Minua on jo jonkin aikaa vaivannut asia, josta olen puhunut myös terapeuttini kanssa. Kun olen menossa nukkumaan ja mieleni rauhoittuu tai kun herään aamulla, niin kuulen silloin tällöin ihan selvää puhetta päässäni, joskus vihaisia miesääniä tai surullisia naisääniä. Kestää yleensä joku 10 s ja äänet ovat aina eri "ihmisen", nuo puheet mitä päässäni kuulen eivät millään tavalla liity omaan ajatusmaailmaani ja siksi ne ovat todella pelottavia. Näitä ei pidä sekoittaa mihinkään sisäiseen ääneen tai ns. voimakkaisiin ajatuksiin, vaan nämä ovat ääniä sanan varsinaisessa merkityksessä. Terapeuttini rauhoitteli että se on melko yleistä, mutta en ole varma ymmärsikö oireiden kuvaukseni oikein. Minulla on mielenterveys historiaa jo n. 10 vuotta, kaksisuuntainen mielialahäriö, masennusta, paniikkihäiriöirä yms. mutta skitsofrenia diagnoosia pelkään ja se tästä enää puuttuisikin. Voisiko nämä olla vain jotain aivojen "hermopurkausta" kun rentoudun vai mistä äänet vois johtua?
Ääniä oman pään sisällä
3
934
Vastaukset
melko yleistä. Yliväsyneenä, just unen rajamailla ym. Skitsofreniadiagnoosia ei tänä päivänä hevin tehdä,ja tuskinpa vaan sulla siitä kyse. Usko vaan terapeuttiasi.
- Gabi
Kuuletko näitä ääniä nukahtaessa ja herätessä? Tällöin voisi olla kyseessä hypnagogiset, ja hypnopompiset hallusinaatiot, eli heräämis- ja nukahtamisvaiheessa ilmenevät hallusinaatiot. Nämä ovat aika yleisiä ja niitä voi olla aivan terveillä ihmisellä.
- black swan
joo nimen omaan nukahtaessa ja herätesssä. On ollut hieman stressaavaa aikaa ku oon just eronnu yms. Et nekin omalta osaltaan varmaan vaikuttanu. Kiitoksia tiedoistanne, kyllä helpotti :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854910- 1902288
- 392050
- 1331889
- 791826
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj231688- 1781530
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161431Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3451210- 351136