pakanakansoihin kuuluville 10 käskyä ennen uuden liiton syntymistä? Minkälaisia raamatullisia selityksiä teillä on tähän kysymykseeni?
Antoiko Jumala
65
726
Vastaukset
Pakanoilla oli kullakin kansalla omat lakinsa. Pakanaseurakunnissa riitti keskinäisen rakkauden, ja huolenpidon toinen toisistaan, noudattaminen ilman Israelille annettua lakia. Jotkut juutalaiskristilliset ryhmät tosin yrittivät ajaa läpi käsitystään, että pakanoiden tuli ensin kääntyä noudattanaan juutalaisia lakisäännöksiä ennenkuin he voivat tulla kristityiksi mutta apostoli Paavali pisti näiltä tiukasti "luun kurkkuun, mikä käy Galatalaiskirjeestä hyvin ilmi.
- ex-hirvas
ilmoitetaan, 10 käskyä annettiin israelilaisille. Jumalahan teki liiton heidän kanssaan, muttei minkään muun kansan kanssa. Millaisia jumalia siihen aikaan pakanat palvoivat, koska heillä ei ollut tietoa Israelin Jumalasta? Kummallista on se, että jotkut vielä vaativat noudatettavaksi sellaista lakia, joka annettiin vain tietylle kansalle laiksi?
- 234234234
ei ole juutalainen lakikokoelma. Se on Jumalan ikuinen, pyhä perustuslaki, joka sitoo kaikkia ihmisiä kaikkialla riippumatta siitä hyväksyvätkö he sitä vai eivät.
- ex- hirvas
234234234 kirjoitti:
ei ole juutalainen lakikokoelma. Se on Jumalan ikuinen, pyhä perustuslaki, joka sitoo kaikkia ihmisiä kaikkialla riippumatta siitä hyväksyvätkö he sitä vai eivät.
se on juuri israelilaisia varten annettu lakikokoelma, kuten sen Raamattu todistaa. Siitä ei lienee erimielisyyttä, koska sen voi jokainen lukea Raamatusta.
Vasta uuden liiton myötä tulivat pakanakansat tietoiseksi Jumalan pelastussuunnitelmasta, joka julistettiin evankeliumin muodossa kaikille kansoille. Israelilaisilla ei ole enää mitään etuoikeutta muihin nähden, koska vain usko puhtaaseen Jumalan sanaan pelastaa. Vanhan liiton aikaiset lait ja käskyt eivät sido enää ketään, koska ihminen pelastuu vain uskonsa kautta. Siis lakia noudattamalla ei pelastu enää kukaan, ja siksipä se vanhentuneena päättyi uuden liiton astuessa voimaan. - benedi
ex-hirvas kirjoitti:
ilmoitetaan, 10 käskyä annettiin israelilaisille. Jumalahan teki liiton heidän kanssaan, muttei minkään muun kansan kanssa. Millaisia jumalia siihen aikaan pakanat palvoivat, koska heillä ei ollut tietoa Israelin Jumalasta? Kummallista on se, että jotkut vielä vaativat noudatettavaksi sellaista lakia, joka annettiin vain tietylle kansalle laiksi?
Jumalan 10-käskyä löytyvät jo ennen Siinaita Raamatussa, aina Aadamin ajoista lähtien!
Haasta vain minut areenalle, en kehtaa nyt kirjoitella ilman haastetta! - AVK
234234234 kirjoitti:
Mooses oli nimenomaan juutalainen, eikä Raamattu kerro kymmentä käskyä muuten kuin Mooseksen kautta annettuna.
Paavalikin viittaa samaan ; 12. Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
13. sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
14. kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva
Jos laki olisi ollut ennen Moosestakin, ei Paavali olisi noin kirjoittanut.
Adventismin opit vievät Raamatun Sanasta oppimisen mahdollisuuden pois, sillä heidän tulkintansa ei salli ihmisille oikeaa tietoa .
Osoitat viestilläsi kieroonkasvatettua lahkouskollisuutta. - rumarellu21
234234234 kirjoitti:
Mene sinne hiekkalaatikolle leikkimään ja kinastelemaan saman ymmärryksen omaavien kanssa, mutta odota että ensiksi kevät tulee ja lumet sulaa hiekkalaatikolta. 234234234. tyhjänpäiväinen, periaatteestako pitää vain vänkätä, kun ei ole muutakaan tietoo asiasta.
- anne-elisa
rumarellu21 kirjoitti:
Mene sinne hiekkalaatikolle leikkimään ja kinastelemaan saman ymmärryksen omaavien kanssa, mutta odota että ensiksi kevät tulee ja lumet sulaa hiekkalaatikolta. 234234234. tyhjänpäiväinen, periaatteestako pitää vain vänkätä, kun ei ole muutakaan tietoo asiasta.
Hyvä neuvo, mutta sinulla oli väärä osoitekin!
Teillehän siellä omassa hiekkalaatikossa pysyminen tekisi nannaa.
Ja sopisi parhaiten muillekin! - LÄHIMÄISESI
ex- hirvas kirjoitti:
se on juuri israelilaisia varten annettu lakikokoelma, kuten sen Raamattu todistaa. Siitä ei lienee erimielisyyttä, koska sen voi jokainen lukea Raamatusta.
Vasta uuden liiton myötä tulivat pakanakansat tietoiseksi Jumalan pelastussuunnitelmasta, joka julistettiin evankeliumin muodossa kaikille kansoille. Israelilaisilla ei ole enää mitään etuoikeutta muihin nähden, koska vain usko puhtaaseen Jumalan sanaan pelastaa. Vanhan liiton aikaiset lait ja käskyt eivät sido enää ketään, koska ihminen pelastuu vain uskonsa kautta. Siis lakia noudattamalla ei pelastu enää kukaan, ja siksipä se vanhentuneena päättyi uuden liiton astuessa voimaan.annettu ohjeiksi IHMISELLE! Ei se tarkoita sitä, ettei muiden ihmisten, kuin ainoastaan Israelilaisten tarvitse vaeltaa rehellisesti, rakkaudellisesti ja nuhteettomasti, vaikka Jumala kehoittikin juuri heitä muistuttuttamaan käskyjensä pitämisestä! Jumalan oikudenmukaise kehoitukset koskevat JOKAISTA IHMISTÄ! Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, että ketkä ovat heidän lähimäisiään, joita tulee rakastaa, niin Jeesus vastasi heille ja sanoi:"Jokainen ihminen!" Siis Jumalalan rakkauteen perustuvat käskyt koskevat JOKAISTA IMISTÄ!
- jor.tikka
anne-elisa kirjoitti:
Hyvä neuvo, mutta sinulla oli väärä osoitekin!
Teillehän siellä omassa hiekkalaatikossa pysyminen tekisi nannaa.
Ja sopisi parhaiten muillekin!tosiaanki gutaa ja nannaa, jos sä vain saisit paxua jortikkaa villaseen läpees
- Vain 10 käskyä
Kiinnostava tuore keskustelu kymmenistä käskyistä ..
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8794263/thread - e333
veljensä Aabelin niin silloin ei ollut viellä juutalaisiakaan, mutta Älä tapa käsky oli jo voimassa elikä kymmenen käskyn laki, joihin Älä tapa käsky kuuluu, koska Kain sain rangaistuksen veljensä taposta, jos ei oli ollut käskyä voimassa niin ei olis tietty syntiäkään, sillä missä ei ole lakia niin siellä ei ole rikkomustakaan.
Toinen on Jes.56: 6,7. Jossa Jumala sanoo: Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastakseen Herran nimeä, ja ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin,
(siis neljäs käsky) eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani.
7) ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.ollut olemassa enne juutalaisten Tooraakin ja siinä oleviä kymmeniä käskyjäjäkin. Esimerkiksi ns. Hammurabin laki on verrattomasti juutalaista lakia vanhempi. Ei vät myyttiset kertomukset Paratiisista tai Kainista ja Abelista todista yhtään mitään mikäli halutaan pitäytyä tosiasioiden piirissä. Uskomukset, myös uskonnolliset uskomukset, ovat asia erikseen.
- Repale.
oliko oikeudenmukaisuus olemassa jo ennen Jeesusta. Oliko Jumala sama jo alussa, silloin kuin Jumalan Poika tuli maailmaan tai nyt.
Vastaus on että KYLLÄ. Jumala On aina sama, Jumalan tahto on aina sama Jumala On .. olisi erittäin ajattelematonta uskoa että käskyt olisivat mitään muuta kuin osoitus Jumalan tahdosta. Se oikeudenmukaisuus ja rakkaus mikä tulee käskyissä ilmi on ikuista ja ikuisesta Jumalasta - ei sitä keksitty Siinain vuorella. Se on aina ollut ja tulee aina olemaankin.Jumalan oikeudenmukaisuus kohtasi Kristusta ristillä. Nyt uskovaisilla on käytettävissä aina enenevö armo.
- alex-kasi
AnttiVKantola kirjoitti:
Jumalan oikeudenmukaisuus kohtasi Kristusta ristillä. Nyt uskovaisilla on käytettävissä aina enenevö armo.
Sinun tulisi nähdä ero sen Jumalan kirjoittamien käskyjen ja Israelin (Mooseksen) lain välillä. Jumalan kirjoittamia laintauluja säilytettiin armoistuimen alla liiton arkissa mutta Mooseksen lakia ei säilytetty liiton arkin sisällä vaan sen ulkopuolella.
Kun Johannes sai ilmestyksensä (Raamatus viimeinen kirja) hän näki taivaallisen temppelin ja siellä olevan liiton arkin ...
18 Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat."
19 Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen LIITTONSA ARKKI näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita.
Mitä syytä sinulla on olettaa että Jumalan ikuinen laki (käskyt) ei olisi jäljellä liiton arkissa. Että se olisi TYHJÄ? Teillä "lain poistajilla" ei ole oikeaa käsitystä siitä mitä Jumalan laki tarkoittaa, että kysymys on Jumalan ikuisesta ja muuttumattomasta tahdosta. Ei sitä voi kukaan muuttaa ja jäädä eloon.
Jumalan Poika täytti Jumalan tahdon, se on Jumalan lain elämässään, hän ELI siinä - siksi laki on pelastuksen oikeutus koska se todistaa hänet VIATTOMAKSI. Näin laki on täytetty hänessä.
Me tiedämme että vain yksi ihminen on täyttänyt lain (Jeesus Kristus) ja että HÄNESSÄ on meidän vanhurskautemmem, me tiedämme että vaikka Jumalan laki osoittaa meidät vialliseksi ja elämään kelvottomiksi, niin se myöskin todistaa Jumalan Pojan viattomaksi ja elämään kelvolliseksi.
Olisi erittäin typerää kieltää Jumalan lain olemassa olo.
alex
----------
Ps. Näetkö alexin joka puskan takana? - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
Sinun tulisi nähdä ero sen Jumalan kirjoittamien käskyjen ja Israelin (Mooseksen) lain välillä. Jumalan kirjoittamia laintauluja säilytettiin armoistuimen alla liiton arkissa mutta Mooseksen lakia ei säilytetty liiton arkin sisällä vaan sen ulkopuolella.
Kun Johannes sai ilmestyksensä (Raamatus viimeinen kirja) hän näki taivaallisen temppelin ja siellä olevan liiton arkin ...
18 Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat."
19 Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen LIITTONSA ARKKI näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita.
Mitä syytä sinulla on olettaa että Jumalan ikuinen laki (käskyt) ei olisi jäljellä liiton arkissa. Että se olisi TYHJÄ? Teillä "lain poistajilla" ei ole oikeaa käsitystä siitä mitä Jumalan laki tarkoittaa, että kysymys on Jumalan ikuisesta ja muuttumattomasta tahdosta. Ei sitä voi kukaan muuttaa ja jäädä eloon.
Jumalan Poika täytti Jumalan tahdon, se on Jumalan lain elämässään, hän ELI siinä - siksi laki on pelastuksen oikeutus koska se todistaa hänet VIATTOMAKSI. Näin laki on täytetty hänessä.
Me tiedämme että vain yksi ihminen on täyttänyt lain (Jeesus Kristus) ja että HÄNESSÄ on meidän vanhurskautemmem, me tiedämme että vaikka Jumalan laki osoittaa meidät vialliseksi ja elämään kelvottomiksi, niin se myöskin todistaa Jumalan Pojan viattomaksi ja elämään kelvolliseksi.
Olisi erittäin typerää kieltää Jumalan lain olemassa olo.
alex
----------
Ps. Näetkö alexin joka puskan takana?aidasta ja sinä aidanseipäistä. Kysynpä sinulta helpottaakseni vastaustasi, antoiko Jumala 10 käskyä pakanoille? Tuohon sinulla on helppo vastata, kun ilmoitat tuntevasti Raamatun läpikotaisin.
Ja sitten OIKAISU! Älä nimitä täällä ketään lainpoistajiksi, koska se on sinun oma keksintö. - alex-kasi
ex-hirvas kirjoitti:
aidasta ja sinä aidanseipäistä. Kysynpä sinulta helpottaakseni vastaustasi, antoiko Jumala 10 käskyä pakanoille? Tuohon sinulla on helppo vastata, kun ilmoitat tuntevasti Raamatun läpikotaisin.
Ja sitten OIKAISU! Älä nimitä täällä ketään lainpoistajiksi, koska se on sinun oma keksintö.niin lopputulos on sama - kiellät kuitenkin sen että Jumalan laki (siis 10 käskyä) koskisi sinua.
Minulle Jumalan laki on virheetön ja hyvä ja osoitus Jumalan ikuisesta tahdosta kaikessa iankaikkisessa elämässä ja lain käskytkin on annettu jokaiselle joka haluaa ja saa iankaikkisen elämän. Minulle on niin että vaikka Jumalan Poika täytti lain minunkin puolestani niin ei hän sitä poistanut, vaan Jumalan Pyhä Henki kirjoittaa lakinsa omiensa sydämmeen, koska ilman sitä todellisuutta mistä laki kertoo ei ole mitään iankaikkista elämää.
Voi olla että sinäkin oikeastaan tarkoitat samaa asiaa (koska et sano kuuluvasi lain poistajiin) , huomaa kuitenkin että Jumalan valtakunnassa ei ole muuta lakia kuin Jumalan tahto ja siihen kuuluu täydellinen oikeudenmukaisuus, rakkaus ja valinnan vapaus.
Luehan uusiksi tuo minun kirjoitukseni ja kommentoi sitä - siinä näet Raamatullisen näkökannan Jumalan antamaan rakkauden lakiin.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8816494/42368579
alex - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
niin lopputulos on sama - kiellät kuitenkin sen että Jumalan laki (siis 10 käskyä) koskisi sinua.
Minulle Jumalan laki on virheetön ja hyvä ja osoitus Jumalan ikuisesta tahdosta kaikessa iankaikkisessa elämässä ja lain käskytkin on annettu jokaiselle joka haluaa ja saa iankaikkisen elämän. Minulle on niin että vaikka Jumalan Poika täytti lain minunkin puolestani niin ei hän sitä poistanut, vaan Jumalan Pyhä Henki kirjoittaa lakinsa omiensa sydämmeen, koska ilman sitä todellisuutta mistä laki kertoo ei ole mitään iankaikkista elämää.
Voi olla että sinäkin oikeastaan tarkoitat samaa asiaa (koska et sano kuuluvasi lain poistajiin) , huomaa kuitenkin että Jumalan valtakunnassa ei ole muuta lakia kuin Jumalan tahto ja siihen kuuluu täydellinen oikeudenmukaisuus, rakkaus ja valinnan vapaus.
Luehan uusiksi tuo minun kirjoitukseni ja kommentoi sitä - siinä näet Raamatullisen näkökannan Jumalan antamaan rakkauden lakiin.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8816494/42368579
alexsinun Raamattuun uskovana hankalaa tunnustaa totuus? Nyt ei ole kysymys lain poistamisesta tai sen kieltämisestä - ymmärrätkö?
Minä kysyin, antoiko Jumala kymmenen käskyä pakanakansoille? Se on aihe ja pysymme siinä, sopiiko se sinulle? - alex-kasi
ex-hirvas kirjoitti:
sinun Raamattuun uskovana hankalaa tunnustaa totuus? Nyt ei ole kysymys lain poistamisesta tai sen kieltämisestä - ymmärrätkö?
Minä kysyin, antoiko Jumala kymmenen käskyä pakanakansoille? Se on aihe ja pysymme siinä, sopiiko se sinulle?Mutta siitähän minä juuri kirjoitin. Yritin selvittää syyt miksi Jumalan tahto on sama kaikille jotka asuvat Jumalan valtakunnassa. Kyllä mooseksen aikaakin käskyt koskivat kaikkia jotka asuivat israelissa.
Mutta kuten sanoin - ehkä puhumme samasta asiasta mutta tavallaan et sitä näe. Sillä sanot että Pyhä Henki kuljettaa ihmistä - näin on mutta vain Jumalan tahdossa (johon käskytkin sisältyvät) . Sinäkin voit tehdä Pyhän Hengen murheelliseksi jos et noudata sen ohjausta elämässäsi. Laki on jokaiselle jolla on iankaikkinen elämä itsessään. Jumala on laillinen, Jeesus täytti lain, Pyhä Henki kulkee lain mukaan.. Laki on Jumalan tahto - kuten sanoin oikeudenmukaisuus ja rakkaus vapaudessa. - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
Mutta siitähän minä juuri kirjoitin. Yritin selvittää syyt miksi Jumalan tahto on sama kaikille jotka asuvat Jumalan valtakunnassa. Kyllä mooseksen aikaakin käskyt koskivat kaikkia jotka asuivat israelissa.
Mutta kuten sanoin - ehkä puhumme samasta asiasta mutta tavallaan et sitä näe. Sillä sanot että Pyhä Henki kuljettaa ihmistä - näin on mutta vain Jumalan tahdossa (johon käskytkin sisältyvät) . Sinäkin voit tehdä Pyhän Hengen murheelliseksi jos et noudata sen ohjausta elämässäsi. Laki on jokaiselle jolla on iankaikkinen elämä itsessään. Jumala on laillinen, Jeesus täytti lain, Pyhä Henki kulkee lain mukaan.. Laki on Jumalan tahto - kuten sanoin oikeudenmukaisuus ja rakkaus vapaudessa.Jumala kymmenen käskyä pakanakansoille? Voimme sen jälkeen keskustella mistä hyvänsä muusta. Kyllä minä näen asioita samalla tavalla kuin sinäkin, mutta nyt on kyse vain siitä, mitä kysyin.
ex-hirvas kirjoitti:
Jumala kymmenen käskyä pakanakansoille? Voimme sen jälkeen keskustella mistä hyvänsä muusta. Kyllä minä näen asioita samalla tavalla kuin sinäkin, mutta nyt on kyse vain siitä, mitä kysyin.
Vaikka Israel onkin kaikessa Jumalan esikoiskansa ja kaikki, Jeesuskin on tullut tämän kansan kautta, niin ei se sitä tarkoitta, etteikö meilläkin olisi osuutta Kristukseen samoin kuin Jumalan oikeudenmukaisiin ohjeisiinkin.
Jumalan käskyt on kaikkia ihmisiä koskeva oikeudenmukaisuuden laki, joka on tullut pakanoidenkin osaksi Israelilaisten kautta. "Joten onhan "penkoitenkin on lupa syödä niitä murusia, mitä isäntäväen pöydältä maahan putoaa."
Käskyt eivät ole Mooseksen, eikä vaan israelilaisille, vaan Jumalan, ja tarkoitettu kaikille niile ihmisille, jotka Jumalaa rakastavat, sillä ne hyvät ja oikeudenmukaiset Isän ohjeet. Mooses on vain välimies Jumalan kädessä.
Ei se, että Jumala joutui muistuttamaan että: "Sano Israelilaisille, että he pitävät minun käskyni!" tee niistä vain heille tarkoitettuja ohjeita, vaan sitä, että Israelilaiset olivat välillä niin uppiniskaisia, että HEILLEKKIN oli syytä muistuttaa käskyjen pitämisestä! Näin minä ja varmaankin moni muukin on tämän raamatunpaikan ymmärtänyt.
Siunausta päivääsi
Sirkka-Iita- alex-kasi
ex-hirvas kirjoitti:
Jumala kymmenen käskyä pakanakansoille? Voimme sen jälkeen keskustella mistä hyvänsä muusta. Kyllä minä näen asioita samalla tavalla kuin sinäkin, mutta nyt on kyse vain siitä, mitä kysyin.
kaikille ihmisille jotka kuluvat Hänen kansaansa - ei siinä ole eroa juutalaisen ta muiden kansojen välillä.
3 Moos 19:34
Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
kaikille ihmisille jotka kuluvat Hänen kansaansa - ei siinä ole eroa juutalaisen ta muiden kansojen välillä.
Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.lainaamasi jakeen tarkasti, niin huomaat Jumalan sanan tarkoittavat vain tiettyä ryhmää.
Muukalainen, JOKA ASUU TEIDÄN (israelilaisten) LUONANNE, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä TEKIN (israelilaiset) olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
Jumala käsky tässäkin tapauksessa tarkoitti VAIN israelilaisia ja HEIDÄN KANSSAAN asuvia muukalaisia. Oletko tästä kanssani samaa mieltä?
Mutta mitenkäs se vastaus kysymykseeni, joka oli aloituksen aiheena? Oletko samaa mieltä kanssani siitä, että Jumala ei antanut kymmentä käskyä aikanaan pakanakansoille? - ex-hirvas
Sirkka-Iita kirjoitti:
Vaikka Israel onkin kaikessa Jumalan esikoiskansa ja kaikki, Jeesuskin on tullut tämän kansan kautta, niin ei se sitä tarkoitta, etteikö meilläkin olisi osuutta Kristukseen samoin kuin Jumalan oikeudenmukaisiin ohjeisiinkin.
Jumalan käskyt on kaikkia ihmisiä koskeva oikeudenmukaisuuden laki, joka on tullut pakanoidenkin osaksi Israelilaisten kautta. "Joten onhan "penkoitenkin on lupa syödä niitä murusia, mitä isäntäväen pöydältä maahan putoaa."
Käskyt eivät ole Mooseksen, eikä vaan israelilaisille, vaan Jumalan, ja tarkoitettu kaikille niile ihmisille, jotka Jumalaa rakastavat, sillä ne hyvät ja oikeudenmukaiset Isän ohjeet. Mooses on vain välimies Jumalan kädessä.
Ei se, että Jumala joutui muistuttamaan että: "Sano Israelilaisille, että he pitävät minun käskyni!" tee niistä vain heille tarkoitettuja ohjeita, vaan sitä, että Israelilaiset olivat välillä niin uppiniskaisia, että HEILLEKKIN oli syytä muistuttaa käskyjen pitämisestä! Näin minä ja varmaankin moni muukin on tämän raamatunpaikan ymmärtänyt.
Siunausta päivääsi
Sirkka-IitaSirkka-Iita. Etsimme siis vastausta raamatullisin perustein siihen, antoiko Jumala kymmenen käskyä pakanakansoille.
Antoiko Jumala kymmenen käskyä Hoorebilla esimerkiksi egyptiläisille, joka oli pakanakansa. Tekikö Jumala lakiliiton egyptiläisten kanssa, johon kuuluivat 10 käskyä. Mitä sinä Sirkka siihen sanot? ex-hirvas kirjoitti:
Sirkka-Iita. Etsimme siis vastausta raamatullisin perustein siihen, antoiko Jumala kymmenen käskyä pakanakansoille.
Antoiko Jumala kymmenen käskyä Hoorebilla esimerkiksi egyptiläisille, joka oli pakanakansa. Tekikö Jumala lakiliiton egyptiläisten kanssa, johon kuuluivat 10 käskyä. Mitä sinä Sirkka siihen sanot?uskossa? Uskoivatko he ylipäätänsä ollenkaan Jumalaan
Ei Jumala tee väkivaltaa yhdellekään uskon suhteen, ei Hän pakoita ketään uskomaan itseensä, vaan ainoastaan omasta tahdostaan saa uskoa Häneneen, tai olla uskomatta niin halutessaan. Kuitenkin jokainen Hänen lapsensa uskoo ilolla ne säännöt mitkä Isä meille rakaudessaan antaa elämän ohjeiksi, että me voisimme hyvin ja menestyisimme kaikissa toimissamme.- ex-hirvas
Sirkka-Iita kirjoitti:
uskossa? Uskoivatko he ylipäätänsä ollenkaan Jumalaan
Ei Jumala tee väkivaltaa yhdellekään uskon suhteen, ei Hän pakoita ketään uskomaan itseensä, vaan ainoastaan omasta tahdostaan saa uskoa Häneneen, tai olla uskomatta niin halutessaan. Kuitenkin jokainen Hänen lapsensa uskoo ilolla ne säännöt mitkä Isä meille rakaudessaan antaa elämän ohjeiksi, että me voisimme hyvin ja menestyisimme kaikissa toimissamme.egyptiläiset Jumalaan, sillä he olivat pakanakansa, ja he palvoivat omia epäjumaliaan.
Antoiko Jumala egyptiläisillekin kymmenen käskyä Raamatun mukaan? Mitä tuumii sisar Sirkka-Iita siitä? - alex-kasi
ex-hirvas kirjoitti:
lainaamasi jakeen tarkasti, niin huomaat Jumalan sanan tarkoittavat vain tiettyä ryhmää.
Muukalainen, JOKA ASUU TEIDÄN (israelilaisten) LUONANNE, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä TEKIN (israelilaiset) olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
Jumala käsky tässäkin tapauksessa tarkoitti VAIN israelilaisia ja HEIDÄN KANSSAAN asuvia muukalaisia. Oletko tästä kanssani samaa mieltä?
Mutta mitenkäs se vastaus kysymykseeni, joka oli aloituksen aiheena? Oletko samaa mieltä kanssani siitä, että Jumala ei antanut kymmentä käskyä aikanaan pakanakansoille?2 Moos. 20:
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
Käskyt todella ovat kaikille ja niitä kunnioittavat Jumalan lapset juutalainen tai ei ... - Bushmanni
alex-kasi kirjoitti:
2 Moos. 20:
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
Käskyt todella ovat kaikille ja niitä kunnioittavat Jumalan lapset juutalainen tai ei ...Mutta unohdat taas tämän, kun leikkailet ja liimailet jakeita ollaksesi adventisteille mielin kielin:
»2. Moos. 31:14 : Pitäkää sen vuoksi kunniassa sapatti; sen tulee olla teille pyhä. Sitä, joka sapatin pyhyyttä loukkaa, rangaistakoon kuolemalla. Jokainen, joka tekee sapattina työtä, poistettakoon kansansa keskuudesta.»
>>> Käskyt todella ovat kaikille ja niitä kunnioittavat Jumalan lapset juutalainen tai ei >>>
Kunnioitammeko me tätä käskyä myös (2. moos 31:14), vaiko ainoastaan niitä, joista sinä tykkäät?
Sinulla on hiukan outo tapa tuossa adventistien nuoleskelussa, kun napailet sieltä täältä juttuja, mutta saatat unohtaa samoihin paikkoihin hyvinkin olennaisesti kuuluvat lisäkohdat. - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
2 Moos. 20:
Käskyt todella ovat kaikille ja niitä kunnioittavat Jumalan lapset juutalainen tai ei ...Raamattusi ilmoittaa, että Jumalan antoi kymmenen käskyä myös esimerkiksi egyptiläisille? Mikä painos sinulla on?
- ex-hirvas
ex-hirvas kirjoitti:
Raamattusi ilmoittaa, että Jumalan antoi kymmenen käskyä myös esimerkiksi egyptiläisille? Mikä painos sinulla on?
kysyin alexilta, mitä Raamatun käännöstä hän lukee, jos Jumala antoi egyptiläisillekin kymmenen käskyä Hoorebilla?
ex-hirvas kirjoitti:
egyptiläiset Jumalaan, sillä he olivat pakanakansa, ja he palvoivat omia epäjumaliaan.
Antoiko Jumala egyptiläisillekin kymmenen käskyä Raamatun mukaan? Mitä tuumii sisar Sirkka-Iita siitä?ja uskon antamalla Pyhän Hengen voimalla alkaa rakastaa Jumalaa ylikaiken ja läimäistään niinkuin itseään. Sehän Jeesuksen antaa rakkauden käsky jokaiselle ihmiselle joka vain haluaa ottaa sen vastaanja siihen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat. Näin minä aattelen!
Uskokin on Jumalan lahja ja;" ....ilmaiseksi anova sen saa, sitä ansaia ei töin ja toimin, vaan Jumala sen meille lahjoittaa.
"Näin minä ajattelen!ex-hirvas kirjoitti:
kysyin alexilta, mitä Raamatun käännöstä hän lukee, jos Jumala antoi egyptiläisillekin kymmenen käskyä Hoorebilla?
antoi käskynsä Mooseksen kautta ensin israelilaisille ja sitäkautta jokaiselle ihmiselle, joka pitää Jumalaa Isänään ja haluaa totella myöskin Hänen oikeudenmukaisia ohjeitaan. Uudestisyntymässä Jumala kirjoittaa oikeudenmukaisuutensa uskovan sydämeen, että hän oppisi luonnostaan tietämään hyvän ja pahan, oikean ja väärän eron.
- ex-hirvas
Sirkka-Iita kirjoitti:
ja uskon antamalla Pyhän Hengen voimalla alkaa rakastaa Jumalaa ylikaiken ja läimäistään niinkuin itseään. Sehän Jeesuksen antaa rakkauden käsky jokaiselle ihmiselle joka vain haluaa ottaa sen vastaanja siihen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat. Näin minä aattelen!
Uskokin on Jumalan lahja ja;" ....ilmaiseksi anova sen saa, sitä ansaia ei töin ja toimin, vaan Jumala sen meille lahjoittaa.
"Näin minä ajattelen!on Jumalan tarkoitus uudessa liitossa. Mitenkäs arvelet, antoiko Jumala kymmenen käskyä myös egyptiläisille tai muille pakanakansoille? Puhun sitä ajasta jolloin Jumala antoi käskyt Hoorebilla.
- varoitus..
Sirkka-Iita kirjoitti:
antoi käskynsä Mooseksen kautta ensin israelilaisille ja sitäkautta jokaiselle ihmiselle, joka pitää Jumalaa Isänään ja haluaa totella myöskin Hänen oikeudenmukaisia ohjeitaan. Uudestisyntymässä Jumala kirjoittaa oikeudenmukaisuutensa uskovan sydämeen, että hän oppisi luonnostaan tietämään hyvän ja pahan, oikean ja väärän eron.
juutalasille Hoorebilla, pakanoille niitä ei annettu vaan jos ne liittyivät Herraan yksilöinä heidän tuli pitää samat käskyt kuin juutalaistenkin.
Kymmenkäskyn lakihan oli jo ennestäänkin voimassa, se annettiin ihmiselle jo Eedenissä. Ne ovat Jumalan luonteen ilmaus, Rakkaus.
Ne kuuluvat kuuliaisuuteen Jumalaa kohtaan ja jokainen Jumalasta syntynyt ei taistele niitä vastaan, vaan ilolla yhtyy Jumalan lakiin.
Jolla on viellä lihan mieli hän ei voi, eikä tahdo alistua Jumalan lain alle, eikä hän voikaan, sillä hänellä on viellä vihollisuus Jumalaa vastaan, siksi hän yrittää olla poistamassa niitä, mutta se ei onnistu, hän tuhoaan vain itsensä, Jumalan käskyt pysyy aina ja iankaikkisesti voimassa. - ex-hirvas
Sirkka-Iita kirjoitti:
Voihan asian ilmaista noinkin, mutta samalla on rehellistä myöntää, että Jumala teki lakiliiton Israelin kanssa. Siihen lakiliittoon kuuluivat mm. kymmenen käskyä.
Hän ei tehnyt lakiliittoa esimerkiksi egyptiläisten, eikä minkään muunkaan pakanakansan kanssa.
Eilisen keskustelun perusteella voisin todeta, että uskonnollisuuteen vaipuneilla on vaikea tunnustaa Raamatun sanan todistusta totuudeksi.
Kun minä todistan, että Jumala teki lakiliiton vain israelilaisten kanssa, ja kymmenen käskyä annettiin Hoorebilla vain israelilaisia varten, niin puhun Jumalan sanan totuutta.
5. Moos. 29:1
Nämä ovat sen liiton sanat, jonka Herra käski Mooseksen tehdä israelilaisten kanssa Mooabin maassa, sen liiton lisäksi, jonka hän oli tehnyt heidän kanssaan Hoorebilla.
Eiköhän teidäkin olisi syytä tunnustaa uskonne Jumalan sanaan ja totuuteen, ja jättää kiertelevät selityksenne, koska ette halua luopua uskonnollisuudestanne. Se on teille tärkeämpi kuin Jumalan sanan totuus. - alex-kasi
ex-hirvas kirjoitti:
Raamattusi ilmoittaa, että Jumalan antoi kymmenen käskyä myös esimerkiksi egyptiläisille? Mikä painos sinulla on?
jos egyptiläinen liittyy Herran kansaan ja nyt en tarkoita Adventtikirkkoa vaan jokaista ihmistä joka haluaa elää Jumalan tahdossa - oli ihminen sitten adventisti tai kuka vain. Käskyt ovat osoituksena siitä mitä iankaikkisen elämän täytyy sisältää - kuinka se täytyy elää - jotta se tulisi mahdolliseksi. Oikeudenmukaisuudessa, rakkaudessa ja vapaudessa (vapaaehtoisuudessa) - ilman näitä ominaisuuksia ei ole iankaikkista elämää. Tosin iankaikkiseen elämään tarvitaan muutakin, mutta se tulee sitten kerran tarkasti tiedoksi Jumalan valtakunnassa, kun synnin turmelemia parannellaan Kristuksen hallitessa kunnes hän luovuttaa kaiken Isälle.
Tuo on Raamatun sanoma, mutta eihän sinun tarvitse siihen uskoa jos näet oman tiesi paremmaksi. Minä kuitenkin otan sen ihan täytenä totena. Miksi ? Koska koko Raamattu sopii yhteen kuin hanska käteen - ei ihmisen tarvitse kuin lukea, kunhan tekee sen ilman että luulee kaikenlaista jo ennen kuin alkaa lukemisensa.
alex - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
jos egyptiläinen liittyy Herran kansaan ja nyt en tarkoita Adventtikirkkoa vaan jokaista ihmistä joka haluaa elää Jumalan tahdossa - oli ihminen sitten adventisti tai kuka vain. Käskyt ovat osoituksena siitä mitä iankaikkisen elämän täytyy sisältää - kuinka se täytyy elää - jotta se tulisi mahdolliseksi. Oikeudenmukaisuudessa, rakkaudessa ja vapaudessa (vapaaehtoisuudessa) - ilman näitä ominaisuuksia ei ole iankaikkista elämää. Tosin iankaikkiseen elämään tarvitaan muutakin, mutta se tulee sitten kerran tarkasti tiedoksi Jumalan valtakunnassa, kun synnin turmelemia parannellaan Kristuksen hallitessa kunnes hän luovuttaa kaiken Isälle.
Tuo on Raamatun sanoma, mutta eihän sinun tarvitse siihen uskoa jos näet oman tiesi paremmaksi. Minä kuitenkin otan sen ihan täytenä totena. Miksi ? Koska koko Raamattu sopii yhteen kuin hanska käteen - ei ihmisen tarvitse kuin lukea, kunhan tekee sen ilman että luulee kaikenlaista jo ennen kuin alkaa lukemisensa.
alexmutta nyt ei ole kysymys siitä. Eli olen kysynyt, antoiko Jumala SAMAAN AIKAAN Hoorebilla kymmenen käskyä myös pakanakansa Egyptille.
Tekikö Jumala liiton SAMAAN AIKAAN egyptiläisten kanssa, kuten teki israelilaisten kanssa. Ymmärrätkö nyt mihin etsin teiltä vastausta.
Se, että egyptiläiset ottavat vastaan evankeliumin, uskovat siihen, tekevät parannuksen ja käyvät kastella, on uuden liiton aikainen tapahtuma. Mutta minä en todellakaan NYT tarkoita sitä, vaan aikaa, jolloin Jumala teki vanhan liiton israelilaisten kanssa ja antoi kymmenen käskyänsä.
Tekikö SILLOIN Jumala liiton ja antoi käskynsä MYÖS egyptiläisille. Voitko vastata nimenomaan ja vain siihen? - alex-kasi
varoitus.. kirjoitti:
juutalasille Hoorebilla, pakanoille niitä ei annettu vaan jos ne liittyivät Herraan yksilöinä heidän tuli pitää samat käskyt kuin juutalaistenkin.
Kymmenkäskyn lakihan oli jo ennestäänkin voimassa, se annettiin ihmiselle jo Eedenissä. Ne ovat Jumalan luonteen ilmaus, Rakkaus.
Ne kuuluvat kuuliaisuuteen Jumalaa kohtaan ja jokainen Jumalasta syntynyt ei taistele niitä vastaan, vaan ilolla yhtyy Jumalan lakiin.
Jolla on viellä lihan mieli hän ei voi, eikä tahdo alistua Jumalan lain alle, eikä hän voikaan, sillä hänellä on viellä vihollisuus Jumalaa vastaan, siksi hän yrittää olla poistamassa niitä, mutta se ei onnistu, hän tuhoaan vain itsensä, Jumalan käskyt pysyy aina ja iankaikkisesti voimassa.Juuri näin se on kuten kirjoitit.
Olisi aika kummallista jos uskoisimme että ne oikeat ja rakkaudelliset Jumalalliset periaatteet joista käskytkin kertovat olisi ikäänkuin keksitty muutama päivä ennen kuin ne annettiin ihmisille.
Käskyt todella kertovat jotain ikuisesta Jumalasta, asioista joita ei koskaan voi muuttaa koska ne ovat todellisia ja kuuluvat osana Jumalan täydellisyyteen.
Asiaa voisi kuvailla esimerkiksi siten että jos sanomme 5 5=10 - se oli kymmenen jo ennen kuin ihminen sen tajusi. Samalla tavalla on kaikki ne totuudet josta ihmisellä ei ole aavistustakaan jo olemassa ja voimassa. Ei ole niin että me ihmiset luomme uutta totuutta, me vain opinmme tuntemaan sen.
Käskyt kertovat oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta - olisi typerää sanoa että ne ominaisuudet olisivat olemassa vasta sen jälkeen kuin ne on kirjoitettu laintauluihin.
Se jos mikä todella osoittaa Jumalan suurta rakkautta että Hän kirjoitti lakinsa ihmisille. Ei ole niin että se että ei tunne lakia antaisi oikeuden iankaikkiseen elämään, Jumala kertoo laintauluissa miksi ihminen ei voi itse saada iankaikkista elämää.
Paavali:
Room. 2:12
Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. 14
Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki.
Jeesus täytti lain omiensa puolesta elämässään - laki ei ole vain sääntö-kirjain vaan osoittaa oikeaa tapaa elää Jumalan tahdossa, se on totuus siitä huolimatta että se on synnin turmelemalle ihmiselle mahdottomuus - sillä laki on Jumalan täydellisyydestä, siksi on niin että joka rikkoo lain yhdessä kohtaa on sikkonut koko lain. Joka rikkoo Jumalan täydellisyyden yhdessä kohtaa on sen rikkonut ja menettänyt ianakaikkisen elämän mahdollisuutensa - sillä missään muualla ei ole iankaikkista elämää kuin Jumalan täydellisyydessä - siis siinä Jumalan tahdossa josta laki kertoo. Siksi on niinkuin Raamattu sanoo - Jeesus on ainoa tie Jumalan valtakuntaan ja iankaikkiseen elämään.
Jumala palastaa KENET HALUAA..
alex - alex-kasi
ex-hirvas kirjoitti:
mutta nyt ei ole kysymys siitä. Eli olen kysynyt, antoiko Jumala SAMAAN AIKAAN Hoorebilla kymmenen käskyä myös pakanakansa Egyptille.
Tekikö Jumala liiton SAMAAN AIKAAN egyptiläisten kanssa, kuten teki israelilaisten kanssa. Ymmärrätkö nyt mihin etsin teiltä vastausta.
Se, että egyptiläiset ottavat vastaan evankeliumin, uskovat siihen, tekevät parannuksen ja käyvät kastella, on uuden liiton aikainen tapahtuma. Mutta minä en todellakaan NYT tarkoita sitä, vaan aikaa, jolloin Jumala teki vanhan liiton israelilaisten kanssa ja antoi kymmenen käskyänsä.
Tekikö SILLOIN Jumala liiton ja antoi käskynsä MYÖS egyptiläisille. Voitko vastata nimenomaan ja vain siihen?Kuinka monta kertaa sinulle pitää sama asia kirjoittaa?
Jumala antoi lakinsa Israelissa kirjoitti ITSE käskynsä laintailuihin. Ne käskyt ovat Jumalan olemuksesta ja annettu kaikille ihmisille. Kun Jumala kirjoitti lakinsa laintauluihin (KAHDESTI) ja antoi ne Moosekselle - ne annettiin kaille jotka asuivat israelissa - jokaiselle ihmiselle, muukalaisellekin - jokainen joka halusi vastaan ottaa. Laki kuuluu iankaikkiseen elämään ja on siis sen ainoan mahdollisen kuolemattomuuden ominaisuus (siis Jumalan ominaisuus) ja siten aina ollut olemassa. Huomaa - Laki on HYVÄ ja Jumala on ainoa jolla on kuolemattomuus.
alex - ex- hirvas
alex-kasi kirjoitti:
Kuinka monta kertaa sinulle pitää sama asia kirjoittaa?
Jumala antoi lakinsa Israelissa kirjoitti ITSE käskynsä laintailuihin. Ne käskyt ovat Jumalan olemuksesta ja annettu kaikille ihmisille. Kun Jumala kirjoitti lakinsa laintauluihin (KAHDESTI) ja antoi ne Moosekselle - ne annettiin kaille jotka asuivat israelissa - jokaiselle ihmiselle, muukalaisellekin - jokainen joka halusi vastaan ottaa. Laki kuuluu iankaikkiseen elämään ja on siis sen ainoan mahdollisen kuolemattomuuden ominaisuus (siis Jumalan ominaisuus) ja siten aina ollut olemassa. Huomaa - Laki on HYVÄ ja Jumala on ainoa jolla on kuolemattomuus.
alexitse kysymykseen, miksi? Tekikö Jumala lakiliiton egyptiläisten kanssa ja antoi Hoorebilla heillekin kymmenen käskyä? Kyllä vai ei?
- anne-elina...
ex-hirvas kirjoitti:
mutta nyt ei ole kysymys siitä. Eli olen kysynyt, antoiko Jumala SAMAAN AIKAAN Hoorebilla kymmenen käskyä myös pakanakansa Egyptille.
Tekikö SILLOIN Jumala liiton ja antoi käskynsä MYÖS egyptiläisille. Voitko vastata nimenomaan ja vain siihen?liittyi Herraan ja palveli häntä, niin hänellä oli samanlainen pelastus mahdollisuus kuin Israelilaisella, muutoin hän oli pakana, aivan niinkuin nytkin uudenliiton aikana me pelastumme jos otamme vastaan Jeesuksen pelastajanamme.
Vanha liitto sinetöitiin, vahvistettiin eläimen verellä.2. Moos.24: 8.
Uusi liitto on myös sinetöity eli vahvistettu, ei eläimen eikä tavallisen ihmisen verellä, vaan Jumalan Pojan verellä.
Vanhassa liitossa sanottiin: Totelkaa, niin saatte elää, ja minä tahdon olla teidän Jumalanne, ja te olette minun kansani.
Uudessa liitossa sanotaan: Katsokaa Jeesukseen, uskokaa, niin saatte elää. Ja Kristus vaikuttaa sydämmessäsi uskon kuuliaisuuden. - ex-hirvas
anne-elina... kirjoitti:
liittyi Herraan ja palveli häntä, niin hänellä oli samanlainen pelastus mahdollisuus kuin Israelilaisella, muutoin hän oli pakana, aivan niinkuin nytkin uudenliiton aikana me pelastumme jos otamme vastaan Jeesuksen pelastajanamme.
Vanha liitto sinetöitiin, vahvistettiin eläimen verellä.2. Moos.24: 8.
Uusi liitto on myös sinetöity eli vahvistettu, ei eläimen eikä tavallisen ihmisen verellä, vaan Jumalan Pojan verellä.
Vanhassa liitossa sanottiin: Totelkaa, niin saatte elää, ja minä tahdon olla teidän Jumalanne, ja te olette minun kansani.
Uudessa liitossa sanotaan: Katsokaa Jeesukseen, uskokaa, niin saatte elää. Ja Kristus vaikuttaa sydämmessäsi uskon kuuliaisuuden.Jumala Hoorebilla liiton myös egyptiläisten kanssa, ja antoi heille kymmenen käskyä? Selvitetään se nyt aivan ensiksi, ennenkuin mennään muihin asioihin. Voiko anne-elina ystävällisesti vastata mitä kysyin?
ex-hirvas kirjoitti:
Jumala Hoorebilla liiton myös egyptiläisten kanssa, ja antoi heille kymmenen käskyä? Selvitetään se nyt aivan ensiksi, ennenkuin mennään muihin asioihin. Voiko anne-elina ystävällisesti vastata mitä kysyin?
tuossa ylempänä jo sinulle, mutta et tainnut edes lukea sitä kun taas kysyt samaa kysymystä, sanon nyt viellä kerran, ettei Jumala tehnyt kenenkään pakanan kanssa sitä liittoa minkä Hän teki Israelin kanssa koska se oli Hänen omaisuus kansa, pitäisihän tuo jo sinun tajuta, vai häsnätäksesikö vain kyselet?
Mutta pakanakin pääsi siihen liittoon jos LIITTYIVÄT HERRAAN PALVELLASKSEEN HÄNTÄ, niinhän se siellä vanhassa testamentissa sanotaan, heitä sanottiin muukalaisksi, ei pakanoiksi, niinkuin uudessa testamentissa.
Joko selvis tämä sinulle, jos ei niin sitten sinä et tahdo uskoa sitä, taikka et ymmärrä, kumpi on pulmasi?- Totuuden etsijä
Sirkka-Iita kirjoitti:
israelilaisia - Juutalaisia, vaan vaan juutalaisille raamattu sanoo selvästi ja yksinkertaisesti, että laki annettiin nimenomaisesti juutalaisille. Sillä kaikilla muilla kansoilla oli oma lakinsa, eikä suinkaan he halunneet, että juutalaisten laki tulee sekoittamaan heidän lakiaan. Mitä ihmettä nämä adventistit oikein haluaa pelleillä noin selvän asian kanssa. Eihän juutalaisetkaan halua, että heille annettua lakia lähdetään kauppaamaan muille kansoille, joka nimenomaan on annettu heidän kansansa oikeuden turvaamiseksi. Olisi hullua, että Suomen oikeuslaitos menisi ja alkaisi huutaa muille kansoille, että meillä on sellainen jumalallinen laki, että teidän täytyy noudattaa meidän "Väinämöisen" sanelemaa lakia, jonka oikeuslaitoksen kansliapäälikkö on kirjoittanut. Adventistit on näköjään vähän hurahtaneita, tai 'vähän ja vähän'..
- eremith
alex-kasi kirjoitti:
Kuinka monta kertaa sinulle pitää sama asia kirjoittaa?
alexAlex Pitäisikö kaikkien muitenkin kansojen omaksua tuo julma juutalainen laki, joka on todella raaka, ja jopa verenhimon kyllästämä, armoton, jossa ei ole säälivää anteeksiantoa, älä ihmeessä tyrkytä sitä vaihtoehdoksi Uuden Liiton säälivää, anteeksi-antavaa ja rakkautta uhkuvaa laupeuden liiton käskyjen vaihtoehdoksi, vai oletko juutalaisen jahve jumalan lähetti joka tavalla tai toisella muuttaa ja poistaa Jeesuksen Kristuksen rakkauden Evankeliumin, ja asettaa keinolla millä hyvänsä juutalainen 10-käskyä, eli jälleen ripustaa "Jeesus Kristus ristille". Niin silloin olisitte päämäärässänne juutalaisten tavoin.
- hei aleks
varoitus.. kirjoitti:
Jolla on viellä lihan mieli hän ei voi, eikä tahdo alistua Jumalan lain alle, eikä hän voikaan, sillä hänellä on viellä vihollisuus Jumalaa vastaan, siksi hän yrittää olla poistamassa niitä, mutta se ei onnistu, hän tuhoaan vain itsensä, Jumalan käskyt pysyy aina ja iankaikkisesti voimassa.Kymmenen käskyn antamisesta Hoorebilla on selvä kuvaus, ja siiinä ei kerrota sitä annetuksi aiemmin kenellekään!
Ja kun kymmenen käskyä annettiin, se tehhtiin silloinkin vain Israelille. Tähän yhdelle kansakunnalle antamiseen perustuu koko Jeesuksen sovitustyö. Mikäli asia olisi kuten adventistit opettavat, sovitustyönkin merkitys olisi täysin erilainen kuin mikä se on uudessa Testamentissa.
Adventistit ovat pahimman luokan asioiden vääristelijöitä! Varo heidän hapatustaan. - voi ett'
anne-elina kirjoitti:
tuossa ylempänä jo sinulle, mutta et tainnut edes lukea sitä kun taas kysyt samaa kysymystä, sanon nyt viellä kerran, ettei Jumala tehnyt kenenkään pakanan kanssa sitä liittoa minkä Hän teki Israelin kanssa koska se oli Hänen omaisuus kansa, pitäisihän tuo jo sinun tajuta, vai häsnätäksesikö vain kyselet?
Mutta pakanakin pääsi siihen liittoon jos LIITTYIVÄT HERRAAN PALVELLASKSEEN HÄNTÄ, niinhän se siellä vanhassa testamentissa sanotaan, heitä sanottiin muukalaisksi, ei pakanoiksi, niinkuin uudessa testamentissa.
Joko selvis tämä sinulle, jos ei niin sitten sinä et tahdo uskoa sitä, taikka et ymmärrä, kumpi on pulmasi?No tekikö Jumala Israelin kanssa liiton heidän erinomaisen uskonsa vuoksi?
Miksi kierrät vastaamasta suoraan?
Siksikö, että saisit pidettyä adventismin opinraunioita pystyasennossa?
- anti-kristitty
Jos Raamatussa ei lue niin tapahtuneen, niin sitten ei ole mitään perusteltua syytä väittää, että Raamattu väittäisi niin tapahtuneen ja minulla Jeesuksen opetuslapsena ei ole mitään syytä uskoa väitteisiin, joita ei voi Raamatulla perustella.
- alex-kasi
Käskyt on annettu jokaiselle joka kuuluu Herran kansaan - niin silloin kuin nyt ja jokaisella muukalaisellakin on vapaus kuulua Herran kansaan. Siten tieto iankaikkisen elämän olemuksesta on annettu kaikille - jo alusta.
2. Moos. 12:48
Ja jos joku MUUKALAINEN asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
2. Moos. 23:12
Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä MUUKALAINEN saisivat virkistyä.
3. Moos. 18:26
Sentähden noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni älkääkä mitään näistä kauhistuksista tehkö, älköön maassa syntynyt älköönkä MUUKALAINEN, joka asuu teidän keskellänne-
3. Moos. 19:34
MUUKALAINEN, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3. Moos. 20:2
"Sano israelilaisille: Jos joku, kuka tahansa israelilainen tai MUUKALAINEN, joka asuu Israelissa, antaa lapsiansa Molokille, hänet rangaistakoon kuolemalla; maan kansa kivittäköön hänet.
4. Moos. 9:14
Ja jos MUUKALAINEN asuu teidän luonanne ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan; samat käskyt olkoot teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin."
4. Moos. 15:14
Ja jos MUUKALAINEN, joka asuu teidän luonanne tai on ainiaaksi asettunut teidän keskuuteenne, tahtoo uhrata suloisesti tuoksuvan uhrin Herralle, niin hän tehköön, niinkuin tekin teette.
4. Moos. 15:30
Mutta se, joka tahallisesti tekee syntiä, olipa hän maassa syntynyt tai MUUKALAINEN, pilkkaa Herraa, ja hänet hävitettäköön kansastansa.
alex - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
Käskyt on annettu jokaiselle joka kuuluu Herran kansaan - niin silloin kuin nyt ja jokaisella muukalaisellakin on vapaus kuulua Herran kansaan. Siten tieto iankaikkisen elämän olemuksesta on annettu kaikille - jo alusta.
2. Moos. 12:48
Ja jos joku MUUKALAINEN asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
2. Moos. 23:12
Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä MUUKALAINEN saisivat virkistyä.
3. Moos. 18:26
Sentähden noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni älkääkä mitään näistä kauhistuksista tehkö, älköön maassa syntynyt älköönkä MUUKALAINEN, joka asuu teidän keskellänne-
3. Moos. 19:34
MUUKALAINEN, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3. Moos. 20:2
"Sano israelilaisille: Jos joku, kuka tahansa israelilainen tai MUUKALAINEN, joka asuu Israelissa, antaa lapsiansa Molokille, hänet rangaistakoon kuolemalla; maan kansa kivittäköön hänet.
4. Moos. 9:14
Ja jos MUUKALAINEN asuu teidän luonanne ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, viettäköön sen pääsiäistä koskevien käskyjen ja säädösten mukaan; samat käskyt olkoot teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin."
4. Moos. 15:14
Ja jos MUUKALAINEN, joka asuu teidän luonanne tai on ainiaaksi asettunut teidän keskuuteenne, tahtoo uhrata suloisesti tuoksuvan uhrin Herralle, niin hän tehköön, niinkuin tekin teette.
4. Moos. 15:30
Mutta se, joka tahallisesti tekee syntiä, olipa hän maassa syntynyt tai MUUKALAINEN, pilkkaa Herraa, ja hänet hävitettäköön kansastansa.
alexpitkät rimpsut jakeita, mutta niissä rajataan muukalaiset niihin, jotka asuivat israelilaisten kanssa. Luehan tarkkaan, niin toteat sen itsekin.
Onpas vaikea kysymys vastata niille, jotka ovat kallistuneet adventismiin? - alex-kasi
ex-hirvas kirjoitti:
pitkät rimpsut jakeita, mutta niissä rajataan muukalaiset niihin, jotka asuivat israelilaisten kanssa. Luehan tarkkaan, niin toteat sen itsekin.
Onpas vaikea kysymys vastata niille, jotka ovat kallistuneet adventismiin?Minä ole kaiken aikaa sanonut että laki on Jumalan kansalle annettu - lasketko itsesi kuuluvaksi Jumalan kansaan? Jos teet nin Jualan laki on annettu sinullekin ja jopa täytettynä Jumalan Pojassa jotta saisit opetella elämään Jumalan lain mukaan ja itse kerran kuulua niihin jotka vihollisista viimeisenä voittavat kuoleman. Jumalan laki = Jumalan tahto - rakasta Jumalaa kaikestä olemuksestasi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi - se täyttää lain. Tee Jumalan tahto - elä oikeudenmukaisuudessa- rakkaudessa - vapaaehtoisesti ilman pakkoa. Niin Jeesuskin teki - antoi elämänsäkin meidän edestämme - ja Jumala on luvannut antaa anteeksi erehdyksesi - mutta valinta on aina ihmisen, koska ei orjuudessa ole iankaikkista elämää.
alex - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
Minä ole kaiken aikaa sanonut että laki on Jumalan kansalle annettu - lasketko itsesi kuuluvaksi Jumalan kansaan? Jos teet nin Jualan laki on annettu sinullekin ja jopa täytettynä Jumalan Pojassa jotta saisit opetella elämään Jumalan lain mukaan ja itse kerran kuulua niihin jotka vihollisista viimeisenä voittavat kuoleman. Jumalan laki = Jumalan tahto - rakasta Jumalaa kaikestä olemuksestasi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi - se täyttää lain. Tee Jumalan tahto - elä oikeudenmukaisuudessa- rakkaudessa - vapaaehtoisesti ilman pakkoa. Niin Jeesuskin teki - antoi elämänsäkin meidän edestämme - ja Jumala on luvannut antaa anteeksi erehdyksesi - mutta valinta on aina ihmisen, koska ei orjuudessa ole iankaikkista elämää.
alexJumalan kansaa silloin, kun Hän teki lakiliiton ja antoi kymmenen käskyä Hoorebilla? Mitäpäs vastaat?
- totuuden etsijä
ex-hirvas kirjoitti:
Jumalan kansaa silloin, kun Hän teki lakiliiton ja antoi kymmenen käskyä Hoorebilla? Mitäpäs vastaat?
Mutta et varmasti tule adventisteilta saamaan koska edes sinne päinkään, kuin rehellinen ja tyhjentävä vastaus tuohon kysymykseen vaatisi. Adventistit ovat niin pitkän ajan kieroilleet raamatun tekstien, niin vanhan, kuin Uuden Liiton tekstien kanssa, että se on heille lähes mahdoton tehtävä, heidät on kasvatettu adventismi-oppiin, niinkuin koiran kouluttaja kasvattaa koiran tottelemaan isäntäänsä. Joten on toivoton työ sinulla heihin nähden. Adventismi-oppi rakentuu dogmaattisiin oppikäsitteisiin, ja kansaa kiihotetaan luottamaan niihin, ja ne on lähes yksinomaan kotoisin U.S.A.n-Perinteiseltä "pääkallo"paikalta.
- ex-hirvas
totuuden etsijä kirjoitti:
Mutta et varmasti tule adventisteilta saamaan koska edes sinne päinkään, kuin rehellinen ja tyhjentävä vastaus tuohon kysymykseen vaatisi. Adventistit ovat niin pitkän ajan kieroilleet raamatun tekstien, niin vanhan, kuin Uuden Liiton tekstien kanssa, että se on heille lähes mahdoton tehtävä, heidät on kasvatettu adventismi-oppiin, niinkuin koiran kouluttaja kasvattaa koiran tottelemaan isäntäänsä. Joten on toivoton työ sinulla heihin nähden. Adventismi-oppi rakentuu dogmaattisiin oppikäsitteisiin, ja kansaa kiihotetaan luottamaan niihin, ja ne on lähes yksinomaan kotoisin U.S.A.n-Perinteiseltä "pääkallo"paikalta.
he eivät tunne Raamattua tippakaan, koska kukaan heistä ei osannut vastata minun yksinkertaiseen kysymykseeni. He todellakin uskovat kulttiin nimeltään adventismiin, eikä Raamattuun.
Hyvää illanjatkoa. - Varo vähän
totuuden etsijä kirjoitti:
ja olet ulkona Jumalan valtakunnasta jos valehtelet tahallasi muista ihmisistä - SANOO RAAMATTU.
- ex-hirvas
Varo vähän kirjoitti:
ja olet ulkona Jumalan valtakunnasta jos valehtelet tahallasi muista ihmisistä - SANOO RAAMATTU.
mahdollisuus vastata, olipa adventisti tai ei, myös alex. Jospa hän ei osannut siihen vastata??????
Minä voin itse vastata, ettei Jumala tehnyt yhdenkään pakanakansan kanssa lakialiittoa Hoorebilla, ainoastaan ja vain israelilaisten kanssa. Se lakiliitto käskyineen koski myös israelilaisten kanssa asuvia muukalaisia, muttei ketään muita. Asia on näin saatettu tämän aiheen osalta päätökseen.
Hyvää jatkoa. - alex-kasi
ex-hirvas kirjoitti:
mahdollisuus vastata, olipa adventisti tai ei, myös alex. Jospa hän ei osannut siihen vastata??????
Minä voin itse vastata, ettei Jumala tehnyt yhdenkään pakanakansan kanssa lakialiittoa Hoorebilla, ainoastaan ja vain israelilaisten kanssa. Se lakiliitto käskyineen koski myös israelilaisten kanssa asuvia muukalaisia, muttei ketään muita. Asia on näin saatettu tämän aiheen osalta päätökseen.
Hyvää jatkoa.Kun Hirvas sanoo:
Jumala tehnyt yhdenkään pakanakansan kanssa lakialiittoa Hoorebilla, ainoastaan ja vain israelilaisten kanssa..
--
Se ei ole ihan totta - sillä vaikka Jumala ei tehnyt kansojen kanssa liittoa hän teki niiden kanssa jotka asuivat israelissa - myös MUUKALAINEN ..
Aivan samalla tavalla kuin Jumalan armo kaikille jotka haluavat sen omakseen.. mutta armo ei ole laitonta armoa vaan laillista.. Jumala armahtaa oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa - oikeudenmukaisuus ja rakkaus on kaksi puolta yhdestä asiasta. ilman toista ei ole toista.
Hirvas vain jääräpäisyyttään toistelee tuota mantraansa :) - Jumalan laki on jokaiselle ja nykyään Pyhä Henki kirjoittaa sen ihmisen sydämmeen - juuri sen lupauksen mukaan minkä Jumala on Raamatussa antanut. - ex-hirvas
alex-kasi kirjoitti:
Kun Hirvas sanoo:
Jumala tehnyt yhdenkään pakanakansan kanssa lakialiittoa Hoorebilla, ainoastaan ja vain israelilaisten kanssa..
--
Se ei ole ihan totta - sillä vaikka Jumala ei tehnyt kansojen kanssa liittoa hän teki niiden kanssa jotka asuivat israelissa - myös MUUKALAINEN ..
Aivan samalla tavalla kuin Jumalan armo kaikille jotka haluavat sen omakseen.. mutta armo ei ole laitonta armoa vaan laillista.. Jumala armahtaa oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa - oikeudenmukaisuus ja rakkaus on kaksi puolta yhdestä asiasta. ilman toista ei ole toista.
Hirvas vain jääräpäisyyttään toistelee tuota mantraansa :) - Jumalan laki on jokaiselle ja nykyään Pyhä Henki kirjoittaa sen ihmisen sydämmeen - juuri sen lupauksen mukaan minkä Jumala on Raamatussa antanut.Vihdoinkin myönsit ettei Jumala tehnyt lakiliittoa muiden kansojen (pakanakansojen) kanssa. Olet siis siitä kanssani samaa mieltä, ja niinhän se asia Raamatun todistuksen mukaan onkin.
Asia ei muutu miksikään, sillä MUUKALAISILLA ei tarkoita muualla asuvia pakanakansoja, vaan heitä, jotka asuivat israelilaisten LUONA. Eli Jumalan antama yhteiskunnalliseen järjestykseen vaikuttava laki koski myös samassa yhteisössä asuvia muukalaisia. Olisihan se kummaa, jos Suomen laki ei koskisi Suomen rajojen sisäpuolella asuvia ulkomaalaisia.
Se ei ole minun keksimä mantra, vaan Raamatun todistus, joka on minulle totuus.
Hyvää jatkoa sinulle Alex. - e333
ex-hirvas kirjoitti:
Vihdoinkin myönsit ettei Jumala tehnyt lakiliittoa muiden kansojen (pakanakansojen) kanssa. Olet siis siitä kanssani samaa mieltä, ja niinhän se asia Raamatun todistuksen mukaan onkin.
Asia ei muutu miksikään, sillä MUUKALAISILLA ei tarkoita muualla asuvia pakanakansoja, vaan heitä, jotka asuivat israelilaisten LUONA. Eli Jumalan antama yhteiskunnalliseen järjestykseen vaikuttava laki koski myös samassa yhteisössä asuvia muukalaisia. Olisihan se kummaa, jos Suomen laki ei koskisi Suomen rajojen sisäpuolella asuvia ulkomaalaisia.
Se ei ole minun keksimä mantra, vaan Raamatun todistus, joka on minulle totuus.
Hyvää jatkoa sinulle Alex.Israelilaisten vierellä asuvilla kansoilla oli vapaus tulla Jumalan antamaan liittoon eikä vain jotka asuivat Israelilaisten keskuudessa, mutta ei heillä monellakaan ollut haluakaan, he olivat vain viettelemässä Israelin kansaa syntiin ja niihin kauhistaviin tekoihin mitä he tekivät, Jumala kielsi Israelin kansaa liittymästä heihin ja heidän tekoihinsa mutta kuunteliko kansa Herran varoitusta silloinkaan, ei he ottivat vaimoikseen pakana tyttäriä ja tekivät paljon muutakin pahaa josta Jumala tuli murheelliseksi ja hän kuritti heitä syntiensä tähden.
Jumalan tarkoitus oli että Israelin kansan olisi pitänyt viedä Jumalasta tietoa muille kansoille,mutta he eivät vieneetkään, vaan monet heistä liitoutuivat itsekkin pakanoiden kanssa. - ex-hirvas
e333 kirjoitti:
Israelilaisten vierellä asuvilla kansoilla oli vapaus tulla Jumalan antamaan liittoon eikä vain jotka asuivat Israelilaisten keskuudessa, mutta ei heillä monellakaan ollut haluakaan, he olivat vain viettelemässä Israelin kansaa syntiin ja niihin kauhistaviin tekoihin mitä he tekivät, Jumala kielsi Israelin kansaa liittymästä heihin ja heidän tekoihinsa mutta kuunteliko kansa Herran varoitusta silloinkaan, ei he ottivat vaimoikseen pakana tyttäriä ja tekivät paljon muutakin pahaa josta Jumala tuli murheelliseksi ja hän kuritti heitä syntiensä tähden.
Jumalan tarkoitus oli että Israelin kansan olisi pitänyt viedä Jumalasta tietoa muille kansoille,mutta he eivät vieneetkään, vaan monet heistä liitoutuivat itsekkin pakanoiden kanssa.ero, että Jumala määräsi lait Israelille liittoon kuuluvina, ei se ollut mikään vapaaehtoinen "ota tai jätä" laki. Se laki, jonka Jumala määräsi noudatettavaksi, annettiin VAIN Israelin kansalle ja HEIDÄN LUONAAN asuville muukalaisille.
Näin on kirjoitettu. Asia lienee loppuunkäsitelty tältä osin. - e333
ex-hirvas kirjoitti:
ero, että Jumala määräsi lait Israelille liittoon kuuluvina, ei se ollut mikään vapaaehtoinen "ota tai jätä" laki. Se laki, jonka Jumala määräsi noudatettavaksi, annettiin VAIN Israelin kansalle ja HEIDÄN LUONAAN asuville muukalaisille.
Näin on kirjoitettu. Asia lienee loppuunkäsitelty tältä osin.lueppa tuo juttu oikein ajan kanssa ja päätä vasta sitten miten asia on, jos ne pakana kansat olivat ulkona pelastajasta niin nehän eivät voineet sitten pelastua ollenkaan ne joutuvat kadotukseen koska eivät edes tienneet Jumalasta, en usko että Jumala olis koskaan toiminut näin puolueellisesti että toiset pelastuu ja toisilla ei ole edes mitään mahdollisuutta pelastua, vanha liitto toimi silloin pelastajana ja kuvasi Kristusta joka tuli uuden liiton pelastajaksi.
Näin minä ainakin ymmärrän tuon, että heillä oli mahdollisuus liittyä Herraan jos he vain halusivat, aivan samoin kun tänäpäivänäkin.
Mutta se oli silloinkin hyvin harva joka teki ratkaisun. - ex-hirvas
e333 kirjoitti:
lueppa tuo juttu oikein ajan kanssa ja päätä vasta sitten miten asia on, jos ne pakana kansat olivat ulkona pelastajasta niin nehän eivät voineet sitten pelastua ollenkaan ne joutuvat kadotukseen koska eivät edes tienneet Jumalasta, en usko että Jumala olis koskaan toiminut näin puolueellisesti että toiset pelastuu ja toisilla ei ole edes mitään mahdollisuutta pelastua, vanha liitto toimi silloin pelastajana ja kuvasi Kristusta joka tuli uuden liiton pelastajaksi.
Näin minä ainakin ymmärrän tuon, että heillä oli mahdollisuus liittyä Herraan jos he vain halusivat, aivan samoin kun tänäpäivänäkin.
Mutta se oli silloinkin hyvin harva joka teki ratkaisun.siitä, KENEN KANSSA Jumala teki lakiliiton, ja raamatullinen vastaus on että israelialisten kanssa.
Aiheetta enempään tästä asiasta.
- opettajalle:
Sen olen pannut merkille, että rikot puhtaalla omallatunnolla sapattikäskyä, ja väheksyt Jumalan pyhitystä!
Miten on näiden muiden laita?
Valehteletko lähimäisellesi silmääkään räpäyttämättä jos oma etusi on kysymyksessä?
Petätkö vaimoasi, jos sattuu kutiamaan vieraisiin päin?
Ym, siis rikotko tietoisesti jokaista Jumalan 10 käskyä, halveksien niiden oikeudenmukaisuutta?
Sitäkö mielestäsi on elää laittomuudessa?
Mikä vika on elää hyvällä omallatunnolla lainkuuliaisuudessa? - voi ett'
Ei antanut kymmentä käskyä, eikä se tiule mukaan muutenkaan Raamatun mukaan luettuna >>>>>>
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Mitä adventismi tuohon lisää, on pelkkää soopaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022142Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek122009Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501415Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821069Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel57977Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39838- 56799
- 75770
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734