Täällä on joidenkin taholta...

oma mielipiteeni

pyritty korostamaan rekisteröity vs. puska -asetelmaa siten, että puska on automaattisesti huonompi ja alempiarvoisempi keskustelija. Taka-ajatuksena asetelman ingressiin nostajilla lienee se, että rekisteröity on rehellinen kirjoittaja, koska hän on luonut itselleen nimimerkin. Tästä omahyväisestä, rehellisyydeksi kutsutusta rekisteröitymisestä näyttää seuraavan sellainen luulo, että jokainen itsensä tai toisen rekisteröidyn sanoma asia on arvokas ja rumatkin sanat pyhittyvät sillä, että niiden lausuja on rehellinen, rekisteröity kirjoittaja.

En väitä, että kaikki rekisteröidyt ajattelisivat näin yksioikoisesti, mutta osalle tuo rekisteröitymisen merkitys on noussut rehellisyyden mittapuuksi sekä omien oikeuksien kohottamiseksi uusiin atmosfääreihin.

Jos asiaa ajatellaan järkiperustaisesti, onko nimimerkin luominen todella tae ihmisen rehellisyydestä? Voiko kysymys olla myös ehkä ja pelkästään vaikkapa turvallisuushakuisuudesta ja itsekkyydestä "Minä olen tunnistettava nimimerkki ja tiedän saavani tukea jo pelkästään siitä syystä muilta rekisteröityneiltä kirjoittajilta."?

Mielestäni nimimerkin luominen ei ole tae rehellisyydestä. Nimimerkin luominen ei myöskään oikeuta suurempaan röyhkeyteen muita kohtaan. Moni myöntää rekisteröityessään ilmoittavansa väärän nimen, mikä minusta ei kerro kovinkaan suuresta eettisperustaisesta ajattelusta.
Usein ihmisen kirjoitustyyli on tunnistettava ja jos muuntauumiskykyä ei ole, on aivan turha yrittääkään puskailla. Siltäkään osin rekisteröityminen ei korota tekstin arvoa.

On palstoilla muutamia rekisteröityneitä kirjoittajia, joita voidaan kutsua rehellisiksi. He kirjoittavat omalla nimellään.

Asian ydin oli siis se, että rekisteröityminen identifioituna nimimerkiksi ei ole rehellisyyden synonyymi.

35

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oopust

kirjoita sama läperrys sitten kun olet rekkaantunut.

• "Asian ydin oli siis se, että rekisteröityminen identifioituna nimimerkiksi ei ole rehellisyyden synonyymi."

Kuka sellaista on väittänyt? Korkeintaan osa kirjoittajista ei omalla nimimerkillään kehtaa kirjoittaa ihan niin paljoa paskaa kuin puskasta. Rekkaamattomilla ei tätä ongelmaa ole, koska he voivat koko ajan suoltaa ihan millaista soopaa tahansa, koska kirjoittajaa ei voi identifioida senkään vertaa.

• ap.

perustuu mielestäsi siis siihen, että hänen on osan aikaa todistettavasti nähty kirjoittavan siten, että siitä heijastuu pyrkimys sosiaaliseen sopeutumiseen, kun taas puskilla tuota todistusaineistoa ei puolellaan ole?

Joidenkin olen ymmärtänyt identifioivan nimimerkille rekisteröitymisen rehellisyydeksi, mutta sinun kohdallasi kysymys on sosiaalisuuden ihannoimisesta? Puska on automaattisesti epäsosiaalisempi kuin rekisteröity?

Miksi sitten niin moni rekisteröity väittää, että hän ei ole se, mikä kuva hänestä täällä välittyy? Miksi rekisteröity ei allekirjoita olevansa jokainen sana, minkä hän itsestään ilmoille välittää? Miksi rekisteröity ei myönnä olevansa yksi-yhteen kirjoituksensa kanssa? Onko syynä pelko, että hän todella on juuri se, mikä kuva hänestä välittyy?

• Couldplay

olla 25874 palstaa joilla tapellaan samasta asiasta.
      Onko pakko täälläkin?

Rekisteröityä voi kuka vaan millä nimellä vaan, riittää että on sähköpostiosoite jolla vahvistaa kirjautumisensa.
      Mutta rekisteröidyn nimimerkkiä ei käytä kukaan muu kuin hän itse. (paitsi en ole nyt ihan varma, luulen ttä tää uudistus sallii sen, mutten kyl aio sitä kellekkään neuvoa)

Niinpä hänen viestinsä' saavat "kasvot" ja se hillitsee hiukan vattuilua nimimerkillisenä.
      Ei muuta eroa tai hyötyä siitä rewkisteröitymisestä.
      Niin tietysti sinulla on kyllä sitten galleria jonka suojissa voi jutskata ihmisten kans.

• ap.

mitä sinä ymmärrät tappelemisella, mutta itse kuvittelin keskustelevani. Syy, miksi tein tämän aloituksen, on se, että jotkut toistavat täälläkin samaan mantraa puskien"pahuudesta" päivä toisensa jälkeen, mutta itse et ole asiaan kiinnittänyt huomiota? Hyväksytkö jatkuvan puskien nimittelyn?

Ilman tuota fiksoitumista ja elämänsä pyhittämistä "pahoja puskia vastaan" -taisteluksi, ei tarvitsisi tämän asian vastakkaista puolta esille tuoda.

• ap.

galleria-osaston? Sehän nyt ei liity mitenkään näihin rehellisyys- ja sosiaalisuusaspekteihin, joita tässä on tuotu esille rekisteröitymisen päämäärinä.
        Eikö tuo, että kertoo palstalla laittavansa viestiä toisille rekisteröityneille, vastaa epäkohteliasta seurassa kuiskailua. Jokainen näkee, että kuiskaaja laittaa käden suunsa eteen viedessään sen toisen korvalle.

• Couldplay
        ap. kirjoitti:

galleria-osaston? Sehän nyt ei liity mitenkään näihin rehellisyys- ja sosiaalisuusaspekteihin, joita tässä on tuotu esille rekisteröitymisen päämäärinä.
        Eikö tuo, että kertoo palstalla laittavansa viestiä toisille rekisteröityneille, vastaa epäkohteliasta seurassa kuiskailua. Jokainen näkee, että kuiskaaja laittaa käden suunsa eteen viedessään sen toisen korvalle.

ei kirjeitäkään jätetä pöydällekaikkien luettavaksi.
        Kai ihmisillä joku yksityisyys olla pitää ;)))

• tai ainaki haluaisin olla, muttaku en vaan pysty olla puskissa. Kuitenki nii narsistinen luonne, että haluaa tehdä muillekin tiettäväksi, että kuka puhuu. Vaikka, oikiastihan sil ei oo vitunkaa väliä.

• kundi.kundinen

suurin osa jengistä olis kuiten ihan siivosti.

pakkorekka ajais ihmisii pois. mut ehkä myös pahimmat häröt tai muut mesot tai uhkailijat/stalkkerit lähtis pois, jonneki toiselle vapaalle mestalle. vapaarekka taas olis, et olis paljon käyjii, mut myös paljon kaikkee muuta oheistoimintaa, ku pikkuosa jengii luulis, et ne vois tehä mitä lystää eikä kukaan sais koskaan tietää mitään.

et niinku, kom si kom sa.. molempii hyvii ei varmaan vois sit saada.

kai noi enirolaiset sit ajattelis, et tää nykymalli olis se pienempi paha, heille. niin pitkää ku mitää isompaa ei sattuis, ketään ei kiinnostais. normimalli.

• ei tarkoita kuin yhtä asiaaa.

Mutta sitä ennen hieman muuta.

Jotkut kirjoittajat olettavat, että nimimerkin rekisteröinti olisi jokin tae kirjottajan rehellisyydestä.
      On kuitenkin huomioitava, rekisteröityessään joko omalla nimellä tai nimimerkillään, se ei tuo automaattista rehellisyyttä.

Tuosta on hyvinkin todellisia tarinoita, niitä on aika tarkkaan kaksisataa henkilöä, jotka ovat osanneet tehdä luotettavan imangon itsestään ja esiintyvät omilla nimillään.
      He puhuvat ja lupaavat tekevänsä koko kansan puolesta kaikkensa, jotta kansalla olisi hyvä olla.

Joten kysyn vain, kuinka moni kansanedustaja on pitänyt ennen vaaleja antamiaan lupauksiaan?
      Todennäköisesti ei yksikäään.

Kyse ei aina voi olla "Yksi kansanedustaja/puolue ei kaikkea voi tehdä" ja juuri tuo lause on perin typillinen vastaus ja selite miksi hänen lupaamiaan asioita ei ole tehty.

Tuo kuitenkaan ei pidä paikkaansa, sillä edellisissä vaaleissa, jokaisen puolueen edustaja ketoi, että vanhusten hoitoon on satsattava.
      Ja mitä tapahtui? ei mitään. Mikäli yhtä insuliinisurmaajaa ei huomioida.

Tuo tietysti on aivan kuntakohtainen asia ja se ei paljoa siitä vaadi, syödä ilmaan haituneet sanat.

Joten, rekisteröimällä nimimerkkinsä takaa sen, ettei nimimerkkiä voi "varastaa".

• pusikko

Mitenkä Pekka Puska tähän kaikkeen suhtautuu,onko kukaan kysynyt hänen mielipidettään..

• sgdffd

eiköhän tuo ole kohta sitä kertomassa. Ainahan se on suuna päänä joka paikassa lausuntojaan jakelemassa. Enemmän kiinnostaisi kuulla, mikä G.W. Bushin kanta asiaan.

• ....

Lukemani perusteella ( ainakin siltä osin, mitä nyt silmäsin tekstiäsi) näyttäisi, että kirjoittamassasi on paljonkin järkeä - ainakin siltä osin, mikäli(?) tarkoitit sitä, ettei pelkkä rekisteröity nimimerkki varmastikaan valitettavasti _automaattisesti_ aina takaa, että sellaisella kirjoittava olisi puhtain paperein liikenteessä. Tältä palstalta olen myös joskus lukenut sellaisiakin 'jutteluita', että jotkut ovat pitäneet mukamas aivan normaalina esimerkiksi sitä, että jos useampi kirjoittaja kirjoittaisi jonkun yhden rekisteröimällä nimimerkillä yhteisestä sopimuksesta... Voidaan kyllä ainakin mun mielestäni kysyä, että miten rehellinen rekisteröitynyt sitten sellainen kirjoittaja olisi, joka esim. edellä mainitulla tavalla vedättelisi lukijayleisöään kirjoittamalla sellaisella jonkun toisen rekisteröimällä nimimerkillä, jonka nimimerkistä ts. nimimerkin perusteella mahdollisesti jotkut lukijoista olisivat jo tottuneet mieltämään tietynlaiseksi yhdeksi ja samaksi "tyypiksi" ja ylipäätään tyypiltään tietynlaiseksi?

Itse ainakin kokisin tulevani vähän vedätetyksikin, jos esimerkiksi keskustelisin jonkun sellaisen keskustelupalstalla tunnistamani ts. palstalla useammin käyneen rekisteröidyn nimimerkin kanssa, jonka kuvittelisin olevan aina yksi ja sama ihminen ja jonka kanssa olisin aiemminkin käynyt keskusteluja ja jos sitten ei aina kuitenkaan kyseisen rekisteröidyn nimimerkin kirjoitusten takana edes olisi se kirjoittajapersoona palstalta, jonka kanssa käymistäni palstakeskusteluista mulla aiempia muistikuvia olisi... Rekisteröityneellä nimimerkillä palstoilla kirjoittavat itse ainakin miellän automaattisemmin ns. "enemmän" persoonina ja ylipäätään persoonahakuisemmin profiloituneemmiksi, kuin itseni kaltaiset rekisteröityä nimimerkkiä omaamattomat ja tosi ikävää sikäli olisikin ainakins se, jollei joku rekisteröitynyt yhtään olisi sitä, mitä on sanonut olevansa.

Siitä en sitten tiedä, että tapahtuuko em. mainittua "yhteisnimimerkeillä" kirjoittamista todella tai jos tapahtuisi, että kuinka paljon, mutta tosiaan siis sellaisiakin keskusteluita olen joskus palstalla nähnyt, että jotkut ovat suhtautuneet ko. asiaan hyväksyvästi ja se on oudoksuttanut ja yököttänyt mua...

Pelkäänpä, että kaikenlainen realistinen järkipuhe usein menee kuin vesi hanhen selästä, eikä sellaista useinkaan haluta kuunnella: ei tällä palstalla. Joillekin kirjoittajille tuntuu olevan niin uskomattoman ja jopa koomisen tärkeää korostaa rekisteröityneiden kävijöiden ja sitten kaltaisteni rekisteröitymätöntä nimimerkkiä omaamattomien välisiä muka eroavaisuuksia itsensä eduksi, etten minä ainakaan usko, että kyseiset ovat ajattelumallistaan edes valmiita luopumaan... He joko pönkittävät itseään sillä - olen todennut- tai sitten mahdollisesti vahvistavat(?) sillä jotakin keskinäistä yhtenäisyydentunnettaan, joka kylläkin viimeeksi mainittu on surullisesti vain fiktiivinen. Parempi olisi kuitenkin lukea ainoastaan, mitä teksteissä sanoo tai sanotaan ja mä ainakin miellän epäsosiaalisuudeksi kategorioida kirjoittajia ensisijaisesti nimimerkkien mukaan.

Kummallinen ja epäsivistynyt asetelma "puskat vs. rekisteröityneet" näyttäis olevan ikiaikainen ainakin näillä palstoilla. Pakko tunnustaa, että ainakin omasta mielestäni juuri se ja em. ko.asiasta palstoilla käyty jatkuva jauhaminen on käynyt niin ärsyttäväksi, että olen juurikin sen vuoksi vähentänytkin palstailuani aika paljon. Jossakin vaiheessa ihan oikeasti kyllästyy. Kaltaiseni rekisteröityä nimimerkkiä omaamattomat saa ( tai ainakin itse olen saanut...) usein uskomattoman alentavaa kohtelua esim. tällä palstalla ja jos nyt törkeä olisin ( en viitsi, enkä kehtaa), voisin suorilta mainita useammankin rekisteröityneen nimimerkin esim. tältä palstalta, jotka musta ainakin ovat mulle antaneet käytöksellään vaikutelmaa itsestään ainoastaan täysinä hörhöinä. Ei tällä palstalla kukaan ainakaan mitään kaltaisiani rekisteröityä nimimerkkiä omaamattomia voi toisistaan erottaa tai saatika varmuudella tunnistaa, että kuka "puska" missäkin milloinkin on - aivan samoin kuin ei varmaan valitettavasti voine rekisteröityneistäkään aina päätellä, että onko tekstin takana se, joka on sanonut olevansa tai se, jonka kanssa on ehkä olettanut aiemminkin keskustelevansa - , mutta tästä huolimatta jotkut ainakin tän palstan vakkarirekisteröityneet _kuvittelevat_ tietävänsä, että kenen kaltaiseni rekisteröityä nimimerkkiä omaamattoman kanssa kulloinkin keskustelevat... Jotkut ei näy tekevän mitään muuta, kuin hourivan kaltaisilleni tuntemattomille kummallisia.

Eniten se antaisi kaikille, jos persoonakeskeisyyttä ei keskusteluissa pidettäisi niin oleellisena.

• tuottaako tämä sinulle ongelmia ja miten itse ratkaisisit sen. huom. en anna palautetta, mutta kiinnostaa silti.

• ....
        modelli kirjoitti:

tuottaako tämä sinulle ongelmia ja miten itse ratkaisisit sen. huom. en anna palautetta, mutta kiinnostaa silti.

Mitä tarkoitat? En saanut selvää ilmaisustasi...Mieluiten mahdollisimman selkeään muotoon jos saisin sen, että mitä yritit minulta kysyä.

• .... kirjoitti:

Mitä tarkoitat? En saanut selvää ilmaisustasi...Mieluiten mahdollisimman selkeään muotoon jos saisin sen, että mitä yritit minulta kysyä.

rekisteröityä tai olla rekisteröitymättä.

• 14

puuduttavaa ja vähän ehkä koomistakin tekstiä.. ja kyllähän rekisteröimätön voi olla perin juurin rehellinen "persoona". Koomikko? Kirjailija?

• ....
        modelli kirjoitti:

rekisteröityä tai olla rekisteröitymättä.

Mä toivoin saavani selkesäti muotoillun kysymyksen. Valitan, mutta en voi vastata, kun en vieläkään ymmärrä, mitä tarkoitat. Saanko siis _kysymysmuodossa_ sen, mitä halusit kysyä?

Rekisteröitymisestä... Koskapa rekisteröitymiskysymys liittyen minuun sinua ilmeisestikin kiinnostaa(?), voin sentään siihen kommentoida. En ole koskaan hankkinut rekisteröityä nimimerkkiä ts. = en ole rekisteröitynyt palvelun käyttäjä lähinnä siksi, että pelkkä keskusteleminen keskustelupalstoilla on riittänyt mulle. Oikeastaan aikani ( tai energiani) ei ole riittänyt esimerkiksi IRL- nettisuhteiden luomiseen palstojen kautta, eikä mulla ole ollut siihen oikeastaan intressejäkään. Tämä "Miehen Logiikka"- palsta taas sitten, on oman vaikutelmani mukaan sikäli "persoonapainotteisen" oloinen tai persoonia korostavan tyyppinen nettipalsta keskustelukulttuuriltaan, että koskapa tällä foorumilla pääosin vain tällä ( ja tälläkin lähinnä palstan kävijävilkkauden vuoksi) tai "Naisen Logiikassa" olen tavannut foorumilla käydessäni kirjoitella, en siksikään ole välittänyt profiloitua hankkimalla rekisteröityä nimimerkkiä ts. en ole välittänyt rekisteröityä palvelun käyttäjäksi rekisteröitymällä, myöskään tuosta syystä. Lisäksi olen kirjoittajana kohtuullisen itsekriittinen, eli en ole välittänyt hankkia rekisteröityä nimimerkkiä siksikään, kun mielestäni siinä tulisi siinä määrin lukijayleisölle "näkyväksi", että saattaisin ylineuroottisen perfektionistina pian ottaa painetta tästäkin kirjoittamisesta - ja näillä palstoilla käyminen kun on ollut mulle vapaa- ajan ja ajatustenvahdon viihdyke ja nautinnollista mulle korkeintaan sellaisena. En edusta esimerkiksi ammattialaa näille palstoille kirjoittaessani, vaan tämä on mulle keskustelua ihmissuhteista vapaamuotoisessa hengessä vapaa- ajalla. Tai varmaan olisi sitä - ilman joitakin lähes painajaisia palstahäiriköitä...

Neljäs syy, miksen olen rekisteröityä nimimerkkiä hankkinut - vaikka sitä jossakin vaiheessa aikoinaan kyllä harkitsin, on valitettavasti myös se, että mulla on joskus ollut sen verran sekavan ja pelottavan oloisia ahdistelijoita kimpussani jo näin anonyymina profiloitumattomana palstakävijänäkin, etten suoraan sanottuna ole välittänyt niiden ajatusten pelossa, että mitä sellaiset sitten keksisivät, jos rekisteröityisin, rekisteröityä S24:n jäseneksi ollenkaan.

Sinä sitten voisit esittää sen kysymyksen, jos haluat jotakin kysyä.

• ....
        14 kirjoitti:

puuduttavaa ja vähän ehkä koomistakin tekstiä.. ja kyllähän rekisteröimätön voi olla perin juurin rehellinen "persoona". Koomikko? Kirjailija?

Just tollasia kirjoittajia, kuin sinä en koskaan ole ymmärtänyt. Etkö tajua, miten loukkaavaa on kysellä esimerkiksi kirjoittajan "koomikkoudesta" asiallisen tekstin kirjoittaneelta? Tekstini ei edes sisältänyt pätkääkään kohdistettua aggressiota ja sä hyökkäät... Mikä ilo tosta mielenpahoittamisesta on? Ja oletko ihan varma, ettet hörhöile?

Taitaa teidän palstanne 'kirjailijat' olla lähinnä niitä apukoulu-alapää-juttujen kirjoittajia tai muita surullisesti henkisesti junasta jääneitä... Minä en jokatapauksessa ole mikään sinun tuttusi ja remember: tuntemattoman _ystävällinen_ neuvo: kaikki mitä sunkin yhteisösi kuvittelee, ei välttämättä ole totta...Kyllä sekin tiedetään, että juorumummo kun painaa lasin seinää vasten kuullakseen, mitä naapurit puhuu, kuulee se mummo siinä takuulla ihan omiaan.;D

Mites olis elämä?

• 16
        .... kirjoitti:

Just tollasia kirjoittajia, kuin sinä en koskaan ole ymmärtänyt. Etkö tajua, miten loukkaavaa on kysellä esimerkiksi kirjoittajan "koomikkoudesta" asiallisen tekstin kirjoittaneelta? Tekstini ei edes sisältänyt pätkääkään kohdistettua aggressiota ja sä hyökkäät... Mikä ilo tosta mielenpahoittamisesta on? Ja oletko ihan varma, ettet hörhöile?

Taitaa teidän palstanne 'kirjailijat' olla lähinnä niitä apukoulu-alapää-juttujen kirjoittajia tai muita surullisesti henkisesti junasta jääneitä... Minä en jokatapauksessa ole mikään sinun tuttusi ja remember: tuntemattoman _ystävällinen_ neuvo: kaikki mitä sunkin yhteisösi kuvittelee, ei välttämättä ole totta...Kyllä sekin tiedetään, että juorumummo kun painaa lasin seinää vasten kuullakseen, mitä naapurit puhuu, kuulee se mummo siinä takuulla ihan omiaan.;D

Mites olis elämä?

;-)

• .... kirjoitti:

Mä toivoin saavani selkesäti muotoillun kysymyksen. Valitan, mutta en voi vastata, kun en vieläkään ymmärrä, mitä tarkoitat. Saanko siis _kysymysmuodossa_ sen, mitä halusit kysyä?

Rekisteröitymisestä... Koskapa rekisteröitymiskysymys liittyen minuun sinua ilmeisestikin kiinnostaa(?), voin sentään siihen kommentoida. En ole koskaan hankkinut rekisteröityä nimimerkkiä ts. = en ole rekisteröitynyt palvelun käyttäjä lähinnä siksi, että pelkkä keskusteleminen keskustelupalstoilla on riittänyt mulle. Oikeastaan aikani ( tai energiani) ei ole riittänyt esimerkiksi IRL- nettisuhteiden luomiseen palstojen kautta, eikä mulla ole ollut siihen oikeastaan intressejäkään. Tämä "Miehen Logiikka"- palsta taas sitten, on oman vaikutelmani mukaan sikäli "persoonapainotteisen" oloinen tai persoonia korostavan tyyppinen nettipalsta keskustelukulttuuriltaan, että koskapa tällä foorumilla pääosin vain tällä ( ja tälläkin lähinnä palstan kävijävilkkauden vuoksi) tai "Naisen Logiikassa" olen tavannut foorumilla käydessäni kirjoitella, en siksikään ole välittänyt profiloitua hankkimalla rekisteröityä nimimerkkiä ts. en ole välittänyt rekisteröityä palvelun käyttäjäksi rekisteröitymällä, myöskään tuosta syystä. Lisäksi olen kirjoittajana kohtuullisen itsekriittinen, eli en ole välittänyt hankkia rekisteröityä nimimerkkiä siksikään, kun mielestäni siinä tulisi siinä määrin lukijayleisölle "näkyväksi", että saattaisin ylineuroottisen perfektionistina pian ottaa painetta tästäkin kirjoittamisesta - ja näillä palstoilla käyminen kun on ollut mulle vapaa- ajan ja ajatustenvahdon viihdyke ja nautinnollista mulle korkeintaan sellaisena. En edusta esimerkiksi ammattialaa näille palstoille kirjoittaessani, vaan tämä on mulle keskustelua ihmissuhteista vapaamuotoisessa hengessä vapaa- ajalla. Tai varmaan olisi sitä - ilman joitakin lähes painajaisia palstahäiriköitä...

Neljäs syy, miksen olen rekisteröityä nimimerkkiä hankkinut - vaikka sitä jossakin vaiheessa aikoinaan kyllä harkitsin, on valitettavasti myös se, että mulla on joskus ollut sen verran sekavan ja pelottavan oloisia ahdistelijoita kimpussani jo näin anonyymina profiloitumattomana palstakävijänäkin, etten suoraan sanottuna ole välittänyt niiden ajatusten pelossa, että mitä sellaiset sitten keksisivät, jos rekisteröityisin, rekisteröityä S24:n jäseneksi ollenkaan.

Sinä sitten voisit esittää sen kysymyksen, jos haluat jotakin kysyä.

oli kyllä tarpeeksi kattava ja toimii varmasti sinun kohdalla, mutta tuskin on ratkaisu edellä mainittuihin ongelmiin.

Moni vaan haluaa muuttaa asioita kaltaisekseen, toki sinähän et ole sellainen. Enkä todellakaan halua esittää lisäkysymyksiä. :)

• Nerokasta...

• uk-ko

on tainnut alunperin olla monille tapa välttää kiusantekoa ja feikkejä jotka käyttävät nimimerkkiäsi omiin ilkeisiin tarkoituksiinsa.
      Tällä hetkellä oopust taitaa olla tuollaisen kohteena. Ehkä hän ei välitä, vaan jatkaa mustanikkinä samalla nikillä kirjoittavien kiusaajien seassa.
      Mulle kävi myös noin. Kirjoitin nimimerkillä ukko, mutta sain jonkun perääni kirjoittelemaan paskaa samalla nikillä. Minä välitin ja rekisteröidyin. Asialla ei ollut mitään tekemistä mun rehellisyyden kanssa, vaan kiusaajan epärehellisyyden kanssa. Kun rekkauduin, sain palautetta, että aika moni muukin oli päätynyt rekisteröitymään samasta syystä.

Nyt mun perässä on taas joku älytön stalkkeri, mutta sillä ei ole niin suurta väliä, koska vain itse pystyn kirjoittamaan nimimerkillä uk-ko rekisteröityneenä.

Puskien epä- ja rekisteröityneiden -rehellisyys on suo, johon en lähde tarpomaan kovin pitkälle. Kukapa sen tietää, kuka puskassa ilkeilee. Se on oikeastaan aika joutava kysymys, kun sitä ei tiedä kukaan.

• uk-ko

on siinäkin mielessä kaksipiippuinen juttu, että kun toisaalta pääsee eroon nikin varastajista, niin toisaalta asettuu alttiiksi toisenlaisten viirapäiden hyökkäyksille, kun se rekattu nikki kuitenkin identifioi kirjoittajan palstalla.

Viirapää -termi lainattu kundi.kundisen kirjoituksesta.

• kundi.kundinen

mikää rehellisyyde mittari. se vaan saa aikaan sen, et ku annat rekisteröitymises yhteydessä yhteystietos, ni jos alat sekoileen ja häröileen oikeen kunnolla sillee, et viranomaisetki kiinnostuu, ni vallesmanni löytää perille enneku ehdit sanoo saatanaa.

sama sit silleenki, et jos näit meitsie iposoitteitata otetaan jemmaan johonki, ni iha sama rekisteröitymise jälkeen kirjaantuuko sisään vai ei, koska ip:stä pääsee sen käyttäjätunnukseen, josta saa taas ne yhteystiedot.

et sillei.

tietty jos tarpeeks päässä viiraa, niin sithän silläkään ei olis niinku mitään merkitystä. ehkä kaikkie viirapäiden kandeiski tehä just silleen.

• ....

Saaks sulta kysyä kyssärin, että ketkä sun mielestäsi on näitä mainitsemiasi palstojen "viirapäitä"? Ja sitten: ootko koskaan havainnut, että valitettavasti näillä palstoilla (btw: itselläni tosin ei juuri ole kokemusta monestakaan muusta, kuin tästä kyseisestä foorumin palstasta) aika usein asiattomasti keskustelukontekstissa syytellään "viirapäiksi" myös ihmisiä, jotka eivät sellaista käytöstä osakseen keskustelukontekstin perusteella mitenkään ansaitsisi... Ja ainakin tällä kyseisellä keskustelupalstalla näkyvät joskus asiattomissa kimppuun hyökkäilemisessä olevan osallisina yksittäiset rekisteröityneetkin... Eivät ole mitään pyhimyksiä siiis minusta kaikki tän palstan ns. vakkareista rekisteröityneistäkään, vaan itseasiassa aikamoisen m**kk*j* näyttäis olleen jotkut ainakin oman palstakokemukseni perusteella ( tän keskustelupalstan ulkopuolisesti en asiasta tiedä). Ja heidän edellä mainuttujen dissailemisensa - jos on epäoikeudenmukaista, kuten useinkin on ollut - ei muuten välttis ole mitenkään miellyttävää ollut vastaanottaa näin esimerkiksi keskusteluyhteisöä sisältäpäin yhtään tuntemattoman tai keskustelijoiden IRL-lärveistä mitään tietämättömän palstakävijöiden kannalta...

Entä mistä juuri sä arvelisit sen johtuvan, että erityisesti juuri tällä palstalla jatkuvasti ja jopa tympäännyttävässä määrin keskustellaan "viirapäistä" ja miksi epäasiallisesti riehuvatkin keskustelijat joskus jopa suoraan änkäävät kimppuun uhkailemaan (ilm.?) kuvitelmavaltaisesti kaltaisiani tavallisia, heitä tuntemattomia ihmisiä? Ihan vilpittömästi kiinnostaa sinun mielipiteesi asiaan, ei muuta. :)

Ps. Itselläni ei kuppi ole mennyt nurin tän palstan keskusteluissa juuri mistään muusta, kuin asiattomasta ja oksettavasta vastaanottamastani pervo-paskapuhe- näyryyttävän ahdistavista seksuaalipuhe-ahdisteluista, joissa esitetty käytös ei ole _millään muotoa_ liittynyt minun tekemisiini (vaikka em. ko. puheita on palstalla yleensä törkeästi mukamas totuuksinakin toitotettu), sekä törkysävyisestä pelkkien suorien luulojen viljelemisestä tai sikamaisesta kuvittelija-hörhöjen suoran valheellisesta ja nöyryyttävän törkeän asiattomasta(!) esimerkiksi "stalkkeriksi" syyttelyistä, vaikken minä tee mitään muuta, kuin käyn keskustelupalstalla keskustelemassa, enkä kenenkään tämän palstan kirjoittajan IRL-persoonista koskaan sen suuremmin ole ollut kiinnostunut.

Ilmiselvästi - ja todellakin ikävä kyllä!- näillä palstoilla jonkin verran käy häiriköiviäkin, mutta siitä en pidä, että kaltaiseni rekisteröityä nimimerkkiä omaamattoman kimpussa ollaan tällä palstalla asiattomasti lähes koko ajan: esimerkiksi syytellen kaikkia joita ei tunneta häiriköiksi tai/ja(?) ilmeisestikin pelkästään siksi, etten omaa rekisteröityä nimimerkkiä. Eilen - kumma kyllä - sain tällä palstalla kirjoittaa sen yhteenä kolme viime vuorokauden aikana foorumille kirjoittamaani viestiä ilman, että kukaan tuli ahdistelemaan, mutta koskapa poistuin heti sen kolmen viestin kirjoittamisen jälkeen, en voi tietää, että oliko joku niihinkin ketjuihin tullut sotkemaan: ainakaan ilmeisesti tohon ttuplain seksuaalinen vapaus tms. seksuaalimoraalia koskevaan ketjuun ( vai mikä se nyt oli?) ei ollut kukaan häirikkö tullut esimerkiksi kiusanteon vuoksi esiintymään tahallaan kanssani samalla nimimerkillä. Jee! Sitä eilistä ennen olinkin sitten kirjoittanut jokusen viestin viimeeksi maanantaina (eli samalla tiedoksi tuo myös niillekin mahdollisille lukijoille, jotka mahdollisesti? ovat hörhöjä ja kuvittelevat kaltaisteni rekisteröityä nimimerkkiä omaamattomien muka olevan näillä palstoilla aina...).

• k32v
        .... kirjoitti:

Saaks sulta kysyä kyssärin, että ketkä sun mielestäsi on näitä mainitsemiasi palstojen "viirapäitä"? Ja sitten: ootko koskaan havainnut, että valitettavasti näillä palstoilla (btw: itselläni tosin ei juuri ole kokemusta monestakaan muusta, kuin tästä kyseisestä foorumin palstasta) aika usein asiattomasti keskustelukontekstissa syytellään "viirapäiksi" myös ihmisiä, jotka eivät sellaista käytöstä osakseen keskustelukontekstin perusteella mitenkään ansaitsisi... Ja ainakin tällä kyseisellä keskustelupalstalla näkyvät joskus asiattomissa kimppuun hyökkäilemisessä olevan osallisina yksittäiset rekisteröityneetkin... Eivät ole mitään pyhimyksiä siiis minusta kaikki tän palstan ns. vakkareista rekisteröityneistäkään, vaan itseasiassa aikamoisen m**kk*j* näyttäis olleen jotkut ainakin oman palstakokemukseni perusteella ( tän keskustelupalstan ulkopuolisesti en asiasta tiedä). Ja heidän edellä mainuttujen dissailemisensa - jos on epäoikeudenmukaista, kuten useinkin on ollut - ei muuten välttis ole mitenkään miellyttävää ollut vastaanottaa näin esimerkiksi keskusteluyhteisöä sisältäpäin yhtään tuntemattoman tai keskustelijoiden IRL-lärveistä mitään tietämättömän palstakävijöiden kannalta...

Entä mistä juuri sä arvelisit sen johtuvan, että erityisesti juuri tällä palstalla jatkuvasti ja jopa tympäännyttävässä määrin keskustellaan "viirapäistä" ja miksi epäasiallisesti riehuvatkin keskustelijat joskus jopa suoraan änkäävät kimppuun uhkailemaan (ilm.?) kuvitelmavaltaisesti kaltaisiani tavallisia, heitä tuntemattomia ihmisiä? Ihan vilpittömästi kiinnostaa sinun mielipiteesi asiaan, ei muuta. :)

Ps. Itselläni ei kuppi ole mennyt nurin tän palstan keskusteluissa juuri mistään muusta, kuin asiattomasta ja oksettavasta vastaanottamastani pervo-paskapuhe- näyryyttävän ahdistavista seksuaalipuhe-ahdisteluista, joissa esitetty käytös ei ole _millään muotoa_ liittynyt minun tekemisiini (vaikka em. ko. puheita on palstalla yleensä törkeästi mukamas totuuksinakin toitotettu), sekä törkysävyisestä pelkkien suorien luulojen viljelemisestä tai sikamaisesta kuvittelija-hörhöjen suoran valheellisesta ja nöyryyttävän törkeän asiattomasta(!) esimerkiksi "stalkkeriksi" syyttelyistä, vaikken minä tee mitään muuta, kuin käyn keskustelupalstalla keskustelemassa, enkä kenenkään tämän palstan kirjoittajan IRL-persoonista koskaan sen suuremmin ole ollut kiinnostunut.

Ilmiselvästi - ja todellakin ikävä kyllä!- näillä palstoilla jonkin verran käy häiriköiviäkin, mutta siitä en pidä, että kaltaiseni rekisteröityä nimimerkkiä omaamattoman kimpussa ollaan tällä palstalla asiattomasti lähes koko ajan: esimerkiksi syytellen kaikkia joita ei tunneta häiriköiksi tai/ja(?) ilmeisestikin pelkästään siksi, etten omaa rekisteröityä nimimerkkiä. Eilen - kumma kyllä - sain tällä palstalla kirjoittaa sen yhteenä kolme viime vuorokauden aikana foorumille kirjoittamaani viestiä ilman, että kukaan tuli ahdistelemaan, mutta koskapa poistuin heti sen kolmen viestin kirjoittamisen jälkeen, en voi tietää, että oliko joku niihinkin ketjuihin tullut sotkemaan: ainakaan ilmeisesti tohon ttuplain seksuaalinen vapaus tms. seksuaalimoraalia koskevaan ketjuun ( vai mikä se nyt oli?) ei ollut kukaan häirikkö tullut esimerkiksi kiusanteon vuoksi esiintymään tahallaan kanssani samalla nimimerkillä. Jee! Sitä eilistä ennen olinkin sitten kirjoittanut jokusen viestin viimeeksi maanantaina (eli samalla tiedoksi tuo myös niillekin mahdollisille lukijoille, jotka mahdollisesti? ovat hörhöjä ja kuvittelevat kaltaisteni rekisteröityä nimimerkkiä omaamattomien muka olevan näillä palstoilla aina...).

"Saaks sulta kysyä kyssärin, että ketkä sun mielestäsi on näitä mainitsemiasi palstojen "viirapäitä"?"

No ne olis ne kaikki peelot ja trollit.

"Ootko koskaan havainnut, että valitettavasti näillä palstoilla (btw: itselläni tosin ei juuri ole kokemusta monestakaan muusta, kuin tästä kyseisestä foorumin palstasta) aika usein asiattomasti keskustelukontekstissa syytellään "viirapäiksi" myös ihmisiä, jotka eivät sellaista käytöstä osakseen keskustelukontekstin perusteella mitenkään ansaitsisi."

Voi olla mahdollista, on voinu hyvinki käydä nii. Se ensivaikutelma kato..

"Entä mistä juuri sä arvelisit sen johtuvan, että erityisesti juuri tällä palstalla jatkuvasti ja jopa tympäännyttävässä määrin keskustellaan "viirapäistä"?

Ei mulla tohon mitää mullistavaa teoriaa oo. On sitä keskusteluu muuallakin viirapäistä, kuin vaan tääl ml-palstalla. Olisko tää palsta sit sellane viirapäide keskittymä, et jos mistää muualta ei viirapäätä löydy, nii täältä löytyy aina :) Et se sama syy olis niinku keskusteluille, jotka tasaisi väliajoin putkahtelis käsitteleen viirapäisiä kirjailijoita.

"Miksi epäasiallisesti riehuvatkin keskustelijat joskus jopa suoraan änkäävät kimppuun uhkailemaan (ilm.?) kuvitelmavaltaisesti kaltaisiani tavallisia, heitä tuntemattomia ihmisiä?"

Epäasiallisesti riehuvat? ;D kjäh nototanoi emmä osaa sanoa. Olisko niillä joku kynnys ylittyny? **miettii millaisii sit olis asiallisesti riehuvat**

• 23
        .... kirjoitti:

monta kysymystä. (Jaksankohan edes vastata kaikkiin, ja onkohan sillä nyt niin suurta merkistystäkään)
        En tiennyt että "Viirapäitä" on täälläkin. Välillä tosin tuntee tätä viirapäisyyttä itsessäänkin.
        Tämä on edelleen puusuttavaa ja vähän naurattaa ;-) Huom! minä vain virnuilen.....

• ....
        k32v kirjoitti:

"Saaks sulta kysyä kyssärin, että ketkä sun mielestäsi on näitä mainitsemiasi palstojen "viirapäitä"?"

No ne olis ne kaikki peelot ja trollit.

"Ootko koskaan havainnut, että valitettavasti näillä palstoilla (btw: itselläni tosin ei juuri ole kokemusta monestakaan muusta, kuin tästä kyseisestä foorumin palstasta) aika usein asiattomasti keskustelukontekstissa syytellään "viirapäiksi" myös ihmisiä, jotka eivät sellaista käytöstä osakseen keskustelukontekstin perusteella mitenkään ansaitsisi."

Voi olla mahdollista, on voinu hyvinki käydä nii. Se ensivaikutelma kato..

"Entä mistä juuri sä arvelisit sen johtuvan, että erityisesti juuri tällä palstalla jatkuvasti ja jopa tympäännyttävässä määrin keskustellaan "viirapäistä"?

Ei mulla tohon mitää mullistavaa teoriaa oo. On sitä keskusteluu muuallakin viirapäistä, kuin vaan tääl ml-palstalla. Olisko tää palsta sit sellane viirapäide keskittymä, et jos mistää muualta ei viirapäätä löydy, nii täältä löytyy aina :) Et se sama syy olis niinku keskusteluille, jotka tasaisi väliajoin putkahtelis käsitteleen viirapäisiä kirjailijoita.

"Miksi epäasiallisesti riehuvatkin keskustelijat joskus jopa suoraan änkäävät kimppuun uhkailemaan (ilm.?) kuvitelmavaltaisesti kaltaisiani tavallisia, heitä tuntemattomia ihmisiä?"

Epäasiallisesti riehuvat? ;D kjäh nototanoi emmä osaa sanoa. Olisko niillä joku kynnys ylittyny? **miettii millaisii sit olis asiallisesti riehuvat**

Oleks sä sama vai eri kirjoittaja, kuin tuo rekisteröitymätön nimimerkki kundi.kundinen, jonka mielipiteistä aiemmin tässä ketjussa kysyin? Anteeksi, mutta koskapa en voi olla asiasta varma, pitää varmistua. :) Valitan, mutta ilman tietoa en lisää viitti ottaa kantaa...

• kundi.kundinen
        .... kirjoitti:

Oleks sä sama vai eri kirjoittaja, kuin tuo rekisteröitymätön nimimerkki kundi.kundinen, jonka mielipiteistä aiemmin tässä ketjussa kysyin? Anteeksi, mutta koskapa en voi olla asiasta varma, pitää varmistua. :) Valitan, mutta ilman tietoa en lisää viitti ottaa kantaa...

k32, kundi.kundine ja tää olis sama tyyppi. tai ainakin melkein.

• KoppavaHoro

Ihan hyvä teoria. Tai olisi, JOS olisi mitään takeita siitä, että pystyy kirjoittamaan joko rekisteröidyllä nimimerkillä tai puskista, mutta ei molempia

Ja missä on viimeksi mielestäsi "pyritty korostamaan" mainitsemaasi asetelmaa?

Jos rekisteröimättömänä kirjoittaminen on hiton kova pala ja noin kauheaa, niin miksi et rekkaudu? Eiku hei, älä vastaa. Oikeasti.

• laskin väärin

Ihan sama lähtökohta olisi, kun tapaat ihmisen vaikka kadulla joka sanoo sinulle nimensä: Moi, olen se ja se. Vastaavasti tapaat toisen ihmisen kadulla joka sanoo pelkästään: Moi. Toinen on potentiaalinen valehtelija, toinen ei VIELÄ ole.

Mitä tästä opimme? Emme yhtään mitään.

• dayum

Lisäksi vastakkainasettelun korostaminen voi johtua myös silkasta poroilusta.

"onko nimimerkin luominen todella tae ihmisen rehellisyydestä?"

Ei tietenkään, voi olla jopa päinvastoin. Eräiltä osin onkin. Menepä Naisen logiikkaan, missä - yllätys, yllätys - ei ole kovin montaa rekattua nimimerkkiä kirjoittelemassa. Miksiköhän... Tai jos tällä palstalla on jokin kutkuttavampi avaus, niin kyllä minua ainakin ihmetyttää jos siihen putkahtelee kohtuullisestikin vastauksia, mutta kaikki ovatkin puskavastauksia. Eli luultavasti jotkut meistä rekkaantuneista avautuvat puskana niissäkin aloituksissa. Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee se, että jos niissä vastauksissa ei ole oikein mitään sellaista, miksi niitä ei olisi voinut kirjoittaa omalla nimimerkillään. Joojoo, jossitella voi, mutta en jaksa uskoa että tätä nykyä tällä palstalla olisi kovin montaa aktiivista aktiivista kirjoittajaa. Eihän tuolla sinänsä mitään väliä ole, mutta jotainhan sitä aina pitää ihmetellä.

"Voiko kysymys olla myös ehkä ja pelkästään vaikkapa turvallisuushakuisuudesta ja itsekkyydestä"

Miksei. Myös vaivattomuus saman nimimerkin käytön johdosta, tai personoitumisen halu (mistä tahansa syystä, provosoinnista huomiohakuisuuteen ja itsensä tyrkyttämiseen).

"Usein ihmisen kirjoitustyyli on tunnistettava"

No kyllähän niitä tuntemuksia aina tulee, joo.

• Puska-rekattu asetelmassa lähinnä sitä että vittuilu yms negatiivinen toiminta on sallittua vain omalla naamallaan ja nikillään. Puskasta suoritettuna se on vain säälittävää ja sellainen pelkuri pitäisi viedä saunan taakse lopetettavaksi.

• Cranky_geek

varsinaisesti ole tae mistään. Jotain etuja rekisteröityminen kuitenkin tuo mukanaan. Kyllä se varmasti pistää ehkä hieman enemmän miettimään sanomisiaan, koska jos sä vaan kaikille auot päätä koko ajan ja puhut ihan puuta heinää, niin kohta kukaan ei jaksa keskustella sun kanssa. Sitten kun oppii tunnistamaan joitain tyyppejä joilla on aikaisemminkin ollu mielenkiintoisia pointteja, niin sitä saattaa helpommin innostua vastaamaan heille ja panostamaan enemmän omiin viesteihin. Niin että on se rekisteröityminen jonkinlainen laadun tae ainakin mun silmissä, vaikkei toki mikään automaatio. Rekisteröidyn nimimerkin kustannuksella ei voi myöskään piruilla kirjoittamalla jotain sen nimissä kuten jotkut "puskat" on täällä saaneet kokea. En mä nää oikein mitään syytä sille miksei kannattaisi hommata omaa nimimerkkiä, jos täällä pyörii vähänkin useammin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      3044
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1887
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1870
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      75
      1561
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1474
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1358
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      25
      1300
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1289
    9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      102
      1081
    10. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1071
    Aihe