http://fi.wikipedia.org/wiki/Lappajärvi#Lappaj.C3.A4rven_murre
etsin sanaa "eines", kun vaikuttaa siltä että keskusteluissa ei ole oltu selvillä mitä se tarkoittaa.
Joku meinasi että se tarkoittaa välipalaa ja tioinen että puolivalmisteita tai vihanneksia. Minä kun olen meilläpäin kuullut sanan aamiaisen yhteydessä ja tarkoittavan juuri aamiaista. Sanoivat aikuiset esimerkiksi että kun ruokaa jäi yli illalla että syödään se sitten eineellä tai eineeksi, siis aamiaiseksi. mitä mieltä oolette, onko tämä näin järviseudun murteella?
Tuolla linkillä muuten kaivataan näköjään osaavaa porukkaa tekemään noita sivuja, kun on murresanat hukassa Suomen kansalta, että siitä vaan nyt täyttelemään, se joka tietää noita sivuja murteen osalta.
Yritin etsiä tietoja täältä mutta vähissä oli
järviseutujärviseutu
1
508
Vastaukset
- pekkapottu
voi yksinkertaisesti tarkittaa eri puolilla Suomea eri asiaa - ja tietysti osa juttuja voi riippua asiayhteydestä; ts. esim. ostaa eineksiä kaupasta voi olla vähän eri juttu kuin syödä eineeksi... Aamupalan yhteydessä en ole itse kuullut sitä käytettävän kuitenkaan, vaan esim. välipalan tai muutoin päiväsyömisen yhteydessä ;) Itse olen asunut muutamassa Itä-Suomalaisessa kunnassa sekä Hämeessä, muutama vuosi aina kunnassaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161698
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371442Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201266- 1431219
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1481191- 521165
- 571091
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979