Jehovan todistajilta oma ajattelu kielletty

Voimantorni

Viime syyskuun jäsenilleen suunnatussa Vartiotornin artikkelissa Jt-järjestö väläytti jälleen näyttävästi oman narsistisen luonteensa, kun se osoitti jälleen kerran jäsenilleen heidän paikkansa järjestön jalkojen juuressa:

"Miten me reagoimme, jos uskontoverimme on - - hidas noudattamaan vanhinten tai ”uskollisen ja ymmärtäväisen orjan” neuvoja? (Matt. 24:45–47.) Saatamme olla valmiita pitämään lihallisia ominaisuuksia normaaleina Saatanan maailmassa, mutta samanlaisiin puutteisiin törmääminen veljiemme keskuudessa voi olla hyvin koettelevaa. Mikäli toisten vajavuudet tahtovat ärsyttää meitä, meidän on hyvä kysyä itseltämme, miten voisimme paremmin heijastaa ”Kristuksen mieltä”" (Vartiotorni 15. syyskuuta 2009 s. 7)

Kuvitellaanpa seuraavanlainen tilanne: Jehovan todistaja on uskonut vuosia järjestönsä opetukseen ja saarnannut tuota opetusta satojen ihmisten ovilla totuutena. Sitten järjestö yhtäkkiä muuttaa tuon opetuksen täysin päinvastaiseksi (esimerkiksi Jeesuksen Mt. 24:34:ssa mainitsema sukupolvi). Sen lisäksi, että Jehovan todistajat eivät saa olla järjestönsä kanssa mistään eri mieltä, he eivät saisi edes käyttää aikaa tällaisen oppimuutoksen ajattelemiseen ja sen hyväksymiseen. Yksittäisen julistajan ei tosiaankaan tulisi ajatella koko asiaa, vaan järjestö vaatii häntä muuttamaan näkemyksensä VÄLITTÖMÄSTI järjestön opin mukaiseksi. - Hidastelu tällaisissa asioissa tuomittiin kirjoituksen mukaan "lihalliseksi ominaisuudeksi", "puutteeksi" ja toisia ärsyttäväksi "vajavuudeksi"!

Millä perusteella Jt-järjestö päättää jäsentensä puolesta, missä aikataulussa kukin heistä kykenee hyväksymään sen esittämät oppimuutokset, tai kykenevätkö he hyväksymään niitä ollenkaan? Millä oikeudella tuo "orja" ryhtyy tuomitsemaan "veljiään ja orjatovereitaan" puutteellisiksi, vajavaisiksi ja lihallisiksi VAIN SIKSI, ETTÄ NÄMÄ EIVÄT HETI NIELE KYSEENALAISTAMATTA ORJAN KEHITTELEMIÄ OPPEJA TOTUUTENA?

Lahkoissa ja kulteissa ihmisten oma ajattelu halutaan yleensä tukahduttaa. Jäsenille määrätään heidän "henkilökohtaiset uskonkäsityksensä" valmiina pakettina, joka on hyväksyttävä sellaisenaan ajattelematta asiaa. Kuinka hyvin tällainen sopii yhteen vaikkapa Apostolin tekojen 17:11n kanssa, jossa sanotaan, että uskoviksi tulleet "tutkivat huolellisesti päivittäin Raamatun kirjoituksista, olivatko nämä asiat niin." (UMK)

49

1157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa pysyä erossa.Jehovantodistajien kulttisäännösten vuoksi ihmisiä on kuollut tuhansia(verensiirrosta kieltäytyminen) ja kuolee edelleen ja silti he saavat nauttia uskonnonvapauslain suomista etuuksista.
      Ihmisiä aivopestään uskomaan järjestön "toteemipaaluun" ja kumartamaan sitä.Samalla he pyllistävät Jeesukselle.

• Voimantorni

>>Jehovantodistajien kulttisäännösten vuoksi ihmisiä on kuollut tuhansia(verensiirrosta kieltäytyminen) ja kuolee edelleen ja silti he saavat nauttia uskonnonvapauslain suomista etuuksista>>

Ja jos tämän lahkon toimintavapautta joskus rajoitetaan, valittavat he välittömästi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, kuten juuri Venäjällä kävi:

"Jehovah’s Witnesses will appeal this matter to the European Court of Human Rights in order to protect freedom of religion in Russia" http://www.jw-media.org/rus/20091208.htm

Moraalinen ristiriita on siinä, että Jehovan todistajat vetoavat mielellään ihmisoikeussopimuksen artiklaan 9 (uskonnonvapaus), koska sen oma asema on kyseenalaistettu. Samaan aikaan he kuitenkin tietoisesti unohtavat saman ihmisoikeussopimuksen artiklan 14 (syrjinnän kielto), jota he JATKUVASTI rikkovat vaatimalla omia jäseniään asettamaan entiset Jehovan todistajat poikkeuksetta kaikista muista ihmisryhmistä erilleen siten, että heitä tulee karttaa. Heitä ei saisi edes tervehtiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_ihmisoikeussopimus

Jehovan todistajat harjoittavat aktiivista ja järjestelmällistä uskonnollista syrjintää, mutta silti he kaksinaamaisesti arvostelevat muita uskontoja TÄSTÄ SAMASTA ASIASTA:

"Ketään ei saisi pakottaa - - valitsemaan uskonnon ja perheen välillä." (Herätkää! heinäkuu 2009, s. 29)

Saman lehden seuraavassa numerossa oli syrjintä nostettu oikein pääaiheeksi, ja niinpä Herätkää! elokuu 2009 -lehden kannessa lukeekin: "Ennakkoluulot ja syrjintä -Mistä juontuvat? -Miten kestää?".
        Tämän kirjoitussarjan johdanto-osassa sanotaan mm. näin:

"Eivät edes syrjintää koskevat lait pysty välttämättä juurimaan ahdasmielisyyttä ja suvaitsemattomuutta", ja tämän tueksi Jt-järjestö lainaa YK:n entisen ihmisoikeusvaltuutetun sanoja. -Näin Jehovan todistajat ovat siis julkisissa kannanotoissaan hurskaasti tuominneet uskonnollisen syrjinnän täysin sopimattomaksi ja laittomaksi toiminnaksi, vaikka itse harjoittavat sitä kaiken aikaa.

>>Ihmisiä aivopestään uskomaan järjestön "toteemipaaluun" ja kumartamaan sitä.Samalla he pyllistävät Jeesukselle>>

Tuo on kyllä ihan perusteltu mielipide. Eräs asia, jossa Jehovan todistajien harjoittama toiminta on suorassa ja räikeässä ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa on katuviin synnintekijöihin suhtautuminen. Jeesus käsitteli aihetta mm. Luukkaan 15. luvussa. Järjestö taas käsittelee aihetta kirjassa "Järjestetyt tekemään Jehovan tahto" (2005) sivulla 156:

“Erotettu voidaan ottaa takaisin, kun hän osoittaa selvästi katuvansa ja todistaa kohtuullisen pitkän ajan kuluessa, että hän on hylännyt syntisen tiensä ja haluaa saada hyvän suhteen Jehovaan ja hänen järjestöönsä. Vanhinten on viisasta pitää huoli siitä, että aikaa kuluu riittävästi - ehkä monia kuukausia, vuoden tai sitäkin pitempään - jotta erotettu voisi osoittaa katumuksensa olevan aitoa. Kun vanhimmisto saa erotetulta kirjallisen takaisinottoanomuksen, niin jos suinkin mahdollista, sen oikeuskomitean, joka erotti hänet, tulisi puhua hänen kanssaan. Komitea arvioi, kertovatko hänen tekonsa jumalisesta katumuksesta, ja päättää, voidaanko hänet sillä kertaa ottaa takaisin vai ei.”

Raamatusta ei löydy perusteita tällaiselle kyykyttämiselle. Sen sijaan tällainen toiminta on kyllä lahkoille varsin tunnusomaista.

• Voimantorni kirjoitti:

>>Jehovantodistajien kulttisäännösten vuoksi ihmisiä on kuollut tuhansia(verensiirrosta kieltäytyminen) ja kuolee edelleen ja silti he saavat nauttia uskonnonvapauslain suomista etuuksista>>

Ja jos tämän lahkon toimintavapautta joskus rajoitetaan, valittavat he välittömästi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, kuten juuri Venäjällä kävi:

"Jehovah’s Witnesses will appeal this matter to the European Court of Human Rights in order to protect freedom of religion in Russia" http://www.jw-media.org/rus/20091208.htm

Moraalinen ristiriita on siinä, että Jehovan todistajat vetoavat mielellään ihmisoikeussopimuksen artiklaan 9 (uskonnonvapaus), koska sen oma asema on kyseenalaistettu. Samaan aikaan he kuitenkin tietoisesti unohtavat saman ihmisoikeussopimuksen artiklan 14 (syrjinnän kielto), jota he JATKUVASTI rikkovat vaatimalla omia jäseniään asettamaan entiset Jehovan todistajat poikkeuksetta kaikista muista ihmisryhmistä erilleen siten, että heitä tulee karttaa. Heitä ei saisi edes tervehtiä.

Jehovan todistajat harjoittavat aktiivista ja järjestelmällistä uskonnollista syrjintää, mutta silti he kaksinaamaisesti arvostelevat muita uskontoja TÄSTÄ SAMASTA ASIASTA:

"Ketään ei saisi pakottaa - - valitsemaan uskonnon ja perheen välillä." (Herätkää! heinäkuu 2009, s. 29)

Saman lehden seuraavassa numerossa oli syrjintä nostettu oikein pääaiheeksi, ja niinpä Herätkää! elokuu 2009 -lehden kannessa lukeekin: "Ennakkoluulot ja syrjintä -Mistä juontuvat? -Miten kestää?".

"Eivät edes syrjintää koskevat lait pysty välttämättä juurimaan ahdasmielisyyttä ja suvaitsemattomuutta", ja tämän tueksi Jt-järjestö lainaa YK:n entisen ihmisoikeusvaltuutetun sanoja. -Näin Jehovan todistajat ovat siis julkisissa kannanotoissaan hurskaasti tuominneet uskonnollisen syrjinnän täysin sopimattomaksi ja laittomaksi toiminnaksi, vaikka itse harjoittavat sitä kaiken aikaa.

>>Ihmisiä aivopestään uskomaan järjestön "toteemipaaluun" ja kumartamaan sitä.Samalla he pyllistävät Jeesukselle>>

Tuo on kyllä ihan perusteltu mielipide. Eräs asia, jossa Jehovan todistajien harjoittama toiminta on suorassa ja räikeässä ristiriidassa Jeesuksen sanojen kanssa on katuviin synnintekijöihin suhtautuminen. Jeesus käsitteli aihetta mm. Luukkaan 15. luvussa. Järjestö taas käsittelee aihetta kirjassa "Järjestetyt tekemään Jehovan tahto" (2005) sivulla 156:

“Erotettu voidaan ottaa takaisin, kun hän osoittaa selvästi katuvansa ja todistaa kohtuullisen pitkän ajan kuluessa, että hän on hylännyt syntisen tiensä ja haluaa saada hyvän suhteen Jehovaan ja hänen järjestöönsä. Vanhinten on viisasta pitää huoli siitä, että aikaa kuluu riittävästi - ehkä monia kuukausia, vuoden tai sitäkin pitempään - jotta erotettu voisi osoittaa katumuksensa olevan aitoa. Kun vanhimmisto saa erotetulta kirjallisen takaisinottoanomuksen, niin jos suinkin mahdollista, sen oikeuskomitean, joka erotti hänet, tulisi puhua hänen kanssaan. Komitea arvioi, kertovatko hänen tekonsa jumalisesta katumuksesta, ja päättää, voidaanko hänet sillä kertaa ottaa takaisin vai ei.”

Raamatusta ei löydy perusteita tällaiselle kyykyttämiselle. Sen sijaan tällainen toiminta on kyllä lahkoille varsin tunnusomaista.

On myös ihmisiä jotka eivät MISSÄÄN TAPUKSESSA halua sinne takaisin.Esim minä.
        Mitä minä tekisin sellaisella "takaisinotolla"?En yhtikäs mitään.

En kaipaa mitään mitä siellä on.En kaipaa heidän valehtelevaa ja kieroa järjestöään.
        Jos minä menisin sinne takaisin voitaisiin sanoa minusta:"koira on palannut oksennukselleen ja pesty sika rapakkoon rypemään".
        Minulle riittää ne hirvittävät kokemukset, mitä koin sen aikana kun siellä olin ja sitä mitä tekopyhyyttä ja velehtelua sain kokea ja sen jälkeen olen saanut kokea.
        Minut on nyt pesty puhtaaksi Jeesuksen verellä,ottaessani yksin hänet vastaan."Puuhevos -järjestöä" en tarvitse.

Lisäksi sen alkuperäisen syyn,jonka takia minut erotettiin katson poistuneen jo kahdeksan vuotta sitten.Onneksi heillä ei tapahdu mitään "automaattista takaisin ottoa",kun asia on muuttunut.
        Ja onhan minulla raamatullinen velvollisuuskin karttaa heitä.Ei yksilöitä,vaan niitä jotka yrittävät jauhaa minulle satujaan, heidän pomojensa kiihkomielistä valehtelua ja manipulointia.Heitä minä kartan ja sitä minä vihaan.

Jehovan todistajat väittävät että he kulkevat järjestönsä ohjuksessa,"valossa".Mutta käytäntö on osoittanut m.m. väärien ennustelujen tiimoilta, että he kulkevat pimeydessä.He eivät luota Jeesuksen sanoihin vaan järjestön.Näin heidän kohdallaan toteutuu Luuk.11:35: sanat:
        "Pidä siis varasi,ettei se valo,joka sinussa on,ole pimeyttä."

Ja vielä.
        Olen nykyään siitä onnellisessa asemassa että suurin osa veljistäni ja sisaristani on erottautunut tai eronnut myös heistä.Eli perhe alkaa jälleen osoittaa luonnollista kintymystä toisiinsa.Se katson olevan Herran hartaisiin rukouksiini antama vastaus.Kiitos siitä Hänelle.
        Aloitin yksin 14 vuotta sitten,huomenna tulee 14 vuotta täyteen ja nyt ihan viime aikoina on alkanut entisten jehovantodistajasukulaisteni kanssa yhteydenpito.

Hyvää ja siunauksellista uutta vuotta 2010.
        Mutta ,sakoon vartiotornijärjestö ansioitensa mukaan.Tukehtukoon omaan itseppäisyyteensä.

• Voimantorni
        m.naat kirjoitti:

On myös ihmisiä jotka eivät MISSÄÄN TAPUKSESSA halua sinne takaisin.Esim minä.
        Mitä minä tekisin sellaisella "takaisinotolla"?En yhtikäs mitään.

En kaipaa mitään mitä siellä on.En kaipaa heidän valehtelevaa ja kieroa järjestöään.
        Jos minä menisin sinne takaisin voitaisiin sanoa minusta:"koira on palannut oksennukselleen ja pesty sika rapakkoon rypemään".
        Minulle riittää ne hirvittävät kokemukset, mitä koin sen aikana kun siellä olin ja sitä mitä tekopyhyyttä ja velehtelua sain kokea ja sen jälkeen olen saanut kokea.
        Minut on nyt pesty puhtaaksi Jeesuksen verellä,ottaessani yksin hänet vastaan."Puuhevos -järjestöä" en tarvitse.

Lisäksi sen alkuperäisen syyn,jonka takia minut erotettiin katson poistuneen jo kahdeksan vuotta sitten.Onneksi heillä ei tapahdu mitään "automaattista takaisin ottoa",kun asia on muuttunut.
        Ja onhan minulla raamatullinen velvollisuuskin karttaa heitä.Ei yksilöitä,vaan niitä jotka yrittävät jauhaa minulle satujaan, heidän pomojensa kiihkomielistä valehtelua ja manipulointia.Heitä minä kartan ja sitä minä vihaan.

Jehovan todistajat väittävät että he kulkevat järjestönsä ohjuksessa,"valossa".Mutta käytäntö on osoittanut m.m. väärien ennustelujen tiimoilta, että he kulkevat pimeydessä.He eivät luota Jeesuksen sanoihin vaan järjestön.Näin heidän kohdallaan toteutuu Luuk.11:35: sanat:
        "Pidä siis varasi,ettei se valo,joka sinussa on,ole pimeyttä."

Ja vielä.
        Olen nykyään siitä onnellisessa asemassa että suurin osa veljistäni ja sisaristani on erottautunut tai eronnut myös heistä.Eli perhe alkaa jälleen osoittaa luonnollista kintymystä toisiinsa.Se katson olevan Herran hartaisiin rukouksiini antama vastaus.Kiitos siitä Hänelle.
        Aloitin yksin 14 vuotta sitten,huomenna tulee 14 vuotta täyteen ja nyt ihan viime aikoina on alkanut entisten jehovantodistajasukulaisteni kanssa yhteydenpito.

Hyvää ja siunauksellista uutta vuotta 2010.
        Mutta ,sakoon vartiotornijärjestö ansioitensa mukaan.Tukehtukoon omaan itseppäisyyteensä.

>>On myös ihmisiä jotka eivät MISSÄÄN TAPUKSESSA halua sinne takaisin>>

Onneksi meitä on monia, jotka eivät voi enää palata takaisin aiempaan tietämättömyyteen ja silmien ummistamiseen kerran havahduttuaan todellisuuteen tämän "totuuden" suhteen. Tämä on pelkästään hyvä asia, osoitus ihmisen rehellisyydestä ja terveestä itsekunnioituksesta. Lahkosta todella ON mahdollista irtaantua, vaikka se onkin pitkä ja yksilöllinen prosessi. Saman prosessin käyvät kuitenkin läpi jokaisesta korkean kontrollin ryhmästä irtautuvat, ja onneksi nykyään entistä useammilla lahkon ex-jäsenillä on myös vertaistukiryhmiä ja mahdollisuus avoimeen keskusteluun sekä tunteiden tuulettamiseen.

Valitettavasti on kuitenkin olemassa melkoinen ihmisryhmä, jotka on erotettu Jehovan todistajista, mutta jotka kokevat järjestön yhä edelleen Jumalan seurakuntana ja ainoana mahdollisuutena pelastua pian käsillä olevasta maailmanlopusta. Näillä ihmisillä ei useinkaan valitettavasti ole riittävästi tietoa oppien ristiriidoista tai järjestön määrätietoisesta epärehellisyydestä. He kokevat itse elävänsä synnissä ja uskovat edelleen järjestön vaatimuksiin; he uskovat edelleen sen olevan "Jumalan viestintäkanava". Osa näistä ihmisistä pyrkii jossain vaiheessa takaisin Jt-seurakunnan jäseniksi, ja tällaisessa tilanteessa tulee esille tämä lahkoille niin tyypillinen julkinen nöyryyttäminen, kun henkilöä vaaditaan käymään valtakunnansalilla useita kuukausia siten, ettei häntä saa tervehtiä. Jt-lahko vaatii henkilöltä KIRJALLISEN takaisinottoanomuksen, mikä on omiaan muistuttamaan palaavalle hänen paikkansa vaativassa järjestössä. Raamatusta ei edelleenkään löydy perusteita tällaiselle käytännölle.

>>En kaipaa mitään mitä siellä on.En kaipaa heidän valehtelevaa ja kieroa järjestöään>>

Näihin ajatuksiin on helppo yhtyä. Myöskin ne hyvinä pidettävät asiat (esim. yhteisöllisyys), joita jehovantodistajuudessa oli, löytyvät myös muualta; Jt-maailmassa ei ole mitään ainutlaatuista.

>>Jehovan todistajat väittävät että he kulkevat järjestönsä ohjuksessa,"valossa".Mutta käytäntö on osoittanut m.m. väärien ennustelujen tiimoilta, että he kulkevat pimeydessä>>

Juuri näin. Käsitys lisääntyvästä valosta on kuitenkin osoittautunut varsin tehokkaaksi keinoksi Jt-lahkolle jatkaa perusteetonta toimintaansa. Vaikka mikään ennustettu ei ole pitänyt paikkaansa, ovat Jt:t silti aina "lisääntyvän" valon tiellä. Järjestön ylläpitämä mielenhallinta ja jäsenessä toimiva kognitiivinen dissonanssi mahdollistavat tällaisen epäterveen menon.

>>Olen nykyään siitä onnellisessa asemassa että suurin osa veljistäni ja sisaristani on erottautunut tai eronnut myös heistä.Eli perhe alkaa jälleen osoittaa luonnollista kintymystä toisiinsa>>

Hienoa kuulla! Tuossa mielessä olet todellakin onnellisessa asemassa. Lahkovuosien jälkeen ihmiset ikään kuin palautetaan heille itselleen, ja normaali elämä voi alkaa. Normaalissa elämässä mm. luonnollinen kiintymys, rakkaus, totuus ja muut vastaavat termit saavat oikean, normaalin merkityksen. Jehovantodistajuudessa myös näillä sanoilla oli aivan oma merkityksensä, ja sehän olikin osa tuota mielenhallintaa, josta olemme päässeet eroon.

>>Hyvää ja siunauksellista uutta vuotta 2010>>

Kaikkea hyvää toivon myös teille. Hyvää alkavaa vuotta/vuosikymmentä!

• PALAAMINEN
        Voimantorni kirjoitti:

raamatussahan on juuri päinvastoin tuo katuminen, vert. tuhlaajapoika vertausta.
        Siinä ei tarvinnut tuon pojan ryömiä takaisin, vaan Isä juoksi häntä vastaan ja järjesti pidot palaamisen kunniaksi, ja poika pääsi heti takaisin samaan asemaan, vaikka poika ehdotti, että hänelle kelpaisi vaikka palkollisen osa.
        Näin Jeesuskin ottaa takaisin, sen, joka katuvana palaa takaisin Jeesuksen luokse.
        Mihinkään muuhun ei Jeesuksen sanojen mukaan tarvitsekkaan palata.
        "tulkaa minun tyköni, kaikki työtä tekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon"

• PALAAMINEN kirjoitti:

raamatussahan on juuri päinvastoin tuo katuminen, vert. tuhlaajapoika vertausta.
        Siinä ei tarvinnut tuon pojan ryömiä takaisin, vaan Isä juoksi häntä vastaan ja järjesti pidot palaamisen kunniaksi, ja poika pääsi heti takaisin samaan asemaan, vaikka poika ehdotti, että hänelle kelpaisi vaikka palkollisen osa.
        Näin Jeesuskin ottaa takaisin, sen, joka katuvana palaa takaisin Jeesuksen luokse.
        "tulkaa minun tyköni, kaikki työtä tekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon"

>> raamatussahan on juuri päinvastoin tuo katuminen,

Niin, päinvastoin on. Eikä ole edes ainoa opetus, joka on väännetty päinvastoin kuin Raamattu opettaa.

• Voimantorni
        PALAAMINEN kirjoitti:

>>raamatussahan on juuri päinvastoin tuo katuminen, vert. tuhlaajapoika vertausta>>

Näin on, mutta sehän ei kaikkitietävää Jt-järjestöä haittaa. Se on aina tehnyt omat sääntönsä, eikä aina lainkaan Raamattuun perustuen. Kyseessä on ns. lakiuskonto.

On huvittavaa, kuinka Jehovan todistajat väittävät silmät kirkkaina olevansa tosi kristittyjä, eivätkä niin ollen ole enää Mooseksen lain alaisuudessa. Siitä huolimatta järjestö etsii jatkuvasti Vanhan testamentin puolelta oikeutusta omalle toiminnalleen (Vanhasta testamentista niitä tiukkoja käskyjä ja määräyksiä sanktioineen toki enemmän löytyykin). Tässä yksi esimerkki siitä kuinka Jt-järjestö nojautuu Mooseksen arvovaltaan ja pelottelee jäseniään Korahin kohtalolla vaatiessaan heitä tottelemaan sokeasti omia huuhaa-opetuksiaan:

"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa (4. Moos. 16:1-3)." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 14)

>>raamatussahan on juuri päinvastoin>>

Toinen hyvä esimerkki tällaisesta on se, että Jehovan todistajia kielletään viettämästä mitään juhlapäiviä, esimerkiksi syntymäpäiviä, nimipäiviä tai vaikka äitienpäivää. Lahkojohto päättää tämänkin asian jäsentensä puolesta, eikä se tällä tavalla toimiessaan tunnusta yksilön henkilökohtaista valinnanvapautta asiassa. Raamattu sen sijaan antaa tähän asiaan liittyen tällaiset lausunnot:

"Älköön sen tähden kukaan tuomitko teitä syömisestä ja juomisesta tai minkään juhlan tai uudenkuun vieton tai sapatin johdosta" -Kol. 2:16

"Yhdestä on yksi päivä toisen yläpuolella, toisesta on yksi päivä niin kuin kaikki muutkin; olkoon kukin omassa mielessään täysin varma." -Ro 14:5

Lahkot tietenkin haluavat pitää jäsenensä ideologisesti ja sosiaalisesti eristyksissä ympäröivästä yhteiskunnasta, jotta he eivät saisi vaikutteita normaalista elämästä ja rupeaisi epäilemään järjestön oppeja. Täsmälleen samasta syystä Jehovan todistajat eivät saisi muutenkaan viettää aikaa työ- tai koulutovereiden kanssa vapaa-aikanaan. Tällainen "maailmallinen" seura voisi tietenkin saada Jt:t ajattelemaan joistakin asioista muullakin tavalla kuin lahkojohdon sanelemalla tavalla. Samalla tavalla merkkipäivillä tai muissa juhlissa Jt tapaisi "maailmallisia" ihmisiä ja voisi vaikka ystävystyä jonkun ei-todistajan kanssa! Hui kamalaa, eihän sellainen nyt olisi sopivaa!

Myös suhtautuminen koulutukseen on kielteistä, koska opiskellessa ihminen yleensä oppii ajattelemaan itsenäisesti, etsimään asioille todellisia perusteluja ja kyseenalaistamaan vastaanottamaansa tietoa. Ja tätähän Jt-järjestö tietysti pelkää.

• 3+6
        Voimantorni kirjoitti:

>>raamatussahan on juuri päinvastoin tuo katuminen, vert. tuhlaajapoika vertausta>>

Näin on, mutta sehän ei kaikkitietävää Jt-järjestöä haittaa. Se on aina tehnyt omat sääntönsä, eikä aina lainkaan Raamattuun perustuen. Kyseessä on ns. lakiuskonto.

On huvittavaa, kuinka Jehovan todistajat väittävät silmät kirkkaina olevansa tosi kristittyjä, eivätkä niin ollen ole enää Mooseksen lain alaisuudessa. Siitä huolimatta järjestö etsii jatkuvasti Vanhan testamentin puolelta oikeutusta omalle toiminnalleen (Vanhasta testamentista niitä tiukkoja käskyjä ja määräyksiä sanktioineen toki enemmän löytyykin). Tässä yksi esimerkki siitä kuinka Jt-järjestö nojautuu Mooseksen arvovaltaan ja pelottelee jäseniään Korahin kohtalolla vaatiessaan heitä tottelemaan sokeasti omia huuhaa-opetuksiaan:

"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa (4. Moos. 16:1-3)." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 14)

>>raamatussahan on juuri päinvastoin>>

Toinen hyvä esimerkki tällaisesta on se, että Jehovan todistajia kielletään viettämästä mitään juhlapäiviä, esimerkiksi syntymäpäiviä, nimipäiviä tai vaikka äitienpäivää. Lahkojohto päättää tämänkin asian jäsentensä puolesta, eikä se tällä tavalla toimiessaan tunnusta yksilön henkilökohtaista valinnanvapautta asiassa. Raamattu sen sijaan antaa tähän asiaan liittyen tällaiset lausunnot:

"Älköön sen tähden kukaan tuomitko teitä syömisestä ja juomisesta tai minkään juhlan tai uudenkuun vieton tai sapatin johdosta" -Kol. 2:16

"Yhdestä on yksi päivä toisen yläpuolella, toisesta on yksi päivä niin kuin kaikki muutkin; olkoon kukin omassa mielessään täysin varma." -Ro 14:5

Lahkot tietenkin haluavat pitää jäsenensä ideologisesti ja sosiaalisesti eristyksissä ympäröivästä yhteiskunnasta, jotta he eivät saisi vaikutteita normaalista elämästä ja rupeaisi epäilemään järjestön oppeja. Täsmälleen samasta syystä Jehovan todistajat eivät saisi muutenkaan viettää aikaa työ- tai koulutovereiden kanssa vapaa-aikanaan. Tällainen "maailmallinen" seura voisi tietenkin saada Jt:t ajattelemaan joistakin asioista muullakin tavalla kuin lahkojohdon sanelemalla tavalla. Samalla tavalla merkkipäivillä tai muissa juhlissa Jt tapaisi "maailmallisia" ihmisiä ja voisi vaikka ystävystyä jonkun ei-todistajan kanssa! Hui kamalaa, eihän sellainen nyt olisi sopivaa!

Myös suhtautuminen koulutukseen on kielteistä, koska opiskellessa ihminen yleensä oppii ajattelemaan itsenäisesti, etsimään asioille todellisia perusteluja ja kyseenalaistamaan vastaanottamaansa tietoa. Ja tätähän Jt-järjestö tietysti pelkää.

Anteeksi, kuinka???

"...samasta syystä Jehovan todistajat eivät saisi muutenkaan viettää aikaa työ- tai koulutovereiden kanssa vapaa-aikanaan."

Maailmallisen korviin tuo kuulostaa syrjinnältä! Lakihan kieltää sellaisen! Ei ihmisä voi alkaa erotella sukupuolen, ihonvärin tai uskonnon perusteella. Ei Jehovan todistaja voi aikuisten oikeasti alkaa vältellä esim. maailmallisten työkavereiden seuraa VAIN SEN TAKIA, että lahkon säännön sanovat niin. Sehän on syrjintää ja/tai rasismia, joka sekin on laitonta.

"Timo Makkonen on määritellyt rasismin seuraavasti: ”Rasismia ovat – – sellaiset uskomukset ja toiminnot, jotka pohjautuvat ajatukseen ihmisryhmien perustavanlaatuisesta kulttuurisesta ja/tai biologisesta erilaisuudesta, ja jotka oikeuttavat ihmisryhmien negatiivisen kohtelun tällä perusteella."

On siis rasismia kohdella maailmallisia poikkeavasti kuin vaikkapa muita Jehovan todistajia. Mutta onneksi Jehovan todistajat eivät halua rikkoa lakia ja syrjiä suhteissaan maailmallisia. Eiväthän?

"Syrjintä on rikos, huolimatta siitä, että syyllistytäänkö siihen kaveriporukassa, lasten tai aikuisten kesken, tai työpaikalla. Suomen Perustuslain 6§:n mukaan: ”Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."

Jos Jehovan todistaja alkaa siis vältellä kaverisuhteita työkaverien suuntaan vain lahkon oppien perusteella, tulee hän rikkoneeksi Suomen Perustuslakia. Mutta tätähän Jehovan todistajat eivät tee, eiväthän?

• 3+6 kirjoitti:

Anteeksi, kuinka???

"...samasta syystä Jehovan todistajat eivät saisi muutenkaan viettää aikaa työ- tai koulutovereiden kanssa vapaa-aikanaan."

Maailmallisen korviin tuo kuulostaa syrjinnältä! Lakihan kieltää sellaisen! Ei ihmisä voi alkaa erotella sukupuolen, ihonvärin tai uskonnon perusteella. Ei Jehovan todistaja voi aikuisten oikeasti alkaa vältellä esim. maailmallisten työkavereiden seuraa VAIN SEN TAKIA, että lahkon säännön sanovat niin. Sehän on syrjintää ja/tai rasismia, joka sekin on laitonta.

"Timo Makkonen on määritellyt rasismin seuraavasti: ”Rasismia ovat – – sellaiset uskomukset ja toiminnot, jotka pohjautuvat ajatukseen ihmisryhmien perustavanlaatuisesta kulttuurisesta ja/tai biologisesta erilaisuudesta, ja jotka oikeuttavat ihmisryhmien negatiivisen kohtelun tällä perusteella."

On siis rasismia kohdella maailmallisia poikkeavasti kuin vaikkapa muita Jehovan todistajia. Mutta onneksi Jehovan todistajat eivät halua rikkoa lakia ja syrjiä suhteissaan maailmallisia. Eiväthän?

"Syrjintä on rikos, huolimatta siitä, että syyllistytäänkö siihen kaveriporukassa, lasten tai aikuisten kesken, tai työpaikalla. Suomen Perustuslain 6§:n mukaan: ”Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."

Jos Jehovan todistaja alkaa siis vältellä kaverisuhteita työkaverien suuntaan vain lahkon oppien perusteella, tulee hän rikkoneeksi Suomen Perustuslakia. Mutta tätähän Jehovan todistajat eivät tee, eiväthän?

*3 6*
        >>Jehovan todistaja voi aikuisten oikeasti alkaa vältellä esim. maailmallisten työkavereiden seuraa VAIN SEN TAKIA, että lahkon säännön sanovat niin>>

Näin se asia on. Eräs lahkoille tunnusomainen piirrehän on, että ne haluavat eristää jäsenensä yhteiskunnasta. Jt-lahko ei tee tätä fyysisellä tavalla, mutta sosiaalisella tasolla ja tunnetasolla kylläkin. Eihän lahko halua jäsentensä saavan liikaa vaikutteita normaalimaailmasta, jossa ajatellaan asioista eri tavalla kuin lahko sanelee ja josta jäsenet saattaisivat oppia kriittistä ajattelua ja saada sellaista tietoa joka kumoaa lahkon ehdottomat "totuudet". Samaa tarkoitusta palvelee tehokkaasti sekin, etteivät Jehovan todistajat saa viettää "maailmallisia" juhlapäiviä; tällaisissa tilaisuuksissahan he saattaisivat tutustua liian läheisesti ei-todistajien kanssa, jopa ystävystyä tällaisten maailman ihmisten kanssa!

Seuraavasta videosta kun katsoo kohdasta 05:00 eteenpäin, kuulee järjestön kannanoton maailmallisten kanssa seurustelemisesta:

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=&a=5044

• diovmorf kirjoitti:

*3 6*
        >>Jehovan todistaja voi aikuisten oikeasti alkaa vältellä esim. maailmallisten työkavereiden seuraa VAIN SEN TAKIA, että lahkon säännön sanovat niin>>

Näin se asia on. Eräs lahkoille tunnusomainen piirrehän on, että ne haluavat eristää jäsenensä yhteiskunnasta. Jt-lahko ei tee tätä fyysisellä tavalla, mutta sosiaalisella tasolla ja tunnetasolla kylläkin. Eihän lahko halua jäsentensä saavan liikaa vaikutteita normaalimaailmasta, jossa ajatellaan asioista eri tavalla kuin lahko sanelee ja josta jäsenet saattaisivat oppia kriittistä ajattelua ja saada sellaista tietoa joka kumoaa lahkon ehdottomat "totuudet". Samaa tarkoitusta palvelee tehokkaasti sekin, etteivät Jehovan todistajat saa viettää "maailmallisia" juhlapäiviä; tällaisissa tilaisuuksissahan he saattaisivat tutustua liian läheisesti ei-todistajien kanssa, jopa ystävystyä tällaisten maailman ihmisten kanssa!

Seuraavasta videosta kun katsoo kohdasta 05:00 eteenpäin, kuulee järjestön kannanoton maailmallisten kanssa seurustelemisesta:

*diovmorf*
        >>Seuraavasta videosta kun katsoo kohdasta 05:00 eteenpäin, kuulee järjestön kannanoton maailmallisten kanssa seurustelemisesta:
        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=&a=5044>>

Niin, ja linkin alta valitaan aluksi video "Veli Vartiotornista", josta kyseinen lausunto löytyy.

• 3+6
        diovmorf kirjoitti:

*diovmorf*
        >>Seuraavasta videosta kun katsoo kohdasta 05:00 eteenpäin, kuulee järjestön kannanoton maailmallisten kanssa seurustelemisesta:

Niin, ja linkin alta valitaan aluksi video "Veli Vartiotornista", josta kyseinen lausunto löytyy.

kiitos diomorf

• 3+6
        3+6 kirjoitti:

kiitos diomorf

siis diovmorf

• 3+6
        diovmorf kirjoitti:

*3 6*

Videolla JT sanoo:

"Jumala ei luokittele ihmisiä sukupuolen mukaan."

Se onkin hyvä lahtökohta, ettei käytetä triviaaleja perusteita iihmisten luokitteluun. Miksi siis Jehovan todistajat itse luokittelevat ihmisiä? He luokittavat itsensä muita "paremmiksi" ja maailmalliset kartettaviksi. Mukavaa 2010-luvun syrjintää ja rasismia...

Ei taida Raamatusta löytyä kohtaa, joka kehottaa välttämään "omaan lahkoon kuulumattomia". Jeesushan heitti läppää opetusmielessä KAIKKIEN kanssa ja hengaili ties missä porukoissa... Ei puhettakaan siitä, että välteltäisiin ja syrjittäisiin jotain ihmisryhmää.

• 3+6
        diovmorf kirjoitti:

*3 6*

"Veli vartiotornista" videolla kohta 02:46.

Nuoret jt-naiset tuovat rintojaan houkuttelevasti esiin. Ei siis puhettakaan siitä, että jt:n pitäisi pukeutua "seksittömästi". Muodot saavat selvästikin näkyä ja kaula-aukkoa löytyä...

Taitaa veljille tulla konventin tauon aikana asiaan miestenhuoneeseen "rauhoittelemaan" jäykistyneitä jäseniään...

• Joh. 17 luku
        diovmorf kirjoitti:

*3 6*

14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, mutta maailma on vihannut heitä, koska he eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta.

15 En pyydä sinua ottamaan heitä pois maailmasta, vaan valvomaan heitä paholaisen takia.

16 He EIVÄT ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta.

17 Pyhitä heidät totuudella; sinun sanasi on totuus.
        18 Niin kuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, minäkin olen lähettänyt heidät maailmaan.
        19 Ja minä pyhitän itseni heidän hyväkseen, jotta hekin olisivat pyhitettyjä totuudella.
        http://watchtower.org/fi/raamattu/joh/chapter_017.htm

• okkissson

• huh huh
        Joh. 17 luku kirjoitti:

14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, mutta maailma on vihannut heitä, koska he eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta.

15 En pyydä sinua ottamaan heitä pois maailmasta, vaan valvomaan heitä paholaisen takia.

18 Niin kuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, minäkin olen lähettänyt heidät maailmaan.
        19 Ja minä pyhitän itseni heidän hyväkseen, jotta hekin olisivat pyhitettyjä totuudella.

Jumalan sana on totuus, mutta paholainenkin käytti Jumalan sanaa, mutta väärin ja ilman asiayhteydestään iroitettuna, aivan kuin jehovantiodista vartiotorni:

http://www.saarnatuoli.net/?page_id=86

• 4:s todistaja
        okkissson kirjoitti:

Neljä syytä, miksi pitää pysyä erossa jt:n opista:

http://www.saarnatuoli.net/?page_id=86

Yksi syy, miksi pysyä erossa jt:sta: KAKSINAISMORALISMI

Kaksinaismoralismihan tarkoittaa sitä, että käytös on tilannesidonnaista. Onko mitään järkeä vaikkapa siinä, että jt voi työpaikallaan kahvitauolla jutella ei-todistajien kanssa niin paljon kuin huvittaa, mutta kun työpäivä päättyy ja jt on omalla vapaa-ajallaan, niin maailmallisen seura onkin vältettävää?!?!?!

Sehän on kaksinaismoralismia! Miten voi olla, että maailmallisen kanssa keskustelu vaikka viikon jokaisena työpäivän kahvi- tai lounastauolla on hyväksyttävää, mutta vapaa-ajallaan jt ei oikein lähde sen maailmallisen työkaverinsa kanssa kahville tai aikaa viettämään? Miksi?

Jos maailmallisten seura on niin hirveää, niin jt:t voisivat olla sitten työpaikoillaan tuppisuina kaikkia maailmallisia kohtaan koko ajan. Jos vapaa-ajalla pitää kartella, niin kartellaan sitten työajallakin. Jooko?

4:s todistaja kirjoitti:

Kaksinaismoralismihan tarkoittaa sitä, että käytös on tilannesidonnaista. Onko mitään järkeä vaikkapa siinä, että jt voi työpaikallaan kahvitauolla jutella ei-todistajien kanssa niin paljon kuin huvittaa, mutta kun työpäivä päättyy ja jt on omalla vapaa-ajallaan, niin maailmallisen seura onkin vältettävää?!?!?!

Sehän on kaksinaismoralismia! Miten voi olla, että maailmallisen kanssa keskustelu vaikka viikon jokaisena työpäivän kahvi- tai lounastauolla on hyväksyttävää, mutta vapaa-ajallaan jt ei oikein lähde sen maailmallisen työkaverinsa kanssa kahville tai aikaa viettämään? Miksi?

Jos maailmallisten seura on niin hirveää, niin jt:t voisivat olla sitten työpaikoillaan tuppisuina kaikkia maailmallisia kohtaan koko ajan. Jos vapaa-ajalla pitää kartella, niin kartellaan sitten työajallakin. Jooko?

Kaksinaismoraali on kaksois-standardin vallitsemista yhdessä ja samassa kulttuurissa. Yhden uskontokunnan edustajiin sovelletaan yhtä moraalia ja toisen uskonnon edustajiin toista.

Tätä tarkoitin.

• hän sanoi hänelle
        Joh. 17 luku kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta kuka/ketkä ovat "he".

Raamatussa ei oikein pysy mukana, kun parhaimmillaan: "hän sanoi hänelle..."

Eli kuka sanoi kenelle?

ja ketkä ovat "he"? Maailmalliset vai Jehovan todistajat?

4:s todistaja kirjoitti:

"Consider the following cousel from the March 15, 2006 issue of the Watchtower magazine under the article "Each One Will Carry His Own Load" on page 23.

What about having close association with those who may be morally clean but who lack faith in the true God? The Scriptures tell us: "The whole world is lying in the power of the wicked one." (1 John 5:19) We come to discern that bad associations are not limited to permissive or morally debased people. Hence, we are wise to cultivate close friendships only with those who love Jehovah.

From a Witness's viewpoint, having a lot of "worldly" friends is a sign of a spiritual crisis. The congregation may become concerned if word spreads that a fader has been seen with non-Witnesses. Attention of this sort can make a fader's attempt to leave quietly more difficult. But there are ways to reduce the risk."
        http://atheism.about.com/od/jehovahswitnesses/a/AfterFading.htm

Tällaisilla opeilla sitten mennään... Maailmalliset ovat vältettävää ja epätoivottavaa seuraa. Riippumatta siitä, onko maailmallinen ns. "hyvä ihminen" vai huumeita vetävä rikollinen.

Kastijako on vielä vahvasti voimissaan, vaikka 2000-luvulla elämmekin. Siitä kiitos Jehovan todistajien laajamittaiselle suvaitsevaisuudelle ja avoimuudelle.

• 3+6
        diovmorf kirjoitti:

*diovmorf*

Ei h*lv*tti!

Betelin porukka on herännyt, ja tumputtavat "thumbs down" kaikille vähänkin asiallisille komenteille!

Hei tikkurilalaiset! Menkää kähville tai kirjapainoonne töihin taas hetkeksi! Antaa ihmisten kirjoittaa siaa. Jooko?

Kiitos Betel!

• Markku_Meilo

>>Kuvitellaanpa seuraavanlainen tilanne: Jehovan todistaja on uskonut vuosia järjestönsä opetukseen ja saarnannut tuota opetusta satojen ihmisten ovilla totuutena. Sitten järjestö yhtäkkiä muuttaa tuon opetuksen täysin päinvastaiseksi (esimerkiksi Jeesuksen Mt. 24:34:ssa mainitsema sukupolvi).

Eikä vaan kerran, vaan useammin, joten riittävän pitkäikäinen ja Vt-seuran valoon yöperhosen tavoin riittävän pitkään tuijottanut on joutunut nykimään kelkkaansa eri suuntiin ja siinä ohessa kääntämään takkiaankin:

http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/Guttaperkkasukupolvi.htm

• Voimantorni

>>Eikä vaan kerran, vaan useammin, joten riittävän pitkäikäinen ja Vt-seuran valoon yöperhosen tavoin riittävän pitkään tuijottanut on joutunut nykimään kelkkaansa eri suuntiin ja siinä ohessa kääntämään takkiaankin: http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/Guttaperkkasukupolvi.htm>>

Kiitoksia vaan taas koosteesta. Tuonkin (keskeisen ja varsin vaikutusvaltaisen) opin historia on huomattavasti pitempi ja mutkikkaampi kuin tavallinen julistaja voisi kuvitellakaan. Koosteen lopussa oli Vartiotorni-seuran neljä sukupolvi-opillista aikakautta. Hieman ennen lahkosta eroamistani kysäisin yhdeltä 35-vuotiaalta Jt-kasvatuksen saaneelta veljeltä, mitä hän tietää tästä asiasta. Hänen tietomääränsä ei ulottunut kuin edelliselle aikakaudelle (vuoden 2008 muutos oli ainoa hänen tiedossaan ollut opillinen muutos), mikä ei tokikaan minua yllättänyt.

Myös tässä sukupolviasiassa ilmenee hvyin se, miten Vt-seuran "todellisuus" eroaa normaalien ihmisten todellisuudesta. Kas näin:

”Toisinaan Jehovan näkyvän järjestön esittämät selitykset ovat näyttäneet olevan muutoksia takaisin aikaisempiin näkökantoihin. Mutta niin ei ole ollut TODELLISUUDESSA." (Vartiotorni 1. toukokuuta 1982 s. 27-29, korostus: Voimantorni)

Tässäkin asiassa järjestö siis suoraan valehtelee. Aikuisten ihmisten todellisuudessa Vartiotorni-seura ON tehnyt opillisia "muutoksia takaisin aikaisempiin näkökantoihin", montakin kertaa ja useammassa oppikysymyksessä. -Vartiotorni-maailmassa kyse ei tietenkään ole valehtelusta, vaan diplomaattisesta "luovimisesta".

• Markku_Meilo
        Voimantorni kirjoitti:

>>Eikä vaan kerran, vaan useammin, joten riittävän pitkäikäinen ja Vt-seuran valoon yöperhosen tavoin riittävän pitkään tuijottanut on joutunut nykimään kelkkaansa eri suuntiin ja siinä ohessa kääntämään takkiaankin: http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/Guttaperkkasukupolvi.htm>>

Kiitoksia vaan taas koosteesta. Tuonkin (keskeisen ja varsin vaikutusvaltaisen) opin historia on huomattavasti pitempi ja mutkikkaampi kuin tavallinen julistaja voisi kuvitellakaan. Koosteen lopussa oli Vartiotorni-seuran neljä sukupolvi-opillista aikakautta. Hieman ennen lahkosta eroamistani kysäisin yhdeltä 35-vuotiaalta Jt-kasvatuksen saaneelta veljeltä, mitä hän tietää tästä asiasta. Hänen tietomääränsä ei ulottunut kuin edelliselle aikakaudelle (vuoden 2008 muutos oli ainoa hänen tiedossaan ollut opillinen muutos), mikä ei tokikaan minua yllättänyt.

Myös tässä sukupolviasiassa ilmenee hvyin se, miten Vt-seuran "todellisuus" eroaa normaalien ihmisten todellisuudesta. Kas näin:

”Toisinaan Jehovan näkyvän järjestön esittämät selitykset ovat näyttäneet olevan muutoksia takaisin aikaisempiin näkökantoihin. Mutta niin ei ole ollut TODELLISUUDESSA." (Vartiotorni 1. toukokuuta 1982 s. 27-29, korostus: Voimantorni)

Tässäkin asiassa järjestö siis suoraan valehtelee. Aikuisten ihmisten todellisuudessa Vartiotorni-seura ON tehnyt opillisia "muutoksia takaisin aikaisempiin näkökantoihin", montakin kertaa ja useammassa oppikysymyksessä. -Vartiotorni-maailmassa kyse ei tietenkään ole valehtelusta, vaan diplomaattisesta "luovimisesta".

Tämäkin lainaus on kuvaava asenne siitä kaksoisajattelusta, johon jehovantodistajien on pyrittävä.

“On vakava asia edustaa Jumalaa ja Kristusta jollakin tavalla, sitten huomata, että ymmärsimme Raamatun pääopetukset ja perusopit väärin, ja sen jälkeen palata juuri niihin oppeihin, joiden olimme vuosien tutkimisen jälkeen päättäneet olevan perusteellisesti vääriä. Kristityt eivät voi olla heikkoja ja horjuvia näiden perusopetusten suhteen. Miten kukaan voi luottaa tällaisten ihmisten vilpittömyyteen tai arvostelukykyyn?” (Vartiotorni 15. elokuuta 1976 sivu 382)

• Voimantorni
        Markku_Meilo kirjoitti:

Tämäkin lainaus on kuvaava asenne siitä kaksoisajattelusta, johon jehovantodistajien on pyrittävä.

“On vakava asia edustaa Jumalaa ja Kristusta jollakin tavalla, sitten huomata, että ymmärsimme Raamatun pääopetukset ja perusopit väärin, ja sen jälkeen palata juuri niihin oppeihin, joiden olimme vuosien tutkimisen jälkeen päättäneet olevan perusteellisesti vääriä. Kristityt eivät voi olla heikkoja ja horjuvia näiden perusopetusten suhteen. Miten kukaan voi luottaa tällaisten ihmisten vilpittömyyteen tai arvostelukykyyn?” (Vartiotorni 15. elokuuta 1976 sivu 382)

>>kaksoisajattelusta, johon jehovantodistajien on pyrittävä>>

Ja jos Jt tässä onnistuu, on hänelle "palkintona" mielenrauha ja vakaa maailmankuva, vaikka ne perustuvatkin valheelle.

Toisaalta ikävien tosiasioiden tajuntaan päästäminen merkitsisi paljon omaa ajattelua ja tukalaa oloa. Lisäksi se loisi myös voimakkan sosiaalisen uhkakuvan; epäilijäksi tai luopioiksi leimautumisen pelko ei ainakaan auta Jehovan todistajaa avaamaan silmiään tosiasioille. On vaan niin paljon helpompaa kuunnella, kun lavalta varoitetaan tuhoisista epäilyistä, ja jatkaa rauhassa turvallista elämäänsä Jt-todellisuudessa.
        No, valintahan se on sekin.

• Markku_Meilo
        Voimantorni kirjoitti:

Ja jos Jt tässä onnistuu, on hänelle "palkintona" mielenrauha ja vakaa maailmankuva, vaikka ne perustuvatkin valheelle.

Toisaalta ikävien tosiasioiden tajuntaan päästäminen merkitsisi paljon omaa ajattelua ja tukalaa oloa. Lisäksi se loisi myös voimakkan sosiaalisen uhkakuvan; epäilijäksi tai luopioiksi leimautumisen pelko ei ainakaan auta Jehovan todistajaa avaamaan silmiään tosiasioille. On vaan niin paljon helpompaa kuunnella, kun lavalta varoitetaan tuhoisista epäilyistä, ja jatkaa rauhassa turvallista elämäänsä Jt-todellisuudessa.

>>On vaan niin paljon helpompaa kuunnella, kun lavalta varoitetaan tuhoisista epäilyistä...

Selkokielellähän tuo varoittelu on myöntö siitä, ettei oppirakennelma kestä kriittistä tarkastelua. Kun sitten kriteereinä oman oppirakennelman totuudellisuudesta esitetään kommenteja siitä keneltä tuo totuus on opittu ja kuinka kauheaa maailmassa onkaan sekä kuinka nimikristityt ovat harhassa, niin hyvä tulee.

Hävettää muistella kuinka omakin jt-ajattelu nojasi aikoinaan pelkästään ajatusmalliin kuinka väärässä muut ovat, ei sen miettimiseen onko omalla (luetaan; Vt-seuran opettamalla) ajattelutavalla järkeviä perusteita.

• Vartiotornimies
        Voimantorni kirjoitti:

"Ja jos Jt tässä onnistuu, on hänelle "palkintona" mielenrauha ja vakaa maailmankuva, vaikka ne perustuvatkin valheelle."

Palkintona on näkyvän ja näkymättömän painostuksen hetkellinen lopettaminen. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että entiset synnit olisi painettu villaisella, vaan pikemminkin kirjattu ylös koventamaan seuraavaa tuomioita. Yhden tehtävä on vakuuttaa toiset ja lopulta, kun kolme luulee samoin on asia sitten selvä?

Onnettomana lisäseikkana mainittakoon, että kaikki eivät alistu tai ala tappelemaan, mihin myös hyvin usein provosoidaan. Kaiken tarkoituksena on osoittaa kenttäväelle, että on hallintavaltaa. Tosin niitä, jotka jaksavat jauhaa, voidaan joskus pelätäkin, mutta aikaahan siinä vain kuluu?

Mitenkähän kovaksi vauhti oikein voi kiihtyä vielä niin, etteivät ihmiset sinkoudu pois? Vai onko pyörivän liikkeen tarkoituksena toimia kuten vesisankko pisaralle, että se ei pääse siitä pois ympyräliikkeessä, jos nopeus ei vähene? Ja kun nopeus sitten vähenee, ei pisarat enää voi pysyä mukana?

• Voimantorni
        Vartiotornimies kirjoitti:

"Ja jos Jt tässä onnistuu, on hänelle "palkintona" mielenrauha ja vakaa maailmankuva, vaikka ne perustuvatkin valheelle."

Palkintona on näkyvän ja näkymättömän painostuksen hetkellinen lopettaminen. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että entiset synnit olisi painettu villaisella, vaan pikemminkin kirjattu ylös koventamaan seuraavaa tuomioita. Yhden tehtävä on vakuuttaa toiset ja lopulta, kun kolme luulee samoin on asia sitten selvä?

Onnettomana lisäseikkana mainittakoon, että kaikki eivät alistu tai ala tappelemaan, mihin myös hyvin usein provosoidaan. Kaiken tarkoituksena on osoittaa kenttäväelle, että on hallintavaltaa. Tosin niitä, jotka jaksavat jauhaa, voidaan joskus pelätäkin, mutta aikaahan siinä vain kuluu?

Mitenkähän kovaksi vauhti oikein voi kiihtyä vielä niin, etteivät ihmiset sinkoudu pois? Vai onko pyörivän liikkeen tarkoituksena toimia kuten vesisankko pisaralle, että se ei pääse siitä pois ympyräliikkeessä, jos nopeus ei vähene? Ja kun nopeus sitten vähenee, ei pisarat enää voi pysyä mukana?

>>Vai onko pyörivän liikkeen tarkoituksena toimia kuten vesisankko pisaralle, että se ei pääse siitä pois ympyräliikkeessä, jos nopeus ei vähene?>>

Siltähän se vaikuttaa, että Jt-järjestön johto ei halua jäsentensä pysähtyvän ajattelemaan asioita omilla aivoillaan. Tuota oppia vaivaavien ristiriitojen huomaaminen pyritään ehkäisemään mm. jatkuvalla, säännöllisellä suorittamisella, johon julistajia painostetaan. Pysähtyä ei saisi hetkeksikään, koska "loppu on aivan lähellä". Hetkeksi pysähtyvä jäsenhän saattaisi tavalla tai toisella alkaa näkemään, missä kaikessa hän onkaan mukana ja millä perusteilla uskoo tuon toiminnan olevan oikein.

Kyse on lahkosta, joka perustelee "totuutensa" valikoivan yksipuolisella tiedottamisella sekä suoranaisella valehtelulla.

• kristitynidentiteett
        Vartiotornimies kirjoitti:

Jt jäsenmäärä kasvaa koko ajan ;D
        Ne jotka eivät RAKASTA JEHOVAA enemmän kuin maailmaa,jättäytyvät pois.
        Saatana viekoittelee erehtymään, mutta KATUVAT otetaan avosylin vastaan.
        Kuten minutkin.
        Maailmallisesta perheestä tulin mukaan, ja maailma houkutteli takaisin.
        Potki sitten rautakengillä päähän,mutta Jehova veti puoleensa rakkauden sitein.

Ilokseni saan kuulua Jehovan kansaan,ja parinkymmenen vuoden opiskelu maailman pahuudesta vakuutti minut siitä, että Raamattu on Jehova Jumalan henkeyttämä .
        Kantapään kauttahan ihminen oppii...

• srk:n vanhin
        kristitynidentiteett kirjoitti:

Kuten minutkin.

Ilokseni saan kuulua Jehovan kansaan,ja parinkymmenen vuoden opiskelu maailman pahuudesta vakuutti minut siitä, että Raamattu on Jehova Jumalan henkeyttämä .

Nähtävästi 20 vuoden aivopesu on tehonnut hyvin... Säälittävää.

• kristitynidentiteett kirjoitti:

Kuten minutkin.

*kristitynidentiteett*
        >>Jt jäsenmäärä kasvaa koko ajan>>

Aivan kuten monen muunkin liikeyrityksen osingot ja jäsenmäärät kasvavat kaiken aikaa.

>>KATUVAT otetaan avosylin vastaan>>

Ai jaa. Miksi tästä ei välity aivan sellaista vaikutelmaa, että avosylin ollaan takaisin halajavaa entistä jäsentä toivottamassa tervetulleeksi:

“Erotettu voidaan ottaa takaisin, kun hän osoittaa selvästi katuvansa ja todistaa kohtuullisen pitkän ajan kuluessa, että hän on hylännyt syntisen tiensä ja haluaa saada hyvän suhteen Jehovaan ja hänen järjestöönsä. Vanhinten on viisasta pitää huoli siitä, että aikaa kuluu riittävästi - ehkä monia kuukausia, vuoden tai sitäkin pitempään - jotta erotettu voisi osoittaa katumuksensa olevan aitoa. Kun vanhimmisto saa erotetulta kirjallisen takaisinottoanomuksen, niin jos suinkin mahdollista, sen oikeuskomitean, joka erotti hänet, tulisi puhua hänen kanssaan. Komitea arvioi, kertovatko hänen tekonsa jumalisesta katumuksesta, ja päättää, voidaanko hänet sillä kertaa ottaa takaisin vai ei.” (Järjestetyt tekemään Jehovan tahto 2005 s. 156)

• kristitynidentiteett

Kuten minutkin.

-------------Ilokseni saan kuulua Jehovan kansaan,ja parinkymmenen vuoden opiskelu maailman pahuudesta vakuutti minut siitä, että Raamattu on Jehova Jumalan henkeyttämä -------
        Tarkoittaa:
        reippaasti yli parikymmentä vuotta kului siis MAAILMASSA,todistajista erossa..
        Kyllä siinä selvästi näki,mikä valtava ero maailman ja Jehovan kansan välillä onkaan!
        Palattuani jehovan lähelle, pysyttelen mahdollisimman lähellä, ja sanon tällekin palstalle iloiset HYVÄSTI t.

• GOOOOD!!!!
        srk:n vanhin kirjoitti:

Nähtävästi 20 vuoden aivopesu on tehonnut hyvin... Säälittävää.

20 v maailmassa ollut=maailma yritti aivopestä omaan muottiinsa,
        mutta tyyppi palasi jt:ksi=BRAVOO !!!

• +6+3

-------------Ilokseni saan kuulua Jehovan kansaan,ja parinkymmenen vuoden opiskelu maailman pahuudesta vakuutti minut siitä, että Raamattu on Jehova Jumalan henkeyttämä -------
        Tarkoittaa:
        reippaasti yli parikymmentä vuotta kului siis MAAILMASSA,todistajista erossa..
        Kyllä siinä selvästi näki,mikä valtava ero maailman ja Jehovan kansan välillä onkaan!
        Palattuani jehovan lähelle, pysyttelen mahdollisimman lähellä, ja sanon tällekin palstalle iloiset HYVÄSTI t.

Aamen.

• Betelin orja

Kuten minutkin.

Jäsenmäärämme kasvaa koko ajan! Se vain ei näy numeroissa. Suomen jäsenmäärä jauhaa paikoillaan 17.000 jäsenessä vuodesta toiseen, mutta silti jäsenmäärämme kasvaa koko ajan!

Näin se yhtälö menee!

• hui kamalaa ?
        Betelin orja kirjoitti:

Jäsenmäärämme kasvaa koko ajan! Se vain ei näy numeroissa. Suomen jäsenmäärä jauhaa paikoillaan 17.000 jäsenessä vuodesta toiseen, mutta silti jäsenmäärämme kasvaa koko ajan!

Näin se yhtälö menee!

Kait niitä vanhoja todistajia kuoleekin?
        Ja luoppareita lähtee pois?

Miksei jäsenmäärä laske kuin LEHMÄN HÄNTÄ,
        kun jutuista ja
        huhuista päätellen se on niin KAMALA yhteisö?
        Joukkopako vaan, eroshan luerilaisetkin RYMINÄLLÄ kirkosta ;D

• 3+6
        hui kamalaa ? kirjoitti:

Kait niitä vanhoja todistajia kuoleekin?
        Ja luoppareita lähtee pois?

Miksei jäsenmäärä laske kuin LEHMÄN HÄNTÄ,
        kun jutuista ja
        huhuista päätellen se on niin KAMALA yhteisö?
        Joukkopako vaan, eroshan luerilaisetkin RYMINÄLLÄ kirkosta ;D

Valitettavasti syntyvyys on kohdillaan, kun jt:t panevat kuin kanit.

Kyllä se jäsenmäärä juuri ja juuri pysyy samana, kun kersoja syntyy kuin sieniä sateella. Tuhannet jalkatyötä tekevät onnistuvat välillä jopa haalimaan muutaman uuden seonneen ja seniilin mummelin tai ukkelin jäseneksi, ja taas tilasto näyttää vakaita lukuja... Hienoa.
        ------

Aikuisten oikeasti: luuletko että Jehovan todistajuus on kovinkaan vetovoimaista vaikkapa koulutetun, akateemisen loppututkinnon suorittaneen 25-vuotiaan nuoren maailmallisen aikuisen silmissä?
        -------

• hui kamalaa ?
        3+6 kirjoitti:

Valitettavasti syntyvyys on kohdillaan, kun jt:t panevat kuin kanit.

Kyllä se jäsenmäärä juuri ja juuri pysyy samana, kun kersoja syntyy kuin sieniä sateella. Tuhannet jalkatyötä tekevät onnistuvat välillä jopa haalimaan muutaman uuden seonneen ja seniilin mummelin tai ukkelin jäseneksi, ja taas tilasto näyttää vakaita lukuja... Hienoa.
        ------

Aikuisten oikeasti: luuletko että Jehovan todistajuus on kovinkaan vetovoimaista vaikkapa koulutetun, akateemisen loppututkinnon suorittaneen 25-vuotiaan nuoren maailmallisen aikuisen silmissä?
        -------

"luuletko että Jehovan todistajuus on kovinkaan vetovoimaista vaikkapa koulutetun, akateemisen loppututkinnon suorittaneen 25-vuotiaan nuoren maailmallisen aikuisen silmissä?"

Veikkaan, että 99,9% nuorista aikuisista ei ole kiinnostunut Jehovan toidistajista. Eli tuhannesta nuoresta aikuisesta ehkä yksi on kiinnostunut ja saadaan liittymään.

• Voimantorni

Seurakunnan jäsenille suunnatussa uudessa Vartiotornissa on artikkeli "Harjoita jatkuvasti havaintokykyäsi". Tässä kirjoituksessa korostuu jälleen Vt-lahkon ylläpitämä räikeä kaksoisajattelu.

Koko artikkeli on periaatteessa laadittu siten, että vaikutelmaksi jää ajattelukyvyn harjoittamisen tärkeys. Kirjoituksen sanoma on, että aivoja pitää käyttää, jotta ne toimisivat hyvin ja että näin sanoo sekä Raamattu, että myös nykyiset asiantuntijat. Siinä mm. siteerataan kahta lääketieteen tutkijaa, jotka korostavat aivojen aktiivisen käyttämisen tärkeyttä.

Sitten kirjoituksessa kerrotaan, mitä ajattelukyvyn harjoittaminen jehovantodistajuudessa tarkoittaa:

"Voidaksemme valmentaa ajattelukykyämme meidän on kehitettävä halu tutkia Raamattu ja "uskollisen ja ymmärtäväisen orjan" julkaisuja sekä tyydytettävä se (Matt. 24:45-47)."
      (Vartiotorni 15. toukokuuta 2010, s. 23)

Jt-lahkon mielestä ajattelukyvyn käyttö on siis järjestön kirjallisuuden halukasta lukemista, ei mitään muuta. Ja jos tähän ei olisi oikein spontaania halua, on sellainen halu väkisin kehitettävä!

Mutta onko se ajattelukyvyn harjoittamista, että Jehovan todistaja lukee järjestönsä johdolta tulevaa kirjallisuutta KYSEENALAISTAMATTA SITÄ? Se, että automaattisesti hyväksyy lahkon opit ainoaksi oikeaksi totuudeksi, ei todellisuudessa ole ajattelukyvyn käyttämistä ensinkään. Kaikki ajattelutyö on nimittäin tehty jo hallintoelimessä, ja Jt-jäsenen osaksi jää ainoastaan sen lukeminen ja hyväksyminen.

Kaikki eri mieltä olevat ovat joko ylpeyden ansassa tai suorastaan paholaisen lapsia.

• Ihmemies McGyver

Muuten hyvä teksti, mutta Jehovan todistajat eivät ole lahko, vaan kultti.

• *Ihmemies McGyver*
        >>Jehovan todistajat eivät ole lahko, vaan kultti>>

Jep, itse miellän nuo termit sisällöltään osittain päällekkäisiksi. Sitten on vielä sellainen termi kuin "tuhoisa lahko" tai vaihotehtoisesti "vaarallinen lahko", jonka tunnuspiirteistä Jehovan todistajat eivät kylläkään täytä kaikkia, mutta oleellisen monta kuitenkin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuhoisa_lahko

• ölölölölölöö
        diovmorf kirjoitti:

*Ihmemies McGyver*

Jep, itse miellän nuo termit sisällöltään osittain päällekkäisiksi. Sitten on vielä sellainen termi kuin "tuhoisa lahko" tai vaihotehtoisesti "vaarallinen lahko", jonka tunnuspiirteistä Jehovan todistajat eivät kylläkään täytä kaikkia, mutta oleellisen monta kuitenkin:

WIKIPEDIA = nykyihmisen RAAMATTU

• uskomaton Wiki
        ölölölölölöö kirjoitti:

WIKIPEDIA = nykyihmisen RAAMATTU

Ihmiset uskoo kaiken mitä Wiki sanoo, vai sisältöö MUOKATAAN KOKO AJAN :D
        Paljon useemmin kuin jeppulit päivittää omia jutskojaan :D

• 3+6
        diovmorf kirjoitti:

*Ihmemies McGyver*

-102

Hmm.

Onko Betelin nettiryhmässä 102 jäsentä?

• 3+6
        uskomaton Wiki kirjoitti:

Ihmiset uskoo kaiken mitä Wiki sanoo, vai sisältöö MUOKATAAN KOKO AJAN :D
        Paljon useemmin kuin jeppulit päivittää omia jutskojaan :D

"Ihmiset uskoo kaiken mitä Wiki sanoo, vai sisältöö MUOKATAAN KOKO AJAN :D"

Oletko tosissaan niin syrjäytynyt yhteiskunnasta että luulet noin? Kannattaisi viettää enemmän aikaa MAAILMALLISTEN ihmisten kanssa, niin huomaat, ettei kaikkea luettua tai kuultua niellä syötteineen. Ei vaikka kanavana olisi MTV 3:n iltauutiset.

• 3+6
        diovmorf kirjoitti:

*Ihmemies McGyver*

Kappas. Jehovan todistajuus täyttää vaarallisen lahkon tunnusmerkit!

Ei ihme, että Betelissä paukutetaan "thumbs down" 102 nettipoliisin voimin.

Mutt rakkaat Betelin kansalasiet: totuus ei pala tulessakaan. Ette voi kiistää lahkon toimintatapoja. Ne ovat faktaa. Niin jt:t toimivat. Jos vaarallisen lahkon tunnusmerkistö niillä täyttää, niin sitten Jehovan todistajat OVAT vaarallinen lahko.

Jos et kestä tätä ajatusta, niin kynä käteen ja eroanomusta raapustamaan!

• eeeeih mainoxia!!!!!
        3+6 kirjoitti:

"Ihmiset uskoo kaiken mitä Wiki sanoo, vai sisältöö MUOKATAAN KOKO AJAN :D"

Oletko tosissaan niin syrjäytynyt yhteiskunnasta että luulet noin? Kannattaisi viettää enemmän aikaa MAAILMALLISTEN ihmisten kanssa, niin huomaat, ettei kaikkea luettua tai kuultua niellä syötteineen. Ei vaikka kanavana olisi MTV 3:n iltauutiset.

Onx pakko kattoo MAINOS-TV:tä jos tahtoo kuulua maailmaan ?
        Mää en KESTÄ MAINOKSIA :(
        Pitää pysyä sit poissa maailmasta ?

• ootpa hölmö
        3+6 kirjoitti:

Kappas. Jehovan todistajuus täyttää vaarallisen lahkon tunnusmerkit!

Ei ihme, että Betelissä paukutetaan "thumbs down" 102 nettipoliisin voimin.

Mutt rakkaat Betelin kansalasiet: totuus ei pala tulessakaan. Ette voi kiistää lahkon toimintatapoja. Ne ovat faktaa. Niin jt:t toimivat. Jos vaarallisen lahkon tunnusmerkistö niillä täyttää, niin sitten Jehovan todistajat OVAT vaarallinen lahko.

Jos et kestä tätä ajatusta, niin kynä käteen ja eroanomusta raapustamaan!

Ei tartte mitään eroANOMUSTA.
        pelkkä ILMOITUS riittää.
        Nuija.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3200
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1772
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe