vakionopeudensäädin

järkeä

mitenkäs tämä vakionopeudensäädin.
Onko tämä aina taloudellisesti viisain ajotapa?

Millaisia kokemuksia teillä muuten on tästä säätimestä?

Tuossa tänään eka kertaa moisella ajelin ja kyllä se 80 on aika hurja vauhti tuolla mutkaisella tiellä...en uskaltanut tähän kyytiin antautua.

74

8479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+15

      Taloudellisin se ei ole (mäkisellä tiellä), mutta en osta yhtään autoa ilman sitä. Yksi tärkeimmistä mukavuusvarusteista, sekä kanssa-autoilijoiden kannalta erinomainen.

      • cruisemanever

        Vakionopeussäädin ei ole taloudellisin ajotapa eikä sitä suositella mutkaisille ja mäkisille teille. Hurjaa kyytiä saat, jos lähdet pikkuteille vakionopeussäädin päällä.

        Ilman vakionopeussäädintä automaattivaihteistoa en hanki yhtään autoa. Rentouttaa matkantekoa, kun laittaa nopeuden kohdalleen ja antaa mennä. Ei tarvitse kytätä nopeusmittaria.


      • kpg1
        cruisemanever kirjoitti:

        Vakionopeussäädin ei ole taloudellisin ajotapa eikä sitä suositella mutkaisille ja mäkisille teille. Hurjaa kyytiä saat, jos lähdet pikkuteille vakionopeussäädin päällä.

        Ilman vakionopeussäädintä automaattivaihteistoa en hanki yhtään autoa. Rentouttaa matkantekoa, kun laittaa nopeuden kohdalleen ja antaa mennä. Ei tarvitse kytätä nopeusmittaria.

        Ei ole taloudellista, mutta helpottaa ainakin veto hommia.
        Raskaan kuorman kanssa ( esim hevoskärri, asuntovaunu jne perässä) on helpottavaa, kun antaa vain mennä. Ite ei osaa runtata kasua niin härskisti pohjaan..
        Pitkällä matkalla muutoinkin, voi lepuuttaa oikeaakin jalkaa. Verenkierto säilyy ok.

        Ite käytän vain ym tapauksissa ja onkyllä vaikeaa kuvitella autoa ilma ko ominaisuutta enää nykyaikana.


      • onHYVÄ
        kpg1 kirjoitti:

        Ei ole taloudellista, mutta helpottaa ainakin veto hommia.
        Raskaan kuorman kanssa ( esim hevoskärri, asuntovaunu jne perässä) on helpottavaa, kun antaa vain mennä. Ite ei osaa runtata kasua niin härskisti pohjaan..
        Pitkällä matkalla muutoinkin, voi lepuuttaa oikeaakin jalkaa. Verenkierto säilyy ok.

        Ite käytän vain ym tapauksissa ja onkyllä vaikeaa kuvitella autoa ilma ko ominaisuutta enää nykyaikana.

        juuh tuota minäkin funtsin,että ei varmaan taloudellisin mutkaisilla ja mäkisillä teillä.varsinkaan mäkisillä.
        Uskon että pitkässä matkassa tosi hyvä.

        Aika hauska tunne näin alussa kun sitä kuitenkin jalkaa nostaa kun vauhtia haluaa vähän vähemmän ja painaa varpaita maata vasten kun ajalee.
        pieniä huomioita tähän muutokseen.


    • sitikka ihan hirvee

      Vakionopeudella ajaminen ei ole taloudellisin tapa. Taloudellisempaa on antaa vauhdin ylämäessä pudota ja alamäessä nousta entiselleen, se on luonnollista. Gravitaatiota vastaan ei kannata taistella.

      Muistampa erään automaattivaihteisen Citroen C5 auton. Vakionopeussäätimen kanssa se vaihtoi ylämäessä alaspäin ja kaasutti aivan hirveesti pystyäkseen pitämään sen asetetun 80 vauhdin.

      • Suomen ajokulttuuri

        Parempi, kun pysyt poissa liikenteestä jonoja muodostamasta sahaavalla tyylilläsi.


      • rattitaituri
        Suomen ajokulttuuri kirjoitti:

        Parempi, kun pysyt poissa liikenteestä jonoja muodostamasta sahaavalla tyylilläsi.

        Lievasti maaston mukaan vaihtuva nopeus on se luonnollinen ajorytmi. Opettele ajamaan senkin toleranssitasanopeusjononvetajalammas!


      • kuin 80 km/h

        Noi voi hellanlettas, mikä järjen jättiläinen tänne taas tuli fiksuja ideoitaan esittelemään.

        On reppana keksinyt, että on taloudellisempaa ajaa 60 km/h kuin 80 km/h.

        Matkaan nyt kuluu "vähän" enemmän aikaa, mutta sehän ei työtöntä tyhjäntoimittajaa haittaa.


    • Ghia Club Finland..

      Tämä on kiistaton asia jonka autolehdet ovat kerta toisensa jälkeen todenneet.

      Vakkari säästää verrattunan siihen, että ilman vakkaria ajetaan sama matka SAMASSA AJASSA. Yleensä ilman vakkaria aikaa kuluu enemmän.

      Ilman vakkaria nopeus tippuu ennemmin tai myöhemmin alle rajoituksen ja sitten ajan kiinnisaamiseksi on ajettava kovempaa. Tämä pieni nopeuden tippuminen säästää vähemmän polttoainetta kuin mitä kuluu tuossa kiinnikirimisessä.

      Ylämäessä vakkari painaa lisää kaasua ja moottori käy hyvällä hyötysuhteella. Ilman vakkaria menetettyä aikaa pitää kiriä ylinopeudella mikä johtaa rajusti nousevaan kulutukseen.

      Käsitys siitä, että vakkari lisäisi bensankulutusta johtuu siitä, että vertailukohtana on hitaammalla keskinopeudella tehty ajosuoritus. Ilmanvastuksen luonteesta johtuen tasanopeus on tehokkain tapa liikkua.

      2 2 = 4
      1 3 = 4
      2^2 2^2 = 8
      1^2 3^2 = 10

      Suurimmat säästöt tulevat kuitenkin ylinopeussakoissa. Ja hermotkin säästyvät.

      • gdsdfsdfdsf

        Normaalielämässä ei ole mitään "pakkoa" saada kiinni menetettyä aikaa, kyseessä on lähinnä kuvitteellinen tilanne. Viivästyksiin pitäisi aina olla varautunut kun lähtee liikkeelle ja viivästyksiä ei pidä ottaa kiinni ylinopeudella. Jos ei ole ottanut viivästyksiä huomioon, voi vain syyttää omaa tyhmyyttään. Vaikka itsellä menisikin nopeus alle rajoituksen vähäksi aikaa, en tosiaankaan ota aikaa kiinni ylinopeudella, eikä siinä olisi mitään järkeäkään. Tällöin ei vakkarikaan säästä polttoainetta verrattuna normaaliin ajotyyliin.


      • ja kuskista

        Vakionopeussäädin ei tee mitään sellaista, mitä kuljettajakin ei pystyisi tekemään. Sen sijaan kujettajalla on yksi suuri etu vakionopeussäätimeen verrattuna. Kuljettaja pystyy ennakoimaan tulevia tilanteita. Vakionopeussäädin ei siihen kykene. Esimerkiksi jyrkähköissä peräkkäisissä mäissä vakionopeussäätimet eivät yleensä toimi kovinkaan fiksusti. Alamäessä nopeus nousee, jolloin säädin heittää moottorin moottorijarrutukselle. Notkon pohjalla tien kääntyessä taas nousuun nopeus putoaa, jolloin säädin korjaa tilanteen kiihdyttämällä rajusti ylämäkeen. Tavoitenopeutta ei ole saavutettu vielä mäenpäällä, vaan kiihdytys jatkuu vähän matkaan alamäkeen. Nopeus kasvaa taas liian suureksi, ja säädin aloittaa moottorijarrutuksen alamäessä.

        Tällaisissa paikoissa vakionopeussäätimellä ajettaessa nopeus on usein suurimmillaan mäkien päällä ja pienimmillään notkon pohjalla. Nopeus kasvaa ylämäissä ja hidastuu alamäissä. Osaava kuljettaja voi pitää saman keskinopeuden niin, että antaa nopeuden hieman hidastua ylämäessä ja kasvaa alamäessä. Bensaa säästyy, kun alamäkeen ei tarvitse jarrutella ja seuraava ylämäki noustaan edellisessä alamäessä kerätyllä vauhdilla, jolloin raju kiihdytys ylämäessä voidaan jättää tekemättä.

        Toki taloudellisuus riippuu paljon myös kuljettajan ajotavasta ja säätimen toiminnasta. Toiset vakionopeussäätimet reagoivat nopeuden muutoksiin hitaammin ja päästävät nopeuden vaihtelemaan enemmän kuin toiset. Myös kuljettajissa on eroja. Joillakin on tapana jatkuvasti pumpata kaasua, jolloin tasamaallakin mennään vuoroin kiihdyttäen, vuoroin moottorilla jarruttaen. Toiset taas eivät osaa ennakoida ollenkaan, vaan käyttävät kaasua mäissä kuten huonosti toimiva vakionopeussäädin kiihdyttäen rajusti ylämäissä ja hidastaen alamäissä.


      • nbvcxcvb

        Nopeuden on oltava aina alle rajoituksen. Vakkari voi nostaa keskikulutusta jopa litralla moottorin väännöstä riippuen, mutta kaipa tiedät tämänkin paremmin kuin valmistajat ja myyjät.


      • käsikaasulla
        ja kuskista kirjoitti:

        Vakionopeussäädin ei tee mitään sellaista, mitä kuljettajakin ei pystyisi tekemään. Sen sijaan kujettajalla on yksi suuri etu vakionopeussäätimeen verrattuna. Kuljettaja pystyy ennakoimaan tulevia tilanteita. Vakionopeussäädin ei siihen kykene. Esimerkiksi jyrkähköissä peräkkäisissä mäissä vakionopeussäätimet eivät yleensä toimi kovinkaan fiksusti. Alamäessä nopeus nousee, jolloin säädin heittää moottorin moottorijarrutukselle. Notkon pohjalla tien kääntyessä taas nousuun nopeus putoaa, jolloin säädin korjaa tilanteen kiihdyttämällä rajusti ylämäkeen. Tavoitenopeutta ei ole saavutettu vielä mäenpäällä, vaan kiihdytys jatkuu vähän matkaan alamäkeen. Nopeus kasvaa taas liian suureksi, ja säädin aloittaa moottorijarrutuksen alamäessä.

        Tällaisissa paikoissa vakionopeussäätimellä ajettaessa nopeus on usein suurimmillaan mäkien päällä ja pienimmillään notkon pohjalla. Nopeus kasvaa ylämäissä ja hidastuu alamäissä. Osaava kuljettaja voi pitää saman keskinopeuden niin, että antaa nopeuden hieman hidastua ylämäessä ja kasvaa alamäessä. Bensaa säästyy, kun alamäkeen ei tarvitse jarrutella ja seuraava ylämäki noustaan edellisessä alamäessä kerätyllä vauhdilla, jolloin raju kiihdytys ylämäessä voidaan jättää tekemättä.

        Toki taloudellisuus riippuu paljon myös kuljettajan ajotavasta ja säätimen toiminnasta. Toiset vakionopeussäätimet reagoivat nopeuden muutoksiin hitaammin ja päästävät nopeuden vaihtelemaan enemmän kuin toiset. Myös kuljettajissa on eroja. Joillakin on tapana jatkuvasti pumpata kaasua, jolloin tasamaallakin mennään vuoroin kiihdyttäen, vuoroin moottorilla jarruttaen. Toiset taas eivät osaa ennakoida ollenkaan, vaan käyttävät kaasua mäissä kuten huonosti toimiva vakionopeussäädin kiihdyttäen rajusti ylämäissä ja hidastaen alamäissä.

        > Vakionopeussäädin ei tee mitään sellaista, mitä kuljettajakin ei pystyisi tekemään

        Vakionopeudensäädin pitää nopeuden vakiona. Tähän eivät käsikaasulla ajavat pysty, vaan nopeus seilaa lähes poikkeuksetta 70-85 km/h välillä 80 rajoitusalueella ja 80-95 satasen alueella.

        Käsikaasulla ajavilla vielä on tämä nopeuden sahaaminen semmoista sahalaitaa, missä otetaan esim. 80 km/h rajoitusalueella lyhyt spurtti 90 km/h mittarinopeuteen = 85 km/h todelliseen nopeuteen, minkä jälkeen seuraa hidas hiipuminen ja monen kilometrin köröttely 70-75 km/h. Satasen alueella vastaavasti spurtit max. 95 km/h ja köröttely 80-85 km/h.Tämän seurauksena keskinopeus ei ole edes näiden min/max nopeuksien puolivälissä, vaan lähempänä sitä miniminopeutta ... eli 80 alueella jäädään vain pari km/h siitä rajoituksen sallimasta, mutta satasen alueella keskinopeus onkin 83 km/h tjsp. eli 20 % sallittua pienempi.

        > Kuljettaja pystyy ennakoimaan tulevia tilanteita

        Ja mitähän hyötyä tästä *teoreettisesta* ennakointikyvystä oikein on? OK, käsikaasulla ajavat tientukot saattavat ison mäen alla vähän ottaa alkuvauhtia (juuri tämän em. spurtin), mutta tästä huolimatta nopeus voi mäen laelle tultaessa olla 70 km/h. Satasen alueella.

        Kuhniminen jopa 30 km/h alle rajoituksen ylämäessä & mäen laella vie niin paljon aikaa, ettei tätä munausta kiritä kiinni millään rajoitus 10... 15 spurteilla alamäessä. Sen spurtin pitäisi olla öbaut tuplat hidasteluun verrattuna eli luokkaa 160 km/h.... siis jos perille pitäisi päästä samassa ajassa kuin vakionopeuden säätimen kanssa täsmälleen suurinta sallittua ajavan.

        Eli seilorityylillä
        - matkaan kuluu 5-20 % enemmän aikaa
        - ...vaikka alamäissä ajellaan välillä 10-15 km/h päälle rajoituksen = sakot tulee, jos osuu tutkaan
        - tyyli aiheuttaa osaavammille kuljettajille vitutusta, koska ylämäessä, missä ei voi ohittaa, hidastellaan ja alamäessä, missä voi ohittaa, haitataan ohitusta kiihdyttämällä
        - bensaa kyllä säästyy, koska keskinopeus on jopa viidenneksen pienempi ... toisaalta, pyrittäessä perille yhtä nopeasti, täytyy ottaa vielä kovempia / pidempiä spurtteja alamäissä & laakson pohjilla -> bensaa ei säästy yhtään, mutta kortistaan voi päästä eroon

        > Tällaisissa paikoissa vakionopeussäätimellä ajettaessa nopeus on usein suurimmillaan mäkien päällä ja pienimmillään notkon pohjalla

        Joo, mutku vakionopeuden säätimellä hetkellinen nopeuden heittely on luokkaa /- 3 km/h ja käsikaasulla sompailevilla -30... 15 (ylämäki/alamäki) = ihan eri suuruusluokassa.

        Ei vaan nämä käsikaasulla ajavat tampiot kykene ymmärtämään, että nopeuden seilatessa esim. 60 ja 90 km/h välillä ei keskinopeus ole 75 km/h, vaan lähempänä 70 km/h, koska painotus menee ajankäytön mukaan - ylämäessä kuluu 60 km/h nopeudella puolet enemmän aikaa kuin alamäessä 90 km/h nopeudella.


      • itseään suohon
        gdsdfsdfdsf kirjoitti:

        Normaalielämässä ei ole mitään "pakkoa" saada kiinni menetettyä aikaa, kyseessä on lähinnä kuvitteellinen tilanne. Viivästyksiin pitäisi aina olla varautunut kun lähtee liikkeelle ja viivästyksiä ei pidä ottaa kiinni ylinopeudella. Jos ei ole ottanut viivästyksiä huomioon, voi vain syyttää omaa tyhmyyttään. Vaikka itsellä menisikin nopeus alle rajoituksen vähäksi aikaa, en tosiaankaan ota aikaa kiinni ylinopeudella, eikä siinä olisi mitään järkeäkään. Tällöin ei vakkarikaan säästä polttoainetta verrattuna normaaliin ajotyyliin.

        > Normaalielämässä ei ole mitään "pakkoa" saada kiinni menetettyä aikaa, kyseessä on lähinnä kuvitteelline tilanne

        Niin, tientukko=idiootti vertaa sujuvasti eri nopeuksilla saatuja kulutuksia. Esim. joku sanoo, että kaupunki&pätkäajossa menee liki 10 litraa / 100 km, niin ei tarvi kauaa odottaa, kunnes tulee joku idiootti kehimaan, että männä vuonna pääsin mökille 5,7 l/100 km, kun oli myötätuuli ja kulutus laskettiin tankkauksista. Se alin koskaan mitattu kulutushan on aina = auton kulutus.

        Jotta vertailussa olisi ylipäätään mitään mieltä, pitää kaikki muut tekijät vakioida. Jos halutaan, verrata vakionopeutta ja seilorityyliä, pitää 1) ajomatkan olla yhtä pitkä ja 2) matkaan kuluvan ajan yhtä pitkä.

        Ja silloin päädytään juuri siihen, että seilori, joka "säästää bensaa" antamalla ylämäessä nopeutensa tippua 20-30 km/h alle rajoituksen joutuu alamäessä ottamaan semmoisen kevyen rajoitus 50 spurtin kiriäkseen menetetyn ajan kiinni.

        Missään nimessä ei saa verrata niin, että 1) seilori ajaa 95...110...70...95...80...95...70...110...95...85 km/h ja 2) vakionopeudella ajava ajaa koko ajan 85 km/h => molemmat yhtä aikaa perilla, vaan aina pitää verrata seilorin kulutusta 85 km/h keskinopeudella vs. vaikka 110 vakkarin kanssa ajaneen kulutukseen. Näin seilori saa perustelluksi itselleen, että oli oikeastaan hyvä asia, että pihjalanmarjat olivat happamia eikä minulla ollut varaa vakionopeudensäätimeen.


      • ja kuskista
        käsikaasulla kirjoitti:

        > Vakionopeussäädin ei tee mitään sellaista, mitä kuljettajakin ei pystyisi tekemään

        Vakionopeudensäädin pitää nopeuden vakiona. Tähän eivät käsikaasulla ajavat pysty, vaan nopeus seilaa lähes poikkeuksetta 70-85 km/h välillä 80 rajoitusalueella ja 80-95 satasen alueella.

        Käsikaasulla ajavilla vielä on tämä nopeuden sahaaminen semmoista sahalaitaa, missä otetaan esim. 80 km/h rajoitusalueella lyhyt spurtti 90 km/h mittarinopeuteen = 85 km/h todelliseen nopeuteen, minkä jälkeen seuraa hidas hiipuminen ja monen kilometrin köröttely 70-75 km/h. Satasen alueella vastaavasti spurtit max. 95 km/h ja köröttely 80-85 km/h.Tämän seurauksena keskinopeus ei ole edes näiden min/max nopeuksien puolivälissä, vaan lähempänä sitä miniminopeutta ... eli 80 alueella jäädään vain pari km/h siitä rajoituksen sallimasta, mutta satasen alueella keskinopeus onkin 83 km/h tjsp. eli 20 % sallittua pienempi.

        > Kuljettaja pystyy ennakoimaan tulevia tilanteita

        Ja mitähän hyötyä tästä *teoreettisesta* ennakointikyvystä oikein on? OK, käsikaasulla ajavat tientukot saattavat ison mäen alla vähän ottaa alkuvauhtia (juuri tämän em. spurtin), mutta tästä huolimatta nopeus voi mäen laelle tultaessa olla 70 km/h. Satasen alueella.

        Kuhniminen jopa 30 km/h alle rajoituksen ylämäessä & mäen laella vie niin paljon aikaa, ettei tätä munausta kiritä kiinni millään rajoitus 10... 15 spurteilla alamäessä. Sen spurtin pitäisi olla öbaut tuplat hidasteluun verrattuna eli luokkaa 160 km/h.... siis jos perille pitäisi päästä samassa ajassa kuin vakionopeuden säätimen kanssa täsmälleen suurinta sallittua ajavan.

        Eli seilorityylillä
        - matkaan kuluu 5-20 % enemmän aikaa
        - ...vaikka alamäissä ajellaan välillä 10-15 km/h päälle rajoituksen = sakot tulee, jos osuu tutkaan
        - tyyli aiheuttaa osaavammille kuljettajille vitutusta, koska ylämäessä, missä ei voi ohittaa, hidastellaan ja alamäessä, missä voi ohittaa, haitataan ohitusta kiihdyttämällä
        - bensaa kyllä säästyy, koska keskinopeus on jopa viidenneksen pienempi ... toisaalta, pyrittäessä perille yhtä nopeasti, täytyy ottaa vielä kovempia / pidempiä spurtteja alamäissä & laakson pohjilla -> bensaa ei säästy yhtään, mutta kortistaan voi päästä eroon

        > Tällaisissa paikoissa vakionopeussäätimellä ajettaessa nopeus on usein suurimmillaan mäkien päällä ja pienimmillään notkon pohjalla

        Joo, mutku vakionopeuden säätimellä hetkellinen nopeuden heittely on luokkaa /- 3 km/h ja käsikaasulla sompailevilla -30... 15 (ylämäki/alamäki) = ihan eri suuruusluokassa.

        Ei vaan nämä käsikaasulla ajavat tampiot kykene ymmärtämään, että nopeuden seilatessa esim. 60 ja 90 km/h välillä ei keskinopeus ole 75 km/h, vaan lähempänä 70 km/h, koska painotus menee ajankäytön mukaan - ylämäessä kuluu 60 km/h nopeudella puolet enemmän aikaa kuin alamäessä 90 km/h nopeudella.

        Et vaan osaa!

        Onneksi sinunkin autossasi kuitenkin on vakionopeussäädin.

        Vakionopeussäädin on oiva varuste varsinkin pidemmällä matkalla, mutta jos nyt ihan asiaa puhutaan niin /-3 km/h:n rajoissa nopeus pysyy helposti "käsikaasullakin". Pientä harjoittelua se toki vaatii...


      • sinä myös
        ja kuskista kirjoitti:

        Et vaan osaa!

        Onneksi sinunkin autossasi kuitenkin on vakionopeussäädin.

        Vakionopeussäädin on oiva varuste varsinkin pidemmällä matkalla, mutta jos nyt ihan asiaa puhutaan niin /-3 km/h:n rajoissa nopeus pysyy helposti "käsikaasullakin". Pientä harjoittelua se toki vaatii...

        Ja sinäkö muka osaat?

        Öbaut 70 % hlöautoista ajaa seilorityylillä eli 80 alueella mennään 70-85 haarukassa ja moottoritiellä = 120 -rajoitusalueella kykitään 100-115 km/h. Satasen alue on kyllä oudompi tapaus, osa ajaa siellä täsmälleen samaa nopeutta kuin 80 -alueella ja osa sompailee 80-95 km/h. Siis tasamaan nopeuksista puhuttaessa. Jyrkissä ylämäissä noista saa vielä vähentää 10 km/h.

        10-15 % vetää reilua ylinopeutta (>15 km/h) ja näistä on mahdotonta sanoa, osaisiko kuski ajaa vakionopeudella, kun joutuvat joka tapauksessa jatkuvasti jarruttamaan & kiihdyttämään.

        5 % on kaikenmaailman erikoistapauksia, kuten max. 60 km/h ajavia "karvahattuja", mäkiin puutuvia matkailuautoja yms.

        Eli jäljelle jää vain 10-15 % henkilöautoja, jotka ajaa likimain rajoituksen mukaan ( /-10 km/h) eikä ajonopeus vaihtele = ilmiselvästi vakkari käytössä.

        Argumentit ajotaidon vaikutuksesta voisi uskoa, jos osalla käsikaasuttelijoista nopeus seilaisi (tasaisella) vaikka vaan /-5 km/h ja toisilla /-15 km/h. ... tai tasaisella nopeus pysyisi (muutaman km/h tarkkuudella) ja hidastuisi ainoastaan suuremmissa ylämäissä.

        ....ei vaan näytä näin olevan, vaan tämä 15 km/h haarukka tuntuu olevan jonkinlainen luonnonvakio. Ja tyyli on just tää "päiväunet ratissa" eli toisen auton näkyessä taustapeilistä muistetaan kyllä pitää jonkin aikaa se nopeus muutaman km/h tarkkuudella vakiona, kun pitää estää "tarpeeton" ohitus .... mutta ennemmin / myöhemmin tulee se rattiin nukahtaminen & nopeuden lerpahtaminen 10-15 km/h alemmaksi. Yleensä ennemmin, jos takanatulija luopuu ohituksesta ja jättää pitemmän välin.

        Huom. raskaalta liikenteeltä onnistuu nopeuden pito paljon paremmin (jos maasto ei ole liian mäkinen), mutta niillähän on apuna vähintäänkin se rajoitin.

        Mutta valtaosahan kuljettajista kuvittelee olevansa keskivertoa parempia, joten hyvässä seurassa olet harhaluuloinesi ;-)


      • ne yhteen kuuluu
        nbvcxcvb kirjoitti:

        Nopeuden on oltava aina alle rajoituksen. Vakkari voi nostaa keskikulutusta jopa litralla moottorin väännöstä riippuen, mutta kaipa tiedät tämänkin paremmin kuin valmistajat ja myyjät.

        > Vakkari voi nostaa keskikulutusta jopa litralla

        Tottakai -tämänhän näkee jo vakionopeuden kulutuksista. Käsikaasulla veivaava idiootti puutuu ylämäkiin ja keskinopeus on tämän ansiosta 83 km/h satasen alueella (mittausdataa elävästä elämästä.....), vaikka idiootti ottaisikin (kotipoliisin valtuuksin) sellaisia 110-115 spurtteja alamäessä.

        Vakionopeuden säätimellä varustetulla autolla keskinopeus = säätimeen asetettu nopeus, vaikka hetkellinen nopeus voi muutaman km/h mäkisessä maastossa vaihdellakin. Maantienopeuksilla 10 km/h lisäys ajonopeudessa nostaa kulutusta helposti 0,5 l/100 km, joten litran ero kulutuksessa selittyy yksinomaan ajonopeuksien erolla ... eli toinen kuhnii 83 km/h (ja itkee, miten rekat ajaa ylinopeutta, kun roikkuvat takapuskurissa) ja toinen päästelee vakkarilla 100 "mittarivirhe päälle" eli 110 lasissa ja 105 todellista nopeutta.


      • nbvcxcvb
        ne yhteen kuuluu kirjoitti:

        > Vakkari voi nostaa keskikulutusta jopa litralla

        Tottakai -tämänhän näkee jo vakionopeuden kulutuksista. Käsikaasulla veivaava idiootti puutuu ylämäkiin ja keskinopeus on tämän ansiosta 83 km/h satasen alueella (mittausdataa elävästä elämästä.....), vaikka idiootti ottaisikin (kotipoliisin valtuuksin) sellaisia 110-115 spurtteja alamäessä.

        Vakionopeuden säätimellä varustetulla autolla keskinopeus = säätimeen asetettu nopeus, vaikka hetkellinen nopeus voi muutaman km/h mäkisessä maastossa vaihdellakin. Maantienopeuksilla 10 km/h lisäys ajonopeudessa nostaa kulutusta helposti 0,5 l/100 km, joten litran ero kulutuksessa selittyy yksinomaan ajonopeuksien erolla ... eli toinen kuhnii 83 km/h (ja itkee, miten rekat ajaa ylinopeutta, kun roikkuvat takapuskurissa) ja toinen päästelee vakkarilla 100 "mittarivirhe päälle" eli 110 lasissa ja 105 todellista nopeutta.

        Kai hidastat mäen päälle tullessasi, jotta voit tarvittaessa pysäyttää ajoneuvon tien näkyvällä osalla? Ei ne rajoitukset tarkoita keskinopeutta, vaikka idiootit voi niinkin kuvitella. Muistetaan se tilannenopeus, esim. hirvivaara-alueella ei saisi olla satasen rajoituksia ollenkaan sinunlaisten takia.


    • vain tasaisille teil

      Eihän se ainakaan polttoainetalouden kannalta paras ole. Jyrkässä ylämäessä ja sitä seuraavassa alamäessä kannattaa vakionopeudensäädin ottaa pois päältä ja antaa nopeuden hiukan laskea mäen harjalle noustessa lievästi jalalla kaasuttaen. Alamäessä säädin takaisin päälle kun auton nopeus lievästi kaasuttaen on saavuttanut rajoitusnopeuden.

      Runsaassa liikenteessä ja mutkaisella tiellä vakionopeudensäätimellä ei juurikaan ole mielekästä käyttöä koska nopeus vaihtelee luonnollisista syistä.

      Kannattaa opetella miten vakionopeudensäädin toimii kun se kytketään pois päältä ja takaisin päälle. Käyttötavastakin riippuen jotkut nollautuvat tuolloin mutta jotkut toiset säätimet palaavat aiempaan nopeusasetukseen. Tämä käytös voi muuten joskus yllättää kun ajaa eri autoilla.

      • hasdfheh

        Ja tämän takia en suosittele vakionopeudensäädintä suomen olosuhteisiin. Lue edellä mainitut kommentit ja huomaa että hidastellaan kiihdytellään kommentteja on aika paljon, joten et voi ajaa vak.nop.säätimellä täällä. Ja kulutuksesta, mielestäni on aivan sama jos kulutus on 0,1l suurempi


      • paljon ajava
        hasdfheh kirjoitti:

        Ja tämän takia en suosittele vakionopeudensäädintä suomen olosuhteisiin. Lue edellä mainitut kommentit ja huomaa että hidastellaan kiihdytellään kommentteja on aika paljon, joten et voi ajaa vak.nop.säätimellä täällä. Ja kulutuksesta, mielestäni on aivan sama jos kulutus on 0,1l suurempi

        Eli olen hyväksi havainnut silloin kun ei aja jonossa.. moottoriteillä menettelee. On varmasti säästänyt allekirjoittaneen monilta ylinopeus sakoilta.

        Huippu apuväline pitkillä puuduttavilla ajomatkoilla. Alkuun on totuttelemista kun on ikäänkuin vain kyytiläinen;> talviaikaan en käytä juuri ollenkaan juuri tuon hallittavuuden vuoksi. Polttoaineen kulutuksessa ei ole oman kokemukseni mukaan mainittavaa eroa.

        Jos valita saan niin ehdottomasti automaatti vakionopeudensäädin minun ajokkiini.


      • näin meillä
        paljon ajava kirjoitti:

        Eli olen hyväksi havainnut silloin kun ei aja jonossa.. moottoriteillä menettelee. On varmasti säästänyt allekirjoittaneen monilta ylinopeus sakoilta.

        Huippu apuväline pitkillä puuduttavilla ajomatkoilla. Alkuun on totuttelemista kun on ikäänkuin vain kyytiläinen;> talviaikaan en käytä juuri ollenkaan juuri tuon hallittavuuden vuoksi. Polttoaineen kulutuksessa ei ole oman kokemukseni mukaan mainittavaa eroa.

        Jos valita saan niin ehdottomasti automaatti vakionopeudensäädin minun ajokkiini.

        näin on kruise ja automaatti paras yhdistelmä. siinä ei vakkari nosta polttoainen kulutusta koska ei tapahdu moottorijarrutusta , vaan alamäessä laskee kierrokset tyhjäkäynnille ja siinä säästää sen minkä vastamäessä yli kuluttanut .
        käsivaiheisella on se että alkaa moottorijarrutus eikä vaihteisto anna rullata vapaalla,menee myötäleen antama energia hukkaan.
        ei pelkällä henkilöautolla ole mitään järkeä ottaa vauhtia ylämäkiin tai antaa vauhdin niissä laskea , täydellä kuormalla raskasta perävaunua vadettäessä on sitten vähän eri juttu ,kun liikutaan voimavarojen äärilaidoilla.


      • keskinopeus

        Tottakai vakionopeussäädin lisää kulutusta, koska se lisää ajonopeutta! Vakionopeudensäädinhän pitää, toimintaperiaatteestaan johtuen, nimenomaan keskinopeuden vakiona/asetetussa arvossa, vaikka hetkellinen nopeus voikin mäkisessä maastossa vaihdella /- 3 km/h.

        Käsikaasulla ajavat seilorit puolestaan *kuvittelevat* ajavansa esim. satasta koko ajan, mutta todellisuudessa se ajonopeus

        1) katsotaan mittarista eikä mittarivirhettä huomioida -> ajetaan (tasasella) max. 95 km/h

        2) niiden mittarin katsomisten välillä nopeus lerpahtaa helposti 10-15 km/h alle tavoitenopeuden eli välillä mennäänkin 80-85 km/h kilometri tai pari, sitten taas polkaistaan kosla taas hetkeksi 95 laukkaan

        3) ylämäessä nopeus tippuu vielä tuplasti eli mäen laelle punnerretaan n. 75 km/h

        Lopputulos: keskinopeus onkin jotain 83 km/h satasen alueella -> no, pääseepähän ylämäkiin puutuvat tientukot sentään näillä eväin valittamaan, miten rekoissa ei rajoittimet toimi, kun ne hiostaa perseessä jopa satasen rajoitusalueella ;-D


      • inva2
        keskinopeus kirjoitti:

        Tottakai vakionopeussäädin lisää kulutusta, koska se lisää ajonopeutta! Vakionopeudensäädinhän pitää, toimintaperiaatteestaan johtuen, nimenomaan keskinopeuden vakiona/asetetussa arvossa, vaikka hetkellinen nopeus voikin mäkisessä maastossa vaihdella /- 3 km/h.

        Käsikaasulla ajavat seilorit puolestaan *kuvittelevat* ajavansa esim. satasta koko ajan, mutta todellisuudessa se ajonopeus

        1) katsotaan mittarista eikä mittarivirhettä huomioida -> ajetaan (tasasella) max. 95 km/h

        2) niiden mittarin katsomisten välillä nopeus lerpahtaa helposti 10-15 km/h alle tavoitenopeuden eli välillä mennäänkin 80-85 km/h kilometri tai pari, sitten taas polkaistaan kosla taas hetkeksi 95 laukkaan

        3) ylämäessä nopeus tippuu vielä tuplasti eli mäen laelle punnerretaan n. 75 km/h

        Lopputulos: keskinopeus onkin jotain 83 km/h satasen alueella -> no, pääseepähän ylämäkiin puutuvat tientukot sentään näillä eväin valittamaan, miten rekoissa ei rajoittimet toimi, kun ne hiostaa perseessä jopa satasen rajoitusalueella ;-D

        Mistä noita saa? Oon nähnyt ainoastaan kerran yhdella jaloistaan halvaantuneella auton, johon oli rakennettu käsikaasu. Täällä noita tuntuu olevan useammalakin. Voisi olla hyväkin.


      • enää ketään
        inva2 kirjoitti:

        Mistä noita saa? Oon nähnyt ainoastaan kerran yhdella jaloistaan halvaantuneella auton, johon oli rakennettu käsikaasu. Täällä noita tuntuu olevan useammalakin. Voisi olla hyväkin.

        Yleensähän puhutaan automaattiohjauksesta ja käsi/manuaaliohjauksesta. Vakionopeudensäädin hoitaa yhden tylsän rutiinitehtävän automaattisesti, mutta eräille muutaman satasen lisähinta on näköjään ylivoimainen ponnistus ja he joutuvat edelleen säätämään kaasua "käsiohjauksella".

        Mut on asialla valoisakin puolensa. Näin pääsee köyhälistökin

        1) valittamaan "ylinopeutta" ajavista rekoista

        2) kehumaan huikealla taloudellisuudella

        kun on omasta mielestä ajettu mökille koko ajan 90 mittarissa
        ...mutta todellinen keskinopeus onkin 75.


      • jjjjjjjjjjjjjjjjjjj
        näin meillä kirjoitti:

        näin on kruise ja automaatti paras yhdistelmä. siinä ei vakkari nosta polttoainen kulutusta koska ei tapahdu moottorijarrutusta , vaan alamäessä laskee kierrokset tyhjäkäynnille ja siinä säästää sen minkä vastamäessä yli kuluttanut .
        käsivaiheisella on se että alkaa moottorijarrutus eikä vaihteisto anna rullata vapaalla,menee myötäleen antama energia hukkaan.
        ei pelkällä henkilöautolla ole mitään järkeä ottaa vauhtia ylämäkiin tai antaa vauhdin niissä laskea , täydellä kuormalla raskasta perävaunua vadettäessä on sitten vähän eri juttu ,kun liikutaan voimavarojen äärilaidoilla.

        Kirjoittaja nimimerkillä: näin meillä, sanoo: "näin on kruise ja automaatti paras yhdistelmä. siinä ei vakkari nosta polttoainen kulutusta koska ei tapahdu moottorijarrutusta , vaan alamäessä laskee kierrokset tyhjäkäynnille ja siinä säästää sen minkä vastamäessä yli kuluttanut ."

        Jos asia on näin niin olet keksinyt ikiliikkujan!
        Jos alamäessä säästyy se ekstra mitä ylämäessä on kulunut niin silloin olet siirtänyt auto painon verran tavaraa mäen päälle ilmaiseksi!
        Jos ajat mäkeä ylös 500 metriä ja saman verran alas niin ajomatka on 1000 metriä. Jos tätä ajosuoritusta verrataan 1000 metrin ajoon tasamaalla niin kuluuko näissä tasan saman verran polttoainetta?


      • näin meillä
        jjjjjjjjjjjjjjjjjjj kirjoitti:

        Kirjoittaja nimimerkillä: näin meillä, sanoo: "näin on kruise ja automaatti paras yhdistelmä. siinä ei vakkari nosta polttoainen kulutusta koska ei tapahdu moottorijarrutusta , vaan alamäessä laskee kierrokset tyhjäkäynnille ja siinä säästää sen minkä vastamäessä yli kuluttanut ."

        Jos asia on näin niin olet keksinyt ikiliikkujan!
        Jos alamäessä säästyy se ekstra mitä ylämäessä on kulunut niin silloin olet siirtänyt auto painon verran tavaraa mäen päälle ilmaiseksi!
        Jos ajat mäkeä ylös 500 metriä ja saman verran alas niin ajomatka on 1000 metriä. Jos tätä ajosuoritusta verrataan 1000 metrin ajoon tasamaalla niin kuluuko näissä tasan saman verran polttoainetta?

        Kirjoitin vähän vaikeaselkoisesti ,ja ymmärstit väärin. selitän ja sitten luet uudelleen niin ehkä ymmärrät.
        Tarkoitin vakkari pitää nopeuden vastamäessä säädetyssä arvossa,kulutus nousee nousun ajaksi ,
        kun auto sitten lähtee laskemaan mäen harjalta tietä alaspäin rullaa ajoneuvo tyhjäkäynnillä ,nopeus voi nousta yli kymmenenkin kilometriä per tunti yli säädetyn kun automaatti ei moottorijarruta .vasta kun nopeus alkaa laskea alle säädetystä alkaa menee autossa veto päälle. tästä syntyy säästöä mikä kompensoi mäen nousun aiheuttamaa kulutuksen kasvua. jos olisi auto joka tasamaalla kulkisi ilman polttoainetta oltaisiin lähempänä ikiliikkujaa . tämä merkki millä ajan ei ole lähimaillakaan sellainen ,joka tuhannen kilsan jälkeen pitää tankata satalitraa gasoliinia .


    • fh jhgfdfgs

      Taloudellisesti viisain se ei ole koskaan. Kysy nyt vielä samaa automaattivaihteistosta. Kysymys on mukavuusvarusteista ja niihin panostavat tuskin ajattelevat taloudellisuutta.

      • näin meillä

        matka ajossa ei ole merkitystä vaihteistotyypillä ,loikkari päällä ei turpiini luista .


    • gnghhsag

      On tyhjä tie ja ajelee yksikseen voi sitä käyttää mutta käytännössä ihan turha kapistus..Jos ajelee jonossa muiden välissä niin ei ole muuta kuin haittaa,aina on joko saavuttamassa edelläajajaa tai jäämässä..Paras vakionopeudensäädin on oikea nilkka ja terveet silmät.

    • Pelkokerroin 50

      Olipa tuo vakionopeussäädin minutkin talvella yllättää kun oudolla autolla lähdin mutkaiselle tielle. Auto lähti arvaamatta kaarteessa luisuun 80:ssä kun ajo säätimen kanssa tuntui niin "tunnottomalta". Jalka kaasulla säilyy tiehen parempi tuntuma. Liian hankalaa on myös ajaa liukkaalla mutkatiellä säädintä välillä päällä pitäen ja välillä pois kytkien joten olkoon kokonaan pois. Tasaisella hyvällä tiellä ja vähäisessä liikenteessä sillä jotakin tekeekin. Jonossa nopeus vaihtelee liikaa. Joillakin (alimoottoroiduilla?) automaattivaihteisilla autoilla on myös sellainen koominen ominaisuus että jyrkässä ylämäessä automatiikka vaihtaa pienemmälle ja vakionopeussäädin alkaa huudattaa moottoria kuin henkensä hädässä.

      • fdhjfhdjfhjueiurie

        Cruise on ehdoton varuste autossa, mutta nimenomaan automaattivaihteisessa. Edellisessä autossa oli 3.4l moottori ja automaatti. Cruise vaihtoi joskus todella suurissa mäissä pienemmälle, mutta yleensä kone jaksoi vääntää mäen päälle. Nykyisessä on tuollainen 2.0l moponmoottori ja automaatti ja se vaihtaa huomattavasti ärhäkämmin pienemmälle mäkeä noustessa. Tosin vaihto tapahtuu niin huomaamatta, että joskus vain kierroslukumittari kertoo, että vaihdettiin. Moottorin ääntä kun ei tahdo kuulla.

        Cruisea pitää opetella käyttämään. Se toimii oikein mainiosti jonossa ajettaessakin. Pienen harjoituksen jälkeen. Samoin taajama-alueilla 40km/h tai 50km/h alueella on mainio keino pysyä sallitussa nopeudessa. Muuten tahtoo helposti karata hieman yli....

        Mäkiselle ja mutkaiselle tielle ei cruisea laiteta käyttöön lainkaan.


        Oletko muuten, Pelkokerroin, huomannut, että jos tuollaisella alimoottorisella automaatilla ajaa ilman cruisea niin sama temppu on kuskin tehtävä tai muuten alkaa ylämäessä vauhti hiipua ja perässä ajavilla kiehua...


      • kyllä se siitä
        fdhjfhdjfhjueiurie kirjoitti:

        Cruise on ehdoton varuste autossa, mutta nimenomaan automaattivaihteisessa. Edellisessä autossa oli 3.4l moottori ja automaatti. Cruise vaihtoi joskus todella suurissa mäissä pienemmälle, mutta yleensä kone jaksoi vääntää mäen päälle. Nykyisessä on tuollainen 2.0l moponmoottori ja automaatti ja se vaihtaa huomattavasti ärhäkämmin pienemmälle mäkeä noustessa. Tosin vaihto tapahtuu niin huomaamatta, että joskus vain kierroslukumittari kertoo, että vaihdettiin. Moottorin ääntä kun ei tahdo kuulla.

        Cruisea pitää opetella käyttämään. Se toimii oikein mainiosti jonossa ajettaessakin. Pienen harjoituksen jälkeen. Samoin taajama-alueilla 40km/h tai 50km/h alueella on mainio keino pysyä sallitussa nopeudessa. Muuten tahtoo helposti karata hieman yli....

        Mäkiselle ja mutkaiselle tielle ei cruisea laiteta käyttöön lainkaan.


        Oletko muuten, Pelkokerroin, huomannut, että jos tuollaisella alimoottorisella automaatilla ajaa ilman cruisea niin sama temppu on kuskin tehtävä tai muuten alkaa ylämäessä vauhti hiipua ja perässä ajavilla kiehua...

        Taitaa olla aikansa eläneitä nää sun automaatit, jos ne vemputtaa vaihdetta joka mäessä. Ja/tai laiskoja moottoreita (eipä tarvi näillä spekseillä valmistusmaata kysellä), kun ei edes 1,6 l / 100 hv "mahtimyllyn" kanssa tarvinnut keppiin koskea, vaan vakkari piti asetetun nopeuden ongelmitta.


      • cmcmcmc
        kyllä se siitä kirjoitti:

        Taitaa olla aikansa eläneitä nää sun automaatit, jos ne vemputtaa vaihdetta joka mäessä. Ja/tai laiskoja moottoreita (eipä tarvi näillä spekseillä valmistusmaata kysellä), kun ei edes 1,6 l / 100 hv "mahtimyllyn" kanssa tarvinnut keppiin koskea, vaan vakkari piti asetetun nopeuden ongelmitta.

        Onhan se ihan riittävä tuollainen 1.6l 100hv mahtimylly jos auto on joku kirpunkuljetukseen sopiva perisuomaisten suosima kinneri. Mutta kun auto saisi olla sen kokoinen, että sinne mahtuu sisään ilman akrobaattitaitoja niin moottorillakin on oltava kokoa.

        Ja valmistusmaan arvauksesi menee pieleen.... molemmat ovat eri maasta mutta eivät sieltä.


      • P.Alikka
        kyllä se siitä kirjoitti:

        Taitaa olla aikansa eläneitä nää sun automaatit, jos ne vemputtaa vaihdetta joka mäessä. Ja/tai laiskoja moottoreita (eipä tarvi näillä spekseillä valmistusmaata kysellä), kun ei edes 1,6 l / 100 hv "mahtimyllyn" kanssa tarvinnut keppiin koskea, vaan vakkari piti asetetun nopeuden ongelmitta.

        Kylläpä tuossa omassa autossa (Octavia 2,0 TDI DSG) vaihtaa laatikko vakkarilla reilummissa mäissä 6 -> 5 pykälälle. Meinaan näissä nykyautoissa nuo välitykset olla kohtuu pitkät...


      • ...............
        P.Alikka kirjoitti:

        Kylläpä tuossa omassa autossa (Octavia 2,0 TDI DSG) vaihtaa laatikko vakkarilla reilummissa mäissä 6 -> 5 pykälälle. Meinaan näissä nykyautoissa nuo välitykset olla kohtuu pitkät...

        Saa olla aika reilu mäki, että oma BMW 320i vaihtaa 6 -> 5 vakkarilla ajettaessa, vaikka vääntöä on vain 200 Nm (tehoa 149 hv), joten melkoinen ero on merkkien välillä näköjään.


      • P.Alikka
        ............... kirjoitti:

        Saa olla aika reilu mäki, että oma BMW 320i vaihtaa 6 -> 5 vakkarilla ajettaessa, vaikka vääntöä on vain 200 Nm (tehoa 149 hv), joten melkoinen ero on merkkien välillä näköjään.

        paikallisteillä löytyy helpostikin tuommoisia jyrkkiä mäkiä jotka saa ainakin Skodan laatikon heittämään pienemmälle. Suuri syy on kyllä juurikin se, että Ocussa on mittanopeudella 90km/h kierroksia koneessa kutosvaihteella ~1600rpm, eli ei aivan olla edes maksimiväännön kierrosalueella.


      • pervo erkki
        fdhjfhdjfhjueiurie kirjoitti:

        Cruise on ehdoton varuste autossa, mutta nimenomaan automaattivaihteisessa. Edellisessä autossa oli 3.4l moottori ja automaatti. Cruise vaihtoi joskus todella suurissa mäissä pienemmälle, mutta yleensä kone jaksoi vääntää mäen päälle. Nykyisessä on tuollainen 2.0l moponmoottori ja automaatti ja se vaihtaa huomattavasti ärhäkämmin pienemmälle mäkeä noustessa. Tosin vaihto tapahtuu niin huomaamatta, että joskus vain kierroslukumittari kertoo, että vaihdettiin. Moottorin ääntä kun ei tahdo kuulla.

        Cruisea pitää opetella käyttämään. Se toimii oikein mainiosti jonossa ajettaessakin. Pienen harjoituksen jälkeen. Samoin taajama-alueilla 40km/h tai 50km/h alueella on mainio keino pysyä sallitussa nopeudessa. Muuten tahtoo helposti karata hieman yli....

        Mäkiselle ja mutkaiselle tielle ei cruisea laiteta käyttöön lainkaan.


        Oletko muuten, Pelkokerroin, huomannut, että jos tuollaisella alimoottorisella automaatilla ajaa ilman cruisea niin sama temppu on kuskin tehtävä tai muuten alkaa ylämäessä vauhti hiipua ja perässä ajavilla kiehua...

        käytän myös kaupungissa vakionopeutta ja auto on manuaali diesel,
        sehän ei onnistu bensavehkeillä kun ei ole sitä "VÄÄNTÖÄ tarpeeksi


    • /u&%??uu((3""+ö

      Kiitos ko vempaimen, säästin julmetusti välttyessäni sakoilta!

      • eira3

        Guise on mainio värkki pitää vaan opetella sen käyttö niin kuin kaikkien muidenkin laitteiden. Käyn pojan luona matka yhteen suuntaan 230 km ajan guiserilla ja vaimo toisin päin jalka kaasulla ajotietokoneen mukaan bensan kulutus on suunnilleen sama ei merkittävää eroa. Autona 2 litran käsivaihteinen. Mutta ko. laite ei sovi mutkaiselle tielle ja aika huonosti jonossa ajoon muuten yksi parhaita keksintöjä ja säästöä syntyy kun ei tarvii sakkoja maksella.


    • Herra O

      Kokeilin kerran Lappeenrannan pitkillä työmailla, laitoin 40,n.
      Jonoa syntyi taakse ja edessä pitkä rako seuraaviin. Mutkassa oli pakko hiljentää ettei olisi ajanut edellä ajavien päälle.
      Kuitenkin toimi myös siis ruuhkassa.
      Ei sillä kaupungissa tai mutkaisella tiellä mitään tee mutta normaalissa liikenteessä hyvällä tiellä oiva kapine.

      • kurttuliisa

        Lue ohjekirja.
        Siinä kielletään käyttämästä kaupunkiajossa ja eihän sitä saa edes 40km vauhtiin.


      • kokeilin joskus 30
        kurttuliisa kirjoitti:

        Lue ohjekirja.
        Siinä kielletään käyttämästä kaupunkiajossa ja eihän sitä saa edes 40km vauhtiin.

        "eihän sitä saa edes 40km vauhtiin."

        Kyllä vakionopeussäätimen ainakin joissakin autoissa saa säädettyä pitämään neljääkymppiä ja allekin.


      • Herra O
        kurttuliisa kirjoitti:

        Lue ohjekirja.
        Siinä kielletään käyttämästä kaupunkiajossa ja eihän sitä saa edes 40km vauhtiin.

        Neljässäkympissä toimii erittäin hyvin ja en puhunutkaan kaupunkiajosta.
        Opel Omega autom on.


    • .....

      Ihan hyvä peli, mutta kerran gonahdin ukolleni, kun oltiin tulossa yöllä lentoasemalta kotiin, pimeässä ja väsyneinä ajettiin ja hän laittoi vakionop.säätimen päälle. Sanoin että se pois ja heti, tai jos nukahdat rattiin niin mennään varmasti täysillä ojaan. Sen kerran uskoi, muuten käyttää sitä pitkillä matkoilla ja tyhjillä suorilla tieosuuksilla.

    • PappaMopo77

      Ei ole säädintä omassa vanhassa 306. Ajelen omaan rauhalliseen tahtiini. 80km alueella välillä vauhtini on jossain 70-90km/h eikä se haittaa mua pätkääkään. Jos jonkun mielestä seilaan niin senkus ohitat :) Sanon vaan adios ja terve menoa kun sekin häipyy roikkumasta peräpäästäni niin ei tarvitse murehtia että joku peräpäänröörikuski ajaa perään :) Pitkillä ajomatkoilla vakionopeuden säädin voisi olla ihan kiva varsinkin jos matkalla on peltipoliiseja. Luulen että taloudellisin ajotapa on välttää jatkuvaa kiihdyttelyä ja jarruttelua esim ohittelemalla jonossa siitä kun ei taida olla muuta iloa kuin jännitystä ja vaaratilanteita muille tielläliikkujille. Arvostan sen verran omaa henkikultaani etten muutaman minuutin "ajansäätön" vuoksi tahdo maksaa polttoaineesta kalliimpaa hintaa puhumattakaan oman terveyteni tarpeettomasta vaarantamisesta ;)

      • poiyyyutuu

        PappaMopo77 voisi kipata anoa adios sille ranskalaiselle raadolleen ja siirtyä junaan. Tavallisen tahvo asenne, että "mua ei haittaa pätkääkään". Tervemenoa kiskoille!


    • rentoja123

      Lähinnä mukavuusvaruste jolla säästät nopeuden kirimisen ja isot sakot, varsinkin pitkillä (puuduttavilla) tieosuuksilla (8-tie). Kannattaa perehtyä tarkoin sen ominaisuuksiin ennen käyttöä, nopeusmuisti yms, ettei tule yllätyksiä ;) Taloudellisinta on miettiä kantsiiko lähteä ollenkaan;)) Viisasta käyttää vain kun puuduttaa, että semmosia kokemuksia ja mukavia kilometrejä sinulle.

      • kaupparatsu

        Vakionopeudensäädin pakolliseksi kaikkiin autoihin ja samalla kuljettajille käyttökurssi. Todella paljon ajavana tiedän värkin säästöt ja mukavuuden. 40 km/t nopeusrajoituksella vältytään sakoilta ja vaaratilanteilta ja maantienopeuksilla edistetään sujuvaa liikennettä. Näillä rajoilla ei ole väliä onko auto manuaali vai automaatti, nopeus on kuitenkin tasainen. Nykyliikenteessä meitä kaikkia koskeva ärsytyskohta on se, että liki jokainen ilman cruisea ajava autoilija kiihdyttää nopeuttaan ohituskaistojen kohdalla, minkä ihmeen takia? Kaistan päätyttyä painetaan jarrua ja madellaan taas mittarin näyttämää nopeutta, millä taas ei ole mitään tekoa todellisen nopeuden kanssa.

        Kanssa-autoilija, bilaremedborgare, ota selvää autosi mittarivirheesta niin kesä kuin tailvirenkaillakin ja anna tilaa muille kulkijoille, pidä oikea nopeus, älä vimmastu kohteliaista ohittajista, perille päästään jokainen kun ei holmöillä. Ja se turvaväli maantiellä on aika hyvä juttu, niskaasi kivistää paljon vähemmän kun jätät peräänajot väliin.


      • hgfxcvbhnm
        kaupparatsu kirjoitti:

        Vakionopeudensäädin pakolliseksi kaikkiin autoihin ja samalla kuljettajille käyttökurssi. Todella paljon ajavana tiedän värkin säästöt ja mukavuuden. 40 km/t nopeusrajoituksella vältytään sakoilta ja vaaratilanteilta ja maantienopeuksilla edistetään sujuvaa liikennettä. Näillä rajoilla ei ole väliä onko auto manuaali vai automaatti, nopeus on kuitenkin tasainen. Nykyliikenteessä meitä kaikkia koskeva ärsytyskohta on se, että liki jokainen ilman cruisea ajava autoilija kiihdyttää nopeuttaan ohituskaistojen kohdalla, minkä ihmeen takia? Kaistan päätyttyä painetaan jarrua ja madellaan taas mittarin näyttämää nopeutta, millä taas ei ole mitään tekoa todellisen nopeuden kanssa.

        Kanssa-autoilija, bilaremedborgare, ota selvää autosi mittarivirheesta niin kesä kuin tailvirenkaillakin ja anna tilaa muille kulkijoille, pidä oikea nopeus, älä vimmastu kohteliaista ohittajista, perille päästään jokainen kun ei holmöillä. Ja se turvaväli maantiellä on aika hyvä juttu, niskaasi kivistää paljon vähemmän kun jätät peräänajot väliin.

        Jos toisten kiihdyttely ärsyttää, niin käytä vaikka junaa. Vakkarit on kiellettävä lailla, koska tilannenopeutta ymmärtämättömät aiheuttavat niiden kanssa jatkuvia vaaratilanteita. "Oikeasta" nopeudesta puhuminen paljastaa, että kuulut tuohon vammaisryhmään.


      • Amerikan rauta
        hgfxcvbhnm kirjoitti:

        Jos toisten kiihdyttely ärsyttää, niin käytä vaikka junaa. Vakkarit on kiellettävä lailla, koska tilannenopeutta ymmärtämättömät aiheuttavat niiden kanssa jatkuvia vaaratilanteita. "Oikeasta" nopeudesta puhuminen paljastaa, että kuulut tuohon vammaisryhmään.

        Itsellä oli en käsitä mihinkä suomessa tälläistä tarvitaan käytin muutaman kerran riitti .


      • kokeilkaa toki
        Amerikan rauta kirjoitti:

        Itsellä oli en käsitä mihinkä suomessa tälläistä tarvitaan käytin muutaman kerran riitti .

        Vakionopeuden säädin on verraton lisälaite pitemmillä matkoilla ja pitemmiksisi matkoiksi luoetaa jo muutama kilometri keskittyminen olennaiseen pranee kun voit rennosti istua ajon aikana itsellä ei nykyisessä autossa ole mutta seuraavassa se varmasti on


      • pertti perkele
        kokeilkaa toki kirjoitti:

        Vakionopeuden säädin on verraton lisälaite pitemmillä matkoilla ja pitemmiksisi matkoiksi luoetaa jo muutama kilometri keskittyminen olennaiseen pranee kun voit rennosti istua ajon aikana itsellä ei nykyisessä autossa ole mutta seuraavassa se varmasti on

        se jonossa aivan erinomainen jos edessä hidastuu niin tutka reagoi heti ja pudottaa vauhtia
        mut jonossa pojat ja naiset pitää pitää turvaväli se on paras naftan säästäjä.


      • Chrysleristi
        Amerikan rauta kirjoitti:

        Itsellä oli en käsitä mihinkä suomessa tälläistä tarvitaan käytin muutaman kerran riitti .

        - en ole sitä Chryslerissäni ikinä käyttänyt ,koska ei sillä käytännössä mitään tee - automaatti on kyllä minulle ehdoton ; siinä on monta hyötynäkökohtaa ,pysyy esim. ylämäessä paikallaan eikä tarvi jarrua painaa.
        Keppikoneen sekaajaksi ei minua enää saisi.

        Ja täystollohan se cruise on kun vasta mäen alla ryhtyy painamaan kaasua ja rasittaa konetta.Eikö sekin härpäke voisi jotenkin kehittyä älyteknologialla ja antureilla?


      • jenkkipaskan sijaan
        Chrysleristi kirjoitti:

        - en ole sitä Chryslerissäni ikinä käyttänyt ,koska ei sillä käytännössä mitään tee - automaatti on kyllä minulle ehdoton ; siinä on monta hyötynäkökohtaa ,pysyy esim. ylämäessä paikallaan eikä tarvi jarrua painaa.
        Keppikoneen sekaajaksi ei minua enää saisi.

        Ja täystollohan se cruise on kun vasta mäen alla ryhtyy painamaan kaasua ja rasittaa konetta.Eikö sekin härpäke voisi jotenkin kehittyä älyteknologialla ja antureilla?

        No ostaisit sinäkin eurooppalaisen auton, niin ei tarvitsisi pelätä koneen laukeamista ja/tai 13 l/100 km kulutusta, jos uskaltautuu ajamaan ylämäet yli 60 km/h.


      • YankeeRocks
        jenkkipaskan sijaan kirjoitti:

        No ostaisit sinäkin eurooppalaisen auton, niin ei tarvitsisi pelätä koneen laukeamista ja/tai 13 l/100 km kulutusta, jos uskaltautuu ajamaan ylämäet yli 60 km/h.

        Europellen kommenttia - ei tiedä mitään jenkkien tekniikasta. GM:llä on 197hv tehoinen 3.4l vääntävä V6 joka vie täyttä seitsemän hengen autoa vakkkari päällä 100km/h tunnissa keskikulutuksella 8.5l/100km. Päästöt on pienemmät kuin Europellen ranskanpullassa ja laukeaakin samaan tahtiin jos laukeaa. Vähemmän tuntuu seisovan korjaamolla kuin saksanseisojat tai itämaanihmeet. Tankilla edistykselliset kiinalaisruotsalaisen traktorin omistajat itkee ison auton kulutusta ja pienen auton tiloja.

        Ja sehän on vaan persaukisen murhe, jos ei ole varaa kunnon autoa ostaa ja siihen bensaa. Ryytykää eurokinnereissänne!


      • se on voi voi
        YankeeRocks kirjoitti:

        Europellen kommenttia - ei tiedä mitään jenkkien tekniikasta. GM:llä on 197hv tehoinen 3.4l vääntävä V6 joka vie täyttä seitsemän hengen autoa vakkkari päällä 100km/h tunnissa keskikulutuksella 8.5l/100km. Päästöt on pienemmät kuin Europellen ranskanpullassa ja laukeaakin samaan tahtiin jos laukeaa. Vähemmän tuntuu seisovan korjaamolla kuin saksanseisojat tai itämaanihmeet. Tankilla edistykselliset kiinalaisruotsalaisen traktorin omistajat itkee ison auton kulutusta ja pienen auton tiloja.

        Ja sehän on vaan persaukisen murhe, jos ei ole varaa kunnon autoa ostaa ja siihen bensaa. Ryytykää eurokinnereissänne!

        Ihan vaan pikkuisen puhut nyt ristiin. Ylämäessä ei uskalla kaasuttaa, kun moottorin kuluminen pelottaa, mutta jenkki"laadulla" pitää silti kehuskella.


      • Kolmenlitran diesel
        Amerikan rauta kirjoitti:

        Itsellä oli en käsitä mihinkä suomessa tälläistä tarvitaan käytin muutaman kerran riitti .

        Jos sinulla olisi sama työmatka kuin minulla(700km suuntaansa) ja hyvää asfalttitietä niin varmasti arvostaisit vakkaria
        TV: Kolmenlitran diesel


    • Tekopyhät pois.

      pannaan välillä jarruiksi ja levähdetään tienvarrella,tekisi mieleni vaihtaa autonkatonpäältä boxit pois ja panna tilalle kylpy- tai kuhneamme taikka ehkä lasikuituamme,johon veden saisi suihkusta kuivatulla puristetulla keinovedellä.Olisikiva virkistäytyä suihkussa välillä ja puhdistautua,ja paitatella päivää katolla kunnes kuivuisi,ja olisi kuin uusi ihminen kuuman yksitoikkoisen maantieajon jälkeen.Jos joku jotain ihmettelisi,ei kai tirkistelykään niin tahdikasta olisi,kun toineen virkistyy ja puhdistautuu?

    • Vakionopeudensäädin pelkästään ei ratkaise vaan täsäkin hyvä kokonaisuus.
      Automaattivaihteet, riittävä teho ja nopeussäätimen helppokäyttöisyys yhdessä tekevät ajosta nautinnollisen. Mutkaiset tiet eivät ole ongelma hyvälle helppokäyttöiselle järjestelmälle vaan autot joissa ei ole vakionopeuden säädintä ja niiden nopeudet muuttuvat edestakaisin milloin puhelimen käytön takia milloin mistäkin syystä.

      • gfdsdfghj

        Ja sinulla nopeus pysyy vakiona olosuhteista ja riskitekijöistä riippumatta.


      • gfdsdfghj kirjoitti:

        Ja sinulla nopeus pysyy vakiona olosuhteista ja riskitekijöistä riippumatta.

        Peräänajoriski kasvaa jos jonossa ajetaan tempoilevasti syystä tai toisesta. Vakionopeudella etenevässä jonossa on miellyttävämpi ja turvallisempi ajaa. Etäsyyksien säilyttäminen on helpompaa tasaisessa nopeudessa.


    • perseestä

      Nukahdin vakkari päällä, en enää pidä päällä tämän uuden auton kanssa.

      • 1+13=14

        Kas. Löysit vuodelta 2010 olevan viestiketjun :)

        Vanhan kolarivamman vuoksi minun on ajettava automaatilla ja vakkari on ehdoton kaveri automaattilaatikolle.

        Poikkeuksena oli edellinen Auris MultiMode-laatikolla. Tuohan on siis ns. "vaihderobotti" eli sähköisesti vaihtava mekaaninen laatikko. Se oli talvikeleillä oikein liukkaalla kelillä Salo - Turku välillä oikeasti vaarallinen vakkarilla. Tuolla matkalla on niin jyrkkiä mäkiä, että 80 nopeudella se joskus ylämäessä pudotti parikin pykälää pienemmälle ja kun vakkari antoi samalla hanaa niin tyhjäähän se alkoi lyömään vaikka tehoja ei juuri ollutkaan. En todellakaan olisi lainannut kokemattomalle kuskille.

        Nyt on Auris Hybridi. Tuossa polttomoottorin ja sähkömoottorin sekä portaattoman vaihteiston ja vakkarin yhteistyö on upeaa.


      • Autoilu erikseen

        Nukkuminen ei ole terveellistä ratissa itselle tai muillekkaan, joten kannattaa tehdä se sängyssä...


      • Käyttötaidot
        1+13=14 kirjoitti:

        Kas. Löysit vuodelta 2010 olevan viestiketjun :)

        Vanhan kolarivamman vuoksi minun on ajettava automaatilla ja vakkari on ehdoton kaveri automaattilaatikolle.

        Poikkeuksena oli edellinen Auris MultiMode-laatikolla. Tuohan on siis ns. "vaihderobotti" eli sähköisesti vaihtava mekaaninen laatikko. Se oli talvikeleillä oikein liukkaalla kelillä Salo - Turku välillä oikeasti vaarallinen vakkarilla. Tuolla matkalla on niin jyrkkiä mäkiä, että 80 nopeudella se joskus ylämäessä pudotti parikin pykälää pienemmälle ja kun vakkari antoi samalla hanaa niin tyhjäähän se alkoi lyömään vaikka tehoja ei juuri ollutkaan. En todellakaan olisi lainannut kokemattomalle kuskille.

        Nyt on Auris Hybridi. Tuossa polttomoottorin ja sähkömoottorin sekä portaattoman vaihteiston ja vakkarin yhteistyö on upeaa.

        Vakkaria ei pidä käyttää mm. erittäin mutkaisella ja mäkisellä tiellä, liukkaalla/räntäisellä tiellä tai kun selkeän vesiliirron riski on olemassa, pitää ymmärtää että se voi aiheuttaa auton karkaamisen käsistä tai ainakin hidastaa reagointia yllättävissä tilanteissa.


      • 1+13=14
        Käyttötaidot kirjoitti:

        Vakkaria ei pidä käyttää mm. erittäin mutkaisella ja mäkisellä tiellä, liukkaalla/räntäisellä tiellä tai kun selkeän vesiliirron riski on olemassa, pitää ymmärtää että se voi aiheuttaa auton karkaamisen käsistä tai ainakin hidastaa reagointia yllättävissä tilanteissa.

        Olet täysin oikeassa tuon "kovan" laatikon suhteen. Ero MultiMode laatikolla ja tällä hybridillä on kuitenkin valtava. Tällä sitä voi käyttää aina portaattoman laatikon kanssa. Mutkaiset / mäkiset tietkään eivät ole ongelma kun siitä "viiksestä" on helppo säätää nopeutta.


      • Käyttötaidot kirjoitti:

        Vakkaria ei pidä käyttää mm. erittäin mutkaisella ja mäkisellä tiellä, liukkaalla/räntäisellä tiellä tai kun selkeän vesiliirron riski on olemassa, pitää ymmärtää että se voi aiheuttaa auton karkaamisen käsistä tai ainakin hidastaa reagointia yllättävissä tilanteissa.

        Tuli testattua puolisentoista vuotta sitten vesisateella reilun satasen vauhdissa.

        Vakkari tippui heti päältä, kun EPS -valo vilahti. Hetken mietin miten käy, mutta eipä siinä mitään, jalkasäädöllä loppumatka. :)


      • mee kotiis
        The_Rat kirjoitti:

        Tuli testattua puolisentoista vuotta sitten vesisateella reilun satasen vauhdissa.

        Vakkari tippui heti päältä, kun EPS -valo vilahti. Hetken mietin miten käy, mutta eipä siinä mitään, jalkasäädöllä loppumatka. :)

        Haista homohintti vakkaris, sulla ei ole edes autoa, miksi täällä peikkoilet.


    • Marketta K

      Mikä on vakionopeus, mitä säädin käyttää? Onko se aina sama nopeus, esimerkiksi 80 km/h ?

      • Viiksestä painan

        Sen minkä asettaa, vaikka 150 km/h tai 50 km/h


    • 95owner

      Jossakinhan sitä oikeaa jalkaa on kuitenkin pidettävä, eikä sille ole järjestetty mitään ylimääräistä lepopaikkaa kuten vasemmalle jalalle.

    • Ilmainenämpäri

      Vanha ketju mutta uskomaton kansansatuihin uskova ryhmä edelleen jonottaa ämpäreitä. Ei ihme että pölhölän väki ajelee vanhalla kalustolla, on se cruise niin ihmeellinen keksintö ja kauhea kulutuksen nostaja. Desilitra aiheuttaa paskahalvauksen ja siunailun mutta kun ilmaisia ämpäreitä on jaossa, ei matkaan käytettyä polttoainetta lasketa :) Ei helevetti mitä porukkaa :)

    • thjmpöä

      Vakionopeuden säädin on taivaanlahja.
      1 Katso gepsistä autosi mittari virhe, minulla mittari näyttää 109 ja gepsi 100-101
      2 Laita satasen alueella vakkari päälle kun gps näyttää vaikka 106 km/h
      3 Sakotus raja on 7km/h ja virhe vähennys on 3km/h
      4 Ajat tasaisen nopeasti ja sakoista ei ole huolta
      5 On mukava lepuuttaa kaasujalkaa ja ainakin minulla jalka puutui pahasti pidemmillä matkoilla.
      6 Asun aika laakealla alueella ja bensankulutuksessa ei liene niin suurta eroa, että tinkisin mukavuudesta.
      7 Turvallisuus paranee kun ei tarvitse vilkuilla nopeusmittaria ja katse pysyy edessä.
      8 Paras auto on sellainen jossa on molemmat, vakkari ja manuaali kaasu, voi jokainen valita kumpaa käyttää :)
      9 Tietysti pitää molempien käytössä olla järki päässä, mutkaisilla,liukkailla,ruuhkaisilla,yms tilanteissa ajellaan manuaalilla.
      10 Jos joskus polttoainetta enemmän palaakin, niin se tulee takaisin mukavuutena ja maksamattomina sakkoina. Erityisesti on aikatauluissa pysyminen ilman sakotettavaa ylinopeutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1950
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe