Lähestymispelko

----

Miten ihmeessä pääsee yli lähestymispelosta naisia kohtaan? En uskalla juuri koskaan mennä kenellekään naiselle juttelemaan, koska pelkään että he torjuvat minut saman tien.
Joskus ajattelen että voisi jotenkin rohkaista itsensä ja sanoa jollekin naiselle edes jotain, mutta sitten tulee eteen se, etten edes tiedä kuinka se pitäisi tehdä: kenelle naiselle puhun, missä tilanteessa ja mistä aiheesta. Ja vaikka naisella ei olisikaan miesseuraa mukana, ei se välttämättä tarkoita että hän olisi sinkku, miesystävä vain on jossain muualla juuri sillä hetkellä. En ole edes koskaan nähnyt kenenkään muun miehen lähestyvän tuntematonta naista, jotta olisin voinut ottaa siitä mallia.
Minulle on jo alkanut kehittyä ennakkoluulo, etteivät naiset edes halua juuri keidenkään miesten lähestyvän heitä, kaikkein vähiten minun.
Kuitenkin, jos kyse on täysin neutraalista asiasta, joka ei mitenkään liity naiseen itseensä tai minun kiinnostukseeni häneen, vaan jota voi kysyä keneltä tahansa mitään ongelmaa ei ole. Minulle ei tuota mitään vaikeuksia kysyä keneltä tahansa täysin tuntemattomalta naiselta esimerkiksi "Paljonko kello on?" tai "Menikö tästä äsken bussi?" tai vastaavaa, kun todella tarkoitan sitä enkä yritä mitenkään kiertoteitse iskeä naista.
Vähän omituiselta tuntuu näin netissä paljastaa omien sosiaalisten taitojen puute mutta parempi kai näin kuin vain jäädä niitä itsekseen miettimään.

36

529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noilla .

neutraaleilla jutuilla? Minusta ne ovat ihan hyviä - bussista, kaupassa, museossa (helppo jutella niitä näitä taiteesta, esineistä, historiasta ... mitä museo nyt esittääkin) jne.

• ----

Siksi, koska osaan tehdä niin vain silloin kun itse asia on pääasia, ei keskustelukumppani. Osaan kyllä kysyä jotain täysin neutraalia silloin kun oikeasti pitää kysyä sitä joltain, mutta en käyttää sitä (teko)syynä päästä kontaktiin.

• harjoitella!
        ---- kirjoitti:

Siksi, koska osaan tehdä niin vain silloin kun itse asia on pääasia, ei keskustelukumppani. Osaan kyllä kysyä jotain täysin neutraalia silloin kun oikeasti pitää kysyä sitä joltain, mutta en käyttää sitä (teko)syynä päästä kontaktiin.

ei siinä kuule muu auta.

• m26v.

Mitä niitä torjumisia pelkäämään, kun kerta torjut jo ite itteäskin jättämällä kokonaan menemättä.

Ja sillä aiheella ei oo juuri väliä. Perimmäinen asia kuitenkin, jonka nainen lukee on, että haluat lähestyä häntä, etkä oikeastaan niin täysiä väitellä eilisen säästä. Mitä enemmän höpöttelee ja pitää juttua yllä, sitä enemmän syntyy säikeitä, joista vääntää uutta.

• vanhoista

naisista, niin mä aikoinani tein.

Mä huomasin joskus sattumalta, että esim. kaupassa on paljon vanhoja naisia ja niille voi puhua ja he vielä tykkää siitä, että niille puhuu.

Ja sitten kun uskaltaa puhua vanhoille naisille, niin sitten vain pikku hiljaa nuorentaa kohdettaan.

- Olen huomannut, että kaiken ikäiset naiset tykkää kun niille puhuu jotain.
      - Olen huomannut, että nainen on nainen vaikka hän on vanhakin.
      - Olen huomannut, että puhuminen sujuu luontevimmin silloin kuin ei yritä iskeä naista.

• opetella vanhempien

naisten kanssa.

Siistiä huumorintajuista flirttailua - pientä kohteliaisuutta. Vanhat /vanhemmat naiset harvoin ajattelee myöskään, että nuori mies yrittäisi iskeä tai yrittäisi tosissaan, ja siten on turvallista flirttaillakin. Siis, että sanot naapurin mummolle, että tällä on kaunis mekko päällä tai hiukset nätisti. Sellaista yleistä kohteliaisuutta.

• Vanhin nainen, jonka kanssa olen flirttaillut oli 100-vuotias. Kehui asennettani elämään. Kummallakin oli yhtä hauskaa. Mutta tosiaan, opi suhtautumaan flirttiin kevyenä asiana, jonka ei tarvitse johtaa mihinkään. Ei siinä heti naimisiin olla menossa. Se on vain leikkiä.

• harjoittele

tarjoilijoiden (naisten) kanssa. Ne on aika yrmyjä ja tiukkoja tätejä iästä riippumatta. Saavat kuulla niin paljon paskaa - 8 h päivässä - teiltä miehiltä, että sieltä ei mitään herkkää ja hellää vastausta tule, vaan täysilaidallinen.

Ammatin varjopuolia.

• ----

Ei ole alun perin käynyt mielessäkään ainakaan tarjoilijoiden kanssa harjoitella sosiaalista kontaktia. Olen ihan tarpeeksi saanut netistä lukea heidän valituksiaan asiakkaista jotka yrittävät flirttailla tai iskeä heitä, tai jopa suorastaan ostaa heiltä seksiä. Tarjoilijoiden kanssa olen aina ihan asiallinen.

• mukavia

Kyllä nimenomaan naistarjoilijoiden kanssa on yleensä mukava jutella ja kertoa asioitaan (ovat vähän kuin terapeutteja) ja jos tarjoilija esim. valittaa niskakipuja niin voi hieroa niskaa jne. Kun tarjoilija lopettaa työvuoron niin voi hienovaraisesti kysyä minne on menossa ja voiko tulla mukaan (no ei kyllä yleensä mutta parilla kaverilla kuitenkin flaksi on käynyt tarjoilijan kanssa).

Baarin naispuoliset asiakkaat sen sijaan ovat ylimielisiä, nirsoja, vittuilevia jääprinsessoja, ja ilman mukavia naistarjoilijoita noissa mestoissa olisi helvetin paskat vibat ja tylsä meininki.

• .......................
        mukavia kirjoitti:

Kyllä nimenomaan naistarjoilijoiden kanssa on yleensä mukava jutella ja kertoa asioitaan (ovat vähän kuin terapeutteja) ja jos tarjoilija esim. valittaa niskakipuja niin voi hieroa niskaa jne. Kun tarjoilija lopettaa työvuoron niin voi hienovaraisesti kysyä minne on menossa ja voiko tulla mukaan (no ei kyllä yleensä mutta parilla kaverilla kuitenkin flaksi on käynyt tarjoilijan kanssa).

Baarin naispuoliset asiakkaat sen sijaan ovat ylimielisiä, nirsoja, vittuilevia jääprinsessoja, ja ilman mukavia naistarjoilijoita noissa mestoissa olisi helvetin paskat vibat ja tylsä meininki.

no se lienee ollut ollut joku nuori, joka on ollut hyvin vähän aikaa töissä.

Vähän kauaemmin töissä olleet ei kestä miesasiakkaiden paskanjauhantaa enää - saati antaisi koskea itseensä.

• nimenomaan ...

Minäkin lähitisin liikkeelle siitä, ettei edes yritä iskeä ... eli menee vaan juttelemaan ihmisen kanssa. Itsellä parhaimmat jutut ovatkin menneet juuri niin, että minut on isketty (olemme ehkä iskeneet toisemme?) täysin huomaamattani ... eli tilanne vaan mennyt niin ihan luonnollisesti.

Mutta voihan sitä ensin yrittää saada katsekontaktin ihmiseen vähän kauempaa, ja katsoa hymyileekö toinen takaisin? Entä katsooko ollenkaan perään? Näitä asioita on hirveän vaikea selittää näin kiroitellessa, mutta kokemus antaa varmuutta ... eli oppii tulkitsemaan eri tilanteita.

Ja sitten vielä sen verran, että jos menee jollekin juttelemaan, mikä on se pahin asia mikä voi tapahtua? Pakkien saaminenko? Ei siihenkään kuole, ja itse olen sekä antanut että saanut pakkeja useita kertoja ihan ok-hengessä, ilman minkäälaista vittuilua. Ainoa mistä suutun, on jos jää kauhean pitkäksi aikaa jankkaamaan vaikka olen sanonut ei kiitos. Joskus tuntuu ettei miehet oikein usko jos ei suutu kunnolla ... mutt nää on ehkä ehkä enimmäksen jonkun verran alkoholin vaikutuksen alaisina olevista tyypeistä :)

• passiivis-defensiivinenN

Myönnän,et yökerhossa olen pikkasen varuillani enkä halua ketä tahansa lähestyvän itseäni.Tykkään olla omissa oloissani kamujen kaa ja tanssii,sit jos joku tulee niin olenkin vähän räksyttävä chihuahua,mut toivon mukaan miehet ei lannistu empiirisesti tästä.

• ----

Juuri tässä on ongelman ydin, eli pelkään alitajuisesti joka ikisen naisen olevan juuri tuollainen. Etenkin kun netissä kuulee naisilta koko ajan että he käyvät baareissa vain pitämässä hauskaa naispuolisten kaverien kesken eivätkä halua edes huomioida ketään miehiä. Mutta kyllä kai naisetkin haluavat joskus saada kontaktia miehiin, vai miten on?

• laji että sitä ei jaksa
        ---- kirjoitti:

Juuri tässä on ongelman ydin, eli pelkään alitajuisesti joka ikisen naisen olevan juuri tuollainen. Etenkin kun netissä kuulee naisilta koko ajan että he käyvät baareissa vain pitämässä hauskaa naispuolisten kaverien kesken eivätkä halua edes huomioida ketään miehiä. Mutta kyllä kai naisetkin haluavat joskus saada kontaktia miehiin, vai miten on?

'Mutta kyllä kai naisetkin haluavat joskus saada kontaktia miehiin, vai miten on?'

Tietysti. Iso ongelma on panoja metsästävät miehet. Tai se, että mies muuten liimautuu seuraan - siinä menee kaveriporukan kanssa juttelu pieleen, kun yksi koko ajan vaatii huomioita. Ja sitten jos miehelle sitä huomiota antaa - juttelee illan (monta tuntia), tanssii, suutelee, niin suurin osa kuvittelee, että se on LUPAUS panosta. Ja sitten alkaa kettuilu, kun ei anna. Siten on itselle paljon helpompaa ja kivempaa, että baarista ei yksinkertaisesti iske ketään. Siitä ei tule kuin riesaa ja haukkumista.

• Mr.Lova

Tää on ihan todellinen pelko kuten ahtaanpaikan- tai korkeanpaikankammokin. Lähtökohta on, että kun minä näen kiinnostavan näköisen naisen, jolle voisin käydä juttelemassa minulla alkaa tulla somaattisia pelkotilan oireita toisin sanoen tunnen puristavaa kipua rinnassa ja suu kuivuu. Saan jonkin verran myös kognitiivisia oireita. Tämä on ollut minulla aina, mutta tuntuu pahenevan iän myötä. Olen herännyt tähän ongelmaan vasta nyt ja tarkoitus on tulla sen kanssa sinuiksi ja kohdata pelot. En tiedä onko tähän vaivaan lääkitystä, aion kysyä sitä lääkärissä seuraavan kerran.

Olen käsittänyt, että ainoa käytännön tapa käsitellä lähestymispelkoa on itsensä siedättäminen kohtaamisille. Pitää aloittaa jostain helposti lähestyttävästä ihmisestä, kaupankassa tai vastaava. Tai kuten edellä mainittiinkin iäkkäämmästä naisesta tai jos pelko on todella paha kuten mulla, niin sitten juttelen miehelle -en iskemistarkoituksessa tietenkään, vaan vain voittaakseni tämän pelon. Yksi syy tähän saattaa olla siinä, kun lapsuudessani vanhemmat varoittivat puhumasta tuntemattomille ihmisille. Aika hölmöä, mutta se voi olla koko ongelman ydin.

Naiset, kun seuraavan kerran mies ei lähesty sinua niin se ei tarkoita, että A) hän ei olisi kiinnostunut sinusta B) pitää miehistä tai C) olisi nössö. Hänellä saattaa olla lähestymispelko, joka on erittäin kiusallinen ja jopa kivulias vaiva. Suurimmaksi osaksi toivon, että nainen lähestyi sitä minua, mutta tämä rajoittaa liikaa omaa elämääni. Jään niin paljosta paitsi, että joko minä pääsen pelostani yli tai kuolen yrittäessäni. :X

• NäinTodellisuudessa

Sanoisin näin kokeneempana että miehen perussääntö numero yksi on se että:
        a. Ihan jokainen joista sinä olet kiinnostunut niin vastapuoli ei takuulla ole kiinnostunut sinusta.
        b. Passivoidu ja tee itsestäsi kiinnostava ja valitse sitten niistä jotka kiinnostuvat sinusta.

Opin aikanaan kantapään kautta sen että en koskaan saa ja tule saamaan naisia joista olen itse kiinnostunut joten piti vaan muuttaa taktiikkaa sekä netissä että live elämässä ja passivoituminen oli se juttu.
        En tehnyt itseäni esim baarissa yhdenkään naisen tykö vaan tein itsestäni ulkoisesti kiehtovan ja odotin että naiset tulivat luokseni. Sama netissä. En enää vongannut ketään vaan pyrin tekemään itsestäni kiinnostavan ja valitsin niistä ketkä kiinnostuivat.
        En siis saanut niitä keitä ensisijaisesti halusin vaan valitsin niistä joista oli valinnanvaraa.

Monta vuotta meni ennenkuin tämän opin mutta kun opin niin naisen saaminen oli jopa helppoa. Nyt elän suhteessa monien kokeiluiden jälkeen sen parhaimman naisen kanssa joka myös valitsi minut eikä niin että minä häntä.
        Näin se menee luonnossakin. Naaras valitsee ja urokset ovat vain tarjolla. Te miehet ette valitse ketään. Uskokaa se! Minäkin sen lopulta opin.

• NäinTodellisuudessa kirjoitti:

Sanoisin näin kokeneempana että miehen perussääntö numero yksi on se että:
        a. Ihan jokainen joista sinä olet kiinnostunut niin vastapuoli ei takuulla ole kiinnostunut sinusta.
        b. Passivoidu ja tee itsestäsi kiinnostava ja valitse sitten niistä jotka kiinnostuvat sinusta.

Opin aikanaan kantapään kautta sen että en koskaan saa ja tule saamaan naisia joista olen itse kiinnostunut joten piti vaan muuttaa taktiikkaa sekä netissä että live elämässä ja passivoituminen oli se juttu.
        En tehnyt itseäni esim baarissa yhdenkään naisen tykö vaan tein itsestäni ulkoisesti kiehtovan ja odotin että naiset tulivat luokseni. Sama netissä. En enää vongannut ketään vaan pyrin tekemään itsestäni kiinnostavan ja valitsin niistä ketkä kiinnostuivat.
        En siis saanut niitä keitä ensisijaisesti halusin vaan valitsin niistä joista oli valinnanvaraa.

Monta vuotta meni ennenkuin tämän opin mutta kun opin niin naisen saaminen oli jopa helppoa. Nyt elän suhteessa monien kokeiluiden jälkeen sen parhaimman naisen kanssa joka myös valitsi minut eikä niin että minä häntä.
        Näin se menee luonnossakin. Naaras valitsee ja urokset ovat vain tarjolla. Te miehet ette valitse ketään. Uskokaa se! Minäkin sen lopulta opin.

Naisen kirjoittama vastaus. Yksikään mies ei kirjoita "te miehet" :D

• viisvee

tuo passivisuus tosiaan tekee kiinnostavaksi kun ankea elämän tilanne vei ajatukset muualle enkä edes siinä paikassa huomannut että olisin kiinnostava,

• NäinTodellisuudessa
        Saapasnaama kirjoitti:

Naisen kirjoittama vastaus. Yksikään mies ei kirjoita "te miehet" :D

Ihan miehenä tuon kirjoitin vaikka sana valinta ei ehkä sinua uskotellut. Näin se vaan menee terveisin kokemus me ja te miehet.

• pellehermannit
        NäinTodellisuudessa kirjoitti:

Ihan miehenä tuon kirjoitin vaikka sana valinta ei ehkä sinua uskotellut. Näin se vaan menee terveisin kokemus me ja te miehet.

Kokeneena voin sanoa, että tuo passiivisuuskin toimii. Mutta ei kannata rajoittaa itseä, koska aktiivinen toiminta naisien kanssa toimii myös. Kysymys on lopulta vain sosiaalisten taitojen osaamisesta. Mitä enemmän niitä ja eri taktiikoita osaa, sen paremmat chanssit.

• Luin aluksi, että lähestymiskielto :D

• Normimies35

Kannattaa mennä maksullisen naisen luokse. Ne eivät torju kun annat rahat käteen niin sat kokemusta ja näet ettei naisen ole niin pelottavia kun kuvittelet.

• Mr.Lova

Kyse ei ole siitä, etteikö olisi kokemusta seksistä (todistettavasti oon saanut 2 kertaa -ainakin) vaan siitä, etten kykene lähestymään naisia ollenkaan paitsi esim. asiakaspalvelutilanteissa. Mutta jos et itse ole koskaan kokenut sitä kauhun tunnetta, niin et sä voikaan ymmärtää tätä. Tai sitten et edes halua ymmärtää joka on ihan fine. Ei kaikkea eikä kaikkia voi ymmärtääkään.

• AsianVierestä

Siis vittu MITÄ?
      Miten joku on kaivannut 10-vuotta vanhan aloituksen ja nostanut sen nyt pinnalle, miten tämä on edes mahdollista?
      Aloittaja on varmasti jo saanut pillua joten turha käydä tästä aiheesta sen enempää keskustelua:)

• Me.Lova

Olisko ihan sen takia, että asia on mulle ajankohtainen? Ja jos tästäkin asiasta puhutaan avoimesti, niin ehkä sitä ei tarvii hävetä ja siihen löytyisi jokin ratkaisu. Mut kaikkee hyvää sulle, ole onnellinen että sulla on asiat hyvin.

• Mr.Lova

En se minä ollut, se oli kuukle...

• AsianVierestä
        Me.Lova kirjoitti:

Olisko ihan sen takia, että asia on mulle ajankohtainen? Ja jos tästäkin asiasta puhutaan avoimesti, niin ehkä sitä ei tarvii hävetä ja siihen löytyisi jokin ratkaisu. Mut kaikkee hyvää sulle, ole onnellinen että sulla on asiat hyvin.

Kerrotko nyt sen tekniikan meille kaikille joka takaa sen oikean aiheen 10 vuoden takaa vai onko tuo nostamaisi vain ihanmitasattuutulemaanilmanvälimerkkejä.

• Mr.Lova

Pyydän kovasti anteeksi kokemaasi vääryyttä. Lupaan jatkossa olla nostamatta vanhoja ketjuja, jotta välttyisit uusilta traumoilta. En tiennyt sen olevan kiellettyä. Ihan ystävällisenä vinkkinä lue kirja Kuinka olla välittämättä paskaakaan. Se auttaa.

• 10- vuotta vanhat aloitukset kuuluu jo ö mappiin..

• SeAuttaa

Aloittaja, vedä pää täyteen.

• NainenRuudunTakaa

Jos ei uskalla yrittää iskeä tuntematonta naista keskellä katua, niin sosiaalinen silmä vaan toimii aivan oikein. Baarissa voi mennä juttelemaan tuntemattomille, muuten Suomessa on sääntö, että tuntemattomat jätetään rauhaan jos ei ole mitään "oikeaa" asiaa.

Mikä sitten on ratkaisu? No se, että tutustuu naisiin jonkun muun yhteyden kautta. Esim. jossain harrastuksen parissa, töissä (jos ootte samalla tasolla hierarkiassa), netissä ensin jonkun muun asian kautta, ei niin että heti mennään iskemään (poikkeuksena treffipalstat, joissa se kiinnostuminen on se idea). Eli livenä se esim. kahville pyytäminen kohdistuukin sitten jo valmiiksi vähän tuttuun ihmiseen, johon haluaa tutustua paremmin. Näin homma pysyy miellyttävänä molemmille. Ja vastaus että toinen lähtee treffeille on huomattavasti todennäköisemmin kyllä, kun tuntemattomasta miehestä ei voi koskaan tietää, että millainen hullu päsmäri se voikaan olla ja naiset on yleensä aika varuillaan.

Poikkeuksena baarit, jos on toinen tullut etsimään seuraa (huom kaikki naiset eivät ole) ja silloin se juttelu tuntemattomillekin on sallitumpaa. Silloinkaan ei mahdollisia pakkeja kannata ottaa liikaa itseensä, kun kaikki ei vaan kiinnosta kaikkia.

• Taaskosealkaa

Mites teillä virossa tai vanhalla venäjällä?
        Kerros ensin niistä, ennen kun tulet avautumaan suomalaisesta pariutumiskulttuurista?

• NainenRuudunTakaa
        Taaskosealkaa kirjoitti:

Kerros ensin niistä, ennen kun tulet avautumaan suomalaisesta pariutumiskulttuurista?

En oo virosta enkä venäjältä, miksi niin luulet? Ihan oon yksikulttuurinen suomalainen ja vanhemmatkin yksikulttuurisia suomalaisia.

Omat kokemukset suomalaisesta pariutumiskulttuurista on ennen kaikkea nörttiympyröistä. Eli voi olla, että siksi korostuu keskustelu ja etukäteistunteminen, kun nörteissä on normiväestöä enemmän demi- ja aseksuaaleja.

Ja kyllä, taa se alkaa. Mielelläni avaudun kokemuksistani täällä pitkästi ja polveilevasti, ties vaikka jonkun ajatusmaailmaa laajentaisivat. Sinäkin olet niin kiinnostunut sanomisistani, että keksit minulle oikein omasta päästäsi historian ja taustan eri maasta. Että kyllä minua selvästi tällä palstalla kaivataan.

• NainenRuudunTakaa
        Taaskosealkaa kirjoitti:

Outo läppä virosta ja venäjästä sikälikin, että olen ajatusmaailmaltani hyvin suomalainen nainen ja luulisi sen kirjoituksistanikin välittyvän.

Mitä itse tiedät virosta ja venäjästä? Miksi ne maat sinua niin kiinnostaa, että mielelläsi kuvittelet muita sieltä tulevaksi? Ehkä sinun pitäisi lähteä itse selvittämään miten pariutmiskulttuuri siellä toimii, vaikka turvallisempaa on toki elää vain mielikuvituksen varassa.

• Seliselivalivali
        NainenRuudunTakaa kirjoitti:

Outo läppä virosta ja venäjästä sikälikin, että olen ajatusmaailmaltani hyvin suomalainen nainen ja luulisi sen kirjoituksistanikin välittyvän.

Mitä itse tiedät virosta ja venäjästä? Miksi ne maat sinua niin kiinnostaa, että mielelläsi kuvittelet muita sieltä tulevaksi? Ehkä sinun pitäisi lähteä itse selvittämään miten pariutmiskulttuuri siellä toimii, vaikka turvallisempaa on toki elää vain mielikuvituksen varassa.

Kauheessa kiireessä kaamasen tiellä eikös vain:D
        Silti ei läppä osu kohdalleni vaikka googlella sen löytäisitkin.
        Itse tiedän idästä ja etelästä sen minkä tarvin mutta enemmän kuin sinä tiedät meidän kotimaastamme vaikka niin tänne esität tietäväsi.
        Nyt äkkiä noppitietoja hakemaan maastamme googlella että pääsisit peittämään omaa todellisuuttasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      914
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      858
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      788
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      698
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      665
    6. 78
      521
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    9. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      467
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe