Tarvitaanko lupa

tarvitsen

pienen kiven ottamiseen toisen maalta?

9

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paalutinko turhaan?

      Jos sitä kiveä ei ota pihapiiristä, puutarhasta, aidaltulta tai muuten erikseen rajaltulta, hoideltu alueelta niin käsitääkseni on sallittua. Viljelty pelto on parasta jättää rauhaan. Kovin lähellä muiden rakennuksia häärääminen haja-asutusalueella saattaa rasittaa sosiaalisia suhteita. Rakennusten kivijalat ja kivinavetat kannattaa myös jättää rauhaan :-)

      Malmejahan saa etsiä muidenkin maalta kunhan ei ihan pihapiiriin tunkeudu ja tämä juurikin yleensä tapahtuu irtokivinäytteiden avulla. Mielestäni on rinnastettavissa marjastukseen ja sienestykseen eli noin pyöreästi ilmaisten jokamiehenoikeus.

      • tarvitsen

        "nyrkinkokoisten" kivien otosta Geologista tutkimuskeskusta varten, mutta enpä ollut ajatellut kiviä mihinkään lähettää, vaan kerätä itselleni. Minä en tahtoisi mitään pölyistä ja äänekästä malminlouhintapaikkaa omille nurkilleni. Sitä paitsi sitä malmikiveä ei edes ole niin paljon, että sitä kannattaisi louhia!

        Niin, että en joudu syytteeseen, jos toisen metsästä kannan kiviä pihalleni? Minkä kokoista kiveä voisin enimillään raahata, ettei mahdollinen vastaantulija ottaisi yhteyttä mihinkään virallisiin tahoihin?


      • kiperä kyssäri
        tarvitsen kirjoitti:

        "nyrkinkokoisten" kivien otosta Geologista tutkimuskeskusta varten, mutta enpä ollut ajatellut kiviä mihinkään lähettää, vaan kerätä itselleni. Minä en tahtoisi mitään pölyistä ja äänekästä malminlouhintapaikkaa omille nurkilleni. Sitä paitsi sitä malmikiveä ei edes ole niin paljon, että sitä kannattaisi louhia!

        Niin, että en joudu syytteeseen, jos toisen metsästä kannan kiviä pihalleni? Minkä kokoista kiveä voisin enimillään raahata, ettei mahdollinen vastaantulija ottaisi yhteyttä mihinkään virallisiin tahoihin?

        Osaisko me tuolla lakipalstalla paremmin vastata? Pistin sinne jo alkua.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8917652


      • lupalappu
        tarvitsen kirjoitti:

        "nyrkinkokoisten" kivien otosta Geologista tutkimuskeskusta varten, mutta enpä ollut ajatellut kiviä mihinkään lähettää, vaan kerätä itselleni. Minä en tahtoisi mitään pölyistä ja äänekästä malminlouhintapaikkaa omille nurkilleni. Sitä paitsi sitä malmikiveä ei edes ole niin paljon, että sitä kannattaisi louhia!

        Niin, että en joudu syytteeseen, jos toisen metsästä kannan kiviä pihalleni? Minkä kokoista kiveä voisin enimillään raahata, ettei mahdollinen vastaantulija ottaisi yhteyttä mihinkään virallisiin tahoihin?

        Riipumatta siitä, mita laki sanoo, tämä ongelma katoaa, kun kysyy maanomistajalta luvan. Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa.


      • muutamasta sovittava
        lupalappu kirjoitti:

        Riipumatta siitä, mita laki sanoo, tämä ongelma katoaa, kun kysyy maanomistajalta luvan. Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa.

        eräs mies kysyi naapuriltaan luvan saada kaataa muutama puu tämän metsästä. Naapuri lupasi. Myöhemmin voitiin todeta että mies oli vienyt pois 99 puuta. Hänen muutamansa oli 99 kpl.


      • tarvitsen
        kiperä kyssäri kirjoitti:

        Osaisko me tuolla lakipalstalla paremmin vastata? Pistin sinne jo alkua.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8917652

        vaivannäöstä. Lakimiehet ovat vain niin kovin kyynisiä vastaajia.


      • hfjruytui
        tarvitsen kirjoitti:

        "nyrkinkokoisten" kivien otosta Geologista tutkimuskeskusta varten, mutta enpä ollut ajatellut kiviä mihinkään lähettää, vaan kerätä itselleni. Minä en tahtoisi mitään pölyistä ja äänekästä malminlouhintapaikkaa omille nurkilleni. Sitä paitsi sitä malmikiveä ei edes ole niin paljon, että sitä kannattaisi louhia!

        Niin, että en joudu syytteeseen, jos toisen metsästä kannan kiviä pihalleni? Minkä kokoista kiveä voisin enimillään raahata, ettei mahdollinen vastaantulija ottaisi yhteyttä mihinkään virallisiin tahoihin?

        Jos viet ilmiselvän malmikiven piiloon, ja siten estät naapuria vaurastumasta. mitä tähän sanoo maalaisjärki. En ainakaan itse tykkää jos noin toimitaan, ja täytyyhän sen olla kiellettyä. vaikea sanoa mikä olisi rikossyyte. Varastaminen, ja minkä kaivoksen? jota ei ole olemassa. voisiko periä vahingonkorvausta vaikka pari miljooaa euroa. Koska kiven arvo sinällään ei ole mitään, mahdolliseen potentiaaliin.
        Mutta jos naapuri kiikuttaakin sen murikan geologiselle tutkimuslaitokselle, hän saa kaivosoikeudet, ja naapuri vain korvauksen kivestä jota kaivosyhtiö aikanaan hyödyntää. Se on sallittua.


      • irtolohkare-etsijä
        hfjruytui kirjoitti:

        Jos viet ilmiselvän malmikiven piiloon, ja siten estät naapuria vaurastumasta. mitä tähän sanoo maalaisjärki. En ainakaan itse tykkää jos noin toimitaan, ja täytyyhän sen olla kiellettyä. vaikea sanoa mikä olisi rikossyyte. Varastaminen, ja minkä kaivoksen? jota ei ole olemassa. voisiko periä vahingonkorvausta vaikka pari miljooaa euroa. Koska kiven arvo sinällään ei ole mitään, mahdolliseen potentiaaliin.
        Mutta jos naapuri kiikuttaakin sen murikan geologiselle tutkimuslaitokselle, hän saa kaivosoikeudet, ja naapuri vain korvauksen kivestä jota kaivosyhtiö aikanaan hyödyntää. Se on sallittua.

        Malmikivestä on piiiiiitkä matka kaivokseen. Useimmat malmikivet eivät koskaan johda kaivostoimintaan.


      • Propelli
        irtolohkare-etsijä kirjoitti:

        Malmikivestä on piiiiiitkä matka kaivokseen. Useimmat malmikivet eivät koskaan johda kaivostoimintaan.

        Jos kaivos perusteaan maanomistajan maille, niin tuskinpa maanomistaja siitä paljoa
        hyötyy tuon kaivoksen tuotosta.
        Meidän metsäpalstalla ovat geologit tehneet tutkimuksia.
        He lähettivät valtaushakemuksen ja kaikilta maanomistajilta tarvittiin suostumus,
        että kaivosyhtiö saa luvan suorittaa kairauksia maaperään.
        Kaivosyhtiön korvaa tutkimustensa aiheuttamia vahinkoja, kun he esim. suorittavat
        kallioperän koekairauksia ja koneet aiheuttavat painaumia metsänpohjaan.
        Yleensä kaivosyhtiöt käyttävät jo olemassaolevia metsäuria, jos niitä on.
        Samoin, kun kaatavat metsänomistajan metsästä puita, ilman, että kysyvät
        erikseen lupaa siihen. Korvaavat kyllä kaadetut puut, mutta pienimmän korvauksen kautta.

        Litiumia ovat etsineet. Vielä ei ole tullut päätöstä.
        En tiedä lunastaako kaivosyhtiö sitten maat, jos kaivos on kannattava.
        Vai maksaako sitten kaivosyhtiö jotain rasitemaksua sen ajan, mitä kaivos tuottaa.
        Tuskinpa maanomistaja tule hyötymään kaivostoiminnasta juuri mitään.
        Kyllä maanomistajalle olisi suotavaa, että hän saisi pienen osan kaivoksen tuotosta.

        Eikös malminetsintä ole sallittua ja näytteen ottokin maasta pienessä määrin.
        Jos maasta ottaa lapiolla maanäytteen, niin tietenkin jäljet tulee siistiä, eikä jättää
        kuoppia jälkeensä, eikä vahingoita puita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe