Ensimmäisiä hampurilaisravintoloita Turussa

vanha nakki

70-luvun lopulla ns. "Wiklundin valopihassa" toimi pikkuruinen hampurilaisbaari, jossa istuttiin korkeilla jakkaroilla. Valikoima oli pieni, mutta muistaakseni hyvänmakuinen. Erikoista siihen aikaan oli myös juomapuoli, eli milkshake ja jäätelösooda, joita käytännössä ei saanut mistään muualta Turussa.

En muista paikan nimeä, mutta olisiko ollut Joe's tai Big Joe's? Ei mikään ketju, ainakaan Turussa en muista nähneeni toista vastaavaa paikkaa. Seinillä oli asiakkaista ja baarista otettuja valokuvia, joista päätellen paikka oli olemassa ainakin jo 70-luvun puolivälissä, kukaties aiemminkin. Itse olin niin pieni silloin, etten muista siitä mitään tarinoita. Muistaako esim. crudo tai vanha kokk

3

1774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HampuRilaiNen!eqe

Vilkases Salmeloista kirjotettu kirja "Kansan kerrokset". Sisältää paljon historiikkia Turun ja lähiseudunkin hampurilais-skenestä ihan sen alkuajoista lähtien.

• vartiovuori

Olet väärässä. Wiklundin valopihassa toimi hampparibaari ennen kuin Hese ensimmäisen kioskinsa Turkuun avasi. Ja tuo kioski oli Yliopistonkadulla, Kaumia ja Apteekkia vastapäätä. Siinä kohdin oli vain iso monttu, joka toimi parkkipaikkana. Tuto tuota parkkipaikkaa pyöritti. Kun keskuskortteli laajentui tähän tontille siirtyi Tuton parkkitoiminta ent. Centrumiin. Denistä ennen pizzoja paistoi Pippurimylly. Muistan siellä ekan pizzan syöneeni. Deniksen paikassa kävin heti avajaisviikolla, kun siellä taisi olla vain kuusi asiakaspöytää ja Denis siellä pitsojaan paistoi.

• Heideken

Olen yrittänyt kaivaa esille tietoja tuosta Wiklundin valopihalla toimineesta hampurilaisbaarista, mutta onnistumatta. Siellä käyminen oli perjantai-illan kohokohta. Hampurilaiset ja pitelelö olivat todella hyviä. Taisi kaatua ennen kuin Hesburger avasi grillinsä Yliopistonkadulla, Yliopistonkadun Apteekkia vastapäätä. Ottaa päähän, kun kaikissa historiikeissä mainitaan Hese ja Denis ekaksi, vaikka näin ei olut. Esim. eka pizzat turussa paistoi Pippurimylly. Denis itse vielä taisi tuolloin venäjällä asua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2414
    2. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      57
      2264
    3. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      76
      2133
    4. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      16
      1969
    5. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      81
      1643
    6. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      20
      1281
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      14
      1224
    8. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      7
      1199
    9. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      4
      1023
    10. Se on siinä

Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna
      Lappajärvi
      29
      918
    Aihe