No niin,nyt sitten syttyi hiukkassuodattimen merkkivalo ja ei kun liikkeeseen,öljyn pintakin oli noussut vajaan sentin.
Ajettu 43000 km ,saa nähdä mitä löytyy..?
P--KELES ENSIMMÄINEN VIKA
26
5693
Vastaukset
- forre
mikäs sen öljyn voi nostaa, muu kun pumpulta vuotanut polttoaine, mutta onko sekään mahdollista? Kerro kun kuulet mikä oli.
- löytyy
Kirjoittele mikä vaivan aiheutti. Viat ja vaivat on kiinnostavia ilman ilkuntaa ja viisatelua eli ihan opiksi ja ongelmien ennakko ratkaisuiksi.
Kuplavolkkarilla oli sama taipumus. Lyhyttä nurkka-ajoa paljon,
niin öljyn pinta kohosi. Sitten kun ajeli vähän railakkaammin
kiukaan kuumaksi, öljyn pinta tipahti joskus liiankin alas poltto-
aineen haihduttua.
Mutta jos öljy on harmaata, niin silloin siinä on seassa jäähdytys-
vettä ja se onkin jo paskajuttu.- Diesel Forester Espoosta
Dieseliin on tullut ohjelmapäivitys moottorin-ohjaukselle.Itse vien huomenna foresterin 30 tkm:n huoltoon ja lupasivat samalla päivittää softan. Ongelmia on esiintynyt juuri hiukkas-suodattimen merkkivalon kanssa varsinkin pätkä-ajossa.
Uuden softan pitäisi alentaa p-a painetta. Päivityksen jälkeen kuullemma moottorin käytös muuttuu miellyttävämpään suuntaan?- kari a
Juu,syy on tuossa softassa,öljyn pinnan tason nousu johtui naftasta.,koska tuo hiukkassuodattaminen polttaminen vaatii syöttöön naftanlisäyksen.
Turhat polttoyritykset ovat sitten pukanneet liian naftan öljyn sekaan ja piti ennakkopainotteisesti vaihtaa suodatin ja öljyt. - Outback mies
kari a kirjoitti:
Juu,syy on tuossa softassa,öljyn pinnan tason nousu johtui naftasta.,koska tuo hiukkassuodattaminen polttaminen vaatii syöttöön naftanlisäyksen.
Turhat polttoyritykset ovat sitten pukanneet liian naftan öljyn sekaan ja piti ennakkopainotteisesti vaihtaa suodatin ja öljyt.Myyjä kertoili viimevisiitillä, että Foresterissa on ollut ongelmia hiukkas suodattimen tukkeutumisen kanssa. Yksi autoista oli sammunut/tukahtunut ensimmäisellä ajolla. Autolla oli mitä ilmeisimmin alla vain hyvin lyhyitä käynnistys-siirto-sammutus pätkiä.
Tuolle suljetulle suodattimelle ei sovellu pikku pätkäajo. Ihan kuten muillakin valmistajilla. Eli jos auto tulee ihan kauppa-ajoon niin kannattanee tarkkaan harkita ostaako dieselin vaiko bensakoneen.
Ei ole oikeastaan mitään yllättävää tuossa suodatin jutussa. Saksassa ovat tuskailleet asian kanssa jo jonkin aikaa (ei siis Subaruiden kanssa). Legacy ja Outback ei kärsi tästä oireesta kun suodatin on eri tyyppinen. Mutta Impreza ja tulevat Legacy mallit taas saavat suljetun suodattimen, joten niiden kanssa saa olla tarkkana.
Kari A, huomaako tuota suodattimen tyhjennyspolttoa mistään? Hajusta ajon jälkeen? Kohonneesta kulutuksesta (jos sen jostain havaitsee) taikka muutoksia kaasuun vastaavuudessa.
Mun entisessa (ei Subaru) huomasi aina kun regeneraatio (poltto) oli suoritettu. Auton ympärillä haisi semmonen "tulikuuma metalli" ja kulutus mittari näytteli joskus hurjia lukemia, eli yli 15l/100km kun normaali kulutus pyöri siinä 5.5 l/100km nurkilla.
Oletko ollut Foresteriin muuten tyytyväinen? Kaikki pelaa kuten pitääkin ja natinat on pysyneet poissa? Entäs vaihteisto, onko notkistunut uudesta? Miten kytkin, toimiiko jouhevasti vai tahtooko tärisyttää koskaan liikkeelle lähtiessä? - kari a
Outback mies kirjoitti:
Myyjä kertoili viimevisiitillä, että Foresterissa on ollut ongelmia hiukkas suodattimen tukkeutumisen kanssa. Yksi autoista oli sammunut/tukahtunut ensimmäisellä ajolla. Autolla oli mitä ilmeisimmin alla vain hyvin lyhyitä käynnistys-siirto-sammutus pätkiä.
Tuolle suljetulle suodattimelle ei sovellu pikku pätkäajo. Ihan kuten muillakin valmistajilla. Eli jos auto tulee ihan kauppa-ajoon niin kannattanee tarkkaan harkita ostaako dieselin vaiko bensakoneen.
Ei ole oikeastaan mitään yllättävää tuossa suodatin jutussa. Saksassa ovat tuskailleet asian kanssa jo jonkin aikaa (ei siis Subaruiden kanssa). Legacy ja Outback ei kärsi tästä oireesta kun suodatin on eri tyyppinen. Mutta Impreza ja tulevat Legacy mallit taas saavat suljetun suodattimen, joten niiden kanssa saa olla tarkkana.
Kari A, huomaako tuota suodattimen tyhjennyspolttoa mistään? Hajusta ajon jälkeen? Kohonneesta kulutuksesta (jos sen jostain havaitsee) taikka muutoksia kaasuun vastaavuudessa.
Mun entisessa (ei Subaru) huomasi aina kun regeneraatio (poltto) oli suoritettu. Auton ympärillä haisi semmonen "tulikuuma metalli" ja kulutus mittari näytteli joskus hurjia lukemia, eli yli 15l/100km kun normaali kulutus pyöri siinä 5.5 l/100km nurkilla.
Oletko ollut Foresteriin muuten tyytyväinen? Kaikki pelaa kuten pitääkin ja natinat on pysyneet poissa? Entäs vaihteisto, onko notkistunut uudesta? Miten kytkin, toimiiko jouhevasti vai tahtooko tärisyttää koskaan liikkeelle lähtiessä?Hinta/laatu kohdallaan,vaihteiston toiminta parani vaihdettuani sinne shc:n öljyt.
Kytkimesä ei vikaa,eikä mitään ylimääräistä natinaa.
Tuota polttoa ei havainnut mitenkään,eihän se kunnolla toiminutkaan.
Voisin toki vaihtaa tuon uuten Forreen jos sais automaattilaatikolla,on aika paljon syksyisin maastoajoa.. - forre
kari a kirjoitti:
Hinta/laatu kohdallaan,vaihteiston toiminta parani vaihdettuani sinne shc:n öljyt.
Kytkimesä ei vikaa,eikä mitään ylimääräistä natinaa.
Tuota polttoa ei havainnut mitenkään,eihän se kunnolla toiminutkaan.
Voisin toki vaihtaa tuon uuten Forreen jos sais automaattilaatikolla,on aika paljon syksyisin maastoajoa..tuosta poltosta vielä kysyttävää, että jostain olen ymmärtänyt että hiukkassuodattimen "poltto" tapahtuisi itse hiokkassuodattimessa, elikkä sinne ruiskutetaan polttoainetta, en siis oikein ymmärrä että mistä tuo polttoaine voisi siten päästä moottorin öljyjen joukkoon, koska hiukkassuodatin on moottorin ulkopuolella, luonnollisesti. Asia ei ole mitenkään akuutti minulle, koska edelleen olen hieman odottavalla kannalla, ja seuraan dieseleiden ongelmia, ennen kun päätän sellaisen ostamisesta. Toisaalta tulee mieleen että voisiko tuo suodattimen tukkeutuminen johtua juuri dieselien lämmönpuutteesta, eli kun kone käy liian usen kylmänä, alkaa tulla ongelmia, niinkun joskus aiemmin epäilin, ja epäilen edelleen, koska moottori on suunniteltu toimimaan tietyssä lämpötilassa. Tuliko Subaru nyt diesel koneen kannsa muiden autojen kanssa samaan kategoriaan vikojen esiintymisten kanssa, voidaanko unohtaa puheet viattomista Subaruista?
- huolto lähestyy
Kerroppa sitten päivityksen vaikutuksista.
- Outback mies
forre kirjoitti:
tuosta poltosta vielä kysyttävää, että jostain olen ymmärtänyt että hiukkassuodattimen "poltto" tapahtuisi itse hiokkassuodattimessa, elikkä sinne ruiskutetaan polttoainetta, en siis oikein ymmärrä että mistä tuo polttoaine voisi siten päästä moottorin öljyjen joukkoon, koska hiukkassuodatin on moottorin ulkopuolella, luonnollisesti. Asia ei ole mitenkään akuutti minulle, koska edelleen olen hieman odottavalla kannalla, ja seuraan dieseleiden ongelmia, ennen kun päätän sellaisen ostamisesta. Toisaalta tulee mieleen että voisiko tuo suodattimen tukkeutuminen johtua juuri dieselien lämmönpuutteesta, eli kun kone käy liian usen kylmänä, alkaa tulla ongelmia, niinkun joskus aiemmin epäilin, ja epäilen edelleen, koska moottori on suunniteltu toimimaan tietyssä lämpötilassa. Tuliko Subaru nyt diesel koneen kannsa muiden autojen kanssa samaan kategoriaan vikojen esiintymisten kanssa, voidaanko unohtaa puheet viattomista Subaruista?
Niin, se polttoaineen ruiskutus tosiaan tapahtuu palotilaan. Eikä sinne suodattimeen. Mutta palamaton polttoaine pääsee suodattimeen ja palaa siellä niiden partikkelien kanssa pois. Eli palotilaan ruiskautetaan polttoainetta käynnin kannalta "liian myöhään" ja polttoaine ei pala vaan pääsee pakokaasujen mukana suodattimeen jossa aiheuttaa kuumentumisen -> palamisen.
Vikajutuista vielä, kyllä mun Subarussa on ollut vikoja ihan riittämiin. Oisko suunnilleen puolet ns diesel-peräisiä ja toinen puoli vain huonoa työnlaatua sekä virheitä.
Edellisissä euro-autoissani ei tarvinnut käydä ylimääräisiä huoltokäyntejä. Nyt diesel Outbackillä on joutunut jo kolmesti käymään huollon lisäksi! Eli itse olen joutunut kyllä unohtamaan puheet viattomasta. Tosin osa näistä "vioista" on sen luontoisia, että välttämättä kaikki ei niihin kiinnittäisi huomioita. Mutta kriittisellä arviolla vikoja on ollut aivan liikaa 40k€:n autoon. - vikoja?
Outback mies kirjoitti:
Niin, se polttoaineen ruiskutus tosiaan tapahtuu palotilaan. Eikä sinne suodattimeen. Mutta palamaton polttoaine pääsee suodattimeen ja palaa siellä niiden partikkelien kanssa pois. Eli palotilaan ruiskautetaan polttoainetta käynnin kannalta "liian myöhään" ja polttoaine ei pala vaan pääsee pakokaasujen mukana suodattimeen jossa aiheuttaa kuumentumisen -> palamisen.
Vikajutuista vielä, kyllä mun Subarussa on ollut vikoja ihan riittämiin. Oisko suunnilleen puolet ns diesel-peräisiä ja toinen puoli vain huonoa työnlaatua sekä virheitä.
Edellisissä euro-autoissani ei tarvinnut käydä ylimääräisiä huoltokäyntejä. Nyt diesel Outbackillä on joutunut jo kolmesti käymään huollon lisäksi! Eli itse olen joutunut kyllä unohtamaan puheet viattomasta. Tosin osa näistä "vioista" on sen luontoisia, että välttämättä kaikki ei niihin kiinnittäisi huomioita. Mutta kriittisellä arviolla vikoja on ollut aivan liikaa 40k€:n autoon.Minullakin on diesel-OB, ajettu 43 000 km, eikä ole ollut ainoatakaan vikaa. Vielä. Ainoa ylimääräinen huollossakäynti oli se taannoinen takaisinkutsu ja sekin asia oli hoidettu jo edellisessä huollossa.
- Diesel Forester Espoosta
huolto lähestyy kirjoitti:
Kerroppa sitten päivityksen vaikutuksista.
Tänään päivitettiin moottorinohjaus softa 30 tkm:n huollon yhteydessä. Ensimmäinen ja suurin muutos on pehmeämpi liikkeelle lähtö ikäänkuin vääntöä olisi tullut lisää alakierroksilla. Kokeilin liikkeellelähtöä eri kierroksilla, enkä saanut konetta sammumaan.
Käytös liikkeellelähdössä on nyt bensakonemainen ja jouheva. Eli parannusta tuli roimasti ja moottorin luonne on aivan erilainen. Hiukkas-suodatin merkkilamppu ei itselläni ole kertaakaan palanut, joten siitä en osaa sanoa mitään. Itse ajan niin paljon matka-ajoa, ettei se ole ollut viime edes talvenakaan ongelma.
Mitään vikoja ei ole ilmennyt vuoden aikana joten olen tyytyväinen Foresterin laatuun niinkuin yleensä Subaruihin joita olen omistanut 15-vuoden ajan. - forre
Outback mies kirjoitti:
Niin, se polttoaineen ruiskutus tosiaan tapahtuu palotilaan. Eikä sinne suodattimeen. Mutta palamaton polttoaine pääsee suodattimeen ja palaa siellä niiden partikkelien kanssa pois. Eli palotilaan ruiskautetaan polttoainetta käynnin kannalta "liian myöhään" ja polttoaine ei pala vaan pääsee pakokaasujen mukana suodattimeen jossa aiheuttaa kuumentumisen -> palamisen.
Vikajutuista vielä, kyllä mun Subarussa on ollut vikoja ihan riittämiin. Oisko suunnilleen puolet ns diesel-peräisiä ja toinen puoli vain huonoa työnlaatua sekä virheitä.
Edellisissä euro-autoissani ei tarvinnut käydä ylimääräisiä huoltokäyntejä. Nyt diesel Outbackillä on joutunut jo kolmesti käymään huollon lisäksi! Eli itse olen joutunut kyllä unohtamaan puheet viattomasta. Tosin osa näistä "vioista" on sen luontoisia, että välttämättä kaikki ei niihin kiinnittäisi huomioita. Mutta kriittisellä arviolla vikoja on ollut aivan liikaa 40k€:n autoon.olis tosiaan kiva kuulla millaisia vikoja sun subarussasi on ollut, itselläni ei ole ainuttakaan vikaa ollut subarussa viimeisen neljän ja puolen vuoden aikana mitä olen subarulla ajanut. Vaikka auton hinta olisi 15 t€, pitäisi sen toimia moitteettomasti, ainakin uutena.
- Outback mies
forre kirjoitti:
olis tosiaan kiva kuulla millaisia vikoja sun subarussasi on ollut, itselläni ei ole ainuttakaan vikaa ollut subarussa viimeisen neljän ja puolen vuoden aikana mitä olen subarulla ajanut. Vaikka auton hinta olisi 15 t€, pitäisi sen toimia moitteettomasti, ainakin uutena.
- Pakoputken suojapellin virhe asennus. Aiheutti räminää.
- Kattoluukku vuoti vettä. Tiiviste liima virheelisesti asennettu/puuttui osittain.
- Johtosarja, asennusvirhe. Takaisinkutsuna huoltoon ja todettiin johdoissa alkanut hiertymä.
- Oven lukko jumittelee satunnaisesti. Ei ole löytynyt syytä.
- Kallistuksenvakaajan puslat etupäässä natisee. Korjattiin rasvaamalla, mutta ääni alkaa jälleen palailla.
Ja vielä virheiksi lasken dieselin kytkin joka alkaa äännellä/täristä kilometrien myötä (ainakin 3 tapausta), pahasti epätasapainoiset renkaat 2X painotettu eikä vieläkään ole kunnossa, moottorin lämmöt ei nouse pakkasella normaalitasolle. Moottori värisee kohtuu lujasti tietyllä kierrosalueella. Tämäkin "ominaisuus" tuli esille kilometrien myötä, ja on havaittavissa kuormattuna (vetohommissa) täyskaasukiihdytyksessä.
Jos lukee Subaru Clubin foorumia, niin voi havaita ettei tämä ole ainoa Outback josta nämä "ominaisuudet" löytyivät. - forre
Outback mies kirjoitti:
- Pakoputken suojapellin virhe asennus. Aiheutti räminää.
- Kattoluukku vuoti vettä. Tiiviste liima virheelisesti asennettu/puuttui osittain.
- Johtosarja, asennusvirhe. Takaisinkutsuna huoltoon ja todettiin johdoissa alkanut hiertymä.
- Oven lukko jumittelee satunnaisesti. Ei ole löytynyt syytä.
- Kallistuksenvakaajan puslat etupäässä natisee. Korjattiin rasvaamalla, mutta ääni alkaa jälleen palailla.
Ja vielä virheiksi lasken dieselin kytkin joka alkaa äännellä/täristä kilometrien myötä (ainakin 3 tapausta), pahasti epätasapainoiset renkaat 2X painotettu eikä vieläkään ole kunnossa, moottorin lämmöt ei nouse pakkasella normaalitasolle. Moottori värisee kohtuu lujasti tietyllä kierrosalueella. Tämäkin "ominaisuus" tuli esille kilometrien myötä, ja on havaittavissa kuormattuna (vetohommissa) täyskaasukiihdytyksessä.
Jos lukee Subaru Clubin foorumia, niin voi havaita ettei tämä ole ainoa Outback josta nämä "ominaisuudet" löytyivät.Jos mun autossa olis noin paljon vikoja, olisi mulla jo hermot mennyt...;-) Tuo moottorin tärinä johtunee varmaankin veltostuneista, tai jopa rikki menneestä moottorin kiinityksen kumista, samoin kytkimen ravistus voi olla alkujaan sieltä, ei vastaavaa kokemusta subarusta, mutta kaikenlaisia muitakin pyydyksiä on tullut omistettua. Ei muuta kun vaatia että korjaavat kuntoon nuo asiat, samoin renkaat pitäisi saada vaihdettua uusiin, kerta niissä on vikaa. Kestämistä! ;-)
- Outback mies
forre kirjoitti:
Jos mun autossa olis noin paljon vikoja, olisi mulla jo hermot mennyt...;-) Tuo moottorin tärinä johtunee varmaankin veltostuneista, tai jopa rikki menneestä moottorin kiinityksen kumista, samoin kytkimen ravistus voi olla alkujaan sieltä, ei vastaavaa kokemusta subarusta, mutta kaikenlaisia muitakin pyydyksiä on tullut omistettua. Ei muuta kun vaatia että korjaavat kuntoon nuo asiat, samoin renkaat pitäisi saada vaihdettua uusiin, kerta niissä on vikaa. Kestämistä! ;-)
Kiitos asiallisesta suhtautumisesta ja kommentoinnista. Tosiaan juteltiin takaisinkutsun korjauksen yhteydessä toisen diesel OB:n omistajan kanssa (jolla oli autossaan ollut osa vioista joita meillä on ollut) ja ihmeteltiin siinä samalla pihassa seissyttä OB:tä jossa oli hinaus-silmukka keulassa..
Olen käynyt koeajamassa kolmekertaa diesel OB/Lgecayitä sen jälkeen kun havaitsin näitä negatiivisia juttuja. Nuo kytkin ja resonointi ongelmat löytyy kaikista noista kun olosuhteet on sopivat. Vaatii esimerkiksi kuormitusta (resonanssi) ja kylmää ilmaa (kytkimen ääni ja tärinä).
Jokatapauksessa ei tässä tarkoitus ole haukkua Subarua. Ymmärrän että diesel on uutukainen ja tämän riskin olin ostaessa valmis ottamaan. Samaten näissä muissa vikajutuissa mulla on vain ollut huono tuuri.
Autohan on kertakaikkiaan ensiluokkainen ja vielä kun hinta/ominaisuudet otetaan huomioon niin tämä auto näyttää pitkää nenää lähes merkille kuin merkille. Ei tarvita mitään DRIVe yms kikkailuja. Ihan perus neliveto farkku ja CO2 päästöt 156g/100km. Voi ottaa mallia siitä. Ja kuten lehdistä on luettu, niin kulkupuoli on kunnossa, elikkä nopeutta riittää. - tarkistaa
mikälil voi, mistä voi tarkistaa softan versio omassa autossa?
- SubbeIII
Diesel Forester Espoosta kirjoitti:
Tänään päivitettiin moottorinohjaus softa 30 tkm:n huollon yhteydessä. Ensimmäinen ja suurin muutos on pehmeämpi liikkeelle lähtö ikäänkuin vääntöä olisi tullut lisää alakierroksilla. Kokeilin liikkeellelähtöä eri kierroksilla, enkä saanut konetta sammumaan.
Käytös liikkeellelähdössä on nyt bensakonemainen ja jouheva. Eli parannusta tuli roimasti ja moottorin luonne on aivan erilainen. Hiukkas-suodatin merkkilamppu ei itselläni ole kertaakaan palanut, joten siitä en osaa sanoa mitään. Itse ajan niin paljon matka-ajoa, ettei se ole ollut viime edes talvenakaan ongelma.
Mitään vikoja ei ole ilmennyt vuoden aikana joten olen tyytyväinen Foresterin laatuun niinkuin yleensä Subaruihin joita olen omistanut 15-vuoden ajan.Hei ! Tiedätkö mahtaako vastaavaa päivitystä olla tulossa(tai tullut jo) Dsl Legacyyn ?
- Subbe III
Outback mies kirjoitti:
Kiitos asiallisesta suhtautumisesta ja kommentoinnista. Tosiaan juteltiin takaisinkutsun korjauksen yhteydessä toisen diesel OB:n omistajan kanssa (jolla oli autossaan ollut osa vioista joita meillä on ollut) ja ihmeteltiin siinä samalla pihassa seissyttä OB:tä jossa oli hinaus-silmukka keulassa..
Olen käynyt koeajamassa kolmekertaa diesel OB/Lgecayitä sen jälkeen kun havaitsin näitä negatiivisia juttuja. Nuo kytkin ja resonointi ongelmat löytyy kaikista noista kun olosuhteet on sopivat. Vaatii esimerkiksi kuormitusta (resonanssi) ja kylmää ilmaa (kytkimen ääni ja tärinä).
Jokatapauksessa ei tässä tarkoitus ole haukkua Subarua. Ymmärrän että diesel on uutukainen ja tämän riskin olin ostaessa valmis ottamaan. Samaten näissä muissa vikajutuissa mulla on vain ollut huono tuuri.
Autohan on kertakaikkiaan ensiluokkainen ja vielä kun hinta/ominaisuudet otetaan huomioon niin tämä auto näyttää pitkää nenää lähes merkille kuin merkille. Ei tarvita mitään DRIVe yms kikkailuja. Ihan perus neliveto farkku ja CO2 päästöt 156g/100km. Voi ottaa mallia siitä. Ja kuten lehdistä on luettu, niin kulkupuoli on kunnossa, elikkä nopeutta riittää.Dsl Legacyllä ajettu nyt n. 27000 km.
1) Kytkin ravistaa joskus. Nyt pari päivää mennyt ja ei ravista juuri nyt. Tuumattiin että voisiko syynä olla esim. ajovakaudenhallintajärjestelmä? Siis jokin häiriö siellä. Nimittäin joskus ajaessakin on ilmennyt ihme nykimisiä tasaisella tiepinnalla kuivalla asfaltilla. Asia saattanee paljastua huollon yhteydessä, kun data puretaan.
2) Resonointia (siis lähinnä minun tapauksessa törähtelyä..PRÖRÖRR ;c) tapahtuu kiihdytettäessä esim. 3.vaihteella. Ääni kuuluu vänkärin puolelta. Ikään kuin jokin pelti/kiinnitys olisi irti. Hankalaa, kun ei voi itse tarkistaa missään. Huollossa suhtautuvat epäasiallisesti. Ei ne oo ku kiviä vaan tms. - Outback mies
Subbe III kirjoitti:
Dsl Legacyllä ajettu nyt n. 27000 km.
1) Kytkin ravistaa joskus. Nyt pari päivää mennyt ja ei ravista juuri nyt. Tuumattiin että voisiko syynä olla esim. ajovakaudenhallintajärjestelmä? Siis jokin häiriö siellä. Nimittäin joskus ajaessakin on ilmennyt ihme nykimisiä tasaisella tiepinnalla kuivalla asfaltilla. Asia saattanee paljastua huollon yhteydessä, kun data puretaan.
2) Resonointia (siis lähinnä minun tapauksessa törähtelyä..PRÖRÖRR ;c) tapahtuu kiihdytettäessä esim. 3.vaihteella. Ääni kuuluu vänkärin puolelta. Ikään kuin jokin pelti/kiinnitys olisi irti. Hankalaa, kun ei voi itse tarkistaa missään. Huollossa suhtautuvat epäasiallisesti. Ei ne oo ku kiviä vaan tms.Kuulostaa tutulta. Kytkimen ravistus ja ääntelyt: aamulla, n. 5C lämpötilassa kylmällä autolla liikkeelle -> kytkin ravistaa varmasti. Ei ole sattunut nykimisiä tasaisella tiellä. Tietyllä kierrosluvulla (n.1750) on sellainen "tehopykälä" ja jos siinä alueella ajelee niin sen saattaa ehkä aistia jonkinsortin nykimisenä. Sen muuten jopa kuulee jos ajaa vakkarilla vitos vaihteella ja kierrokset tuohon 1750. Tien nousujen ja laskujen mukaan kuuluu semmonen "elektroninen sirinä". Jokin siellä säätyy, mutten tiedä mikä.
Resonointi on juuri kuvailemasi mukaista. Se kuului jo uutena, mutta paljon vaimeammin. Aika selkeä pakoputki resonanssi se on. Ei vain jaksa alkaa tarkistamaan itse, kun se on silti hyvin vaimea ääni. Ei sitä huomais muuten mutta kun on jo tottunut sen kuulemaan tietyllä kierroksilla ja vaihteella.
"Huollossa suhtautuvat epäasiallisesti" - Samat sanat. Valitettavasti. Ei oteta todesta vaikka tuo ääni on erittäin selkeästi kuultavissa. Ihan kuten manuaalissa lukee "takuu ei koske mahdollisia ääniä eikä luukkujen yms säätöjä"!
Eihän nuo oikeasti menoa häiritse, mutta mukavampi ois jos ne sais pois. - Diesel Forester Espoosta
SubbeIII kirjoitti:
Hei ! Tiedätkö mahtaako vastaavaa päivitystä olla tulossa(tai tullut jo) Dsl Legacyyn ?
Tuolta saa tietoa ja palvelua Subaru asioissa.
http://www.kolarikorjaamosorsa.fi/palaute.html
Kotikonstein ei oikein softaversiota löydy - Forre1
Diesel Forester Espoosta kirjoitti:
Tänään päivitettiin moottorinohjaus softa 30 tkm:n huollon yhteydessä. Ensimmäinen ja suurin muutos on pehmeämpi liikkeelle lähtö ikäänkuin vääntöä olisi tullut lisää alakierroksilla. Kokeilin liikkeellelähtöä eri kierroksilla, enkä saanut konetta sammumaan.
Käytös liikkeellelähdössä on nyt bensakonemainen ja jouheva. Eli parannusta tuli roimasti ja moottorin luonne on aivan erilainen. Hiukkas-suodatin merkkilamppu ei itselläni ole kertaakaan palanut, joten siitä en osaa sanoa mitään. Itse ajan niin paljon matka-ajoa, ettei se ole ollut viime edes talvenakaan ongelma.
Mitään vikoja ei ole ilmennyt vuoden aikana joten olen tyytyväinen Foresterin laatuun niinkuin yleensä Subaruihin joita olen omistanut 15-vuoden ajan.Ostin äskettäin Forren. Se lähtee liikkeelle ilman kaasua loivassa ylämäessä eikä sammu. Siksi olen todella ihmeissäni TM:n testituloksista ja heikosta alaväännöstä. Pitäisikö auton vielä vääntää alle 1000:lla kierroksella enemmän??? Alkukeväästä ajoin Forren , jonka kanssa piti olla tarkkana liikkeelle lähdettäessä. Eli oletan, että softa on autossani viimeisin. Kun nyt saisi sitten selville muutkin, että mikä se ohjaussoftan versio pitää olla. Koska sulla on paljon kokemusta Subarusta, niin kerropa parhaat asetukset huurteenpoistolle, en ole kirjan kanssa aivan samaa mieltä. Mielestäni auto-asento ei ole ratkaisu, tosin talvikokemusta ei ole.
- kari a
tarkistaa kirjoitti:
mikälil voi, mistä voi tarkistaa softan versio omassa autossa?
Ei mistään,huollossa päivittävät.
Uusi softa saattoi tuoda hiukan alavääntöä lisää,mutta tehoja pudotti,sellainen tuntemus tuli kun lähdin huollosta.
Tuo ajoittainen nykiminen tasaisella ajolla voi johtua tuosta hiukkasien poltosta,se kun huolon mukaan tapahtuu 400-600 km välillä,kaupunkiajossa tiheämpään.
Tässä aiemmin ihmeteltiin nafta lisääntymistä öljytilaan. Tuo poltto lisää syöttöä aina, kun on tarkoitus puhdistaa hiukkassuodin niin siitä naftasta pääsee osa öljyn sekaan ja jos poltto ei onnistu, useampi yritys lisää naftan määrää. - diiseli
kari a kirjoitti:
Ei mistään,huollossa päivittävät.
Uusi softa saattoi tuoda hiukan alavääntöä lisää,mutta tehoja pudotti,sellainen tuntemus tuli kun lähdin huollosta.
Tuo ajoittainen nykiminen tasaisella ajolla voi johtua tuosta hiukkasien poltosta,se kun huolon mukaan tapahtuu 400-600 km välillä,kaupunkiajossa tiheämpään.
Tässä aiemmin ihmeteltiin nafta lisääntymistä öljytilaan. Tuo poltto lisää syöttöä aina, kun on tarkoitus puhdistaa hiukkassuodin niin siitä naftasta pääsee osa öljyn sekaan ja jos poltto ei onnistu, useampi yritys lisää naftan määrää.Mullakin syttyi hiukkassuodattminen valo, jonka jälkeen softa päivitettiin. Minä en ole tehojen tippumista huomannut. Sellainen positiivinen yllätys kuitenkin, että kun ruuhkassa ajelee ykkösellä ja nopeus on niin hiljainen että välillä painetaan kaasua ja välillä ei (kytkintä luistattamatta), ennen tuntui suorastaan ärsyttävää "pomppimista" aina kun nosti jalan kaasulta, mutta nyt meno on paljon joustavampaa.
- Kytkin sökönä
Kytkin paloi uudessa Foresterin D:ssä 12000 km kohdalla.
Kauppias syytti minua luistattamisesta (ajotapaani sen kummemmin tuntematta) ja väitti näin voimakkaan moottorin syövän kytkimen, jos luistattaa vähääkään.
Toisaalta Forre D:n kytkimessä on melkomoinen liikerata ja kaupunkiajossa vaihteita on käytettävä: ykkönen ja kakkonen ovat hitaita suoranpätkille ja hitaissa risteyksissä on vaihdettava alas, jotta alakierroksilla vähän tehoton kone ei tukehdu.
Miten käy hirvimetsällä, kun on saatava auto huonollakin tiellä ja polulla eteenpäin?
Uskaltaako Forre D:tä ulkoiluttaa pikitien ulkopuolella?
Auttaako moottorinohjaussoftan uusiminen?
Onko Forreni maanantaikappale vai enteileekö tämä kytkimen tyyppivikaa?
Vai otanko peilin käteeni ja siirryn taas autokouluun? - kiisseli forre
Minkälainen on kyseinen merkkivalo? Muija soitti että oli palanut bensamittarin alla
"neliö jossa kaksi pallkkia". Oli sammunut 20 km ajon jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706524
- 584462
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283098- 612977
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271536Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 341330
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest441230