En ole perehtynyt kovin hyvin hybridi tekniikkaan mutta tulipa mieleen millaiset ovat hybridi auton akut. Oikeastaan kuinka kauan ne kestävät ja mitä niiden uusiminen maksaa. Ei tietenkään ole vertailu kelpoinen asia mutta sähkö trukeissa akut maksavat niin paljon että niitä ei kannata uusia. Eli kun akut on loppuun kuluneet on kone ajettu loppuun. Miten käy jos ostaa kalliimman hybridi auton ja sen arvo tipahtaa romuraudan arvoon ennen perinteisen mallin autoja.
Hybridi autojen akut
95
25281
Vastaukset
- kokemuksia netistä
luettuani erilaisilla foorumeilla voin sanoa, että akuilla näkyy olevan 8-10 vuoden takuu merkistä riippuen.
Kestoaikaa on vaikea sanoa, akkuja on vaihdettu vähän.
Testiautoilla on ajettu 180 000 mailia ( vajaa 300 000km) ilman , että akut juurikaan ovat oleellisesti heikentyneet.
Luultavasti ne kestävät siis pajon pitempään. Tästä ei vielä ole kovin paljoa kokemuksia.
USA:ssa näyttävät akut maksavan 1000-2000 euroa paketti ja vaihtotyö päälle.
Hinnat ovat laskeneet ja laskevat edelleen.vuoksi: tavallinen polttomoottoriauton lyijyakku kestää kokemuksen mukaan keskimäärin 6 vuotta. Sitten menee uusiksi.
- Anonyymi
arvaappa kannattako arpaa ostaa yli kymmenvuotiaasta autosta,,,
- Anonyymi
Takuu ei sano akun kestävyydestä mitään, vaan sillä saadaan usko tuotteeseen, kun valmistajan piikkiin korjataan. Kyllä näkyy videoita joita esim Kokkolan Autohuolto tekee, niin hybridejä ja sähköautoja on pilvin pimein korjattavana akkuvikaisena. Aika tulee joskus täyteen, kun takuut loppuu, ja ne autot jää markkinoille, niin sillon tulee kalliita autoja käytetyn ostajalle. Kaikilla ei ole varaa ajaa autoilla täällä Suomessa, joissa on takuut voimassa. Maaseutua on paljon ja välimatkat on pitkiä ja paljon ajetaan hiekkateitä joissa isot kivet sinkoilevat esim lanauksen jälkeen, niin sähköautojen pohjat ja akut saa osumaa joista sitten katsastus tekee hylsyn , jos painautuma on noin 5,6mm akun pohjassa.. Katsastuksessa näkee hyvin kolhuisia pohjia, kun autoja nostetaan ylös. Kaikki ei asu Suomessa hyvien teitten varrella.
- kalliita ja painavia
Akuthan se ongelma on, kuten tiesit jo.
- SähköSepeteus
aina malliin tilattu akkutehtaalta. Jäin siihen käsitykseen että vaikkapa Priusiin on otettava koko akusto maahantuojalta. Voi olla vähän kallis. Sähköautoissa akkuja on yleensä monta sarjassa ja niitä saa yksitellen eli voi vaihtaa huonoksi menneen akun välistä. Näin esim Sitikoissa (27kpl) ja monessa muussa. Käyttäjien etu olisi nimenomaan tässä kohdin. Ei mene paljoakaan rahaa kerralla. Ja tietysti täytyy muistaa että akut yleensä huononevat siten että ei pääse yhdellä latauksella niin pitkälle kuin uutena. Koko akkupaketin vaihto on siis harvoin tarpeellista paitsi akkujen myyjän mielestä. Paitsi hybrideissä joiden akut tuntuvat olevan omanlaisensa.
Kestoiästä on vaikea sanoa kun hybridin akuston kestoa on vaikea huomata. Se vaan heikkenee hiljalleen huomaamatta.- akuston tarkastuksesta
Minkähänlaiinen homma tuo akuston läpikäynti on, eli mitä se tekee lisää huollon hintaan?
- tojopena
Priuksen akuston uusiminen Toyota-liikkeessä kustantaa 2.000 euroa töineen.
Ei mikään elämää suurempi kustannus, jos akut uusitaan esim. 10 vuoden välein. - *oraakkeli*
tojopena kirjoitti:
Priuksen akuston uusiminen Toyota-liikkeessä kustantaa 2.000 euroa töineen.
Ei mikään elämää suurempi kustannus, jos akut uusitaan esim. 10 vuoden välein.huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
- oraakkelinteurastaja
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
höpö höpö- Luulenpa että tämän sähköautoilun mahdottomuus käy toteen jo parin vuoden päästä-maakaasu ja metaani ovat tulevaisuuden ratkaisuja. Kohta huomataan että sähköautot ovat maailmanlopun kotkotus ja ne vievät yhtä paljon (ellei enemmän) energiaa kuin 70 luvun amerikanruosteraudat.
- eDrive1
oraakkelinteurastaja kirjoitti:
höpö höpö- Luulenpa että tämän sähköautoilun mahdottomuus käy toteen jo parin vuoden päästä-maakaasu ja metaani ovat tulevaisuuden ratkaisuja. Kohta huomataan että sähköautot ovat maailmanlopun kotkotus ja ne vievät yhtä paljon (ellei enemmän) energiaa kuin 70 luvun amerikanruosteraudat.
Sähköauton energia voidaan tuottaa uusiutuvasti ja sähkömoottorin energiatehokkuus on 95 prosenttia. Nissan vaihtaa juuri Leafin akkuvalmistajaa ja toimintasäde kasvaa uusissa autoissa 200 kilometriin - auton hintaa nostamatta. Akkuteknologia kehittyy jatkuvasti, toisin kuin loppuun asti viritetty polttomoottori.
- Ihomato
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
Jaahas, nyt kymmenisen vuotta myöhemmin...hybridibuumi senkun kiihtyy ja ovat osoittautuneet erittäin toimiviksi. Taidan itsekin harkita.
- Patteri-Paavo
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
Höpöjä. Autojen keski-ikä Suomessa on 12 vuotta. Se tarkoittaa sitä, että vaikka kaikki uudet myytävät autot tästä päivästä eteenpäin olisivat sähköautoja, 12 vuoden kuluttua liikenteessä olevista puolet olisivat polttomoottoriautoja.
Ja kun tällä hetkellä uusista autoista noin 1% on sähköautoja, kestää todella kauan ennen kuin pelkällä sähköllä ajetaan. - SJH
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
HEH :-)
- höpöoraakkeli
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
"huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen.... "
No, kuukauden päästä ollaan vuodessa 2019 ja tuosta tekstistä tulee 10 vuotta. Bensalla mennään ja hybridit eivät jääneet villitykseksi. Pistettiin vaan katsoen. *oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
Sähköautot on olleet 100 vuotta ja edelleen marginaalina. Ladattavat hybridit ensirekisteröity tänä vuonna 5 200 kpl ja täyssähköautoja 1700 kpl. Ei taida olla hybridit ylimenovaiheen villitys.
- Anonyymi
tojopena kirjoitti:
Priuksen akuston uusiminen Toyota-liikkeessä kustantaa 2.000 euroa töineen.
Ei mikään elämää suurempi kustannus, jos akut uusitaan esim. 10 vuoden välein.Vai maksoi Priuksen akkusto töineen 10 vuotta sitten 2000€.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/#ca098bd8
Nykyisin se maksaa 7400€ ja työt päälle. - Anonyymi
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
Ei mennyt ihan nappiin arvauksesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai maksoi Priuksen akkusto töineen 10 vuotta sitten 2000€.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/#ca098bd8
Nykyisin se maksaa 7400€ ja työt päälle.Ei maksa! 7400€ on plug-in Priuksen akun hinta. Tavallinen Prius on alle 2000€ töineen.
- Anonyymi
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
Toyota-miehellä ei mennyt veikkaus ihan putkeen jos näin vuonna 2022 asiaa tarkastelee.
- Anonyymi
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
Pistettiin katsoen . Miten meni omasta mielestäsi ?
- Anonyymi
akuston tarkastuksesta kirjoitti:
Minkähänlaiinen homma tuo akuston läpikäynti on, eli mitä se tekee lisää huollon hintaan?
asenatajan suojapuku...myrkkyakkuja,
- Anonyymi
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
Minkä ikäinen auto sinulla on? Kyllä kuule niitä 10v vanhoja autoja pääasiassa tuolla käytettyjen liikkeissä myydään.
- Anonyymi
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
10 vuoden kulutta niin nykyiset sähköautot, niin hybridit kuin täyssähköautotkin, on menneen taven lumia. Vetyhybridit tulee ja nyt on meneillään vain tälläinen välivaihe.
- Anonyymi
eDrive1 kirjoitti:
Sähköauton energia voidaan tuottaa uusiutuvasti ja sähkömoottorin energiatehokkuus on 95 prosenttia. Nissan vaihtaa juuri Leafin akkuvalmistajaa ja toimintasäde kasvaa uusissa autoissa 200 kilometriin - auton hintaa nostamatta. Akkuteknologia kehittyy jatkuvasti, toisin kuin loppuun asti viritetty polttomoottori.
Polttomoottori ei ole kehitetty vielä loppuun asti .
- Anonyymi
*oraakkeli* kirjoitti:
huomioon, että 10 vuoden kuluttua on hybridit jo menneen talven lumia ja autot kulkevat pelkällä sähkövoimalla. Hybridi on vain ylimenovaiheen villitys. Eli, ei niitä akkuja tarvitse vaihtaa lainkaan, koska Prius vaihdetaan/poistetaan rekisteristä jo aiemmin. :)) Näin se menee, pistäkääs vaan katsoen....
Jep
- perehdytty akkuihin
Suurin osa akkujen materiaaleista on valmistettu Suomessa!!!!! Lyijyakut ovat sitten ihan eri juttu. sille joka keksii yhtiön nimen joka on tekemisissä akun kanssa, siis Suomessa.
- inssi 2010
Autoissa on lyijyakut. Kunnon hybridi/sähköbiili akut on lioni teräs jotain muuta kivaa. Kumminkin lioni pohjasia.
- Heikki.
Ainakaan Toyotan tuotteissa akkujen kestävyys ei ole ongelma vanhempienkaan hybridien kohdalla. 11-12 vuotta ja ja liki 700 000 km taitaa olla tällä hetkellä eniten ajettujen Priuksien ikä.
Yli 10 vuotta vanhojen nykyautojen, joissa on monimutkaista(-puolista) tekniikkaa, suurin ongelma voi olla esim. ECUjen saatavuus tai kestävyys. Hieman kärjistäen sanottuna esim. GL-mallin ECUa ei voi vaihtaa vaikkapa GTI-mallin ECUun, auto ei vain toimi. Jos yli 10 vuotiaan auton arvo on vaikkapa 2000 euroa ja ECU maksaa 1700 kpl taitaa suurin osa autoista mennä romutukseen tai parhaassa tapauksessa varaosiksi.
ECU=Engine control unit- ...,,,...,,.
Akkuhintojen vertaaminen, suomi, hikiä -> usa, california, ei ole kovin tasapuolista.
Suomessa jo akkujakin taidetaan laittaa jälkiasenuksena lisää...
Ja muutaman vuoden ikäisellä autolla on arvoa vain veroteknisistä syistä..
- Ei lyijyä, vaan
Litiumioni ja litiumpolymeeriakkujahan nuo ovat. On muuten varsinainen palomiehen painajainen kun ei siedä vettä huonostikkaan. Eikä kestä kennojen epätasapainoa.
Juuri hetki sitten oli juttua kun vastaavaa tekniikkaa olevan leluauton akku räjähti ladattaessa ja talo paloi. - Hybrid Synergy Drive
Sen akun heikkenemisen huomaa hybrideissä pitemmällä ajalla polttoaineenkulutuksen nousun myötä, jos sitä nousua tulee edes olemaan.
Epäilen ja kun jokainen haluaa faktaa niin tässähän sitä:
tässä pari riviä erään Priuksen ajopäiväkirjasta:
keskikulutus kuuden vuoden ajalta: 4,79 l/100km
viimeisimmät tankkaukset
13.11.2011 269064km 5,36 l/100km
01.11.2011 268554km 4,86 l/100km
ensimmäiset tankkaukset
07.11.2005 30411km 4,88 l/100km
01.11.2005 29655km 4,56 l/100km
eipä ole pahemmin noussut kulutus ensimmäisten ja viimeisten kulutusten välillä kovinkaan paljoa, käytännössä ei juuri mitään, varsinkin kun katsoo tuota kulutusta pitemmältä ajalta kuin vain kahden tankkauksen ajalta,
antaa epäilevien tuomasten itse katsoa niin varmaan alkaa harmittamaan kun huomaa Toyotan hybridin kestävyyden.
tässähän se on kaikkien nähtävillä:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/109283.html- oifewo
Näin juuri. Akkujen kestosta kouhkaavat yleensä ne ketkä vähiten ovat hybridi tekniikasta perillä.
Mielestäni akkujen varauskapasiteetin laskeminen alkuperäisestä esim. puoleen ei oleellisesti vaikuta Priuksen kulutukseen.
Perusteluni ovat seuraavat:
- Kun Priuksella haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti kannattaa akuilla ajoa välttää. Pelkällä akuilla ajo ei lisää vaan huonontaa hyötysuhdetta. Pulse&Glide tekniikalla Priuksella on mahdollista päästä 3l/100km kulutuksiin toki muu liikenne pitää huomioida eikä tämä ole mahdollista kuin tyhjällä kesäisellä maantiellä.
- Priuksen akun tärkein tehtävä on mielestäni parantaa auton kokonaishyötysuhdetta keräämällä jarrutusenergiaa talteen.
Mikäli akussa on tähän riittävästi kapasiteettia jäljellä ei ongelmia kulutuksen kasvamisesta pitäisi tulla. - höghöj
Mikä tässä priuksessa on se ekoteko? Noin viiden litran keskikulutus ja sähköt päälle? Ajelen v50:llä samoihin lukemiin ja maantiellä alle neljän litran Suomen nopeuksilla. Ei tule akkujen valmistuksestä ja hävittämisestä aiheutuvaa ympäristöhaittaa eikä lataamisesta.
Voi olla että mulla on mennyt jotain ohi tässä hybridi hommassa, mutta se tuntuu puolivalmiille keksinnölle ja testilaboratoriona käytetään hyvää uskovia ihmisiä. - Kokemusta on
höghöj kirjoitti:
Mikä tässä priuksessa on se ekoteko? Noin viiden litran keskikulutus ja sähköt päälle? Ajelen v50:llä samoihin lukemiin ja maantiellä alle neljän litran Suomen nopeuksilla. Ei tule akkujen valmistuksestä ja hävittämisestä aiheutuvaa ympäristöhaittaa eikä lataamisesta.
Voi olla että mulla on mennyt jotain ohi tässä hybridi hommassa, mutta se tuntuu puolivalmiille keksinnölle ja testilaboratoriona käytetään hyvää uskovia ihmisiä.Käyppä koeajamassa Prius tai HSD Auris. Sen jälkeen tavalliset autot tuntuvat antiikkisilta.
- weq32
höghöj kirjoitti:
Mikä tässä priuksessa on se ekoteko? Noin viiden litran keskikulutus ja sähköt päälle? Ajelen v50:llä samoihin lukemiin ja maantiellä alle neljän litran Suomen nopeuksilla. Ei tule akkujen valmistuksestä ja hävittämisestä aiheutuvaa ympäristöhaittaa eikä lataamisesta.
Voi olla että mulla on mennyt jotain ohi tässä hybridi hommassa, mutta se tuntuu puolivalmiille keksinnölle ja testilaboratoriona käytetään hyvää uskovia ihmisiä.onhan se pikkusen eriasia kun sun diisselis ekopäästöt veroineen, etkö ymmärrä. ekoa on pulse glide tekniikan käyttökin. vähän eri päästä luotettavuus myös.
- Anonyymi
weq32 kirjoitti:
onhan se pikkusen eriasia kun sun diisselis ekopäästöt veroineen, etkö ymmärrä. ekoa on pulse glide tekniikan käyttökin. vähän eri päästä luotettavuus myös.
Miten kulutuksen lisääntyminen auton vanhentuessa on pelkästään akun vika? Kaikki auton osat vanhenevat, mikä lisää kulutusta. Teepä sama testi tavallisella bensiini- tai dieselautolla niin huomaat saman ilmiön niissäkin.
- Luotettavia akkuja
Nykypriuksen akku on NiMh (NikkeliMetallihydridi), joka on todella toimintavarma, ja siitä on jo kokemuksia usealta vuodelta. Mitään lyijyakkuja ei hybrideissä todellakaan ole.
Litium-ioni/polymeeri akut ovat vasta tulossa, ja esim. tulevassa plug-in töpseliladattavassa Priuksessa on tällainen. Sen ainoa etu NiMh akkuun verrattuna on keveys, kestoikä yms. jää nähtäväksi.
Niinkuin aiemmin on todettu, niin hybridien akkujen kesto ei ole minkäänlainen ongelma. Tämä kuitenkin tuntuu eniten pelottavan mahdollisen hybridin ostamista harkitsevia, eli tässä kohtaa valmistajilla/maahantuojilla olisi ryhdistäytymisen paikka. Tai sitten ei haluta astua dieselautojen varpaille...
Dieseleissä vaan on nykyään ongelma, joka varmasti realisoituu viimeistään joka 150 tkm:n jälkeen ja kustannus on suurempi, kuin hybridin akun vaihto esim. 500 tkm:n (jos silloinkaan) jälkeen:
http://autot.oikotie.fi/uutinen/pakoputkistossa-piilee-kallis-paukku/18548
Dieselautolla ei ajeta, kun hiukkassuodatin on tukossa. Hybridillä sen sijaan pystyy ajamaan hieman heikommallakin akulla.- 2.4 STW
Priuksen akun vaihto töineen 1600e ja Lexus RX400H akku töineen n. 2500e.
Tuo Leka painaa yli 2 tonnia ja kiihtyy 7.6s joten akkukin on aikas iso.
Priuksiin ei ole tarvinnut vielä vaihdella akkuja vaikka ajomäärät taitaa olla alkupään autoilla >400tkm.
Tojon mukaan hybridien akkuissa on extra kapasiteettia mitä ei käytetä kuin sitä mukaan kun akku vanhenee. Näin auton ominaisuudet pysyy samana hyvin pitkään eikä akun vanhenemista käytön kannalta tapahdu.
Olisko todellinen käyttöikä tosiaan joku 500tkm.
Tämä ei tarkoita että esmes nyt keväällä myyntiin Suomessa tulevan PSA hybridin akkutekniikka olisi vastaavalla tasolla luotttavuuden suhteen mutta mitään teknistä estettä sille ei ole.
Näköjään dieselit on käytpäisiä niille jotka ajaa paljon maantieajoa. Tämä siis tekniikan koossa pysymysen muodossakin. - Hybridihysteria
Ja mikähän sen hiukkasuodattimen tukkii? Oletko kuullut, että sen puhdistamiseen on autoissa oma automaattinen järjestelmä joka toimii niin aikaisessa vaiheessa, ettet huomaa sitä ajaessasi mistään muusta kuin siitä, että se lisää naftan kulutusta noin puoli litraa tuhannella kilometrillä? Sitten kun laskeskellaan, että nykyaikainen diesel kuluttaa 4L/100, ja nämä hybridihehkutukset viidestä kuuteen, siihen vielä päälle hybridin kalliimpi ostohinta, ja jälleenmyyntiarvo, joka perustuu ostajan pelkoihin suuresta akkuremontista, ollaan kannattavuudessa jo niin syvällä suossa, että hybridiin haksahtanut viimeistään tuolloin huomaa tulleensa huijatuksi.
Täytyy myös muistaa, että hybridissä se polttomoottori on edelleen yhtä kuluva osa kuin ennenkin. Hybridipuolen huolto ja korjaukset tulevat perinteisen tekniikan päälle. Kuulostaa jo etukäteen älyttömän kalliilta. Takuillakaan ei ratsastella loputtomiin. - Halpaakuitenkin
Minun pösössä realisoitui hiukkaspöntön tukkeutuminen km lukema 205tkm. Tilasin uuden, maksoi kotiovelle toimitettuna 245. Kun ajotietokone ilmoitti pöntön tunkeutumisesta, ei ajamisessa tapahtunut mitään normaalista poikkeavaa. Oli korjaamon tietokoneen mukaan 85% tukossa. Olipa kallis paukku!!!!!
- kukkahattutäti12
Ja hyvät ihmiset ainahan voi tehdä yhdyskunnalle palveluksen ja käydä tyhjentämässä sen dpf hiukkas suodattimen sekä mielellän käyttää ohjelmoinnissa autoa ;)
- Anonyymi
Mun pösöstä meni pdf tukkoon 85% .Autolla oli ajettu 205tkm. Tuo tukkeutuneisuus ei vaikuttanut vielä auton käyttöön. Uusi pönttö maksoi 245€ . Helppo vaihtaa itsekin. Olipa kallista !
- pekku222
Eihän sitä akkua ole pakko vaihtaa, jos auton arvo esim 15v vanhana on pieni. Kyllä sillä voi edelleen ajaa, kulutus saattaa olla vähän suurempi kaupunkiajossa. Toisaalta voi olla että vanhan hybridin hinta ei tipu inan nollaan sillä, niistä on helppo rakentaa sähköauto, polttomoottori ym. sen osat pois ja akut tilaalle. USA:ssa näitä on jo tehty vanoille priuksille. Ja suomeen on tulossa myyntiin konvertointi paketti muutokseksi plug-in hybridiksi, tässä muutoksessa voi sitten tuon alkup. akun poistaa jos se on huonokuntoinen.
http://www.sahkoautot.fi/forum/t-318263 - aebobe
Vanha on tarina mutta mitähän tämä aloittaja horisee. Sähkötrukeissa käytetään vanhanaikaista peruskama eli lyijyakkuja. Isoja eli hinnakkaita joten huoltokin on eri tasolla kuin autoilijoilla.
Aikanaan lyijyakku kuitenkin hiipu ja se vaihdetaan uuteen. Ei hyvää trukkia romuteta akun loppumiseen.- höpö juttu
trukinakut maksaa tuhansia euroja ja niiden teholla ei vielä auto edes kulje....veikkaan että 5000 euroa maksaa tojotan akut ja niitähän ei voi itse vaihtaa....eikä takuulla Suomen keleissä 6 vuotta kestä...ei todellakaan....
- 04004920492049
höpö juttu kirjoitti:
trukinakut maksaa tuhansia euroja ja niiden teholla ei vielä auto edes kulje....veikkaan että 5000 euroa maksaa tojotan akut ja niitähän ei voi itse vaihtaa....eikä takuulla Suomen keleissä 6 vuotta kestä...ei todellakaan....
Miten onnistuit saamaan noin paljon tuubaa yhteen viestiin? Osaatko edes lukea aikaisempia viestejä? Ymmärrätkö sähkötekniikasta yhtikäs mitään?
- ei priusta koskaan
Priuksessa akku menettään 3-4 vuodessa todellisuudessa kapasiteetista varmaan 40-50%.
mutta autohan toimii polttomoottorilla.Tosin akulla ajat joka vuosi entistä vähemmän.tätä autojen ostajat ei ajattele..Varsikaan käyttäjät.
priuksen akkutekniikka ei eroa esim akkuporakoneissa käytettävista akuista.
priuksen hinta suuri ja kulutus aika korkea vielä tuoreena niin se eihän sitä kannata ostaa kun järjellä ajattelee.- Kun järjellä ajattel
Priuksen akkutekniikan vertaaminen akkuporakoneeseen kertoo tekniikan ymmärryksen tasostasi melko paljon.
Alla on linkki testiin jossa testattiin uutta Priusta ja sitten 200 000 mailia ajettua 10v Priusta. Kuten huomaat ei kulutuksessa tai suorituskyvyssä ole käytännön eroa.
http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html
Pystyykö se akkuporakoneesi tuohon? - Hyperidi
Kun järjellä ajattel kirjoitti:
Priuksen akkutekniikan vertaaminen akkuporakoneeseen kertoo tekniikan ymmärryksen tasostasi melko paljon.
Alla on linkki testiin jossa testattiin uutta Priusta ja sitten 200 000 mailia ajettua 10v Priusta. Kuten huomaat ei kulutuksessa tai suorituskyvyssä ole käytännön eroa.
http://news.consumerreports.org/cars/2011/02/200000-mile-toyota-prius-still-performs.html
Pystyykö se akkuporakoneesi tuohon?Testi ei tosin kerro, paljonko akkujen varauskyvystä on jäljellä. Tunnettu tosiseikkahan noista akuista on, että ne ottaa ja antaa virtaa kenties loppuun saakka suht. hyvin, mutta minkä verran ne sitä varastoi enää vanhetessaan onkin sitten toinen juttu. Otetaan kärjistettu esimerkki. Matkapuhelimesi toimi uutena koko päivän, mutta muutaman vuoden päästä se toimii edelleen, mutta akun varaus riittää enää muutamaan parin minuutin puheluun. Autossa tämä tietää sitä, että polttomoottorin osuus kaikesta ajelusta lisääntyy, ja mitä pidempään sitä enemmän hyöty koko investoinnista hybridiin sulaa. Sen päälle sitä hyötyä sulattaa jo se 2000 euron akkuremontti, sillä perinteiseen tehknologiaan verrattuna jollain litran kulutuserolla tuota kannattavuutta saa kahdella tonnilla kuroa kiinni todella pitkää, ja silloinkin säästö saattaa huveta muihin tekniikan korjaus/huoltokuluihin. Hybridit on raakileita, joista innokkaimmat maksaa tuotekehityskulut toimien omalla kustannuksellaan koekaniineina. Kun tekniikka saadaan toimimaan ja siitä on jotain taloudellista hyötyä, astuu kehiin verottaja, joka niistää saadun hyödyn itselleen. Tästä on viimeisin esimerkki dieselien verotuksessa. En siis omalla kustannuksellani menisi pistämään keskeneräisen tekniikan kanssa nyrkkiäni haisevaan.
- Raakileita ????
Hyperidi kirjoitti:
Testi ei tosin kerro, paljonko akkujen varauskyvystä on jäljellä. Tunnettu tosiseikkahan noista akuista on, että ne ottaa ja antaa virtaa kenties loppuun saakka suht. hyvin, mutta minkä verran ne sitä varastoi enää vanhetessaan onkin sitten toinen juttu. Otetaan kärjistettu esimerkki. Matkapuhelimesi toimi uutena koko päivän, mutta muutaman vuoden päästä se toimii edelleen, mutta akun varaus riittää enää muutamaan parin minuutin puheluun. Autossa tämä tietää sitä, että polttomoottorin osuus kaikesta ajelusta lisääntyy, ja mitä pidempään sitä enemmän hyöty koko investoinnista hybridiin sulaa. Sen päälle sitä hyötyä sulattaa jo se 2000 euron akkuremontti, sillä perinteiseen tehknologiaan verrattuna jollain litran kulutuserolla tuota kannattavuutta saa kahdella tonnilla kuroa kiinni todella pitkää, ja silloinkin säästö saattaa huveta muihin tekniikan korjaus/huoltokuluihin. Hybridit on raakileita, joista innokkaimmat maksaa tuotekehityskulut toimien omalla kustannuksellaan koekaniineina. Kun tekniikka saadaan toimimaan ja siitä on jotain taloudellista hyötyä, astuu kehiin verottaja, joka niistää saadun hyödyn itselleen. Tästä on viimeisin esimerkki dieselien verotuksessa. En siis omalla kustannuksellani menisi pistämään keskeneräisen tekniikan kanssa nyrkkiäni haisevaan.
Prius on Californian suosituin ja eniten myyty auto,viime vuonna niitä myytiin 67000 kpl Toyotan eri hypridejä on myyty 5,3 miljoonaa autoa
- Akkusähköä
Kysyin pari viikkoa sitten Tojokauppiaalta, että mitä maksaa Auris Hybridin akun vaihto, vastaus oli: noin 1000€. Vaikuttaa melko halvalta?
Onkohan tämä lopullinen totuus nykyään?- Priussilla yli 100tk
Ei se lopullinen totuus ole; akkuteknologiassa on se hyvä puoli että se halpenee koko ajan. Vaihtotyö on niin mitätön kestoltaan (eli hinnaltaan) joten ihmistyön hinnan jatkuva nousu ei vaikuta kyseisen toimenpiteen hintaan jatkossakaan juuri mitään.
Lisäksi kannattaa muistaa se, että Toyotan hybridien akkuja ei ole vaihdettu kuin joissakin yksittäistapauksissa. Tuhansia Toyotan hybridejä teillä Suomessakin eikä niistä kuin promilleen tai pariin on vaihdettu akku. Eli tilastollisesti ajatellen Tojohybridin omistaja voi laskea "akkuriskilisää" autonsa hintaan parin euron verran. - Fysiikkaa
Priussilla yli 100tk kirjoitti:
Ei se lopullinen totuus ole; akkuteknologiassa on se hyvä puoli että se halpenee koko ajan. Vaihtotyö on niin mitätön kestoltaan (eli hinnaltaan) joten ihmistyön hinnan jatkuva nousu ei vaikuta kyseisen toimenpiteen hintaan jatkossakaan juuri mitään.
Lisäksi kannattaa muistaa se, että Toyotan hybridien akkuja ei ole vaihdettu kuin joissakin yksittäistapauksissa. Tuhansia Toyotan hybridejä teillä Suomessakin eikä niistä kuin promilleen tai pariin on vaihdettu akku. Eli tilastollisesti ajatellen Tojohybridin omistaja voi laskea "akkuriskilisää" autonsa hintaan parin euron verran.Se lopullinen totuus on, että ikiliikkujaa ei vieläkään ole keksitty. Hybridiakun, ja sähköisen vetolaitteiston liikuttaminen lisäpainon muodossa maksaa edelleenkin enemmän kuin mitä jarrutusenergian ja muun liirumlaarumin julistelu aiheesta tuottaa. Ei noi lisärojut ilmaiseksi kulje.
- Autokauppias5
Näyttikö oikein hinnastosta, vai vetikö hihasta? Mitähän vastaava vaihto maksaa Volvoon ?
- Anonyymi
Autokauppias5 kirjoitti:
Näyttikö oikein hinnastosta, vai vetikö hihasta? Mitähän vastaava vaihto maksaa Volvoon ?
12000 -14000€ plug in Volvoon.
- Hybridi Anni
5 vuoden päästä akut maksavat jotain muuta kuin tänä päivänä, eikä ainakaan enmpää kun otetaan huomiooon niiden samaanaikaan tapahtuva kapasiteetin kasvu. Siinä mielessä asiaa on aika turha pohdiskella.
- Eienäätojotaa
No niin , 5 vuotta on kulunut. Minulla hajosi tänään 2006 Priuksen hybridiakku. Kävin Tojo-liikkeessä ja sain seuraavat vastaukset. Akku 1 600 euroa ja siihen työt päälle, yht. n. 2 400 euroa. Että se siitä akkujen "halpenemisesta".
Auto on muuten 240 000 ajettu ja aina huollettu merkkiliikkeessä. VIimeksi 6/2018 sain huollossa tositteen siitä, etä akut ovat kunnossa. - Anonyymi
Eienäätojotaa kirjoitti:
No niin , 5 vuotta on kulunut. Minulla hajosi tänään 2006 Priuksen hybridiakku. Kävin Tojo-liikkeessä ja sain seuraavat vastaukset. Akku 1 600 euroa ja siihen työt päälle, yht. n. 2 400 euroa. Että se siitä akkujen "halpenemisesta".
Auto on muuten 240 000 ajettu ja aina huollettu merkkiliikkeessä. VIimeksi 6/2018 sain huollossa tositteen siitä, etä akut ovat kunnossa."Halvaksi" on ajot tullut sinulla, olet vielä joutunut ajamaan ne Priuksella.
- KKHS
Tietävästi aika hyvin kestävät käyttöä. Itselläni meni akku rikki 215000km kohdalla, mutta se meni vielä hyvin Toyotan akkuturvan piikkiin (350 000). Se on kuitenin aika poikkeus, kun vanhoja Priuksia on liikenteessä 500 000km ekalla akulla
Pöly on se varsinainen tappaja, joten ihan kauhean paskaiseksi autoa ei kannata jättää, ja tuuletusaukko on hyvä imuroida välillä- nimh
minkä vuoden autosi on? eli litiumakulla?
- KKHS
2015, ja akku hajosi 2017, eli aika tuoreltaan. Kyseessä on siis Yaris, jossa on Priuksen akun pienempi versio.
- riippuuvalinnastasi
Riippuu aika paljon siitä että minkälaisen hybridiauton valitset. Kalliimpia ovat täyshybridiautojen akut esim. Toyotan ja Lexuksen hybridiautot, Kia Niro hybrid, Hyundai Ionig Hybrid. Sitten taisi olla VW Golf ja VW Passat GTE. Myös Ford Mondeo Hybrid.
Nämä ovat niitä hybridiautoja joilla voi ajaa jonkin aikaa pelkällä sähköllä.
Sitten on olemassa ns. kevythybridiautoja joissa on hieman halvemmat akut. Nämä kevythybridiautot ovat sellaisia hybribiautoja joilla ei voi ajaa hetkeäkään pelkällä sähköllä. Vaan näissä sähkömoottori toimii pelkästään polttomoottorin avustajana muunmuassa paikalta liikkeelle lähdettäessä. Tämä järjestelmä yleensä muodostuu 48 voltin akusta, invertteristä, laturista(joka ulkoisesti muistuttaa hyvin paljon tavallista laturia) johon on rakennettu useampi toiminto kuten toimiminen laturina, moottorijarrutuksesta syntyvän energian talteen ottajana, sähkömoottorina polttomoottoria avustaen kiihdytyksessä, käynnistysmoottorina. Tällaista käyttää esim. Kia Sportage, Hyundai Tucson, tuleva Kia Ceed. Nämä uusissa 1.6l ja 2.0l CRDi Turbodiesel moottoreissa joissa on 48v kevythybridijärjestelmä.- Muutaman_vaihtanut
Toyotan ja Lexuksen akkupakettia ei tarvitse kokonaan ostaa vaan kennopaketteja voi uusia yksi kerrallaan. Kenno on nimittäin kunnossa tai rikki eli oikosulussa. Testattuja kennopaketteja saa esim. Saksan Ebaystä muutamalla kympillä kappale.
- Ei_hybridiä
Hybridi autojen akut kestävät noin tuhat (1 000) latausta tyhjästä täyteen. Kuinkahan paljon tämä on vuosissa? Akkuhan tyhjenee aina ajossa. Kalliiksi tulee akkujen uusiminen.
Sähköauton akkua ei koskaan päästetä ihan tyhjäksi, joten ne kestävät huomattavasti pidempään.- hattuarvaus
Haetaan vastaus energian kautta. Jos plugin-hybridin akun kapasiteetti on n. 10 kWh (esim. Prius Plugin 8,8 kWh, Volvo V60 Plugin 11,2 kWh) ja se kestää tuhat latausta tyhjästä täyteen, niin energiaa on siirretty 10 MWh. Pelkällä sähköllä ajettaessa sähköä kuluu n. 20 kWh / 100 km, eli hiukan enemmän kuin sähköautolla, koska pitää huomioida polttomoottorin ym. perinteisen tekniikan aiheuttamat häviöt. Noilla luvuilla saadaan tulokseksi 50 tkm pelkkää sähköajoa, mutta koska hybridia ajetaan myös polttomoottorilla, niin akun kestoikä moninkertaistuu.
Sanotaanko, että 12 vuotta ja 300 tkm, olosuhteista, ajotavasta ja tähtien asennosta riippuen. - Lapsityövoimalla.Akkuja
Polkupyörässäni oli Li-Ion-akku, joka tursuaa Kongossa lapsityövoimalla tuotettua kobolttioksidia. Kyyneleet silmissä ajattelen pieniä kätösiä ja pieniä pimeitä luolia, joissa pienet tytöt kantavat koreissaan kobolttia minulle, jotta minä saan pyöräillä huolettomasti merenrantaan.
- Anonyymi
hattuarvaus kirjoitti:
Haetaan vastaus energian kautta. Jos plugin-hybridin akun kapasiteetti on n. 10 kWh (esim. Prius Plugin 8,8 kWh, Volvo V60 Plugin 11,2 kWh) ja se kestää tuhat latausta tyhjästä täyteen, niin energiaa on siirretty 10 MWh. Pelkällä sähköllä ajettaessa sähköä kuluu n. 20 kWh / 100 km, eli hiukan enemmän kuin sähköautolla, koska pitää huomioida polttomoottorin ym. perinteisen tekniikan aiheuttamat häviöt. Noilla luvuilla saadaan tulokseksi 50 tkm pelkkää sähköajoa, mutta koska hybridia ajetaan myös polttomoottorilla, niin akun kestoikä moninkertaistuu.
Sanotaanko, että 12 vuotta ja 300 tkm, olosuhteista, ajotavasta ja tähtien asennosta riippuen.Noita Volvoja on käytettynä myytävänä 200tkm ajettuina n. 20-25 t€. Akku voi käytännössä hajota koska vaan, jonka jälkeen autoa ei voi ajaa. Akun vaihto maksaa n.13000€. Kuka uskaltaa ostaa?
- Anonyymi
Mitä sitten tapahtuu, kun Hybridin aukut ovat loppu. Voiko jatkaa ajelua bensalla.
Kahdeksan vuotta on lyhyt aika ja 350.000 km ei sekään paljon. Olisi ikävä, jos auton joutuisi tuossa vaiheessa vaihtamaan uuteen.
Itselläni on Yaris 2002 eli 18 vuotta vanha. Hyvin toimii.
- Anonyymi
näin on anaalitappi käy akulla, autona inisevä akkuauto, kotona inisevä akka , sen jos sais akkuversiona voisin käydä kiinni.
noi akkuautolla ajavat vale insinöörit näkee jo kaupan kassalla , juovat varmaan kaljankin pillillä imien.
makkaraa ei syö kun sotkee kädet , vetää nakin kylmänä paketista, naiset ei akkuautoilijaa piä miehenä. - Anonyymi
Kyllähän se on äkkiä on hybridin akussa mehu loppu varmasti talvella. Tyhjän akun paino turhaan kulutusta.
Täälläkin on nyt satanut n 10cm raskasta lunta teillä ja sohjoa.
Kävin lataamassa turbo dieselin akun piri pintaan polttoainetta. Seuraavan kerran 700-800km päästä. 3-4 viikon päästä- Anonyymi
Minä taasen kävin lataamassa itselataavan hybridi-lekan "akun" piri pintaan polttoainetta. Seuraavan kerran 1100 km päästä.
- Anonyymi
Luulisin auton akun lataamisen pikalatauksessa kuluttavan enempi akkua kuin hitaalla pitempiaikaisesti ladattaessa, näin se menee ainakin muiden akkujen kanssa. Kylmä akku ottaa huonosti virtaa, siksi akkua täytyy myös lämmittää latauksessa, paras paikka talvisäilytykseen sähköautolle on lämmin talli, jossa se ruostuu hyvin.
- Anonyymi
Kukaan ei ole niin idiootti, että lataa auton akkuja suljetussa tallissa, tai voipi tulla yöllä äkkilähtö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole niin idiootti, että lataa auton akkuja suljetussa tallissa, tai voipi tulla yöllä äkkilähtö.
Miksi?
Lataathan sinäkin kännykä sisätiloissa. Taitaa jokainen ladata kännykkänsä sisätiloissa eikä niitä silti kovin paljon taida palaa ladatessa sisätiloissa,
- Anonyymi
Meille hankittiin hybridi Kia. Ei se pensaa vie niin paljon vähemmän kuin luulisi. Pääsee sinne 6.5 litran hujakoille verrattuna vanhaan jossa oli ainoastaan pensamoottori - 8 litraa/100km.
Eli ei se mikään ekoteko ole. - Anonyymi
Hybridit on kuolevaa tekniikkaa. Toyota näyttää myös häviävän valmistajien kisan, koska on sitoutunut häviäviin tekniikoihin. Volkkarin toimari kiteytti homman juonen hyvin, kun vertasi automaailman dinosaurusten kohtaloa Nokian kohtaloon.
- Anonyymi
Näyttää vahvasti siltä, että Volkkarikin on kohta suurissa vaikeuksissa. Mersun vaikeuksista on ollut juttua jo aiemminkin, ja nyt Volkkari tekee Mersulle seuraa. Taitaa Tojota korjata koko potin hyvin myyvillä edistyksellisillä hybridiautoillaan.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/saksan-autotuotanto-notkahti-pahiten-sitten-vuoden-2008-autoteollisuus-ja-alihankkijat-ovat-suurissa-vaikeuksissa/a57e5a67-965c-4a11-a6fe-52c63e0c7a19 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näyttää vahvasti siltä, että Volkkarikin on kohta suurissa vaikeuksissa. Mersun vaikeuksista on ollut juttua jo aiemminkin, ja nyt Volkkari tekee Mersulle seuraa. Taitaa Tojota korjata koko potin hyvin myyvillä edistyksellisillä hybridiautoillaan.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/saksan-autotuotanto-notkahti-pahiten-sitten-vuoden-2008-autoteollisuus-ja-alihankkijat-ovat-suurissa-vaikeuksissa/a57e5a67-965c-4a11-a6fe-52c63e0c7a19Volkkarin notkahdus on tilapäistä, se on ruvennut panostamaan kunnolla sähköautoihin. Toyota odottelee ihmettä hybridilelujensa kanssa.
- Anonyymi
Tojo oli viime vuonna selvästi isoin valmistaja. Myynnin perusteella ei ole hävinnyt mitään.
Likikään kaikkialla ei ole niin hyvin sähköauto asiat kuin SUomessa. Meillä on todella järeä sähköverkko sekä runkotasolla että taloihin tulevat syötöt. Käytännössä SUomen sähköverkko riittää vaikka kaikki henkiöautot siirtyisi ensiyönä sähköön. Tuotantokin riittää kesästä eteenppäin ihan omavaraisesti.
Suurin osa maailman maista joutu rakentamaan runkoverkkonsa ja tuotantonsa täysin uusiksi siirtyessään sähköautoihin. Se ei tapahdu ihan 10v aikana. Sen aikaa myydään paljon paljon hännättömiä uusia autoja.
- Anonyymi
myrrkyakkuja korjaaj tarvitsee
Suojaava vaatetus, kuten eristetyt käsineet (sähköisesti eristetyt), kumiset hansikkaat, suojalasit ja
turvakengät.
• Eristysteippi, jonka sähköisen eristävuuden luokitus on sopiva.
• Ennen kuin puet yllesi eristetyt hansikkaat varmista, että ne eivät ole murtuneet, ratkenneet,
revenneet tai vaurioituneet millään tavalla. Älä käytä märkiä eristäviä käsineitä.
• Sähkömittari, joka kykenee mittaamaan 750 voltin tai sitä suuremman tasavirran.
• HV-akusto koostuu 56 matalajännitteisestä (3,6 V), sarjaan kytketystä
Li-ion-akkumoduulista, jotka tuottavat yhdessä noin 201,6 volttia. Kukin
Li-ion-akkumoduuli on vuotamaton ja sijoitettu umpinaiseen koteloon.
• Litium-ioni-akkukennoissa käytetty elektrolyytti on tulenarkaa orgaanista elektrolyyttiä.
Elektrolyytti on imeytynyt akun lohkolevyihin, eikä normaalisti vuoda edes törmäyksessä.
Litium-ioni-akku sisältää orgaanista elektrolyyttiä. Akuista saattaa vuotaa vain
pieni määrä elektrolyyttiä, joka voi ärsyttää silmiä, nenää, kurkkua ja ihoa.
• Elektrolyytin tuottaman höyryn koskettaminen voi ärsyttää nenää ja kurkkua.
• Välttääksesi elektrolyytin tai höyryn kanssa kosketuksiin joutumisesta
aiheutuvan loukkaantumisen, käytä orgaaniselta elektrolyytiltä suojaavia
henkilökohtaisia suojavarusteita, mukaan lukien paineilmahengityslaitetta
(SCBA) tai orgaanisilta kaasuilta suojaavaa naamaria. - Anonyymi
ajetaan 5-10vuotta ja uus tilalle..kohta valtio niitä tyrkyttää köyhille käytettyjä apurahan turvin...
- Anonyymi
Näinhän siinä käy..ja eu lisää sääntöjä
..eu kaatuu vielä omiin säännöksiin ... - Anonyymi
Jos käytettyjen hintaa katsoo niin ennemmin uus takuulla..,
- Anonyymi
Kauanko ne hypridien akut oikeasti kestää. Nyt niistä on jo kokemusta varmaankin.
- Anonyymi
Samalla tavalla kuin täyssähköjen eli oikein hyvin. En kylläkään tiedä onko hybrideissä BMS järjestelmiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samalla tavalla kuin täyssähköjen eli oikein hyvin. En kylläkään tiedä onko hybrideissä BMS järjestelmiä.
Mutta hyvin tiedät kestot.
Ota selvää onko? - Anonyymi
gookleta ja hakuun video....--löytyy ihan korjaamotietoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samalla tavalla kuin täyssähköjen eli oikein hyvin. En kylläkään tiedä onko hybrideissä BMS järjestelmiä.
täys sähköautoissa on paremmat akut...
- Anonyymi
Tosiaan , hybridit ovat munkin mielestä ylimenokauden tuotteita ja tuskin kukaan moista haluaa kun täyssähköt kohta kohtuuhintasia , toki tuommonen sopii todella paljon ajavalle nytkin jos se tulee "loppuunajetuksi" tässä alle 5v. sisään , tosi paljon siinä kyllä joutuu ajamaan , hinta ja haluttavuus kun romahtaa kohtapuolin , nythän jo lupaillaan alle 20k€ täyssähkäreitä ja isolla akulla pikkasen päälle tuon , muutaman vuoden päähän .
- Anonyymi
Videoilta youtubessa on kokemuksia sekä korjaamista sähkö ja hybridiautojen akuista ..niitä pystyy korjaamaan mutta hinta on arvoitus mitä maksaa...sähköautoissa on paremmat akut...näin luulisin...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073