Nuotissa pysyminen

Tämän biisin vedän

Mitä mieltä kansa on puhtaasta laulamisesta? Muuan ystäväni sanoo, että hän ehkä laulaa epäpuhtaasti, mutta hänen laulussaan on enemmän tunnetta kuin monen nuotilleen laulavan laulussa. Onko mielestäsi tärkeätä pysyä nuotissa? Jos ei ole, paljonko siitä saa poiketa? Miten "tunne" mitataan objektiivisesti? Nuotissa pysymisen tai siitä poikkeamisen mittaaminen ei tuota musikaaliselle ihmiselle suurta ongelmaa, mutta tunteesta on vaikea sanoa mitään.

Totuushan on, että pop-musiikissa jotkut nuotin vierestä laulavatkin ovat menestyneet - ainakin jonkin aikaa, jotkut melko kauankin: Spice Girls, Juice Leskinen, Sex Pistols jne. Kevyessä musiikissa musiikillista puhtautta ei aina arvosteta samalla tavalla kuin klassillisessa musiikissan - pitäisikö? Haittaako mitään, että musikaalisten korvia riipii, mutta keskiverto porukka nauttii täydestä sydämestä?

38

3273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosistakamu:))))

      Sehän riippuu, tulkinnasta.Täytyy olla myös valtavan karismaattinen, ja mielellään"silmänilo.."
      :D

    • sepelisäkki

      Pienet falskaukset sallitaan, mutta kun suuri osa karaokelaulajista ei vedä nuotin vierestä, vaan kokonaan ohi. Eikä se "tunne" sen paremmin välity epäpuhtaasta esityksestä, se on vaan tapa selitellä sitä, kun ei osata laulaa.

      Kohtuullisen musikaalisena ihmisenä sitä tuntee välillä jo melkein fyysistä kipua moisesta. :D

      • nuotilleen

        Jos kuuntelen laulajia ja joku laulaa täysin nuotista poiketen, yrittäen kyllä kovasti. Henkilökohtaisesti en tunne nautintoa kuunnella laulajaa joka vetää miten sattuu huolimatta onko ääni millainen tahansa. Se on sydäntäsärkevää ja käynkin tankkaus ja wc reissut mielummin sellaisen esityksen aikana. En ymmärrä miksi pitää julkisesti laulaa muille jos ei osaa laulaa nuottien mukaan. Sitä joko on tai ei ole nuottikorvaa. Luulen että se on syntymästä lähtöisin tai ei ole.


      • great pretenter
        nuotilleen kirjoitti:

        Jos kuuntelen laulajia ja joku laulaa täysin nuotista poiketen, yrittäen kyllä kovasti. Henkilökohtaisesti en tunne nautintoa kuunnella laulajaa joka vetää miten sattuu huolimatta onko ääni millainen tahansa. Se on sydäntäsärkevää ja käynkin tankkaus ja wc reissut mielummin sellaisen esityksen aikana. En ymmärrä miksi pitää julkisesti laulaa muille jos ei osaa laulaa nuottien mukaan. Sitä joko on tai ei ole nuottikorvaa. Luulen että se on syntymästä lähtöisin tai ei ole.

        Mitä sitä turhaan nuotissa yrittää pysyä? Kyllä nuotin vieressä tilaa löytyy, eri asia että kuka jaksaa kuunnella.


    • ehei

      nuotin vierestä?? Ainut laulunsa missä menee vierestä on joululaulu "Sika" ja siinäkin todella taidokkaasti!

      • justiinsajuuihan..

        En ole huomannut nuotin vierestä Juicen laulaneen. Sika biisissäkin pysyy täysin kirjoitetuissa nuoteissa.


      • Tämän biisin vielä v

        Pahoitteluni Juice-kommenttini johdosta. Juicen nimi lipsahti mukaan vähän vahingossa. Itse asiassa muistikuvaani hänen laulutaidostaan -- tai siis sen puutteesta -- taisi vaikuttaa Juicen kuoleman jälkeen televisiossa esitetty konserttitaltiointi jostakin 80-luvulta. Siinä Juice todella taisi laulaa nuotilleen, mutta bändi soitteli epäpuhtaasti päin seiniä. Tämä oli kai jäänyt mieleeni päällimmäiseksi.

        En sinänsä ole koskaan piitannut Juicen laulamisesta, josta olen samaa mieltä kuin hän itse oli Iltalehden haastattelussa 90-luvun alussa. Omasta mielestään Juice ei osannut laulaa. Minä olen samaa mieltä ja suljen aina radion Juicen äänen kuullessani. Laulutaidon lisäksi mieheltä puuttui tyylitaju. Sitäkään ei voi ostaa kaupasta.


    • termijuttuja

      Muistan lukeneeni jostain netistä jonkun asiantuntijan kirjoittaman selvennykseen termeihin "nuotin vierestä" ja "falski". En malttanut olla googlaamatta sitä uudestaan esille ja laittamatta tähän, niin hyvin selvennetty se juttu oli. Tai mä ainakin ymmärsin pointin:

      __________

      NUOTIN VIERESTÄ = Laulettava nuotti ei osu ollenkaan siihen nuottiin, joka on tarkoitus laulaa. Eli jos on tarkoitus saada se sattumaan C:hen, se voi osua vaikka E:hen, D:hen, F:ään tai ihan mihin vaan. Tämä on nuotin vierestä.

      FALSKI, SIIS ALA- TAI YLÄVIREINEN = Laulettava nuotti osuu kuitenkin niin lähelle sitä tarkoitettua nuottia, että sen ei voida sanoa olevan minkään muun nuotin puolella, ei edes niiden jotka on puoli sävelaskelta ylempänä tai alempana. Eli se murto-osan verran jää roikkumaan siitä tarkoitetusta nuotista, mutta on niin lähellä sitä prikulleen oikeaa, ettei voi sanoa että se olisi karannut varsinaisesti nuotin viereen. Tarkan sävelkorvan omaava kuuntelija kuitenkin huomaa pienenkin falskiuden.

      __________

      Tämän perusteella sanoisin, että pieni ala- tai ylävire, siis falski laulu on sallittua. Ja sitä esiintyy myös ammattilaisilla. Ja jos säveltarkkuusmittarilla mitattaisiin, niin ihmisääni ei ole juuri koskaan täysin puhdas. Suurin osa ihmisistä ei myöskään erota pientä falskiutta, osa ei edes vähän suurempaa.

      Nuotin vierestä laulamisen kyllä kaikki erottaa. Karaokessa tottakai sekin on sallittua, mutta sellaisilla laulajilla ei ole kisatulevaisuutta, edes karaokessa.

      • hööhää

        Pilvin pimein juuri ylläoleviin törmää,tangokisoista lähtein:)


      • näin sekin o
        hööhää kirjoitti:

        Pilvin pimein juuri ylläoleviin törmää,tangokisoista lähtein:)

        Nuotin vierestä laulajia ei taatusti ole tällaisten kisojen semifiinaaleissa. Ei ainakaan tuomareiden päättäminä, nämä huuhaa äänestykset on asia erikseen..


      • tilletalle

        Minun korvaani sattuu, jos haluan falskius, mutta ei nuotin vierestä laulaminen.. Se on vähän tunnekysymys, kuten tässä aikaisemminkin selvisi. Mutta joskus kun kyseessä on ns. ammattilainen ottaa oikeasti korvaan paha falskius. Joskus se on pakollista, koska ääni ei ole suora, eikä välttämätä riitä. Mutta valmiissa levyvalmisteissa tulee tälläiset asiat poistaa. Se onnistuu, vaikka laulajaja ei saa sitä oikeataa nuottia vääntymään. Silloin kun on valmis äänitetuote, minua raivostuttaa kuunnella niinkin suuri falskius kun nuotin vierestä laulaminen. Yleensä se liittyy laulun sanan ajoitukseen. Eli saattaapa olla että nuotilleen hyväksyttävissä, mutta ei täytä puhtaan laulun kriteerejä, edes falskius asteella. Vovv, vovvo hengaamiset kertoo juuri suoran äänen hallitsemattomuudesta ja on tosi ärsyttävää kuulla ihana kappale, " I will always love you, aivan raiskattuna, eikä sitä ole tehnyt kukaan paremmin kuin...

        Laulun tunteen tunnistaminen on visulaalinen, fyysinen, äänellinen, foniatrinen, verbaalinen, henkinen, jopa pedagoninen, aatteellinen, että kuulemisen taidollinen kokonaisuuden tajuamista. Itse en kykene koskaan antamaan tälläistä laulullista nautintoa juuri kenellekään, mutta ehkä sinne päin. Laulun tunteeseen ei tarvitse syventyä, sen mukana voi vain elää...

        Nuotit, kuten kirjaimet ovat jonkun asian merkityksen alkumuotoja, mutta kaikki muu ymmärrys tulee ihmisen tuhansien aistien lisäksi. Ja meille on opetettu vain ne muutama. Ja kuitenkin meillä on niitä paljon paljon enemmän, että meillä on vielä niissäkin eri asteita ymmärtää.

        Siitä lähdetään: Nuotit ovat soittajia varten, mutta heidänkin täytyy ymmärtää säveltäjän, tulkitsijan että muiden kollegoidensa näkemyksen kappaleista. Musiikki on yhteisöllisyyden paras ilmentymä, jotkut vain ovat niin onnekkaita, että luottavat itseensä ja löytävät sitä kautta kaltaisiaan. Ei syvänmeren kalastuskaan ole helppoa, jos ei ymmärrä meren tuhansia vinkkejä ja koordinoi niitä itsensä kautta muihin tai ymmärrä muiden ajattelutasoa ja luota siihen... Se mikä laulaen tulee, se viheltäen menee. Pitää paikkansa kuten meri antaa, meri ottaa...


      • Theodor Qyrvätsön
        tilletalle kirjoitti:

        Minun korvaani sattuu, jos haluan falskius, mutta ei nuotin vierestä laulaminen.. Se on vähän tunnekysymys, kuten tässä aikaisemminkin selvisi. Mutta joskus kun kyseessä on ns. ammattilainen ottaa oikeasti korvaan paha falskius. Joskus se on pakollista, koska ääni ei ole suora, eikä välttämätä riitä. Mutta valmiissa levyvalmisteissa tulee tälläiset asiat poistaa. Se onnistuu, vaikka laulajaja ei saa sitä oikeataa nuottia vääntymään. Silloin kun on valmis äänitetuote, minua raivostuttaa kuunnella niinkin suuri falskius kun nuotin vierestä laulaminen. Yleensä se liittyy laulun sanan ajoitukseen. Eli saattaapa olla että nuotilleen hyväksyttävissä, mutta ei täytä puhtaan laulun kriteerejä, edes falskius asteella. Vovv, vovvo hengaamiset kertoo juuri suoran äänen hallitsemattomuudesta ja on tosi ärsyttävää kuulla ihana kappale, " I will always love you, aivan raiskattuna, eikä sitä ole tehnyt kukaan paremmin kuin...

        Laulun tunteen tunnistaminen on visulaalinen, fyysinen, äänellinen, foniatrinen, verbaalinen, henkinen, jopa pedagoninen, aatteellinen, että kuulemisen taidollinen kokonaisuuden tajuamista. Itse en kykene koskaan antamaan tälläistä laulullista nautintoa juuri kenellekään, mutta ehkä sinne päin. Laulun tunteeseen ei tarvitse syventyä, sen mukana voi vain elää...

        Nuotit, kuten kirjaimet ovat jonkun asian merkityksen alkumuotoja, mutta kaikki muu ymmärrys tulee ihmisen tuhansien aistien lisäksi. Ja meille on opetettu vain ne muutama. Ja kuitenkin meillä on niitä paljon paljon enemmän, että meillä on vielä niissäkin eri asteita ymmärtää.

        Siitä lähdetään: Nuotit ovat soittajia varten, mutta heidänkin täytyy ymmärtää säveltäjän, tulkitsijan että muiden kollegoidensa näkemyksen kappaleista. Musiikki on yhteisöllisyyden paras ilmentymä, jotkut vain ovat niin onnekkaita, että luottavat itseensä ja löytävät sitä kautta kaltaisiaan. Ei syvänmeren kalastuskaan ole helppoa, jos ei ymmärrä meren tuhansia vinkkejä ja koordinoi niitä itsensä kautta muihin tai ymmärrä muiden ajattelutasoa ja luota siihen... Se mikä laulaen tulee, se viheltäen menee. Pitää paikkansa kuten meri antaa, meri ottaa...

        OHO! ja yhtään kj;tä, karaokeyhdistystä, ohjelmaoimistoa, karaokeharrastajaa, ravintolaa, T:mi, ky;tä, ay;tä, oy:tä, karaokeyrittäjää ei lynkattu. Kerrankin asiaa ( vaikkaki vain kirjoittajan oma mielipide) ... Se mikä laulaen tulee, se viheltäen menee :)


      • laulajaineN*

        Kiitos falskiuden ja nuotin vierestä laulamisen kirjoituksesta. Itse haluaisin kehittyä laulamisen saralla. Haluaisin oppia laulamaan puhtaasti, ei falskisti. Haluaisin käyttää vibraa sillai sopivasti(värittäen ääntäni). En kilpaile mutta rakastan laulamista, oli se sitten yksin tai karaokessa. Haluan oppia tulkintaa, verbaliikkaa, henkistä ym enempi. Haluan tuntea onnistumisen iloa laulamisestani ja tuottaa hyvää oloa kuuntelijoille ja käyttää ääntäni parhaalla mahdollisella tavalla. Jos joku biisi ei ole hallinnassa niin laulan sen ensin kotona, opettelen, vasta sitten julkisesti karaokessa. En siis laula karaokessa kuin harvoin sellaista biisiä mitä en ole koskaan laulanut ääneen. En halua mennä epävarmana laulamaan, nolaamaan itseäni, pelkäämään vaan haluan tuntea varmuutta ja iloa. Ketkä suomalaiset naisartistit laulavat puhtaasti, ei falskisti, siis todella kauniisti. Sanokaa joku mielestänne niin alan kuuntelemaan ja opettelemaan kuuntelusta erottamaan puhtaan laulamisen.


      • tilletalle
        laulajaineN* kirjoitti:

        Kiitos falskiuden ja nuotin vierestä laulamisen kirjoituksesta. Itse haluaisin kehittyä laulamisen saralla. Haluaisin oppia laulamaan puhtaasti, ei falskisti. Haluaisin käyttää vibraa sillai sopivasti(värittäen ääntäni). En kilpaile mutta rakastan laulamista, oli se sitten yksin tai karaokessa. Haluan oppia tulkintaa, verbaliikkaa, henkistä ym enempi. Haluan tuntea onnistumisen iloa laulamisestani ja tuottaa hyvää oloa kuuntelijoille ja käyttää ääntäni parhaalla mahdollisella tavalla. Jos joku biisi ei ole hallinnassa niin laulan sen ensin kotona, opettelen, vasta sitten julkisesti karaokessa. En siis laula karaokessa kuin harvoin sellaista biisiä mitä en ole koskaan laulanut ääneen. En halua mennä epävarmana laulamaan, nolaamaan itseäni, pelkäämään vaan haluan tuntea varmuutta ja iloa. Ketkä suomalaiset naisartistit laulavat puhtaasti, ei falskisti, siis todella kauniisti. Sanokaa joku mielestänne niin alan kuuntelemaan ja opettelemaan kuuntelusta erottamaan puhtaan laulamisen.

        tulee jokaiselle, sellaista "ammattilaistakaan" ei ole. Ne pitää osata vain handlata ja kääntää omaksi edukseen. Minusta sinulla on hyvin syvät ja kauniit periaatteet laulamisen suhteen, mutta älä ole liian ankara. Monesti liian koulutettu ääni alkaa ärsyttää. Jos haluat välttää sen, anna itsesi tehdä virheitä, yrittää ja silloin kun epäonnistut (omasta mielestäsi, olet tullut tilanteeseen kuin olisit ollut laulutunneilla kymmeniä kertoja opetellaksesi laulun) Luovuuden suurin este on epäonnistumisen pelko. Puhdas luovuus ja onnistuminen on kuin timantti ihmisen sisällä. Se hioutuu itsestään ja paras hioja on oma itsensä, ei nähdä itseään jonain toisena tai toisten silmin. Vaikka olenkin toisaalta sitä mieltä, että omien silmien ja korvien kautta olemme liiankin julmia itse itseämme kohtaan.

        Kun itse kävin huvikseni erään taidealalle syventävän koulutuksen, mukavinta niiden ihmisten lisäksi oli opetuksessa epäonnistumisen kiittäminen, nauraminen. Epäonnistumisen jälkeen kaikki kiittivät ääneen toisiamme ja sillä voimalla sai pian yhteyden omaan sisimpään eli luovuuteen! Tunne oli upea!

        Kun mietin suomalaisia naisartisteja, pidän Anne Mattilasta, hänessä on jotain hyvin aitoa, Suvi Teräsniska, enkä heitä kuunnellessani ole korviini sattunut virheitä. Livenä en valitettavasti ole kuullut kumpaakaan. Mutta se mikä minua huolestuttaa tänä päivänä on valmislevyillä olevat virheet. Silloin tulee mieleen, että miksi ne on pitänyt jättää valmisteeseen vai eikö miksaaja, masteroija ole itse kuullut "ammattilaisena" niitä?

        En tiedä onko väärin kirjoittaa ketkä laulavat nuotin vierestä hyvinkin paljon artisteistamme, sillä asiahan on totuus: Aikoinaan Kirka oli erittäin arvoituksellinen rytmisesti, hoiti hyvin kuitenkin live-esiintymisensä ja antoi kaikkensa. Naisista Ei Laila Kinnusen kaltaista luonnonlahjakkuutta tule olemaan varmasti vielä vuosikymmeniin. Eli tämän hetken tähtösistämme lähes tulkoon kaikki laulavat epäpuhtaasti, hyvinkin monessa kappaleessaan. Ja minusta on outoa että nykyään on alettu tekemään ällöä rahaa edesmenneiden laulajien covereilla, joita toki voi tehdä, mutta maulla. Moni nainen laulaa hyvin miesten kappaleita, mutta joitakin yliammuttuja versioita olen kuullut, ja silloin ei voi muuta kuin ihmetellä, voiko olla totta. Minusta naiset voi laulaa miesten kappaleita, ja päin vastoin on vain osattava tajuta kappaleen sopivuus ja omat resurssit. Joskus pelkkä 40 vuotta ammattilaisena ei anna oikeutta laulaa coverina upeita kappaleita, jotka eivät taitu alkuunsakaan, varsinkaan kun artisti ei ole laulussa sisällä. Ei osaa antaa siihen mitään oikeasti uutta tai itseään. Minusta kamalimpien kappaleiden joukkoon tällä hetkellä kuuluvat Popedan esittämä Merisairaat kasvot, eli alunperin Procol Harumin kokemusten synnyttämä kappale A Whiter of shade pale. Ei kunaan, vaikka pidän Popedasta kappale taitu, ei kuulosta miltään. Muistelisin että joku naisartisti on raiskannut sen vielä pahemmin. Mutta en ole nyt varma... Kun laitan radion kiinni, jos alkaa närästää coverikappaleet. Toiset kamalat coverit ovat Juice Leskisen kappaleet: Kaksoielämää, ala Pate Mustajärvi --- höööh! Tai Pyhä toimitus, Koivuniemi. Ääk. Hyväksyn laulujen tulkinnat karaokessa, sillä kukaan ei tienaa niistä mitään, ei kai yritäkään luoda niitä uusiksi? Tai ratsastaa jonkun kustannuksella.

        Mutta en voi kieltää etteikö jotkut kappaleet ole onnistuneetkin tosi hyvin, kuten Laura Voutilaisen kaksoiselämää, Samuli Edelman, Pyhä toimitus, jne. En ole musiikin ammattilainen millään tasolla, joten ovat jääneet jotenkin mieleeni. Jos olen esittänyt coverilaulajan väärin, saadaanhan taas aikaan väittelyä. Näin muistelisin. En muuten pidä pätkääkään Paula Koivuniemen esittämästä kappaleesta, Cry me a river, suomeksi sen on parhaiten laulanut Carola, muut eivät vain pysty...

        Joten pitkien puheiden jälkeen: Älä matki ketään. Et voita siinä mitään, hävität vain oman luovuutesi ja laulustasi tulee floppi. Muuten miksi haluat muistuttaa jotakin, tai etsiä täydellisyys kriteerejä, jos haluat ensisijaisesti viihtyä itse laulamisen kanssa. Se on kyllä kivoin kaveri, jonka minä tiedän, vaikka en itse osaa laulaa juuri lainkaan. Joo kaikki ovat olleet tähänkin asti mielipiteitäni, myös risut että ruusut sinne sun tänne, mutta tosiasiat eivät häviä, eika ole piilossa kuin oman aikansa. Turha minua on siitä moittia, että uskallan sanoa.


      • tilletalle
        tilletalle kirjoitti:

        tulee jokaiselle, sellaista "ammattilaistakaan" ei ole. Ne pitää osata vain handlata ja kääntää omaksi edukseen. Minusta sinulla on hyvin syvät ja kauniit periaatteet laulamisen suhteen, mutta älä ole liian ankara. Monesti liian koulutettu ääni alkaa ärsyttää. Jos haluat välttää sen, anna itsesi tehdä virheitä, yrittää ja silloin kun epäonnistut (omasta mielestäsi, olet tullut tilanteeseen kuin olisit ollut laulutunneilla kymmeniä kertoja opetellaksesi laulun) Luovuuden suurin este on epäonnistumisen pelko. Puhdas luovuus ja onnistuminen on kuin timantti ihmisen sisällä. Se hioutuu itsestään ja paras hioja on oma itsensä, ei nähdä itseään jonain toisena tai toisten silmin. Vaikka olenkin toisaalta sitä mieltä, että omien silmien ja korvien kautta olemme liiankin julmia itse itseämme kohtaan.

        Kun itse kävin huvikseni erään taidealalle syventävän koulutuksen, mukavinta niiden ihmisten lisäksi oli opetuksessa epäonnistumisen kiittäminen, nauraminen. Epäonnistumisen jälkeen kaikki kiittivät ääneen toisiamme ja sillä voimalla sai pian yhteyden omaan sisimpään eli luovuuteen! Tunne oli upea!

        Kun mietin suomalaisia naisartisteja, pidän Anne Mattilasta, hänessä on jotain hyvin aitoa, Suvi Teräsniska, enkä heitä kuunnellessani ole korviini sattunut virheitä. Livenä en valitettavasti ole kuullut kumpaakaan. Mutta se mikä minua huolestuttaa tänä päivänä on valmislevyillä olevat virheet. Silloin tulee mieleen, että miksi ne on pitänyt jättää valmisteeseen vai eikö miksaaja, masteroija ole itse kuullut "ammattilaisena" niitä?

        En tiedä onko väärin kirjoittaa ketkä laulavat nuotin vierestä hyvinkin paljon artisteistamme, sillä asiahan on totuus: Aikoinaan Kirka oli erittäin arvoituksellinen rytmisesti, hoiti hyvin kuitenkin live-esiintymisensä ja antoi kaikkensa. Naisista Ei Laila Kinnusen kaltaista luonnonlahjakkuutta tule olemaan varmasti vielä vuosikymmeniin. Eli tämän hetken tähtösistämme lähes tulkoon kaikki laulavat epäpuhtaasti, hyvinkin monessa kappaleessaan. Ja minusta on outoa että nykyään on alettu tekemään ällöä rahaa edesmenneiden laulajien covereilla, joita toki voi tehdä, mutta maulla. Moni nainen laulaa hyvin miesten kappaleita, mutta joitakin yliammuttuja versioita olen kuullut, ja silloin ei voi muuta kuin ihmetellä, voiko olla totta. Minusta naiset voi laulaa miesten kappaleita, ja päin vastoin on vain osattava tajuta kappaleen sopivuus ja omat resurssit. Joskus pelkkä 40 vuotta ammattilaisena ei anna oikeutta laulaa coverina upeita kappaleita, jotka eivät taitu alkuunsakaan, varsinkaan kun artisti ei ole laulussa sisällä. Ei osaa antaa siihen mitään oikeasti uutta tai itseään. Minusta kamalimpien kappaleiden joukkoon tällä hetkellä kuuluvat Popedan esittämä Merisairaat kasvot, eli alunperin Procol Harumin kokemusten synnyttämä kappale A Whiter of shade pale. Ei kunaan, vaikka pidän Popedasta kappale taitu, ei kuulosta miltään. Muistelisin että joku naisartisti on raiskannut sen vielä pahemmin. Mutta en ole nyt varma... Kun laitan radion kiinni, jos alkaa närästää coverikappaleet. Toiset kamalat coverit ovat Juice Leskisen kappaleet: Kaksoielämää, ala Pate Mustajärvi --- höööh! Tai Pyhä toimitus, Koivuniemi. Ääk. Hyväksyn laulujen tulkinnat karaokessa, sillä kukaan ei tienaa niistä mitään, ei kai yritäkään luoda niitä uusiksi? Tai ratsastaa jonkun kustannuksella.

        Mutta en voi kieltää etteikö jotkut kappaleet ole onnistuneetkin tosi hyvin, kuten Laura Voutilaisen kaksoiselämää, Samuli Edelman, Pyhä toimitus, jne. En ole musiikin ammattilainen millään tasolla, joten ovat jääneet jotenkin mieleeni. Jos olen esittänyt coverilaulajan väärin, saadaanhan taas aikaan väittelyä. Näin muistelisin. En muuten pidä pätkääkään Paula Koivuniemen esittämästä kappaleesta, Cry me a river, suomeksi sen on parhaiten laulanut Carola, muut eivät vain pysty...

        Joten pitkien puheiden jälkeen: Älä matki ketään. Et voita siinä mitään, hävität vain oman luovuutesi ja laulustasi tulee floppi. Muuten miksi haluat muistuttaa jotakin, tai etsiä täydellisyys kriteerejä, jos haluat ensisijaisesti viihtyä itse laulamisen kanssa. Se on kyllä kivoin kaveri, jonka minä tiedän, vaikka en itse osaa laulaa juuri lainkaan. Joo kaikki ovat olleet tähänkin asti mielipiteitäni, myös risut että ruusut sinne sun tänne, mutta tosiasiat eivät häviä, eika ole piilossa kuin oman aikansa. Turha minua on siitä moittia, että uskallan sanoa.

        Procolin kappale on tietysti A Whiter Shade of Pale. Korjaus. Enkä osaa olla pahoillani. Nämä kirjoitukset liittyvät sikäli karaokeen, että jokainen mainitsemani kappale on karaoke(vapaa)versiona.


      • nokipoeka
        laulajaineN* kirjoitti:

        Kiitos falskiuden ja nuotin vierestä laulamisen kirjoituksesta. Itse haluaisin kehittyä laulamisen saralla. Haluaisin oppia laulamaan puhtaasti, ei falskisti. Haluaisin käyttää vibraa sillai sopivasti(värittäen ääntäni). En kilpaile mutta rakastan laulamista, oli se sitten yksin tai karaokessa. Haluan oppia tulkintaa, verbaliikkaa, henkistä ym enempi. Haluan tuntea onnistumisen iloa laulamisestani ja tuottaa hyvää oloa kuuntelijoille ja käyttää ääntäni parhaalla mahdollisella tavalla. Jos joku biisi ei ole hallinnassa niin laulan sen ensin kotona, opettelen, vasta sitten julkisesti karaokessa. En siis laula karaokessa kuin harvoin sellaista biisiä mitä en ole koskaan laulanut ääneen. En halua mennä epävarmana laulamaan, nolaamaan itseäni, pelkäämään vaan haluan tuntea varmuutta ja iloa. Ketkä suomalaiset naisartistit laulavat puhtaasti, ei falskisti, siis todella kauniisti. Sanokaa joku mielestänne niin alan kuuntelemaan ja opettelemaan kuuntelusta erottamaan puhtaan laulamisen.

        No suomalaisista laulajista esim. LAURA VOUTILAINEN on sellainen, jolla on kiitettävä sävelpuhtaus.

        Puhtaasti laulaminen edellyttää sen verran musiikillista lahjakkuutta sekä todella hyvää sävelkorvaa ja oman äänensä "kuuntelutaitoa", että sitä ei täysin voi kukaan toiselle opettaa eikä sitä täysin opi, ellei siihen ole luontaisia edellytyksiä.


      • Anonyymi
        nokipoeka kirjoitti:

        No suomalaisista laulajista esim. LAURA VOUTILAINEN on sellainen, jolla on kiitettävä sävelpuhtaus.

        Puhtaasti laulaminen edellyttää sen verran musiikillista lahjakkuutta sekä todella hyvää sävelkorvaa ja oman äänensä "kuuntelutaitoa", että sitä ei täysin voi kukaan toiselle opettaa eikä sitä täysin opi, ellei siihen ole luontaisia edellytyksiä.

        "No suomalaisista laulajista esim. LAURA VOUTILAINEN on sellainen, jolla on kiitettävä sävelpuhtaus."

        Ehkä noin olikin vuonna 2010.

        Nyt vuonna 2024 katson televisiosta ohjelmaa "entisten nuorten sävellahja live" joka taitaa olla suora lähetys. Laura Voutilainen näyttää olevan pääartisti ja turhan monessa kappaleessa hän jää alavireiseksi monessa kohdassa.

        Vaikka en ole musiikin ammattilainen vaan enemmän kuluttujana, niin häiritsee sen verran paljon että menee fiilis kuuntelemiseen.


    • pysymisestä,

      seisaallaan pysyminen on paljo vaikeempaa
      kato ei tääl karaokessa kukaan ymmärrä musasta mitään
      vaan olis noloo jos kundit näkis mut kun mä meen pyllyleen
      mä käytän hametta ja mä en pidä alushousuja ymmäräks
      näkys tussu ja siinä tango unohtus
      kauheeta ja nateeks

      • taipuu

        Aika harvalla ihmisellä on huono sävelkorva.Joitakin tulee joskus vastaan eivätkä he voi sille mitään.
        Eihän se mitenkään mukavaa kuunneltavaa ole kun menee nuotin vierestä mutta karaokessa sallitaan kyllä sellainen.
        Minä ainakin annan aploodit vaikka vähän sivusta menisikin.Joskus hauskaltakin sellainen kuulostaa ja jos esiintyjä antaa kaikkensa niin en pahalla sitä katso.
        Tillelle myös aploodit koska hän on ollut asiallinen tässä viestiketjussa.


    • nejnej

      Kyllä ei nuotin vierestä vedä Juice ja Spaissarit! (Sex pistolsia en ole kuunnellutkaan)
      Juice olikin parempi laulun tekijänä kuin laulajana, mutta ei kyllä nuotin vierestä laulellut. Samoin myös Spice girls; vireongelmaa kyllä oli, mutta siihen se jäi...falskiin lauluun ja falskeihin temmoihin. Mutta ei todellakaan nuotin vierestä!

      Kovin on harmittavaa kun ihmiset jorisee aivan puuta heinää, koska eivät tiedä mitä mikin tarkoittaa!

      • äskeinen

        Siis tuosta "stemma" -sanasta.
        (pakko oli oikaista tuo kirjoitusvirhe..joku ei kuitenkaan tajuaisi sen olevan juurikin KIRJOITUSVIRHE ja alkaisi tulkuttamaan siitä. Toisin sanoen laittaisi sen tietämättömyyden piikkiin) :DD


      • tilletalle
        äskeinen kirjoitti:

        Siis tuosta "stemma" -sanasta.
        (pakko oli oikaista tuo kirjoitusvirhe..joku ei kuitenkaan tajuaisi sen olevan juurikin KIRJOITUSVIRHE ja alkaisi tulkuttamaan siitä. Toisin sanoen laittaisi sen tietämättömyyden piikkiin) :DD

        jos lukee soffaa ei varmaan tuu mieleen peffa. No kirjoitusvirheet ovat ihan yhtä luonnollisia kuin laulujen sanojen sotkemiset. Minusta on telkkarissa on hauska ohjelma, jota päätin että en katso ko tiesin yhden tyypin joka hehkutti siellä viime vuonna -- enkä tiedä vaikka aiheestakin. Mutta on hauska tajuta miten paljon merkitsee se, että pikku sanat laulaessa on oikeassa järjestyksessä, vaikka sisältö sitten onkin vähän arvoituksellinen... Se että joku laulu ei tunnu taittuvan ei sitten mitenkään, saattaa johtua pinttyneestä tavasta laulaa pari sana eri järjestyksessä. Itse olen ollut joskus Olavi Virta kisoissa ja tutuista tutuimman kappaleen sanat hävisivät päästä. Ei se mitään, vedin omia tähän foxiin ja "sanoma" pysyi kuitenkin samana.

        En päässyt jatkoon, mutta ohjelman järjestäjä nauroi vedet silmissä ja sain kutsun sitten jälkeen päin, kun kaikki oli valittu ja muutama haluttiin vielä mukaan. Tosin olin estynyt, ensi siis estynyt vaan estynyt menemästä, enkä ole sen jälkeen jaksanut edes kilpailla, missään.... Se oli silloin se oli silloin kun, tunsin pässit vierasamaalaiset.

        Kiitos taipuu, joskus raakkujakin kehrää kun saa positiivista palautetta. Meidän pihan variksetkin pelkää minua, ko oon niin paha rääkymään. Ópettelen nyt raakkumaan, notta voisin tehdä heidän kanssa sovinnon. En tykkee että ne pelekää minnuu. Kevät tulee ja ensi kukkasia on tienvierukset täynnä, leskenlehiks niitä sanotaan, ai ai kun joka kukasta tulloo syksyn upeimpia lehtiä, leskenlehtiä. Meinasin yhtenä vuonna tehdä raparperipiirasta niistä, vaan oivalsin sisäisen iänen kautta, että mitä sitä ennee lehtiä jahtaamaan, ko jäljellä on vain iso norsunkorva yhden kapian varren varassa... Väri väärä ja -
        ja kloonaus aika pielessä... Ymmärsin, vaan en ymmärtänyt mitä ymmärsin.


      • //////**
        tilletalle kirjoitti:

        jos lukee soffaa ei varmaan tuu mieleen peffa. No kirjoitusvirheet ovat ihan yhtä luonnollisia kuin laulujen sanojen sotkemiset. Minusta on telkkarissa on hauska ohjelma, jota päätin että en katso ko tiesin yhden tyypin joka hehkutti siellä viime vuonna -- enkä tiedä vaikka aiheestakin. Mutta on hauska tajuta miten paljon merkitsee se, että pikku sanat laulaessa on oikeassa järjestyksessä, vaikka sisältö sitten onkin vähän arvoituksellinen... Se että joku laulu ei tunnu taittuvan ei sitten mitenkään, saattaa johtua pinttyneestä tavasta laulaa pari sana eri järjestyksessä. Itse olen ollut joskus Olavi Virta kisoissa ja tutuista tutuimman kappaleen sanat hävisivät päästä. Ei se mitään, vedin omia tähän foxiin ja "sanoma" pysyi kuitenkin samana.

        En päässyt jatkoon, mutta ohjelman järjestäjä nauroi vedet silmissä ja sain kutsun sitten jälkeen päin, kun kaikki oli valittu ja muutama haluttiin vielä mukaan. Tosin olin estynyt, ensi siis estynyt vaan estynyt menemästä, enkä ole sen jälkeen jaksanut edes kilpailla, missään.... Se oli silloin se oli silloin kun, tunsin pässit vierasamaalaiset.

        Kiitos taipuu, joskus raakkujakin kehrää kun saa positiivista palautetta. Meidän pihan variksetkin pelkää minua, ko oon niin paha rääkymään. Ópettelen nyt raakkumaan, notta voisin tehdä heidän kanssa sovinnon. En tykkee että ne pelekää minnuu. Kevät tulee ja ensi kukkasia on tienvierukset täynnä, leskenlehiks niitä sanotaan, ai ai kun joka kukasta tulloo syksyn upeimpia lehtiä, leskenlehtiä. Meinasin yhtenä vuonna tehdä raparperipiirasta niistä, vaan oivalsin sisäisen iänen kautta, että mitä sitä ennee lehtiä jahtaamaan, ko jäljellä on vain iso norsunkorva yhden kapian varren varassa... Väri väärä ja -
        ja kloonaus aika pielessä... Ymmärsin, vaan en ymmärtänyt mitä ymmärsin.

        ihan aiheen sivuun nämä jaarittelut..
        Puhutaanpä tässä siitä nuotilleen laulamisesta eikä muista laulukisoista ja leivoksista


      • tilletalle
        tilletalle kirjoitti:

        jos lukee soffaa ei varmaan tuu mieleen peffa. No kirjoitusvirheet ovat ihan yhtä luonnollisia kuin laulujen sanojen sotkemiset. Minusta on telkkarissa on hauska ohjelma, jota päätin että en katso ko tiesin yhden tyypin joka hehkutti siellä viime vuonna -- enkä tiedä vaikka aiheestakin. Mutta on hauska tajuta miten paljon merkitsee se, että pikku sanat laulaessa on oikeassa järjestyksessä, vaikka sisältö sitten onkin vähän arvoituksellinen... Se että joku laulu ei tunnu taittuvan ei sitten mitenkään, saattaa johtua pinttyneestä tavasta laulaa pari sana eri järjestyksessä. Itse olen ollut joskus Olavi Virta kisoissa ja tutuista tutuimman kappaleen sanat hävisivät päästä. Ei se mitään, vedin omia tähän foxiin ja "sanoma" pysyi kuitenkin samana.

        En päässyt jatkoon, mutta ohjelman järjestäjä nauroi vedet silmissä ja sain kutsun sitten jälkeen päin, kun kaikki oli valittu ja muutama haluttiin vielä mukaan. Tosin olin estynyt, ensi siis estynyt vaan estynyt menemästä, enkä ole sen jälkeen jaksanut edes kilpailla, missään.... Se oli silloin se oli silloin kun, tunsin pässit vierasamaalaiset.

        Kiitos taipuu, joskus raakkujakin kehrää kun saa positiivista palautetta. Meidän pihan variksetkin pelkää minua, ko oon niin paha rääkymään. Ópettelen nyt raakkumaan, notta voisin tehdä heidän kanssa sovinnon. En tykkee että ne pelekää minnuu. Kevät tulee ja ensi kukkasia on tienvierukset täynnä, leskenlehiks niitä sanotaan, ai ai kun joka kukasta tulloo syksyn upeimpia lehtiä, leskenlehtiä. Meinasin yhtenä vuonna tehdä raparperipiirasta niistä, vaan oivalsin sisäisen iänen kautta, että mitä sitä ennee lehtiä jahtaamaan, ko jäljellä on vain iso norsunkorva yhden kapian varren varassa... Väri väärä ja -
        ja kloonaus aika pielessä... Ymmärsin, vaan en ymmärtänyt mitä ymmärsin.

        Jos olisin poliitikko, mut vietäs tuolissa ulos ja sanoisin yhtä jyrkästi: "Kyllä karaokekansa tietää..."

        No mutta tuo leskenlehti vertaus on kuin nuotti ja avain, viivasto tauko, nosto tai hiljaisuus. Mutta luonnolle ei mitään voi, kaunis on kukka ja upea lehti, eivät vain kohtaa toisiaan. Raparperit on alkukesän herkkua, ja leskenlehdet syksyn satoa, joten siitä erottaa ainahii. Yksin, aina yksin... Mie revin kevään keltakukat pois heti kun ne alkaa uupua, en tykkee suureellisista kloonilehdistä, joka yrittää valloittaa pihani, joka on kuitekin aina luonnon muovaama. Tänä vuonna oli uutta pihassamme valkovuokot ja sinivuokot, en oo ikinä mittään istuttanut pihhaani, mutta kiva seurata mitä luonto näyttää. Se on kuin ihmisieloa, aamulla ei tiedä, vaikka illalla oliskin muualiman tähti...!


      • tilletalle
        //////** kirjoitti:

        ihan aiheen sivuun nämä jaarittelut..
        Puhutaanpä tässä siitä nuotilleen laulamisesta eikä muista laulukisoista ja leivoksista

        mikä syämellä on. Ei pitä lukea jos luonto ei anna periks. Vertauskuvia, tietkö ne tavoittaa ihmisessä sen ylemmän minän, vaikka alempi ei olisi tai ei ymmärräkään. Luovuus on monitahoinen juttu. Sie huomasit, että "lauloin sävelen vierestä..." Hienoa.


      • se mänöö näin
        tilletalle kirjoitti:

        mikä syämellä on. Ei pitä lukea jos luonto ei anna periks. Vertauskuvia, tietkö ne tavoittaa ihmisessä sen ylemmän minän, vaikka alempi ei olisi tai ei ymmärräkään. Luovuus on monitahoinen juttu. Sie huomasit, että "lauloin sävelen vierestä..." Hienoa.

        Sinä nyt aina vedät asian viereen nämä keskustelut... Sen tietää jo vaikkei kirjoitusta edes avaa...


      • Tämän biisin vedän

        "Kovin on harmittavaa kun ihmiset jorisee aivan puuta heinää, koska eivät tiedä mitä mikin tarkoittaa!"

        Ai sellaisakin on? :o) Itse olen aina käyttänyt synonyymeinä termejä "laulaa nuotin vierestä", "laulaa falskisti", "laulaa epäpuhtaasti" jne. Jokainen valitkoon mieleisensä termin omaan käyttöönsä. Itsestäni itse asiassa tuntuu vähän oudolta käyttää termiä "nuotin VIERESTÄ", jos vaikkapa C:n asemesta laulaja lurittaa jotakin F:n ja G:n välistä. Ei se ainakaan IHAN vierestä mene, vaan aika KAUKAA! :o) Korviani Spice Girls kuitenkin riipi, kun kerran kuuntelin heidän konserttiesiintymistään muistaakseni Turkissa nauhoitetussa ohjelmassa jonkin aikaa. Korvani eivät kestäneet kovin pitkää aikaa... Uteliaisuuttani tsekkasin tyttöjen esiintymisen, kun pari tuttua 12-vuotiasta tyttöä oli lääpällään tähän lauluyhtyeeseen.

        Studiossa tällaisia epäpuhtauksia voidaan tietysti aika paljon korjata. Pointtini kuitenkin alun perin oli, että vaikka musiikilliset kyvyt ovatkin vähänlaiset, saattaa suosiota silti riittää vuosiksi -- ainakin jonkinasteista suosiota.

        Joku totesi aikaisemmin, että kutakuinkin kaikki laulavat nuotilleen. Tervetuloa karaokebaariin! Eräs ystäni sanoo huomaavansa, jos joku laulaa nuotin vierestä. Hän varmasti huomaakin, jos menee tarpeeksi kaukaa "vierestä". Itse hän laulaa AINA falskisti -- tai mitä termiä nyt sitten itse kukin haluaakin epävireisestä laulusta käyttää.


      • kvartti
        Tämän biisin vedän kirjoitti:

        "Kovin on harmittavaa kun ihmiset jorisee aivan puuta heinää, koska eivät tiedä mitä mikin tarkoittaa!"

        Ai sellaisakin on? :o) Itse olen aina käyttänyt synonyymeinä termejä "laulaa nuotin vierestä", "laulaa falskisti", "laulaa epäpuhtaasti" jne. Jokainen valitkoon mieleisensä termin omaan käyttöönsä. Itsestäni itse asiassa tuntuu vähän oudolta käyttää termiä "nuotin VIERESTÄ", jos vaikkapa C:n asemesta laulaja lurittaa jotakin F:n ja G:n välistä. Ei se ainakaan IHAN vierestä mene, vaan aika KAUKAA! :o) Korviani Spice Girls kuitenkin riipi, kun kerran kuuntelin heidän konserttiesiintymistään muistaakseni Turkissa nauhoitetussa ohjelmassa jonkin aikaa. Korvani eivät kestäneet kovin pitkää aikaa... Uteliaisuuttani tsekkasin tyttöjen esiintymisen, kun pari tuttua 12-vuotiasta tyttöä oli lääpällään tähän lauluyhtyeeseen.

        Studiossa tällaisia epäpuhtauksia voidaan tietysti aika paljon korjata. Pointtini kuitenkin alun perin oli, että vaikka musiikilliset kyvyt ovatkin vähänlaiset, saattaa suosiota silti riittää vuosiksi -- ainakin jonkinasteista suosiota.

        Joku totesi aikaisemmin, että kutakuinkin kaikki laulavat nuotilleen. Tervetuloa karaokebaariin! Eräs ystäni sanoo huomaavansa, jos joku laulaa nuotin vierestä. Hän varmasti huomaakin, jos menee tarpeeksi kaukaa "vierestä". Itse hän laulaa AINA falskisti -- tai mitä termiä nyt sitten itse kukin haluaakin epävireisestä laulusta käyttää.

        jo nuotin halkomista ja oman egon nostatusta.
        Vai olisko hiusten halkomista.
        Jokainen ymmärtää mitä on nuotin vierestä laulaminen ei siihen tarvitse selittää onko se vierestä vai vähän kauempaa haettu nuotti.
        tyypillistä pilkun nussintaa omaa parem,muutta korostamaan


      • Tämän biisin vedän
        kvartti kirjoitti:

        jo nuotin halkomista ja oman egon nostatusta.
        Vai olisko hiusten halkomista.
        Jokainen ymmärtää mitä on nuotin vierestä laulaminen ei siihen tarvitse selittää onko se vierestä vai vähän kauempaa haettu nuotti.
        tyypillistä pilkun nussintaa omaa parem,muutta korostamaan

        "NUOTIN VIERESTÄ = Laulettava nuotti ei osu ollenkaan siihen nuottiin, joka on tarkoitus laulaa. Eli jos on tarkoitus saada se sattumaan C:hen, se voi osua vaikka E:hen, D:hen, F:ään tai ihan mihin vaan. Tämä on nuotin vierestä.

        FALSKI, SIIS ALA- TAI YLÄVIREINEN = Laulettava nuotti osuu kuitenkin niin lähelle sitä tarkoitettua nuottia, että sen ei voida sanoa olevan minkään muun nuotin puolella, ei edes niiden jotka on puoli sävelaskelta ylempänä tai alempana. Eli se murto-osan verran jää roikkumaan siitä tarkoitetusta nuotista, mutta on niin lähellä sitä prikulleen oikeaa, ettei voi sanoa että se olisi karannut varsinaisesti nuotin viereen. Tarkan sävelkorvan omaava kuuntelija kuitenkin huomaa pienenkin falskiuden."

        Oli mielenkiintoista lukea asiallinen, hyvällä tyylitajulla kirjoitettu viestisi. Kuten ylläolevasta jotkut -- eivät ehkä ihan kaikki -- huomaavatkin, asiasta vallitsee erilaisia käsityksiä, ja kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä. Arvostan silti fiksua näkemystäsi suuresti.

        Nimimerkki "termijuttuja" kirjoitti asiasta jo aikaisemmin -- ei toki niin asiantuntevasti kuin sinä, ja viestini oli tarkoitettu lähinnä vastineeksi hänelle.


      • vaan fakta
        Tämän biisin vedän kirjoitti:

        "NUOTIN VIERESTÄ = Laulettava nuotti ei osu ollenkaan siihen nuottiin, joka on tarkoitus laulaa. Eli jos on tarkoitus saada se sattumaan C:hen, se voi osua vaikka E:hen, D:hen, F:ään tai ihan mihin vaan. Tämä on nuotin vierestä.

        FALSKI, SIIS ALA- TAI YLÄVIREINEN = Laulettava nuotti osuu kuitenkin niin lähelle sitä tarkoitettua nuottia, että sen ei voida sanoa olevan minkään muun nuotin puolella, ei edes niiden jotka on puoli sävelaskelta ylempänä tai alempana. Eli se murto-osan verran jää roikkumaan siitä tarkoitetusta nuotista, mutta on niin lähellä sitä prikulleen oikeaa, ettei voi sanoa että se olisi karannut varsinaisesti nuotin viereen. Tarkan sävelkorvan omaava kuuntelija kuitenkin huomaa pienenkin falskiuden."

        Oli mielenkiintoista lukea asiallinen, hyvällä tyylitajulla kirjoitettu viestisi. Kuten ylläolevasta jotkut -- eivät ehkä ihan kaikki -- huomaavatkin, asiasta vallitsee erilaisia käsityksiä, ja kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä. Arvostan silti fiksua näkemystäsi suuresti.

        Nimimerkki "termijuttuja" kirjoitti asiasta jo aikaisemmin -- ei toki niin asiantuntevasti kuin sinä, ja viestini oli tarkoitettu lähinnä vastineeksi hänelle.

        "asiasta vallitsee erilaisia käsityksiä, ja kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä"


        Erilaisia käsityksiä kyllä tuntuu olevan, mutta ei tämä mikään mielipidekysymys ole!
        Se on täysi fakta, että nuo kaksi ovat eri asioita.

        Ihan yhtä lailla fakta, kuin että orava ja jänis ovat eri elukoita; eihän sekään ole mikään mielipidekysymys!
        Jänis on jänis ja orava on orava, nuotin vierestä on nuotin vierestä ja falski on falski!


      • Tämän biisin vedän
        vaan fakta kirjoitti:

        "asiasta vallitsee erilaisia käsityksiä, ja kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä"


        Erilaisia käsityksiä kyllä tuntuu olevan, mutta ei tämä mikään mielipidekysymys ole!
        Se on täysi fakta, että nuo kaksi ovat eri asioita.

        Ihan yhtä lailla fakta, kuin että orava ja jänis ovat eri elukoita; eihän sekään ole mikään mielipidekysymys!
        Jänis on jänis ja orava on orava, nuotin vierestä on nuotin vierestä ja falski on falski!

        Sotkematta eläinoppia tähän mitenkään totean vain, että itse aion vastaisuudessakin kutsua nuotin vierestä laulaviksi sekä niitä, jotka ovat puoli oktaavia metsässä että niitä, jotka ovat yhden hertsin metsässä. Käytä sinä itsellesi paremmin sopivia termejä! :o)


      • tilletalle
        se mänöö näin kirjoitti:

        Sinä nyt aina vedät asian viereen nämä keskustelut... Sen tietää jo vaikkei kirjoitusta edes avaa...

        Tämän ketjun parain asiantuntija!.

        No on todella vaikea väitellä termeillä asioita. Kuten jo itse olen tuhannesti (tyhmä kun oon) todennut, että sanat ovat vain viitteitä. Tunne tulee ihan muualta. Yleisön ottaminen on arvokas asia; siihen ei pysty kuin harva.

        Muistatteko Elvis Presleyn esityksistä parhaimman, jossa hän näytti tunteensa naureaessaan hysterian, pelon, alentumisen, tietoisuuden tunteissa. Hänen laulussaan oli vilpitön katumus, itselleen naurminen, turhine naamareiden pois riisuminen. Tämä konsertti, jos nyt voi näin upeasta itsestään antamisesta sanoa, oli juuri ennen hänen kuolemaansa. Ne jotka väittelee termeistä on todellakin tasolla, onko termiitti muurahaisen esi-isä, iso paholainen, vai keltis murkkujen pahin pyrkyri...?


      • jep,jep
        Tämän biisin vedän kirjoitti:

        Sotkematta eläinoppia tähän mitenkään totean vain, että itse aion vastaisuudessakin kutsua nuotin vierestä laulaviksi sekä niitä, jotka ovat puoli oktaavia metsässä että niitä, jotka ovat yhden hertsin metsässä. Käytä sinä itsellesi paremmin sopivia termejä! :o)

        ja sinulla on niin tarkka korva että erotat vaikka virheen - 1 Hz tarkkuudella esim, taajuudella 12300Hz ??


      • Theodor Qyrvätsön
        tilletalle kirjoitti:

        Tämän ketjun parain asiantuntija!.

        No on todella vaikea väitellä termeillä asioita. Kuten jo itse olen tuhannesti (tyhmä kun oon) todennut, että sanat ovat vain viitteitä. Tunne tulee ihan muualta. Yleisön ottaminen on arvokas asia; siihen ei pysty kuin harva.

        Muistatteko Elvis Presleyn esityksistä parhaimman, jossa hän näytti tunteensa naureaessaan hysterian, pelon, alentumisen, tietoisuuden tunteissa. Hänen laulussaan oli vilpitön katumus, itselleen naurminen, turhine naamareiden pois riisuminen. Tämä konsertti, jos nyt voi näin upeasta itsestään antamisesta sanoa, oli juuri ennen hänen kuolemaansa. Ne jotka väittelee termeistä on todellakin tasolla, onko termiitti muurahaisen esi-isä, iso paholainen, vai keltis murkkujen pahin pyrkyri...?

        Mutta luojan kiitos. ELVIS ON KUOLLUT! ja sästyi onneksi tältä nykyiseltä karaokehelvetiltä! ja sen analysoijilta että tietäjiltä.


      • sääli, sääli..
        Tämän biisin vedän kirjoitti:

        Sotkematta eläinoppia tähän mitenkään totean vain, että itse aion vastaisuudessakin kutsua nuotin vierestä laulaviksi sekä niitä, jotka ovat puoli oktaavia metsässä että niitä, jotka ovat yhden hertsin metsässä. Käytä sinä itsellesi paremmin sopivia termejä! :o)

        Kaltaistesi vuoksi monet kelvollisesti laulavat henkilöt leimautuvat mitättömiksi laulajiksi.
        Sääli.
        Sama kuin kutsuisit haukea kiiskeksi...


    • Anonyymi

      Nuotin vierestä voi laulaa sävellajiin oikein osuvasti. Jopa klassisessa musiikissa voit sävelaskelissa keikutella nuotin vierestä. Pianistilla vaan 10 sormea mukana. Nuotin vierestä tarkoittanee kai VÄÄRIN laulamista. Tietysti voi laulaa väärin. Palaten oikeaan vireeseen äkki yllättäen, ilman vongutuksia.

    • Anonyymi

      No hyh mitä keskustelua ja iljettävää pätemistä.

      Karaokessa tärkeitä on tunne ja ilonpito. Karaoken ideahan on nauttia laulamisesta ja ylittää itsensä nousemalla lavalle ja tarttumalla mikkiin. Jokainen saa laulaa, kyseessä ei ole laulukilpailu.
      Todella lannistavaa porukkaa täällä, toivottavasti en osu kanssanne samaan baariin ikinä, koska haluan nauttia laulamisesta, en päteä taidoillani. Kuorossa on tärkeää osata laulaa, karaokessa on tärkeää osata nauttia. Nautin toki kuorossakin, mutta karaokessa lava on yksin minun, ja maailmani ei kaadu, jos jokainen nuotti ei osu kohdilleen.

    • Anonyymi

      Tyylikkään äänitaiteellisen väärinlaulun ja -soiton arvostaminen vaati monesti hiukan kultivoituneempaa makua, jota keskivertomusikaalisilta ei välttämättä löydy.

      Tyylittömästi väärin laulaminen on vähän eri asia - rajanvedotkin toisaalta välillä eetteriin piirrettyjä. Mutta myös "oikein" laulamalla ja soittamallahan voi musisoida (oikeinkin) huonosti, ja useimmiten juuri niin huono musiikki syntyykin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2102
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 163
      1234
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe