Anoppi leikkasi lapseni hiukset

Miniäpä

Miten sanoa anopille "nätisti" ettei hänellä ole mitään oikeutta leikata ominpäin lapseni (2-v.) hiuksia? Varsinkin kun lopputulos oli järkyttävä (en muuten ollut ainut, joka asian totesi). Hän siis EI ole kampaaja.
Kerran hän on nyt tämän tehnyt, ja jopa ylpeili jotenkin röyhkeästi tyyliin "no onneksi ei juuri nyt ole mitään kuvauksia" väitti myös että lasta niin vaivasivat liian pitkät hiukset! Se ei pitänyt paikkaansa, koska hiukset eivät edes tulleet mitenkään silmille.
Olisin itse halunnut niitä hänellä kasvattaa ja käyttää sitten oikealla parturilla, jotta saan tietyn mallin. Anoppi ehti ensin ja leikkasi tukan yhtä kamalasti, kuin aikanaan poikansa 70-lukulaisessa kuvassa. Yritti tehdä lapsesta samannäköisen.

Sairasta nostalgiankaipuuta lapseni kustannuksella. Miten muut miniät suhtautuisitte?

90

4872

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

älä vie enää lastasi anopille jos et ole itse mukana tai miehesi! Ei tuollaista saisi tehdä lapsen äidiltä kysymättä.

• lkllöökjjhg

Voiko tehdä jos lapsen isä antaa luvan? Onko äidillä joku yksinoikeus lapseen?

Jospa tuo äiti yritti kasvattaa lapselleen nykymuodissa olevaa silmillä roikkuvaa hevosten otsatukkaa, jota sitten epätoivoisesti liimaillaan joillain geeleillä ja myrkyillä sivulle, että edes jotain näkisi. Mummi näki lapsen epämukavuuden ja päätti auttaa asiassa.

Ei ne äidit aina niin kovin järkeviä ole jos ovat liikaa muodissa kiinni olevia, vert paljon puhutut "huoran" vaatteet pikkutytöille.

• Lassikassi

Joo, meillä kanssa 6 vuotiaana poika ilmoitti haluavansa kasvattaa pitkän tukan ja 3 vuotta sitä kasvattikin. Nykyään taas lyhkästä mallia. Mutta annoppi ja appi jaksoivat mussuttaa tästä jatkuvalla syötöllä, koska heistä pojalla pitää olla lyhyt tukka. Sanoin vaan että sopii katsoa katukuvaa ja huomaatte ettei meidän poika ainoa pitkähiuksinen ole. Mitä helvetin väliä sillä edes on tuossa iässä? Pojan leikattua tukkansa hän sai kuulla monelta taholta mm. luokkansa tytöiltä, että pitkät hiukset sopivat hänelle paremmin. Itse olin myös samaa mieltä, mutta en sitä hänelle tietenkään sanonut. Olisi kyllä mennyt riehumiseksi, jos olisi anoppi hiuksiin mennyt koskemaan ilman pojan ja mun lupaa.

• alkup.
        lkllöökjjhg kirjoitti:

Jospa tuo äiti yritti kasvattaa lapselleen nykymuodissa olevaa silmillä roikkuvaa hevosten otsatukkaa, jota sitten epätoivoisesti liimaillaan joillain geeleillä ja myrkyillä sivulle, että edes jotain näkisi. Mummi näki lapsen epämukavuuden ja päätti auttaa asiassa.

Ei ne äidit aina niin kovin järkeviä ole jos ovat liikaa muodissa kiinni olevia, vert paljon puhutut "huoran" vaatteet pikkutytöille.

Hei luitko viestini kunnolla? Lapsen hiukset eivät todellakaan tulleet silmille. Niitä ei olisi tarvinnut leikata. Anopilla oli vain vimma tehdä se sellaiseksi rajuksi tasapitkäksi muka siistiksi nysäksi ja selitteli leikkaushaluaan "lapsen epämukavuudella".

Sitäpaitsi kyllähän lapsen äidillä on oikeus pitää lapsensa hiukset sellaisena kuin haluaa! Taidat olla itse yhtä typerä, jollet typerämpi.

Lapsen isä oli muuten yhtä järkyttynyt äitinsä koheloinnista, että näin. Samoin oma äitini, lapsen toinen mummo nauroi sille hirvittävälle tukalle.

• wvbgfgdgg
        alkup. kirjoitti:

Hei luitko viestini kunnolla? Lapsen hiukset eivät todellakaan tulleet silmille. Niitä ei olisi tarvinnut leikata. Anopilla oli vain vimma tehdä se sellaiseksi rajuksi tasapitkäksi muka siistiksi nysäksi ja selitteli leikkaushaluaan "lapsen epämukavuudella".

Sitäpaitsi kyllähän lapsen äidillä on oikeus pitää lapsensa hiukset sellaisena kuin haluaa! Taidat olla itse yhtä typerä, jollet typerämpi.

Lapsen isä oli muuten yhtä järkyttynyt äitinsä koheloinnista, että näin. Samoin oma äitini, lapsen toinen mummo nauroi sille hirvittävälle tukalle.

Etkö pysty käsittelemään pikkuaivoillasi kuin itsellesi mieluisia viestejä? Haluat olla tyrannosauri Rex joka määrää koko lähisuvun... odotas vain kunhan lapsesi hieman varttuu saa oman tahdon!

Kasva AIKUISEKSI!

• alkup..
        wvbgfgdgg kirjoitti:

Etkö pysty käsittelemään pikkuaivoillasi kuin itsellesi mieluisia viestejä? Haluat olla tyrannosauri Rex joka määrää koko lähisuvun... odotas vain kunhan lapsesi hieman varttuu saa oman tahdon!

Kasva AIKUISEKSI!

Taisipa viestini kolahtaa!

T. Alkuperäinen

• dsfgfssaa
        alkup.. kirjoitti:

Taisipa viestini kolahtaa!

T. Alkuperäinen

ja omaan nilkkaasi!

• alkup..
        dsfgfssaa kirjoitti:

ja omaan nilkkaasi!

Perusteleppa mikä, miten tai miksi kolahtaisi? Mummo teki VÄÄRIN ja se siitä. Tuntuu joku muukin onneksi olevan samaa mieltä kanssani.

• dsadrrevbgf
        alkup.. kirjoitti:

Perusteleppa mikä, miten tai miksi kolahtaisi? Mummo teki VÄÄRIN ja se siitä. Tuntuu joku muukin onneksi olevan samaa mieltä kanssani.

näistä tehdään ongelmia silloin kun oikeita ongelmia ei ole, mutta miniällä on kovat halut riidellä, kouluttaa ja kyykyttää anoppiaan. Niin ja en ole anoppi.

• Ulkopuolinen.
        dsadrrevbgf kirjoitti:

näistä tehdään ongelmia silloin kun oikeita ongelmia ei ole, mutta miniällä on kovat halut riidellä, kouluttaa ja kyykyttää anoppiaan. Niin ja en ole anoppi.

oletko sinä yksinvaltias sanomaan, mistä täällä saa kirjoittaa? ja mikä on tarpeeksi iso ongelma puhuttavaksi?

• lintsari
        wvbgfgdgg kirjoitti:

Kasva AIKUISEKSI!

Ei taida peruskoulu sinullakaan olla vielä käytynä.

• Tuppervahinko
        wvbgfgdgg kirjoitti:

Kasva AIKUISEKSI!

siis ap vain yritti teroittaa sinulle mitä et osanut lukea. Määrää koko lähisuvun kun ei halua muiden oma-aloitteisesti leikkaavan lastensa hiuksia??? Hei, comoon! Ihan normaalia täältäkin katsottuna. Kaikki vanhukset eivät vain enää muista hyviä tapoja ja toisen kunnioittamista.

• Rältsä
        wvbgfgdgg kirjoitti:

Kasva AIKUISEKSI!

Olen aina ihmetellyt, hyvä wvbgfgdgg, mistä ostreiden pissikset oikein tulevat.

Teiltä.

• A tonttu O
        lkllöökjjhg kirjoitti:

äidit saavat pukea lapsensa vaikka itsensä näköisiksi.

• kärsii
        dsadrrevbgf kirjoitti:

Mikä ihmeen ongelma sinulla oikein on?

Jos useampi ihminen on samaa mieltä siitä, että lapsen tukka on aivan hirveä, niin kyllä se anopin säheltäminen taisi olla aika avutonta. Sitäpaitsi, vaikka anoppi olisi osannutkin leikata lapsen hiukset hyvin tai jopa upean hienosti, hänen tekonsa olisi silti VÄÄRIN. On väärin kajota lapsen hiuksiin ilman vanhempien tai toisen vanhemman (isän tai äidin) lupaa.

Aloittajan lapsi on ilmeisesti niin nuori, että hän ei vielä itse osaa (tai saa?) päättää siitä, miten hänen hiuksensa leikataan. Niin kauan kuin tilanne on näin, on LAPSEN VANHEMPIEN vastuulla päättää lapsensa hiustyylistä. Hiukset onneksi kasvavat takaisin ja rumaan tukkaan ei kuole, mutta anopilta oli asiaton teko mennä tuolla tavalla touhuamaan lapsen vanhempien selän takana.

Sitäpaitsi, lapsi voi kärsiä paljonkin typerästä hiustyylistä. Minun äidilläni oli outo maku vaatteiden ja hiusten suhteen (hän leikkasi hiukseni) ja minulle naurettiin ala-asteella siitä. Tätä jatkui, kunnes kasvoin sen verran isoksi, että uskalsin pyytää äitiä leikkaamaan hiukseni eri tavalla ja sain itse valita vaatteeni.

• Anoppi....
        lkllöökjjhg kirjoitti:

Isä antoi luvan, mutta se ei mielyttänyt kyseistä äippää ja siitä riita ei puhuta siis hiuksista vaan kyseisen sekopää äipän ajatuksista päättää kaikista asioista itse eli minä minä minä asenne=narsisti

• Miksi näin on????
        Anoppi.... kirjoitti:

Isä antoi luvan, mutta se ei mielyttänyt kyseistä äippää ja siitä riita ei puhuta siis hiuksista vaan kyseisen sekopää äipän ajatuksista päättää kaikista asioista itse eli minä minä minä asenne=narsisti

Juuri tyypillinen minä minä minä minä miniä....

Peilistä kurkistaa vain MINÄ :)

Kaikki halutaan tehdä juuri niin kuin MINÄ haluan ei siinä ISÄN mielipidettä kysellä :(

Onko muija narsisti vai mikä???

• voi elämä...

Tässäpä oikein kouluesimerkki siitä, miten miniöillä tapana löytää jokaisesta anopin sanomasta/tekemästä asiasta jonkinlainen piilomerkitys.

"Anoppi ehti ensin ja leikkasi tukan yhtä kamalasti, kuin aikanaan poikansa 70-lukulaisessa kuvassa. Yritti tehdä lapsesta samannäköisen.

Sairasta nostalgiankaipuuta lapseni kustannuksella."

Siis anoppi, joka ei ole hiustenkäsittelyn ammattilainen, on pilhonut lapsen tukan osaamattomuuttaan 70-luvun pottamalliin, ihan vaan siksi kun ei muullakaan tavalla osannut. Miniä löysi sitten tästäkin kieltämättä typerästä tempauksesta piilomerkityksen eli sen anopin nostalgian kaipuun ja sen että anoppi yrittää tehdä lapsesta poikansa näköisen (mitä lapsi varmasti ainakin jonkunverran on koska anopin poikahan on lapsen isä vai?)

Ja mitä kysymykseesi tulee, olisikohan mahdollista sanoa ihan vaan että vien seuraavaksi pojan parturiin?
      Mikä tuossa on vaikeaa?

Että on ihmisillä aikaa ajatella kaikkea ihmeellistä ja kehitellä näinkin pienestä asiasta se psykologinen ongelma. Joskus tuntuu että näitten elämää suurempien ongelmien kanssa painivat ansaitsisivat jotain ihan oikeita ongelmia.

• alkup..

No sinä et tunne tapausta, kuten minä. Ei tarvitse etsiä piilomerkityksiä vaan sen näkee ja kuulee muutenkin. Mummo puhuu jatkuvasti, miten hänen poikansa silloin pienenä sitä ja tätä. Vertaa jatkuvasti lapsensa kuvaa lapsenlapseensa (joka taas on tullut ulkoisesti täysin meidän sukuun.) Ja kun siinä ja siinäkin tilanteessa lapseni on hänen mielestään "just kuin isänsä" kun lapsi pitää vaikkapa kurkusta ;)
        Ei se mitään, mutta välillä vähän huvittaa ja jopa ärsyttää kun lapsessa ei ole hänestä lainkaan äitinsä piirteitä. Koskaan ei ole sanonut mitään sellaiseen mahdollisuuteen viittaavaa :)

"Siis anoppi, joka ei ole hiustenkäsittelyn ammattilainen, on pilhonut lapsen tukan osaamattomuuttaan 70-luvun pottamalliin, ihan vaan siksi kun ei muullakaan tavalla osannut"

Siis kuka käski ylipäänsä leikata? Kenen luvalla?

Mummo on sellainen, että hän saattaa leikata/tehdä myös salaa, mitään sanomatta. Luulee etten näe sitä. Hän on todennäköisesti leikellyt vähän mutta useamminkin. Ei ollut moksiskaan vaikka sanoin (hänen esitellessään lapsen tukkaa) että voi, olisin halunnut vähän kasvattaa sitä! Tein sen kyllä selväksi.
        Joten "vien lapsen ensikerralla parturiin" on yhtä tyhjän kanssa. Niin ja entäs, kun todella haluan kasvattaa hiuksia? Ehtisikö taas vähän klipsaista salaa?

Tiedätkö, ongelma tukanleikkuusta ei ole iso mutta se on ärsyttävä, koska mummon kuuluisi kysyä vähintään lupa!

• voi elämä
        alkup.. kirjoitti:

No sinä et tunne tapausta, kuten minä. Ei tarvitse etsiä piilomerkityksiä vaan sen näkee ja kuulee muutenkin. Mummo puhuu jatkuvasti, miten hänen poikansa silloin pienenä sitä ja tätä. Vertaa jatkuvasti lapsensa kuvaa lapsenlapseensa (joka taas on tullut ulkoisesti täysin meidän sukuun.) Ja kun siinä ja siinäkin tilanteessa lapseni on hänen mielestään "just kuin isänsä" kun lapsi pitää vaikkapa kurkusta ;)
        Ei se mitään, mutta välillä vähän huvittaa ja jopa ärsyttää kun lapsessa ei ole hänestä lainkaan äitinsä piirteitä. Koskaan ei ole sanonut mitään sellaiseen mahdollisuuteen viittaavaa :)

"Siis anoppi, joka ei ole hiustenkäsittelyn ammattilainen, on pilhonut lapsen tukan osaamattomuuttaan 70-luvun pottamalliin, ihan vaan siksi kun ei muullakaan tavalla osannut"

Mummo on sellainen, että hän saattaa leikata/tehdä myös salaa, mitään sanomatta. Luulee etten näe sitä. Hän on todennäköisesti leikellyt vähän mutta useamminkin. Ei ollut moksiskaan vaikka sanoin (hänen esitellessään lapsen tukkaa) että voi, olisin halunnut vähän kasvattaa sitä! Tein sen kyllä selväksi.
        Joten "vien lapsen ensikerralla parturiin" on yhtä tyhjän kanssa. Niin ja entäs, kun todella haluan kasvattaa hiuksia? Ehtisikö taas vähän klipsaista salaa?

Tiedätkö, ongelma tukanleikkuusta ei ole iso mutta se on ärsyttävä, koska mummon kuuluisi kysyä vähintään lupa!

Se ihan oikeakin syy ärsyyntymiseesi. Eli toisin sanoen olet pirun ärsyyntynyt siitä kun se anoppi ei ymmärrä että se oma ihana pikku kullanmuru joka on söpö kuin mikäkin, onkin SINUN JA SINUN SUKUSI tähden niin ihana, ei suinkaan siksi että olisi mitenkään saanut piirteitään isältään :DDDDDDDD.

Mahtaisikohan olla niin, että se anoppi ei osaa hakea sinun piirteitäsi, ilmeitäsi ja luonnettasi siitä pikkuisesta siksi kun ei ole tuntenut sinua lapsena?
        Olisikohan niin että anoppi katsellessaan lapsen touhuja, huomaa ihan yhtäkkiä että lapsella on joku sama ilme tai joku käytösmalli kuin isälläänkin oli?

Kyllä sulla nyt on maailma romahtanut kun 2-vuotiaan lapsen tukka on leikattu epämuodikkaaseen malliin. Anna mun kaikki kestää...omat muksut joskus pikkuisina leikkelivät toinen toistensakin hiuksia ja jälki ei todellakaan ollut ihan priimaa.

Tottakai mummon kuuluisi kysyä lupa, ajattelemattomastihan tuo nyt oli tehty, mutta sinä kehität tästä ihan valtaisan draaman kaikkine piilomerkityksinesi.

• Kolmiseiska

Minusta on aivan helvetin törkeää anopilta leikata lapsen tukka kysymättä vanhemmilta lupaa. Mummonkin pitää muistaa, että lapsi ei ole hänen. Lapsen vanhemmat päättävät lapsen asioista, ja näihin päätettäviin asioihin kuuluu myös lapsen tukka.

• ...
        alkup.. kirjoitti:

"Niin ja entäs, kun todella haluan kasvattaa hiuksia? Ehtisikö taas vähän klipsaista salaa?"

Ai että oikein SINÄ haluat. Miltähän pojastasi mahtaa tuntua kun koitat hänelle väkisin jotain hippitukkaa kasvattaa.

• höppönpöö
        ... kirjoitti:

"Niin ja entäs, kun todella haluan kasvattaa hiuksia? Ehtisikö taas vähän klipsaista salaa?"

Ai että oikein SINÄ haluat. Miltähän pojastasi mahtaa tuntua kun koitat hänelle väkisin jotain hippitukkaa kasvattaa.

Hippitukka on kaukana "vähän" pidemmästä kuin 70-luvun pottalookista.
        Sitäpaitsi, miksi vasta 2-vuotiaan hiuksia pitäisi leikellä?

• parturi-kampaaja.
        ... kirjoitti:

Kyllä minäkin halusin kasvattaa tytölleni pitkän tukan pienestä asti. Muistan itsekin miten hiukset olivat tärkeä juttu ihan pienestä pitäen. Todella tyhmä ja ajattelematon anoppi, vie ap. lapsesi äkkiä kampaajalle, nii ei tarvitse kauhutukkaa katsella!!!!

• oma reviiri

Enpä ole minäkään kovin pikkumainen ihminen, mutta kyllä loukkaantuisin jos joku sukulainen leikkaisi lapseni tukan, etenkin jos olen halunut kasvattaa sitä. Se on taas sitä toisen reviirille höykkimistä!

• pd.
        voi elämä kirjoitti:

Se ihan oikeakin syy ärsyyntymiseesi. Eli toisin sanoen olet pirun ärsyyntynyt siitä kun se anoppi ei ymmärrä että se oma ihana pikku kullanmuru joka on söpö kuin mikäkin, onkin SINUN JA SINUN SUKUSI tähden niin ihana, ei suinkaan siksi että olisi mitenkään saanut piirteitään isältään :DDDDDDDD.

Mahtaisikohan olla niin, että se anoppi ei osaa hakea sinun piirteitäsi, ilmeitäsi ja luonnettasi siitä pikkuisesta siksi kun ei ole tuntenut sinua lapsena?
        Olisikohan niin että anoppi katsellessaan lapsen touhuja, huomaa ihan yhtäkkiä että lapsella on joku sama ilme tai joku käytösmalli kuin isälläänkin oli?

Kyllä sulla nyt on maailma romahtanut kun 2-vuotiaan lapsen tukka on leikattu epämuodikkaaseen malliin. Anna mun kaikki kestää...omat muksut joskus pikkuisina leikkelivät toinen toistensakin hiuksia ja jälki ei todellakaan ollut ihan priimaa.

Tottakai mummon kuuluisi kysyä lupa, ajattelemattomastihan tuo nyt oli tehty, mutta sinä kehität tästä ihan valtaisan draaman kaikkine piilomerkityksinesi.

paha huono anoppi on monelle ainoa keskustelun muoto.
        Omatessaan hirveän anopin, pääseen siihen kastiin jolla on anoppi, josta puhua. Varsinkin avominiöille se on tärkeää omata anoppi, kun ihan oikeasti ei ole rouva. Se anopinpoika, kun ei ilmeisemmin lastensa äitiä aio enää taluttaa vihille. Tosin anopilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä. Moni tyhmempikin nainen alkaa ymmärtämään, että on menettämässä tulevaisuudessan lesken eläkkeensä, avo on mainitaan kaikkessa kun "sekuda".
        Ja totta moni äiti menetää omaa eläkettää lastenhoitajana, tekee lisäksi lyhyempää päivää=ansiot pienenee, eikä silti saa oikeutta leskeneläkkeeseen.

• *anoppi 3 x *
        alkup.. kirjoitti:

miten suhtaudut muiden lapsellesi ostamiin; vaatteisiin? Tai vaikka; lelut, kirjat, niiden kautta muokataan lapsen kiinostus ympäristöön ja harrastus kiinostus!

Ne ovat sinulle taloudellinen etu jotenkin usko niiden sopivan.
        Tuolla ketjun lopussa sanotiin, että kyse on suhteestasi puolisoon ja jotenkin uskon se.

Rajoja voi anopille laittaa, mutta kasvatus perheessä kuluu keskenäisessä suhteessa puolisoille ja vanhempina lapseen.

• vähän eri asia.
        *anoppi 3 x * kirjoitti:

miten suhtaudut muiden lapsellesi ostamiin; vaatteisiin? Tai vaikka; lelut, kirjat, niiden kautta muokataan lapsen kiinostus ympäristöön ja harrastus kiinostus!

Ne ovat sinulle taloudellinen etu jotenkin usko niiden sopivan.
        Tuolla ketjun lopussa sanotiin, että kyse on suhteestasi puolisoon ja jotenkin uskon se.

Rajoja voi anopille laittaa, mutta kasvatus perheessä kuluu keskenäisessä suhteessa puolisoille ja vanhempina lapseen.

Ei-niin-miellyttävät lelut, vaatteet ym. lahjat voi jättää käyttämättä tai palauttaa kauppaan jos lahjan antaja sen hyväksyy. Miten tehdä tekemättömäksi hiustenleikkaus?

Lisäksi teidän kaikenmaailman kyökkipsykologiset freudanalyysit ovat aivan naurettavia. Kenenkään toisen ihmisen hiuksia ei ole oikeutta saksia ilman lupaa, 2-vuotiaan kohdalla ilman huoltajan lupaa. Ei kampaajalla, ei naapurinpenalla, ei omalla äidillä, eikä myöskään anopilla. UGH.

• 23-06 nuku
        vähän eri asia. kirjoitti:

Ei-niin-miellyttävät lelut, vaatteet ym. lahjat voi jättää käyttämättä tai palauttaa kauppaan jos lahjan antaja sen hyväksyy. Miten tehdä tekemättömäksi hiustenleikkaus?

Lisäksi teidän kaikenmaailman kyökkipsykologiset freudanalyysit ovat aivan naurettavia. Kenenkään toisen ihmisen hiuksia ei ole oikeutta saksia ilman lupaa, 2-vuotiaan kohdalla ilman huoltajan lupaa. Ei kampaajalla, ei naapurinpenalla, ei omalla äidillä, eikä myöskään anopilla. UGH.

yösi niin ei kokoajan sapettas, sapettaminen on ihan omalle ruumille todella epäterveelistä

• ei sapeta.
        23-06 nuku kirjoitti:

yösi niin ei kokoajan sapettas, sapettaminen on ihan omalle ruumille todella epäterveelistä

23-06 on 7 tuntia. Keskimääräinen unentarve on 8, ja sen voi nukkua mihin kellonaikaan tahansa.

• Lapsen isä...
        vähän eri asia. kirjoitti:

HUOLTAJA

• Jöröjukka

Jos tuollaista olis tapahtunut omalle lapselleni, en tiedä, miten olisin selviytynyt.
      Kokisin sen kyllä niin kauheana lapsen persoonallisuuden loukkaamisena, etten varmasti koskaan enää voisi jättää lasta muorille.
      Ei siksi, että tukka oli pilalla. Kasvaahan se, mutta siksi, että menee koskemaan lapsen ulkonäköön ja mukasiivoamaan hänen hiuksiaan, eli osoittamaan, ettei ulkonäkö mummulle kelpaa.

Minä en ikinä unohtaisi. Nytkin rupesi sydän hakkaamaan kahtasataa.

• :::::::::::::::::

kun viet lapsen parturiin jotta hänen hiuksensa leikataan, kajoat samalla hänen persoonaansa ja osoitat ettei hän kelpaa sellaisenaan äidille/isälle?
        Harvoin ne leikki-ikäiset ihan itse pyytävät pääsevänsä parturiin joten tuohan on ihan vain sinun oma päätöksesi ja osoitus siitä ettet ole tyytyväinen hänen ulkonäköönsä?

Onpas ihmisillä vaikeaa tuo elämä nykyään...

• Jöröjukka
        ::::::::::::::::: kirjoitti:

kun viet lapsen parturiin jotta hänen hiuksensa leikataan, kajoat samalla hänen persoonaansa ja osoitat ettei hän kelpaa sellaisenaan äidille/isälle?
        Harvoin ne leikki-ikäiset ihan itse pyytävät pääsevänsä parturiin joten tuohan on ihan vain sinun oma päätöksesi ja osoitus siitä ettet ole tyytyväinen hänen ulkonäköönsä?

Onpas ihmisillä vaikeaa tuo elämä nykyään...

Kun lapseni oli pieni, tappeli hän parturissa siinä määrin, että annoin kuontalon kasvaa monta vuotta. Sitten se oli pakko leikata jossakin vaiheessa, mutta en katso koskeneeni hänen persoonaansa sen enempää kuin silloinkaan kun valitsin hänen vaatteensa. Olisin ollut kyllä suunniltani, jos joku mummu olisi leikannut hänelle potta-päähän-kampauksen. Mutta ei se olisi kyllä edes onnistunut. Oli poika niin kova panemaan hanttiin.
        Siihen aikaan pojillakin oli pitkät hiukset, ja sanoin, että lapsi saa pitää hiuksiaan ihan niin kuin itse haluaa, koska geeniperimä vie häneltä tukan alle kaksikymppisenä.

Niin myös kävi. Mutta koskaan hänen ei tarvinnut väkisin käydä parturissa.

• 2+3

jos on suhteesa aikuiseen niin, että vaippoja vaihdetaan, ei hiusten leikuu ole intiimimpää..

Kyllä tässä on nyt loukattu omistusoikeutta ja määräämisvaltaa, sillä ei äitiyden tai mummuuden kanssa ole mitään tekemistä.

• ne sitten itse <3

Voihan kammotuksen hirvityksen kammotus! En varmasti selviäisi tuosta tragediasta ikäpäivänä, varmaan jos omalle kohdalle osuisi niin ranteet auki samantien!!!!11

Suhteellisuudentajua ihmiset, suhteellisuudentajua. Jos et tiennyt, niin hiukset ovat kyllä ihan uusiutuva luonnonvara.

• Kolmiseiska

Ongelman ydin ei ole nyt siinä tukan leikkuussa. Ongelma lienee siinä, että anoppi tekee jotain tuollaista kysymättä lupaa. Se kertoo anopin asenteesta. Anopin pitää kunnioittaa lapsen vanhempien toiveita lapsen suhteen. Piste. Siinä ei enää selittelyt auta, jos anoppi ohjeista huolimatta tekee oman päänsä mukaan. Tuo alkaa pienestä, mutta ei menee kauaakaan, kun anoppi syöttää allergiselle lapselle väärää ruokaa, diabeetikolle sokeria yms. vakavampaa.

Minulla oli anoppi aluksi samanlainen. Ensimmäiset asiat, jotka pistin merkille, olivat vääränlainen maito kaakaon juottaminen. Me vaimoni kanssa neuvoimme, että juodaan sinistä maitoa eikä ruokaa korvata kaakaolla. Anoppi kuitenkin oman päänsä mukaan juotti punaista maitoa. Jos lapsi ei halunnut syödä ruokaa, anoppi antoi kaakaota, jotta "lapsi saa edes vähän sokeria". Nuo eivät ole isoja asioita, emmekä puuttuneet niihin. Olisi kuitenkin pitänyt, koska pikkuhiljaa anopin omapäisyys levisi. Lopulta selvisi, että hän juotti lapselle kahvia selvästä kiellostamme huolimatta. Asiasta seurasi luonnollisesti riita, mutta sen jälkeen anoppi on ymmärtänyt oman paikkansa. Ilman riitaa olisi selvitty, jos olisimme ottaneet tiukemman linjan heti alussa.

• kun meni

leikkaamaan poikani puolipäätä ja jätti sitten toisen puolen leikkaamatta kun ei enää ollut yhteistyökykyinen pikkuvesseli. Kyseessä siis "ammattitaitoinen" parturikampaaja. Tunnetaan nykyään nimellä Trulli.

Törkeitä vanhoja ämmiä PISTE.

• ki
        Kolmiseiska kirjoitti:

Ongelman ydin ei ole nyt siinä tukan leikkuussa. Ongelma lienee siinä, että anoppi tekee jotain tuollaista kysymättä lupaa. Se kertoo anopin asenteesta. Anopin pitää kunnioittaa lapsen vanhempien toiveita lapsen suhteen. Piste. Siinä ei enää selittelyt auta, jos anoppi ohjeista huolimatta tekee oman päänsä mukaan. Tuo alkaa pienestä, mutta ei menee kauaakaan, kun anoppi syöttää allergiselle lapselle väärää ruokaa, diabeetikolle sokeria yms. vakavampaa.

Minulla oli anoppi aluksi samanlainen. Ensimmäiset asiat, jotka pistin merkille, olivat vääränlainen maito kaakaon juottaminen. Me vaimoni kanssa neuvoimme, että juodaan sinistä maitoa eikä ruokaa korvata kaakaolla. Anoppi kuitenkin oman päänsä mukaan juotti punaista maitoa. Jos lapsi ei halunnut syödä ruokaa, anoppi antoi kaakaota, jotta "lapsi saa edes vähän sokeria". Nuo eivät ole isoja asioita, emmekä puuttuneet niihin. Olisi kuitenkin pitänyt, koska pikkuhiljaa anopin omapäisyys levisi. Lopulta selvisi, että hän juotti lapselle kahvia selvästä kiellostamme huolimatta. Asiasta seurasi luonnollisesti riita, mutta sen jälkeen anoppi on ymmärtänyt oman paikkansa. Ilman riitaa olisi selvitty, jos olisimme ottaneet tiukemman linjan heti alussa.

eikö teitä ole koskaan muummu vähän lellinyt ja hellinyt?

• Liina Anniina

Älä pelkää, äläkä mieti sitä, miten voisit nätisti muotoilla lauseesi. Anoppihan ei itsekään pelännyt sinua, eikä miettinyt etukäteen, tulitko loukatuksi.

Sanot ihan tavallisesti, ei pahasti eikä erityisen nätisti, että tästä lähtien sinä lapsen äitinä hoidat hiustenleikkauksen. Sanot, että anoppi leikkasi huonosti mielestäsi, sillä onhan se totuus. Muutenhan asiasta ei tule tolkun tolkkua ja muori jatkaa saksien kanssa sohimistaan hamaan lapsen rippikouluikään asti.

En voisi kuvitellakaan, että oma anoppini uskaltaisi tehdä moista temppua. Vaatteita voivat anopit ostaa kyllä ihan millaisia tahansa, koska ne voi halutessaan riisua lapsen yltä. Tukka on toinen juttu ja on jo niin reviirinylitys ja halu ottaa omistusoikeus lapseen, että parasta katkaista poikki koko touhu alkuunsa.

Ajattelepas, jos olisit vallan ilkeä miniä, jota et ole, niin leikkaisit ykskaks yllättäen anopin hiukset! Tokaisisit vain, että onneksi ei ole kuvauksia. Tämä oli vain pieni kuvitelma, jota ei tarvitse toteuttaa. Sanoa kyllä anopille voi, jos hän on huumorintajuinen... että seuraavan kerran jos saksitaan lapsen hiuksia, niin saksitaan myös anopiltakin.

• Christina B.

Liina Anniina, eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin jaella puolivillaisia yleispätevyyksiä asiantuntijan äänenpainoilla?
        Nämä monet tänne kirjoittavat (miniät) ovat useat jo valmiiksi sekaisin. Lopeta tuo "olet oikeassa" ja "sinulla on oikeus ... siihen ja siihen..." -mässytyksesi. Joku vielä toteuttaa sinun hurjimmat fantasiasi anoppinsa suhteen!

Sinulla on varmasti hauskaa. Mutta onko vastuuta ja tasapuolisuutta, jos nyt ylipäätänsä esiinnyt asiantuntijana?

• alkup...

Kiitos, mukava että joku tajusi pointin ja ymmärsi miksi ärsyynnyin. Hyvin sanoit tuossa että oli anopilta reviirinylitys. Sitähän se nimenomaan oli. Ja nauroin ääneen kuvitelmaa leikata anopin hiukset..

Mieheni oli myös sitä mieltä että anoppi eli äitinsä teki tuossa nolosti ja röyhkeasti ja kauhisteli myös leikkuutulosta. Lapselle opetimme molemmat että "vain parturi saa leikata jatkossa hiukset". Anopille aioin painottaa, että nyt kasvatetaan lapsen hiukset hienoiksi. Vähän ilkikurillakin (tapauksen johdosta) ajattelin kasvatuttaa hiukset pidemmälle mallille. Purkoon huultaan rauhassa, (samoin appi) mutta lapseni hiuksiin ei enää kajota.

• Liina Anniina
        Christina B. kirjoitti:

Liina Anniina, eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin jaella puolivillaisia yleispätevyyksiä asiantuntijan äänenpainoilla?
        Nämä monet tänne kirjoittavat (miniät) ovat useat jo valmiiksi sekaisin. Lopeta tuo "olet oikeassa" ja "sinulla on oikeus ... siihen ja siihen..." -mässytyksesi. Joku vielä toteuttaa sinun hurjimmat fantasiasi anoppinsa suhteen!

Sinulla on varmasti hauskaa. Mutta onko vastuuta ja tasapuolisuutta, jos nyt ylipäätänsä esiinnyt asiantuntijana?

Kyllä nyt menit aika haperoon, sillä missään en ole väittänyt olevani asiantuntija. Minulla on täysi oikeus ilmaista mielipiteeni siinä missä muutkin tekevät ja nimenomaan täällä.

Sinulla myös on oikeus ilmaista mielipiteesi. Mutta älä väitä toista asiantuntijaksi, jos asianomainen itse ei ole sellaista nimenomaan sanonut.
        En ole myöskään sanonut olevani oikeassa. Totuudesta kyllä, siitä mikä minusta näyttää totuudelta, siitä ole kertonut.

Oletko joku yleistuomari täällä? Ajattelet että sinulla on oikeus määrätä, mitä kukakin täällä saa sanoa. Jotta kysykää aina Christina B:ltä, hän tietää kuka on asiantuntija ja kuka ei. Ettetkö nyt vain itse pitäisi itseäsi asiantuntijana?

Ja anopin hiusten leikkauskuvitelma oli vitsi! Etkö onneton sitä käsittänyt? Rautalangastako viäntelen, jotta kerroin se alunperinkin olevan kuvitelma ja ettei alkup. sitä pidä toteuttaa.
        Voihan tosikkojen tosikko!

Nyt neiti/rouva Christina B, näytäpä sinä malli minulle, mitä saan alkup. vastata, jotta se tyydyttää käsitystäsi mitä tänne saa kirjoittaa. Sitä odotellen

hartaimmin harras epäasiantuntija Liina

• Liina Anniina
        alkup... kirjoitti:

Kiitos, mukava että joku tajusi pointin ja ymmärsi miksi ärsyynnyin. Hyvin sanoit tuossa että oli anopilta reviirinylitys. Sitähän se nimenomaan oli. Ja nauroin ääneen kuvitelmaa leikata anopin hiukset..

Mieheni oli myös sitä mieltä että anoppi eli äitinsä teki tuossa nolosti ja röyhkeasti ja kauhisteli myös leikkuutulosta. Lapselle opetimme molemmat että "vain parturi saa leikata jatkossa hiukset". Anopille aioin painottaa, että nyt kasvatetaan lapsen hiukset hienoiksi. Vähän ilkikurillakin (tapauksen johdosta) ajattelin kasvatuttaa hiukset pidemmälle mallille. Purkoon huultaan rauhassa, (samoin appi) mutta lapseni hiuksiin ei enää kajota.

:))
        Hyvä toteutus ja myös se, että opetit lasta puolustamaan tässä itseänsä. Äiti ja parturitäti ovat ne, jotka saavat kajota lapsen hiuksiin.
        Lapsen hiukset saavat olla nätisti siinä missä aikuistenkin. Ulkoasulla on vaikutusta lapsen itsetuntoon. Aika pieni lapsi jo käsittää, mikä näyttää nätiltä ja mikä ei. Lapsi näkee sen aikuisten katseesta, miten häntä katsotaan. Katsotaanko häntä torjuen, naureskellen, ihaillen, hyväksyen, kaikki ne hän imee omanarvontuntoonsa nuo katseet.

Kauniisti leikattu tukka, siistit ja ehjät vaatteet ja puhdas lapsi saavat hyväksyviä katseita.
        Vaikka aikuiset eivät lasta itseään tietenkään paheksu, vaikka tällä olisikin epäsiisti ja hoitamaton ulkoasu, niin lapsi ei osaa erotella, mihin torjuva katse kohdistuu. Hänen likaisiin vaatteisiinsa vai häneen itseensä.
        Kirjoitan tätä nyt vain yleisellä tasolla, en sinun lapsestasi. Sinä arvostat lastasi kunnioitettavana ihmisenä ja se on hyvä!

• siis...
        alkup... kirjoitti:

Eikö miehesi saanut suutaan auki äitinsä edessä, että tämä oli sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta!

• jghjfhj

aikanaan leikkasi lapseni hiukset lupaa kysymättä. Lapsi oli jo niin iso, että oli halunnut itse kasvattaa hiuksia pidemmiksi, mutta ei uskaltanut sanoa tädille vastaan. Ja hyvä olikin ettei sanonut, sillä alle vuoden päästä oli täti jo suljetulla osastolla.

Sen hiustenleikkuun jälkeen ei kyllä enää uskaltanut jättää lasta tädin vahdittavaksi. Tiedä mitä muuta "kivaa" olisi keksinyt.

Jos olisin sinä niin en jättäisi lasta noin epäluotettavan henkilön kanssa. Kyse on nimenomaan vastuusta ja luottamuksesta, ne hiukset kasvaa kyllä takaisin.

• näin täällä

Naapurin pikkutyttö oli leikannut tyttäreni hiukset isoille kaljulaikuille. Näky oli hirmuinen, voi että sille naurettiin silloin vedet silmissä, ja väliin hihitellään vielä nytkin vuosien päästä

• parturikamoaaja
        näin täällä kirjoitti:

Naapurin pikkutyttö oli leikannut tyttäreni hiukset isoille kaljulaikuille. Näky oli hirmuinen, voi että sille naurettiin silloin vedet silmissä, ja väliin hihitellään vielä nytkin vuosien päästä

aikunen saa päättää 16-vuotiaaksi asti millanen tukka lapselle tulee, koska sitä ennen lapsi ei oo "kyvykäs" ite kertomaan.

t:Parturi-kampaaja
        ja joo ei todellakaan tulis mieleenkään kysyä lapselta minkä tukan hän haluaa :'DD
        Sekö vasta ois lapsen pikkuvanhoollistamista, kun joututs ottaa sellasesta paineet.
        Järki kätee te muodikkaat aikuset, jotka kuvittelette lapsenne olevan valmiita kaikkeen.
        Luulempa, että ite kannatte heille tupakit ja juomatkin..................

• Liina Anniina
        näin täällä kirjoitti:

Miltä sinusta olisi tuntunut kulkea kaljulaikkuisena nähtävyytenä, jolle olisi naurettu vedet silmissä? Ja että vieläkin hihitellään vuosien päästä!

Kyyneleet nousivat silmiini tyttäresi puolesta. Tyttäresi on saanut ulkonäköönsä nähden itsetuntovaurion.

• Liina Anniina
        parturikamoaaja kirjoitti:

aikunen saa päättää 16-vuotiaaksi asti millanen tukka lapselle tulee, koska sitä ennen lapsi ei oo "kyvykäs" ite kertomaan.

t:Parturi-kampaaja
        ja joo ei todellakaan tulis mieleenkään kysyä lapselta minkä tukan hän haluaa :'DD
        Sekö vasta ois lapsen pikkuvanhoollistamista, kun joututs ottaa sellasesta paineet.
        Järki kätee te muodikkaat aikuset, jotka kuvittelette lapsenne olevan valmiita kaikkeen.
        Luulempa, että ite kannatte heille tupakit ja juomatkin..................

Olet tehnyt liikaa töitä, nyt nukkumaan! Huomenna sujuu ajatus paremmin... :D

• hgfdffgh
        Liina Anniina kirjoitti:

Miltä sinusta olisi tuntunut kulkea kaljulaikkuisena nähtävyytenä, jolle olisi naurettu vedet silmissä? Ja että vieläkin hihitellään vuosien päästä!

Kyyneleet nousivat silmiini tyttäresi puolesta. Tyttäresi on saanut ulkonäköönsä nähden itsetuntovaurion.

voi helv näitä kotipsykologeja... kaikille meistä on sattunut lapsuudessa jotain hassua jolle muut ovat nauraneet ja jolle itsekin aikuisena nauramme.. se on ihan normaalia elämää. Sä ja sun itsetuntovaurios näkyy tarpeestasi psykoanalysoida muita palstailijoita.

• ::::::::::::::::::::
        hgfdffgh kirjoitti:

voi helv näitä kotipsykologeja... kaikille meistä on sattunut lapsuudessa jotain hassua jolle muut ovat nauraneet ja jolle itsekin aikuisena nauramme.. se on ihan normaalia elämää. Sä ja sun itsetuntovaurios näkyy tarpeestasi psykoanalysoida muita palstailijoita.

pitääkin varmaan tilata itselleni aika terapiaan, sillä siskoni joskus aikanaan päätti leikata hienosti peffan päälle ulottuvan tukkani...ei kun ponihännästä kiinni ja kuminauhan yläpuolelta poikki. Rölli peikkokin kalpenisi kateudesta jos olisi sen karvilon nähnyt.
        Vieläkin näin 30 vuotta myöhemmin jaksaa juttu naurattaa sekä sukulaisia että minua, siskosta puhumattakaan...vaan eipä naurata enää kun kotipsykologilta sai kuulla että tommonen tapahtuma aiheuttaa itsetuntovaurion.

• näin täällä
        :::::::::::::::::::: kirjoitti:

pitääkin varmaan tilata itselleni aika terapiaan, sillä siskoni joskus aikanaan päätti leikata hienosti peffan päälle ulottuvan tukkani...ei kun ponihännästä kiinni ja kuminauhan yläpuolelta poikki. Rölli peikkokin kalpenisi kateudesta jos olisi sen karvilon nähnyt.
        Vieläkin näin 30 vuotta myöhemmin jaksaa juttu naurattaa sekä sukulaisia että minua, siskosta puhumattakaan...vaan eipä naurata enää kun kotipsykologilta sai kuulla että tommonen tapahtuma aiheuttaa itsetuntovaurion.

Miksi tulkitset asiat niin negatiivisesti? Kyyneleitäkin saat ihan turhasta. Meidän tyttö ei yhtään surrut hiuksiaan, oli tosin silloin niin pieni ja rempseä, (4 v) että ei edes ymmärtänyt pitää hiuksia mitenkään tärkeinä. Ei saanut itsetuntovauriota. Vielä nyt täysi-ikäisenä hän hihittelee mukana ja on kertonut tapausta hauskana juttuna. Ei ole myöskään vaurioita ulkonäkönsä suhteen, nyt hän on kaunis iloinen nuori nainen, jolle ulkonäkö ei ole maailman tärkein asia.

• Liina Anniina
        hgfdffgh kirjoitti:

Jopas jotakin, psykoanalyysi ei ole näin kevyttä kamaa, että sitä voisi täällä muutamalla lauseella rustata. Psykoanalyysi on pitkä prosessi.

Lapsen ulkonäölle nauraminen, vaikka olisi sitten kyse hiuksista, kohdistuu ulkonäköön. Mitäpä sinä tuumisit, jos työpaikallasi pidettäisiin hilpeyttä vaikkapa nenän muodostasi? Hihiteltäisiin ja hauskuutettaisiin muita. Lapselle hiukset ovat hänen ominta itseään.

Olen edelleen sitä mieltä, että jonkinasteisen haavan lapsen ulkonäölle nauraminen aiheuttaa. Mistäpä esim. esiintymiskammo, jota useat potevat, tulee. Jostain tällaisesta kielteisestä kokemuksesta/nauramisesta se tulee: katsokaa kaikki, onpa hölmön näköinen.

Lapsi saattaa itsekin nauraa ollessaan "huumorin" kohteena, mutta pieni sielu käpristyy salaa kasaan ja häpeää itseään.
        Häpeästähän tässä on kyse. Syytä on olla varovainen silloin, kun pienokaisen ulkonäkö koetaan porukalla hilpeyden aiheeksi.

• ki
        :::::::::::::::::::: kirjoitti:

sisko oli 14 v. kun vejelläni oli häät tulossa ja sisko olisi halunnut katkaista pitkät lettinsä. isä ei antanut lupaa.isä oli käymässä kaupungissa niin sillä välin veli veti puukolla toisen letin poikki, isän oli pakko hyväksyä,ja muut sisaret naurettin. vuoden kuluttua sisko kasvatti taas pitkiä hiuksia tukkahan on uusiutuva luonnonvara

• Kantapään kautta

Isovanhempienkin pitää kunnioittaa perheen yksityisyyttä ja lasten tukat kuuluvat siihen . Mutta kömmähdyksiä sattuu ennekuin rajat opitaan . Kai he käsittävät lapsenlapsensa samallalailla "omikseen " kuin oma lapsi oli . Hienotunteisuudella vältetään välirikko , kun lapselle ja puolisollesi ovat kuitenkin isovanhemmat tärkeitä , he ovat turvaverkkoa ja auttavat varmaan tarpeen tullen . Ääritapaus on mennyt tsunami , miten olisi jos jäljelle jääneillä lapsilla ei olisi ollut ketään kuin omat vanhemmat kuolivat .
      Leikiksi voi asian lyödä ja siinä samalla saada perille viestin , etteivät enää vastaavaa tee. Rajat on opittava !

