Mielipidettä

Mullikassa

15

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

"Itä-Suomen yliopistossa karsiminen on aloitettava teologiasta. Kirkot kouluttakoot saarnaajansa pappisseminaareissa.

Yliopiston pitää myös vaatia kirkon ja valtion eroa."

---

"Lähes puolet suomalaisista uskoo jonkin sortin luomiskertomukseen. On irvokasta, että Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen professorina voi hääriä Tapio Puolimatkan kaltainen evoluution kieltäjä, joka tahallaan vääristelee tietoa."

- Samaa mieltä. Taikausko ei kuuluu yliopistoihin.

• pidän uskoni kyllä

olen uskovainen, mutta huvitti lukea tuo sinun hassu kirjoituksesi taikauskosta, tuli mieleeni taikurinhattuinen sinivaatteinen Walt Disneyn piirtämä hahmo, jolla on taikasauva kädessä ja hattu kallellaan.

• Ehkä pian on alkamassa samankaltainen hyvin pitkä prosessi kuin se, jonka lopputuloksena aikoinaan lopetettiin astrologian opettaminen yliopistoissa.

Olisi kyllä jo aikakin.

• on väärässä

Jamppa on väärässä. Puhuu asiasta, josta ei tiedä näköjään hölkäisen pöläystä ja yrittää kaataa itse rakentamansa olkinuken. Tuolle tekstille nauravat jo harakatkin ja tietämättömät sitä ahkerasti kumartavat lausuen kuorossa: "Joojoo!!" Kuka tekee itsestään hassun?

Tieteen paikka on yliopistossa ja siellä se nyt onkin, teologia omalla paikallaan tieteenalana tieteenalojen joukossa.

• Teologia on ansainnut kiitoksen kriittisestä raamatuntutkimuksesta. Se osoittaa niin selvästi raamatun syntyhistorian olleen ihmisten käsissä, että oksat pois.

Muuten olen sitä mieltä, että uskontojen ja muun taikauskon tutkimus kuuluisi psykologian alle.

Muuten se Savon sanomien kirjoitus oli mielestäni ihan asiallinen. Tietysti jos jostain pitää tinkiä, niin turhimmastahan se on aloitettava.

• Rompix
        Phoebus kirjoitti:

Teologia on ansainnut kiitoksen kriittisestä raamatuntutkimuksesta. Se osoittaa niin selvästi raamatun syntyhistorian olleen ihmisten käsissä, että oksat pois.

Muuten olen sitä mieltä, että uskontojen ja muun taikauskon tutkimus kuuluisi psykologian alle.

Muuten se Savon sanomien kirjoitus oli mielestäni ihan asiallinen. Tietysti jos jostain pitää tinkiä, niin turhimmastahan se on aloitettava.

Teologia ei mielestäni tuo lisäarvoa yhteiskunnalle, siksi siitä ei ole hyötyä ja täten siihen ei pidä sijoittaa rahaakaan.

• maailma tekee niin
        Phoebus kirjoitti:

Teologia on ansainnut kiitoksen kriittisestä raamatuntutkimuksesta. Se osoittaa niin selvästi raamatun syntyhistorian olleen ihmisten käsissä, että oksat pois.

Kun joku tuo todisteita että Jeesus oli oikeasti täällä, ja kaikesta muustakin, maailma estää niiden todisteiden levittämisen hinnalla millä hyvänsä. Samoin on avaruustutkimuksen kanssa, ihmisille ei kerrota kuin kaunisteltuja asioita totuudesta, jonka he itse kyllä siellä hyvin tietävät, mutta eivät kerro.

• .....
        maailma tekee niin kirjoitti:

Kun joku tuo todisteita että Jeesus oli oikeasti täällä, ja kaikesta muustakin, maailma estää niiden todisteiden levittämisen hinnalla millä hyvänsä. Samoin on avaruustutkimuksen kanssa, ihmisille ei kerrota kuin kaunisteltuja asioita totuudesta, jonka he itse kyllä siellä hyvin tietävät, mutta eivät kerro.

"Kun joku tuo todisteita että Jeesus oli oikeasti täällä, ja kaikesta muustakin, maailma estää niiden todisteiden levittämisen hinnalla millä hyvänsä."

Mitä todisteita on salattu?

"Samoin on avaruustutkimuksen kanssa, ihmisille ei kerrota kuin kaunisteltuja asioita totuudesta, jonka he itse kyllä siellä hyvin tietävät, mutta eivät kerro."

Sinä siis tiedät ne avaruustutkimuksen tulokset? Hyvä juttu, nythän sinä voit kertoa ne meille.

• kirjoittanut terävästi vastustaen mitä milloinkin humpuukia: taannoin mm. terveysvaikutteisena markkinoitua suolihuuhtelua. Ja oikealla asialinjalla näkyy olevan tuossakin kolumnissaan.

• beenthere

Erittäin asiallinen ja hyvä kirjoitus minusta. Puututtiin hyvin keskeisiin yliopistojen ongelmakohtiin.
      Teologinen tiedekunta joutaa lakkauttaa ja sen jäljellejäävät laitokset siirtää jonkin toisen tiedekunnan alaisuuteen.
      Pappien koulutus kokonaan pois yliopistosta ja kirkkojen omalle kontalle.

• Jeesushuora

Ei 200-luvun yliopistossa tulisi opettaa ja tutkia parapsykologiaa (=teologia)

Teologian kursseista ei ole kuin 3op edestä kursseja, jotka voitaisiin sijoittaa oikean tutkimuksen alle muihin tiedekuntiin, kuten historiaan, arkeologiaan, kirjallisuustutkimukseen(huuhaata sekin), psykologiaan.

• mf

entäs uskontomeemin tutkiminen? uskontoloinen?

• Mullikassa

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/vähempikin-koulutus-riittää/534185

• Break_

• Etten sanoisi..
        Mullikassa kirjoitti:

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/vähempikin-koulutus-riittää/534185

Hehhehhee! Hahahohoo! Kerrassaan loistava kommentti tohtori Kuulalta! Myllykangas kumottu hänen omilla argumenteillaan. Kuula olisi voinut olla selkeämpi, sillä hänen ivailunsa voi jäädä tyhmemmältä huomaamatta.

Myllykangas teki itsestään pellen omalla tekstillään, paljastui pelkästään räksyttäväksi koiraksi, joka ei tykkää jostain, mistä ei tiedä yhtikäs mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      5077
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3322
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3069
    4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      38
      2298
    5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1797
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1550
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      121
      1474
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      119
      1149
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1109
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1077
    Aihe