Yleensä aina uskonnon ja historiankin kirjoissa korostetaan kuinka Roomassa ei kansalaisiin käytetty ristiinnaulitseminen teloitustapana oli erityisen häpeällinen. Minä luulen etteivät vallanpitäjät Roomassa olleet lainkaan kiinnostuneet tuon teloitustavan häpeällisyydestä vaan siitä että se oli äärimmäisen tuskallinen kuolintapa ja herätti varmasti pelkoa alamaisissa.
Roomalaisilla oli vielä lisäksi ei kansalaisia varten ruoskakin joka oli metallilla vahvistettu ja jolla pystyi tappamaan uhrin halutessa. Kyse oli pelon herättämisestä äärimmäisellä julmuudella sillä rahvas joka näki roomalaisten pyövelien jäljet uhreissa tuskin mietti oliko rangaistus häpeällinen.
Jerusalemissa teloitukset toteutettiin Golgatalla ja tuo mäki oli varmasti valittu siksi että se oli lähellä kaupunkia. Julkiset teloitukset siellä olivat brutaaleja "spektaakkelejä" joilla levitettiin "herran" pelkoa alamaisiin. Samaa julkisten teloitusten käytäntöähän noudatettiin euroopassakin pitkään ja tuo viehättävä tapa on käytössä vieläkin joissakin vähemmän edistyksellisissä maailmankolkissa.
Toinen kummallinen väittämä joissakin historiankirjoissa on väite siitä että nykyihmiset ovat kipuherkempiä kuin ihmiset menneinä vuosisatoina. Yhden kirjoittajan mukaan ennen ihmiset kestivät ilman nukutusta tai puudutusta jalan amputoinninkin. Kyllähän se varmasti on onnistunut kun potilasta on pidetty miesvoimin paikallaan. Mistähän tuollaisiin omituisiin väitteisiin on päädytty? Tuskin ihmisen biologia on mihinkään muuttunut sitten 1700-luvun. Kipuherkkyys tuskin on kulttuurisidonnainen asia?
Ristiinnaulitseminen teloitustapana
15
345
Vastaukset
- zz-top
Muistan jonkun antropoligin (olikohan oikea termi) tutkineen tuota kipuherkkyyttä 90-luvulla. Hän osoitti, etteivät esimerkiksi eskimot ole sen tunnottomampia kivulle kuin muutkaan. Alun perin käsitys eskimoiden kovuudesta johtui siitä, että heidän tiedetään mm. ommelleen itse metsästysretkillä tulleita haavojaan. Tosin myös maailmanympäripurjehdusta yksinään harrastavat länsimaalaisetkin joutuvat toisinaan paikkaamaan itseään.
Jossain on väitetty, että Rooman kansalaisella oli oikeus tulla teloitetuksi miekalla."Jossain on väitetty, että Rooman kansalaisella oli oikeus tulla teloitetuksi miekalla."
Se ei ole väittämä, vaan tosiasia.
- Rateki
Ranskan vallankumouksen aikoihinkin. Väkivaltaviihde on aina ollut myyvä juttu.
- Näin Ruotsissa
Mitäs Ranskaan saakka menet? Ruotsi on paljon lähempänä...
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/index.fi.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot_Ruotsin_valtakunnassa
"Nykyisen Suomen alueella noitavainot keskittyivät pääosin Ahvenanmaalle ja Pohjanmaan ruotsinkielisille alueille, joista oli tiiviit yhteydet Ruotsiin"
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/kuolemantuomiot.html
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/ajat.html
"Secoituxesta järjettömäin luondocappalden canssa" : Perversiot, oikeuselämä ja kansankulttuuri 1700-luvun Suomessa
https://oa.doria.fi/handle/10024/888
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/888/secoitux.pdf?sequence=1
Tuollainen polttamalla lahtaaminen oli lopulta lopetettava kun ladot alkoi loppua ja kotieläimistäkin oli pulaa... - sulffaaja
Näin Ruotsissa kirjoitti:
Mitäs Ranskaan saakka menet? Ruotsi on paljon lähempänä...
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/index.fi.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot_Ruotsin_valtakunnassa
"Nykyisen Suomen alueella noitavainot keskittyivät pääosin Ahvenanmaalle ja Pohjanmaan ruotsinkielisille alueille, joista oli tiiviit yhteydet Ruotsiin"
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/kuolemantuomiot.html
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/ajat.html
"Secoituxesta järjettömäin luondocappalden canssa" : Perversiot, oikeuselämä ja kansankulttuuri 1700-luvun Suomessa
https://oa.doria.fi/handle/10024/888
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/888/secoitux.pdf?sequence=1
Tuollainen polttamalla lahtaaminen oli lopulta lopetettava kun ladot alkoi loppua ja kotieläimistäkin oli pulaa...Kivunsieto oli eri juttu, mutta Raamatun aikoihin ihmiset olivat raaempia ja väkivallan määrä oli nykyaikaan verrattuna.
http://tiedostamaton.net/uutta/pinker.htm
Muistaakseni Vanhassa testamentissa oli joku lakikohta, missä käsiteltiin rangaistusta naiselle, joka oli miehensä tapellessa repinyt vastassa olevalta mieheltä kiveksen irti. - youtube-katsoja 492
sulffaaja kirjoitti:
Kivunsieto oli eri juttu, mutta Raamatun aikoihin ihmiset olivat raaempia ja väkivallan määrä oli nykyaikaan verrattuna.
http://tiedostamaton.net/uutta/pinker.htm
Muistaakseni Vanhassa testamentissa oli joku lakikohta, missä käsiteltiin rangaistusta naiselle, joka oli miehensä tapellessa repinyt vastassa olevalta mieheltä kiveksen irti.http://www.youtube.com/watch?v=IFJowWkNTOE&feature=related
doktor Mengele, doktor of death
- korolainen
Eiköhän julkinen alastomuus ollut jo silloin suurimpia häpeän aiheita. Kyllä ajatuskin riippumisesta paljaana ja avuttomana ylhäällä ristillä kaiken kansan nähtävänä kammottaa. Alastomuus pantiin kyllä merkille.
- Homo homini lupus
Kyllä moni muu asia pelotti varmasti enemmän. Katso tuosta osviittaa jos mielikuvituksesi ei muuten riitä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kidutus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Teloitusmenetelmät - korolainen
Homo homini lupus kirjoitti:
Kyllä moni muu asia pelotti varmasti enemmän. Katso tuosta osviittaa jos mielikuvituksesi ei muuten riitä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kidutus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:TeloitusmenetelmätHäpeällisyydestähän tässä kysyttiin. Sitäkin siis oli. Koko teloitustapa oli suunniteltu mahdollisimman pelottavaksi.
"Eiköhän julkinen alastomuus ollut jo silloin suurimpia häpeän aiheita."
No ei läheskään suurimpia. Antiikin roomalaiset ja kreikkalaiset suhtautuivat alastomuuteen luontevammin kuin ihmiset myöhäisimpinä aikoina. Kylpylöissä oltiin alasti ,tosin naiset ja miehet olivat erillään. Jo se, että suurin osa antiikin säilyneistä patsaista esittää alastonta tai puolialastonta ruumista todistaa aika hyvin miten vaatettomuuteen suhtauduttiin (ne viikunanlehdet strategisten paikkojen päällä on myöhemmin lisätty häveliäiden museovirkailijoiden toimesta). Merkkimiehet, esim Aleksanteri Suuri ja Pompeius, teettivät itsestään alastonpatsaita laitettavaksi julkisille paikoille.
Toki varmasti monet kokivat julkisen alastomana olemisen kiusalliseksi, mutta missään nimessä se ei ollut mikään ylettömän suuri häpeä.- korolainen
Michelarkangelo kirjoitti:
"Eiköhän julkinen alastomuus ollut jo silloin suurimpia häpeän aiheita."
No ei läheskään suurimpia. Antiikin roomalaiset ja kreikkalaiset suhtautuivat alastomuuteen luontevammin kuin ihmiset myöhäisimpinä aikoina. Kylpylöissä oltiin alasti ,tosin naiset ja miehet olivat erillään. Jo se, että suurin osa antiikin säilyneistä patsaista esittää alastonta tai puolialastonta ruumista todistaa aika hyvin miten vaatettomuuteen suhtauduttiin (ne viikunanlehdet strategisten paikkojen päällä on myöhemmin lisätty häveliäiden museovirkailijoiden toimesta). Merkkimiehet, esim Aleksanteri Suuri ja Pompeius, teettivät itsestään alastonpatsaita laitettavaksi julkisille paikoille.
Toki varmasti monet kokivat julkisen alastomana olemisen kiusalliseksi, mutta missään nimessä se ei ollut mikään ylettömän suuri häpeä.Entä nimenomaan ei-kansalaiset ristiinnaulittavat, kuten juutalaiset?
korolainen kirjoitti:
Entä nimenomaan ei-kansalaiset ristiinnaulittavat, kuten juutalaiset?
Hyvä huomio: juutalaiset eivät suhtautuneet alastomuuteen yhtä luontevasti, joten heidän kohdallaan ristiinnaulitsemiseen liittyi vaatettomuuden häpeä. Mutta ristiinnaulitsemisen alkuperäisenä ideana ei kuitenkaan ollut tuottaa alastomuuden aiheuttamaa häpeää, vaan tuskallinen ja hidas kuolema.
- Ättestupan
"Joidenkin lähteiden mukaan myös nuijapäällikkö Jaakko Ilkka kohtasi loppunsa teilauksessa. Suomessa ja Ruotsissa kuolemaantuomitut usein teilattiin 1800-luvun alkuun saakka.
Teilipyörä on ensimmäinen kielletty kidutusmenetelmä: se kiellettiin useimmissa Euroopan maissa 1700-luvun alussa."
Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Teilaus
---
Ruotsin anti maailmalle: Ättestupan ja teilipyörä.
”Härmäläisessä kulttuurissa ei tunnettu ruotsalaista tapaa ja käsitettä ”ättestupan”. Sanakirjassa sanalle ei löydy suomalaista vastinetta, vaan se selitetään ”kallioksi, josta vanhukset syöstiin kuolemaan”. Pitäen yhdessä kiinni tangosta sukulaiset työnsivät vanhuksen jyrkänteeltä rotkoon. Murha oli yhteinen ja kaikki olivat syyllisiä. Näin ruotsalaiset pääsivät eroon vanhuksista, jotka eivät kyenneet enää tuottamaan tarpeeksi.” (Lähde: Ruotsinsuomalainen 22.11.2001 Osmo Vatanen)
http://ryyti.blogit.uusisuomi.fi/2009/09/24/attestupan-innovaatio-ruotsista/
http://ryyti.blogit.uusisuomi.fi/2009/11/19/miksi-ei-finlandarejavel-mutta-finjavel/
http://www.uta.fi/laitokset/historia/noitanetti/varhaisimmat.html - tuskallinen
siksi, kun kuolema tapahtui loppujen lopuksi tukehtumalla. Käsivarsista riippuva ei voinut hengittää täysillä, vaan riutui pois vähitellen.
- sldkfsl
Ei ajat ole niiiin paljon muuttuneeet
Amerikassa uhrin sukulaiset voivat tulla katsomaan kun kuolemantuomion saanut teloitetaan.
Ja pari kertaa niiden videot ovat karanneet julkisuuteen.
Ja spektaakkelimme on vain muuttunut kauhuleffoiksi.
Ei näissä asioissa niin hirvittävää eroa ole. Kutsumme nyt vain itseämme sivistyneiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232366- 1051417
- 541194
- 1171094
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r711054KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.251034Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57997Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m23986Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31950Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53946