Ihmettelen (sh-opiskelijana) miksi sairaanhoitajilla ja lähihoitajilla on lähestulkoon samat työtehtävät (ainakin niissä paikoissa joissa olen ollut harjoittelemassa ja töissä?
Esimerkiksi lääkkeidenjako, siitä vastaavat sekä sh:t että lähärit ja mitä useampi kokki..niin virheitä sattuu.
Kun koulutuksessa on eroja, sh:n koulutus pidempi ja AMK niin miksi työtehvät on silti kutakuinkin samat kuin lähäreillä? En käsitä. Vai onko tämä osasto- ja työpaikka kohtaista? Välill tuntuu ettei kukaan halua tehdä sitä perustyötä (perus- ja lähärit) vaan vaativat samoja työtehtäviä kuin sh:t ja siihen ollaan monissa paikoissa jo menty. Kellään samoja kokemuksia?
Mitä järkeä kouluttautua sairaanhoitajaksi (muuta kuin palkka) jos samat hommat kuin lähäreillä?
sh ja perushoitajat
43
1878
Vastaukset
- shh
Mun mielestä AMK on Aivan Liian Teoreettinen laitos... sen takia se on pitkä kun siellä jauhetaan hoitotyön tutkimuksien tutkimista ja muuta hirmu hienoa eettistä asiaa. Kyllä etiikka on tärkeää, mutta Liika on Liikaaaaa!!!!!!!!!!
Hoitopaikoissa varmaan pyritään yksilövastuiseen hoitotyöhön, ja sen vuoksi myös lähärit ottanevat enemmän vastuuta pot. kokonaishoidosta..ehkä. - eipä välttämättä
siinä käytänön työssä.poikkeustilanteissa se ero näkyy eli palo/väkivalta/varkaus /elvytys yms yms harvemmin (onneksi) tapahtuvissa tilanteissa on johtovastuu ja velvollisuus sillä vastaavalla sairaanhoitajalla.Hyvähän se on että kaikki tekee kaikkea ja homma luistaa ja potilaat tulee hoidettua.Sh on siellä tavallaan valvomassa kuitenkin sitä työvuoron sujuvuutta etenkin jos oh ei ole paikalla kuten viikoloppuina.Se on se paljon puhuttu "vastuu".Hyvä sh kuitenkin kantaa sen ilman sen kummempaa kukkoilua,hierarkiaa tai pätemistä. On toki myös tilanteita jossa vastaava sh on niin kokematon,että ei tähän kykene ja silloin kokeneet lähärit "hoitavat homman kotiin".
- sairaalassakin!
Minä kannattaisin henkilökohtaisesti enemmän työnjakoa koulutuksen mukaan. Veronmaksajan kannalta on naurettavaa, jos pitkän sairaanhoitajakoulutuksen käynyt ihminen petaa petejä tai etsii tohveleita. En muista yhden sairaanhoitajan hintaa mutta yllättävän paljon yhden sellaisen kouluttaminen yhteiskunnalle maksaa. Käsittääkseni sairaanhoitajista on ollut pulaakin ja osastoja on jopa suljettu kesäajaksi sairaanhoitajapulan takia.
Muuallakin yhteiskunnassa työt on jaettu koulutuksen mukaan. Palomiehet sammuttavat tulipaloja ja poliisit pidättävät tuhopolttajia- ei päinvastoin.
En ole varsinaisesti alalla, joten en osaa tätä asiaa arvioida kuin taloudellisesta näkökulmasta.- :-D
Joten et selvästi tiedä mitä LH koulutus pitää sisällään.
- järkevämpään työhön
:-D kirjoitti:
No onko mielestäsi taloudellista, kun 3.5 vuotisen koulutuksen saanut sairaanhoitaja petaa sänkyjä? Ja toisaalta viime vuosina on suljettu osastoja kesäajoiksi sairaanhoitajapulan takia? Potilas se on, joka odottaa puoli vuotta leikkaukseen pääsyä.
Mielestäni sairaaloitten työnjakoa pitäisi kehittää järkevämmäksi tai sitten sairaanhoitajia pitäisi kouluttaa lisää. Toisaalta sairaanhoitajaopiskelija on 3.5 vuotta pois työelämästä opiskelunsa takia. Tämä töistä poissaolokin maksaa yhteiskunnalle menetettyjen verotulojen sekä kaikenmaailman avustusten muodossa.
Toki työyhteisössä täytyy aina joustaa suuntaan jos toiseen, mutta veronmaksajien kannalta ei ole järkevää teetättää sairaanhoitajilla toisarvoisia työtehtäviä systemaattisesti. - Anonyymi
:-D kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä että työtehtävät pitäisi jakaa koulutuksen mukaan. Perus- ja lähihoitajat useinkin odottavat että sairaanhoitajat tekevät myös heidän töitään, koska eivät kestä sitä että sairaanhoitajilla on myös ne omat hommat.
- luulisin
Taitaapi olla työpaikasta kiinni, koska meidän sairaalassa perus- ja lähihoitajille ei anneta edes lääkekaapin avaimia, vaan ne on aina sairaanhoitajan hallussa.
- jos OH ei ole
paikalla. Mutta muuten SH kyllä tekee kaikkea vuoteiden petaamisesta tiskaamiseen ja ruokien jakoon/ pois keräämiseen.
- Opi pentu
Koulutuksesi on sairaalasiivooja ja perseiden pyyhkijä.
- olemassakaan kuin
sairaalasiivooja... Kyllä SH joutuu laikkareiden hommiin, koska laikkareista on kamala pula. Keski-ikä on yli 55v. Sh muuten tekee helpommin kuin lähäri hoitoapulaisen/sairaala-apulaisen/ laitoshuoltajan hommia. Hyvää se vaan tekee oppia tietämään miten taustatyö toimii osastolla jotta primääritavoitteet saavutetaan, ettei tule harhaa siitä, että oma homma on se osaston tärkein duuni.
- ollut leikkurissa
meillä ei siellä lähäreitä ole kuin vaksin hommissa. Kaikilla osastoilla, joilla olen ollut työssä on ollut eroa työnkuvissa. Lähärit teki perushoidon ja sairaanhoitaja KAIken muun
- xyz100
Kyllä näkemykseni ja kokemukseni mukaan toimenkuva on pitkälti sama, erityisesti perusterveydenhuollossa.
Lähärin halutessa jatkaa opiskelua, täytyy koko opiskelu alkaa alusta. Kyllä hyvä ja kokenut lähäri hakkaa huonon sairaanhoitajan mennentullen. - paljon kuin
osastojakin ja työyhteisöjä. Resurssit ja hulluksi mennyt kuntien talous pakottaa kummiin ratkaisuihin ja yleensä niihin kaikkein kalleimpiin. Esim meidän osaston 27 potilaspaikasta puolet vie ihmiset jotka ei liity osastolla hoidettaviin sairauksiin mitenkään. Odotetaan vaan, että luonnollinen poistuma korjaa pois. Samaan aikaan ihmiset jonottaa hoitoihin joita eivät saa koska meillä makaa ihmisiä joita emme oikeastaan osaa hoitaa tai oikeammin eivät saa tarpeensa mukaista hoitoa vaan heitä säilötään meillä. Hoitajien määrä ei ole kuitenkaan mitoitettu näiden liikkumattomien ihmisten tarpeisiin ja suorannaiseen saattohoitoon.
- paha mennä
xyz100 kirjoitti:
Kyllä näkemykseni ja kokemukseni mukaan toimenkuva on pitkälti sama, erityisesti perusterveydenhuollossa.
Lähärin halutessa jatkaa opiskelua, täytyy koko opiskelu alkaa alusta. Kyllä hyvä ja kokenut lähäri hakkaa huonon sairaanhoitajan mennentullen.sanomaa...
Mutta kun laki on laki niin sinä voi jatkaa urputtmista. Valiutettavasti sinne sinunkin työpisteeseen voidaan lähärin tilanne ottaa sh, mutta ei toisin päin.
- usean alan erikoissh
Eli meikkä leikkaussaleissa ei lähihoitajia ole ollenkaan. Kaikki reilu 100 osaston työntekijää ovat peruskoulutukseltaan sairaanhoitajia.
Myöskään ampulanssiin jos menet töihin, et voi saada hoitotason lupia. Testaukseen nykypäivänä vaaditaan sairaanhoitajan tutkinto.
Se kuinka työn kuvat eroavat riippuu täysin työpaikasta. Tk:n vuodeosastolla minä ainakin tein "omien töini ohella" perushoitajien töitä. Saatoin mennä ihan hyvin suihkuun kylvettämäänkin. Sielläkin kuitenkin sh vastasi lääkkeiden jaosta ja iv-antibiooteista yms sellaisista. Tottakai saatoin heittää avaimet perushoitaja työkaverilleni (jos itse vaikka olin suihkuttamassa potilasta) ja pyytää häntä viemään jonkun lääkkeen tietylle potilaalle. Vastuu kuitenkin siitä, että kyseessä on oikea potilas/oikea aika ja oikea vahvuus, kuului minulle.- meillä tk:ssa
Meillä lh:n ja sh:n työt ovat muuten samat, paitsi että sh hoitaa i.v-lääkkeet (joista NaCl ja RAC hoitavat myös lh:t) ja i.m pistot, jotka tosin lh:t saavat laittaa jos työpaikka on "kouluttanut". Lähihoitajien koulutuksessa on suuria koulukohtaisia eroja, meillä opiskeluun kuului pakollisesti hyvin laaja sairaanhoidollinen osaaminen, mm. lääkkeiden jako oli ennen harjoittelua useita kertoja virheettömästi harjoiteltava koulussa. Toisiimme pistettiin NaCl:a s.c sekä i.m, joten nekin tuli osata ennen harjoittelua. Katetroinnit, nenämahaletkun laitot, mandrinoinnit, vigon poistot, KAIKKI harjoiteltiin. Oli tehoelvytyksen kurssia, otimme verikokeita toisiltamme ja vaikka mitä muuta. En tiedä miten yleisesti muualla, mutta olen kuullut että harvassa koulussa lähihoitajille näin laaja opetus annetaan, siksi ehkä ei yleisesti haluta heidän tekevän kaikkea. Itse olen tyytyväinen siihen, miten työpaikallamme asiat on hoidettu, on helpompaakin kun ei aina tarvitse sh:aa pyytää tekemään jotain. Sh:lle kuuluu meillä myös perushoito, joten palkkaero koostuu i.v-lääkityksistä ja VASTUUSTA, joka viime kädessä sairaanhoitajalla on. Joten palkkansa ovat ansainneet, eikä kukaan heistä ole valittanut kun perushoitoa joutuvat tekemään, päinvastoin.
Hyvin tulemme kaikki toimeen keskenämme, neuvoja kysellään puolin ja toisin. Paikkana siis tk:n osasto, sekä akuuttia että pitkäaikaista hoitoa. Tietysti jos haluaa akuutimpaa ja sairaanhoidollisempaa, kannattaa varmasti valita työpaikaksi esim. leikkausosasto tai vastaava. Riippuu pitkälti työpaikasta, kuuluuko perushoito sh:lle vai ei. Perustieto annetaan molemmissa koulutuksissa, sairaanhoitajille vain laajempi tietämys toisista asioista. Kolme vuotta molemmat koulutukset kestää, erona se, että toiseen pääsee jo suoraan peruskoulusta, toiseen tarvitsee YO-tutkinnon tai ammatillisen tutkinnon taustalle. En siis nyt väheksy sh:n koulutusta, vaan yritään korostaa että kyllä lähihoitajiakin laajasti opetetaan. Molemmat ammattiryhmät täydennämme toisiamme! :) - lh ja sh
meillä tk:ssa kirjoitti:
Meillä lh:n ja sh:n työt ovat muuten samat, paitsi että sh hoitaa i.v-lääkkeet (joista NaCl ja RAC hoitavat myös lh:t) ja i.m pistot, jotka tosin lh:t saavat laittaa jos työpaikka on "kouluttanut". Lähihoitajien koulutuksessa on suuria koulukohtaisia eroja, meillä opiskeluun kuului pakollisesti hyvin laaja sairaanhoidollinen osaaminen, mm. lääkkeiden jako oli ennen harjoittelua useita kertoja virheettömästi harjoiteltava koulussa. Toisiimme pistettiin NaCl:a s.c sekä i.m, joten nekin tuli osata ennen harjoittelua. Katetroinnit, nenämahaletkun laitot, mandrinoinnit, vigon poistot, KAIKKI harjoiteltiin. Oli tehoelvytyksen kurssia, otimme verikokeita toisiltamme ja vaikka mitä muuta. En tiedä miten yleisesti muualla, mutta olen kuullut että harvassa koulussa lähihoitajille näin laaja opetus annetaan, siksi ehkä ei yleisesti haluta heidän tekevän kaikkea. Itse olen tyytyväinen siihen, miten työpaikallamme asiat on hoidettu, on helpompaakin kun ei aina tarvitse sh:aa pyytää tekemään jotain. Sh:lle kuuluu meillä myös perushoito, joten palkkaero koostuu i.v-lääkityksistä ja VASTUUSTA, joka viime kädessä sairaanhoitajalla on. Joten palkkansa ovat ansainneet, eikä kukaan heistä ole valittanut kun perushoitoa joutuvat tekemään, päinvastoin.
Hyvin tulemme kaikki toimeen keskenämme, neuvoja kysellään puolin ja toisin. Paikkana siis tk:n osasto, sekä akuuttia että pitkäaikaista hoitoa. Tietysti jos haluaa akuutimpaa ja sairaanhoidollisempaa, kannattaa varmasti valita työpaikaksi esim. leikkausosasto tai vastaava. Riippuu pitkälti työpaikasta, kuuluuko perushoito sh:lle vai ei. Perustieto annetaan molemmissa koulutuksissa, sairaanhoitajille vain laajempi tietämys toisista asioista. Kolme vuotta molemmat koulutukset kestää, erona se, että toiseen pääsee jo suoraan peruskoulusta, toiseen tarvitsee YO-tutkinnon tai ammatillisen tutkinnon taustalle. En siis nyt väheksy sh:n koulutusta, vaan yritään korostaa että kyllä lähihoitajiakin laajasti opetetaan. Molemmat ammattiryhmät täydennämme toisiamme! :)Lh- tutkinnosta 2-vuotta on ammatillisia aineita, yo- pohjaisena kestää siis kaksi vuotta. Sh- tutkinto on aina kolme ja puoli, siis 1,5 enemmän.
- -----------
meillä tk:ssa kirjoitti:
Hyvin tulemme kaikki toimeen keskenämme, neuvoja kysellään puolin ja toisin. Paikkana siis tk:n osasto, sekä akuuttia että pitkäaikaista hoitoa. Tietysti jos haluaa akuutimpaa ja sairaanhoidollisempaa, kannattaa varmasti valita työpaikaksi esim. leikkausosasto tai vastaava. Riippuu pitkälti työpaikasta, kuuluuko perushoito sh:lle vai ei. Perustieto annetaan molemmissa koulutuksissa, sairaanhoitajille vain laajempi tietämys toisista asioista. Kolme vuotta molemmat koulutukset kestää, erona se, että toiseen pääsee jo suoraan peruskoulusta, toiseen tarvitsee YO-tutkinnon tai ammatillisen tutkinnon taustalle. En siis nyt väheksy sh:n koulutusta, vaan yritään korostaa että kyllä lähihoitajiakin laajasti opetetaan. Molemmat ammattiryhmät täydennämme toisiamme! :)Varmaan on paljon eroa. Valmistuin SAHU puolelta ja me harjoittelimme noita kaikkia. Tietysti lisäharjoitus olisi paikallaan jos ja kun niitä alkaa työssään tekemään.
- milka
Tutkimuksen mukaan AMK-hoitaja ei enää vastaa tietotaidoltaan opistosta valmistunutta koleegaansa.
http://kirjasto.utu.fi/julkaisupalvelut/c/annaalit/C178.html
AMKn myötä sairaanhoitajien ammattiosaaminen on siis mennyt alaspäin kuin lehmän häntä, joten erot osaamisessa perus- ja sairaanhoitajien kesken ovat kaventuneet. Tämä näkyy käytännössä siinä, että työtehtävät ovat monessa paikassa lähes tulkoon identtiset.- voi olla
identtiset, tai sitten kirjoittaja ei ole käytännössä tutustunut esim vanhusten/kroonikoiden hoito-osastoon kontra yliopistosairaalaan erikoissairaanhoitoon, vaikkapa sydänkirurgiseen/ortopediseen, tehoon, ensiapu tms..
Jäljemmin mainituissa on sairaanhoitajilla suuri vastuu ja osaamista tarvitaan.
Erikoissairaanhoidossa on hoidosta suuri osa lääke ym hoitoa, esim infuusiot, verensiirrot, erilaiset iv- antibiootit ym:t...ja ne kuuluvat sairaanhoitajille.
Joissakin yksiköissä sairaanhoitajat eivät ehdi ns perushoitoon ollenkaan vaan työvuoro kuluu juuri infuusioiden, kanyylien laittamisessa ja muussa lääkinnällisessä hoidossa. Kun noihin lisätään vielä atk-kirjaaminen niin hyvä kun työaika riittää.. - identtisiksi
voi olla kirjoitti:
identtiset, tai sitten kirjoittaja ei ole käytännössä tutustunut esim vanhusten/kroonikoiden hoito-osastoon kontra yliopistosairaalaan erikoissairaanhoitoon, vaikkapa sydänkirurgiseen/ortopediseen, tehoon, ensiapu tms..
Jäljemmin mainituissa on sairaanhoitajilla suuri vastuu ja osaamista tarvitaan.
Erikoissairaanhoidossa on hoidosta suuri osa lääke ym hoitoa, esim infuusiot, verensiirrot, erilaiset iv- antibiootit ym:t...ja ne kuuluvat sairaanhoitajille.
Joissakin yksiköissä sairaanhoitajat eivät ehdi ns perushoitoon ollenkaan vaan työvuoro kuluu juuri infuusioiden, kanyylien laittamisessa ja muussa lääkinnällisessä hoidossa. Kun noihin lisätään vielä atk-kirjaaminen niin hyvä kun työaika riittää..niitä väitettykään. Siis perusasiat käydään molemmissa, sh puolella laajemmin. Vai luuletko että lh:t opettelevat kolme (tai aikuispuolella kaksi) vuotta pelkkää perseen pesua ja syöttämistä?? Kiva että arvostat meitäkin, tee itse perushommat jos et lähihoitajia pidä minään.
- sairaan-hyvä-hoitaja
identtisiksi kirjoitti:
niitä väitettykään. Siis perusasiat käydään molemmissa, sh puolella laajemmin. Vai luuletko että lh:t opettelevat kolme (tai aikuispuolella kaksi) vuotta pelkkää perseen pesua ja syöttämistä?? Kiva että arvostat meitäkin, tee itse perushommat jos et lähihoitajia pidä minään.
Mielestäni vanha systeemi oli parempi. Silloin sairaanhoitajat tekivät sitä mihin ovat koulutettuja ja perushoidon suoritti perus- ja lähihoitajat. Jos on kaksi erilaista koulutusta, en ymmärrä miksi tehtävät jaetaan tasan ja silti sairaanhoitajalla on se vastuu. Itse delegoisin vastaavana sairaanhoitajana perushommat lähäreille ja vastuulliset työtehtävät niille joiden koulutus on korkeampi. Näinhän se yleensä menee muilla aloilla. Mutta työvoimapula on ajanut sairaanhoitajat samoihin tehtäviin. Mitä Tehy on tehnyt meidän hyväksi?
- työtehtävät
sairaan-hyvä-hoitaja kirjoitti:
Mielestäni vanha systeemi oli parempi. Silloin sairaanhoitajat tekivät sitä mihin ovat koulutettuja ja perushoidon suoritti perus- ja lähihoitajat. Jos on kaksi erilaista koulutusta, en ymmärrä miksi tehtävät jaetaan tasan ja silti sairaanhoitajalla on se vastuu. Itse delegoisin vastaavana sairaanhoitajana perushommat lähäreille ja vastuulliset työtehtävät niille joiden koulutus on korkeampi. Näinhän se yleensä menee muilla aloilla. Mutta työvoimapula on ajanut sairaanhoitajat samoihin tehtäviin. Mitä Tehy on tehnyt meidän hyväksi?
Eikö perushoito ole vastuullista työtä? Eikö kaikki kumminkin lähde siitä? Saa paremman kokonaiskuvankin potilaista kun hoitaa itse alusta loppuun. Mukavampi potilaallekin kun vuoroa kohti asioi yhden eikä useamman hoitajan kanssa. Ja taloudellisuuteen vielä; ei ole taloudellista kouluttaa lähihoitajia niin laajasti, jos osaamista ei käytetä hyväksi. Jos sh:t ovat sitä mieltä että meille kuuluu vain perushoito, koulutuskin varmaan voidaan lyhentää vaikka vaan vuoden mittaiseksi, kun ei muuta tarvitse meidän osata. Siinähän sitten johdatte ja kannatte vastuun, kun ei meitä koulussa opetettu ja virheitä tulee tietämättömyyttämme.
- kannata.
sairaan-hyvä-hoitaja kirjoitti:
Mutta työvoimapula on ajanut sairaanhoitajat samoihin tehtäviin.
-En tiedä mikä syy siihen on. Joskus puhuttiin että jokaisen pitää saada "kokonaiskuva" potilaan hoidosta jne, että siksi olisi muuttunut työnjako nykyiseksi ja että sairaanhoitajat olisivat myös itse ajaneet nykyistä järjestelmää.En tiedä.
-Nykyinen työnjako ja palkka ei myöskään houkuttele opiskelemaan. Lähihoitaja en ala suorittamaan 3,5v koulutusta. Se on työlästä, ei saa palkkaa ja joutuu elämään säästöillä. Vuoden opiskelutkin vievät kokemukseni mukaan 5000 euroa keräämiäni säästöjä. Joten reilun 3 vuoden aikana joutuisin tuhlaamaan kaikki säästöni, eivät edes kunnolla riittäisi ja tinkimään elämästä muutenkin. En ikinä saa sitä summaa takaisin, kuin palkkakin on vain 200 euroa parempi. Ei siis mitään järkeä opiskella. Työtehtävien muutos toisi motivaatiota, mutta kun sitäkään ei ole. Saan tehdä täysin samaa hiton raskasta perushoitoa vähällä henkilökunnalla ja 3 vuorotyötä surkeilla työvuorolistoilla, kuten tähänkin asti. Se että saan näiden lisäksi pistää jonkun piikin tms mitä nyt en saa, ei todellakaan korvaa näkemääni vaivaa. Joten uutta ammattia ei kannata enää opiskella. Mieluummin jotain ihan muuta, mutta ei hoitoalaa. Aikoinaan ajattelin jatkaa sosionomiksi, mutta ei sekään kannata. Surkea palkka ja työnkuva epämääräinen. Monissa paikoissa tekevät ihan samaa hommaa lähihoitajien kanssa. Onhan lähihoitaja myös sosiaalialan perustutkinto, sairaanhoitaja on enempi suuntautunut pelkästään hoitotyöhön, tosin siitäkin koulutuksesta taitaa suurin osa olla turhaa teoriahömppää jolla ei käytännösä tee yhtään mitään. Sosiaali ja terveyspuolelta ei yksinkertaisesti löydy ammattia, johon kannattaisi jatkaa, jos ei yliopistoon meinaa mennä. Ihan turhaa opiskella. En ole huvinvuoksi opiskelun harrastaja, vaan siitä on saatava myös käytännön hyötyjä. - näin on
mutta se ei kyllä näy palkassa.Sh on työtehtäviin nähden huomattavasti paremopi palkka kuin lähihoitajilla.Aina ei omassa työvuorossa edes ole sh ,silloin vastuun ottaa lähih.Mitäs siihen sanotte ?
- se karu totuus vain on
Itse en lähtisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi, miksi ihmeessä lähtisin..? Lähihoitajana saan tehdä työtä ihmisten kanssa ja tosiaan aivan samoja juttuja kun sairaanhoitaja, tietysti tämä on paikkakohtaista. Mutta omasta mielestäni on vain hölmöä käydä 3 vuotta enemmän koulua, joutua tekemään hallinnollisia juttuja sekä kantaa ns. vastuun ja mitä tästä saisin sairaanhoitajana 200-300e enemmän palkkaa kuin lähihoitaja.
- ihmetellä
tai jäät jalkoihin. :D
Kun vaan tekee hommansa niin hyvä on. Turhaa edes ruveta miettiin sairaalan byrokratiaa, kun siinä menee vaan entistä enemmän sekaisin.
Työvoimapulasta johtunee kaikki.
Sairaanhoitajienhan pitäisi muka alkaa kirjoittamaan reseptejäkin asiakkaille. Juu ihan varmana aletaankin kirjottaan. Kyllä ihmettelen sitä hoitajaa joka siihen hommaan ryhtyy, jollei sitten palkkakin nouse vähintään 1000 euroa kuussa. Ja kyllähän sh noi labratkin voisi itse tilata kun jo melkein tietää mitä labroja koskakin tarvitsee tilata, miksi siihen lääkäriä tarvittaisiinkaan.... No sen vastuun takia tietenkin!
Jokainen laboratoriotilaus maksaa! - lhshthlk
Hei,
Olen opiskellut lähihoitajaksi, sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi ja nyt viidettä vuotta lääkäriksi.
Lh ja sh koulutuksella on eroa kuin yöllä ja päivällä. Sh koulutuksessa käytiin n. viidessä kuukaudessa lähäriopintojen sisältö läpi ja sitten syvennyttiin kunnolla asioihin. Eli kyllä ne lääkeasiat yms kuuluisivat shlle. Ja samaa mieltä olen nyt kandinakin. Luotan shn ammattitaitoon paljon enemmän, kuin lähärin.- noin on
ja varmaan tulet näkemään ja kokemaan käytännössä vielä enemmän.
Pitkän linjan vanhamuotoisena esh:na tiedän ja olen kokenut, että tietotaitoa kertyy ja moni lääkäriopiskelija kysyy kokeneelta sairaanhoitajalta neuvoja.
Moni kandi on ollut "hukassa" ilman kokenutta sairaanhoitajaa. Käytännössä sh:lla on tosi paljon vastuuta, kun hän/he huolehtivat/ muistavat että lääkäri saa potilaan kokeet eteensä ja joskus joutuu muistuttamaan että pitäisikö ottaa se ja se koe jne? Hienovaraisesti usein joutuu "huomauttamaan" , esim meillä tehdään näin tai entäs jos katsotaan jne... - nää---
noin on kirjoitti:
ja varmaan tulet näkemään ja kokemaan käytännössä vielä enemmän.
Pitkän linjan vanhamuotoisena esh:na tiedän ja olen kokenut, että tietotaitoa kertyy ja moni lääkäriopiskelija kysyy kokeneelta sairaanhoitajalta neuvoja.
Moni kandi on ollut "hukassa" ilman kokenutta sairaanhoitajaa. Käytännössä sh:lla on tosi paljon vastuuta, kun hän/he huolehtivat/ muistavat että lääkäri saa potilaan kokeet eteensä ja joskus joutuu muistuttamaan että pitäisikö ottaa se ja se koe jne? Hienovaraisesti usein joutuu "huomauttamaan" , esim meillä tehdään näin tai entäs jos katsotaan jne...esht kohta eläkeiässä.
- aivan kaikki
nää--- kirjoitti:
esht kohta eläkeiässä.
vielä eläkeiässä, sillä vanhamuotoista esh koulutusta oli vielä n 10v sitten ja tunnen useita n 40v sairaanhoitajia jotka tuolloin erikoistuivat. Heillä on työikää vielä reilu 20v...
Kuten on tullut ilmi vanhamuotoinen koulutus kaikkiaan tuotti osaavampia sairaanhoitajia kuin nykyinen AMKK. Siitä on puhuttu monissa yhteyksissä tai sitten opiskelija-aines oin kertakaikkiaan muuttunut.
Omasta puolesta voin sanoa, että neuvoa eivät kysy yksin lääkärikokelaat vaan aivan valmiit lääkäritkin. Kerrankin eräs papereita pyöritellyt lääkäri joutui päivystämään ja kun akuuttityöstä oli kulunut kunnon tauko, hän kysyi aika tarkkoja ohjeita; esim vaikuttaako hänen määräämänsä lääkkeet oikeilta jne...ennen kuin laittoi potilaan osastolle. Siinä mm tuli esille, kuinka kokenut hoitaja osaa ja voi auttaa valmista lääkäriä... - todettua
Jos lähihoitaja tekee lääkkeenjaossa virheen, on syy huonon koulutuksen. Jos sairaanhoitaja tekee lääkkeenjaossa virheen, on syy inhimillinen. Omissa työpaikoissani sairaanhoitajien virheet painettiin villaisella, lähihoitaja suunnilleen mestattiin julkisesti ja koko ammatikunta siinä sivussa, vaikka yksi teki virheen.
Jos lääkäri ylipäänsä tekee virheen on syy hoitajissa, kun informoivat väärin, lääkärin kun ei tarvitse käyttää omia aivojaan, kun hoitajien pitää tehdä se!? Mitä korkeampi koulutus, sitä vähemmän arvostaa alempaa ammattikuntaa, se nyt vain on edelleen kylmä tosiasia sairaalamaailmassa. - eroja ja arvostuksiakin
todettua kirjoitti:
Jos lähihoitaja tekee lääkkeenjaossa virheen, on syy huonon koulutuksen. Jos sairaanhoitaja tekee lääkkeenjaossa virheen, on syy inhimillinen. Omissa työpaikoissani sairaanhoitajien virheet painettiin villaisella, lähihoitaja suunnilleen mestattiin julkisesti ja koko ammatikunta siinä sivussa, vaikka yksi teki virheen.
Jos lääkäri ylipäänsä tekee virheen on syy hoitajissa, kun informoivat väärin, lääkärin kun ei tarvitse käyttää omia aivojaan, kun hoitajien pitää tehdä se!? Mitä korkeampi koulutus, sitä vähemmän arvostaa alempaa ammattikuntaa, se nyt vain on edelleen kylmä tosiasia sairaalamaailmassa.toistensa ammatteihin on ja varmaan on. Itsellä ollut suunnaton onni ja tuuri saada työskennellä sellaisissa yksiköissä joissa arvostetaan ja kunnioitetaan toisiaan. Ja myös kaikkia yksikön työntekijöitä. Laitoshuoltajat tekevät yhtälailla arvokasta ja tarpellista työtä ja ovat osa työyhteisöä kuin osastoavustajat/sihteerit. Jokainen on tärkeä ja tarpeellinen jotta kaikki toimii parhain päin.
Sellaisessa työyksikössä on ilo olla työssä ja myös tulokset ovat hyvät ja henkilökunta on motivoitunut työhönsa ja ennen kaikkea potilaat ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. He ovat se todellinen mittari hoidon laadun onnistumisesta.
Usein lääkärit toteavat, että kaikki on tiimin tulosta, ei yksin yhden lääkärin. - sh+ph
eroja ja arvostuksiakin kirjoitti:
toistensa ammatteihin on ja varmaan on. Itsellä ollut suunnaton onni ja tuuri saada työskennellä sellaisissa yksiköissä joissa arvostetaan ja kunnioitetaan toisiaan. Ja myös kaikkia yksikön työntekijöitä. Laitoshuoltajat tekevät yhtälailla arvokasta ja tarpellista työtä ja ovat osa työyhteisöä kuin osastoavustajat/sihteerit. Jokainen on tärkeä ja tarpeellinen jotta kaikki toimii parhain päin.
Sellaisessa työyksikössä on ilo olla työssä ja myös tulokset ovat hyvät ja henkilökunta on motivoitunut työhönsa ja ennen kaikkea potilaat ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. He ovat se todellinen mittari hoidon laadun onnistumisesta.
Usein lääkärit toteavat, että kaikki on tiimin tulosta, ei yksin yhden lääkärin.Ihan samaa mieltä olen ja myös itse saanut työskennellä sellaisessa ympäristössä, jossa jokainen ammattilainen arvostaa toisiaan.
Huomattu on tässä 20 vuoden aikana, että oli sitten koulutus mikä hyvänsä, se ei takaa, että olisit hyvä työssäsi. Omalla työpaikallani on näiden vuosien aikana ollut monenlaista perushoitajaa, sairaanhoitajaa, ja sairaanhoitaja amk (on muuten typerä nimike!!), lähihoitajaa ja erikoissairaanhoitajaa. Ei voida todellakaan puhua, että sairaanhoitaja olisi automaattisesti ammattitaitoisempi ja vielä vähemmän luotettavampi kuin lähihoitaja.
Itse "vanhanajan" perushoitajana (koulu kesti muuten muistaakseni 1,5 vuotta) opiskelin työn ohessa ikään kuin päivittääkseni tietojani sairaanhoitajaksi. Ja kyllä täytyy sanoa, ettei se koulu nyt niiiin rankkaa ollut kuin mitä näillä palstoilla annetaan ymmärtää! Itsekin ollut aina vähän heikonlainen koulumenestys ja lukeminen ei niin kiinnostanut, mutta amk:sta vain selvittiin :) Ja harvoja asioita oli, mitkä tulivat uutena. Paljon oli jotain esim. solun rakennetta(mitä oli myös ph-koulussa) ja muuta pikku nippelitietoa, joista ei todellisuudessa ole hoitajan ammatissa mitään hyötyä. Saa sanoa, että puolet opiskeluajasta menee hukkaan, kun opetellaan näitä bakteerin rakennetta tms. Mitä hoitsu tekee sellaisella tiedolla??
Jassoo, jos menis tästä vaikka taas vaihtelemaan niitä vaippoja! :D (yövuoro) - mie vaan..
sh+ph kirjoitti:
Ihan samaa mieltä olen ja myös itse saanut työskennellä sellaisessa ympäristössä, jossa jokainen ammattilainen arvostaa toisiaan.
Huomattu on tässä 20 vuoden aikana, että oli sitten koulutus mikä hyvänsä, se ei takaa, että olisit hyvä työssäsi. Omalla työpaikallani on näiden vuosien aikana ollut monenlaista perushoitajaa, sairaanhoitajaa, ja sairaanhoitaja amk (on muuten typerä nimike!!), lähihoitajaa ja erikoissairaanhoitajaa. Ei voida todellakaan puhua, että sairaanhoitaja olisi automaattisesti ammattitaitoisempi ja vielä vähemmän luotettavampi kuin lähihoitaja.
Itse "vanhanajan" perushoitajana (koulu kesti muuten muistaakseni 1,5 vuotta) opiskelin työn ohessa ikään kuin päivittääkseni tietojani sairaanhoitajaksi. Ja kyllä täytyy sanoa, ettei se koulu nyt niiiin rankkaa ollut kuin mitä näillä palstoilla annetaan ymmärtää! Itsekin ollut aina vähän heikonlainen koulumenestys ja lukeminen ei niin kiinnostanut, mutta amk:sta vain selvittiin :) Ja harvoja asioita oli, mitkä tulivat uutena. Paljon oli jotain esim. solun rakennetta(mitä oli myös ph-koulussa) ja muuta pikku nippelitietoa, joista ei todellisuudessa ole hoitajan ammatissa mitään hyötyä. Saa sanoa, että puolet opiskeluajasta menee hukkaan, kun opetellaan näitä bakteerin rakennetta tms. Mitä hoitsu tekee sellaisella tiedolla??
Jassoo, jos menis tästä vaikka taas vaihtelemaan niitä vaippoja! :D (yövuoro)Kyl täytyy sanoo, et on tääl palstal just ne kaikki sh:n ammattinimikettä arvostavat ihmiset(en ymmärrä miksi) jotka ajattelevat et ku on parempi nimike ni on parempi hoitaja..vaikka totuus on aivan eri luokkaa!
Meillä koulussa käytiin kaikki pistot i.m , s.c ja vain i.v pistoja ei saatu tehdä. Itse olen ottanut paljon verikokeita potilailta ollessani harjoittelussa ensiavussa ja siellä ei kyl missään huomannu sh:n ja lh:n eroa..kaikki tehtiin ihan samaa työtä, jopa opiskelijatkin. Eikä siellä törmätty koskaan tuohon et oletko sh vai lh jokainen kantoi itse vastuun tekemisistään.
Ja nyt ollessani tääl tk:n vuodeosastolla yövuoroissa oon käräyttäny monta kertaa sh:n lääkkeen jako virheen (meillä ku ei lh:t saa jakaa lääkkeitä muka suuren virhemäärän takia) ite en oo viel kertaakaan päässy "mustalle listalle" mut sh:t sitäkin useammin. Et kyl meil koulussa jouduttiin jokaisessa harjoittelussa jakaa niin paljon lääkkeitä et se meni kyl jo selkärankaan saakka. :) ja usein meijän yö sh kysyykin multa neuvoa et mitä mieltä mie oon ku tunnen potilaani paremmin et mitä täs nyt tehtäis..siinä sit yhteistuumin neuvotellen asiat hoituu.
Ja meillä tekee jokainen ihan samaa työtä eli perushoitoa. Tietty sehän meillä on muutenkin potilaiden hoidon pääasia ni kyllä siinä jopa apulaisosastonhoitaja on myös kentällä ja tekee perushoidollisia töitä eikä meillä näistä oo koskaan tarvinnu kättä vääntää et mikä työ kuuluu kellekin. Ja tosiasia on se, et mie joka kävin SAHU:n linjan lh:na ni meijän opettajat oli ite sh:ita ammatiltaan ni sanoivat monta kertaa et ainut ero meijän ja sh:n välillä on i.v. pistot ja kanyylin avaaminen..jopa NaCl tiputuksen pussinvaihdon saadaan me tehdä, siihen ei tarvi sh:ta avuks. Ja ite oon sitä mieltä, et toi sh koulutus on niin yliarvostettua ku vaan olla voi..siis jos tienaat 200€ vähemmän ni mitä välii..??? Ja ite tienaan jopa enemmän ku sh sillä saan yövuorolisinä niin paljon ku oon vakiyökkö et siinä jää jo sh:kin mun tuloille. Tosin tää vuoro on sikäli haasteellisin vuoro et mie oon vähän niinku meijän ossaton sh sillä mie kannan yksin vastuun täst osastost yövuoron ajan ja myöskin lääkitsen potilaat ite..tai soitan sh:n paikalle jos on kyse huumaavista kipulääkkeistä. Että siinä teille eroja! Meijän osastolla muuten sh ei KOSKAAN työskentele yskin eikä kanna YKSIN vastuuta mistään!!
Et mun mielestä vois lopettaa tuon mitä täällä tehdään et ajetaan lh:t täysin arvottomiks takapuolen pesijöiks ainoastaan ja et meille ei muka muu työ kuulu..se perushoito on kuitenkin jokaisen potilaan hoidon kannalta TÄRKEIN osa-alue. oltiinpa sitten akuuttipuolella tai missä hyvänsä!! Sillä ilman huolellista ja tunnollista perushoitoa kyl nuo potilaat voi todella huonosti. Jätetäänkö sit esim.haavanhoidot vähemmälle ku sehän on perushoitoa ja perushoitohan on vaan niin helppoo et siihen ei edes koulutusta tarvii..huom! Haavanhoito on todella haasteellista hoitoa samoin ku kaikki avanteen hoidot ym jotka minä esim.teen kaikki ihan itse ollessani yövuorossa. Samoin kaikki katetroinnit ym minä teen ite ja sattuipa kerran niinkin et mul oli potilaan katetrointi ja sen olis pitäny tehä sh joka ei sitä ikävä kyllä osannu tehä ni sano ku minä olin jo vuoden katetroinu yhtä mun hoidettavaa et "sinähän tämän paremmin osaat, katetroi sinä" ja minä katetroin!
Että siinä teille lh:iden ammattitaitoa arvosteleville!! - akuutti-persu-sh :p
mie vaan.. kirjoitti:
Kyl täytyy sanoo, et on tääl palstal just ne kaikki sh:n ammattinimikettä arvostavat ihmiset(en ymmärrä miksi) jotka ajattelevat et ku on parempi nimike ni on parempi hoitaja..vaikka totuus on aivan eri luokkaa!
Meillä koulussa käytiin kaikki pistot i.m , s.c ja vain i.v pistoja ei saatu tehdä. Itse olen ottanut paljon verikokeita potilailta ollessani harjoittelussa ensiavussa ja siellä ei kyl missään huomannu sh:n ja lh:n eroa..kaikki tehtiin ihan samaa työtä, jopa opiskelijatkin. Eikä siellä törmätty koskaan tuohon et oletko sh vai lh jokainen kantoi itse vastuun tekemisistään.
Ja nyt ollessani tääl tk:n vuodeosastolla yövuoroissa oon käräyttäny monta kertaa sh:n lääkkeen jako virheen (meillä ku ei lh:t saa jakaa lääkkeitä muka suuren virhemäärän takia) ite en oo viel kertaakaan päässy "mustalle listalle" mut sh:t sitäkin useammin. Et kyl meil koulussa jouduttiin jokaisessa harjoittelussa jakaa niin paljon lääkkeitä et se meni kyl jo selkärankaan saakka. :) ja usein meijän yö sh kysyykin multa neuvoa et mitä mieltä mie oon ku tunnen potilaani paremmin et mitä täs nyt tehtäis..siinä sit yhteistuumin neuvotellen asiat hoituu.
Ja meillä tekee jokainen ihan samaa työtä eli perushoitoa. Tietty sehän meillä on muutenkin potilaiden hoidon pääasia ni kyllä siinä jopa apulaisosastonhoitaja on myös kentällä ja tekee perushoidollisia töitä eikä meillä näistä oo koskaan tarvinnu kättä vääntää et mikä työ kuuluu kellekin. Ja tosiasia on se, et mie joka kävin SAHU:n linjan lh:na ni meijän opettajat oli ite sh:ita ammatiltaan ni sanoivat monta kertaa et ainut ero meijän ja sh:n välillä on i.v. pistot ja kanyylin avaaminen..jopa NaCl tiputuksen pussinvaihdon saadaan me tehdä, siihen ei tarvi sh:ta avuks. Ja ite oon sitä mieltä, et toi sh koulutus on niin yliarvostettua ku vaan olla voi..siis jos tienaat 200€ vähemmän ni mitä välii..??? Ja ite tienaan jopa enemmän ku sh sillä saan yövuorolisinä niin paljon ku oon vakiyökkö et siinä jää jo sh:kin mun tuloille. Tosin tää vuoro on sikäli haasteellisin vuoro et mie oon vähän niinku meijän ossaton sh sillä mie kannan yksin vastuun täst osastost yövuoron ajan ja myöskin lääkitsen potilaat ite..tai soitan sh:n paikalle jos on kyse huumaavista kipulääkkeistä. Että siinä teille eroja! Meijän osastolla muuten sh ei KOSKAAN työskentele yskin eikä kanna YKSIN vastuuta mistään!!
Et mun mielestä vois lopettaa tuon mitä täällä tehdään et ajetaan lh:t täysin arvottomiks takapuolen pesijöiks ainoastaan ja et meille ei muka muu työ kuulu..se perushoito on kuitenkin jokaisen potilaan hoidon kannalta TÄRKEIN osa-alue. oltiinpa sitten akuuttipuolella tai missä hyvänsä!! Sillä ilman huolellista ja tunnollista perushoitoa kyl nuo potilaat voi todella huonosti. Jätetäänkö sit esim.haavanhoidot vähemmälle ku sehän on perushoitoa ja perushoitohan on vaan niin helppoo et siihen ei edes koulutusta tarvii..huom! Haavanhoito on todella haasteellista hoitoa samoin ku kaikki avanteen hoidot ym jotka minä esim.teen kaikki ihan itse ollessani yövuorossa. Samoin kaikki katetroinnit ym minä teen ite ja sattuipa kerran niinkin et mul oli potilaan katetrointi ja sen olis pitäny tehä sh joka ei sitä ikävä kyllä osannu tehä ni sano ku minä olin jo vuoden katetroinu yhtä mun hoidettavaa et "sinähän tämän paremmin osaat, katetroi sinä" ja minä katetroin!
Että siinä teille lh:iden ammattitaitoa arvosteleville!!Tuossa ku lueskelin ylläolevia kirjoituksia laittoi miettimään, että onko lähihoitajilla itsetunnossa puutosta kun aikas aggressiiviseen ja korostavaan sävyyn kirjoitettu. Näinhän se vaan menee, että lh-> sh-> lääkäri. Kukaan ei osaa kaikkia temppuja. Hoitotyö monine erikoisaloineen niin laaja, ettei mahdollista. Mutta..vastuu aina enemmän koulutetulla.
Ja tuosta "virheiden käräyttelystä".. ylläoleva kirjoittaja taitaa olla vielä noviisi alalla. Tekevälle sattuu, ja mitä enemmän tekee, kämmäyksen mahdollisuus kasvaa. Alalla kuin alalla. Kukaan ei ole täydellinen. Kollegialisuutta on kertoa asiasta ja korjata virhe. Syyllisen etsiminen ja syyllistäminen ei auta.
Enpä muuten ole samaa mieltä ed. kirjoittajan lähäreiden (olikos tämäkin loukkaava nimike) arvostelusta. Ei arvostelua sanoa, että toki työnkuvassa paljon yhteistä, mutta kannattaisi perehtyä tarkemmin asiaan. Sisälukutaitoiselle hoitajalle ne kyllä pitäisi selvitä.
t. Konkari sh, ex-ph. - myöskin esh
akuutti-persu-sh :p kirjoitti:
Tuossa ku lueskelin ylläolevia kirjoituksia laittoi miettimään, että onko lähihoitajilla itsetunnossa puutosta kun aikas aggressiiviseen ja korostavaan sävyyn kirjoitettu. Näinhän se vaan menee, että lh-> sh-> lääkäri. Kukaan ei osaa kaikkia temppuja. Hoitotyö monine erikoisaloineen niin laaja, ettei mahdollista. Mutta..vastuu aina enemmän koulutetulla.
Ja tuosta "virheiden käräyttelystä".. ylläoleva kirjoittaja taitaa olla vielä noviisi alalla. Tekevälle sattuu, ja mitä enemmän tekee, kämmäyksen mahdollisuus kasvaa. Alalla kuin alalla. Kukaan ei ole täydellinen. Kollegialisuutta on kertoa asiasta ja korjata virhe. Syyllisen etsiminen ja syyllistäminen ei auta.
Enpä muuten ole samaa mieltä ed. kirjoittajan lähäreiden (olikos tämäkin loukkaava nimike) arvostelusta. Ei arvostelua sanoa, että toki työnkuvassa paljon yhteistä, mutta kannattaisi perehtyä tarkemmin asiaan. Sisälukutaitoiselle hoitajalle ne kyllä pitäisi selvitä.
t. Konkari sh, ex-ph.Kyllä nyt näyttää myöskin siltä, että näillä AutaMinuaKäytännössä-hoitsuilla on havaittavissa myös huonoa itsetuntoa.. Tuo yleinen nimike siitä, että se todellakin (ikävä kyllä) pitää paikkansa. Koulu-uudistuksen myötä katosi vanha kunnon ammattikunta nimeltä sairaanhoitajat. Nyt on vaan näitä sairaanhoitaja AMK, jotka valmistuttuaan luulevat tietävän kaikesta kaiken ja eivät uskalla kysyä neuvoa vaikka perushoitajalta, joka tietäisi asian paremmin, vaan nämä amk:t tekevät sitten ylpeästi-- aja virheitä sattuu, enemmän kuin pystytään perässä korjaamaan!
Tuo huono itsetunto näkyy juuri siinä, että näillä palstoilla he haukkuvat muita hoitoalan ammattilaisia ja näin kuvittelevat nostavansa sillä omaa statustaan. Päinvastoin. Se antaa idioottimaineen koko amk-hoitajista. Luulisi olevan itsestään selvää, että ymmärtää työn olevan tiimityötä ja kyllä nykyihmisen täytyy kyetä toimimaan osana moniammatillista työryhmää. - mieltä
myöskin esh kirjoitti:
Kyllä nyt näyttää myöskin siltä, että näillä AutaMinuaKäytännössä-hoitsuilla on havaittavissa myös huonoa itsetuntoa.. Tuo yleinen nimike siitä, että se todellakin (ikävä kyllä) pitää paikkansa. Koulu-uudistuksen myötä katosi vanha kunnon ammattikunta nimeltä sairaanhoitajat. Nyt on vaan näitä sairaanhoitaja AMK, jotka valmistuttuaan luulevat tietävän kaikesta kaiken ja eivät uskalla kysyä neuvoa vaikka perushoitajalta, joka tietäisi asian paremmin, vaan nämä amk:t tekevät sitten ylpeästi-- aja virheitä sattuu, enemmän kuin pystytään perässä korjaamaan!
Tuo huono itsetunto näkyy juuri siinä, että näillä palstoilla he haukkuvat muita hoitoalan ammattilaisia ja näin kuvittelevat nostavansa sillä omaa statustaan. Päinvastoin. Se antaa idioottimaineen koko amk-hoitajista. Luulisi olevan itsestään selvää, että ymmärtää työn olevan tiimityötä ja kyllä nykyihmisen täytyy kyetä toimimaan osana moniammatillista työryhmää.Täällä myöskin esh ja ei voi kun ihmetellä nykykoulutusta ja sieltä tulevia ihmisiä, mutta on se lähihoitajakoulutuskin huonompi kuin entinen perushoitajakoulutus. Nostan hattua perushoitajille ja työpareina vanha kunnon perushoitaja ja vanhamuotoinen sairaanhoitaja, niin hommat pelaa helposti...tIETOA JA TAITOA PIISAA.
- tunareita ja
mieltä kirjoitti:
Täällä myöskin esh ja ei voi kun ihmetellä nykykoulutusta ja sieltä tulevia ihmisiä, mutta on se lähihoitajakoulutuskin huonompi kuin entinen perushoitajakoulutus. Nostan hattua perushoitajille ja työpareina vanha kunnon perushoitaja ja vanhamuotoinen sairaanhoitaja, niin hommat pelaa helposti...tIETOA JA TAITOA PIISAA.
sössijöitä löytyy sieltä vanhasta ja hyvästä koulutuksesta valmistuneista. Mikään koulutus ei ole tae rautaisesta ammattitaidosta, aina läpi pääsee "susiakin", joista työelämäkään ei kouli ammattilaista. En ylipäänsä ymmärrä, miksi lähi- ja perushoitajaa verrataan, koska koulutuspohja todellakin on erilainen ja siitä on herrat päättäneet. Liekö sinäkään tuoreena esh:na ollut kaksinen, mutta työ on opettanut, kuten sen kuuluukin. Siksi on epäreilua arvostella vastavalmistuneita, oli sitten sh tai lh. Tuollaista suhtautumista se ylimielisyys juuri saa aikaiseksi. Siinä tiimissä et ole yhtään sen parempi kuin kukaan muukaa.
- mie vaan..
tunareita ja kirjoitti:
sössijöitä löytyy sieltä vanhasta ja hyvästä koulutuksesta valmistuneista. Mikään koulutus ei ole tae rautaisesta ammattitaidosta, aina läpi pääsee "susiakin", joista työelämäkään ei kouli ammattilaista. En ylipäänsä ymmärrä, miksi lähi- ja perushoitajaa verrataan, koska koulutuspohja todellakin on erilainen ja siitä on herrat päättäneet. Liekö sinäkään tuoreena esh:na ollut kaksinen, mutta työ on opettanut, kuten sen kuuluukin. Siksi on epäreilua arvostella vastavalmistuneita, oli sitten sh tai lh. Tuollaista suhtautumista se ylimielisyys juuri saa aikaiseksi. Siinä tiimissä et ole yhtään sen parempi kuin kukaan muukaa.
Niinpä..sitä miekin tuossa just edellisessä kirjoituksessani toin esille sitä YHTEISTYÖTÄ! Siis en todellakaan tarkoittanut haukkua sh:ta, mutta kun noita edellisiä juttuja luki ni kyllä siinä vahvasti haukuttiin lh:t ammattitaidottomiks takapuolen pesijöiks joita me ei ikävä kyllä todellakaan olla. Niinkuin sanoin ni meillä ainakin toimitaan YHTEISTYÖSSÄ niin sh:t ja lh:t kun kaikki muutkin..ja sijaisia ei kyl arvostella millään tavalla, ne on työpareja siinä missä kaikki muutkin..tai näin ainakin meillä.
Tietty jos ph:n työpariks tulee sijais sh ni tottakai sillo se ph ottaa täyden vastuun sen tiimin potilaista, sillä eihän se ihan uusi sh joka ei edes tunne potilaita voi sitä edes tehdä..eikä täs oo kysees mikään muu ku järki! Vaikka moni ihmettelee varmasti miten ph ottaa vastuun jos vuoros on myös sh ni ihan vaan tiedoks et sen takia ku se meijän oma työntekijä tuntee potilaat ku omat kätensä.
Ja noita lääkkeen jako virheitä ni meillä se menee niin et ilta sh jakaa lääkkeet ja yö ph tarkistaa ne perässä, niin on jo meijän ossukin tän asian määränny. Ja tässä kai kuitenkin tärkein se et huomataan virheet ja korjataan ne jottei mee väärät lääkkeet väärälle potilaalle..et ku täällä sanotaan et ph ei kanna vastuuta lääkehoidosta vaan sh ni ei tuo kylläkään pidä paikkaansa! Ja miks meillä on sit lääkkeen jako opeteltu koulussa jos sitä taitoa ei sais edes käyttää..??
Itse olen sitä mieltä, et ph:t ja lh:t on ihan samaa ammattikuntaa vaik nimike on toinen. Ja niinku sanottu ni kyllä se totuus on vaan se, et jos on vastavalmistunut sh ja montakymmentä vuotta alalla ollut ph ni kyllä itse ainakin luottaisin tuohon kokeneempaan ph:n enemmän ku uuteen sh:n. Ja jos tuolla väitettiin et olen jotenkin katkera ni en todellakaan ole vaan nää asiat mitä kerron on ihan täyttä totta..hyväksy sen täällä lukijat tai ei! Ja miks muutenkaan pitää nostaa joku aina toista korkeammalle kun se ei normaalissa työelämässäkään toimi niin..??
Eiköhän olla kaikki sh:t ja ph:t samanarvoisia ja samalla viivalla ja muistetaan se miks me tätä työtä tehdään: POTILADEN HYVINVOINTI! - ylpeä sh-opiskelija
mie vaan.. kirjoitti:
Niinpä..sitä miekin tuossa just edellisessä kirjoituksessani toin esille sitä YHTEISTYÖTÄ! Siis en todellakaan tarkoittanut haukkua sh:ta, mutta kun noita edellisiä juttuja luki ni kyllä siinä vahvasti haukuttiin lh:t ammattitaidottomiks takapuolen pesijöiks joita me ei ikävä kyllä todellakaan olla. Niinkuin sanoin ni meillä ainakin toimitaan YHTEISTYÖSSÄ niin sh:t ja lh:t kun kaikki muutkin..ja sijaisia ei kyl arvostella millään tavalla, ne on työpareja siinä missä kaikki muutkin..tai näin ainakin meillä.
Tietty jos ph:n työpariks tulee sijais sh ni tottakai sillo se ph ottaa täyden vastuun sen tiimin potilaista, sillä eihän se ihan uusi sh joka ei edes tunne potilaita voi sitä edes tehdä..eikä täs oo kysees mikään muu ku järki! Vaikka moni ihmettelee varmasti miten ph ottaa vastuun jos vuoros on myös sh ni ihan vaan tiedoks et sen takia ku se meijän oma työntekijä tuntee potilaat ku omat kätensä.
Ja noita lääkkeen jako virheitä ni meillä se menee niin et ilta sh jakaa lääkkeet ja yö ph tarkistaa ne perässä, niin on jo meijän ossukin tän asian määränny. Ja tässä kai kuitenkin tärkein se et huomataan virheet ja korjataan ne jottei mee väärät lääkkeet väärälle potilaalle..et ku täällä sanotaan et ph ei kanna vastuuta lääkehoidosta vaan sh ni ei tuo kylläkään pidä paikkaansa! Ja miks meillä on sit lääkkeen jako opeteltu koulussa jos sitä taitoa ei sais edes käyttää..??
Itse olen sitä mieltä, et ph:t ja lh:t on ihan samaa ammattikuntaa vaik nimike on toinen. Ja niinku sanottu ni kyllä se totuus on vaan se, et jos on vastavalmistunut sh ja montakymmentä vuotta alalla ollut ph ni kyllä itse ainakin luottaisin tuohon kokeneempaan ph:n enemmän ku uuteen sh:n. Ja jos tuolla väitettiin et olen jotenkin katkera ni en todellakaan ole vaan nää asiat mitä kerron on ihan täyttä totta..hyväksy sen täällä lukijat tai ei! Ja miks muutenkaan pitää nostaa joku aina toista korkeammalle kun se ei normaalissa työelämässäkään toimi niin..??
Eiköhän olla kaikki sh:t ja ph:t samanarvoisia ja samalla viivalla ja muistetaan se miks me tätä työtä tehdään: POTILADEN HYVINVOINTI!Sairaanhoitaja opiskelijana arvostan ammattilaisia jotka tekevät työnsä sydämmellä ja ammattitaidolla. Ikävä tosiasia on kuitekin se että juuri perus- ja lähihoitajat usein kovaan ääneen arvostelevat sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Moni perus- ja lähihoitaja oikein odottaa että teet jonkun virheen (esim. petaat sängyn "väärin") jotta pääsisi ojentamaan opiskelijaa. Ja monelta kyllä puuttuu täysin aseptinen toiminta, niin usein olen joutunut haukkoamaan henkeä kun olen vieressä seurannut kuinka nämä hoitajat ovat "opastaneet" opiskelijaa. Yleensä asioita tehdään "koska näin on aina tehty" miettimättä sen enempää onko se potilaan edun mukaista ja hyvää hoitoa.
Mutta poikkeuksia toki löytyy kaikista ammattikunnista. Minusta on niin turhauttavaa kun aina haukutaan AMK koulutusta. Tuskin kukaan sairaanhoitaja on valmis seppä vastavalmistuneena? Vai haukkuvatko opistotason sh:t vain siksi että itse kokevat alemmudentunnetta AMK koulutuksen omaavia vastaan? - opettaa
ylpeä sh-opiskelija kirjoitti:
Sairaanhoitaja opiskelijana arvostan ammattilaisia jotka tekevät työnsä sydämmellä ja ammattitaidolla. Ikävä tosiasia on kuitekin se että juuri perus- ja lähihoitajat usein kovaan ääneen arvostelevat sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Moni perus- ja lähihoitaja oikein odottaa että teet jonkun virheen (esim. petaat sängyn "väärin") jotta pääsisi ojentamaan opiskelijaa. Ja monelta kyllä puuttuu täysin aseptinen toiminta, niin usein olen joutunut haukkoamaan henkeä kun olen vieressä seurannut kuinka nämä hoitajat ovat "opastaneet" opiskelijaa. Yleensä asioita tehdään "koska näin on aina tehty" miettimättä sen enempää onko se potilaan edun mukaista ja hyvää hoitoa.
Mutta poikkeuksia toki löytyy kaikista ammattikunnista. Minusta on niin turhauttavaa kun aina haukutaan AMK koulutusta. Tuskin kukaan sairaanhoitaja on valmis seppä vastavalmistuneena? Vai haukkuvatko opistotason sh:t vain siksi että itse kokevat alemmudentunnetta AMK koulutuksen omaavia vastaan?Työelämässä tulet huomaamaan, että moni asia tehdään erilailla kuin teoria opettaa.
- rosinkes
myöskin esh kirjoitti:
Kyllä nyt näyttää myöskin siltä, että näillä AutaMinuaKäytännössä-hoitsuilla on havaittavissa myös huonoa itsetuntoa.. Tuo yleinen nimike siitä, että se todellakin (ikävä kyllä) pitää paikkansa. Koulu-uudistuksen myötä katosi vanha kunnon ammattikunta nimeltä sairaanhoitajat. Nyt on vaan näitä sairaanhoitaja AMK, jotka valmistuttuaan luulevat tietävän kaikesta kaiken ja eivät uskalla kysyä neuvoa vaikka perushoitajalta, joka tietäisi asian paremmin, vaan nämä amk:t tekevät sitten ylpeästi-- aja virheitä sattuu, enemmän kuin pystytään perässä korjaamaan!
Tuo huono itsetunto näkyy juuri siinä, että näillä palstoilla he haukkuvat muita hoitoalan ammattilaisia ja näin kuvittelevat nostavansa sillä omaa statustaan. Päinvastoin. Se antaa idioottimaineen koko amk-hoitajista. Luulisi olevan itsestään selvää, että ymmärtää työn olevan tiimityötä ja kyllä nykyihmisen täytyy kyetä toimimaan osana moniammatillista työryhmää.Itse olen vanhan koulun kodinhoitaja ja valmistun kohta sh:ksi. Aiemmin kentällä ja vanhainkodissa ja nyt monissa harjoitteluissa olen törmännyt hienoihin ammattilaisiin koulutustaustasta huolimatta, eli hyvää ohjausta olen saanut laikkareilta, lähäreiltä, saikkareilta, jumppareilta, puhe- ja toimintaterapeuteilta ja lääkäreiltä. Ja sihtteereiltä ja labra röntgenväeltä.
Oma osaaminen saikkarina tuntuu vielä ohuelta, ja menee monta vuotta ennen kuin koen olevani muuta kuin pelkkä keltanokka. AMK-koulutus ei tosiaan anna valmiuksia kaikkeen, sehän on vain sama kuin saisi ajokortin autokoulusta! Näkemys ja kyky toimia haastavissa tilanteisssa syntyy ajan kanssa ja siinä matkan varrellla virheitäkin tehden, valitettavasti.
Mutta en itse halua mitään ryhmää mollata tai nonsaleerata, kaikkien panos on arvokas. Ja itse tulen yleensä sitten vaikka ihan piruuttanikin toimeen niiden pahimpienkin riivinrautojen kanssa, ei ne kauaa jaksa itekseen möykätä. Mutta en niitä silti ihmisinä kovin paljon arvosta...kun "pienempiään" kiusaavat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115327Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493412Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle923272Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku403176- 811857
450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1271605Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.431590Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt311576Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1381264- 161169