meni tulille alkoi möly ja veneen tutina. Minun koneesani on tasapainotusakselit jotka Honda toi automaalimaan 80- luvulla. Ovatko nekin turhaa elektroniikkaa? Koneeni käynnistyy juuri kuten uusi auto, ääneti ja tärisemättä. Kolmatta kesää aina ja vain näyttämällä avainta, myös talven jälkeen. Useat valitsevat kuitenkin sen ikivanhan sisäperän, onhan se halvempi paperilla oleviin hevosvoimminsa nähden.
Esim. 150 hv perämoottoreissa on muuten potkuriakselilla vähintään se 150 hv, useimmiten yli 160 hv. Netistä löytyy viranomaisten tekemät jarrupenkkitulokset USA:sta. Merc. 4,3:ssa taas kampiakselilla juuri ja juuri se 220. Siitä häviää Z -vaihteeseen merkittävä osa. Sitten huonosti vääntävän koneen ja hydrodynaamisesti vanhanaisen alavaihteen vuoksi saadan suorituskyky, jossa muka vahvempi kone menee samat huiput, mutta ei kanna kuormaa ja kiihtyy m-e-r-k-i-t-t-ä-v-ä-s-t-i huonommin.
On ne 50-luvun fordin marinointiosat juu parmmin ruostetta kestävää, mutta blokki ym ovat juuri sitä patarautaa. Uudenaikaiset perämoottorit taas, joita esim jenkkien avomerikalastajat käyttävat mielellään, ovat kokonaan hyvin korroosiolta suojattu. Siellä avomerellä käytetään kesikidieseleitä ja perämoottoreita, kun tarvitaan luotettavuutta. Halvoissa bay-boateissa mitä nämä jenkki DC:t edustavat, sisäperiä. Kun sen "tyylikkään" vaneririunkoisen kernipenkin nostaa ylös siitä vanhasta peilainerista, saa usein nähdä blokistaan ruostuneen koneen.hienoja ja tärkeitä asioita jotka tekevät ...... menon epäluotettavaksi ja loven kukkaroon. Onneksi kauppiaille näitä idiootteja löytyy silloin tällöin .... vaikkakin tämä on lähestulkoon kyllä yliveto.
- hopelihopelihop
kiukkuiset köyhät kirjoitti:
Vai on se vm. -88 bayliner 2155 "merellä porhaltava luksuskaksio"? Kyllä ehottomasti saat vähillä rahoillasi uskomatonta luksusta, mita mikään uusi vene ei voi korvata!
Tämä maksaa kilkkeineen palttiarallaa satatuhatta euroa:
http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=3093
Mieti oikeasti mitä muuta sillä rahalla saisi?
http://www.nettivene.com/321756
Totuus on, että nuo Yamarinit ja Bellat myyvät rojuaan samoille pelleille, jotka ostivat Saabia takavuosina. Ja niin kuin siitäkin tiedetään, ajat muuttuvat. - pitkänlinjan
joukki doukki kirjoitti:
Mitähän sinäkin teet elääksesi? Markkinoit uusimpia humpuuki-elektroniikka ihmeitä? Ei, taidat sittenkin olla joku suoli24 himorunkkari... Mahtaa vituttaa kun ainoa tapa, jolla voit päteä on laukoa täällä jotain kehitys kehittyy tuubaa?
Olen merillä oppinut sen, että yksinkertaisuus on valttia. Ei high-tech ja elektroniset tättärää-systeemit, joiden piipittäessä milloin mitäkin ei voi tehdä kuin soittaa johonkin vitun "help-deskiin" ja tilata vikamuistin nollaus hintaan 400 euroa. Näin niinkuin kärjistäen...
Jos todella olet sitä mieltä että on tärkeää että vene kiihtyy 0-20 solmua viidessä, eikä kymmenessä sekunnissa, niin harasoo. Älä enää kirjoita tänne lisää ääliömäisyyksiä. Aamen.Mahtaa vituttaa kun istutit läskin anoppisi takapenkille eikä museoikäinen ja vettynyt rohjosi enää noussut liukuun. Säästä vähän rahaa niin saat sinäkin paremman veneen. Voit vaikka aloittaa käymällä koulut loppuun niin pääset ammattkoulutukseen ja saatat saada töitä.
Ja todellakin -rivakka liukunn nousu tekee veneilystä nautinnon ja on aallokkoajossa jopa turvallisuustekijä.
Ei ikinä enää bensasisäperää, joko diesel tai sitten perämoottori.
Jos veneen kulkuun liikkuva keskustelu on mielestäsi harasoo, niin älä enää kirjoita tänne. Romujen keräilijöille lienee oma palstansa. Isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen. - lovi
fyffet kertoilemalla kirjoitti:
hienoja ja tärkeitä asioita jotka tekevät ...... menon epäluotettavaksi ja loven kukkaroon. Onneksi kauppiaille näitä idiootteja löytyy silloin tällöin .... vaikkakin tämä on lähestulkoon kyllä yliveto.
Jos lovi on liian suuri, pysy vanhassa paskassa. Onko se idiootti joka pystyy hankkimaan parempaa kuis sinä?
Nyt kello soi, meneppä jani-petteri takaisin kymppiluokan tarkkistunnille opettelemaan intiimihygieniaa.
Pirteä keskustelutaso täällä kansakunnan alimman pohjasakan tunkiolla. Olisipa Suomessa olemassa kunnon modattu ja rekisteröintiä vaativa VENEILY palsta, jossa räkänokkatuunarit ei huutelis jatkuvasti. - pitkänlinjan
hopelihopelihop kirjoitti:
Tämä maksaa kilkkeineen palttiarallaa satatuhatta euroa:
http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=3093
Mieti oikeasti mitä muuta sillä rahalla saisi?
http://www.nettivene.com/321756
Totuus on, että nuo Yamarinit ja Bellat myyvät rojuaan samoille pelleille, jotka ostivat Saabia takavuosina. Ja niin kuin siitäkin tiedetään, ajat muuttuvat.Noista bavarioista on testeissä yleensä todettu että ne on tehty halvalla ja että paikoissa jonne silmä ei näe, löytyy huomauttamista. Pullavia ja bulkkimaisia veneitä. jamariinit on aika hyvin suunniteltuja ja persoonallisia noihin nähden.
Jollet tiennyt, niin juuri bavariaa myydään tietämättömille veneilyä aloittaville pelleille, joiden silmiin nämä vehkeet näyttävät aivan yhtä hienoilta kuin laadukkaammatkin. Niin ne sinne mikkeliin sunbusterin pohjalle varmasti näyttävätkin. Sitten myöhemmin siirrytään oikeisiin merkkeihin niin purje- kuin moottoripuolellakin kokemuksen kartuttua. Eli bavaria on se teinitytön ensimmäinen nissan micra. Älä käytä sanaa totuus kun et alkuunkaan ymmärrä mitä se tarkoittaa.
Tässä on pari aika erilaista venettä, kun tuo 80 dc on vain pienemmästä mallista vahvistettu versio suuria nopeuksia varten ja bavis on 20 solmua hitaammin huiputtava iso perhevene.
Mutta jos saturaisella pitäisi ostaa sekä tyylikäs että tilava vene, joka on myös laadukas, voisin ostaa jomman kumman näistä käytetyistä:
http://www.blocket.se/goteborg/Windy_28_Ghibli_2002___Diesel_22022366.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Windy_31_Tornardo_21887726.htm?ca=11&w=3 - vertaus
hopelihopelihop kirjoitti:
Tämä maksaa kilkkeineen palttiarallaa satatuhatta euroa:
http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=3093
Mieti oikeasti mitä muuta sillä rahalla saisi?
http://www.nettivene.com/321756
Totuus on, että nuo Yamarinit ja Bellat myyvät rojuaan samoille pelleille, jotka ostivat Saabia takavuosina. Ja niin kuin siitäkin tiedetään, ajat muuttuvat.Voihan noita vertailuja tehdä.
Entäs jos tuo jenkkisportti (ID321756) ja suomalainen matkavene ( http://aquador.fi/25 C) pistetään rinnakkain? Hinta on molemmissa 99 000 €, mutta vain toisessa lukittava hytti. Toisessa mennään jenkkifilosofian mukaisesti paljaan taivaan alla tai niiden pirun pressujen kanssa ja rantautumiset muihin kuin laitureihin ovat hankalia. Eli jenkit sopivat suomalaiseen kesään, just joo niinkuin tässä kylmänä kesän alkuna taas nähdään vaikkei sateista puhuttaisikaan. - Leiki rauhassa
lovi kirjoitti:
Jos lovi on liian suuri, pysy vanhassa paskassa. Onko se idiootti joka pystyy hankkimaan parempaa kuis sinä?
Nyt kello soi, meneppä jani-petteri takaisin kymppiluokan tarkkistunnille opettelemaan intiimihygieniaa.
Pirteä keskustelutaso täällä kansakunnan alimman pohjasakan tunkiolla. Olisipa Suomessa olemassa kunnon modattu ja rekisteröintiä vaativa VENEILY palsta, jossa räkänokkatuunarit ei huutelis jatkuvasti.tekniikan kärkituotteilla, kyllä muut hinaavat sut satamaan.
- Voi luoja näitä pellejä.
pitkänlinjan kirjoitti:
Noista bavarioista on testeissä yleensä todettu että ne on tehty halvalla ja että paikoissa jonne silmä ei näe, löytyy huomauttamista. Pullavia ja bulkkimaisia veneitä. jamariinit on aika hyvin suunniteltuja ja persoonallisia noihin nähden.
Jollet tiennyt, niin juuri bavariaa myydään tietämättömille veneilyä aloittaville pelleille, joiden silmiin nämä vehkeet näyttävät aivan yhtä hienoilta kuin laadukkaammatkin. Niin ne sinne mikkeliin sunbusterin pohjalle varmasti näyttävätkin. Sitten myöhemmin siirrytään oikeisiin merkkeihin niin purje- kuin moottoripuolellakin kokemuksen kartuttua. Eli bavaria on se teinitytön ensimmäinen nissan micra. Älä käytä sanaa totuus kun et alkuunkaan ymmärrä mitä se tarkoittaa.
Tässä on pari aika erilaista venettä, kun tuo 80 dc on vain pienemmästä mallista vahvistettu versio suuria nopeuksia varten ja bavis on 20 solmua hitaammin huiputtava iso perhevene.
Mutta jos saturaisella pitäisi ostaa sekä tyylikäs että tilava vene, joka on myös laadukas, voisin ostaa jomman kumman näistä käytetyistä:
http://www.blocket.se/goteborg/Windy_28_Ghibli_2002___Diesel_22022366.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Windy_31_Tornardo_21887726.htm?ca=11&w=3Kaikki paska mitä on syydetty suomalaisesta erinomaisuudesta ja osaamisesta, niellään pureksimatta. Kyllä nämä suomipojan Yamarin speciaalit kuuluvat siihen samaan avuttomaan ja ylihintaiseen ryhmään kuin Bella, Flipper, Aqudor yms. lelut.
- pitkänlinjan
Voi luoja näitä pellejä. kirjoitti:
Kaikki paska mitä on syydetty suomalaisesta erinomaisuudesta ja osaamisesta, niellään pureksimatta. Kyllä nämä suomipojan Yamarin speciaalit kuuluvat siihen samaan avuttomaan ja ylihintaiseen ryhmään kuin Bella, Flipper, Aqudor yms. lelut.
Elä tukehdu, ime stagaa pellepojuhinttari. Survo lelus venähtäneeseen hanuriis.
Kun on saatu artikulaation taso samalle viivalle, voin todeta seuraavat FAKTAT:
1) Vene-lehden loppukommentissa todettiin BMB veneen kohdalla kutakuinkin että halvalla ei hyvää saa ja se näkyy. En jaksa muistaa oliko 25, 27 vai 29. Viime tai sitä edelliseltä vuodelta.
2) Tämän yhden suomalaismerkin laatu on todettu suomalais- norjalais- ja ruotsalaislehdissä hyväksi. Itse asiassa useimmiten parhaaksi kulloistenkin verrokkien kesken.
3) näiden kahden merkin keskeisestä absoluuttisesta laatueroista on vaikea mennä sanomaan mitään, veneet nimittäin kuuluvat eri kokoluokkaan, eikä niitä siten ole vertailtu.
Nyt sitten kiireen vilkkaa kysymään tarkkiksen opelta mikä on fakta, hophop. - Kokemusta ei
pitkänlinjan kirjoitti:
Elä tukehdu, ime stagaa pellepojuhinttari. Survo lelus venähtäneeseen hanuriis.
Kun on saatu artikulaation taso samalle viivalle, voin todeta seuraavat FAKTAT:
1) Vene-lehden loppukommentissa todettiin BMB veneen kohdalla kutakuinkin että halvalla ei hyvää saa ja se näkyy. En jaksa muistaa oliko 25, 27 vai 29. Viime tai sitä edelliseltä vuodelta.
2) Tämän yhden suomalaismerkin laatu on todettu suomalais- norjalais- ja ruotsalaislehdissä hyväksi. Itse asiassa useimmiten parhaaksi kulloistenkin verrokkien kesken.
3) näiden kahden merkin keskeisestä absoluuttisesta laatueroista on vaikea mennä sanomaan mitään, veneet nimittäin kuuluvat eri kokoluokkaan, eikä niitä siten ole vertailtu.
Nyt sitten kiireen vilkkaa kysymään tarkkiksen opelta mikä on fakta, hophop.Ai että oot oikeen lehdestä lukenut.
Wautsiwau..
Taas on yksi pitkänlinjan pillipiipari löytänyt interwebin joka kovasti selostaa panemisen ihanuudesta, vaikka henk koht kokemus on yhtä Fappailua.. - ZarkisZarkis
vertaus kirjoitti:
Voihan noita vertailuja tehdä.
Entäs jos tuo jenkkisportti (ID321756) ja suomalainen matkavene ( http://aquador.fi/25 C) pistetään rinnakkain? Hinta on molemmissa 99 000 €, mutta vain toisessa lukittava hytti. Toisessa mennään jenkkifilosofian mukaisesti paljaan taivaan alla tai niiden pirun pressujen kanssa ja rantautumiset muihin kuin laitureihin ovat hankalia. Eli jenkit sopivat suomalaiseen kesään, just joo niinkuin tässä kylmänä kesän alkuna taas nähdään vaikkei sateista puhuttaisikaan.Mitä veneilyä on kyyhöttää jossain kopissa?!!
- veneilyä
ZarkisZarkis kirjoitti:
Mitä veneilyä on kyyhöttää jossain kopissa?!!
Olin tossa viime lauantain ja sunnuntain välisen yön nauttimassa keväisestä luonnosta saaren kulmassa. Lämppäri puhisi ja hyvin maittoi uni. Kyllä se koppi oli mukava mennessä, saaressa ollessa ja takaisin tullessa. Ei näkynyt DC veneitä liikkeellä, odota vielä kuukausi ja ole tarkkana ja nopea, voi olla että pääset sen aurinkoisen päivän aikana kiitämään terassille kaljalle kehumaan merimiestaitojasi.
Nyt mennään luukut kiinni, kelien parantuessa avataan oviet, kurkistusluukut tai koko katto tarpeen mukaan. Muista käsitellä pressu ettei ole lammikko kuskin penkillä taas seuraavalla lähtökerralla. pitkänlinjan kirjoitti:
Ok, tarkistan ens kerralla että ei ole lkv tutkintoa koneen korjaajalla, jos sellaista joutuu käyttämään. Tuskin tarvitsee, kun uudenaikaisilla koneilla ajaa sen 6000 - 10 000 tuntia, toisin kuin sillä 50-luvun auto- pataraudalla. Alkavat olla 1000 tunnissa loppu.
Suuren osan elämästäni itseni venemoottoreita korjaamalla, kiinnostaisi tietää:
- mikä on offset kampiakseli (offset on kirjapainotekniikka)?
- mekaaninen kompressori puoliliukuvassa (vai kenties pakokaasuahdin = turbo)?
- 2-aluejäähdytys (vai onko kyseessä perinteinen makeavesijäähdytys)?
- eikö kaikissa merimoottoreissa ole marinointiosissa käytetty syöpymistä vähentäviä metalliseoksia jo viimeiset 50 vuotta?
Off = sivuun set = asettaa. tämä lisää vääntöä , kun kulmaomentti kasvaa työtahdin kohdalla. Yamaha käyttää tätä tietyissä malleissaan. Edustaa innovatiivista suunnittelua.
Kompressori lisää tietyn kierrosluvun vääntöä paljon. Esim. jos 4,3 litrainen"220hv" merkkari kiihtyy 0-20 sulmuun 10 sekunnissa 6,5 m rungossa, 1,7 litrainen kompura verado tekee saman puolessa ajassa. Tämä on todettu niin vi båtägaren kuin kipparinkin testeissä. Jopa perämoottoreita vihaavan kipparin toimittajan kakkakarelin toimesta. Käytännössä on mahtavaa ajaa koneella, joka mahdollistaa lähes suoran vasteen nopeuden ja kaasukahvan asennon välillä. Perus löhnö sisäperällähän sää hiertää hampaat irvessä 6 ja 22 solmun välillä että kiihtyy.
Hondan uusimmissa koneissa on koneen pitkää kestoa parannettu sillä,että sylinteriryhmä saa olla lämpimämpänä kuin muu kone. Tämä on toteutettu kahdellä termostaatilla yhden sijaan niin, että sylinteriryhmälle on menevällä vedellä on korkeampi lämpötila. Tokihan tiedät, että perus bensa sisäperä käy yleensä liian kylmänä optimiin nähden että se ei ylikuumenisi missään tilanteessa. Penkin alla olevassa koneessa joudutaan tekemään tällaisia kompromisseja.
Honda käyttää myös VTECiä venemottreissa, jolloin täyden kierrosluvun tehon ja matkakierrosluvun pihiyden välillä ei tarvitse tehdä kompromisseja. Saman suorituskyvyn omaavissa veneissä, jossa toki Honda kiihtyy paljon paremmin, matkanopeuden kulutusero on luokkaa 0,75 l/mpk vs. 1,2 l/mpk sisäperällä. Toimitasäde siis kasvaa merittävästi.
Kokeilimpa tuossa eräänä päivänä uutta bensäsisäperää, käynnistämiseen piti pumpata kaasua, ja kun mylly meni tulille alkoi möly ja veneen tutina. Minun koneesani on tasapainotusakselit jotka Honda toi automaalimaan 80- luvulla. Ovatko nekin turhaa elektroniikkaa? Koneeni käynnistyy juuri kuten uusi auto, ääneti ja tärisemättä. Kolmatta kesää aina ja vain näyttämällä avainta, myös talven jälkeen. Useat valitsevat kuitenkin sen ikivanhan sisäperän, onhan se halvempi paperilla oleviin hevosvoimminsa nähden.
Esim. 150 hv perämoottoreissa on muuten potkuriakselilla vähintään se 150 hv, useimmiten yli 160 hv. Netistä löytyy viranomaisten tekemät jarrupenkkitulokset USA:sta. Merc. 4,3:ssa taas kampiakselilla juuri ja juuri se 220. Siitä häviää Z -vaihteeseen merkittävä osa. Sitten huonosti vääntävän koneen ja hydrodynaamisesti vanhanaisen alavaihteen vuoksi saadan suorituskyky, jossa muka vahvempi kone menee samat huiput, mutta ei kanna kuormaa ja kiihtyy m-e-r-k-i-t-t-ä-v-ä-s-t-i huonommin.
On ne 50-luvun fordin marinointiosat juu parmmin ruostetta kestävää, mutta blokki ym ovat juuri sitä patarautaa. Uudenaikaiset perämoottorit taas, joita esim jenkkien avomerikalastajat käyttävat mielellään, ovat kokonaan hyvin korroosiolta suojattu. Siellä avomerellä käytetään kesikidieseleitä ja perämoottoreita, kun tarvitaan luotettavuutta. Halvoissa bay-boateissa mitä nämä jenkki DC:t edustavat, sisäperiä. Kun sen "tyylikkään" vaneririunkoisen kernipenkin nostaa ylös siitä vanhasta peilainerista, saa usein nähdä blokistaan ruostuneen koneen.Erehdyin uskomaan, että puhuit moottorista! Joten kysymykseni koski sisä-/sisäperämoottoreita. Leikkikaluja (= perämoottoreita en tunne).
Syy on selvä, vanhaa perämoottoria ei korjaa kukaan (pysyvästi), kun taas muut venemoottorit ovat korjattavissa, ja käyttäytyvät ymmärrettävästi.
Ja ihan vain tiedoksi, 6000-10000 tuntia ajaa vanhalla Fordin, tai Perkinsin (ja Scania) jne. moottorilla.
Ei nykydieselillä, eikä yhdelläkään perämoottorilla!!
Mutta onhan sulla varaa vaihtaa moottoria, kun muutenkin tiedät kaikesta kaiken :P- Jupadapaduu
veneilyä kirjoitti:
Olin tossa viime lauantain ja sunnuntain välisen yön nauttimassa keväisestä luonnosta saaren kulmassa. Lämppäri puhisi ja hyvin maittoi uni. Kyllä se koppi oli mukava mennessä, saaressa ollessa ja takaisin tullessa. Ei näkynyt DC veneitä liikkeellä, odota vielä kuukausi ja ole tarkkana ja nopea, voi olla että pääset sen aurinkoisen päivän aikana kiitämään terassille kaljalle kehumaan merimiestaitojasi.
Nyt mennään luukut kiinni, kelien parantuessa avataan oviet, kurkistusluukut tai koko katto tarpeen mukaan. Muista käsitellä pressu ettei ole lammikko kuskin penkillä taas seuraavalla lähtökerralla.En mä millään dc:llä ajele. Mulla on sekä avotila että sisätila. Voi kuumalla olla ulkosalla ja kylmällä sisällä.
- Tarkkaavainen kaveri
pitkänlinjan kirjoitti:
Mahtaa vituttaa kun istutit läskin anoppisi takapenkille eikä museoikäinen ja vettynyt rohjosi enää noussut liukuun. Säästä vähän rahaa niin saat sinäkin paremman veneen. Voit vaikka aloittaa käymällä koulut loppuun niin pääset ammattkoulutukseen ja saatat saada töitä.
Ja todellakin -rivakka liukunn nousu tekee veneilystä nautinnon ja on aallokkoajossa jopa turvallisuustekijä.
Ei ikinä enää bensasisäperää, joko diesel tai sitten perämoottori.
Jos veneen kulkuun liikkuva keskustelu on mielestäsi harasoo, niin älä enää kirjoita tänne. Romujen keräilijöille lienee oma palstansa. Isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen.Sun edeltävässä viestissä luki "Kokeilimpa". Oliko se kirjoitusvirhe vai etkö tiedä, että m:n tilalle kuuluisi n?
- tiukasti päällä
Jo on taas tärkeää asiaa heh heh! Ostakaaa vaikka Jamekset! Aivan saman tekevää.
Tärkeintähän on se että omistaja omasta pulkastaan pitää, ei sillä tarvitse mennä elvistelelemään kaivarin edustalle, tai joidenkin täytyy....- tuulipuvussa
tai ilman mahtuu ihan hyvin kaivariin.. vaikka vene olisi edelliseltä tai toissaedelliseltä nousukaudelta.
- Ciao-Sesku
Kukaan joka on tähän ketjuun kirjoittanut ei voi pitää itseään turhan fiksuna. Teitä ressukoita on niin helppo provosoida.
Silti kaikki sen tietää, että jenkit on parempia.- niin on
Yhtä hyviä kun amerikan autotkin....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1762145
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo381503Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321184Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56942Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol254883- 55866
Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20812Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18745Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58733Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis209707