• vanhemmat päättää

ja sanoisin sen jälkeen että olikin ensimmäinen ja viimeinen kerta kun lapseni hiuksiin kajoo kysymättä.
      Se että on lapsen isoäiti niin se ei anna oikeutta hiustenleikkuuseen.

• nbvcbbb

Hoitoapu kyllä kelpaa ja on jopa mummujen velvollisuus näiden palstaminiöiden mielestä .. mutta mitään oikeuksia ei ole ja kaikesta tyhjästä VALI VALI valitetaan ja kaivetaan verta omasta nenästä.

Se kun sattuu olemaan anoppi sen puolison ÄITI .. ja jos inhoat hänen äitiään ja sukuaan inhoat myös puolisoasi.. ja voin kertoa avioliittosi lopun alku häämöttää jo taivaanrannassa.

• tyhmäanoppisi

Olisin TODELLA VIHAINEN jos anoppini tekisi samoin!!!

Tätä ei pysty puolustelemaan.

• lunta palloon

Olisin napannut jostain sakset ja tehnyt saman anopille.

• kolmen äiti

Minua puolestani ei haittaa yhtään jos anoppi tai esim hoitotäti leikkaa lasteni hiuksia. Tuskin siitä aikuisen tekemänä kovin pahaa jälkeä tulee, eikä lapsen tarvitse olla täydellinen ja joka karva ojennuksessa. En kertakaikkiaan pidä hiuksia niin tärkeänä. Jos hiuksille sattuu vahinko lapsen itsensä tai kaverin toimesta, ei sekään olisi maatakaatava tapaus, kun tukkahan kasvaa kyllä.

Liina-Anniinan kanssa olen vähän eri mieltä ulkonäölle nauramisesta... minusta on hyvä oppia jo lapsena ottamaan asiat huumorilla ja nauramaan myös itselleen. myös sen, että ulkonäköasiat ei ole niin kauhean haudanvakavia. Minusta olisi muutenkin hyvä totuttaa lapset siihen, että ihmisen arvo ja itsetunto ei ole ulkonäöstä kiinni.

• joku.......
        kolmen äiti kirjoitti:

Minua puolestani ei haittaa yhtään jos anoppi tai esim hoitotäti leikkaa lasteni hiuksia. Tuskin siitä aikuisen tekemänä kovin pahaa jälkeä tulee, eikä lapsen tarvitse olla täydellinen ja joka karva ojennuksessa. En kertakaikkiaan pidä hiuksia niin tärkeänä. Jos hiuksille sattuu vahinko lapsen itsensä tai kaverin toimesta, ei sekään olisi maatakaatava tapaus, kun tukkahan kasvaa kyllä.

Liina-Anniinan kanssa olen vähän eri mieltä ulkonäölle nauramisesta... minusta on hyvä oppia jo lapsena ottamaan asiat huumorilla ja nauramaan myös itselleen. myös sen, että ulkonäköasiat ei ole niin kauhean haudanvakavia. Minusta olisi muutenkin hyvä totuttaa lapset siihen, että ihmisen arvo ja itsetunto ei ole ulkonäöstä kiinni.

"Liina-Anniinan kanssa olen vähän eri mieltä ulkonäölle nauramisesta... minusta on hyvä oppia jo lapsena ottamaan asiat huumorilla ja nauramaan myös itselleen. myös sen, että ulkonäköasiat ei ole niin kauhean haudanvakavia. Minusta olisi muutenkin hyvä totuttaa lapset siihen, että ihmisen arvo ja itsetunto ei ole ulkonäöstä kiinni."

Tästä kaikesta olen kanssasi aivan samaa mieltä.
        Nykyään kun tuntuu siltä että ihmisarvokin mitataan sillä miltä kukakin näyttää. Niin se vain menee nykyään että rumat ja hiljaiset pysykööt poissa kauniiden ja rohkeiden tieltä.

Tukka hyvin, kaikki hyvin? Hyvin ovat nuoret äidit oppinsa imeneet.

• Blond77
        joku....... kirjoitti:

"Liina-Anniinan kanssa olen vähän eri mieltä ulkonäölle nauramisesta... minusta on hyvä oppia jo lapsena ottamaan asiat huumorilla ja nauramaan myös itselleen. myös sen, että ulkonäköasiat ei ole niin kauhean haudanvakavia. Minusta olisi muutenkin hyvä totuttaa lapset siihen, että ihmisen arvo ja itsetunto ei ole ulkonäöstä kiinni."

Tästä kaikesta olen kanssasi aivan samaa mieltä.
        Nykyään kun tuntuu siltä että ihmisarvokin mitataan sillä miltä kukakin näyttää. Niin se vain menee nykyään että rumat ja hiljaiset pysykööt poissa kauniiden ja rohkeiden tieltä.

Tukka hyvin, kaikki hyvin? Hyvin ovat nuoret äidit oppinsa imeneet.

Ellei tukka ole hyvin ei kaikki ole YHTÄÄN hyvin. en usko myöskään kenenkään lapsen sielunelämän kevenevän sillä että nauretaan "vesissä silmin" kamalia,hävettäviä hiuksia .. Siis kyllä se nyt niin menee nykyään että rumat/tai sellaiseksi tässätapauksssa väkisin tehdyt saavat kärsiä. Tyttöparat ;)

Ihmisarvoon kuuluu kylläkin oleellisena osana kaunis ja huoliteltu ulkomuoto joka ikisessä kulttuurissa, on kuulunut jo tuhansia-tuhansia vuosia. Suomalaiset naiset päästävät itsensä muutenkin rupsahtamaan ennen aikojaan ja ovat jotenkin sillä ihmeen linjalla että joku "sisäinen kauneus", joopa-joo.., kyllä senkin pitäisi säteillä ulospäin hiuksina jotka ovat hoidettu kauniiksi ja ryhtinä joka ei häpeä olemassaoloaan, ihona joka on edes jotenkin hoidettu...
        Rumia ihmisiä ei (juuri) olekaan, mutta epäsiistejä ja huonolla maulla varustettuja kyllä sitäkin enemmän.

Tukan leikkuu rumaksi/naurettavaksi pikkutytöltä muuten ON traumaattinen juttu, tässä on itsellä ihan omakohtainen kokemus, enkä enää koskaan halua esim. lyhyitä "poika"-hiuksia. En edes jos täytän 80..

• äiti ja miniä myös
        Blond77 kirjoitti:

Ellei tukka ole hyvin ei kaikki ole YHTÄÄN hyvin. en usko myöskään kenenkään lapsen sielunelämän kevenevän sillä että nauretaan "vesissä silmin" kamalia,hävettäviä hiuksia .. Siis kyllä se nyt niin menee nykyään että rumat/tai sellaiseksi tässätapauksssa väkisin tehdyt saavat kärsiä. Tyttöparat ;)

Ihmisarvoon kuuluu kylläkin oleellisena osana kaunis ja huoliteltu ulkomuoto joka ikisessä kulttuurissa, on kuulunut jo tuhansia-tuhansia vuosia. Suomalaiset naiset päästävät itsensä muutenkin rupsahtamaan ennen aikojaan ja ovat jotenkin sillä ihmeen linjalla että joku "sisäinen kauneus", joopa-joo.., kyllä senkin pitäisi säteillä ulospäin hiuksina jotka ovat hoidettu kauniiksi ja ryhtinä joka ei häpeä olemassaoloaan, ihona joka on edes jotenkin hoidettu...
        Rumia ihmisiä ei (juuri) olekaan, mutta epäsiistejä ja huonolla maulla varustettuja kyllä sitäkin enemmän.

Tukan leikkuu rumaksi/naurettavaksi pikkutytöltä muuten ON traumaattinen juttu, tässä on itsellä ihan omakohtainen kokemus, enkä enää koskaan halua esim. lyhyitä "poika"-hiuksia. En edes jos täytän 80..

Moukkamaista käytöstä anopilta! Ja erittäin törkeää vielä naureskella, jos olitte asiasta pahoillaan.. :/ Todellakin olisi mummon pitänyt ensin kysyä lapsen vanhemmilta, onko hiuksia sopivaa leikata. Voisiko lapsen isä sanoa äidilleen vielä asiasta tiukempaan sävyyn, jospa sitten uskoisi.. Meillä ainakin se vasta auttoi anopin joka asiaan puuttumiseen ja määräilyyn. Tosin välit meni siinä samalla sitten toistaiseksi poikki, kun anoppi veti vähän isommankin herneen nenukkiin ja aloitti kuukausien mykkäkoulun. Eli hän sai sanoa meille mitä tahansa, mutta me emme hänelle.. heh. :) Oikea kauhu-anopin perikuva.

• gffdsss
        Blond77 kirjoitti:

niinpä niin.. lasten henkinen pahoinvointi senkun lisääntyy, mutta äideille on tärkeintä se miltä lapsi ulospäin näyttää. Täysin lapsellisin perustein ollaan valmiita katkomaan lapsilta suhteet isovanhempiin niihin turvallisiin aikuisiin. Millään muulla ei väliä kunhan tukka on hyvin? :(

• suhteellisuudentajua
        gffdsss kirjoitti:

niinpä niin.. lasten henkinen pahoinvointi senkun lisääntyy, mutta äideille on tärkeintä se miltä lapsi ulospäin näyttää. Täysin lapsellisin perustein ollaan valmiita katkomaan lapsilta suhteet isovanhempiin niihin turvallisiin aikuisiin. Millään muulla ei väliä kunhan tukka on hyvin? :(

Olipa osuvasti sanottu gffdsss, olen täysin samaa mieltä. Asiat pitäis panna oikeaan tärkeysjärjestykseen, ja jättää ulkonäköasiat vähemmälle huomiolle. Kun muut asiat on kunnossa, ulkonäköseikat ei myöskään järkytä lapsen itsetuntoa, mitä täällä jotkut tuntuu pelkäävän.

Tärkeämpää on että välit kaikkiin läheisiin ihmisiin pysyvät lämpiminä ja läheisinä

• blim10
        gffdsss kirjoitti:

Tuo anopin tapa leikata toisen perheen lapsen tukka ilman tämän äidin lupaa on lapsen fyysistä ja henkistä hyväksikäyttöä. Siinä on pikkulapsi, joka ei voi sanoa vastaan aikuiselle, anoppi on tälle mummo, luottohenkilö, ja anoppi käyttää tätä luottamusta aivan täysin hyväkseen, todistaakseen oman valtansa, pienen lapsen suhteen. Olo on varmaan tosi ylpeä nyt. On ottanut vallan itselleen, puuttunut sellaiseen asiaan, johon hänellä ei ole mitään valtaa oikeasti puuttua. Anopille ei kuulu toisten lapsien hiukset, ruokavaliot eivätkä muutkaan asiat. Vaikka kuinka kyseessä olisi lapsenlapsi. Lapsen äidin kuuluu huolehtia lapsensa hiustenleikkuusta, siitä, että tämä syö terveellisesti, ja käy koulussa, se ei ole todellakan toisten äitien tehtävä.

Joillekin äideille eivat ne rajat vaan ole selvät, ja siksi toinen perhe sai nyt kärsiä siitä. Surullista, että anoppi ei ole nuorena äitinä saanut tarpeekseen oman lastensa hiustenleikkuusta, vaan pitää jatkaa perinnettä jopa toisessa polvessa. Ehkä tämä on niitä tärkeitä oppeja, jotka miniöiden pitää suoraan kopioida anopeiltaan ja jatkaa tahollaan omien lastensa lapsille?

Miniähän ei saa käyttää omia aivojaan, vaan kaikki anoppien tavat pitää hyväksyä, vaikka miniän lapsi näyttäisi miltä. Anoppi ei tietenkään yhtään ajatellut, että mitäs ne miniän tuntemat muut ihmiset ajattelevat tämän lapsen hiustyylistä, että miten tuokin nuori äiti on lapsensa hiukset taas pilannut?

Onhan tämäkin taas tapa muistuttaa muita anopin olemassaolosta.

• Blond77
        suhteellisuudentajua kirjoitti:

Olipa osuvasti sanottu gffdsss, olen täysin samaa mieltä. Asiat pitäis panna oikeaan tärkeysjärjestykseen, ja jättää ulkonäköasiat vähemmälle huomiolle. Kun muut asiat on kunnossa, ulkonäköseikat ei myöskään järkytä lapsen itsetuntoa, mitä täällä jotkut tuntuu pelkäävän.

Tärkeämpää on että välit kaikkiin läheisiin ihmisiin pysyvät lämpiminä ja läheisinä

No tässä tapauksessa itse käsitän täysin äidin järkytyksen. Eli lämpimien ja läheisten välien raja menee kyllä rikki jos lapsen hiukset leikataan lupaa kysymättä ja lopputuloksesta piittaamatta..

Siis minusta anoppi on mennyt liian pitkälle. Hiukset kasvavat takaisin, mutta miniän luottamus välttämättä ei.

• n35...

sano suoraa anopillesi,että ilman vanhempien suostumusta et tee mitään lapsia koskevia päätöksiä!jos välit huononee niin siitä vaan.kyllä aika palauttaa anopin maan pinnalle takas.vai haluatko olla anoppisi tossun alla seuraavat vuodet?rohkeasti vaan pamautat siis asian sanoa!

• mitä väliä

Mitä helvetinä väliä tuolla nyt on!!! Kasvaahan ne hiukset uudestaan! Miksi ihmeessä rakentaa tuollaisista mitättömistä asioista isoja kriisejä elämään! Aivän käsittämätöntä.

• -Neule-

Olisitko samaa mieltä, jos leikkaaja olisi ollut hoitotäti? tai täysi-ikäinen isosisko tai -veli? Naapurin täti?

• blim10

Kyllä sillä vaan on väliä. Mihin vedät rajat? Kuinka monta vuotta anopin pitäisi saada leikata toisen perheen lapsen tukkaa, 10 vuotta, 15 vuotta? Hiukset kasvavat sentin pari kuukaudessa, ja jos ne on kynitty eri pituiseksi, ja yllä on siistit ja tyylikkäät vaatteet, niin kokonaisvaikutelma ei todellakaan ole kovinkaan mairitteleleva. Ja jos anoppi saa leikata tukan, niin kai saa sitten pukea lapsen mieleisekseen, ja kertoa, mitä pitää harrastaa, ja kenen kanssa kaveerata. Sori, vaan mutta se lapsenlapsi ei ole mikään Nukke.

Anoppi on tahollaan nuorena äitinä vienyt lapsensa parturiin varmaan murrosikäiseksi asti, pitääkö hänen antaa tehdä toisen lapselle se sama seuraavat 20 v? Luulisi, että liki 50-60 v ihminen ei ole kampaajana niitä varmakätisimpiä.

• ja anoppi myös
        blim10 kirjoitti:

Kyllä sillä vaan on väliä. Mihin vedät rajat? Kuinka monta vuotta anopin pitäisi saada leikata toisen perheen lapsen tukkaa, 10 vuotta, 15 vuotta? Hiukset kasvavat sentin pari kuukaudessa, ja jos ne on kynitty eri pituiseksi, ja yllä on siistit ja tyylikkäät vaatteet, niin kokonaisvaikutelma ei todellakaan ole kovinkaan mairitteleleva. Ja jos anoppi saa leikata tukan, niin kai saa sitten pukea lapsen mieleisekseen, ja kertoa, mitä pitää harrastaa, ja kenen kanssa kaveerata. Sori, vaan mutta se lapsenlapsi ei ole mikään Nukke.

Anoppi on tahollaan nuorena äitinä vienyt lapsensa parturiin varmaan murrosikäiseksi asti, pitääkö hänen antaa tehdä toisen lapselle se sama seuraavat 20 v? Luulisi, että liki 50-60 v ihminen ei ole kampaajana niitä varmakätisimpiä.

Ei tulisi mieleenikään mennä leikkaamaan lastenlasten tukkaa. Jos vanhemmat pyytäisivät, käyttäisin kyllä parturissa. Mitä ihmeen vallankäyttöä tuo anopilta on! Muutenkin täytyy tarkalla korvalla kuunnella ja kunnioittaa vanhempien toivomuksia. En menisi esim. vaateostosille ilman , että en tietäisi mitä perhe haluaa. Lapset ovat äidille loppuiän lapsia, mutta se ei saa merkitä sitä, että tajuaa heillä olevan oma perhe, joka on tärkein.
        Itselläni on tälläistä arkikokemusta: tyttären kanssa on tunnettu ikämme, suhde ei kaadu kömmähdyksiin. Miniän ja vävyn kanssa tarvitaan hienotunteisuutta molemmin puolin. Poikaani varon sitomaan. Tiedän että vaimo ja lapsi ovat nyt tärkeimmät ja yleensäkin komppaan perheiden taustalla tarvittaessa. Opin olen saanut elämän kautta. Anoppivainaja oli tosi töksäyttelijä.

• 10+19

kiukkusi enemmän olla peräisin miehesi ja sinun suhteesta.

"Anoppi ehti ensin ja leikkasi tukan yhtä kamalasti, kuin aikanaan poikansa 70-lukulaisessa kuvassa. Yritti tehdä lapsesta samannäköisen.

Sairasta nostalgiankaipuuta lapseni kustannuksella. "

Tuo on varmasti sinun mielipiteesi, ellei anopi sanonut vartavasten niin.
      Mikä mättää? Ei anoppi ole vastuussa poikansa roolista miehenäsi, eikä vastaa siitä ettei hän ole unelmiesi prinssi.
      Anopit kun kasvattavat niiden appien kanssa vain lapset aikuisiksi. Kyllä kasvatus mahdollisuus loppuu kotioven sulkeutumiseen viimeistään. Puolisoiden on kasvettava yhdessä eteenpäin puolisonrooliin ja se on heidän velvollisuutensa.

• 69

Sain kuukauden naurut kirjoituksestasi. (olen kyllä 38,7 asteen kuumeessa ja silloin nauran herkästi)
      Joko olet se kuiviin pumpattu oravannahka tai suklaakuolaa valuva emakko.

Kummastakin syy on anopin.
      Mietin kirjoitustasi ja olen melko varma, että olet tuo kuiviin pumpattu oravanahka.
      Toivottavasti anoppisi on sen verran ymmärtäväinen, että neuvoo poikaansa etsimään parin, joka jakaa ilottelun samalla tasolla. Tuskin tuo kuiviin pumppaaminen on tyydyttävää puolisollekaan. Vanha totuus on, kuiviin pumpatut naiset ovat puhtaasti katkeran ilkeitä, koko elämälle ympärillään. Poika lapset sitten saavat käsiä isänsä synneistä “liiallisesta” seksuaalisuudesta.
      Sääli, jos todella omaat poikalapsia, todennäköisesti he saavat kitkeryydestäsi osansa. Kait saat Jumalallisen siitä tunteen, koska onhan poikalapsi armoillasi osaamattomana puolustautua tai kykenemättä pakenemaan. Lapsi vain luottaa ja uskoo vanhemman rakkauteen.

Suklaa tuo kyllä lisäkiloja, mutta lihavat ovat hyväntuulisia ja elämän myönteisiä, ylipainoiset äidit rakastavat korvikkeita ja lapsiaan uhrautumatta siinä lapsilleen.

• Hyvää päivää

Älä turhia mieti, kun et ole siinä kovinkaan hyvä ;) Muuten nauravat ne hullutkin.... hullunkiilto silmissään.

Mitähän ihmettä on äidin mahdollisilla kiloilla tekemistä tämänkään jutun kanssa? Oletko itse liikalihava ja yrität puolustella suklaanmässytystäsi vai...? Ja miten nyt jumppasit jo parisuhteenkin kuralle? Mielikuvitusta sulla on ainakin. Ja entäs missä kohtaa muuten sanottiin AP:n lapsen olevan poika?

Jos lapsen tukanleikkuu ilman äidin lupaa on sinusta "pelkkää harmitonta iloittelua", olet jollainlailla vajaa ihminen. Enkä ole ainoa niin tässä ketjussa ajatteleva.

Voi lapsiparkoja, jos olet äiti.

• miniä myös...

Olisi se kuka tahansa joka alkaisi omien lapsieni hiuksia leikkaamaan ilman lupaa
      niin kyllä suuttuisin, KYSE EI NYT TAIDA OLLA PELKÄSTÄÄN ETTÄ ANOPPI SITÄ JA TÄTÄ.
      Itse kun olin ala-asteikäinen tai nuorempi muistan kuinka suorastaan potutti jos
      oma äitini oli leikannut hiukseni liian lyhyiksi tai tyhmiksi..
      Sitten kun lapsi osaa ilmaista mielipiteensä (joka on järkevä)
      on sitä kuunneltava.
      Tässä tilanteessa lapsi oli liian nuori ettei varmasti itse osannut ilmaista,
      mutta äiti osasi kertoa oman mielipiteensä, mikä on oikein.
      Vanhemmat on vanhempia ja isovanhemmat isovanhempia.

• Sakset

Johan tuosta on aikaa. Varmaan ovat taas kasvaneet. Varo anoppia!

• me23

Mun anoppi "tasaa" mun 2v tytön tukkaa. Vielä ei mitään katastrofia ole tapahtunut. Ei koskaan kerro, että näin tekee. Mies väittää ettei huomaa. Mun puolesta saisi luvan kanssa tasata, mutta pelkään niitä yllätyksiä..

• 5+2

leikkasi aina omien lapsiensa hiukset 5 ja nyt leikkaa meidän lasten hiukset 3 säästämme melkolailla ja lapset antavat mummun leikata hiukset ihan pelkäämättä.

Mallista olemme neuvotelleet, lapsilla on meidän suvun hiusraja, joka otsalta sivuissa korkealla.

Itse olen aina kärsinyt ohuista otsa hiuksista.

Kun mummu on leikanut kaikkien hiukset, tarkastelemme hiuksia ja yritämme tunnistaa kunkin omat, vain kuopuksen hiukset erottaa ovat niin vaaleat.
        Sitten on mehu tarjoilu pullaa ja jotain muuta. Hiusten leikkuu on kiva asia ja sitä odotetaan.

• Blond77
        5+2 kirjoitti:

leikkasi aina omien lapsiensa hiukset 5 ja nyt leikkaa meidän lasten hiukset 3 säästämme melkolailla ja lapset antavat mummun leikata hiukset ihan pelkäämättä.

Mallista olemme neuvotelleet, lapsilla on meidän suvun hiusraja, joka otsalta sivuissa korkealla.

Itse olen aina kärsinyt ohuista otsa hiuksista.

Kun mummu on leikanut kaikkien hiukset, tarkastelemme hiuksia ja yritämme tunnistaa kunkin omat, vain kuopuksen hiukset erottaa ovat niin vaaleat.
        Sitten on mehu tarjoilu pullaa ja jotain muuta. Hiusten leikkuu on kiva asia ja sitä odotetaan.

Koska mummun kanssa on näin sovittu ja osaa neuvotella mallistakin. Ajatteles jos lupaa kysymättä leikkkaisi miten sattuu. Yksi pääskyhän ei tee kesää, mutta-mutta. Ellei osaa leikata malleja, ei kannata pahoittaa lapsen ja äidin mieltä moisella, lupaa kysymättä kuitenkaan..

• 7+18
        Blond77 kirjoitti:

Koska mummun kanssa on näin sovittu ja osaa neuvotella mallistakin. Ajatteles jos lupaa kysymättä leikkkaisi miten sattuu. Yksi pääskyhän ei tee kesää, mutta-mutta. Ellei osaa leikata malleja, ei kannata pahoittaa lapsen ja äidin mieltä moisella, lupaa kysymättä kuitenkaan..

ehkä anoppi oli tökerö, mutta onhan tuo alkuperäisen "pulma" vielä tökörömpää.

Keskusteluilla keskenää asiat hoidetaan, eikä huutelemalla ympäri kyliä.

Pidän käteni kyynärpäitä myöten ristissä siitä Onnesta etten omaa "ongelma" perhettä.

Vaikka "nuori" miniä harjoittelee miniänä oloa, kuten myös anoppi omaa rooliaan, kumpikin on aikuisia ihmisiä. Eiköhän tuo kiukku johdu miniän suhteesta miehensä epätyydytäväsuhde?

Ryhtiä, joskus puolison vaihto olisi kohdallaan.

• 3+118
        Blond77 kirjoitti:

Joopa joo kyllä 2vuotias pahoittaa mielnsä kun äiti niin orkanisoi.

Lapsi parka no ei varmasti ainoa manipulointi ympäristöön nähden.

• taisit leikata...
        3+118 kirjoitti:

Joopa joo kyllä 2vuotias pahoittaa mielnsä kun äiti niin orkanisoi.

Lapsi parka no ei varmasti ainoa manipulointi ympäristöön nähden.

Kyllähän lapsi on parka siinä suhteessa, jos muut (myös lapset) nauravat hänen rumalle tukalleen :(

Ja mitenkä puolensa pitävä äiti olisi manipuloiva? Ei nyt ihan auennut.

• Blond77
        taisit leikata... kirjoitti:

Kyllähän lapsi on parka siinä suhteessa, jos muut (myös lapset) nauravat hänen rumalle tukalleen :(

Ja mitenkä puolensa pitävä äiti olisi manipuloiva? Ei nyt ihan auennut.

.. mielipiteet voivat olla mitä tahansa tästkin asiasta. Kunhan nyt ilmaisin oman kantani josta saa olla mitä mieltä tahtoo. Minusta anopilla ei ole mitään oikeutta leikellä lapsenlapsen hiuksia lupaa kysymättä. Myöskin tekisi anopille gutaa saada uusi look kaljupäänä- tuulettuu mummon vintti ;)

• Kysymys isälle
        Blond77 kirjoitti:

.. mielipiteet voivat olla mitä tahansa tästkin asiasta. Kunhan nyt ilmaisin oman kantani josta saa olla mitä mieltä tahtoo. Minusta anopilla ei ole mitään oikeutta leikellä lapsenlapsen hiuksia lupaa kysymättä. Myöskin tekisi anopille gutaa saada uusi look kaljupäänä- tuulettuu mummon vintti ;)

Kuka kysyi isän mielipidettä?

Löytyykö lapselta isää?

• anopit on pahin

pojalleen irokeesin toisinpäin.eli korvasta korvaan, ja geelillä pystyyn.
      Sitten sanoisin että no onneksi ei ole mitään kuvauksia.

• m,

Meillä kävi eilen noin, äitini leikkasi tyttöni hiukset koska kihara tukka oli kuulemma epäsiisti. Pilkatkaa vaan, mutta mä itkin kun näin 2 v tyttöni. Rakastin niitä kiharoita :`(

• Rakas (?) Anoppi
        m, kirjoitti:

Meillä kävi eilen noin, äitini leikkasi tyttöni hiukset koska kihara tukka oli kuulemma epäsiisti. Pilkatkaa vaan, mutta mä itkin kun näin 2 v tyttöni. Rakastin niitä kiharoita :`(

Saanko mahdollisesti käyttää tekstiäsi syksyllä julkaistavassa "Rakas (?) Anoppi" kirjassa? Tosin joudut luovuttamaan Katja Salolle kaikki oikeudet oheisen tekstin käyttöön ja julkaisemiseen. Tämä kommentti saattaisi sopia loistavasti "Ihanne anoppi" lukuun :-)
        Kirjalta löytyy omat FB Anoppi- sivut :-)

• Anonyymi

Ihmistä saa lyödä hiusten leikkuun jälkeen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe