Olin toissapaivana laakarissa ja han otti minulta verinaytteen (siis vastaanotolla, ei missaan laboratoriossa).
Olin kuitenkin jarkyttynyt, silla han a) ei desinfioinit pistokohtaa lainkaan, b) ei pessyt/desinfionut kasiaan vaan taputteli sormillaan suonta ennen pistoa c) ei kayttanyt muovihanskoja.
Tanaan minulla on ollut kuumeinen olo, ja kurkku kipea.
Onko tallainen edesvastuutonta? Hanhan on voinyt siirtaa kasistaan ties mitka virukset ja bakteerit neulan kautta suoraan verenkiertooni! Laakarin huoneessa viela kun kay jos jonkinlaista taudinkantajaa.. Koska en nahnyt hanen pesevan kasiaan, niissa saattoi olla vaikka muien potilainen eritteita :(
Pitaako tasta huolestua?
Lisaksi, nyt pistokohdan suoni on pullistunut ja kovettunut, ja mustelmainen, suoni kyynartaipeessa on sentin pituudelta tuntuu melko kovalta :( Onko normaalia?
p.s. ei tapahtunut Suomessa
Verinayte- Laakarin huono hygienia
12
547
Vastaukset
- ..k
noihin muihin juttuihin en osaa kommentoida, mutta ei Suomessakaan desinfioida ihoa ennen näytteenottoa. Luin jostakin, että on tutkittu, ettei siitä ole hyötyä. Ei sellaisella nopealla pyyhkäisyllä saada ihon mikrobeja pois eikä pyyhkimättä jättäminen lisännyt infektioita. Lisäksi minulta on monta kertaa otettu verikokeita, labrahoitaja aina tunnustelee suonta ensin eikä käytä hanskoja tunnustellessa eikä näytettä ottaessa. Taitaa siis olla ihan normaalia nykyään.
... kyllä itselläni hoitaja on aina pyyhkäissyt kostealla tupolla pistoskohtaa ja myös muistaakseni aina käyttänyt kumihanskoja, oli niistä varotoimenpiteistä mitään hyötyä tahi ei.
Hmm, siitä kyllä syntyisi terveydenhuollolle huomattavat säästöt jos oikeasti osoitettaisiin ettei steriloinnista tai kumihanskoista olisikaan mitään hyötyä ja turhuuksista luovuttaisiin ihan koulutuksen ja standardin kautta. ; )- huolestunut...
Kollimaattori kirjoitti:
... kyllä itselläni hoitaja on aina pyyhkäissyt kostealla tupolla pistoskohtaa ja myös muistaakseni aina käyttänyt kumihanskoja, oli niistä varotoimenpiteistä mitään hyötyä tahi ei.
Hmm, siitä kyllä syntyisi terveydenhuollolle huomattavat säästöt jos oikeasti osoitettaisiin ettei steriloinnista tai kumihanskoista olisikaan mitään hyötyä ja turhuuksista luovuttaisiin ihan koulutuksen ja standardin kautta. ; )Nyt olen kuumeessa, ja mietin voiko se johtua tuosta naytteenotosta... Paha olo ja kuumetta..
Kyllahan siita voi siirtya vaikka mitka sairaalabakteerit jne toisen verenkiertoon kun hangataan pesemattomia sormia ihoon ja sitten pistetaan neulalla lapi verenkiertoon..
Olisi kiva jos joku esim laakari kommentoisi tata, olenko voinut saada taudin tata kautta? - ..k
Kollimaattori kirjoitti:
Hmm, siitä kyllä syntyisi terveydenhuollolle huomattavat säästöt jos oikeasti osoitettaisiin ettei steriloinnista tai kumihanskoista olisikaan mitään hyötyä ja turhuuksista luovuttaisiin ihan koulutuksen ja standardin kautta. ; )erilaisia käytäntöjä sitten! Mitenkähän toisissa labroissa desinfioidaan ja pidetään hanskoja, toisissa ei. Pitääpä seuraavan kerran kysäistä asiasta, että miten on.
- Anehoitsu
Ihon desinfioimisesta pirtulappupyyhkäisyllä ei ole mitään hyötyä mikäli pistokohta ei ole silminnähden likainen. Hanskoja käytetään pistäjän suojaksi, paitsi otettaessa veriviljelynäytettä (ei tule kontaminaatiota näytteeseen). Hanskat haittaavat pieneen suoneen osumista. Itse vedän hanskat käteen viimeistään paitsi sairauskertomustietojen perusteella, myös jos pistettävällä on runsaasti tatuointeja tai lävistyksiä. Miksiköhän muuten tatuoidut ja lävistetyt henkilöt tuntuvat olevan tavallista pelokkaampia pistojen suhteen?
- ap
Eli siis yritatko sano, etta en ole voinut saada mitaan tautia tata kautta?
Se toisaalta huojentaa oloani, toisaalta ei, miksi sitten kasienpesusta vaahdotaan tautien ehkaisyssa, koska kulkeutuvat sitten elimistoon, tassahan tapauksessa taudit kulkeutuvat kasista suoraan verenkiertooni, ihan ilman mitaan valillista limakalvokontaktejakin! - 17
ap kirjoitti:
Eli siis yritatko sano, etta en ole voinut saada mitaan tautia tata kautta?
Se toisaalta huojentaa oloani, toisaalta ei, miksi sitten kasienpesusta vaahdotaan tautien ehkaisyssa, koska kulkeutuvat sitten elimistoon, tassahan tapauksessa taudit kulkeutuvat kasista suoraan verenkiertooni, ihan ilman mitaan valillista limakalvokontaktejakin!Pistovälineet ovat steriilejä eikä pistäjä koskettele niitä ennen pistoa siltä alueelta, joka sinun osuu. Neulan kärjen mukana kulkeva bakteerimäärä on hyvin pieni ja hyvin pitkälti sinun omia bakteerejasi. Käsi-suu tai yskäisy-keuhkoreittiä pitkin kulkevat pöpöjä kulkee moninkertaisesti enemmän ja niitä vieraita versioita. Toisaalta pelkkä spriilapun pyyhkäisy ei steriloi ihoa. Saat jokaisen hampaanpesun yhteydessä verenkiertoosi paljon, plajon enemmän bakteereita kuin steriilillä neulalla pistettäessä.
- ap
17 kirjoitti:
Pistovälineet ovat steriilejä eikä pistäjä koskettele niitä ennen pistoa siltä alueelta, joka sinun osuu. Neulan kärjen mukana kulkeva bakteerimäärä on hyvin pieni ja hyvin pitkälti sinun omia bakteerejasi. Käsi-suu tai yskäisy-keuhkoreittiä pitkin kulkevat pöpöjä kulkee moninkertaisesti enemmän ja niitä vieraita versioita. Toisaalta pelkkä spriilapun pyyhkäisy ei steriloi ihoa. Saat jokaisen hampaanpesun yhteydessä verenkiertoosi paljon, plajon enemmän bakteereita kuin steriilillä neulalla pistettäessä.
Minulla on ollut nyt muutama paiva lampoa, n 37.4-37.7, pistokohdan ymparille muodostui punaista, kuivaa ihottumaa (ei kipeaa tai kutisevaa, eika itse pistokohdassa vaan sen ymparilla viirumaisesti), ja on kipea olo, seka paansarkya ja huono olo, vaikka ei muita oireita olekaan.
Minusta on edesvastuutonta, etta laakari riskeeraa potilaansa talla tavalla! Kaikki ne mahdolliset bakteerit ja virukset hanen pesemattomista kasistaan on siirtyneet nyt elimistooni koska han taputteli sormillaan pistokohtaa ennen naytteenottoa...
Pelottaa jos olen saanut jonkin vakavan taudin tata kautta.. - nurse..
ap kirjoitti:
Minulla on ollut nyt muutama paiva lampoa, n 37.4-37.7, pistokohdan ymparille muodostui punaista, kuivaa ihottumaa (ei kipeaa tai kutisevaa, eika itse pistokohdassa vaan sen ymparilla viirumaisesti), ja on kipea olo, seka paansarkya ja huono olo, vaikka ei muita oireita olekaan.
Minusta on edesvastuutonta, etta laakari riskeeraa potilaansa talla tavalla! Kaikki ne mahdolliset bakteerit ja virukset hanen pesemattomista kasistaan on siirtyneet nyt elimistooni koska han taputteli sormillaan pistokohtaa ennen naytteenottoa...
Pelottaa jos olen saanut jonkin vakavan taudin tata kautta..esim. minkä taudin??
Mitä kokeita sinusta otettiin? - ap
nurse.. kirjoitti:
esim. minkä taudin??
Mitä kokeita sinusta otettiin?Mitattiin hormonit PCOS- varten.
Siis kaikki virukset ja bakteerit mita hanella oli sormissaan (joita juuri laakarin vastaanotolla on). Miksi vaahdottaisiin kasienpesusta toisen ihoa koskettaessa, tai jopa pintoja, joita toinen on koskenut, jos taudit ei juuri talla tavalla tarttuisi, _saatikka_ sitten kunne ensin kasien, sitten neulan avulla siirretaan suoraan_ verenkiertoon. Paitsi muiden popoja (esim sairaalabakteeri), laakarilla itsellaan voi olla vaikka hepatiitti, tai han ei ole pessyt kasiaan ennen vessaan menoa (laakaritkin on ihmisia joissa on persoonaeroja), tai oli aivastanut kateensa ennen tms.
Olen todella vihainen, silla laakari kylla tietaa nama asiat, mutta riskeerasi potilaansa terveyden, minulla on nyt selittamatonta kuumeilua, ja todella pistokohdan ymparilla on punaista, kuivaa ja ropeloista ihottumaa. - .......
ap kirjoitti:
Mitattiin hormonit PCOS- varten.
Siis kaikki virukset ja bakteerit mita hanella oli sormissaan (joita juuri laakarin vastaanotolla on). Miksi vaahdottaisiin kasienpesusta toisen ihoa koskettaessa, tai jopa pintoja, joita toinen on koskenut, jos taudit ei juuri talla tavalla tarttuisi, _saatikka_ sitten kunne ensin kasien, sitten neulan avulla siirretaan suoraan_ verenkiertoon. Paitsi muiden popoja (esim sairaalabakteeri), laakarilla itsellaan voi olla vaikka hepatiitti, tai han ei ole pessyt kasiaan ennen vessaan menoa (laakaritkin on ihmisia joissa on persoonaeroja), tai oli aivastanut kateensa ennen tms.
Olen todella vihainen, silla laakari kylla tietaa nama asiat, mutta riskeerasi potilaansa terveyden, minulla on nyt selittamatonta kuumeilua, ja todella pistokohdan ymparilla on punaista, kuivaa ja ropeloista ihottumaa.sinun varmastikin pitää mennä lääkäriin. Toki muulle kuin tälle mainitsemallesi.
Sinulla on hieman väärä käsitys siitä miten tartunnat tapahtuvat. Esim. mainitsemasi hepatiitit..
Mutta, teet tietysti asiasta valituksen.
- TRI DIWARANDI
Arvasin tämä on nainen teksti kun vere otto koe sinun pään sisällä tulee kaikki maailman sairaus.. ota rauhallinen. vain heikko nainen voi sairastua neula laittamisesta. koskaan ei ole tullu miehellä saman lainen oire vaikka lika paikka pistää..
ohje: mene psychologist. hän voi puhua kanssasi jos auttaa.. nainen on vain niin venkura päässä että voi olla ettei auta. sitten vain leikkiä hepatiitti sairaus muutama vuosi??
ihan for regord: neula oli puhdastettu ja samoin käsesi. ja varmalla pisto käsi. jos tauti tullut nii epäilen suuri oletko etelän matkalla antanut paljon miehelle vag?´mahdollisuus tulehdukseen jos heikko / pieni.. jos blow niin tarkastuta hampaat ja raudan tarve.
tuskin apua... hakeutua psyghologia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663