miten lasivuoka

puhtaaksi?

AAARRRGGHH!!!

Miten saa lasivuoan puhtaaksi?? Pakko siihen on olla jokin muukin keino, kuin se, että liottaa ja sitten hinkkaa, hinkkaa, hinkkaa, hinkkaa, hinkkaa - vuoka lipsahtaa - hinkkaa, hinkkaa, hinkkaa, hinkkaa - vuoka lipsahtaa ja riikkoo kupin - hinkkaa, hinkkaa, hinkkaa, hinkkaa ...

Hermot menee tässä! Miten voi olla näin avuton?? Miksi tuo helvetin lasivuoka päihittää minut ja pilaa juhannuspäiväni? Se on lasivuoka! Minä sentään olen koulutettu, aikuinen ihminen!

Helvetti - minun silmille ei mitkään lasivuoat hypi!!!

Menee kohta parvekkeelta tuo vuoka.

Olisko ideoita? Olisko joku "vanhan kansan" edustaja läsnä? Voisko joku kanavoida mulle jonkun suvun esiäitiä? Pakkohan niidenkin on ollu näitten lasivuokien kanssa pärjätä. En mä ole ikinä nähny mummini viskaavan lasivuokaa parvekkeelta. Ne oli puhtaita ne vuoat ja aina hyviä mummin ruoat. Mummi tiesi jotain, mitä mä en tiedä - ja mummi on kuollut :(

Mulla on kamala ikävä mummia. Nyt on sentään juhannus. Me lapset kerättiin kukkia pöydälle, jolle mummi laittoi ruoat. Oli sinikelloja, päivänkakkaroita, kaikkia kukkasia emalikannussa. Oltiin ylpeitä, että osattiin tehdä kauniit kimput. Muistan mummin äänen ja hymyn. Oli kukkaset kauniita, kuulemma.

....

Vaan mitä helvettiä mä teen tuolle lasivuoalle?

Kertokaa mulle, miten lasivuoan saa puhtaaksi, olkaa kiltit.

Kiitän kauniisti ajastanne ja neuvostanne. Halatkaa mummianne, jos teillä on mummi. Jos olette meedio, kertokaa mummille, että mulla on kamala ikävä.

15

5990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elliivo

      Elämä on joskus kovaa, ilman lasivuokaakin.
      Mutta en minä sen parempia keinoja tiedä kuin se liotus ja sitten veitsellä hinkata paksuimmat karstat ja pata-patalla taikka karhunkielellä loput.
      Onneksi lasivuoka kestää lähes minkä käsittelyn tahansa. Jos päädyt heittämään sen parvekkeelta ole varovainen ettet tapa vahingossa ketään sillä.
      Mummo-muistelosi oli koskettava vaikka itse olen ollut koko elämäni mummoton.
      Koita kestää!

    • No voe voe, alkako vuoka hyppimään silmille ja juhannuksena vielä. No onmpas se...
      Laita se likoamaan konetiskiaine veteen, vaikka yön yli. Toinen - jos omistat kristallisoodaa,
      niin siihen (saa rautakaupasta, kilon pussi noin 5 e ja on tosi monikäyttöinen puhdistusaine).

      Vie se vaikka sinne parvekkeelle ja sano sille että kuule vuoka jos et nyt ala puhistumaan niin
      tästä on sitten tie alaspäin.

      Sitten vaan nitskuttelet siitä liat irti, pata-pata on ihan jees, pitäsi lähteä.
      Ja muista huuhdella kunnolla ettei jää jäämiä.
      Kehu vuokaa sitten kun se on puhdistunut.

      On sinun mummolla ainakin hyvää seuraa siellä pilven reunalla koska miun molemmat
      mumot on siellä myös. Varmasti riittää pulinaa, pyhällä Petarilla saattaa mennä korvat
      tukkoon :o)))

      • kaksjalkanen vaan

        Sopiskohan toi konetiskiaine "harmaantuneille juomalaseillekin", täälä on vesi niin kalkkipitosta, et varmaan pirtulla pitäs tiskata.
        Ei ole tiskikonetta.


    • -------

      ihan varmasti teki niin, äitinikin tekee niin ja itsekin voitelen vuokia, jos muistan, aina en kyllä muista. Itse tiskaan ne koneessa ja ovat lähteneet puhtaiksi, merkki on Pyrex, on 2 piirasvuokaa ja kaksi suorakaiteen mallista matalaa vuokaa (lasagne tms.). Patapata on hyvä apu, ja hankausta, hankausta ja lisää hankausta. Ja sitten kun se on puhdas, niin voitele se: voilla, margariinilla, öljyllä, flora culinessella, millä ikinä, ennen kuin laitat emmeet vuokaan.

    • Lipeää

      Alkuperäinen posti on hieman vanha jo, mutta laitetaan tämä niksi nyt tähän kuitenkin jos joku sattuu lasivuokansa kanssa taistelemaan.

      Rasvaperäiset palaneet jäämät lähtevät lasista natriumhydroksidiliuoksella. Aine syövyttää ihoa ja näkö lähtee kohtuullisen varmasti jos roiskuu silmiin. Laittakaa siis kumiset suojahanskat ja sivuilta umpinaiset suojalasit (kasvomaski olisi kanssa hyvä).

      Natriumhydroksidirakeita (NaOH) saa apteekista (laboratoriolaatu), ja sitten rautakaupoista ja isojen kauppojen rautakauppaosastoilta viemärinaukaisuaineena myytynä. Kaikki viemärinaukaisuaineet eivät ole natriumhydroksidia, joten ole tarkkana ostaessasi. Kaliumhydroksidi käy myös erittäin hyvin. Tavaramerkki "Kodin Putkimies" saattaa myös toimia.

      Kun suojavarusteet ovat kunnossa, laitetaan vuoka tiskialtaaseen, ruokalusikallinen tai pari rakeita ja n. puoli litraa kylmää vettä. Rakeet liuotetaan veteen esim. lusikalla hämmentäen. Ruostumaton teräs ja teräs/rautaesineet kestävät myös NaOH-liuosta, mutta alumiini ei kestä ollenkaan. Laita siis alumiiniastiat sivummalle turvaan.

      Kun liuos on valmis, lisätään vettä niin että kaikki vuoan seinämät ovat nesteessä. Nyt liotetaan (vaatii edelleen aikaa, kokeilemalla selviää). Rasvatahrat lähtevät, kaikkein kovimmin kiinni palanut musta karsta saattaa jäädä. Voit kokeilla vahvempaa liuosta (lisää rakeita), ja pidempää liotusta.

      Itse käytän natriumhydroksidia esimerkiksi tiskialtaan itsepintaisten rasvapinttymien poistoon. Kannattaa muistaa, että kaikki jäämät tulee huolellisesti pyyhkiä/huuhdella vedellä ja rätillä pois--Jos jätät ainetta pinnoille, ja joku saa sitä käsiinsä ja vie silmiin/nenään/muualle, on tuloksena itkua, hammastenkiristystä ja vaikka lääkärireissu.

      Olkaa varovaisia, ja tsemppiä!

    • kockman

      Vanha kansa hinkkas makuukammarissa, siksi sinäkin olet olemassa, ja niin sun äitees, sata varma että sekin on hinkannut makuukammarissa. No miten niillä riitti aikaa seilaiseen. Joo siksi että ne niin kuin nää alapuolella olevat tekstit kertoo, niin vuuan rasvaus ennen käyttöö. Itse käytän rypsi öljyy painepullossa, eli ruiskautan sitä rasvaa spraypullosta suoraan vuokaan ja avot, Sitä praypulloa voi myös käyttää makuukammarissa kun siellä hinkataan ( jos on tarvetta, kun tulee vanhaksi niin joskus on ) Mutta jos ei se palanut soosi irtoo vuuasta niin konetiskiainetta ja kuumaa vettä sinne niin se lika irtoo aika äkkiä.

      Mun mummo on just lähdössä joten pyydän sitä kertomaan terveisiä sun mummolle.
      Ps, mun mummo hinkkas monta uuttaa hinkkajaa ja suurin osa niistä on keittiöissä töissä.

      • grand daughter

        Mikä ääliö. Luuletko olevas kovastikkin vitsikäs.
        Et ansaitse minkäälaista mummoa.


    • tai kidesooda

      jota rautakaupoista jne http://www.siivous.info/siivousohjeet/kidesooda-kristallisooda liokseen yöksi

      Natriumhydroksidi (NaOH) tunnetaan jokapäiväisessä kielenkäytössä nimellä lipeä tai natronlipeä. Natriumhydroksidi on natrium- (Na ) ja hydroksidi-ioneista ...
      on niin tujua-kunnon käsineet jne -huom reijittää jopa alumini astiat/vuoat !

      • peilpu

        Juu, Natriumhydroksidi sulattaa myös kumiset kertakäyttöhanskat. Kokemusta on. En kyllä suosittele mihinkään muuhun kuin viemärin aukaisuun.


    • Liottaa ja sitten

      paksummat karstat pois terävällä leikuuveitsellä loppu lähtekin sitten karhunkielellä.

    • mamman vuoka

      Minä olen aina liottanut kuumassa vedessä, hieman astianpesuainetta tai konetiskiainetta sekaan. Sitten pesu harjalla ja jos kaikki ei ole lähtenyt niin Bouboulilla, eli teräsvillalla joka ei naarmuta. EI ole koskaan tarvinnut kovempia myrkkyjä käyttää ja vanhin vuoka on vuodelta 1986 ja tahraton edelleen.

    • yllättävääkinkö

      Itsellä oli kanssa mielessä ehdottaa tuota ruokaöljyä. Takavuosina oli auto kolmisen vuotta mäntyjen alla säilössä. Auto oli raskaasti pihkassa. Ei lähtenyt tenulla eikä tärpätillä. Sitten sivelin sen parilla desilitralla ruokaöljyä ja annoin vaikuttaa tunnin tai kaksi. Sitten pyyhin vesirätillä pois. Hyvä tuli.

    • poispinne
      • simppelisimon

        Ja se helpoin ja halvin tapa unohtui eli astia altaaseen, täytä kuumalla vedellä, muutama ruokalusikallinen tavallista pyykinpesuainetta veteen ja annat liota muutaman tunnin, harjaa pinttymät pois ja huuhtele hyvin - toki käytät hajustamatonta pyykinpesuainetta.

        Tämä konsti toimii myös teräksisten ruokailuvälineiden kanssa kuten myös ruostumattomien altaiden ja allastasojen kanssa - siis kaikkien lasin, keramiikan ja teräksisten pintojen kanssam mutta ei huokoisten ja pehmeiden materiaalien kuten huokoinen keramiikka, muovit puu jne..


    • Pese konneessa, jiäp mitä jiäp eihä se ruuvvassa maistu.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1629
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1569
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1507
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1455
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1256
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1187
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe