Digipiirturi

lisää töitä

Miten digipiirturia voi huijata ku loppuu aina ajoaika kesken ?
Neuvokaa nyt !

94

23643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeitu

      Tunkkaa vasen vetopyörä ylös ja anna pyöriä ennen ajoonlähtöä peruutus vaihteella sen aikaa mitä tarvitset ajoaikaa lisää

      • elikkä

        et siis tiedä sinäkään niin pidä saatana se turpas kiinni vitun idiootti


      • akkuporakoneen
        elikkä kirjoitti:

        et siis tiedä sinäkään niin pidä saatana se turpas kiinni vitun idiootti

        kiinni vaijeriin ja pyöritän taakseapäin sillaikaa kun ajelen etiä.


    • näin onnistuu

      Otat kortin pois lukiasta kun ajoaika loppuu, ja laitat vain siihen laitteen suulle.

      Jos poliisi kyselee myöhemmin (siis ei sillä kertaa kun ajaelet ilman korttia) että miksi laitteessa näkyy ajo ilman korttia, voit kertoa sen olleen ns. omaa ajoa, eikä tule mitään seuraamuksia.

      Ja jos taas poliisi pysäyttää silloin kun ajat se kortti huonosti laitteesssa, niin toteaa vain "heh, noi voi perhana kun en huomannut, ettei se mennytkään kokonaan sisään" ja saat ehkä 2ps. kovemman sakon kuin muuten :)

      Tai sitten ihan vaan kytkin anturijohdon väliin, jolla saa lopetettua piirturille menevän tiedon ajaessa.

      • virkavalta ihmetellä!

        "Tai sitten ihan vaan kytkin anturijohdon väliin, jolla saa lopetettua piirturille menevän tiedon ajaessa."

        Saattaa virkavalta pikkasen ihmetellä kun kilometrejä tulee mittariin mutta kukaan ei aja sitä autoa piirturin mukaan. On siinä selittelemistä jos jotain vahinkoa sattuu!

        Vaikka ketjun aloitus olikin provo joka näkyy kilometrien päähän on tällaisiin viesteihin turha vastailla. Ihmetyttä vaan kuljetusalan porukan moraalia kun tarvii lakia rikkoa että saa työnsä tehtyä. Ja aivan turha on väittää ettei ajoja pystyttäisi järjestämään niin ettei tarvitsisi lakia rikkoa. Kyse on v ain siitä että kuljetusalalla ollaan niin lampaita ettei saada omia asioita kuntoon. Annetaan vaan liikennöitsijöiden ja kuljetustentilaajan vedättää kuljettajaa. Logistiikkajärjestelyjä voi aina muuttaa. Tietty se aluksi maksaa enemmän mutta kenen etu on rattiin nukahtava kuljettaja joka kaataa autonsa aamuyön tunteina tai pahimmassa tapauksessa vie hengen sivulliselt!!


      • Ja sitten
        virkavalta ihmetellä! kirjoitti:

        "Tai sitten ihan vaan kytkin anturijohdon väliin, jolla saa lopetettua piirturille menevän tiedon ajaessa."

        Saattaa virkavalta pikkasen ihmetellä kun kilometrejä tulee mittariin mutta kukaan ei aja sitä autoa piirturin mukaan. On siinä selittelemistä jos jotain vahinkoa sattuu!

        Vaikka ketjun aloitus olikin provo joka näkyy kilometrien päähän on tällaisiin viesteihin turha vastailla. Ihmetyttä vaan kuljetusalan porukan moraalia kun tarvii lakia rikkoa että saa työnsä tehtyä. Ja aivan turha on väittää ettei ajoja pystyttäisi järjestämään niin ettei tarvitsisi lakia rikkoa. Kyse on v ain siitä että kuljetusalalla ollaan niin lampaita ettei saada omia asioita kuntoon. Annetaan vaan liikennöitsijöiden ja kuljetustentilaajan vedättää kuljettajaa. Logistiikkajärjestelyjä voi aina muuttaa. Tietty se aluksi maksaa enemmän mutta kenen etu on rattiin nukahtava kuljettaja joka kaataa autonsa aamuyön tunteina tai pahimmassa tapauksessa vie hengen sivulliselt!!

        kaikille tiedoksi, digipiirturia ei pysty kusettamaan.


      • miksi ei?
        Ja sitten kirjoitti:

        kaikille tiedoksi, digipiirturia ei pysty kusettamaan.

        Mikäs siinä on esteenä, meinaan jos digipiirturi ei näe auton liikkuvan (yhteys anturiin poikki) niin silloinhan se voi tallentaa sen 45 min tauon, vaikka auto liikkuisikin.

        Tai mistä digipiirturi tietää onko kyseessä työajo, tai ns. oma ajo


      • on sellainen´´
        miksi ei? kirjoitti:

        Mikäs siinä on esteenä, meinaan jos digipiirturi ei näe auton liikkuvan (yhteys anturiin poikki) niin silloinhan se voi tallentaa sen 45 min tauon, vaikka auto liikkuisikin.

        Tai mistä digipiirturi tietää onko kyseessä työajo, tai ns. oma ajo

        jutttu että piirturille tulee autolta muutakin kuin nopeussignaali vaihteistosta. Toisinsanoen piirturi on nykyään osa CAN-väylää.

        Aloittajalle: eikö se helpoin keino ole pitää ne tauot? Tai sitten taas toisaalta tällä ratsiamäärällä se on yksi ja sama vaikka ajaisi ilman ajokorttia. Ei sitä juuri olla kyselty. Jos palkkausmuoto estää taukojen pitämisen ajallaan, kannattaa pohtia joko palkkaneuvotteluja, omaa asennetta pykäliä kohtaan, tai alan vaihtoa.

        http://www.digipiirturi.fi/index.htm


      • Säiliökuski

        Kommentti Vaikka näin/näin onnistuu. Mistä näitä rekkapena legendoja aina riittää? Siis siun keksinnön mukaan voi aamusella ajella pari tuntia lastauspaikalle, sit kortti pesään ja touhutaan ns. päivä täyteen, viimisen purun jälkeen kortti pois ja ilman korttia ns. omaa ajoa kotiin eikä viranomainen anna mitään "sanktiota". Missä muuten määritellään "oma ajo" ilman kiekkoa tai korttia?? Lämmintä kesän jatkoa kaikille ammattilaisille.


      • A.D.R
        on sellainen´´ kirjoitti:

        jutttu että piirturille tulee autolta muutakin kuin nopeussignaali vaihteistosta. Toisinsanoen piirturi on nykyään osa CAN-väylää.

        Aloittajalle: eikö se helpoin keino ole pitää ne tauot? Tai sitten taas toisaalta tällä ratsiamäärällä se on yksi ja sama vaikka ajaisi ilman ajokorttia. Ei sitä juuri olla kyselty. Jos palkkausmuoto estää taukojen pitämisen ajallaan, kannattaa pohtia joko palkkaneuvotteluja, omaa asennetta pykäliä kohtaan, tai alan vaihtoa.

        http://www.digipiirturi.fi/index.htm

        Ihmetyttää kuljetusalan kaverien luulo siitä että jos pystyy piirturia vanhaa tai uutta kusettamaan olisi turvassa. Vaikkei kiekkoihin/digi-digiin tulisi mitään merkintää ajamisesta tai muusta työstä kuvitellaan että autoa voi turvallisesti ajaa jäämättä rikkeestä kiinni. Harhaluulo! Jokaisesta lastauksesta ja purusta jää "sormenjälki" paikalle(rahtikirja,kulku/henkilökortti,). Tankkauksista jää merkintä luottokortin käytöstä automaatille/laskutukseen. Nämä kaikki selvitetään jos sattuu esim.vakava onnettomuus ja huomataan että auto on kyllä liikkunut pitkiä matkoja muttei kukaan ole sitä piirturien mukaan ajanut. Tiedän tämän koska olen itse hiljattain ollut kuolonkolarissa ja tiedän miten tarkkaan auton kilometrit ja kiekot sun muut em."sormenjäljet" tutkitaan. Onneksi itse olen jo vuosia sitten ymmärtänyt että piirturilla kikkailu on typerää ja pahimmassa tapauksessa löydän itseni käräjiltä asiakirjaväärennösten vuoksi. Minulla ei ole itse mitään intressiä alkaa rikolliseksi vain siksi että saisin tehdä työtä. Jos työnteko vaatii lainrikkomista on silloin jotain pahasti vialla. Niin asenteissa kuin kuljetusten järjestelyissä. Kummalista on se että jos teollisuudessa/telakoilla sun muaalla huomataan että työmaalla joudutaan rikkomaan lakia on aivan varma että porukkaa laittaa perseen penkille ja odottaa niinkauan että ongelmat saadaan kuntoon ja taas homma jatkuu. Kuljetusalalla huomaa välillä että kaverit suorastaan kehuvat sillä miten taas kerran saatiin poliiseja huijattua ja samalla lakia. On siinä asenteissa korjaamista. Ja sitten vielä täällä netissä raskaankaluston kaverit ruikuttavat kun henkilöautoilijat rikkovat lakeja ja ajavat miten sattuu. Omat TAHALLISET rikkeet,niin ei niistä kukaan puhu.


      • miten on
        on sellainen´´ kirjoitti:

        jutttu että piirturille tulee autolta muutakin kuin nopeussignaali vaihteistosta. Toisinsanoen piirturi on nykyään osa CAN-väylää.

        Aloittajalle: eikö se helpoin keino ole pitää ne tauot? Tai sitten taas toisaalta tällä ratsiamäärällä se on yksi ja sama vaikka ajaisi ilman ajokorttia. Ei sitä juuri olla kyselty. Jos palkkausmuoto estää taukojen pitämisen ajallaan, kannattaa pohtia joko palkkaneuvotteluja, omaa asennetta pykäliä kohtaan, tai alan vaihtoa.

        http://www.digipiirturi.fi/index.htm

        miten se piirturi on jossain autossa kytketty.

        Jossain autoissa jopa piirturi on TÄYSIN OMASSA järjestelmässä, jolloin esim piirturin näyttämä km-lukema eroaa jonkin verran mittarilukemasta, ja piirturin nopeus on täysin eri kuin nopeusmittarin, ja piirturin häiriö ei sytytä mitään häiriövaloa mittaristoon.

        Joten onko tuo silloin CAN-väläyssä, kun auto ei edes tiedä että on asennettu piirturi?


      • juuri aivan näin
        Säiliökuski kirjoitti:

        Kommentti Vaikka näin/näin onnistuu. Mistä näitä rekkapena legendoja aina riittää? Siis siun keksinnön mukaan voi aamusella ajella pari tuntia lastauspaikalle, sit kortti pesään ja touhutaan ns. päivä täyteen, viimisen purun jälkeen kortti pois ja ilman korttia ns. omaa ajoa kotiin eikä viranomainen anna mitään "sanktiota". Missä muuten määritellään "oma ajo" ilman kiekkoa tai korttia?? Lämmintä kesän jatkoa kaikille ammattilaisille.

        Ei poliisi voi tietää milloin autolla on ajettu omaa ajoa, ja milloin ei.

        Mutta toki jos poliisi pysäyttää ajaessa ilman korttia, niin sakko voi olla hieman kovempi kuin muuten.

        Ja oma ajo on omaa ajoa, eli ajoa joka ei liity työhön tai josta ei saa palkkaa.

        Et sinäkään varmaan käytä piirturikiekkoa sun Hummerin maasturissa tai seun 4000 kilosessa asuntoautossa.




        Olipa palstalla myös tarina, miehestä jonka oli PAKKO ylittää ajoaika 2 tunnilla, no tämä mies ajoi sen 2 tuntia kortti pesässä ja viikkojen päästä tuli sakko.

        Mutta jos tämä mies olisi ajanut 2 tuntia ilman korttia, niin ainoastaan tämän 2 tunnin sisässä olisi voinut tulla hieman kovempi sakko kuin muuten.

        Eli miehellä oli kaksi vaihtoaehtoa:

        1 pitää kortti laitteessa koko ajan, ja mahdollisuus saada seuraavan 672 tunnin aikana esim 25 päiväsakkoa

        2 ajaa ilman korttia ja saada seurvaan kahden tunnin aikna 30 päviäsakkoa?

        Kumman hän teki? no valinnan yksi, ja tuli vielä tänne itkemään sitä...


      • niin!
        juuri aivan näin kirjoitti:

        Ei poliisi voi tietää milloin autolla on ajettu omaa ajoa, ja milloin ei.

        Mutta toki jos poliisi pysäyttää ajaessa ilman korttia, niin sakko voi olla hieman kovempi kuin muuten.

        Ja oma ajo on omaa ajoa, eli ajoa joka ei liity työhön tai josta ei saa palkkaa.

        Et sinäkään varmaan käytä piirturikiekkoa sun Hummerin maasturissa tai seun 4000 kilosessa asuntoautossa.




        Olipa palstalla myös tarina, miehestä jonka oli PAKKO ylittää ajoaika 2 tunnilla, no tämä mies ajoi sen 2 tuntia kortti pesässä ja viikkojen päästä tuli sakko.

        Mutta jos tämä mies olisi ajanut 2 tuntia ilman korttia, niin ainoastaan tämän 2 tunnin sisässä olisi voinut tulla hieman kovempi sakko kuin muuten.

        Eli miehellä oli kaksi vaihtoaehtoa:

        1 pitää kortti laitteessa koko ajan, ja mahdollisuus saada seuraavan 672 tunnin aikana esim 25 päiväsakkoa

        2 ajaa ilman korttia ja saada seurvaan kahden tunnin aikna 30 päviäsakkoa?

        Kumman hän teki? no valinnan yksi, ja tuli vielä tänne itkemään sitä...

        Niin tai näin. Pykäläthän kertovat milloin autossa on käytettävä piirturia (yleensä aina) ja eri pykät (ajo-ja lepoaikadirektiivi) kertovat mitkä piirturin kirjaamat tunnit lasketaan työajaksi (tavaraliikenne)
        Siispä jos kuski ajaa aamulla työajokilla sinne mistä työaika alkaa ja illalla taas kotiin näitä työmatkoja koskee piirturinkäyttöpakko mutta sitä ajoaikaa ei lasketa direktiivin mukaiseen ajoaikaan. Tästä ei vaan taida olla vielä oikeudesta ennakkopäätöstä. Suurelta osin johtuu varmaaan siitä että ne pätkät ajetaan ilman kiekkoa eli rapsut tulisi kiekotta ajosta. Viranomaisethan ei vahingossakaan kerro miten pykälät menee koska pollliisi-Karhunen joutuisi tekemään ylimääräistä selvitystä siitä mitä siinä kiekossa oikeasti on


      • HEHEHEHE

        OLE SEMMOISTA KUIN OMAAJO !!!!!!!


      • Ruutana Mateenräpylä
        Säiliökuski kirjoitti:

        Kommentti Vaikka näin/näin onnistuu. Mistä näitä rekkapena legendoja aina riittää? Siis siun keksinnön mukaan voi aamusella ajella pari tuntia lastauspaikalle, sit kortti pesään ja touhutaan ns. päivä täyteen, viimisen purun jälkeen kortti pois ja ilman korttia ns. omaa ajoa kotiin eikä viranomainen anna mitään "sanktiota". Missä muuten määritellään "oma ajo" ilman kiekkoa tai korttia?? Lämmintä kesän jatkoa kaikille ammattilaisille.

        Mikäpä estää lähtemästä vaikka pirssiin päiväksi, koska siellähän ei ole kuljettajan työaikavalvontaa, ia illaksi taas yhdistelmän ohjaimiin, ja aamulla alkaa uusi kierros. Tämäkin on monille jotka valvontaa kavahtavat,. TOSITARINA.


      • Juhana Pallinpitelij
        juuri aivan näin kirjoitti:

        Ei poliisi voi tietää milloin autolla on ajettu omaa ajoa, ja milloin ei.

        Mutta toki jos poliisi pysäyttää ajaessa ilman korttia, niin sakko voi olla hieman kovempi kuin muuten.

        Ja oma ajo on omaa ajoa, eli ajoa joka ei liity työhön tai josta ei saa palkkaa.

        Et sinäkään varmaan käytä piirturikiekkoa sun Hummerin maasturissa tai seun 4000 kilosessa asuntoautossa.




        Olipa palstalla myös tarina, miehestä jonka oli PAKKO ylittää ajoaika 2 tunnilla, no tämä mies ajoi sen 2 tuntia kortti pesässä ja viikkojen päästä tuli sakko.

        Mutta jos tämä mies olisi ajanut 2 tuntia ilman korttia, niin ainoastaan tämän 2 tunnin sisässä olisi voinut tulla hieman kovempi sakko kuin muuten.

        Eli miehellä oli kaksi vaihtoaehtoa:

        1 pitää kortti laitteessa koko ajan, ja mahdollisuus saada seuraavan 672 tunnin aikana esim 25 päiväsakkoa

        2 ajaa ilman korttia ja saada seurvaan kahden tunnin aikna 30 päviäsakkoa?

        Kumman hän teki? no valinnan yksi, ja tuli vielä tänne itkemään sitä...

        Onko kukaan nähnyt, tai kuullut jokun nähneen, että Expres pikavuoron kuskilta on otettu puhalluskoe ? Miten heidän työaikaansa valvotaan. Onko se omavalvonnan varassa ?


    • Neil A.

      Käytiinhän -69 jo kuussa, tietotekniikka oli silloin sitä luokkaa että nykyajan peruskännykällä menis helposit edes takas. Kyllä siihen konstit löytyy, miettii vaikka niitä jotka nyysii jonkun pankkikortin tunnusluvun pikapankilta. Niin ei se piirturi niin suojattu ole etteikö siihen kohta saa piraattikortteja missä näkyy säännölliset työ/ajoajat,tauot ym.

      Helvetti, miks en aikaisemmin keksinyt.
      Sopivaa korvausta vastaan....se on sitten vitsi.Mutta hyvästä ideasta saa lähettää rahaa...

      • Kauno Kuusenpainaja

        Kuussahan,tuolla paineistetulla foliohäkkyrällä käyneitä ei juurikaan julkisuudessa näy, mikä ujostuttaa, no: poliitikot keksivät valheita, jotkut jopa uskovat niihin, kukahan oli ohjaajana näytelmässä, tämä askel on pieni ihmiselle, mutta tärkeä vallanhalulle.


    • soomi

      poikka toine persoona ja hänelle kaa oma kortti niinkus met teemmä.. sit sä saa ajaa kaks kertaa enämpi ja olla onnellinen sitte

    • ammattikuski.

      1. kytkin ajopiirturin ja nopeusanturin väliin, jolloin voi ajaessa pitää sen tauon (ei toki onnistu kaikissa autoissa, jossain voi olla ajopiirturi, nopeusmittari yms, samassa järjestelmässä)

      2. kortti pois loppupäiväksi/40 minutiksi , koska se on "omaa ajoa"

      3. tietokoneeseen kortinlukija, ja ohjelmisto, jolla voit muokata kortin tietoja

      • Puukengät hukassa

        Ettette juutakset tajua että se digikortti pysyy siellä pesässä vaikka kuinka olis kotimatkaa, ilman korttia ei ajeta metriäkään. Eikä sillä autolla myöskään ajella viikonlopun kauppareissuja, kaikki liikkuminen lasketaan työajaksi, ei ole enää erikseen "omaa" ajoa. Uskokaa se nyt ihan kerrasta, niin ei tarvitse täällä itkeä sakoista.
        Poliisi tulee olemaan huomattavan paljon tarkempi näiden touhottajien suhteen, kuin mitä aiemmin ehkä on oltu. Minun puolesta voisi ottaa lisenssit vittuun joka uunolta joka koittaa kusettaa, etenkin kun muut täällä yrittävät sinnitellä ajojaan säädösten mukaisesti. Todella typerää juttua täälläkin näkee, joka toisessa viestiketjussa samat pässit vinkumassa.


      • Näin on.
        Puukengät hukassa kirjoitti:

        Ettette juutakset tajua että se digikortti pysyy siellä pesässä vaikka kuinka olis kotimatkaa, ilman korttia ei ajeta metriäkään. Eikä sillä autolla myöskään ajella viikonlopun kauppareissuja, kaikki liikkuminen lasketaan työajaksi, ei ole enää erikseen "omaa" ajoa. Uskokaa se nyt ihan kerrasta, niin ei tarvitse täällä itkeä sakoista.
        Poliisi tulee olemaan huomattavan paljon tarkempi näiden touhottajien suhteen, kuin mitä aiemmin ehkä on oltu. Minun puolesta voisi ottaa lisenssit vittuun joka uunolta joka koittaa kusettaa, etenkin kun muut täällä yrittävät sinnitellä ajojaan säädösten mukaisesti. Todella typerää juttua täälläkin näkee, joka toisessa viestiketjussa samat pässit vinkumassa.

        jos ostan oman ison asuntoauton (vaaditaan C-kortti) tai oman pakun näköisen kuorma-auton, niin pitääkö silloinkin käyttää korttia/kiekkoa (vaikka autossa ei välttämättä edes ole lukijaa/piirturia)

        Eli kyllä kuormurillakin saa ajaa ihan laillsiesti sitä "omaa ajoa"


      • Nunnukalailai
        Näin on. kirjoitti:

        jos ostan oman ison asuntoauton (vaaditaan C-kortti) tai oman pakun näköisen kuorma-auton, niin pitääkö silloinkin käyttää korttia/kiekkoa (vaikka autossa ei välttämättä edes ole lukijaa/piirturia)

        Eli kyllä kuormurillakin saa ajaa ihan laillsiesti sitä "omaa ajoa"

        Se työajokki on rekisteröity elinkeinonharjoittamiseen, siinä se iso ero sun matkailuvaunuusi tai letukka pakuun, ja kun näin on, niin kaikki se ajo sillä työvälineellä on työajoa. Rautalankaakos tässä pitää etsiä, vai mikäs siinä niin vaikeata on ymmärtää. Omaa ajoa ajeta sillä omalla corollalla tai muulla minkä kukakin sitten sattuu omistamaan.


      • Just juu
        Nunnukalailai kirjoitti:

        Se työajokki on rekisteröity elinkeinonharjoittamiseen, siinä se iso ero sun matkailuvaunuusi tai letukka pakuun, ja kun näin on, niin kaikki se ajo sillä työvälineellä on työajoa. Rautalankaakos tässä pitää etsiä, vai mikäs siinä niin vaikeata on ymmärtää. Omaa ajoa ajeta sillä omalla corollalla tai muulla minkä kukakin sitten sattuu omistamaan.

        Eli siis omalla (kuorma)autolla ei saa ajaa ollenkaan omaa ajoa, ja aina, siis aina pitää käyttää kiekkoa :)

        On se elämä kankeeta, jos määki ostan vaikka ison asuntoauton, ja lähdel sillä käymään lidlissä, niin pitää täyttää kiekkoa, ja jos miesytävä haluu tulla ajamaan takas, niin uus kiekko vaan pesään, eiks joo?


      • vaikeus
        Nunnukalailai kirjoitti:

        Se työajokki on rekisteröity elinkeinonharjoittamiseen, siinä se iso ero sun matkailuvaunuusi tai letukka pakuun, ja kun näin on, niin kaikki se ajo sillä työvälineellä on työajoa. Rautalankaakos tässä pitää etsiä, vai mikäs siinä niin vaikeata on ymmärtää. Omaa ajoa ajeta sillä omalla corollalla tai muulla minkä kukakin sitten sattuu omistamaan.

        se nyt vaan on. Ajoaikalaki, niinkuin kaikki lait, alkaa määrittelyllä siitä milloin ja missä sitä sovelletaan. Ajoaikalakia sovelletaan kaupallisessa liikenteessä. Viikonlopun kauppareissut on selvä juttu, omaa ajoa jota ei ole kielletty missään, ei lueta työajoksi. Ongelma on vaan siinä että kun piirturia on käytettävä eli digikorttiin tulee merkintä kesken viikkolevon. Polliisisetä kun asiasta irvistelee niin kuskin tehtävä on kertoa miksi se piikki sieltä löytyy. Jos ei polliisisetä usko ja kirjottaa sakon niin homma jatkuu raastuvassa. Paitsi jos syyttäjä eli vallesmanni on ajan tasalla ja mitätöi sakon heti kiistämisen jälkeen.
        Harmaalla alueella liikutaan kun kuski pitää autoa kotona ja ajaa sillä työmatkansa, siitä saattaa tulla mielenkiintoinen kädenvääntö mistä se työaika oikeasti alkaa ja mihin se loppuu. Töitä ja ajoja kun on niin monenlaisia
        Rautalangasta jos ruvetaan vääntämään niin otetaan esimerkiksi yhden auton yrittäjä joka viikot ajaa Canterilla Lindorffin vaihtomattoja. Pitäisikö muka kauppa- ja viikonloppureissuja varten hankkia se Corolla erikseen?


      • Just ju
        vaikeus kirjoitti:

        se nyt vaan on. Ajoaikalaki, niinkuin kaikki lait, alkaa määrittelyllä siitä milloin ja missä sitä sovelletaan. Ajoaikalakia sovelletaan kaupallisessa liikenteessä. Viikonlopun kauppareissut on selvä juttu, omaa ajoa jota ei ole kielletty missään, ei lueta työajoksi. Ongelma on vaan siinä että kun piirturia on käytettävä eli digikorttiin tulee merkintä kesken viikkolevon. Polliisisetä kun asiasta irvistelee niin kuskin tehtävä on kertoa miksi se piikki sieltä löytyy. Jos ei polliisisetä usko ja kirjottaa sakon niin homma jatkuu raastuvassa. Paitsi jos syyttäjä eli vallesmanni on ajan tasalla ja mitätöi sakon heti kiistämisen jälkeen.
        Harmaalla alueella liikutaan kun kuski pitää autoa kotona ja ajaa sillä työmatkansa, siitä saattaa tulla mielenkiintoinen kädenvääntö mistä se työaika oikeasti alkaa ja mihin se loppuu. Töitä ja ajoja kun on niin monenlaisia
        Rautalangasta jos ruvetaan vääntämään niin otetaan esimerkiksi yhden auton yrittäjä joka viikot ajaa Canterilla Lindorffin vaihtomattoja. Pitäisikö muka kauppa- ja viikonloppureissuja varten hankkia se Corolla erikseen?

        Digikorttia/kiekkoa omassakin ajossa?

        Eli jos ostan itselleni vaikkapa ford transisin, jolla voin kuskata esim koiraa ja mökkitavaroita yms, niin pitääkö sun mielestä minun täyttää kiekko, aina kun lähden autolla liikkeelle, jos autossa kerran on piirturi xD


      • saksanseisojavoimaa
        Just ju kirjoitti:

        Digikorttia/kiekkoa omassakin ajossa?

        Eli jos ostan itselleni vaikkapa ford transisin, jolla voin kuskata esim koiraa ja mökkitavaroita yms, niin pitääkö sun mielestä minun täyttää kiekko, aina kun lähden autolla liikkeelle, jos autossa kerran on piirturi xD

        Kyse oli kortillisesta digipiirturista ,jotta ajoit hupia tai työajoa kortti pitää olla aina koneessa.Rautalangasta,Kortillista digi autoa ei saa liikuttaa ,jollei kortti ole koneessa ajat vaikka hupia ja kyydittet juoppoja.Esim,isäntä ei saa ajaa edes korjaamolle tai päällirakentajalle digi autolla ilman korttia, taikka hakea mukuloita koulusta/tarhasta jos nurkilla pyörii.Omaa ajoa ei yksinkertaisesti ole.


      • Just juu
        saksanseisojavoimaa kirjoitti:

        Kyse oli kortillisesta digipiirturista ,jotta ajoit hupia tai työajoa kortti pitää olla aina koneessa.Rautalangasta,Kortillista digi autoa ei saa liikuttaa ,jollei kortti ole koneessa ajat vaikka hupia ja kyydittet juoppoja.Esim,isäntä ei saa ajaa edes korjaamolle tai päällirakentajalle digi autolla ilman korttia, taikka hakea mukuloita koulusta/tarhasta jos nurkilla pyörii.Omaa ajoa ei yksinkertaisesti ole.

        itselleni vaikkapa 4000 kiloisen asuntoauton, jossa on jostain syystä digipiirturi, niin jokaisella, joka ajaa tätä asuntoautoa, pitää olla kuljettajakortti, ja sitä tulee myös käyttää?

        Entäs sitten jos ostan asuntoauton, jossa on jostain syystä normaali piirturi, niin pitääkö todellakin otta vaikkapa kuukauden lomaksi iso nippu kiekkoja mukaan, ja aina kun joku lapsistamme tms tulee puikkoihin, täytetään uudet kiekot :)

        On toi sun logiikka niin hyvä että...


      • vaikeus
        saksanseisojavoimaa kirjoitti:

        Kyse oli kortillisesta digipiirturista ,jotta ajoit hupia tai työajoa kortti pitää olla aina koneessa.Rautalangasta,Kortillista digi autoa ei saa liikuttaa ,jollei kortti ole koneessa ajat vaikka hupia ja kyydittet juoppoja.Esim,isäntä ei saa ajaa edes korjaamolle tai päällirakentajalle digi autolla ilman korttia, taikka hakea mukuloita koulusta/tarhasta jos nurkilla pyörii.Omaa ajoa ei yksinkertaisesti ole.

        Oikein:
        Jos autossa on piirturi sitä on käytettävä. Tuo asuntoautolomailu oliskin mielenkiintoista koska piirturissa ei ole paikkaa kuin kahdelle kiekolle, mites ne loput?

        Väärin
        Edelleenkin se laki kertoo mitkä ajot kuuluvat lain piiriin. Se että auto on rekisteröity ammattikäyttöön tarkoittaa että sitä saa ajaa ammatikseen mutta ei kiellä sen käyttöä myös hupiajoon. Mukuloiden hakeminen on omaa ajoa, kaikessa ajossa on käytettävä piirturia, työajot kuuluu lain piiriin. Kiekkpiirturiautossa ne omat ajot voi ajaa eri kiekolle jota ei tarvitse ratsiassa esitellä tai kiekkoon voi kirjata sen omaksi ajoksi. Digipiirturiin ei voi eritellä ajoja ja kaikki on muistissa, SE on ongelma.
        Yksinkertaisin ratkaisu on pitää erillistä ajopäiväkirjaa omista ajoista. Luultavaa on että asiasta tullaan myös riitelemään oikeudessa jos virkamiehet eivät asiaa muuten usko. Tästä tuleekin mieleen onko tuo saksanseisojavoima poliisikoirasta lähtöisin, kukaan aivojaan käyttävä kuljetusammattilainen ei noin yksisilmäisesti jankuttaisi samaa asiaa


      • mangneettitauko
        Just juu kirjoitti:

        itselleni vaikkapa 4000 kiloisen asuntoauton, jossa on jostain syystä digipiirturi, niin jokaisella, joka ajaa tätä asuntoautoa, pitää olla kuljettajakortti, ja sitä tulee myös käyttää?

        Entäs sitten jos ostan asuntoauton, jossa on jostain syystä normaali piirturi, niin pitääkö todellakin otta vaikkapa kuukauden lomaksi iso nippu kiekkoja mukaan, ja aina kun joku lapsistamme tms tulee puikkoihin, täytetään uudet kiekot :)

        On toi sun logiikka niin hyvä että...

        Digi kortti on aina oltava paikallaan mutta työaikalain ulkopuolella olevissa toissä piirturi pannaan OUT tilaan. Löytyy muuten päämenu, ajoneuvo, syötöt, OUT alkaa>

        (digi-piirturia pystyy huijaamaan pannaan mangneetti nopuisanturi lähelle vaihdelaatikon kupeeseen ja auto tauolle ja lähetään ajamaan vauhtimittari ja trippi ei ainokaan toimi sinä aikana mutta hyvä esim. metsäautoteillä ja tehdasaluella)


      • kiikari
        vaikeus kirjoitti:

        Oikein:
        Jos autossa on piirturi sitä on käytettävä. Tuo asuntoautolomailu oliskin mielenkiintoista koska piirturissa ei ole paikkaa kuin kahdelle kiekolle, mites ne loput?

        Väärin
        Edelleenkin se laki kertoo mitkä ajot kuuluvat lain piiriin. Se että auto on rekisteröity ammattikäyttöön tarkoittaa että sitä saa ajaa ammatikseen mutta ei kiellä sen käyttöä myös hupiajoon. Mukuloiden hakeminen on omaa ajoa, kaikessa ajossa on käytettävä piirturia, työajot kuuluu lain piiriin. Kiekkpiirturiautossa ne omat ajot voi ajaa eri kiekolle jota ei tarvitse ratsiassa esitellä tai kiekkoon voi kirjata sen omaksi ajoksi. Digipiirturiin ei voi eritellä ajoja ja kaikki on muistissa, SE on ongelma.
        Yksinkertaisin ratkaisu on pitää erillistä ajopäiväkirjaa omista ajoista. Luultavaa on että asiasta tullaan myös riitelemään oikeudessa jos virkamiehet eivät asiaa muuten usko. Tästä tuleekin mieleen onko tuo saksanseisojavoima poliisikoirasta lähtöisin, kukaan aivojaan käyttävä kuljetusammattilainen ei noin yksisilmäisesti jankuttaisi samaa asiaa

        Kuljettajan työ-aika on max 90t/kaksi-viikkojakso.Päivittäinen työaika max 13 tuntia,johon
        kuuluvat pakolliset tauotkin.Tämän ulkopuolella tehty työ on ilmoitettava työnantajalle,joka
        on vähennettävä tulevasta työajasta.Muu työ on tehtävä pimeesti,jos aikoo tehdä.
        Tämä on niin vaarallinen ammatti että sen enenpään ei voimat riitä. Piirturi Digi laitteissa ei
        ole "omaajo"lisiä.Epätarkat tiedot yksistää oikeuttavat sakotukseen.


      • vastaas nyt...
        mangneettitauko kirjoitti:

        Digi kortti on aina oltava paikallaan mutta työaikalain ulkopuolella olevissa toissä piirturi pannaan OUT tilaan. Löytyy muuten päämenu, ajoneuvo, syötöt, OUT alkaa>

        (digi-piirturia pystyy huijaamaan pannaan mangneetti nopuisanturi lähelle vaihdelaatikon kupeeseen ja auto tauolle ja lähetään ajamaan vauhtimittari ja trippi ei ainokaan toimi sinä aikana mutta hyvä esim. metsäautoteillä ja tehdasaluella)

        Jos mulla on Ford Transitin alustalla oleva 4000 kiloinen asuntoauto, jossa on jostain syystä ajopiirturi (en kyllä tiedä miksi on, mutta on näitä tullut nähtyä) niin pitääkö tosiaan aina kun ajaa omaa asuntoautoa, niin käyttää kiekkoa/korttia, ja kuskin vaihtuessa täyttää aina uusi kiekko.

        Ja ei tuohon edes magneettja tartte, senku vaan kytkin nopeusanturin väliin :)


      • just juu
        vaikeus kirjoitti:

        Oikein:
        Jos autossa on piirturi sitä on käytettävä. Tuo asuntoautolomailu oliskin mielenkiintoista koska piirturissa ei ole paikkaa kuin kahdelle kiekolle, mites ne loput?

        Väärin
        Edelleenkin se laki kertoo mitkä ajot kuuluvat lain piiriin. Se että auto on rekisteröity ammattikäyttöön tarkoittaa että sitä saa ajaa ammatikseen mutta ei kiellä sen käyttöä myös hupiajoon. Mukuloiden hakeminen on omaa ajoa, kaikessa ajossa on käytettävä piirturia, työajot kuuluu lain piiriin. Kiekkpiirturiautossa ne omat ajot voi ajaa eri kiekolle jota ei tarvitse ratsiassa esitellä tai kiekkoon voi kirjata sen omaksi ajoksi. Digipiirturiin ei voi eritellä ajoja ja kaikki on muistissa, SE on ongelma.
        Yksinkertaisin ratkaisu on pitää erillistä ajopäiväkirjaa omista ajoista. Luultavaa on että asiasta tullaan myös riitelemään oikeudessa jos virkamiehet eivät asiaa muuten usko. Tästä tuleekin mieleen onko tuo saksanseisojavoima poliisikoirasta lähtöisin, kukaan aivojaan käyttävä kuljetusammattilainen ei noin yksisilmäisesti jankuttaisi samaa asiaa

        Että jos mulla on asuntoauto, ja lähden kiertelemään sen kanssa eurooppaa, ja on vaikkapa neljä eri kuskia, niin täytyy kokoajan pitää kahden kulejttajan kiekkoa sisällä, ja kirjoittaa jompi kumpi "ulos" kun kolmas tai neljäs kuski tulee puikkoihin? entäs kukas noita asuntoauton keikkoja sitten rupee katsomaan?


      • R Reipas
        kiikari kirjoitti:

        Kuljettajan työ-aika on max 90t/kaksi-viikkojakso.Päivittäinen työaika max 13 tuntia,johon
        kuuluvat pakolliset tauotkin.Tämän ulkopuolella tehty työ on ilmoitettava työnantajalle,joka
        on vähennettävä tulevasta työajasta.Muu työ on tehtävä pimeesti,jos aikoo tehdä.
        Tämä on niin vaarallinen ammatti että sen enenpään ei voimat riitä. Piirturi Digi laitteissa ei
        ole "omaajo"lisiä.Epätarkat tiedot yksistää oikeuttavat sakotukseen.

        Tässä nimenomaan on kyse siitä kun ei olla töissä. Esim tuo ylläoleva kysymys jakariautoYRITTÄJÄSTÄ joka ei hanki henkilöautoa lainkaan vaan ajaa kaikki ajonsa sillä työkalulla. Liikkumisen vapaus on senverran perusoikeus että sitä ei voi rajoittaa eikä sakottaa työaikalain valvonnan perusteella, ei siis myöskään epätarkkojen tietojen perusteella. Itse en ole onneksi vielä joutunut digikoneeseen tutustumaan mutta pelkään pahoin että asiasta syntyy aivan turhaa selvittelya, nimenomaan sentakia että systeemi ei mukamas tunne muuta kuin työajon eikä virkavalta tunnu ottavan asiaa senvertaa vakavasti että antaisi toimintaohjeita muulle kuin työajolle.


      • Jeesustelija
        just juu kirjoitti:

        Että jos mulla on asuntoauto, ja lähden kiertelemään sen kanssa eurooppaa, ja on vaikkapa neljä eri kuskia, niin täytyy kokoajan pitää kahden kulejttajan kiekkoa sisällä, ja kirjoittaa jompi kumpi "ulos" kun kolmas tai neljäs kuski tulee puikkoihin? entäs kukas noita asuntoauton keikkoja sitten rupee katsomaan?

        Olisi niin vitun tyhmä, että ostaisin tuollaisen matkailuauton riesaksi, siis jossa on piirturilaite, kyllähän niistä saa vittu jo töissä tarpeeksi :)


      • vastattu
        just juu kirjoitti:

        Että jos mulla on asuntoauto, ja lähden kiertelemään sen kanssa eurooppaa, ja on vaikkapa neljä eri kuskia, niin täytyy kokoajan pitää kahden kulejttajan kiekkoa sisällä, ja kirjoittaa jompi kumpi "ulos" kun kolmas tai neljäs kuski tulee puikkoihin? entäs kukas noita asuntoauton keikkoja sitten rupee katsomaan?

        ...jossain toisessa ketjussa tällä palstalla varmaan lähemmäs vuosi sitten. En nyt jaksa niitä tarkkoja perusteluja alkaa kaivamaan, mutta yksityiskäytössä oleva kuorma-auto tai korkeintaan 15 paikkainen linja-auto ei ole piirturin käyttöpakon alaisuudessa, eikä piirturia tarvitse edes asentaa. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että rekisteriotteessakin lukee sitten "ajoneuvon käyttö: YKSITYINEN". Luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröidyllä autolla ei edelleenkään mun käsitykseni mukaan voi ajella omia ajoja.


      • Juuri näin
        Jeesustelija kirjoitti:

        Olisi niin vitun tyhmä, että ostaisin tuollaisen matkailuauton riesaksi, siis jossa on piirturilaite, kyllähän niistä saa vittu jo töissä tarpeeksi :)

        No mikään lakihan ei varmaankaan edellytä että asuntoautossa pitis piirturi olla, joten voihan sen ottaa siitä pois, ja laittaa sen tilalle vaikkapa DVD-soittimen.

        Mutta oletettiinkin tilannetta, että se piirturi on siellä...


      • no kerro nyt...
        vastattu kirjoitti:

        ...jossain toisessa ketjussa tällä palstalla varmaan lähemmäs vuosi sitten. En nyt jaksa niitä tarkkoja perusteluja alkaa kaivamaan, mutta yksityiskäytössä oleva kuorma-auto tai korkeintaan 15 paikkainen linja-auto ei ole piirturin käyttöpakon alaisuudessa, eikä piirturia tarvitse edes asentaa. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että rekisteriotteessakin lukee sitten "ajoneuvon käyttö: YKSITYINEN". Luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröidyllä autolla ei edelleenkään mun käsitykseni mukaan voi ajella omia ajoja.

        piirturia isoon asuntoautoon, tai esim Hummeriin, tai johonkin muuhun limusiiniin.

        Mutta juuri sanottiin "jos on piiruri, sitä on käytettävä aina, myös "omassa ajossa" ja merkitä kiekon taakse tai ajopäiväkirjaan mitkä on omaa ajoa"

        Ja yhtäkkiä ootkin sitä mieltä, että piiruria ei pidä käyttää omassa ajossa, vaikka sellainen olisikin.

        Voisit jo päättää...


      • rekkakuski retunen
        no kerro nyt... kirjoitti:

        piirturia isoon asuntoautoon, tai esim Hummeriin, tai johonkin muuhun limusiiniin.

        Mutta juuri sanottiin "jos on piiruri, sitä on käytettävä aina, myös "omassa ajossa" ja merkitä kiekon taakse tai ajopäiväkirjaan mitkä on omaa ajoa"

        Ja yhtäkkiä ootkin sitä mieltä, että piiruria ei pidä käyttää omassa ajossa, vaikka sellainen olisikin.

        Voisit jo päättää...

        Jos on yksityiskäytössä oleva kuorma-autoksi rekisteröity ajoneuvo,ei tarvi piirturikiekkoa käyttää. Ei siinä tarvi mitään selitellä jos on jollain lomamatkalla,katsastuksessa kuitenkin täytyy olla todistus piirturin tarkastuksesta. (Oliskohan vähän rahastuksen makua?)


      • Kiikari
        R Reipas kirjoitti:

        Tässä nimenomaan on kyse siitä kun ei olla töissä. Esim tuo ylläoleva kysymys jakariautoYRITTÄJÄSTÄ joka ei hanki henkilöautoa lainkaan vaan ajaa kaikki ajonsa sillä työkalulla. Liikkumisen vapaus on senverran perusoikeus että sitä ei voi rajoittaa eikä sakottaa työaikalain valvonnan perusteella, ei siis myöskään epätarkkojen tietojen perusteella. Itse en ole onneksi vielä joutunut digikoneeseen tutustumaan mutta pelkään pahoin että asiasta syntyy aivan turhaa selvittelya, nimenomaan sentakia että systeemi ei mukamas tunne muuta kuin työajon eikä virkavalta tunnu ottavan asiaa senvertaa vakavasti että antaisi toimintaohjeita muulle kuin työajolle.

        Kokeilkaa,suosittelen Keski-Euroopan matkaa.Siellä huomioidaan vieraiden kalusto,samat
        lait käytössä kuin meillä.Opetus on tehokasta ja muistiin menevää.Pitää vain varata tukeva
        rahapussi mukaan, jos kotia haluaa palata.Opetus on maksullista.
        Kaikki jotka ovat varustetut piirturi tai digi laiteella ovat ajo ja lepo-aikalain alaisia.
        Kuljettajan ammatti on niin vaarallinen ettei sitä saa rasittaa kuin 13 t. aikana vuorokaudesta.Tämän takia vapaa-aikana on käytettävä kevyttä paketti-autoa tai henkilö-
        autoa jotka ovat sallittuja. Lentäjät ja lääkäri voivat tehdä yli-töitä vaikka kellon ympäri,
        koska heidän työnsä on vaarattomampaa. Näin laki määrittelee asia.


      • No päätäs nyt :)
        rekkakuski retunen kirjoitti:

        Jos on yksityiskäytössä oleva kuorma-autoksi rekisteröity ajoneuvo,ei tarvi piirturikiekkoa käyttää. Ei siinä tarvi mitään selitellä jos on jollain lomamatkalla,katsastuksessa kuitenkin täytyy olla todistus piirturin tarkastuksesta. (Oliskohan vähän rahastuksen makua?)

        Päätä jos miten tuo asia sinun mielestä menee, äsken olit sitä mieltä että piirturia käytetään AINA oli ajo yksityistä, omaa tai työajoa, ja nyt ootkin sitä mieltä että omalla autolla ajaessa ei pidä käyttää kiekkoa/korttia, vaikka piirturi autossa olisikin..

        Eli päätä jos miten tuo asia sun mielestä menee...

        Tulee muuten mieleen yksi turkulainen kuljetusliike, jossa kuskit pitää kuromureita aina kotipihallaan työajan ulkopuolella ja varsinainen päämaja josta tavarat haetaan, on 50 kilometrin päässä, ja kyllä ne kuljettajat sen kiekon laittaa koneeseen kun on päämajassa, ja ottaa pois kun on lähdössä kotiin.


      • löpö2
        Kiikari kirjoitti:

        Kokeilkaa,suosittelen Keski-Euroopan matkaa.Siellä huomioidaan vieraiden kalusto,samat
        lait käytössä kuin meillä.Opetus on tehokasta ja muistiin menevää.Pitää vain varata tukeva
        rahapussi mukaan, jos kotia haluaa palata.Opetus on maksullista.
        Kaikki jotka ovat varustetut piirturi tai digi laiteella ovat ajo ja lepo-aikalain alaisia.
        Kuljettajan ammatti on niin vaarallinen ettei sitä saa rasittaa kuin 13 t. aikana vuorokaudesta.Tämän takia vapaa-aikana on käytettävä kevyttä paketti-autoa tai henkilö-
        autoa jotka ovat sallittuja. Lentäjät ja lääkäri voivat tehdä yli-töitä vaikka kellon ympäri,
        koska heidän työnsä on vaarattomampaa. Näin laki määrittelee asia.

        Aijaa, että jos lähden kiertämään suomea tai eurooppaa 3510 kiloisella Ducaton kuormurilla, ja siinä on siellä alhaalla ajopiirturi, niin pitää käyttää kiekkoa, ja noudattaa työ ja lepoaikalakeja yms.

        Mutta taasen jos lähden kiertämään suomea tai eurooppaa 3510 kiloisella Ducaton kuormurilla, ja siellä on alhallaa ajopiirturin tilalla kätevä säilytyslokero esim auton papereille, niin saan paahtaa vaikka vuorokouden ympäri, eikä kellään ole mitään sanomista asiaan?


      • vastattu
        vastaas nyt... kirjoitti:

        Jos mulla on Ford Transitin alustalla oleva 4000 kiloinen asuntoauto, jossa on jostain syystä ajopiirturi (en kyllä tiedä miksi on, mutta on näitä tullut nähtyä) niin pitääkö tosiaan aina kun ajaa omaa asuntoautoa, niin käyttää kiekkoa/korttia, ja kuskin vaihtuessa täyttää aina uusi kiekko.

        Ja ei tuohon edes magneettja tartte, senku vaan kytkin nopeusanturin väliin :)

        Sinä voisit ajaa sen ransittisi vaikka kaatopaikalle kaatopaikalle viedessä ei tarvita kiekkoa eikä korttia


      • päätetty
        No päätäs nyt :) kirjoitti:

        Päätä jos miten tuo asia sinun mielestä menee, äsken olit sitä mieltä että piirturia käytetään AINA oli ajo yksityistä, omaa tai työajoa, ja nyt ootkin sitä mieltä että omalla autolla ajaessa ei pidä käyttää kiekkoa/korttia, vaikka piirturi autossa olisikin..

        Eli päätä jos miten tuo asia sun mielestä menee...

        Tulee muuten mieleen yksi turkulainen kuljetusliike, jossa kuskit pitää kuromureita aina kotipihallaan työajan ulkopuolella ja varsinainen päämaja josta tavarat haetaan, on 50 kilometrin päässä, ja kyllä ne kuljettajat sen kiekon laittaa koneeseen kun on päämajassa, ja ottaa pois kun on lähdössä kotiin.

        Voi sitä käyttää tai voi olla käyttämättäkkiiii


      • tahroja paperilla
        päätetty kirjoitti:

        Voi sitä käyttää tai voi olla käyttämättäkkiiii

        kiekkoja tulee ja menee... kyllä niitä maailmaan mahtuu ;)


      • Homosuhari
        tahroja paperilla kirjoitti:

        kiekkoja tulee ja menee... kyllä niitä maailmaan mahtuu ;)

        ...tuo ajoaika homma.
        Toki ymmärrän, että kuljettajan täytyy levätä ja pitää taukoja ettei tule romua ja ruumiita. Ja jotenkin näitä taukoja on pakko määrätä ja valvoa, kun maalaisjärki ei toimi. Kyllähän sitä kun on muutaman tunnin veivannut, niin tekee jo mieli kaartaa kahville.

        Olen vasta hiljattain aloitellut yhdistelmähommia ja huomannut miten hankalia nuo ajoajat ovat. Kun määränpäähän on enää vain vajaan tunnin matka, niin sitten pitäisi heittäytyä 45 minuutiksi tien varteen potkimaan kiviä. Ja taukoja ei voi pitää silloin, kun vatsa sanoo, että on ruoka-aika, kun pitää passailla ja venytellä ajoa seuraavaan lastaukseen, että saisi ajoajat nollattua. Rasittavaa kikkailua, kun ei ole vielä pelisilmää, että miten tauot ajoittaa, niin että pääsee perille ilman turhia ja ylimääräisiä taukoja.


      • vökö
        Homosuhari kirjoitti:

        ...tuo ajoaika homma.
        Toki ymmärrän, että kuljettajan täytyy levätä ja pitää taukoja ettei tule romua ja ruumiita. Ja jotenkin näitä taukoja on pakko määrätä ja valvoa, kun maalaisjärki ei toimi. Kyllähän sitä kun on muutaman tunnin veivannut, niin tekee jo mieli kaartaa kahville.

        Olen vasta hiljattain aloitellut yhdistelmähommia ja huomannut miten hankalia nuo ajoajat ovat. Kun määränpäähän on enää vain vajaan tunnin matka, niin sitten pitäisi heittäytyä 45 minuutiksi tien varteen potkimaan kiviä. Ja taukoja ei voi pitää silloin, kun vatsa sanoo, että on ruoka-aika, kun pitää passailla ja venytellä ajoa seuraavaan lastaukseen, että saisi ajoajat nollattua. Rasittavaa kikkailua, kun ei ole vielä pelisilmää, että miten tauot ajoittaa, niin että pääsee perille ilman turhia ja ylimääräisiä taukoja.

        Eikö ole todellakin fiksuin pitää ne tauot,kuten useammat ovat jo asiasta maininneet. Sinua ei voida irtisanoa ainakaan sillä perustein,että noudatat lakia. Ja jos irtisanotaan niin tiedät paikan mihin lompsit seuraavaksi.. eli oikeustalolle. jos sut vaikka irti sanottais muilla perustein esim. ajovähentyneet,niin taas oikeustalolle ja se saadaan selville sieltä johtajalta ennenpitkään. Offtopic:ia tuli ihan roppakaupalla. :) Aiheeseen palaten vielä. Digipiirturia ei voi huijata mitenkään,ei magneeteilla eikä katkasijoilla koska pitäs olla melkonen kaveri veisteleen juttua,että ittes pois tilanteesta ilman sakkoa puhuisit. Pieni lääke kuitenkin löytyy.. jos tulee pieniä rikkeitä,eli ylityksiä,niin ota piirturista tuloste ja kirjaa ylös syy miksi näin tapahtui,ajat,paikkakunta ja muuta aiheeseen liittyvää mitä tulee mieleen. Itse olen välttänyt kymmenet sakot tuloste selityksillä. Kohtuuden rajoissa tietenkin harjoittaa sitä toimintaa. Hox!! muista suljetuilla alueilla,jota ovat esim. terminaalien pihat,lentokenttä terminaalit ja yms muut suljetut alueet.. Siis jos joudut liikuttamaan paljon autoa ed. mainituilla alueilla mistä tulee "turhaa" ajoa joka syö ajoaikaa,niin OUT-toiminto päälle.. se on sallittua se! ja siinä on yhenkään Åkermanin turha rueta mitään lässyttään,että ei näin sais tehdä.


      • NäprääjäX
        mangneettitauko kirjoitti:

        Digi kortti on aina oltava paikallaan mutta työaikalain ulkopuolella olevissa toissä piirturi pannaan OUT tilaan. Löytyy muuten päämenu, ajoneuvo, syötöt, OUT alkaa>

        (digi-piirturia pystyy huijaamaan pannaan mangneetti nopuisanturi lähelle vaihdelaatikon kupeeseen ja auto tauolle ja lähetään ajamaan vauhtimittari ja trippi ei ainokaan toimi sinä aikana mutta hyvä esim. metsäautoteillä ja tehdasaluella)

        Uusimmissa(autot joissa EBS5) ei toimi toi makneetti jutska. Jää vika näytölle vaikka poistat mangneetin. Saa poistettua vain merkki testerillä.


      • Mutta...
        vökö kirjoitti:

        Eikö ole todellakin fiksuin pitää ne tauot,kuten useammat ovat jo asiasta maininneet. Sinua ei voida irtisanoa ainakaan sillä perustein,että noudatat lakia. Ja jos irtisanotaan niin tiedät paikan mihin lompsit seuraavaksi.. eli oikeustalolle. jos sut vaikka irti sanottais muilla perustein esim. ajovähentyneet,niin taas oikeustalolle ja se saadaan selville sieltä johtajalta ennenpitkään. Offtopic:ia tuli ihan roppakaupalla. :) Aiheeseen palaten vielä. Digipiirturia ei voi huijata mitenkään,ei magneeteilla eikä katkasijoilla koska pitäs olla melkonen kaveri veisteleen juttua,että ittes pois tilanteesta ilman sakkoa puhuisit. Pieni lääke kuitenkin löytyy.. jos tulee pieniä rikkeitä,eli ylityksiä,niin ota piirturista tuloste ja kirjaa ylös syy miksi näin tapahtui,ajat,paikkakunta ja muuta aiheeseen liittyvää mitä tulee mieleen. Itse olen välttänyt kymmenet sakot tuloste selityksillä. Kohtuuden rajoissa tietenkin harjoittaa sitä toimintaa. Hox!! muista suljetuilla alueilla,jota ovat esim. terminaalien pihat,lentokenttä terminaalit ja yms muut suljetut alueet.. Siis jos joudut liikuttamaan paljon autoa ed. mainituilla alueilla mistä tulee "turhaa" ajoa joka syö ajoaikaa,niin OUT-toiminto päälle.. se on sallittua se! ja siinä on yhenkään Åkermanin turha rueta mitään lässyttään,että ei näin sais tehdä.

        ...tässä maailmassa on vielä niitä, jotka asuvat kopissa viikon ja haluaisivat tehä työnsä, ja tulla kotiin, eikä vaan lähtee sinne nukkumaan. Sitä se periaatteessa on... Jokaisen on omat rajansa tunnettava. Jos silmät alkaa painaa liikaa, niin NUKKUMAAN!!! Mutta näitä lakia ei ole suunniteltu loppuun. Jos oot siinä ammatissa, missä ei tarvii oikeestaan muuta kuin ajaa, niin jossain vaiheessa lakia noudattaessa sinun on ruettava nukkumaan kaheltatoista päivällä, ja lähettävä yöks ajamaan. Laki pitäis olla esim. 16 työaika, jonka saa käyttää vaikka kokonaan ajamiseen.
        Ja lakia vois myös muuttaa niin, että jos tulkitaan että kuljettaja nukku rattiin, kortti pois TOSI pitkäks aikaa.


      • Kiitti etukäteen.
        Mutta... kirjoitti:

        ...tässä maailmassa on vielä niitä, jotka asuvat kopissa viikon ja haluaisivat tehä työnsä, ja tulla kotiin, eikä vaan lähtee sinne nukkumaan. Sitä se periaatteessa on... Jokaisen on omat rajansa tunnettava. Jos silmät alkaa painaa liikaa, niin NUKKUMAAN!!! Mutta näitä lakia ei ole suunniteltu loppuun. Jos oot siinä ammatissa, missä ei tarvii oikeestaan muuta kuin ajaa, niin jossain vaiheessa lakia noudattaessa sinun on ruettava nukkumaan kaheltatoista päivällä, ja lähettävä yöks ajamaan. Laki pitäis olla esim. 16 työaika, jonka saa käyttää vaikka kokonaan ajamiseen.
        Ja lakia vois myös muuttaa niin, että jos tulkitaan että kuljettaja nukku rattiin, kortti pois TOSI pitkäks aikaa.

        Pakko kysyä että tarviiko käyttää piirturia matkailuautossa jos kierrän maata tai ulkomaata?


      • typy000

        ajeletko aina "loppupäivän" tyhjällä autolla..?? miten selität ratsiassa ,, jos on kuorma päällä? ei taida omat ajot mennä läpi ;)


      • pitkälinja
        typy000 kirjoitti:

        ajeletko aina "loppupäivän" tyhjällä autolla..?? miten selität ratsiassa ,, jos on kuorma päällä? ei taida omat ajot mennä läpi ;)

        Mulla kävi hassusti sen magneetin kanssa. Maantieratsiassa katsastusmies kurkkasi runkoa. Sillä oli päässä
        suikka missä metallikokardi. Yhtäkkiää se lakki lensi vaihdelaatikon päälle, mulla oli siinä se magneetti ja se imi sen kokardin ja ruuvimeisselin. Täytyy hommata pikkasen heikomman magneetin.


      • bgädbldä
        typy000 kirjoitti:

        ajeletko aina "loppupäivän" tyhjällä autolla..?? miten selität ratsiassa ,, jos on kuorma päällä? ei taida omat ajot mennä läpi ;)

        Kunhan on oikein ajettu. Liikkumisvapaus on perusvapaus eikä sitä voida rajoittaa työnteon valvontaan tehtyjen sääntöjen perusteella


      • scaniar440
        saksanseisojavoimaa kirjoitti:

        Kyse oli kortillisesta digipiirturista ,jotta ajoit hupia tai työajoa kortti pitää olla aina koneessa.Rautalangasta,Kortillista digi autoa ei saa liikuttaa ,jollei kortti ole koneessa ajat vaikka hupia ja kyydittet juoppoja.Esim,isäntä ei saa ajaa edes korjaamolle tai päällirakentajalle digi autolla ilman korttia, taikka hakea mukuloita koulusta/tarhasta jos nurkilla pyörii.Omaa ajoa ei yksinkertaisesti ole.

        Nyt kyllä äijä puhut paskaa! Toinen digipiirturillinen Transit jo menossa ja monesti on pidätelty ja kyselty papereita yms. Näissä yksityis ajoneuvoissa EI TARVITSE käyttää sitä digipiirturi korttia. Kuorma auto joka on rekisteröity ELINKEINOINHARJOITTAMISEEN pitää(isi) käyttää sitä kiekkoa/korttia vaikka veisit sen huoltamolle. Ns omaa ajoa ei ole siinä olet oikeassa mutta ammatillinen ja yksityinen ajo on erikseen laissakin määritelty. Hauskaa kesän odotusta kaikille!


      • Juhana Siiankutittaj
        Just juu kirjoitti:

        Eli siis omalla (kuorma)autolla ei saa ajaa ollenkaan omaa ajoa, ja aina, siis aina pitää käyttää kiekkoa :)

        On se elämä kankeeta, jos määki ostan vaikka ison asuntoauton, ja lähdel sillä käymään lidlissä, niin pitää täyttää kiekkoa, ja jos miesytävä haluu tulla ajamaan takas, niin uus kiekko vaan pesään, eiks joo?

        Käytäppä sinä vaikka aurinkoa karttanasi, jos sinulla niitä miesystäviä on useampia, kayttäkää ihmeessä kondomia.


      • arska953
        Just juu kirjoitti:

        Eli siis omalla (kuorma)autolla ei saa ajaa ollenkaan omaa ajoa, ja aina, siis aina pitää käyttää kiekkoa :)

        On se elämä kankeeta, jos määki ostan vaikka ison asuntoauton, ja lähdel sillä käymään lidlissä, niin pitää täyttää kiekkoa, ja jos miesytävä haluu tulla ajamaan takas, niin uus kiekko vaan pesään, eiks joo?

        Liikenne luvallisella autolla ei omaa ajoa ajeta.Kaikki on yritysajoa.


      • arska953
        Just ju kirjoitti:

        Digikorttia/kiekkoa omassakin ajossa?

        Eli jos ostan itselleni vaikkapa ford transisin, jolla voin kuskata esim koiraa ja mökkitavaroita yms, niin pitääkö sun mielestä minun täyttää kiekko, aina kun lähden autolla liikkeelle, jos autossa kerran on piirturi xD

        Pitää jos se on yritykselle rekisteröity tai liikenneluvallinen


    • Digi valvontaa

      Helsingissä on parisataa linja-autoa, suurin osa MB Sprinttereitä näyttävät
      tavallisilta pakuilta mutta niissä on piirturit, auton tunnistat 100km lätkästä.
      Kukaan ei valvo ajoaikamääräyksiä, ratsiassa 99% saisi sakot !!
      Rekkakuskit teitähän ratsataan mutta mites nämä ? samat on säännöt.

    • Jokke Jokeltaja

      Olkaahan nyt pojat tarkkoja, kun menette rekisteröimään sen omassa käytössänne olevan ylipainoisen matkailuautonne, että laitatte sen ruksin siihen ruutuun, jossa lukee käyttötarkoituksena yksityinen. Näin teidän ei tarvitse käyttää piirturissa kiekkoa eikä digipiirturissa digikorttia suurimmassa osassa maailmaa. Johonkin todella kauas kun lähdette, niin kannattaa tutustua paikalliseen lainsäädäntöön, joka saattaa vaatia sitä käyttämään jos laite autosta löytyy.

      Ja jos työautoanne rekisteröitäessä ruksi on osunut ruutuun, jonka mukaan auton käyttötarkoitus on elinkeinon harjoittaminen, niin käyttäkää aina sitä kiekkoa tai korttia, oli kyseessä sitten työajo tai ei. Suurin osa porukasta kun näyttää unohtaneen, että työaikalainsäädännön mukaan meitä koskettaa myös ajo- ja lepoaikalainsäädäntö, jolle ei merkkaa mitään se, että maksetaanko ajamastasi ajasta palkkaa vai ei.

      Ja näille "omaa ajoa" työautoillaan ajaville vielä ikäväkseni ilmoitan, että siitä rekisteröintipaperista puuttuu kohta, jonka ruksaamalla käyttötarkoitus olisi elinkeinon harjoittamisen lisäksi yksityisajo. Joten hommatkaa vaikka joku pakuksi rekisteröity halpa veronkiertoauto, jota sitten tankkaatte vaikka firman kortilla, laitonta sekin, mutta suhteellisen pieni riski jäädä kiinni...

      Oma ajo, hah hah, naurattaa ihan jo terminäkin, mistä tällainenkin näköjään suht yleinen termi on rahtipiireihin levinnytkin, kun ei tällaista taida tuntea mikään laki tai asetus...

    • 2+2

      Olet oikeilla jäljillä. Ongelma ei ole pitääkö piirturia käyttää vai ei. Ongelma on milloin ajoaika on ajo- ja leposääntöjen alaista. Sen voi itsekukin tarkastaa isosta kirjasta. Kuorma-auton kanssa niitä sääntöjä noudatetaan tavaraliikenteessä. Erikseen on mainittu että tavaraliikennettä on myös tyhjänä ajo lastaamaan tai paluu purun jälkeen. Siinä se sitten onkin. Siellä ei muistaakseni sanota mitään siitä että auto käytetään huollossa tai katsastuksessa. Niinpä tiukasti tulkiten noita ajoja ei lasketa mukaan päivittäisiin eikä viikottaisiin ajotunteihin vaikka ne ovat selkeästi työaikaa.
      Olet oikeassa että laki ei tunne omaa ajoa, ei sen tarvitse. Se tuntee vain sen ajoajan joka lasketaan niihin säädeltyihin tunteihin. Kaikki muu on sitten sitä omaa ajoa jota niin kauhistelet. Kauppareissut ym. ja jopa tuo huollossa käynti kun tiukille vedetään.
      Sillä mitä rekisteriotteessa lukee ei ole paljon merkitystä. Vaihtoehdot kun on yksityinen ja luvanvarainen, lisänä muu (vuokraamot) ja autokaupan varastovakuutus. Siinä ne taisi ollakin. Rautakaupan kuormuri jolla kiistatta ajetaan tavaraa on rekisteröity yksityiseksi jos sillä ei ole liikennelupaa.
      Niinpä kun lähden kesken viikkolevon työajokilla kauppaan ei viikkolepo katkea. Kiekko joka siellä pyörii ei mene siihen kasaan jonka esittelen poliisille ratsiassa, se kun on sitä omaa ajoa.
      Digipiirturin kanssa tuleekin isompi murhe. Siinä on OUT-tila mutta sen käyttö on erikseen kielletty muualla kuin suljetulla alueella. Jos pitää kortin koneessa joutuu omista ajoista pitämään erikseen kirjaa. Oikeusturvan kannalta on iso ongrlma että yksilö joutuu tekemään selkoa vapaa-ajastaan vain ammattinsa vuoksi. Käännetty todistustaakka eli pakko todistaa oma syyttönyytensä ei kuulu länsimaiseen oikeusjärjestelmään. Lisäksi poliisin ammattotaidottomuus ja asenne tuottavat luultavasti ongelmia kun tälläista ajopäiväkirjaa esittelee. Mitäpä tehdä kun digitaali antaa myös ajo ilman korttia herjaa? Palkkakuskin tietysti on helppo sanoa poliisille että kysy auton omistajalta kuka sillä on ajanut, minä vastaan vain niistä tunneista mitä digikortilta löytyy.

    • Jokke Jokeltaja

      Edelleenkin korostan, että sitä omaa ajoa ei ole olemassa, sellainen on elinkeinon harjoittamiseen tarkoitetulla ajoneuvolla kielletty verotuksellisista syistä. Kuljetusalan kohdalla tätä asiaa ei ole kovastikaan valvottu ja poliiseillakin on varmasti yhtä monta tulkintaa asioista kuin mitä näyttää rahtareillakin olevan. Lähinnä viimeksi muistaisin asiasta olleen puhetta lähinnä rakennusalan kohdalla, kun viranomaiset huolestuivat siitä, miten elinkeinon harjoittamiseen hankituilla pakettiautoilla ajettiin yksityistä ajoa yhä enenevässä määrin ja valvonta on vaikeaa, koska ajon todistaminen yksityiseksi on vaikeata. Kuljetusalan kohdalla tuskin ollaan kovin huolestuneita, koska polttoainekulut pitävät nämä "omat ajot" suhteellisen pieninä. Mutta mutta, yksinkertaisuudessaan on kyse siitä, että autoja, joihin saadaan verotusetua, ei hankittaisi yksityiseen käyttöön.

      Tuo digipiirturin "out of scope"-toiminto on tosiaankin tarkoitettu käytettäväksi lähinnä satamissa, kun autoa joudutaan siirtämään lauttaan kesken tauon tai sitten esimerkiksi korjaamolla kun halutaan varmistaa, ettei piirturiin tule merkintää ilman korttia ajosta kun korjaamohenkilökunta siirtää autoa halliin ja ulos. Nimittäin digipiirturi tallentaa koko ajan tietoa sen kortin lisäksi myös omaan muistiinsa ja sinne tallentuu myös kaikki ajot ilman korttia kestoineen sun muine tietoineen ja piuhan avulla ne sieltä tarvittaessa sitten saadaan ulos.

      Ja näin yleisesti, kaikki ajo, mitä ajat autolla, jossa on piirturin käyttöpakko, lasketaan ajoajaksi, ikävä kyllä. Työajaksi sitä ei kai välttämättä ole pakko laskea, eli palkaton ajelu vaikkapa lastaamaan ei lyhennä päivittäistä työaikaa, vaikka se varsinaista ajoaikaa syökin. Oli miten oli, todella monimutkaisia asioita ja toivoisin virallisilta tahoilta enemmän tiedotusta ja koulutusta sekä työaikalainsäädännön, että ajo- ja lepoaikalainsäädännön osalta.

    • 2+2

      Kyllä sä olet sinnikäs, pakko myöntää. Asiapuoli kuitenkin heittää niin pahasti että pakko oikoa pahimpia mokia.
      Verotukseen en aiemmin puuttunutkaan. Verottajalla ei ole valtuuksia kiellää ajamista. Se minkä verottaja voi tehdä on verottaa autoedusta. Hiacella ajavat T:mi remonttireiskat joutuvat pitämään ajopäiväkirjaa juuri tämän takia ja periaatteessa olisi mahdollista että palkkakuskillekin lätkäistäisiin verotettavaa omista ajoista. Verotus ja ajoaikasäännöt ovat siis kaksi eri asia.
      Digin OUT-asento on sitten tarkoitettu nimenomaan työskentelyyn eli ajamiseen suljetulla alueella, tehdas-, työmaa-alue tai satama. Laivaan ajamiseen sieltä löytyy oma asentonsa. Herääkin siis kysymys mikä mies oikein olet ja miksi esität väitteitäsi tällä foorumila? Autonkuljettaja kun olisi äskeisen tiennyt.
      Viimeisen väitteesi osalta toistan kehotukseni tutustua direktiiviin. Se todellakin kertoo että sitä sovelletaan kuorma-autoilla vain tavaraliikenteessä. Se nimenomaan mainitsee että lepoaika on aikaa jonka kuljettaja saa käyttää haluamallaan tavalla. Siis vaikka käymällä autolla kaupassa, mummolassa tai mökillä. Ihan sanatarkka lainaus mielenkiintoisesta kohdasta menee näin:
      "5. Kuljettajan on kirjattava "muuksi työksi" 4 artiklan e alakohdassa tarkoitettu aika ja aika, jonka hän käyttää ajaessaan tämän asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle kuuluvia kaupallisia tarkoituksia varten käytettävää ajoneuvoa"

      Tuota viimeistä en itsekään muistanut. Niin hullulta kuin tuntuukin niin tuossa nimenomaan määrätään kirjaamaan ne omat ajot muuksi työksi, ei ajoajaksi.

      Siitä olen kanssasi samaa mieltä että lisätiedottamista näistä asioista tarvittaisiin. Paha vaan että ennen kuin voi tiedottaa pitäisi tiedottajan ymmärtää asia itse. Viranomaistaholla on yleisesti tapana mennä yli siitä missä aita on matalin ja jättää vaikeammat kohdat huomiotta tai tyrkyttää varman päälle olevia omia tulkintoja totuutena. Ei tarvitse kuin lukea laki ammattipätevyydestä ja verrata sitä Trafin ohjeisiin niin ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa

    • Jokke Jokeltaja

      Jep, olet oikeassa tuosta out of scope-toiminnon käytöstä, sitä tosiaan käytetään suljetulla alueella ja tiealueen ulkopuolella tapahtuvissa ajoissa.Sitä voidaan käyttää myös silloin, kun piirturiautolla voidaan ajaa ilman kiekkoa, eli kaikessa tästä asetuksesta vapautetussa liikenteessä, mitä niitä nyt sitten olikin, teiden hoito- ja auraaminen, eläinkuljetukset, maidonkeruu, jätteiden keruu yms. Satamaan tultaessa tehdään merkki sinne saapumisesta, jolloin laivaan ajo ei katkaise taukoa. Mutta edelleenkin kehotan laittamaan tuon piirturin out of scopeen korjaamolle vietäessä, että vältytään niiltä turhilta ajo ilman korttia merkinnöiltä.


      "5. Kuljettajan on kirjattava "muuksi työksi" 4 artiklan e alakohdassa tarkoitettu aika ja aika, jonka hän käyttää ajaessaan tämän asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle kuuluvia kaupallisia tarkoituksia varten käytettävää ajoneuvoa"

      Pitää paikkaansa myös tämä suora lainaus direktiivistäkin, jos ajat aamupäivän vaikkapa jakeluajoa ja sen jälkeen lähdet iltapäiväksi auraamaan, joka on tätä asetuksen soveltamisalan ulkopuolista ajoa autolla, jota käytetään kaupallisia tarkoituksia varten, niin kiekkoon tai digikortille on käyttäen manuaalista syöttöä laitettava merkintä muusta työstä ja siihen kuluneesta ajasta siksi, että viranomaiset voivat näin tarkastella vuorokausittaisen ja viikottaisen lepoajan täyttymistä. Tuo digikortille tehtävä manuaalinen syöttö on eräitä niitä asioita, joita kaikki eivät välttämättä osaa tehdä.

      Mutta, mutta, olisi todellakin mukava nähdä edes yksi asetus tai direktiivi, jossa edes mainittaisiin omasta ajosta tai muusta yksityisajosta, en muista koskaan enkä missään virallisessa dokumentissa asiaa edes mainitun.

      • 2+2

        Töissä meni taas muutama päivä eikä täällä juorutessa.

        Eipä tosiaan löydy asetuksista tai direktiivistä sanoja oma ajo. Ei ole vissiin direktiivinlaatija edes ajatellut asiaa. Puretaanpa nyt vähän mitä se on. Seuraavana suoria lainauksia sovellusohjeista joita poliisin pitäisi noudattaa. Eivät vaan monesti ole ko ohjeesta edes tietoisia.


        Artikla 3 (yleiset ajoneuvopoikkeukset)
        Vaikka sanamuoto viittaa vain ajoneuvoihin, tulkinnan lähtökohtana on kuljetus,
        johon ajoneuvoa kulloinkin käytetään.


        3 artikla h-kohta
        Yrityksen kuljetukset, jotka liittyvät sen harjoittamaan yritystoimintaan, ovat ajo- ja
        lepoaika-asetuksen piirissä, vaikka kuljetuksista ei perittäisikään varsinaista
        vastiketta. Nämä kuljetukset ovat siis kaupallisia.


        Eli kun sillä työajokilla lähdetään viikonloppuna kauppaan niin se mystisesti muuttuu yksityisajokiksi vaikka piirturi on edelleen paikallaan. Kysymys kuuluukin ajetaanko ilman digikorttia jolloin autoon jää herja vai kortilla OUT-tilassa jolloin korttiiin jää herja. Itsekin toivoisin selkeää ohjeistusta tähän. Myös ohje merkitä moinen ajo muuksi työksi on mielestäni kohtuuton.

        Kysäisin auraamista harrastavalta tutulta miten toimii. Vastaus oli ettei tulisi mieleenkään laittaa korttia pesään ja kerjätä verta nenästään tulevissa ratsioissa. Kyllä siellä vilkkuu iloisesti ajo ilman korttia ja lumi lentää kellon ympäri. Auraamista ei kuulemma mitkään määräykset koske.

        Onnistuuko muuten piirturin laittaminen OUT:ille ilman korttia? Niin, edelleenkin sille laivaan tai junaan ajolle löytyy ihan oma asentonsa, Volvon piirturissa ainakin oikein kuvalla varustettu. Toimii kuulemma just niinkuin direktiivi määrää jopa poliisin lukulaitteessa


    • Kärppät

      Ja täällä pohjoisessa LP eli herra Å sakotti kaveria ku oli pitänyt LIIKAA taukoja...et semmosta...

      • Kårppåt

        Uskotko itse omat valheelliset kirjoituksesi??? Kukaan muu ei muuten usko!!


      • Kyrppä

        Juu oon kans kuullu et porukka on semmosia saanunna. itekkin olen alkanut laittaa raapustinta vasaran kuvaan noissa pienissä pysähdyksissä. poliisin mielestä ei voi olla muita taukoja kuin 15min ja 30min sekä 45min.

        jos on päivä täynnä 5min taukoja edellisten lisäks ni vähintään muistutus tulee :D yritä tässä sitten pitää virkavalta tyytyväisenä ku mikään kelepaa...


    • miekkatakki

      aja niin paljon ku haluut kyllä isäntä maksaa sakot

      • Öölivai

        Kannattaisko mun "hävittää" nykyinen digikortti? Sanon pomolle et hävitin känninpäissäni lompakon. Firma tottakai maksaa mun uuden kortin jos haluu pitää mut talossa! Sithän mulla ois 2 korttia minkä kanssa voisin puljailla.


      • rikikortillinen
        Öölivai kirjoitti:

        Kannattaisko mun "hävittää" nykyinen digikortti? Sanon pomolle et hävitin känninpäissäni lompakon. Firma tottakai maksaa mun uuden kortin jos haluu pitää mut talossa! Sithän mulla ois 2 korttia minkä kanssa voisin puljailla.

        Digikorteissa on juokseva järjestysnumero. Eli aina kun tilaat uuden kortin, tulee uuteen korttiin pykälää isompi numero. Poliisi taas voi Trafin järjestelmästä tarkistaa, mikä järjestysnumero kortistasi pitäisi löytyä. Lisäksi jos ajat samaa autoa, näkyy piirturiin tallentuneista tiedoista, että sama kaveri on ajanut koko ajan kahdella eri kortilla (tiedot edelleenkin tallentuu kortin lisäksi myös piirturiin). Sinne piirturin muistiin mahtuu kyseisen auton ajelut muistaakseni viimeisen vuoden ajalta. Unohda siis koko juttu.


      • tuplat kortit
        rikikortillinen kirjoitti:

        Digikorteissa on juokseva järjestysnumero. Eli aina kun tilaat uuden kortin, tulee uuteen korttiin pykälää isompi numero. Poliisi taas voi Trafin järjestelmästä tarkistaa, mikä järjestysnumero kortistasi pitäisi löytyä. Lisäksi jos ajat samaa autoa, näkyy piirturiin tallentuneista tiedoista, että sama kaveri on ajanut koko ajan kahdella eri kortilla (tiedot edelleenkin tallentuu kortin lisäksi myös piirturiin). Sinne piirturin muistiin mahtuu kyseisen auton ajelut muistaakseni viimeisen vuoden ajalta. Unohda siis koko juttu.

        Pah! Tunnen monta jullikkaa jotka ajaa kahella kortilla. Yks veivailee jopa kolmella!


      • Valehtele lisää....!
        tuplat kortit kirjoitti:

        Pah! Tunnen monta jullikkaa jotka ajaa kahella kortilla. Yks veivailee jopa kolmella!

        Ihan varmaan joo!! Heheh


      • nbnsn
        Valehtele lisää....! kirjoitti:

        Ihan varmaan joo!! Heheh

        Niin ajaa, usko pois. Eivät kuitenkaan aja monella omalla vaan oman lisäkisi jonkun muun tai muiden korteilla


    • lain ja järjen välis

      Minä sain sakot ku lähin liian aikaisin reissuun. Purkupaikalla kerkes nukkumaan aika pitkään. Siitä sitte hakee uutta kuormaa ja kotia. Koko homman olis ehtiny helposti 14h ja ajoaika ei menny yli 10h vaikka hiljaa ajettu 80-83 matkanopeutta pitäen. Kuorman purku ja lastaukseen meni yht. korkeintaa 1h. Mutta ku oli 3,4m leveä kuorma ja 7.00 purku tre lähin aikasemmin jotta voi rauhas mennä ilman häiriöitä ku yks kaista ei piisaa. Eli kiekossa oli alusta loppuun 17h se 2h liikaa joka meni nukkues. Jos olisin lähteny niin myöhää et justii kerkee 7.00 perille ja siitä edelleen ei mitää sanomista. Kun viikkolepo oli takana ja seuraavaki päivä vapaa. Eli sakko liian pitkästä tauosta 200€ Vaikka olihan sen ylipitkän tauon jälkeen paljon virkeämpi koko päivän, ei poliisi halunnu käyttää maalaisjäkeä tai muutakaa eikä puhettakaa että huomautuksella olis päässy. Tuumas vaa että sääliksi käy mutta näin asiat menöö. Sain sen käsityksen että ne haluaa vaan sakottaa/verottaa.

      Viime kesähelteillä yritin noudattaa lakia. Sen vaarallisempaa ajoa en oo ajanu ku kämpäs o yli 30 lämmintä eikä saa nukutuksi, sitte lähettävä 2.30 yli600km reissulle ei tarvinnu montaa sumutolppaa kaataa ku päätin noudattaa omaa lakia.

      Siinä laissa pitäisi olla liikkumavaraa. Jotta ne tuntimäärät pysyy samoina mutta vois vaikka pitää 6h vuorokausilevon ja sen 3h pitää sen myöhemmin päivän aikana miten kuski itte parhaaksi kattoo. Samoin 4,5h ajoa vois venyttää vaikka 6h silloin osuis ruokailukin aina sopivaan aikaan. Tietysti kuskin omas harkinnas ettei ruveta komentelemaan että pitää ajaa yhtäsoittoa 6h. Silloin olis tauoista enempi hyötyä.

      • nbpgipsinp

        Niinpä, Purkupaikalla kerkes nukkumaan aika pitkään

        Ei vissiin kuitenkaan tarpeeks pitkään. 3h laskettais jaetun vuorokausilevon osaksi ja silloin olis päiväs ollut laillinen.
        Sinänsä nyt digidigin kanssa olis mahdollista hoitaa homma järkevästi eli tauot ja viikkotunnit laskettaisiin ja sillä selvä. Ei ihminen väsy vaaralliseksi jos tunteja tulee 90 kahteen viikkoon vaikka päivitttäiset tunnit menis yli 10h


    • Mahti Esko

      Kerros mullekin ni voit tulla ajaamaan meille kellon ympäri sit helvetin autoo ja eläkepäivilläs.
      Siis jos ajoaika loppu kesken ni jossain vika, kuljettajaassa, asiakkaassa tai kuljetus liikkeessä`?
      Ei sit kannata räpäläil mitää kytkimii tai mitää juttui sin autoo.
      Voi käydä hassusti ku joku huomaa et oot puljannu piirturiis johtoi.
      ja sit ei kait tarvita mainita mitä siit tulee ne seurakset muutakin kuin et laskuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu tuleeeeeeeeeeeeee..

    • Reimr
    • tosihuijjari

      Laitetaan mittaavan kaapelin päähän pieni ohjainlaite johon on tallennettu ajot etukäteen ja siten että tietty kaikki näyttää lailliselta.Sillon se on ihan sama kuinka ajelee kun tieto tulee kovalevyltä ja näyttää aina sopivasti.Toki täytyy syöttää sen verran erilaisia ajosuoritteita että on uskottava.Joka päivähän ei voi täysin samoin ajaa.

    • Ei pysty

      Digi piirturia ei yksin kertaisesti pysty huijamaan mitenkään. Kaikki tiedot tulee laitteeseen jos esim laitat magneetin niin sinne tulee vika koodi joka pystytään merkkikorjaamolla selvittämään mistä johtuu. Kaikille tiedoksi magneetin käytöstä lähtee takuu autosta ja silloin maksaja on penkin välissä jos takuu ei korvaakkaan omistajalle korjauksia. Olen tätä kysynyt merkkikorjaamoiden päälliköiltä ja näin se menee eli unohtakaa huijaaminen ja tehkää huijaus rehellisesti pääsette vähemmällä.

      • ayt htt

        Kyllä pystyy. Ei jätä jälkeä, vaikka väitetään. Poliisin tulee sanoakkin niin.
        Kortteja vaihtamalla ajetaan helposti 1-2 vrk putkeen ja laillisesti,, lain silmissä. Eipä noita kukaan tarkista tai valvo kunnolla.
        Jokainen tietää että voi mennä mielin määrin ja kiinni ei jää. Baaarissa voi sitten leuhottaa tai lastauspaikoilla. Siis kuinka helppoa huijata viranomaisia.

        Vapaasti voi ajaa niin paljon kuin pää kestää. Ilman ranastuksia.


      • GP r S

        Onkohan uusissa piirtureissa myös paikannin, näin ollen piirturi tietää onko auto oikeasti paikallaan tai huijataanko sitä vain magneetilla että KAIKKI auton laitteet näyttää sen olevan paikallaan.

        Lisäksi piirturi saa tiedän onko auto käynnissä, hyvä sitten selittää poliisille miten auto ollut käynnissä monta tuntia, ilman että on liikkunut senttiäkään


    • talla pohjassa

      mitä väliä? eihän liikkuvat enää ratsaa kun niillä loppu koko toiminta! nyt voi ajella ihan rauhassa.

    • puuautokuski

      Kaks viikkoa sitten lp pysäytti ajamani tukkirekan ja katsoi piirturin tiedot, ei se liikkuvapoliisi ole loppunut. Sanoivat että tulee vielä tiukempaan tarkkailuun esim. Toisen kortilla ajot ja sanktiot kovenee. Nykyisin hyvin paljon noita rikkomuksia ammattiliikenteessä.

    • Rahtiari

      Tuo digipiirturin "out of scope"-toiminto on tosiaankin tarkoitettu käytettäväksi lähinnä satamissa,

      Käsittääkseni aivan laillista esim. Suljetulla alueella käyttää tuota. Esim.jokin tehdasalue,kun voi olla suljettujen porttien jälkeen ajoa 15min ja siellä joutuu päivän aikaan käymään 7krt ni paljon säästää ajoaikaa.

      • ghcghcgh

        eiköhän se työaika lopu monesti ennen ajoaikaa. näin ainakin meillä vaikka pikääkin matkaa ajellaan. tästä syystä en ole viitsinyt perehtyä tuohon piirturin toimintoon ja ajan kaikki ajot normaalisti, myös siellä tehtaalla.


      • sutki ja sorjonen
        ghcghcgh kirjoitti:

        eiköhän se työaika lopu monesti ennen ajoaikaa. näin ainakin meillä vaikka pikääkin matkaa ajellaan. tästä syystä en ole viitsinyt perehtyä tuohon piirturin toimintoon ja ajan kaikki ajot normaalisti, myös siellä tehtaalla.

        jokuhan vois alkaa markkinoimaan ja pitämään kursseja miten oman läppärin kautta sais syötettyä ja poistettua tiedot tästä digi vehkeestä ja myymään sitte ohjelmia näihin.

        Vois site ajella miten parhaaksi näkee ja viettää tauot silloin kun ite lystää.Tälläi se pitää kuljetus homman olla ,että säilyy se työn mielekkyys.


    • petsku5

      Iisalmessahan tämä on joka päivästä miten huijataan kyseistä laitetta

    • scania r 720

      ainaki ite tiijän et piirturia voi huijata sillälailla ett laitat magneetin vaihelaatikossa olevaan anturiin ja laitat tauolle ja vaikka ajat se pysyy tauolla tuota joutuu ite käyttää ku loppuu ajoaika ja pitäs purkaa kuorma

    • Katkaisemalla nopeussignaalin...Jolloin piirturi ja mittari lamaantuu ja auto luulee olevansa paikallaan

      • woioioioio

        Paikallaan täällä ei ole mikään muu kuin sun äly. Pysyy nollassa.


      • woioioioio kirjoitti:

        Paikallaan täällä ei ole mikään muu kuin sun äly. Pysyy nollassa.

        Montakos kilsaa sulla olikaan kokemusta Scaniasta :D Vitun pelle, sä oot SÄÄLITTÄVÄ!!!!!!!!!


    • akt1234

      Tyhmyydestä sakotetaa. Jos on niin intoa täynnä työntekoon, tai velkanen pesä, ettei malta pitää lakisääteisiä. Kannattaa vaihtaa alaa. Sellaiseen missä voi tehä huoletta sutta ja sekundaa. On muilla tienkäyttäjillä paaljon turvallisempi olo.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta selailin läpi.
      Oma mielipide että ajopuolellakin pitäisi saada ajoajat pitemmäksi,ettei tarviisi lakia rikkoa. Joku taksikuski kyllä saa ajaa ilman aikarajoitusta autoo ja kuorma autoille sit laitettu tuollaiset rajoitukset. Pitäis ainakin muutamia kertoja kuukaudessa saada ajaa esim 15h päiviä. Itse kalustealan firmassa ja työkohteet läpi Suomen niin tiukkaa tai mahdoton ajaa esim hallilta Leville.
      Ja kun kuljettajien palkat ei kovin kummoiset ole niin varmaan monikin joutuu sen takia rikkomaan lakia🙄 Ja vielä erarvoisuudesta,hinausautojenhan ei tarvii noudattaa myöskään ajoaikoja. Muuan kuski just kehui että ei kerennyt kahteen vuorokauteen nukkuu kuin 3h,no ne on varmaan yli ihmisiä😳

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe