Kouluruoka hyvää ja terveellistä

anttirantala

Omasta mielestäni kouluruoka on hyvää ja terveellistä. Luokallamme oli viime vuonna 14 oppilasta, joista vain minä ja kaverini osasimme arvostaa ruokaa. Maitoakin saatoimme juoda 2prk päivässä /nuppi.

Mutta eräs samalla luokalla oleva ei oikein arvostanut ruokaa... Otti muutaman gramman perunaa ja jätti senkin syömättä... :s Ihmekös tuo, kun joka viikko käy grillillä. Itse käyn ehkä kerran vuodessa.

Miksi kouluruoka on mielestänne pahaa? Mielipiteitä ja kommentteja, rohkeasti vain!

Terv. [email protected] / MSN [email protected]

32

3788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nö vöi löl

      Se nyt on vain yksin kertisesti pahaa ainakin meiän koulussa..
      meillä jopa säästettiin niin ettei enään ole sitä eskimoa kerran kuussa ja hedelmiä..

      Omasta mielestä koulu ruoka on pahaa (terveellistä).

      Onko se hyvä asia että jotkut ruuat ovat maustettuja ja toiset taas eivät maistu milleen,,..

    • Jalaa

      Onneks ei enää tarvii kouluruokaa syödä, voi päättää mitä syö ja missä. Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että ruuan ulkonäkö, laatu ja maku on ala-arvoisia, joskus jopa haju karkoittaa halut syödä. Jos safkaa täytyy yrittää vääntää puolilmaiseksi, niin mikä on lopputulos? Ei kovin kehuttava. Ainakin viimeisimmässä koulussa missä opiskelin, niin kyllä monesti tuli mietittyä syönkö koululla tai lähdenkö syömään muualle. Muutaman kerran kuukaudessa saattoi olla parempaa ruokaa, mutta silloin menekki oli sen mukainen.

      • helvetti

        meiän koulus ne perunat on ihan löllöö ja pihvit ei maistu miltää ja sitku sinne jää perunaa niit säästellää ainaki 100000000vuatta


      • Anonyymi
        helvetti kirjoitti:

        meiän koulus ne perunat on ihan löllöö ja pihvit ei maistu miltää ja sitku sinne jää perunaa niit säästellää ainaki 100000000vuatta

        Olisit iloinen, että saatte pihvejä. 70 luvulla ei pihvejä ollut kouluruokana.


      • Anonyymi

        Voi, kun oliskin aikoinaan saanut sen jätskin kerran kuukaudessa. Kaksi kertaa kouluvuodessa oli jo paljon omana kouluaikanani. Kaikki ruoka ei tosin silloinkaan ollut hyvää, mutta nykuyään tyrkätty sipulia joka ruokaan etten ainakaan minä yhtenäkään päivänä pystyisi kouluruokaa syömään. Ennen olli kouluruoka parempaa. Veripalttua ja kanaviilokkia kalapuikkoja ym herkkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit iloinen, että saatte pihvejä. 70 luvulla ei pihvejä ollut kouluruokana.

        No, kyllä meidän koulussa oli.


    • Lukioahmatti91

      Mielestäni kouluruoka on hyvää lähes aina - edes minä en voi kaikesta siis tykätä (esim. lämmitetystä maksalaatikosta), mutta en tiedä, mitä jotkut tarkoittavat puhuessaan kouluruoan huonosta laadusta. Tässä varmaankin verrataan johonkin, koska itse en pidä sitä samaa ruokaa huonolaatuisena. Saavatko nämä ihmiset kotonaan parempilaatuista ruokaa sitten? Omasta mielestäni on koulussa ruoka parempaa kuin kotona. Meillä kotona ei oikeastaan paljoa ole edes mitään kunnon aterioita. Eli kouluruoka tuskin olisi pahaa, jos ei sitä vertaisi muihin ruokiin, jotka on tehty pienemmissä erissä ja näin pakostakin "laadukkaammin" (pahoittelen, jos ymmärrän nyt tuon laatu-sanan väärin). Olisi erittäin turhaa ruveta vaatimaan, että koulun suuret ruokamäärät tehtäisiin jotenkin "parempilaatuisiksi", samaa mössöä joka tapauksessa. :D No, tietysti ulkonäkökin vaikuttaa, mutta minä en tosiaankaan näe sitä kouluruokaa huonon näköisenäkään.

      Hmm. En ollut aikaisemmin nähnyt koulun kalapihvejä epälaadukkaina. Kerran kuitenkin kun kotitaloudessa tehtiin kalapihvejä ja myöhemmin niitä oli ruokailussa, niin näin ne mössökasana! Eli voin uskoa, että ne jotka pitävät kouluruokaa epäherkullisen näköisenä, niin he normaalisti näkevät paremman näköistä ruokaa.

      En ole koskaan ymmärtänyt (koska olen epäsosiaalinen) ruoan haukkumista muotipuheenaiheena. Olisiko mahdollista, että sosiaalisina ihmisinä jotkut oppilaat sanovat ruokaa pahaksi, koska muutkin?

      • Lukioahmatti91

        Tähän tottumisasiaan vielä lisään, että ite olen kouluruokaan niin tottunut, että jos kotona vaikka tehään jotain lihapullia, spagettia tai mitä tahansa kouluruoan "vastinetta", niin se on aina pahempaa (minun mielestä) kuin mitä koulussa.


      • anttirantalalappajärvi
        Lukioahmatti91 kirjoitti:

        Tähän tottumisasiaan vielä lisään, että ite olen kouluruokaan niin tottunut, että jos kotona vaikka tehään jotain lihapullia, spagettia tai mitä tahansa kouluruoan "vastinetta", niin se on aina pahempaa (minun mielestä) kuin mitä koulussa.

        Samaa mieltä, että koulussa on usein parempaa ruokaa kuin kotona. Usein kotona ei ole lämmintä ruokaa ollenkaan, sillä vanhemmat ovat koko ajan töissä. Ymmärtäähän sen kun tuollainen sadan elukan navetta niin hommia piisaa puhumattakaan mm. koneiden huollosta ja tuolla tälläkin hetkellä veli ja serkku tekevät vanhoista rehupiikeistä öö... mitäs ne tekivätkään? Ai niin, hakekauhaa.

        Mutta jos nälkä yllättää niin teen itse ruokaa, sillä ikäisekseni osaan jo erittäin hyvin laittaa ruokaa.


      • Jalaa

        Tuohon esittämääsi kysymykseen vastaan, että kyllä on. Onhan täysin eriasia tehdä ruokaa vain yhdelle-muutamalle ihmiselle, kuin useammalle sadalle. Jo ostohetkellä voi kiinnittää huomiota raaka-aineisiin, mistä ruokaa aikoo tehdä. Ihmisten mieltymykset ovat hyvinkin erilaisia, joku pitää tulisemmasta ruuasta, itse kuulun näihin, ja jollekkin taas mausteet ovat täydellinen turn-off tai niiden käyttöä ei osata. Kouluruoka/kouluruokailu ei olisi tässä nykyisessä tilanteessa, mikäli käytössä olisi enemmän rahaa.

        Raha on se, mikä tässä suurimminosin ottaa vastaan. Ruoka täytyy tehdä mahdollisimman halvalla per annos. Monet koulut ovat esim. joutuneet jättämään pois pehmeät leivät, ainoastaan halpa näkkileipä on jäänyt. Kauneus/kauheus on katsojan silmissä, se pätee myös ruokaan. Itse laitan ruokaa kohtuu usein, ja kyllä sitä tulee kiinnitettyä huomiota siihen miltä se ruoka lopulta näyttää.

        Otit esimerkiksi kalapihvit, ne ovat täsmälleen samoja pihvejä mitä löytyy jokaisen ruokakaupan valmisruokatiskistä. Kyl ne valmispihvit aikamoista mössä ovat. Itsetehtäessä kalapihvien kalan voi ostaa itse, ja päättää mistä kalasta yleensä pihvit haluaa tehdä. Käyttääkö merikalaa tai järvikalaa tai mikäli on mahdollisuus pyytää kalat itse.

        Ruuan arvostelu voi olla jonkinasteinen muotiaihe, että voi kehua kun en tänäänkään syönyt mitään jne, jne. Jollain ihmisen on kuitenkin elettävä, ehkä se ruoka korvataan pitsoilla, hampurilaisilla tai kebabilla tai jollain muulla. Opiskeluaikana tuli itsekkin muutamia kertoja lähdettyä muualle syömään, kun ei yksinkertaisesti tehnyt mieli vedellä niitä koulun ruokia. Yleensä lähtijöitä oli sitten useampia, en ollut ainoa joiden mielestä tänään syöminen hoidetaan muualla.


      • Voi hyvänen aika

        "Omasta mielestäni on koulussa ruoka parempaa kuin kotona."

        Jos asia todellakin näin on, niin silloin kammottaa ajatellakkin, millaista ruokaa teillä on kotona.


      • Tammenterska
        Voi hyvänen aika kirjoitti:

        "Omasta mielestäni on koulussa ruoka parempaa kuin kotona."

        Jos asia todellakin näin on, niin silloin kammottaa ajatellakkin, millaista ruokaa teillä on kotona.

        Niin on parempaa kun kotona, kotona on ihan hyvää ruokaa myös mutt jotenkin se kouluruoka on niin hyvää


    • anttirantalalappajärvi

      Miksi kaikki tuntuvat inhoavan kalapihvejä?

      Oma lempiruokani koulussa:

      - perunaa
      - kastiketta
      - kalapihvejä
      - porkkanaraastetta tai salaattia
      - maitoa
      - leipää

      Vai tarkoitatteko sellaisia harmaita vai oransseja kalapihvejä?

      • Jalaa

        Tarkotetaan ihan kumpia vaan, niin ei niitä voi kehua. Oranssit eli leivitetyt kalapihvit oli kouluruokailussa järjestään kuivia ja mauttomia ja normaalit pihvit olivat nihkeitä ja yleisilmeeltään harmaita. Kalanmakua niissä tuntui olevan vain nimeksi. Kalasta pidän paljonkin, mutta en tuossa muodossa.


      • NoobMaster
        Jalaa kirjoitti:

        Tarkotetaan ihan kumpia vaan, niin ei niitä voi kehua. Oranssit eli leivitetyt kalapihvit oli kouluruokailussa järjestään kuivia ja mauttomia ja normaalit pihvit olivat nihkeitä ja yleisilmeeltään harmaita. Kalanmakua niissä tuntui olevan vain nimeksi. Kalasta pidän paljonkin, mutta en tuossa muodossa.

        Meiän koulus se vaihtelee, mutta varmaan vain 2 kertaa kuukaudessa on paskaa ruokaa. Meiän koulus saa juoda niin paljon maitoo, ja syödä niin paljon leipää kun jaksaa ;) Ruokaakin saa tietenkin ottaa niin paljon lisää kun jaksaa syödä. Lempi ruoka, on muussi ja kalapuikot.


      • soriettensyöpaskaa

        kalapihvit on hyvii, mut neki vaikuttaa vähä rasvasil...
        perunat on ällöi jauhomaisii.... :(
        maksaruuat ja kaalilaatikko on oikeesti jotain niiin ällöttävää D:


    • 14v Poikaka

      Ala-asteella oli lähes aina pahaa ruokaa. Perunat olivat raakoja ja kovia ja kuivia, kalapuikot olivat kovia ja kuivia, maksalaatikosta en muutenkaan pitänyt, kasvis pihveistä oksenninkin kerran. Maidostakin löytyi monesti hiuksia.

      Ainoat ruuat joista ala-asteella pidin, olivat keitot. Nyt ylä-asteella kaikki on kuitenkin paremmin, ja keittiö täditkin ovat kiltempiä, kuin ala-asteella.

      • 14v Poikaka

        ja lisäiin, että meillä ei ollut koskaan jälkiruokia, kuin että joskus oli joku musta omenan puolikas.


    • Tammenterska

      Sama mullakin minä ja mun paras kaveri arvostimme ruokaa ja tykkäsimme ruuasta muut lähti k-marketille ostamaan karkkia

    • TasanEiKäyOnnen

      Kouluruuan taso vaihtelee kouluttain täysin ala-arvoisesta erittäin hyvään. Se on vain tuurista kiinni, mihin kouluun joutuu.

    • koulunlimamössölaatikko

      Terveellistä ja periaatteessa ilmaista (toki jokainen meistä maksaa veroja), joten siinä mielessä arvostan ja olen kiitollinen kouluruuasta. Koulussani tarjottiin toisinaan hyviä perinteisiäkin ruokia, kuten esimerkiksi perunakeittoa tai makaronilaatikkoa.

      Mutta sitten taas toisinaan tarjottiin mm. harmaan väristä limaista mössöä, jossa oli pieniä kasviksien paloja seassa. En tiedä, oliko tämä limamössölaatikko perunaa, pastaa vai jotain sakeutettua jauholientä. Kasviksetkin olivat niin ylikeitetty pehmeiksi ettei niitä juuri erottanut. Liekö siinä sitten ollut edellisen viikon ruokien jämät yhteen soseutettuna.

    • Anonyymi

      menkää töihin

    • Anonyymi

      se on iha paskaa

    • Anonyymi

      Kouluruuan laatu poikkeaa varmasti paikkakunnasta sekä oppilasmäärästä. Itse olen Uudellamaalla isossa koulussa, ja kouluruoka on melko kamalaa. Olen löytänyt ruuastani mustia kasviksia, astiat ovat huonosti tilattuja, kaikki liha on todella rasvaista ja ällöttävää (syön usein kasvisruokaa), kerran söin jotain kasvisruokaa mutta se maistui, näytti ja tuntui lihalta. Toisaalta saan tavallista parempaa ruokaa kotona joten ehkä olen vain kamala ihminen.
      :)

      • Anonyymi

        Unohdin lisätä että perunat m a i s t u v a t kumisilta.
        (astiat siis huonosti tiskattuja)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdin lisätä että perunat m a i s t u v a t kumisilta.
        (astiat siis huonosti tiskattuja)

        Se kumisuus johtuu valmiiksi kuorituista perunoista jotka ovat 10kg pusseissa. Pussit sisältävät perunoiden lisäksi vettä ja askorbiinihappoa eli sitruunaa.


    • Anonyymi

      Miksi moskaa tarjoillaan veromarkoilla, vaikka lounas välkällä saa herkku burgeria ja ym alan liikkeistä?

    • Anonyymi

      Liian vbähän poronlihaa on siinä eli on epätyerveellistä pitää olla 500 grammaa poronkäristystä jokainen päibä.

    • Anonyymi

      Kouluruoassa pitää olla paljon eläinproteiinia ja ruokajuomana sokeriton Megaforce-purkki aina ehdottomasti.

    • Anonyymi

      No Mun Mielestä Koulun Ruoka On Täyttä Sontaa

    • Anonyymi

      Hienoa että maistuu kunnon ruoka..lapsista tukee nirsoja kun syövät vaan hampurilaisia ym..grilli ruokaa..kiva kun arvostatte hyvää ruokaa

    • Anonyymi

      Vähän myöhässä kommentti mutta meidän koulussa oli yksi leipä homeessa, se kertoo jo aikapaljon kouluruoan laadusta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe