tuuli anturi

toivo2

tietäskö joku minkälainen signaali tulee purjeveneissä käytetyssä NMEA standardin mukaisista antureista ja itä käyttöjännitettä tarvitaan anturiin menee kolme johtoa suoja

8

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huollossa..
    • NMEA kaapeloitsija

      Mikähän NMEA on kyseessä ja mikä laite. Uusi NMEA 2000 verkko on marine käyttöön luotu CAN-väylän versio. Vanhemman NMEA 0183 eri versiot vastaa RS232 / RS422 sarjaporttia. Näissä voi kokeilla vaikka hyperterminaalilla mitä sieltä tulee. Mutta kannattaa varmaan laittaa joku MAX232 tyypin puskurointi väliin ja selvittää oikeat asetukset. Jos se nyt olis vaikka lowrance on niissä ollu johdot keltainen/TX1, oranssi/RX1, sininen/TX2 ja suoja/maa. Osa tuuliantureista kytketään sovittimella nmea verkkoon.

      • toivo2

      • MNEA kaapeloitsija
        toivo2 kirjoitti:

        päältä päin tällainen vekotin iästä ei tietoo.ei kuitenkaan aivan uusi tuli veneen mukana mutta tuulianturi puuttuu
        http://www.vestek.fi/vene/huolto/manuaalit/nexus multi.pdf

        Arvaan että silvan tuulianturia 83-20721 ei ole saatavana. Ja et tiedä mikä tilalle. Silvan ohjehan kertoo että mahdollisesti muitakin NMEA-standardin tuuliantureita voidaan käyttää.
        http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=159&gclid=CNf5nYOZ6ZwCFQpgZwodSXb5iw
        Varmista myyjältä käykö esim. Nexus NX2


      • NMEA kaapeloitsija

      • toivo2
        NMEA kaapeloitsija kirjoitti:

        http://www.aquastore.fi/store/product.php?m=68aa8a3b5a&g=fc50239cb3&p=0ffbf7d4f8

        anturin osaisin rakentaa. Prosessorikortti löytyy ja siihen anturi esim 4mm indutiiviraja tuulen nopeudelle ja kuulalaakeroitu 360 asteen potikka tuulen suunnalle. Ohjelman kirjotus prosessorille on hallinnassa.Englanninkielen taitoa ei ole. Siksi kyselen jos joku sattuis tietään liikennöinnistä anturin ja näytönvälillä.Uuteen anturiin en ainakaan vielä ole halukas 400 sijottaan kun olis yli 10% prosenttia koko veneprojektin arvosta.


      • NMEA kaapeloitsija
        toivo2 kirjoitti:

        anturin osaisin rakentaa. Prosessorikortti löytyy ja siihen anturi esim 4mm indutiiviraja tuulen nopeudelle ja kuulalaakeroitu 360 asteen potikka tuulen suunnalle. Ohjelman kirjotus prosessorille on hallinnassa.Englanninkielen taitoa ei ole. Siksi kyselen jos joku sattuis tietään liikennöinnistä anturin ja näytönvälillä.Uuteen anturiin en ainakaan vielä ole halukas 400 sijottaan kun olis yli 10% prosenttia koko veneprojektin arvosta.

        Kristallipallo huollossa viestin kirjoittajan linkistä löytyy NMEA sanoman muoto. Katso esim. kohdasta MDA.
        MWD tuulensuunta ja nopeus
        MWV suhteellinen tuulennopeus ja tuulikulma.

        NMEA0183 datanopeus: 4800 bps tarkista näytön valikosta onko jotain muuta.
        Näyttö syöttää anturijohtoon 12v (9 - 16vdc).

        NMEA 0183 lausekkeet:
        $GPDTM . . . .Datum
        $GPGGA . . . .GPS Fix Data
        $GPGLL . . . .Sijainti — Latitude and Longitude
        $GPGSA . . . .GNSS DOP ja aktiiviset satelliitit
        $GPGSV . . . .Näkyvissä olevat satelliitit
        $GPRMC . . . .Suositeltu minimi GNSS
        $GPVTG . . . .COG ja SOG
        $GPZDA . . . .Aika ja päiväys
        $HCHDG . . . .Suunta, eranto ja eksymä
        $HCHDT . . . .Tosisuunta
        $TIROT . . . ..Käännösnopeus
        $WIMDA . . . .Meteorologinen yhdistelmä
        $WIMWD . . .Tuulen suunta ja nopeus
        $WIMWV . . ..Tuulen nopeus ja kulma
        $WIVWR . . . .Relatiivinen tuulen suunta ja nopeus
        $WIVWT . . . Todellinen tuulen suunta ja nopeus
        $YXXDR . . . .Anturimittaukset

        Hintaa tulee kyllä itse rakentamalla mutta onhan se kehittävää. Tuleehan anturiisi GPS moduli että anturi tietää asentonsa ja nopeutensa. Viritä se hyperterminal siihen näyttöön niin voit seurata miltä viestit näyttää muilta antureilta ja voihan sillä emuloida viestejä.


      • MNEA kaapeloitsija kirjoitti:

        Arvaan että silvan tuulianturia 83-20721 ei ole saatavana. Ja et tiedä mikä tilalle. Silvan ohjehan kertoo että mahdollisesti muitakin NMEA-standardin tuuliantureita voidaan käyttää.
        http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=159&gclid=CNf5nYOZ6ZwCFQpgZwodSXb5iw
        Varmista myyjältä käykö esim. Nexus NX2

        Siihen käy nuo uudemmat NEXUS twinfin anturit ihan heittämällä, ei tarvi alkaa säätämään mitään muuta kun wind speed calibration arvo 1,5:stä' 1,7:n

        http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=1336


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe