Poimin tämän hellaripalstalta:
Uskovaisten itsemurhia on tutkittu. Tutkimus vuodelta 1987 osoitti, että uskovaisten itsemurhariski on huomattavasti suurempi kuin väestöllä keskimäärin.
Tutkimus on tehty tutkimalla kaikki käytettävissä olleet tilastolliset faktat, sekä se, mihin tilastot perustuivat. Tutkimusaineisto perustui toiseen, kansainvälisesti ainutlaatuiseen tutkimukseen, missä tutkittiin kaikki Suomessa vuonna 1987 tehdyt itsemurhat.
Tulos: Uskonnollisuus lisää riskiä itsemurhaan, sillä uskonnon aiheuttama psyykkinen stressi on suuri ja psykiatrisen diagnoosin saaneiden joukossa uskovaisten diagnoosit olivat muihin verrannollisiin ryhmiin verrattuna vakavampia mm. depressio ja psykoosi.
Uskonnollisella ihmisellä tarkoitetaan tutkimuksessa ihmistä, joka osallistuu aktiivisesti uskonnollisten yhteisöjen toimintaan, tai muulla tavalla osoitettu itsemurhan tehneen uskonnollisuus, esim. haastattelemalla omaisia ja lääkäreitä, sekä tutkimalla potilaskertomuksia yms.
Tutkimus osoitti, että itsemurhan tehneistä 18% olivat uskovaisia, mikä ylittää väestönkeskiarvon tilastollisesti merkittävästi.
Uskovaisten keskimäärin pienempää kynnystä hakeutua hoitoon ei pidetty selittävänä tekijänä, sillä tutkimuksen mukaan uskonnollisuutta voi leimata myös hoidonvastaisuus (lähde: potilas- ja omaiskertomukset).
Tutkimuksen mukaan uskovaisten naisten itsemurhien osuus verrattuna väestössä keskimäärin tapahtuneisiin itsemurhiin oli huomattavan korkea. Tämä on osittain selitettävissä naisten suuremmalla määrällä miehiin verrattuna uskonnolliseen toimintaan osallistumisella.
Tulokseen vaikuttava seikka on myös se, että osa mielenterveydeltään järkkyneistä ihmisistä hakevat apua myös uskonnoista. Tutkimuksessa on eroteltu ihmiset, joiden uskonnollisuus oli herännyt ennen itsemurhaa. Ko. tapauksia oli arviolta 1/3 tutkituista. Useilla ko. ryhmässä olleista oli aikaisemminkin ollut uskonnollista aktiivisuutta, mutta kiinnostus oli vähentynyt.
Itsemurhaan päätyneet uskovaiset olivat jäähyväiskirjeissään käsitelleet kohtaloaan kuolemansa jälkeen, ja uskoivat yleensä pääsevänsä paratiisiin.
Itsemurhatavat poikkesivat verrannollisissa ryhmissä myös toisistaan: Uskovaisen itsemurha on yleensä vähemmän väkivaltainen, mutta miehet päätyivät tekemään itsemurhan yleensä ampumalla.
Itsemurhan tehneistä 12% (otos, 1397 henkilöä, kaikki 1987 vuoden itsemurhat) oli pitkäaikainen uskonnollinen tausta: 6 % uskonnollisuus oli herännyt tai aktivoitunut uudestaan itsemurhaa edeltävänä aikana. Luku on merkittävä verrattuna väestöön keskimäärin, lähes viidenneksellä itsemurhan tehneistä oli uskonnollinen tausta. Yleisimpiä itsemurhat olivat vapaissa suunnissa, kirkon herätysliikkeissä.
Kirkon teettämä tutkimus tuli johtopäätökseen, että uskonnollisuudella ja itsemurhilla on selvä yhteys, sillä erot olivat liian suuria tilastovirheiksi.
Uskonnollisuus ja itsemurhat
27
570
Vastaukset
Kyseessä on vakava asia ja tilastojen takana on paljon ihmisten tuskaa ja kärsimystä.
Kuitenkin en voi olla puuttumatta huvittavaan seikkaan, joka tekstistä löytyy. Ymmärrän kyllä, että lausetta ei ole tarkoitettu otettavan aivan pilkulleen siten kuin se on kirjoitettu.
>>Tutkimuksessa on eroteltu ihmiset, joiden uskonnollisuus oli herännyt ennen itsemurhaa.Oliko siellä hellaripalstalla lähdeviite?
- kuka kiittää jeesust
miettinyt itsemurhaa. Olen kasvanut uskovassa kodissa, jossa Jumala meni lapsien tarpeiden ylitse. Lapsena elin Jeesuksen II tulemisen pelossa, murrosiässä jouduin salaamaan seurustelut, kaljan ja tupakan kokeilut. Nuorena aikuisen jouduin salaamaan seksuaalisen suuntautumiseni.
Sitten alkoivat paniikkikohtaukset, joita yritin piilotella. (niille ei silloin ollut vielä nimeä) en tiennyt mikä minua vaivasi. Kotona jouduin olemaan hiljaa ja kuuntelemaan "kuinka hyvä jeesus on, hän voi sinutkin pelastaa..."
Pelkokerroin kasvoi, jouduin turvautumaan lääkäreihin ja psykiatreihin jotta olisin selvinnyt lukiosta ja sitten myöhemmin muusta koulutuksesta. Nämä kaikki selvitin bentsojen avulla. Nyt ole ollut jo parikymmentä vuotta lääkeriippuvainen...
Joten mitä hyvää jeesus vanhemmat on saanut elämässäni aikaiseksi? Pieneltä paikkakunnalta lähdin heti, kun siihen tuli tilaisuus. Mistään vaikeuksista ei voinut kertoa jeesus-usko-vanhemmilleni, kaikki piti salata.Tarinasi sai karvat pystyyn. Mitä tarkoitat lääkeriippuvaisuudella? Unitabletteja? Oletko nykyään ollut psykiatriin yhteydessä? Miten tänä päivänä suhtaudut uskoon/uskovaisiin, entä vanhempiisi? Entä miten sinulla menee nyt? Koita jaksaa, kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu. Voimia sinulle. Nostan hattua että olet jaksanut (tosin lääkkeiden avulla) mutta silti, opiskella ja saada perusasiat kuntoon. Äläkä koskaan enää mieti itsemurhaa, elämä on liian kaunis ja lyhyt ihan oikeasti lopetettavaksi kesken. Yritä nauttia jokaisesta pienestäkin ilon aiheesta joka päivä.
- kukakiittääjeesusta
missxcessive kirjoitti:
Tarinasi sai karvat pystyyn. Mitä tarkoitat lääkeriippuvaisuudella? Unitabletteja? Oletko nykyään ollut psykiatriin yhteydessä? Miten tänä päivänä suhtaudut uskoon/uskovaisiin, entä vanhempiisi? Entä miten sinulla menee nyt? Koita jaksaa, kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu. Voimia sinulle. Nostan hattua että olet jaksanut (tosin lääkkeiden avulla) mutta silti, opiskella ja saada perusasiat kuntoon. Äläkä koskaan enää mieti itsemurhaa, elämä on liian kaunis ja lyhyt ihan oikeasti lopetettavaksi kesken. Yritä nauttia jokaisesta pienestäkin ilon aiheesta joka päivä.
sitä, että on koukussa lääkkeisiin (masennus bentsot) sekä psyykkisesti että fyysisesti ja niistä ei itsekseen eroon pääse toleranssi on jo niin korkea. Käyn säännöllisesti uusimassa lääkkeeni psykiatrilla nyt on jo kohta 20-vuotta täynnä. Mutta kiitos lääkityksen, olen saanut elää normaalia elämää lääkkeitten avulla.
Vanhempien kanssa välit ovat tasaantuneet, heilläkin on jo ikää ja jeesus-käännytys on jäänyt vähemmälle. Ymmärrän nyt aikuisena kuinka jeesuksen toinen tuleminen sai minut lapsena aivan shokkiin ja pelokkaaksi, pelkäsin sitä toista tulemista, helvettiä ja kiirastulta.
Nyt ja jo kauan aikaa on mennyt ihan hyvin, olen töissä, elän parisuhteessa ja ystäviä ja kavereita on.
Uskoon ja uskovaisiin suhtaudun välinpitämättömästi ja ihmettelen kuinka joku voi uskoa sellaiseen asiaan, että siirtää sen asian lapsilleen niin, että lapsi pelkää jos ei konkreettisesti vanhempiaan niin irrationaalisesti
tiettyjä tilanteita vanhempien kanssa tai muissa paikoissa.
Joskus tai aika useinkin mietityttää kuinka kauan psyyke kestää noita lääkkeitä. Jos niitä vähentää tai yrittää jättää pois, niin todennäköisesti elämä pitäisi opetella uudestaan ja se onnistuu vain sairaalassa vieroituksessa. Itsemurha - ajatuksen astuvat kuvaan silloin tällöin, kun ajattelee mennyttä elämää ja kaikkea sitä mitä on pitänyt salata vanhemmiltaan ja edelleenkin salaan. En halua edelleenkään pahoittaa heidän mieltään. vaikka he ovat pahoittaneet mun mieleni tuhansia kertoja.
No, tulipa tässä kerrottua oma tarina siitä, mitä uskovan kodin lapsi saattaa voida kokea. Eli kaikki se mikä ei heidän arvomaailmaan sovi täytyy salata. - .....
kukakiittääjeesusta kirjoitti:
sitä, että on koukussa lääkkeisiin (masennus bentsot) sekä psyykkisesti että fyysisesti ja niistä ei itsekseen eroon pääse toleranssi on jo niin korkea. Käyn säännöllisesti uusimassa lääkkeeni psykiatrilla nyt on jo kohta 20-vuotta täynnä. Mutta kiitos lääkityksen, olen saanut elää normaalia elämää lääkkeitten avulla.
Vanhempien kanssa välit ovat tasaantuneet, heilläkin on jo ikää ja jeesus-käännytys on jäänyt vähemmälle. Ymmärrän nyt aikuisena kuinka jeesuksen toinen tuleminen sai minut lapsena aivan shokkiin ja pelokkaaksi, pelkäsin sitä toista tulemista, helvettiä ja kiirastulta.
Nyt ja jo kauan aikaa on mennyt ihan hyvin, olen töissä, elän parisuhteessa ja ystäviä ja kavereita on.
Uskoon ja uskovaisiin suhtaudun välinpitämättömästi ja ihmettelen kuinka joku voi uskoa sellaiseen asiaan, että siirtää sen asian lapsilleen niin, että lapsi pelkää jos ei konkreettisesti vanhempiaan niin irrationaalisesti
Joskus tai aika useinkin mietityttää kuinka kauan psyyke kestää noita lääkkeitä. Jos niitä vähentää tai yrittää jättää pois, niin todennäköisesti elämä pitäisi opetella uudestaan ja se onnistuu vain sairaalassa vieroituksessa. Itsemurha - ajatuksen astuvat kuvaan silloin tällöin, kun ajattelee mennyttä elämää ja kaikkea sitä mitä on pitänyt salata vanhemmiltaan ja edelleenkin salaan. En halua edelleenkään pahoittaa heidän mieltään. vaikka he ovat pahoittaneet mun mieleni tuhansia kertoja.
No, tulipa tässä kerrottua oma tarina siitä, mitä uskovan kodin lapsi saattaa voida kokea. Eli kaikki se mikä ei heidän arvomaailmaan sovi täytyy salata.koska en osaa ajatella itseäni asemaasi. Mutta pahalta tuntuu se, mitä olet joutunut kokemaan.
"En halua edelleenkään pahoittaa heidän mieltään. vaikka he ovat pahoittaneet mun mieleni tuhansia kertoja."
Tuota jäin miettimään. Miksi et raivoa ja sano mitä mieltä olet heidän henkisestä väkivallastaan? Ei minulla ole oikeutta sanoa tuollaista, mutta tuli vaan mieleen, että onko sinuun jotenkin iskostettu syyllisyys niin syvälle, että alistut ja olet "kiltti", koska niin kuuluu tehdä. Viha on ihan oikeutettu tunne ja sen saa myös näyttää, jos siltä tuntuu. Ei ihme että Suomessa on niin paljon ahdistuneita ihmisiä, kun ei saa tunteitaan näyttää. - kj
..... kirjoitti:
koska en osaa ajatella itseäni asemaasi. Mutta pahalta tuntuu se, mitä olet joutunut kokemaan.
"En halua edelleenkään pahoittaa heidän mieltään. vaikka he ovat pahoittaneet mun mieleni tuhansia kertoja."
Tuota jäin miettimään. Miksi et raivoa ja sano mitä mieltä olet heidän henkisestä väkivallastaan? Ei minulla ole oikeutta sanoa tuollaista, mutta tuli vaan mieleen, että onko sinuun jotenkin iskostettu syyllisyys niin syvälle, että alistut ja olet "kiltti", koska niin kuuluu tehdä. Viha on ihan oikeutettu tunne ja sen saa myös näyttää, jos siltä tuntuu. Ei ihme että Suomessa on niin paljon ahdistuneita ihmisiä, kun ei saa tunteitaan näyttää."Tutkimus osoitti, että itsemurhan tehneistä 18% olivat uskovaisia"
Ja Suomessa 79% ihmisistä kuuluu kirkkoon
Eli itsemurhan tehneistä ateisteja oli 82% - .....
kj kirjoitti:
"Tutkimus osoitti, että itsemurhan tehneistä 18% olivat uskovaisia"
Eli itsemurhan tehneistä ateisteja oli 82%Mitä tuo tutkimus tähän asiaan kuuluu? Mistä tutkimuksesta muuten puhut?
kj kirjoitti:
"Tutkimus osoitti, että itsemurhan tehneistä 18% olivat uskovaisia"
Eli itsemurhan tehneistä ateisteja oli 82%"Eli itsemurhan tehneistä ateisteja oli 82%"
Ei tuokaan pidä paikkaansa. Aloittajan lainauksen kirjoittaja ei vain ole mitä ilmeisemmin ymmärtänyt koko tutkimuksesta hölkäsenpöläystä. Missään ei ole kerrottu, mitkä ovat olleet valintakriteerit otokselle ja mitä parametrejä tutkimuksessa haluttiin ottaa esille.
Koko kirjoitus on mitä ilmeisemmin pelkkää huuhaata sellaisen kynästä, joka ei ole asiaa ollenkaan ymmärtänyt.- minkäs sille voi
Olen jo itsekkin kasvattanut jäkikasvua, ja olen uskovainen. En ole palotellut Jeesuksella, ja minulle ollaan tietääkseni avoimia kaikenlaisista asioista, eikä niitä tarvitse salailla. Olen pahoillani että sinun vanhempasi ovat sellaisia tiukkapipoja, mutta ihmiset ovat erilaisia, ei ole kahta samanlaista uskovaistakaan!
- eihän sille mitään
kukakiittääjeesusta kirjoitti:
No, tulipa tässä kerrottua oma tarina siitä, mitä uskovan kodin lapsi saattaa voida kokea. Eli kaikki se mikä ei heidän arvomaailmaan sovi täytyy salata.Sinulla niitä oli siis kaksi kappaletta, ja uskovaisia, olitteko jehovia? Kaikki vanhemmat ovat erilaisia, jotkut ovat tiukkapipoja opiskelun suhteen, omasi ilmeisesti uskonasioiden suhteen, olen kuullut että sellaisiakin on olemassa.
- kukakiittääjeesusta
..... kirjoitti:
koska en osaa ajatella itseäni asemaasi. Mutta pahalta tuntuu se, mitä olet joutunut kokemaan.
Tuota jäin miettimään. Miksi et raivoa ja sano mitä mieltä olet heidän henkisestä väkivallastaan? Ei minulla ole oikeutta sanoa tuollaista, mutta tuli vaan mieleen, että onko sinuun jotenkin iskostettu syyllisyys niin syvälle, että alistut ja olet "kiltti", koska niin kuuluu tehdä. Viha on ihan oikeutettu tunne ja sen saa myös näyttää, jos siltä tuntuu. Ei ihme että Suomessa on niin paljon ahdistuneita ihmisiä, kun ei saa tunteitaan näyttää.juuri noin >>>>että onko sinuun jotenkin iskostettu syyllisyys niin syvälle, että alistut ja olet "kiltti", koska niin kuuluu tehdä.
- kukakiittääjeesusta
ertert kirjoitti:
"Eli itsemurhan tehneistä ateisteja oli 82%"
Ei tuokaan pidä paikkaansa. Aloittajan lainauksen kirjoittaja ei vain ole mitä ilmeisemmin ymmärtänyt koko tutkimuksesta hölkäsenpöläystä. Missään ei ole kerrottu, mitkä ovat olleet valintakriteerit otokselle ja mitä parametrejä tutkimuksessa haluttiin ottaa esille.
Koko kirjoitus on mitä ilmeisemmin pelkkää huuhaata sellaisen kynästä, joka ei ole asiaa ollenkaan ymmärtänyt.huuhaata tai ei, niin todellisuus puhuu toista. Ainakin suhteelliseen suuri osa uskovista tai jälkeläisistä ovat jollaintavoin järkkyneitä tunne-elämältään, jos lapset eivät ole tulleet samaan uskoon kuin vanhemmat niin syyllisyys on raskasta kantaa.
Järkkynyt tunne-elämä vie usein myös itsemurhiin tai ainakin niillä fantasioidaan. - kukakiittääjeesusta
eihän sille mitään kirjoitti:
Sinulla niitä oli siis kaksi kappaletta, ja uskovaisia, olitteko jehovia? Kaikki vanhemmat ovat erilaisia, jotkut ovat tiukkapipoja opiskelun suhteen, omasi ilmeisesti uskonasioiden suhteen, olen kuullut että sellaisiakin on olemassa.
syyllistämistaidon osaavat, "jos olisit uskossa sinunkin elämääsi kantaisi siunaus..."
Niin mikä siunaus, kysyn aina itseltäni. Vastaan itselleni ' minullahan menee paremmin mitä harvemmin näen ja kuule teitä...' - kkakiittääjeesusta
minkäs sille voi kirjoitti:
Olen jo itsekkin kasvattanut jäkikasvua, ja olen uskovainen. En ole palotellut Jeesuksella, ja minulle ollaan tietääkseni avoimia kaikenlaisista asioista, eikä niitä tarvitse salailla. Olen pahoillani että sinun vanhempasi ovat sellaisia tiukkapipoja, mutta ihmiset ovat erilaisia, ei ole kahta samanlaista uskovaistakaan!
anonyyminä. Elämänihän on ollut valhetta koko ajan so. vanhemmat ei tiedä lääkekoukustani eikä minkälaisessa suhteessa asun.
Kyllä uskovia on kaikenlaisia ja niilläkin on omat vaikeudet, mutta pitäisihän heidän vanhempina käsittää että lapsen arkiset murheet ja huolet kuuluvat vanhemmille eivätkä Jumalalle.
Aina puhutaan tuosta vanhemmuudesta ja vedotaan kristillisiin arvoihin, mutta mitä ne oikeasti tarkoittavat? Minusta vanhemmuus on sellaista, että ollaan konkreettisesti läsnä lapsen jotta lapsi voi hakea turvaa vanhemmistaan ja kertoa heille huolet. Minä kerroin ahdistukseni seinätapetille ja nielin kyyneleet. kukakiittääjeesusta kirjoitti:
huuhaata tai ei, niin todellisuus puhuu toista. Ainakin suhteelliseen suuri osa uskovista tai jälkeläisistä ovat jollaintavoin järkkyneitä tunne-elämältään, jos lapset eivät ole tulleet samaan uskoon kuin vanhemmat niin syyllisyys on raskasta kantaa.
Järkkynyt tunne-elämä vie usein myös itsemurhiin tai ainakin niillä fantasioidaan.Tilastotieto on tilastotietoa ja omat luulot todellisuudesta ovat luuloja.
Ymmärrän toki, että tunne-elämän ongelmat voivat johtaa itsemurhiin, mutta ei se välttämättä tarkoita, että uskovien, jos kaikki uskovat lasketaan, itsemurhariski olisi isompi. Selvästikään tilasto ei edes vastaa siihen kysymykseen, joten sillä perusteella väittämä on huuhaata. Kiikkustuolipsykologin leikkiminen ei ole mikään peruste. Yhtä hyvin voisi väittää, että ateistit itsemurhariski on suurempi, koska ateistit eivät pelkää kuolemanjälkeistä rangaistusta itsemurhasta tai jotain muuta vastaavaa soopaa.- kukakiittääjeesusta
ertert kirjoitti:
Tilastotieto on tilastotietoa ja omat luulot todellisuudesta ovat luuloja.
Ymmärrän toki, että tunne-elämän ongelmat voivat johtaa itsemurhiin, mutta ei se välttämättä tarkoita, että uskovien, jos kaikki uskovat lasketaan, itsemurhariski olisi isompi. Selvästikään tilasto ei edes vastaa siihen kysymykseen, joten sillä perusteella väittämä on huuhaata. Kiikkustuolipsykologin leikkiminen ei ole mikään peruste. Yhtä hyvin voisi väittää, että ateistit itsemurhariski on suurempi, koska ateistit eivät pelkää kuolemanjälkeistä rangaistusta itsemurhasta tai jotain muuta vastaavaa soopaa.tulevat, jos pysytään jeesus-usko-pelko-kysymyksessä pidättäytyen lapsuudessa saaduissa turvattomuuden tunteissa.
En kommentoi nyt muuta vanhemmuutta kuin vanhempien jeesus-uskoa, kun se menee lapsen edun edelle. - kkkkmmmmkkkk
samanlaista oli minulla,mutta aikuisena Jumalalle huokaistuani paranin hetkessä paniikkihäiriöstä,koin suurta turvallisuutta siinä hetkessä olin kuin jonkun ympäröimä ja tietoisuuteeni tuli vahva tunne siitä että olen turvassa eikä ole mitään vaaraa, sen jälkeen kauhu ei ole päässyt minuun vaan olen jotenkin turvassa eikä se minuun pääse, siitä on nyt n. 3 vuotta. Vaikka me havoitumme uskovassakin kodissa niin ei Jumala sitä ole tarkoittanut, vaan Hän voi parantaa ihmisten aikaansaamat traumat,uskovaisetkin ovat vain epätäydellisiä ihmisiä vaikka luulemme heidän olevan jotakin enemmän, eivät ole.Vain Jumala on kaikki mitä tarvitsemme.
- omaa tekstiäsi
Ja sitten "poimit" oma tekemän kirjoituksesi sieltä? Eihän tuossa löyhäpäisessä tekstissä ole mitään järkeä!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi694620Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1004068- 553629
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul382891Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!272639Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa612572- 512501
- 391957
- 471928
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2521776