Olen kai katsellut liikaa jenkkiläisiä ruokaohjelmia, joissa lihaa kypsytellään kaikilla mahdollisilla barbecue variaatioilla pitkään ja hartaasti. Lopuksi liha irroitetaan luusta ja siputaan, ei jauheta.
Viime aikojen evässuosikkini ovat olleet noin kymmenen tuntia noin sadan asteen lämmössä savipadassa muhineet parikiloiset possunpaistit ja kasslerit. Kypsä liha silputaan veitsellä ja maustetaan käyttötarkoituksen mukaan. Perusleipä koostuu tällä haavaa possusilpusta, maustetusta tuorejuustosta ja tomaatista, kurkusta ja salaatista. Myös silppu, valkosipuli majoneesi ja suolakurkku yhdistelmä on niittänyt laakereita. Silppu sopii hyvin myös meksikolaiseen ruokaan tacoihin nachoihin tai fajitaksiin. Pataan kertynyt liemi on käytettävissä fondin tapaan muussa ruuanlaitossa.
Possua saa nyt kohtuuhintaan, kannattaa kokeilla.
Silputtu possu
7
2333
Vastaukset
- muiskis ja maiskis
Nam, ihan tuli vesi kielelle. Voisi kokeilla possun ulkofileellä, täyttä lihaa ja usein tarjouksessa. Vai onko se liian vähärasvaista noin pitkään kypsytykseen?
Mulla ei oo kyllä savipataakaan, mitähän sitä kehittelisi? Folio vain uunivuuan päälle? Paistopussi?- Vanha kokki
Olet oivaltanut tuon barbequen syvimmän olemuksen täydellisesti. Me pidämme ilmeisesti samantyyppisestä ylikypsästä possunlihasta.
Tuolle kysyjälle neuvoisin savipadan puutteessa toisen erinomaisen ja koetun keinon, jota olen täälläkin joskus ohjeistanut, mutta tehdään se nyt taas, että pääset alkuun.
Ulkofilettä parempi vaihtoehto on tässä tapauksessa ehdottomasti porsaan niska, koska siinä on riittävästi rasvaa.
Tee perusmaustaminen pelkällä suolalla, hieromalla sitä lihan pintaan reilusti ja kiedo sitten liha tiiviisti elmukelmuun.
Anna lihan suolaantua 2-3 vrk viileässä paikassa välillä sitä käännellen.
Poista kelmu, kuivaa lihan pinta ja ruskista se kauttaaltaan paistinpannulla.
Levitä työpöydälle alumiinifoliota n. 60 sm ;n pala ja sen päälle ristikkäin toinen samanlainen pala.
Levitä sen jälkeen saman mittainen pala leivinpaperia folioiden päälle.
Aseta ruskistettu liha keskelle leivinpaperiarkkia ja mausta liha kauttaaltaan haluamillasi BBQ mausteilla tai kastikkeilla!
Kääri sen jälkeen leivinpaperi tiukasti lihan ympäri, sauma yläpuolelle. Kääri myös alumiinifoliot samoin kunnes saat mahdollisimman tiiviin paketin aikaseksi.
Paista lihaa useita tunteja tai vaikkapa yön yli, 150 - 175 asteen lämmössä sillä liha ei pääse kuivumaan koska paketti on tiiviisti lihan ymärillä, eikä neste pääse poistumaan lihasta, kuten paistopussissa tai savivuoassa.
Avattuasi paketin, voit silputa lihaa ilman veistä vaikka haarukalla tai lusikalla, tulos on todella uskomattoman pehmeää mutta silti äärimmäisen mehukasta lihaa! (Savun makua tuohon saa lisättyä halutessa joillakin Tex Mex mausteilla).
Tämä ohje toimii erinomaisesti myös possun etuselällä tai lapapaistilla, joissa on mukana luuta,paras on kuitenkin tuo mainittu niska, eli kassler!
Myös sitkeähkö emolammas antautuu tuossa käsittelyssä karitsan pehmeäksi ja muhevaksi!
Hyvä Parta-Arska! Onhan siellä jenkkilässä jotain hyvääkin kuten juuri tuo BBQ.
Kokeileppa kertomaani ohjetta, jos sinua kiinnostaa todella maukas lopputulos!
Terveisin! Vk. Vanha kokki kirjoitti:
Olet oivaltanut tuon barbequen syvimmän olemuksen täydellisesti. Me pidämme ilmeisesti samantyyppisestä ylikypsästä possunlihasta.
Tuolle kysyjälle neuvoisin savipadan puutteessa toisen erinomaisen ja koetun keinon, jota olen täälläkin joskus ohjeistanut, mutta tehdään se nyt taas, että pääset alkuun.
Ulkofilettä parempi vaihtoehto on tässä tapauksessa ehdottomasti porsaan niska, koska siinä on riittävästi rasvaa.
Tee perusmaustaminen pelkällä suolalla, hieromalla sitä lihan pintaan reilusti ja kiedo sitten liha tiiviisti elmukelmuun.
Levitä työpöydälle alumiinifoliota n. 60 sm ;n pala ja sen päälle ristikkäin toinen samanlainen pala.
Aseta ruskistettu liha keskelle leivinpaperiarkkia ja mausta liha kauttaaltaan haluamillasi BBQ mausteilla tai kastikkeilla!
Kääri sen jälkeen leivinpaperi tiukasti lihan ympäri, sauma yläpuolelle. Kääri myös alumiinifoliot samoin kunnes saat mahdollisimman tiiviin paketin aikaseksi.
Paista lihaa useita tunteja tai vaikkapa yön yli, 150 - 175 asteen lämmössä sillä liha ei pääse kuivumaan koska paketti on tiiviisti lihan ymärillä, eikä neste pääse poistumaan lihasta, kuten paistopussissa tai savivuoassa.
Avattuasi paketin, voit silputa lihaa ilman veistä vaikka haarukalla tai lusikalla, tulos on todella uskomattoman pehmeää mutta silti äärimmäisen mehukasta lihaa! (Savun makua tuohon saa lisättyä halutessa joillakin Tex Mex mausteilla).
Tämä ohje toimii erinomaisesti myös possun etuselällä tai lapapaistilla, joissa on mukana luuta,paras on kuitenkin tuo mainittu niska, eli kassler!
Myös sitkeähkö emolammas antautuu tuossa käsittelyssä karitsan pehmeäksi ja muhevaksi!
Terveisin! Vk.Ostin aikanaan purkin savusuolaa, mutta en oikein keksinyt sille aluksi mitään tekoa. Ei se tuonut kovin suurta savun makua oikein mihinkään. Sitten tein sitä itse panemalla savustuspussiin suolapurkin ja johan maku parani - kannattaa kokeilla.
Tuo Vanhan Kokin ohje on verraton ja siihen olen käyttänyt sen ensiksi ostamani savupurkin sisällön lisäämällä tuossa suolausvaiheessa matkaan sitä savusuolaa. Savun maku tuntuu tulevan vasta ajan päästä ja imeytyy ainakin jonkin verran tuotteeseen. Tulee talvellakin barbekuun tuntua.
Viime pääsiäisenä tein lampaan tuolla tavoin ja täksi pääsiäiseksi teen samoin. Vähän olen kyllästynyt lampaanviuluun ja ajoittaiseen villanmakuun vaikka ei näitä villalampaita enää juuri tapaa. Mutta kun näin tekee, niin hyvän saa. Ei siitä kyllä mitään sisältä purppuraista lihaa tule, mutta maku korvaa näköaistin - ja ihan oikein! lusikalla saa syödä.- Vanha kokki
crudo kirjoitti:
Ostin aikanaan purkin savusuolaa, mutta en oikein keksinyt sille aluksi mitään tekoa. Ei se tuonut kovin suurta savun makua oikein mihinkään. Sitten tein sitä itse panemalla savustuspussiin suolapurkin ja johan maku parani - kannattaa kokeilla.
Tuo Vanhan Kokin ohje on verraton ja siihen olen käyttänyt sen ensiksi ostamani savupurkin sisällön lisäämällä tuossa suolausvaiheessa matkaan sitä savusuolaa. Savun maku tuntuu tulevan vasta ajan päästä ja imeytyy ainakin jonkin verran tuotteeseen. Tulee talvellakin barbekuun tuntua.
Viime pääsiäisenä tein lampaan tuolla tavoin ja täksi pääsiäiseksi teen samoin. Vähän olen kyllästynyt lampaanviuluun ja ajoittaiseen villanmakuun vaikka ei näitä villalampaita enää juuri tapaa. Mutta kun näin tekee, niin hyvän saa. Ei siitä kyllä mitään sisältä purppuraista lihaa tule, mutta maku korvaa näköaistin - ja ihan oikein! lusikalla saa syödä.Seuraavan kerran kun savustan taas kalaa, (Nyt en viitsi sinne kahlata, kun lunta on melkein napaan asti
ja savumökki ei ole suinkaan ihan pihassa) ajattelin kokeilla kolmeen erilaiseen suolalajikkeeseen tuota savustusta, sormisuolaan, sekä karkeaan ja hienoon merisuolaan. Jännä kokeilla esim. graaviin kalaan savusuolaa. Oletko itse "pruuvannut"? Vanha kokki kirjoitti:
Seuraavan kerran kun savustan taas kalaa, (Nyt en viitsi sinne kahlata, kun lunta on melkein napaan asti
ja savumökki ei ole suinkaan ihan pihassa) ajattelin kokeilla kolmeen erilaiseen suolalajikkeeseen tuota savustusta, sormisuolaan, sekä karkeaan ja hienoon merisuolaan. Jännä kokeilla esim. graaviin kalaan savusuolaa. Oletko itse "pruuvannut"?Savustin juuri tuota sormisuolaa, mutta en ole näin ollen koettanut sitä graavaamiseen, koska se ei siihen sovi oikein. Lähinnä olen ripotellut graaviviipaleitten päälle tarjolle pantaessa ja narskuvat mukavan savuisina suussa. Yleensäkin ripottelen vielä vähän sormisuolaa graavin ja kylmäsavunkin päälle, koska tahtovat nykyään olla niin turkasen suolattomia muuten.
Tuosta graavikalasta - vaikka meneekin nyt kovasti ohi aiheen - eräs asia: emme oikein ymmärrä tehdä sille kastiketta. Ehkä sinappikastike on ainoa, joka on yleisesti käytössä vaan harvoinpa sekään kotioloissa. Kuitenkin kaikesta graavista, savusta ja kylmäsavusta saa monin verroin parempaa hyvällä kastikkeella.Vanha kokki kirjoitti:
Terveisin! Vk.Tilasin innoissani tamperelaisesta barbecue- ja chilimaustekaupasta kolmen chilimaustepullon pakkauksen. Avasin niistä miedoimman - siihen verrattuna Tabasco on vauvanruokaa. Nyt katselen kunnioituksella kahta avaamatonta vahvempaa maustepulloa, uskallankohan koskaan käyttää niitä? Kyseisessä puljussa on asiallinen valikoima erilaisia barbecue-mausteita. Katsokaa netistä, nimi on Poppamies.
Noissa jenkkiohjelmissa tuntuvat suosivan nimenomaan epäsuoraa grillausta. Eli pitänee kaivaa Vanhan Kokin grillinteko-ohje netistä ja yrittää tehdä siitä paikalle muurattu tiiliversio mökille, sitten kesemmällä.
- reif
Tämä silputtu possuhan on englanniksi pulled pork, jos joku haluaa englanniksi etsiä ohjeita. Olisiko nypitty possu tälle parempi suomennos? Erittäin herkullinen ruokalaji on kuitenkin kyseessä. Itse teen sitä hauduttamalla savipadassa kassleria ja syön silpun sämpylän välissä coleslawn kera.
Omaan bbq-kastikkeeseeni kuuluu hp-kastike, siirappi, chipotle-kastike, liquid smoke, paprikajauhe, juustokumina ja mustapippuri. Rasvainen possu kestää aika paljon makeutta, tehden siitä vielä syntisemmän epäterveellisen. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456816
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505806- 1214978
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.444557Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533945- 623111
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.553050Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242552- 422320
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢162253