Mitä tarkoittaa KNÖÖLI??

jonne tussupää

Tämä on jäänyt vaivaamaan monet 40-50 vuotiaat miehet käyttävät sanaa, en tosin tiedä mitä se tarkoittaa.

10

3631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuullut...

      räkäknööleistä?

    • Tuskin ainoat

      Ruotsin knöl = kumpu, kumpare. Kumparelaskijat puhuvat rinteen knööleistä.

      Naamavärkissä tai muualla kehossa oleva knööli voi olla patti, näppylä, finni tjsp.

    • metalmania

      käyttävät myös kyseistä sanaa esim. kappaleiden yhteen hitsauksessa kuuluu joskus sanottavan että vedä siihen pari knööliä.

      • (h)itsari

        pari heppiä jos hitsaustarve on vähäinen tai kyse alkukiinnityksestä ja
        jos hepit vetää liian pienellä virralla ja tai liialla langansyötöllä tai kaasunvirtaus on liian suuri, on lopputuloksena helposti knöölejä tai jopa kylmiä papuja=(pyöreitä ja pinnallisia ei kiinnitykseen osallistuvia möykkyjä).

        Puikolla hitsatessa tosin usein heppien sijaan saatetaan sanoa tehtävän ne pari knööliä.

        Myös runsaita hitsausroiskeita joskus kutsutaan knööleiksi tai pavuiksi.

        Näissä kättötavoissa lienee paikkakuntakohtaisiakin eroja.

        Esim:
        Aikamoista knööliä = epäsiisti, liioiteltu ja kumpareinen sauma, mahdollisesti hieman kylmäkin jolloin pintaan jäänyt tunkeutumaton ja jonka luotettavuus ei välttämättä ole paras mahdollinen.


      • Tuskin ainoat
        (h)itsari kirjoitti:

        pari heppiä jos hitsaustarve on vähäinen tai kyse alkukiinnityksestä ja
        jos hepit vetää liian pienellä virralla ja tai liialla langansyötöllä tai kaasunvirtaus on liian suuri, on lopputuloksena helposti knöölejä tai jopa kylmiä papuja=(pyöreitä ja pinnallisia ei kiinnitykseen osallistuvia möykkyjä).

        Puikolla hitsatessa tosin usein heppien sijaan saatetaan sanoa tehtävän ne pari knööliä.

        Myös runsaita hitsausroiskeita joskus kutsutaan knööleiksi tai pavuiksi.

        Näissä kättötavoissa lienee paikkakuntakohtaisiakin eroja.

        Esim:
        Aikamoista knööliä = epäsiisti, liioiteltu ja kumpareinen sauma, mahdollisesti hieman kylmäkin jolloin pintaan jäänyt tunkeutumaton ja jonka luotettavuus ei välttämättä ole paras mahdollinen.

        Silloin kun minä hitsailin (= muutama tuhat puikkoa 1960-luvun loppupuolella), ei alkukiinnityksen yhteydessä puhuttu mistään hepeistä vaan työkappaleet ”heftattiin” kiinni toisiinsa (ruots. häfta = iskostua, liimautua, nitoa, tarttua). Heppi merkitsi ja merkitsee minulle vallan muuta.

        Mutta nyt onkin toinen aika ja toiset hitsarit.


      • (h)itsari
        Tuskin ainoat kirjoitti:

        Silloin kun minä hitsailin (= muutama tuhat puikkoa 1960-luvun loppupuolella), ei alkukiinnityksen yhteydessä puhuttu mistään hepeistä vaan työkappaleet ”heftattiin” kiinni toisiinsa (ruots. häfta = iskostua, liimautua, nitoa, tarttua). Heppi merkitsi ja merkitsee minulle vallan muuta.

        Mutta nyt onkin toinen aika ja toiset hitsarit.

        nyt kun otit puheeksi.
        Heftistä minäkin muistan vielä -80 luvulla usein puhuttaneen, sittemmin yhä lisääntyvässä määrin hepistä, kenties lankahitsauksen voimakkaasti yleistyessä kotitallikäytössä.
        Muistan jopa kysyneeni että ovatko nämä sanat synonyymeja vai kenties jollain tapaa eroavaiset menetelmät, minulle vakuutettiin että samaa tarkoittavat.

        Näinhän se puhekieli elää ja muuttaa lopulta jopa sanakirjan sisältöä.


      • vanttiruuvi
        (h)itsari kirjoitti:

        pari heppiä jos hitsaustarve on vähäinen tai kyse alkukiinnityksestä ja
        jos hepit vetää liian pienellä virralla ja tai liialla langansyötöllä tai kaasunvirtaus on liian suuri, on lopputuloksena helposti knöölejä tai jopa kylmiä papuja=(pyöreitä ja pinnallisia ei kiinnitykseen osallistuvia möykkyjä).

        Puikolla hitsatessa tosin usein heppien sijaan saatetaan sanoa tehtävän ne pari knööliä.

        Myös runsaita hitsausroiskeita joskus kutsutaan knööleiksi tai pavuiksi.

        Näissä kättötavoissa lienee paikkakuntakohtaisiakin eroja.

        Esim:
        Aikamoista knööliä = epäsiisti, liioiteltu ja kumpareinen sauma, mahdollisesti hieman kylmäkin jolloin pintaan jäänyt tunkeutumaton ja jonka luotettavuus ei välttämättä ole paras mahdollinen.

        "jos hepit vetää liian pienellä virralla ja tai liialla langansyötöllä tai kaasunvirtaus on liian suuri, on " pieni tarkennus.Kun lisäät/vähennät langansyöttöä niin samalla muuttuu virranvoimakkuus (ampeerit) ja toinen säätö on kaarijännite (voltit) . Nämä parametrit pitää saada sopivalle tasolle, että hitsaus onnistuu. Toki myös suojakaasulla on suuri merkitys.


      • Anonyymi
        Tuskin ainoat kirjoitti:

        Silloin kun minä hitsailin (= muutama tuhat puikkoa 1960-luvun loppupuolella), ei alkukiinnityksen yhteydessä puhuttu mistään hepeistä vaan työkappaleet ”heftattiin” kiinni toisiinsa (ruots. häfta = iskostua, liimautua, nitoa, tarttua). Heppi merkitsi ja merkitsee minulle vallan muuta.

        Mutta nyt onkin toinen aika ja toiset hitsarit.

        Siihen aikaan kun alkuhitsauksessa laitettiin kappaleet heftiin oli heppi miehillä jalkojen välissä.


    • Anonyymi

      Kyllähän minäkin silloin 70-luvulla olin konepajoilla rautarakennetöissä. Varmaan sadat kerrat kuulin sanottavan, että "hepataan kiinni" tai että "vetäises tuo hepillä kiinni." Samoin olen sitä "heftataan kiinni" kuullut myös lukuisia kertoja.
      Kyllä ne "hepit" ja "heftit" ovat aivan yhtä oikeita ja käytettyjä termejä siellä työmailla. Ei siellä koskaan väärinkäsityksiä tuosta tullut, eikä kukaan niin pöljä ollut, että olisi alkanut kaivamaan piliään housuista esille, kun joku piti vetää hepillä kiinni.

      • Anonyymi

        Kun vähän nöösäria isompana autojen helmapelteihin paikkoja hitsailtiin, niin kyllä se olis hefti, joka ensin vedettiin, jotta pelli pysyy kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe