Rosollimunat

crudo

Tänne kai tämä kuuluu? Olen joka Joulu harmitellut keittäessäni rosolliin punajuuret - todellakin, keitän ne ihan itse ja niitä pieniä, puolikkaannyrkinkokoisia ainoastaan - ja jäljelle jää kaunista punaista keitinvettä punajuurenmakuineen. Rosollinkastikkeen värjäykseen sitä ei tavita kuin pieni liraus ja loppu on sääli kaataa pois. Jollei nyt sitten tee etikkapunajuuria.

Loppukesän reissulla Gdanskiin asia ratkesi - rosollimunat!

Keitä punajuuret ja ota keitinvesi talteen - siivilöi se tiheällä siivilällä. Ennen punajuurten keittoa pese ja harjaa ne hyvin. Käytä punajuuret vaikka rosolliin.

Keitettyjä kanmunia haluttu määrä - kuorittuna

Muut aineet:

1 ltr keitinlientä
2 dl punaviinietikkaa - vähän määrä maun mukaan
2 dl sokeria
mausteneilikoita 5-7 kpl
laakerinlehti
valkopippuria
pätkä piparjuurta - tämä antaa liemeen potkun, joten käytä vähän varoen

Kuori piparjuuri ja keitä liemi yhdessä muiden ainesten kanssa - kiehauta vain. Lisää keitetyt ja kuoritut kananmunat liemeen siten, että peittyvät ja anna olla yön yli kylmässä.

Ota aamulla pinnalta kauniin punaisiksi muuttuneet munat liemestä ja viipaloi ne, aseta lautaselle salaatipedin päälle nätisti ja ripottele päälle vaikka vähän vinegrette-kastiketta. Punajuuri värjää ja maustaa vain munien pintaosan - leikattaessa tulee kauniita rinkuloita.

Säästä munien säilytysliemi ja käytä se vaikka etikkapunajuurien valmistukseen - käy siihen aivan hyvin.

9

1228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GoggiBoiga

Pitää kokeilla.

Toinen vinkki:
      Keitä lientä hieman kokoon.
      Lisää alkuliemeen suolaa, hieman reippaammalla kädellä sokeria ja pippureita, anna jäähtyä.
      Kirjolohifile puhdistettuna astiaan, liemi päälle ja huomenna on punajuuri-jääkellarilohi valmis viipaloitavaksi.

• Ja kiitos reseptistä. Pitääkö niiden tosiaan olla yön yli siinä liemessä ?
      Olet varmaan itse testannut tämän niin tiedät... minulle tämä oli ihan uutta
      mutta kokeilen kyllä.
      Meille tullee ensi viikolla aikamoinen satsi kananmunia ja entisiäkin on, jotenka riittää vaikka
      testattavaksi, niin että kaikki muutkin kananmunaruoat ovat sitten IN.
      -- pitänee käydä mittauttamassa koesterolit myöhemmin--- :o)

Uppomunat ovat ihan jees, ja omeletit, hyydykkeet, leivontaankin menee mutta jos löytyy vielä jotain
      idiksiä takataskusta niin meille vaan kiitos !

• Niin minulle sanottiin ja lisäksi, että tulisi jokusen kerran käännellä, että punastuvat tasaisesti. Mutta annahan olla jonkin ajan ja katso itse, miltä näyttävät. Minun kielitaitoni ei ole niin kovin hyvä tuolla maankolkalla ja muistikin vähän pätkii, joten en ole varma enää.

Eiväthän ne muuttuneet punaisiksi kuin pinnasta ja milli siitä sisään, mutta olivat kovin kauniita ja eksoottisia kiekkoja.

Joo, testasin kyllä - mutta vähän hätäpäin ja jäivät laikukkaiksi ja siksi jakelin ohjeen siten kuin sen muistan - ja myöhemmin norttiaskiin kirjoitin - ja loput sovelsin.

Ne "intialaiset" aamumunat olen joskus tänne tarinnut:

Pieneen annoskulhoon pohjalle öljyä ja pyörittämällä kulhoa reunat öljytään. Rikotaan kulhoon muna, keltuaisen tulee jäädä ehjäksi, munan päälle pari raetta sormisuolaa ja pari tippaa tabascoa. Kaiken päälle juustoraastetta keko. Uuniin ja asteita 100 astetta. Annetaan olla kunnes juusto alkaa sulaa ja aivan vähän ruskistua. Keltuainen saisi olla kernaasti vielä vähän juokseva.

Taisin vielä sanoa, että jos taloudesta löytyy tryffeliöljyä, niin kernaasti tippa enne syöntiä kaiken päälle.

Niin, ja hei... tekemään Palvolaa ja marenkeja. Vaniljalla kevyesti maustettuja marenkipyörylöitä ja mahdollisimman paksua kermaa. Puhuitko jotain kolesterolista?

• crudo kirjoitti:

Niin minulle sanottiin ja lisäksi, että tulisi jokusen kerran käännellä, että punastuvat tasaisesti. Mutta annahan olla jonkin ajan ja katso itse, miltä näyttävät. Minun kielitaitoni ei ole niin kovin hyvä tuolla maankolkalla ja muistikin vähän pätkii, joten en ole varma enää.

Eiväthän ne muuttuneet punaisiksi kuin pinnasta ja milli siitä sisään, mutta olivat kovin kauniita ja eksoottisia kiekkoja.

Joo, testasin kyllä - mutta vähän hätäpäin ja jäivät laikukkaiksi ja siksi jakelin ohjeen siten kuin sen muistan - ja myöhemmin norttiaskiin kirjoitin - ja loput sovelsin.

Ne "intialaiset" aamumunat olen joskus tänne tarinnut:

Pieneen annoskulhoon pohjalle öljyä ja pyörittämällä kulhoa reunat öljytään. Rikotaan kulhoon muna, keltuaisen tulee jäädä ehjäksi, munan päälle pari raetta sormisuolaa ja pari tippaa tabascoa. Kaiken päälle juustoraastetta keko. Uuniin ja asteita 100 astetta. Annetaan olla kunnes juusto alkaa sulaa ja aivan vähän ruskistua. Keltuainen saisi olla kernaasti vielä vähän juokseva.

Taisin vielä sanoa, että jos taloudesta löytyy tryffeliöljyä, niin kernaasti tippa enne syöntiä kaiken päälle.

Niin, ja hei... tekemään Palvolaa ja marenkeja. Vaniljalla kevyesti maustettuja marenkipyörylöitä ja mahdollisimman paksua kermaa. Puhuitko jotain kolesterolista?

Meillä tosiaan tulle olemaan "munaa" riittämiin joten pitänee testata tuo intialainenkin.
        Saiskohan täältä syrjäkylältä tryffeliöljyä... joku oli muuten tehnyt Ilomantsissa tryrffelilöydön
        omasta kompostistaan viime kesänä, siitä oli meidän "evakossa" eli Karjalaisessa.
        Kompostin pohjalla oli ollut satakunta tryffeliä, olivat ekaksi luulleet joiksikin kökkäreiksi vaan
        ja heitellet menemään ennekuin hokasivat että hei nämähän on tryffeleitä. Ovat siis nyt varmaan
        miljonäärejä .

No ei mulla aiakaan puola taivu, jotenka ei mikään ihme jos ei sitä rosollimunienn resptiä ihan sanantarkasti saa talteen :o)

Kolesterooli ... perhana.. noh... eikai tämmöinen kertakuuri vielä ihan tapa.

• Kokeilkapaas muutkin tätä, justiin ihailin äsken miten kauniin värin saa kananmuniin tällä ohjeella.
      Mulla ovat hieman retroja, niitä varmaan pitäisi käännellä aika ajoin että väri imeytyy tasaisemmin,
      mutta nyt jo voin sanoa että näitä pitää sitten käyttää koristeluun, esim voileipäkakkuihin.
      Huomenna testataan myös maku.
      Kiitosta vaan paljon ohjeesta !

Piparjuurta ei löytynyt kun jauheena tähän hätään , laitoin sillä, vaan eiköpähän tuo menne
      näinkin :o)

• Se vähän epätasainen väri ei muuten yhtään haittaa kun munat viipaloi salaattiin - tai vaikka voileipäkakun päälle.

• crudo kirjoitti:

Se vähän epätasainen väri ei muuten yhtään haittaa kun munat viipaloi salaattiin - tai vaikka voileipäkakun päälle.

Makua ei tullut kovinkaan paljon siitä liemestä mutta väri on kyllä upea.
        Näitä pitää tehdä myös pääsiäiseksi ja huomenna saavat miehen työpaikalla
        ihmetellä että mitä sillä NYT on eväspalasten päällä :o))))
        --se on tämä kokeellinen keittiö, vai pitäsikö vedättää että täälläpäin kanat
        tekee tuon värisiä munia--

Näistä puheen ollen, vieläköhän laitos/ravintola keittiöihin pystyy tilaamaan sitä "putkimunaa",
        eli teollinen valmiste mikä on pitkässä pötkössä ?
        Siitä oli ainakin joitain vuosia sitten kuvaa alan lehdissä.
        Tuo värjääminen toimisi muuten aika hyvin siihen.
        Hmm.. pitänee illan katveessa taas pyörähtää tässä paikallisessa luolaraflassa
        kyselemässä. Lupasin tehdä yhdet hautajaiset, siis tarjoilun puolesta, ja
        melko varmaan toiveena on , yllätys yllätys, voileipäkakkuja.

Leipää muuten kannattaa tilata tuolta itä-suomesta eli rajan takaa jos sinnekkin päin
        toimii tavarankuljetus. Vuokaleivän hinta on 1,50 ja maku on ehkä vielä parempi kun
        kaupan viipaleleivissä.
        Samoin ne suolakurkut, koukussa ollaan ja ison pönikän hinta on 3 ekeä.
        Karpalosuklaa, fazerin sinisen kokoinen levy 1.50.

Siehän kaiten kuitenkin tuot Baltiasta päin näitä, varmaan edullisempia myös siellä kun täällä ?

• porkkanapää kirjoitti:

Makua ei tullut kovinkaan paljon siitä liemestä mutta väri on kyllä upea.
        Näitä pitää tehdä myös pääsiäiseksi ja huomenna saavat miehen työpaikalla
        ihmetellä että mitä sillä NYT on eväspalasten päällä :o))))
        --se on tämä kokeellinen keittiö, vai pitäsikö vedättää että täälläpäin kanat
        tekee tuon värisiä munia--

Näistä puheen ollen, vieläköhän laitos/ravintola keittiöihin pystyy tilaamaan sitä "putkimunaa",
        eli teollinen valmiste mikä on pitkässä pötkössä ?
        Siitä oli ainakin joitain vuosia sitten kuvaa alan lehdissä.
        Tuo värjääminen toimisi muuten aika hyvin siihen.
        Hmm.. pitänee illan katveessa taas pyörähtää tässä paikallisessa luolaraflassa
        kyselemässä. Lupasin tehdä yhdet hautajaiset, siis tarjoilun puolesta, ja
        melko varmaan toiveena on , yllätys yllätys, voileipäkakkuja.

Leipää muuten kannattaa tilata tuolta itä-suomesta eli rajan takaa jos sinnekkin päin
        toimii tavarankuljetus. Vuokaleivän hinta on 1,50 ja maku on ehkä vielä parempi kun
        kaupan viipaleleivissä.
        Samoin ne suolakurkut, koukussa ollaan ja ison pönikän hinta on 3 ekeä.
        Karpalosuklaa, fazerin sinisen kokoinen levy 1.50.

Siehän kaiten kuitenkin tuot Baltiasta päin näitä, varmaan edullisempia myös siellä kun täällä ?

Tanskassa taitavat kanat pökkiä niska kyyryssä niitä putkimunia. Niistä tulisi kyllä värjäämällä komeita pötkyjä.

"Etelä-Suomestahan" ostelen silloin tällöin lavash-leipää kun se on oikein hyvää - samoin rukiinen vuokaleipä. Samaa tavaraa kuin siellä "Itä-Suomessakin". Samoin tarttui Jouluksi koriin nuo Eestin verimakkarat - melko kuorma - ja viimeiseen asti menivät kaupaksi. Rakveressä tehtyjä ja S-kaupan teettämiä - muistaakseni. Miksi eivät ole tuoneet Suomen joulumarkkinoille; õige maitsev olivat, vieraat söivät ja ihmettelivät? Hirsryynejä joskus ja venäläisiä erikoisuuksia. Savustettuja possunkieliä ja parempaa sianlihaa - vaikka mistä minä tiedän, missä läävässä nekin ovat röhkineet ja kuinka ahtaassa tilassa? Mutta läskin ovat ainakin ympärilleen keränneet ihan eri tyyliin, joten ei niitä kamalassa nälässä ole voitu pitää.

Ja ovathan ne toki edullisempia, mutta ei niitä hinnan takia oikein kannata reppumiehenä kantaa - lähinnä vain niitä, joita ei täältä saa.

• väriä arkeen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3195
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2253
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1839
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      26
      1688
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1391
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1361
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1256
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1230
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1177
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1157
    Aihe