käsityksen omaavalla ihmisellä jotenkin suurempi tarve etsiä itseään tai paikkaansa tässä elämässä kuin esimerkiksi uskovalla?
Onko ateistisen
15
187
Vastaukset
Ateistinen käsitys on vain se, ettei usko jumaliin. Ateismiin ei muuta kuulu. Kaikki tarpeet etsiä itseään ja paikkaansa tai etsimättä jättäminen ovat erilaisia eri ateisteilla samoin kuin eri uskovaisilla.
- Tähtis 98
tuo ajatus mieleeni, kun tämän palstan keskustelut yleensäkin lainehtivat jumalan tai uskonnon ympärillä.
Niin, ateisti ei usko jumaliin, mutta tarkastelee kuitenkin lähtökohtaansa kemian tai biologian näkökulmasta? Joten etsinee tällöin myös itseään tai paikkaansa tältä pohjalta? Tähtis 98 kirjoitti:
tuo ajatus mieleeni, kun tämän palstan keskustelut yleensäkin lainehtivat jumalan tai uskonnon ympärillä.
Niin, ateisti ei usko jumaliin, mutta tarkastelee kuitenkin lähtökohtaansa kemian tai biologian näkökulmasta? Joten etsinee tällöin myös itseään tai paikkaansa tältä pohjalta?>>tämän palstan keskustelut yleensäkin lainehtivat jumalan tai uskonnon ympärillä
- Tähtis 98
Phoebus kirjoitti:
>>tämän palstan keskustelut yleensäkin lainehtivat jumalan tai uskonnon ympärillä
kait voisikin vielä ihmetellä tuota homoparien suhteen virallistamista. Itse kun en näe sitä kovinkaan tärkeänä pointtina.
Ja jos oikein miettii, niin ei kait luterilainen käsityskään? Sillä eikös avioliitto ole kahden ihmisen keskinäinen sopimus? Ei pappi tai muukaan viranomainen 'tee' avioliittoa'?
Vai mikä on? En oikein vieläkään ymmärrä tuota Kössönömin 'ärhäkkyyttä' tässä asiassa?
Eli voisiko tässä ole jotenkin kyse siitä puheen ja teon korreloinnista?
- Ken the Guru
Ateismi on vasta lähtökohta. Jos jumalia ei ole ja uskonnot ovat höpönpöppöä, niin mitä sitten on ja mikä ei ole höpönpöppöä? Jokainen ateisti löytää omat vastauksensa.
- Tähtis 98
tämä onkin. Eli lähtökohtana on on se jumal'uskon puute.
Mutta mitä ne muut lähtökohdat sitten ovat? - Break..
Tähtis 98 kirjoitti:
tämä onkin. Eli lähtökohtana on on se jumal'uskon puute.
Mutta mitä ne muut lähtökohdat sitten ovat?Minulla ei ainakaan lähtökohtana ole jumaluskon puute. Lähtökohtana on todellisuus. Jumaluskon puute on vain seuraus siitä, että tässä reaalimaailmassa ei ole ensimmäistäkään todistetta jumaluskon puolesta. Jumalusko perustuu sananumukaisesti uskoon. Toinen lähtokohtani voisikin olla se, että pelkkään uskoon en perusta mitään.
Se, että fyysisessä mielessä etsin itseäni tieteen kautta, on myöskin seurausta siitä, että perustan kaiken todellisuuteen en uskoon. En kokisi olevani rehellinen jos naulaisin oman lähtökohtani johonkin uskonnon tarinaan ja yrittäisin tämän jälkeen sovittaa kaikki asiat tähän yhteen tarinaan. - Tähtis 98
Break.. kirjoitti:
Minulla ei ainakaan lähtökohtana ole jumaluskon puute. Lähtökohtana on todellisuus. Jumaluskon puute on vain seuraus siitä, että tässä reaalimaailmassa ei ole ensimmäistäkään todistetta jumaluskon puolesta. Jumalusko perustuu sananumukaisesti uskoon. Toinen lähtokohtani voisikin olla se, että pelkkään uskoon en perusta mitään.
Se, että fyysisessä mielessä etsin itseäni tieteen kautta, on myöskin seurausta siitä, että perustan kaiken todellisuuteen en uskoon. En kokisi olevani rehellinen jos naulaisin oman lähtökohtani johonkin uskonnon tarinaan ja yrittäisin tämän jälkeen sovittaa kaikki asiat tähän yhteen tarinaan.perusteella, että oletko ehkä rationalisti?
Mutta mitä tarkoitat tällä: ""Se, että fyysisessä mielessä etsin itseäni tieteen kautta, on myöskin seurausta siitä, että perustan kaiken todellisuuteen en uskoon.""
Fyysisessä mielessä?
- pepe57
Jos otetaan sekalainen otos ihmisiä, jossa on uskovia eri uskonnoista, agnostikkoja, uskonnottomia ja ateisteja, niin jo yhden ihmisen ajatusmaailmaan sisään pääseminen on kova haaste. Se, mitä ihmiset sanoo ajattelevansa ja arvostavansa, on vain se mitä he suustaan ulos päästävät. Ihmisen pään sisällä on kaikenlaisia mekanismeja, jotka tekee tuon ihmisen "tutkimisen" lähes mahdottomaksi. Et tiedä Sinä, arvon Tähtis 98, mitä minun pääni sisällä liikkuu ja en minä, mitä Sinun pääsi sisällä liikkuu. Ihminen valehtelee eniten itselleen. Jos ihmisellä on jokin puute tai heikkous (esim ongelmia rahankäsittelyssä), hän monesti "löytää" syyn ongelmaansa itsensä ulkopuolelta (esim raha-asioita ei opetettu lapsena hoitamaan tms). On itselle helpompi löytää syy itsensä ulkopuolelta, kuin myöntää jokin oma puute omaksi "viaksi" (esim jokin fobia, heikko itsetunto, tai muu, mikä vaan "heikkous").
Kun asiat on tuohon suuntaan, kuin edellä kerroin, on aika vaikea tehdä tilastoa esim Uskova/Ateisti ja määritellä "tarve etsiä itseään" molemmissa "ryhmissä". Tuo ryhmä Uskovat tai ryhmä Ateistit on jo niin sekalainen joukko ihmisiä, että jo ryhmistä puhuminen on minusta hieman kyseenalaista. Tottakait voidaan ihmisiä lokeroida vaikkapa uskonnollisen vakaumuksen perusteella, mutta onko tuota ryhmää edes olemassa. On vain epämääräinen joukko ihmisiä, joilla on JOTAIN yhteisiä mielipiteitä YHDESTÄ asiasta, esim että he ovat ei-ateisteja. Lopuksi Hyvää Huomenta ja otahan Sinäkin kuppi kahvia tai teetä.- Tähtis 98
kahvia! Pannullinen näin aamuisin on kyllä jo riittävä annos!
Mutta tämä: ""Se, mitä ihmiset sanoo ajattelevansa ja arvostavansa, on vain se mitä he suustaan ulos päästävät. Ihmisen pään sisällä on kaikenlaisia mekanismeja, jotka tekee tuon ihmisen "tutkimisen" lähes mahdottomaksi.""
On mielenkiintoinen 'ilmiö', koska se ulkoinen käyttäytyminen ei useimmitenkaan vastaa 'todellisuutta'. Ja tässä kohtaa kyllä sieppaa se, että arvostusta kaipaava ihminen kyllä mieltyy sellaiseen, joka lausuu arvostusta kaipaavalle mielisteleviä sanojaan. Siitäkin huolimatta, että päässään kiehuu!
Ja tuo syyllistäminen johtanee kait kuitenkin loppupelissä sellaisiin sisäisiin ristiriitoihin, että pää voi pimahtaa. Tai vaihtoehtoisesti ihmisestä muotoutuu sellainen ärsyttävä kaikkitietäjä!
Mutta tuo lokerointi uskova/ateisti -ryhmiin ei minunkaan mielestäni ole aiheellista, ei missään asiassa. Koska silloin saattaa käydä niin kuin eräs Wittgenstein on lausunut: *Minä ole maailmani'.
Vaikka toisaalta, en tiedä onko tuo lausuma aina niin pahastakaan? - pepe57
Tähtis 98 kirjoitti:
kahvia! Pannullinen näin aamuisin on kyllä jo riittävä annos!
Mutta tämä: ""Se, mitä ihmiset sanoo ajattelevansa ja arvostavansa, on vain se mitä he suustaan ulos päästävät. Ihmisen pään sisällä on kaikenlaisia mekanismeja, jotka tekee tuon ihmisen "tutkimisen" lähes mahdottomaksi.""
On mielenkiintoinen 'ilmiö', koska se ulkoinen käyttäytyminen ei useimmitenkaan vastaa 'todellisuutta'. Ja tässä kohtaa kyllä sieppaa se, että arvostusta kaipaava ihminen kyllä mieltyy sellaiseen, joka lausuu arvostusta kaipaavalle mielisteleviä sanojaan. Siitäkin huolimatta, että päässään kiehuu!
Ja tuo syyllistäminen johtanee kait kuitenkin loppupelissä sellaisiin sisäisiin ristiriitoihin, että pää voi pimahtaa. Tai vaihtoehtoisesti ihmisestä muotoutuu sellainen ärsyttävä kaikkitietäjä!
Mutta tuo lokerointi uskova/ateisti -ryhmiin ei minunkaan mielestäni ole aiheellista, ei missään asiassa. Koska silloin saattaa käydä niin kuin eräs Wittgenstein on lausunut: *Minä ole maailmani'.
Vaikka toisaalta, en tiedä onko tuo lausuma aina niin pahastakaan?"Ja tässä kohtaa kyllä sieppaa se, että arvostusta kaipaava ihminen kyllä mieltyy sellaiseen, joka lausuu arvostusta kaipaavalle mielisteleviä sanojaan. Siitäkin huolimatta, että päässään kiehuu!"
Lisäksi:
"Ja tuo syyllistäminen johtanee kait kuitenkin loppupelissä sellaisiin sisäisiin ristiriitoihin, että pää voi pimahtaa. Tai vaihtoehtoisesti ihmisestä muotoutuu sellainen ärsyttävä kaikkitietäjä!"
Tuossa oli jo aika monta vihjettä, että Joku on törmännyt narsistisen luonnehäiriön omaavaan ihmiseen. Jos aihe, narsismi, kiinnostaa tässä linkki mielestäni karmaisevaan ja hyvin kirjoitettuun kirjaan ihmistyypistä nimeltään narsisti. Hauskaa tuo teksti ei ole, mutta kirjoittaja on älykäs, vankilaan tuomittu ja Narsisti. Poikkeuksellinen henkilö, koska pystyy analysoimaan narsismia.
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html
Ps noita narsisteja on noin 2-5% väestöstä, eli tunnemme jokainen ainakin yhden. He ovat mielestään täydellisiä ja KAIKKI muut ihmiset ovat mielestään heitä huonompia (siis narsistin oman sairaan pään sisällä)
- Tähtis 98
Jeesus on hinttari, joka himoaa kamelin perää.
- Tähtis 98
ole ateisti!
No miten on Tähtis, onko teistisen käsityksen omaavalla tarve etsiä itseään, vai annetaanko se teille teistisen käsityksen omaaville valmiissa paketissa?
- Tähtis 98
muuta kuin sen mitä itse olen kokenut, nähnyt, kuullut jne.
Ja kaikkea tuota olen sitten, paitsi 'mittaroinut' niin käyttänyt myös 'hyödykseni'!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau596865Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414825- 752647
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat412009- 181788
- 301587
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81512Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151349- 241244
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671137