Kielen köyhtymisestä

Kielioppineuvoja

Hesarin keskustelupalstalla joku itsensä Pikkuenkeliksi nimennyt tumpelo neuvoo väärin:

"Murtaa-verbin yksikön kolmannen persoonan mennyt aikamuoto mursi." paheksuen rinnakkaismuotoa 'murti'.

Nimimerkki Pikkuenkeli on malliesimerkki degeneroituneesta suomen kielen verbien käyttäjästä. Yleensä kielioppineuvoja jakelevat ovat juuri näitä, jotka kuvittelevat osaavansa suomea, koska se on heidän äidinkielensä ja ovat jopa ihan lukion käyneet.

Käytännössä tohtorin paperit suomen kielestä tai virka Kielitoimistossa eivät ole suojelleet haltijaansa mokaamasta kielioppineuvojen kanssa. Suomen kieli on mutkikas.

Ja muistakaa taivuttaa "Ahvenanmaahan" kuten "Thaimaahan", koska molemmat loppuvat sanaan "maa" vai miten se nyt menikään.

8

441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyväksyjä

Minun karvainen kielikorvani olisi taipuvainen käyttämään muotoa ”murti” (samaan tapaan kuin vuotaa : vuoti eikä vuotaa : vuosi). Raamattumme näyttää olevan eri mieltä. Ehtoollisen asetussanat (Matt. 26:26) alkavat seuraavasti:

»Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."»(Vuoden 1992 Raamattu)

»Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini"» (Vuoden 1938 Raamattu).

Kalevala on puolestaan kanssani samoilla linjoilla:
      »Se on seppo Ilmarinen, takoja iän-ikuinen,
      murti suuta, väänti päätä, murti mustoa haventa.»

(Kahdeksasneljättä runo)

Kotus on esittänyt seuraavaa:
      »On joukko verbejä, joiden yksikön 3. persoonan imperfektissä on vanhastaan esiintynyt vaihtelu ti ~ si: kieltää: kielsi (~ kielti), piirtää: piirsi (~ piirti), suoltaa: suolsi (~ suolti), huutaa: huusi (~ huuti), tietää: tiesi (~ tieti), murtaa: mursi (~ murti), pyytää: pyysi (~ pyyti) jne. Näiden verbien imperfektiin on yleiskielessä siis vakiintunut si, vaikka monissa murteissa ti-muoto on tutumpi.»

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2290

• koska...

kyseessä on saari. Thaimaahan, koska Thaimaa on sisämaassa.

Murti ja mursi - molemmat sointuvat kielikorvaani ihan hyvin, mutta mursi tuntuisi hiukan paremmalta.

• Hyväksyjä

Ahvenanmaa on enemmän kuin saari. Maakuntaan sanotaan kuuluvan lähemmäs 7000 saarta ja luotoa.

Läheskään kaikki saarten nimet eivät taivu ulkopaikallissijoissa. Houtskarissa, Iniössä, Nauvossa...

Kaikki kolme mainittua entistä saarikuntaa kuuluvat nyt uuteen Länsi-Turunmaan kaupunkiin. Sen nimi sentään taipunee ulkopaikallissijojen mukaan: Länsi-Turunmaalla jne.

• f a 0jerter0aå
        Hyväksyjä kirjoitti:

Ahvenanmaa on enemmän kuin saari. Maakuntaan sanotaan kuuluvan lähemmäs 7000 saarta ja luotoa.

Läheskään kaikki saarten nimet eivät taivu ulkopaikallissijoissa. Houtskarissa, Iniössä, Nauvossa...

Kaikki kolme mainittua entistä saarikuntaa kuuluvat nyt uuteen Länsi-Turunmaan kaupunkiin. Sen nimi sentään taipunee ulkopaikallissijojen mukaan: Länsi-Turunmaalla jne.

Venäjällekin mennään eikä Venäjään, samoin Grönlantiin jne. Ei ole yksiselitteistä, ei.

• erijännää
        f a 0jerter0aå kirjoitti:

Venäjällekin mennään eikä Venäjään, samoin Grönlantiin jne. Ei ole yksiselitteistä, ei.

Australiaan ja Tasmaniaan, vieläpä Korkeasaareen. Ennen mentiin Ceylonille, nyt Sri Lankaan, tarkoittavat samaa paikkaa. Ennen mentiin myös Neuvostoliittoon, miksi nyt Venäjälle? Kyseessähän on sama paikka ainakin suurimmalta osin niistä matkoista, joita suomalaiset sinnepäin tekevät.

• J.Ulla Puntti
        erijännää kirjoitti:

Australiaan ja Tasmaniaan, vieläpä Korkeasaareen. Ennen mentiin Ceylonille, nyt Sri Lankaan, tarkoittavat samaa paikkaa. Ennen mentiin myös Neuvostoliittoon, miksi nyt Venäjälle? Kyseessähän on sama paikka ainakin suurimmalta osin niistä matkoista, joita suomalaiset sinnepäin tekevät.

Ulkopaikkakuntalainen väitti menevänsä Vesantoon eikä Vesannolle, ja minä kun luulin paremmin tietäväni kun olen siellä syntynytkin. Sitä kukaan tiedä mitä se edes tarkoittaa, muutama hyvä selitys on, mutta järvenkin nimi se siellä on. Joten samaistaisin Sonkajärvelle, Lappajärvelle. Jotenkin taas tuntuis, että voisi ihan yhtä hyvin mennä Lapinlahdelle kuin Lapinlahteen ja olla siellä vaikka kahteen, mitä lie Matit ja Liisat mieltä? Siis järvennimet olisivat, ...hetkonen ines ela illa ades abla alla, no, ulkotulennolla.

• Kerrotaan
        J.Ulla Puntti kirjoitti:

Ulkopaikkakuntalainen väitti menevänsä Vesantoon eikä Vesannolle, ja minä kun luulin paremmin tietäväni kun olen siellä syntynytkin. Sitä kukaan tiedä mitä se edes tarkoittaa, muutama hyvä selitys on, mutta järvenkin nimi se siellä on. Joten samaistaisin Sonkajärvelle, Lappajärvelle. Jotenkin taas tuntuis, että voisi ihan yhtä hyvin mennä Lapinlahdelle kuin Lapinlahteen ja olla siellä vaikka kahteen, mitä lie Matit ja Liisat mieltä? Siis järvennimet olisivat, ...hetkonen ines ela illa ades abla alla, no, ulkotulennolla.

Ikiteema tälläkin palstalla; asiasta on käyty erinäisiä keskusteluja! On paljon paikkakuntia, joiden nimen taivutusta ei ulkopuolinen voi mitenkään päätellä – valinta riippuu vain paikallisesta käytännöstä.

Kerrotaan, että kaksi laitamyötäisessä purjehtivaa kaverusta työntyi taannoin pienen rautatieaseman odotussaliin. Toinen hakeutui istuksimaan, toinen vääntäytyi lippuluukulle. Pyysi lipunmyyjältä lippua Murtomäelle. Virkailija plarasi listansa läpi ja sanoi sitten, ettei Murtomäkeä ole olemassakaan. Humalikas lipunostaja oli toista mieltä: ”Tuossahan tuo istuu penkillä!”

Vesanto? Minulla on ilo ja kunnia tuntea eräs siellä syntynyt kaveri, ikä 60 vuotta. Asunut vuosikymmeniä pk-seudulla, mutta säilyttänyt aivan ihailtavalla tavalla synnyinseutunsa puheenparren. Miehen ulosantia on todella ilo kuunnella – semminkin, kun häntä ei voi luonnevikaiseksikaan moittia!

• "Nimimerkki Pikkuenkeli on malliesimerkki degeneroituneesta suomen kielen verbien käyttäjästä."

Miksi pitää käyttää rumia lainasanoja, kun vastaavia suomenkielisiä on olemassa? Mielestäni se on kauniin kielemme raiskaamista. Asian olisi voinut ilmaista myös näin:

"Nimimerkki Pikkuenkeli on malliesimerkki rappioituneesta suomen kielen teonsanojen käyttäjästä."
      (myönnettäköön että "teonsana" on kyllä vanhahtava ilmaus)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      16
      5273
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      221
      2741
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      34
      2080
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      38
      2010
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      33
      1966
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1717
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1324
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      164
      1282
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      65
      1247
    10. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      37
      1223
    Aihe