pitääkö suunnata terv.keskukseen vai hammaslääkärille kun suussa ja kurkussa on patteja joita on levinnyt kurkkuun ja kurkussa ne on keltaisia? silmät on usein punaiset, voiko olla streptokokkibakteeri joka oli minulla viisi kuukautta sitten vai mitä voisi olla?? en ole saanut hoitoa terveyskeskuksessa, niskaa ja päätä särkee...
allergiaa tulee tomaatista, jota en ole vähään aikaan syönyt ja yleensä kasvoihin katoavat näppylät. Muita allergioita ei tiedossa, luultavasti kylppärissä on vähän hometta, allergiatesteihinkään en ole päässyt :(
keltaiset patit ja
10
3180
Vastaukset
Otan osaa...
Lääkärit eivät mielellään myönnä, että ovat väärässä - olen huomannut.
Streptokokki on kuiteskin aika häijy ja voi olla myös tappava sydänlihakseen ehdittyään.
Hae hoito mieluummin yksityiseltä kuin kuolet...Minulla on streptokokki ehtinyt pari kertaa niveliin asti ennen kuin olen saanut antibiootin.
Molemmilla kerroilla terveysasema töppäsi, ja vasta yksityisen terveysaseman tarkemmassa viljelyssä asian oikea laita paljastui.
- Ikävää mutta totta paskasta terveydenhuoltosysteemistämme...- aloittaja
minulla oli angiina 5kuukautta sitten sain silloin antibiootit jonka jälkeen sain antibiootit vielä korvatulehdukseen uudelleen ja edelleen sama vaiva? nieluviljelyt on otettu mutta tuloksissa ei ole näkynyt sreptokokkia? miksei se bakteeri näy tuloksissa jos se on se vieläkin?:o
aloittaja kirjoitti:
minulla oli angiina 5kuukautta sitten sain silloin antibiootit jonka jälkeen sain antibiootit vielä korvatulehdukseen uudelleen ja edelleen sama vaiva? nieluviljelyt on otettu mutta tuloksissa ei ole näkynyt sreptokokkia? miksei se bakteeri näy tuloksissa jos se on se vieläkin?:o
Tiedätkö...
Streptokokki voi pesiytyä myös hammasharjoihin, jonka tähden bakteeria häätäessään olisi hyvä vaihtaa myös hammasharjat.
- Ja ainahan antibioottikuuri ei edes tepsi streptokokkiin...
Muutamia vuosia sitten terveyskeskuslääkärin määrättyä lapselleni angiinaan Ditrimiä (sulfa-trimetopriimiä) poikani ei ehtinyt edes syödä kuuria loppuun, kun allerginen reaktio pamahti.
Noh, kyseinen lääkäri jätti kuurin siihen ja päätteli omassa päässään angiinasta päästyn jo eroon... (Mitään testejä hän ei välittänyt ottaa, vaikka toimii tätä nykyä myös yksityisen puolen lääkärinä, olen huomannut.)
Tuossa vaiheessa vaihdoimme sitten yksityiselle lastenlääkärille, joka ihmetteli moisen Ditrimin määräämistä ylipäätään. Kaiken huipuksi streptokokki majaili otetun testin mukaan edelleen lapseni kurkussa, joten tarvittiin vielä uusi antibioottikuuri.
*
Saldona kaikesta edellisestä pojalleni tuli vain uusi antibioottiallergia, tällä kertaa sulfa-trimetopriimille.
- Itse olen myös huomannut, että terveyskeskuksen testien ja yksityisen nieluviljelyn välillä eroa on kuin yöllä ja päivällä. Olen sitä oikein ihmetellyt. On ollut jo liian usein niin, ettei terveyskeskuksen testissä ole näkynyt mitään, kun taas yksityisen nieluviljely on kertonut oikean asiantilan.
Tässä taannoin selvittelin jopa asiaa ja lopputulos tiedonhaustani oli se, että ainakin Diacorin laboratoriossa on nieluviljelyiden kohdalla käytössä paljon tarkempi systeemi kuin terveyskeskuksissa.
Juuri Diacorissahan meikän streptokokki on paljastunut jo kaksi kertaa terveyskeskuksen testien näyttäessä muuta.
Härskein tapauksista oli keväällä 2005 aloitettuani Ixel-kuurin, josta sain sydämeni rytmihäiriöt.
Minulla oli silloin kurkku kipeä ja epäilin Ixelin osuutta asiaan. Pojallani oli angiina (johon sai juuri tuolloin sulfa-trimetopriimiä).
Lääkäri määräsi minulle kuitenkin vain Ataraxia yleisen terveydentilani kohentamiseen - jotenkin niin se homma meni.
Kertoessani sitten samalle psykiatrille meneväni nieluviljelyyn kurkkukivun takia, hän sanoi, ettei sieltä mitään löydy, että syy löytyy arkisista asioista...
Olin tuolloin menossa luottolääkärilleni Diacoriin ja hän otatti minulta laaja-alaisen nieluviljelyn, jonka tulos 7.2.2005 oli: Streptococcus Pyogenes(a) .
Siihen minun olisi pitänyt siis syödä jotain rauhoittavaa Ataraxia, vaikka tauti häädettiin lopulta hyvin yksinkertaisesti vahvalla penisilliinikuurilla, joka poisti samalla jo ilmaantuneet nivelkipuni.
- Mielenkiintoisin homma tapahtuneessa oli toki se, kun valitin asiasta lääninhallitukseen... Lopputuloshan oli se, ettei lääkäriä moitittu mitenkään.
Onneksi omaakaan kirjoittamiskykyäni ei kuohittu, joten saatoin tästäkin sentään kirjoittaa.
Kaikki dokumentithan minulla on tallella laboratoriotuloksineen päivineen.- aloittaja
sanasinko kirjoitti:
Tiedätkö...
Streptokokki voi pesiytyä myös hammasharjoihin, jonka tähden bakteeria häätäessään olisi hyvä vaihtaa myös hammasharjat.
- Ja ainahan antibioottikuuri ei edes tepsi streptokokkiin...
Muutamia vuosia sitten terveyskeskuslääkärin määrättyä lapselleni angiinaan Ditrimiä (sulfa-trimetopriimiä) poikani ei ehtinyt edes syödä kuuria loppuun, kun allerginen reaktio pamahti.
Noh, kyseinen lääkäri jätti kuurin siihen ja päätteli omassa päässään angiinasta päästyn jo eroon... (Mitään testejä hän ei välittänyt ottaa, vaikka toimii tätä nykyä myös yksityisen puolen lääkärinä, olen huomannut.)
Tuossa vaiheessa vaihdoimme sitten yksityiselle lastenlääkärille, joka ihmetteli moisen Ditrimin määräämistä ylipäätään. Kaiken huipuksi streptokokki majaili otetun testin mukaan edelleen lapseni kurkussa, joten tarvittiin vielä uusi antibioottikuuri.
*
Saldona kaikesta edellisestä pojalleni tuli vain uusi antibioottiallergia, tällä kertaa sulfa-trimetopriimille.
- Itse olen myös huomannut, että terveyskeskuksen testien ja yksityisen nieluviljelyn välillä eroa on kuin yöllä ja päivällä. Olen sitä oikein ihmetellyt. On ollut jo liian usein niin, ettei terveyskeskuksen testissä ole näkynyt mitään, kun taas yksityisen nieluviljely on kertonut oikean asiantilan.
Tässä taannoin selvittelin jopa asiaa ja lopputulos tiedonhaustani oli se, että ainakin Diacorin laboratoriossa on nieluviljelyiden kohdalla käytössä paljon tarkempi systeemi kuin terveyskeskuksissa.
Juuri Diacorissahan meikän streptokokki on paljastunut jo kaksi kertaa terveyskeskuksen testien näyttäessä muuta.
Härskein tapauksista oli keväällä 2005 aloitettuani Ixel-kuurin, josta sain sydämeni rytmihäiriöt.
Minulla oli silloin kurkku kipeä ja epäilin Ixelin osuutta asiaan. Pojallani oli angiina (johon sai juuri tuolloin sulfa-trimetopriimiä).
Lääkäri määräsi minulle kuitenkin vain Ataraxia yleisen terveydentilani kohentamiseen - jotenkin niin se homma meni.
Kertoessani sitten samalle psykiatrille meneväni nieluviljelyyn kurkkukivun takia, hän sanoi, ettei sieltä mitään löydy, että syy löytyy arkisista asioista...
Olin tuolloin menossa luottolääkärilleni Diacoriin ja hän otatti minulta laaja-alaisen nieluviljelyn, jonka tulos 7.2.2005 oli: Streptococcus Pyogenes(a) .
Siihen minun olisi pitänyt siis syödä jotain rauhoittavaa Ataraxia, vaikka tauti häädettiin lopulta hyvin yksinkertaisesti vahvalla penisilliinikuurilla, joka poisti samalla jo ilmaantuneet nivelkipuni.
- Mielenkiintoisin homma tapahtuneessa oli toki se, kun valitin asiasta lääninhallitukseen... Lopputuloshan oli se, ettei lääkäriä moitittu mitenkään.
Onneksi omaakaan kirjoittamiskykyäni ei kuohittu, joten saatoin tästäkin sentään kirjoittaa.
Kaikki dokumentithan minulla on tallella laboratoriotuloksineen päivineen."Streptokokki voi pesiytyä myös hammasharjoihin, jonka tähden bakteeria häätäessään olisi hyvä vaihtaa myös hammasharjat."
Olen vaihtanut hammasharjaa nyt koko ajan 1-3 kuukauden välein.
Yksityiset lääkärit on kalliita kun jokainen testi maksaa erikseen, ei ole varaa mennä. Kurkku ei ole kipeä mutta käsien niveliä särkee välillä, koko viime yökin.. - aloittaja
aloittaja kirjoitti:
"Streptokokki voi pesiytyä myös hammasharjoihin, jonka tähden bakteeria häätäessään olisi hyvä vaihtaa myös hammasharjat."
Yksityiset lääkärit on kalliita kun jokainen testi maksaa erikseen, ei ole varaa mennä. Kurkku ei ole kipeä mutta käsien niveliä särkee välillä, koko viime yökin..asun itä-helsingissä eikä valitettavasti ole varaa mennä tuollaiseen vaikka hyvältä kuulostaakin, eikö streptokokki aiheuta reumaakin? kauankohan kestää että streptokokin aiheuttamat nivelkivut kehittyy reumaksi??
pelottaa. Juu minullekin määrättiin ataraxia aiemmin jotain allergialääkettä käskettiin vaan käyttää. aloittaja kirjoitti:
asun itä-helsingissä eikä valitettavasti ole varaa mennä tuollaiseen vaikka hyvältä kuulostaakin, eikö streptokokki aiheuta reumaakin? kauankohan kestää että streptokokin aiheuttamat nivelkivut kehittyy reumaksi??
pelottaa. Juu minullekin määrättiin ataraxia aiemmin jotain allergialääkettä käskettiin vaan käyttää.Jo vuosikausia olen säästellyt kaikki allakkani ja paperini. Niistä on sitten hyvä tarkistella asioita pitkänkin ajan kuluttua.
Puolessa välissä marraskuuta 2000 tapahtui semmoinen juttu, että kurkkumme olivat taas kipeät. Kävimme poikani kanssa terveydenhoitajalla, jonka jälkeen laboratoriossa meille kummallekin tehtiin nielutesti.
Noh, poikani tulos oli positiivinen ja hän sai antibiootin. Minulla ei kuitenkaan terveyskeskuksen testin mukaan ollut angiinaa, vaikka kurkkuni oli kipeä.
En antanut kuitenkaan periksi, vaan kävin vielä toisen kerran laboratoriossa yhtä laihoin tuloksin.
Tuli myös tunne, että minua pidettiin jo luulotautisena... Ongelma vain oli siinä, että kurkkuni oli itsepintaisesti edelleen kipeä.
Meninkin sitten vakuutukseni turvin taas Diacoriin tutun lääkärin vastaanotolle. Hän otatti minulta bakteeriviljelyn 4.12., jonka tulos oli Streptococcus Pyogenes, ryhmä A...
- Tuossa vaiheessa minulla oli jo mennyt luottamus terveyskeskuksen testeihin ja söin minulle määrätyn penisilliinikuurin. Samalla katosi jo niveliin ehtinyt kipukin, jota kipua olin ihmetellytkin jo.
Vaan sairastaminen jatkui ja kurkku oli edelleen kipeä...
Käännyin taas Diacorin puoleen ja uusi nieluviljely tehtiin 21.12., jossa streptokokin sijaan kurkussa majailikin jo Staphylococcus Aureus, stafylokokki siis, johon siihenkin sain antibioottikuurin.
*
Olin kuitenkin niin pöyristynyt kaikesta, että kirjoitin 30.3. terveysasemalle ja pyysin liittämään kummatkin nieluviljelyn tulokset papereihini ja saattamaan asian myös ylilääkärin tiedoksi. Kirjoitin kirjeeni käsin ja siinä lukin muun muassa: "Minulle jäi siellä Teillä sellainen käsitys, että minua pidettiin luulosairaana. Ihmettelenkin, mitä testejä siellä käytätte, kun niissä ei näy mitään..."
Jonkun ajan kuluttua ylilääkäriltä tuli vastaus ja hän sanoi laittavansa kysymykseni eteenpäin.
Toukokuussa sain sitten selvityksen HUS:n Laboratoriodiagnostiikasta, jossa kerrottiin terveysasemalla olevan käytössä Oriola Oy:n Streptocult-nieluviljelyalusta, jolla saadaan selville vain β-hemolyyttinen streptokokki, ei muita nielun bakteereita.
Summa summarum:
Käydessään terveysasemalla potilaan pitäisi siis vaatia, että otettaisiin laaja-alainen bakteeriviljely oireilun jatkuessa. Tosin se ei taida onnistua muuten kuin heittäytymällä hankalaksi ihmiseksi ja valittamalla asioista eteenpäin, mikäli ei saa tarvitsemiaan tutkimuksia ja hoitoa.
- Hus siis kirjoittamaan Husiin, jos muu ei auta!aloittaja kirjoitti:
"Streptokokki voi pesiytyä myös hammasharjoihin, jonka tähden bakteeria häätäessään olisi hyvä vaihtaa myös hammasharjat."
Yksityiset lääkärit on kalliita kun jokainen testi maksaa erikseen, ei ole varaa mennä. Kurkku ei ole kipeä mutta käsien niveliä särkee välillä, koko viime yökin..Aloin viime yönä kirjoittaa uutta juttua Wordilla viesteihisi liittyen... Mutta langaton netti ei toiminut tuolloin, joten postaaminen jäi. Laitan sitten kohta toisen tositarinani tämän ketjun perään.
Jutussani sivuan muun muassa tutkimuksen ja hoidon saamisen vaikeutta yleisellä puolella.
Lukiessani sitten tänä aamuna netin Hesaria, mieleeni osui uutinen lepakkoraivotaudista. Varsinkin uutisen perässä ollut kommentti hätkähdytti. Lainaus:
"Sylki tartuttaa ilman puremaakin
lähialan professori | 17.8.2009 22:40
"Rabiestartuntaa kantavan eläimen sylki tartuttaa tautia ilman puremaakin, ilmeisesti ihossa olevien mikrohaavaumien (silmälle näkymättömien, niitä on kaikilla ihmisillä) kautta. Isovanhempieni perheessä tämä tiedettiin onneksi joskus muinoin, kun heidän kissansa (vai oliko se koira, en enää muista) oli saanut tartunnan, ja osattiin suojautua. Silloin tämä perusasia oli tuttu ihmisille, nyt näköjään eletään tietämättömyydessä, kun tauti on ollut jokseenkin poissa täältä.
"Olen itse nähnyt lepakoista tartunnan saaneen ja tautiin kuolleen tutkijan auton, joka jäi hänestä muistuttamaan Helsingin eläintieteen laitoksen pihalle 80-luvulla. Muistaakseni hän EI ollut saanut puremaa. Sylki iholle riitti. Oli kyllä pyytänyt rokotusta, kun tunsi riskit, mutta ei saaut sitä. Lääkärit eivät uskoneet asiantuntijaa. Kuoli kaameaan tautiin. Tauti on todella hirveä.
"Oudosti käyttäytyvä eläin ('pletku', lajilleen epätyypillisesti ihmisen luokse tuleva, epätavallisen hyökkäävä tai oudon 'kesy' tai väsynyt eläin jne. jne.) voi olla taudinkantaja. Toisaalta taudinkantaja saattaa vaikuttaa 'normaaliltakin' (terveeltä ja tavanomaiselta). Jos tautia on lepakoilla, sitä on todennäköisesti myös muilla eläinlajeilla, ainakin jonkin ajan kuluttua ja ehkä jo nyt. ÄLKÄÄ ANTAKO LASTENNE KOSKEA MIHINKÄÄN 'RISKIELÄIMIIN' (itse en koskisi ilman suojakäsineitä ja muuta varustuista mihinkään luonnonvaraiseen eläimeen, kulkukissaan jne.
"Tarvittaessa (jos on tullut lepakonpurema tai lepakon sylkeä iholle, tai muuten on tapahtunut tartuntariskin aiheuttava asia) ottakaa yhteys asiantuntevaan tahoon (esim. Auroran päivystys, ei hoitajaan vaan infektiolääkäriin)."
- Edellisessähän kerrotaan, kuinka 80-luvulla syljestä rabiestartunnan saanut tutkija ei saanut riskit tuntiessaan pyytäessään rokotusta. Lääkärit eivät uskoneet asiantuntijaa, joka koki sitten kaamean kuoleman...
Linkit uutiseen ja siteeraamaani kommenttiin:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomessa todettu lepakkoraivotautia/1135248574487
http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=201186&messageID=3708018- aloittaja
sanasinko kirjoitti:
Aloin viime yönä kirjoittaa uutta juttua Wordilla viesteihisi liittyen... Mutta langaton netti ei toiminut tuolloin, joten postaaminen jäi. Laitan sitten kohta toisen tositarinani tämän ketjun perään.
Jutussani sivuan muun muassa tutkimuksen ja hoidon saamisen vaikeutta yleisellä puolella.
Lukiessani sitten tänä aamuna netin Hesaria, mieleeni osui uutinen lepakkoraivotaudista. Varsinkin uutisen perässä ollut kommentti hätkähdytti. Lainaus:
"Sylki tartuttaa ilman puremaakin
lähialan professori | 17.8.2009 22:40
"Rabiestartuntaa kantavan eläimen sylki tartuttaa tautia ilman puremaakin, ilmeisesti ihossa olevien mikrohaavaumien (silmälle näkymättömien, niitä on kaikilla ihmisillä) kautta. Isovanhempieni perheessä tämä tiedettiin onneksi joskus muinoin, kun heidän kissansa (vai oliko se koira, en enää muista) oli saanut tartunnan, ja osattiin suojautua. Silloin tämä perusasia oli tuttu ihmisille, nyt näköjään eletään tietämättömyydessä, kun tauti on ollut jokseenkin poissa täältä.
"Olen itse nähnyt lepakoista tartunnan saaneen ja tautiin kuolleen tutkijan auton, joka jäi hänestä muistuttamaan Helsingin eläintieteen laitoksen pihalle 80-luvulla. Muistaakseni hän EI ollut saanut puremaa. Sylki iholle riitti. Oli kyllä pyytänyt rokotusta, kun tunsi riskit, mutta ei saaut sitä. Lääkärit eivät uskoneet asiantuntijaa. Kuoli kaameaan tautiin. Tauti on todella hirveä.
"Oudosti käyttäytyvä eläin ('pletku', lajilleen epätyypillisesti ihmisen luokse tuleva, epätavallisen hyökkäävä tai oudon 'kesy' tai väsynyt eläin jne. jne.) voi olla taudinkantaja. Toisaalta taudinkantaja saattaa vaikuttaa 'normaaliltakin' (terveeltä ja tavanomaiselta). Jos tautia on lepakoilla, sitä on todennäköisesti myös muilla eläinlajeilla, ainakin jonkin ajan kuluttua ja ehkä jo nyt. ÄLKÄÄ ANTAKO LASTENNE KOSKEA MIHINKÄÄN 'RISKIELÄIMIIN' (itse en koskisi ilman suojakäsineitä ja muuta varustuista mihinkään luonnonvaraiseen eläimeen, kulkukissaan jne.
"Tarvittaessa (jos on tullut lepakonpurema tai lepakon sylkeä iholle, tai muuten on tapahtunut tartuntariskin aiheuttava asia) ottakaa yhteys asiantuntevaan tahoon (esim. Auroran päivystys, ei hoitajaan vaan infektiolääkäriin)."
- Edellisessähän kerrotaan, kuinka 80-luvulla syljestä rabiestartunnan saanut tutkija ei saanut riskit tuntiessaan pyytäessään rokotusta. Lääkärit eivät uskoneet asiantuntijaa, joka koki sitten kaamean kuoleman...
Linkit uutiseen ja siteeraamaani kommenttiin:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomessa todettu lepakkoraivotautia/1135248574487
http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=201186&messageID=3708018pääsen viimein korva- ja nielulääkärille melkein puolen vuoden odottelun jälkeen! viimein afrikkalainen tohtori sanoi laittavansa minut jonoon, nyt vaan aikaa odotellen..
voikohan streptokokki tms. liittyä myös niska ja korvakipu? aloittaja kirjoitti:
pääsen viimein korva- ja nielulääkärille melkein puolen vuoden odottelun jälkeen! viimein afrikkalainen tohtori sanoi laittavansa minut jonoon, nyt vaan aikaa odotellen..
voikohan streptokokki tms. liittyä myös niska ja korvakipu?Hienoa, että pääset lääkärille.
Muista vaan olla sitten tiukkana äläkä leiki liian kilttiä potilasta, joka on varsinkin meille naisille tyypillistä.
Haluamme vain miellyttää muita itsemme kustannuksella...
- Ei, ei ja ei!
Nyrkki pöytään vaan...
Olen harjoitellut tuota jo - kuvaannollisesti.
En olekaan enää mikään kiltti nössö potilas.
- Mihinkäs ei vanhat ja vihaiset eukot pystyisi? :DDD
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252103Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241540- 281291
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161287Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61206Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001