Mielipidettä

Mullikassa

15

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

      "Itä-Suomen yliopistossa karsiminen on aloitettava teologiasta. Kirkot kouluttakoot saarnaajansa pappisseminaareissa.

      Yliopiston pitää myös vaatia kirkon ja valtion eroa."

      ---

      "Lähes puolet suomalaisista uskoo jonkin sortin luomiskertomukseen. On irvokasta, että Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen professorina voi hääriä Tapio Puolimatkan kaltainen evoluution kieltäjä, joka tahallaan vääristelee tietoa."


      - Samaa mieltä. Taikausko ei kuuluu yliopistoihin.

      • pidän uskoni kyllä

        olen uskovainen, mutta huvitti lukea tuo sinun hassu kirjoituksesi taikauskosta, tuli mieleeni taikurinhattuinen sinivaatteinen Walt Disneyn piirtämä hahmo, jolla on taikasauva kädessä ja hattu kallellaan.


    • Ehkä pian on alkamassa samankaltainen hyvin pitkä prosessi kuin se, jonka lopputuloksena aikoinaan lopetettiin astrologian opettaminen yliopistoissa.

      Olisi kyllä jo aikakin.

    • on väärässä

      Jamppa on väärässä. Puhuu asiasta, josta ei tiedä näköjään hölkäisen pöläystä ja yrittää kaataa itse rakentamansa olkinuken. Tuolle tekstille nauravat jo harakatkin ja tietämättömät sitä ahkerasti kumartavat lausuen kuorossa: "Joojoo!!" Kuka tekee itsestään hassun?

      Tieteen paikka on yliopistossa ja siellä se nyt onkin, teologia omalla paikallaan tieteenalana tieteenalojen joukossa.

      • Teologia on ansainnut kiitoksen kriittisestä raamatuntutkimuksesta. Se osoittaa niin selvästi raamatun syntyhistorian olleen ihmisten käsissä, että oksat pois.

        Muuten olen sitä mieltä, että uskontojen ja muun taikauskon tutkimus kuuluisi psykologian alle.

        Muuten se Savon sanomien kirjoitus oli mielestäni ihan asiallinen. Tietysti jos jostain pitää tinkiä, niin turhimmastahan se on aloitettava.


      • Rompix
        Phoebus kirjoitti:

        Teologia on ansainnut kiitoksen kriittisestä raamatuntutkimuksesta. Se osoittaa niin selvästi raamatun syntyhistorian olleen ihmisten käsissä, että oksat pois.

        Muuten olen sitä mieltä, että uskontojen ja muun taikauskon tutkimus kuuluisi psykologian alle.

        Muuten se Savon sanomien kirjoitus oli mielestäni ihan asiallinen. Tietysti jos jostain pitää tinkiä, niin turhimmastahan se on aloitettava.

        Teologia ei mielestäni tuo lisäarvoa yhteiskunnalle, siksi siitä ei ole hyötyä ja täten siihen ei pidä sijoittaa rahaakaan.


      • maailma tekee niin
        Phoebus kirjoitti:

        Teologia on ansainnut kiitoksen kriittisestä raamatuntutkimuksesta. Se osoittaa niin selvästi raamatun syntyhistorian olleen ihmisten käsissä, että oksat pois.

        Muuten olen sitä mieltä, että uskontojen ja muun taikauskon tutkimus kuuluisi psykologian alle.

        Muuten se Savon sanomien kirjoitus oli mielestäni ihan asiallinen. Tietysti jos jostain pitää tinkiä, niin turhimmastahan se on aloitettava.

        Kun joku tuo todisteita että Jeesus oli oikeasti täällä, ja kaikesta muustakin, maailma estää niiden todisteiden levittämisen hinnalla millä hyvänsä. Samoin on avaruustutkimuksen kanssa, ihmisille ei kerrota kuin kaunisteltuja asioita totuudesta, jonka he itse kyllä siellä hyvin tietävät, mutta eivät kerro.


      • .....
        maailma tekee niin kirjoitti:

        Kun joku tuo todisteita että Jeesus oli oikeasti täällä, ja kaikesta muustakin, maailma estää niiden todisteiden levittämisen hinnalla millä hyvänsä. Samoin on avaruustutkimuksen kanssa, ihmisille ei kerrota kuin kaunisteltuja asioita totuudesta, jonka he itse kyllä siellä hyvin tietävät, mutta eivät kerro.

        "Kun joku tuo todisteita että Jeesus oli oikeasti täällä, ja kaikesta muustakin, maailma estää niiden todisteiden levittämisen hinnalla millä hyvänsä."

        Mitä todisteita on salattu?

        "Samoin on avaruustutkimuksen kanssa, ihmisille ei kerrota kuin kaunisteltuja asioita totuudesta, jonka he itse kyllä siellä hyvin tietävät, mutta eivät kerro."

        Sinä siis tiedät ne avaruustutkimuksen tulokset? Hyvä juttu, nythän sinä voit kertoa ne meille.


    • kirjoittanut terävästi vastustaen mitä milloinkin humpuukia: taannoin mm. terveysvaikutteisena markkinoitua suolihuuhtelua. Ja oikealla asialinjalla näkyy olevan tuossakin kolumnissaan.

    • beenthere

      Erittäin asiallinen ja hyvä kirjoitus minusta. Puututtiin hyvin keskeisiin yliopistojen ongelmakohtiin.
      Teologinen tiedekunta joutaa lakkauttaa ja sen jäljellejäävät laitokset siirtää jonkin toisen tiedekunnan alaisuuteen.
      Pappien koulutus kokonaan pois yliopistosta ja kirkkojen omalle kontalle.

    • Jeesushuora

      Ei 200-luvun yliopistossa tulisi opettaa ja tutkia parapsykologiaa (=teologia)

      Teologian kursseista ei ole kuin 3op edestä kursseja, jotka voitaisiin sijoittaa oikean tutkimuksen alle muihin tiedekuntiin, kuten historiaan, arkeologiaan, kirjallisuustutkimukseen(huuhaata sekin), psykologiaan.

      • mf

        entäs uskontomeemin tutkiminen? uskontoloinen?


      • Mullikassa

      • Break_

      • Etten sanoisi..
        Mullikassa kirjoitti:

        http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/vähempikin-koulutus-riittää/534185

        Hehhehhee! Hahahohoo! Kerrassaan loistava kommentti tohtori Kuulalta! Myllykangas kumottu hänen omilla argumenteillaan. Kuula olisi voinut olla selkeämpi, sillä hänen ivailunsa voi jäädä tyhmemmältä huomaamatta.

        Myllykangas teki itsestään pellen omalla tekstillään, paljastui pelkästään räksyttäväksi koiraksi, joka ei tykkää jostain, mistä ei tiedä yhtikäs mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe