Raivostuttaa ammattilaisten rengastyö

Turhautunut_2

Raivostuttaa kun media ja rengasliikkeiden edustajat rummuttavat ammattitaidon tärkeyttä renkaita vaihdettessa mutta työn jälki on aivan jotain muuta. Liian usein sattuu, että työssä on moitittavaa, vaikka tarkasteltavia asioita ei ole montaa: kiristysmomentti, puhtaus, tasapaino, oikea rengas ja oikein päin.

Paljon en asioi rengasliikkeissä mutta itselläni ei ole (vielä) omia rengas koneita, joten uudet renkaat asennutan rengasliikkeissä.

Melkein joka kerta on jotakin moitittavaa. Lähes poikkeuksettä pultit ovat niin tiukassa, että saa hakea metrin varren ennen kuin saa niitä auki. Mainoksissa kyllä ylistävät ammattimomentin tärkeyttä ja korostetaan liian tiukkuuden haitoja ja vaaroja.

Tasapainotus on toinen. Rengasta ei viitsitä pestä eikä muutenkaan harjata tms. vaan painot laitetaan vaikka vanteen sisäkehällä on paksu kerros kuraa. Ei ole ihme että nivelongelmia autoissa riittää...

10

411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Model 55

Saksalaiset autotestaajat ovat luopuneet jo vuosia sitten Suomalaisten rengasliikkeiden käytön huonon laadun vuoksi.

• kun se

renkaan allelaitto ei ole ilmainen..

• Kauhistunut...

...näytti siltä, että rengasliikkeen asentaja vetäisi aluvanteen (kesärengas) kiinni samalla pultilla millä oli peltivanne (talvirengas) kiinni. Ei kai sillä ole niin väliä, kun Suomessa ollaan.

• eikös>?

jos vaan sattuu olemaan oikeanlainen kara (eli sopii molempiin renkaisiin..)

• turhasta

> ...näytti siltä, että rengasliikkeen asentaja vetäisi aluvanteen (kesärengas) kiinni samalla pultilla millä oli peltivanne (talvirengas) kiinni. Ei kai sillä ole niin väliä, kun Suomessa ollaan.

Ehkä kyse ei ollut teinix-corollan tuning -vanteista, vaan alkuperäisvanteista, jotka tosiaan tulee vakiopulteilla kiinni.

• 6gub6n

Olen 10 vuoden ajan laittanut aluvanteet kiinni samoilla pulteilla kuin peltivanteenkin. Ei mitään ongelmaa ole ollut ja en edes ymmärrä miksei niin vois tehdä?

• rengasasentaja

Justiinsa juu... käyppäs vaikka ite yhdessä sesongissa harva tulee enään sen rääkin jälkeen takas. Parasta on noi "ammattilaiset" kun suurinosa on sesonkityöläisiä jolta sit tullaan kysymään jotain fiksua kun tyyppi voi olla koulutukseltaan vaikka merkonoomi. Jäikö 5g puntti kokonaan pois tasapainotuksesta? Kuraa ei pestä pois jos ei ole pesua ostettu joten syytä ittees. Ja voi ne pyörät pestä ite jo kun vie niitä. Tosin voi ne laittaa ite allekin en ymmärrä ihmisiä jotka tuo autonsa rengasliikkeeseen ja pyörät on auton kyydissä eikä voi ite laittaa kiinni. Joka autossa pitäs olla tunkkia ja avain.

Mua ärsyttää se kun siihen viereen tulee joku asiakas päteemään ja kyttäämään. Kun asentaja sanoo "myymälässä on kahvia" niin se on käsky joka meinaa et painu vittuun siitä niskasta hengittämästä. Parhaimmat idiootit ajavat auton nosturille ite ja se on ihan päin persettä siinä iskevät ovet lukkoon vaihde päälle ja käsijarru ylös ja menevät kiltisti kahville. Kun auto saadaan kohilleen ollaankin 10min myöhässä ja kaikki asiakkaat valittavat kun on ajat myöhässä.

JÄTTÄKÄÄ SE AUTO VAPAALLE JA ILMAN KÄSIJARRUA oli se sit kunnolla siinä nosturissa tai ei.

• Minua ei ole koskaan haitannut vieressä katseleva asiakas.
        Se ei katsos haitannut ollenkaan, kun osasi hommansa1
        SIITÄ se johtui!

Sittemmin menin aivan eri hommiin ja rengashommat piti jättää sen alan ammattilaisille. Muut teenkin itse.
        Monta kertaa minäkin olen saanut käydä uudelleen tasapainottamassa susitöinä. Nyttemmin olen pyytänyt tasapainottamaan niin tarkasti kuin koneella saa ja on ruvennut tulemaan kerralla kunnollista.

• Vaihtakaa ne renkaat itse. Tuo pulttien tiukkuus on todettu lehtien testeissäkin.

Minä en edes veisi omia vanteitani ja auton pyöränpultteja "ammattilaisten" paineilmatyökaluilla rusikoitavaksi. Vaihdan aina itse. Ja säästyy rahaa, jota autoilussa muutenkin kuluu riittävästi.

Renkaan vanteelle laitto vaatii jo enemmän omia välineitä, mutta kyllä sekin onnistuu.

• ei enään sieltä..

Parin vuoden takaa tällänen tapaus itsellä "rengas ammattilainen" kysyi paljon laitetaan painetta
        sanoin 2.4 no paineet olivat 1.9-2.7 välillä.. sama kaveri veti kaksi pultia väärille jengoille
        tätä en pystynyt todistamaan kun kului 1kk ennenkuin huomasin tapauksen (no selvittiin helicon kierteillä) työkaverit kysy mistä ostit kumit no kerroin saman tarinan tais rengasliike menettää jonkun tonnin.

Ps:Asentaja oli liikeen omistaja..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      215
      8721
    2. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      21
      4421
    3. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      107
      3854
    4. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      140
      3748
    5. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      96
      3051
    6. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      187
      2827
    7. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      52
      2522
    8. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      152
      2261
    9. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      74
      1736
    10. Miksi suorittamisesta tulee

Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan? Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse a
      Sinkut
      69
      1517
    Aihe