Autonomiset autot ry

Potentiaalinen jäsen

Joskus tekniikalle on syytä perustaa yhdistys jo ennen kuin tekniikka on valmis ja käytössä. Näin on ainakin tietokoneohjattujen autojen ja veneiden tapauksessa. Syy on se, että tietokoneohjatut /autonomiset ajoneuvot ovat lähes kaikissa tapauksissa myös yhteiskunnallinen kysymys (paitsi jos käyttää niitä tosi syrjäisellä seudulla).

Suomeen (ja Eurooppaan) tarvitaan ehdottomasti rekisteröity yhdistys autonomisiin ajoneuvoihin liittyen ja nimenomaan yhteiskunnallisesta näkökulmasta asiaa lähestyen. Yhdistyksen tarkoitus olisi ainakin:

-Tiedottaa autonomisten autojen ja veneiden toimintaperiaatteista, mukaan lukien visuaalisen datan käsittelyyn tarkoitetut algoritmit.

-Jos infrastruktuurissa voi nyt tehdä jotain joka myöhemmin parantaa erityisesti autonomisten autojen käyttöä, siitä voi tiedottaa.

-Jos nykyisissä autoissa tai veneissä voi tehdä jotain joka myöhemmin helpottaa tietokoneohjauksen asentamista, siitä voi tiedottaa.

-Edistää tietokoneohjaukseen tarvittavien ohjelmistojen ja erikois-laskentahardwaren kehittämistä ja niihin liittyvien standardien muodostumista ( ajoneuvon tietokoneohjaus normaalissa liikenteessä saattaa vaatia niin paljon laskentaa, että yleiskäyttöiset prosessorit eivät riitä. (Sellainen tilanne on monien 3d-ohjelmien kanssa ja siksi on opengl / directx 3d-näytönohjaimia) ).

Yhdistyksen nimi on avoin. "Autonomiset autot ry" ei luultavasti ole paras nimi. Avoin kysymys on myös se, pitäisikö yhdistyksen kattaa myös eriasteisesti autonomiset / kauko-ohjatut lentolaitteet kuten pilotittomat kuvauslennokit tai "posti"lennokit, ehkä johonkin painorajaan (40kg?) asti.

Voisin itse liittyä yhdistyksen rivijäseneksi.

7

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimeen ja pian

      Autonomiset variksenpelättimet? Nehän tuhoa saavat kun karkaavat pellolta ihmisten kimppuun. Herranjestas sentään, talikoineen ovat kohta oven takana. Pitää ostaa kellari täyteen potaattia niin pärjää ainakin hetken siellä turvassa niiden turvin. Yhteiskunnallinen kysymys tämäkin. Voisi alkaa pohtimaan puolustusmäärärahojen suuntaamista tähänkin tarkoitukseen. Harjoituksia pelloilla, syöksytään variksenpelättimiä kohden, välillä kontattaan viljan seassa piilossa. Yhdistys pitää perustaa välittömästi. Ihmiset värisevät jo peloissaan ja tarvitsevat lisätietoa jo pian vaanivista variksenpelättimistä. Herranjestas sentään.

    • bbtt

      Ensinnäkin, on outoa, että vieläkin kuuluu sitä absurdia kitinää "ettei tietokoneet osaa reagoida yllättäviin tilanteisiin". ja vitut ei osaa

      Asiaan:

      Yhdistyksen pitäisi edustaa kuluttajan näkökulmaa vastapainoksi autovalmistajien ja jälkiasennettavien tietokoneohjausjärjestelmien valmistajien näkökulmalle.

      Toisaalta, itsestään kulkeviin autoihin liittyvälle teollisuudelle pitää olla reilu, jotta ei tule tilannetta jossa autojen tietokoneohjaus vähentää kaikentyyppisiä autokolareita, mutta teollisuuden syyttely kasvaa räjähdysmäisesti koska auton ohjaajia tai törmättäviä ei voi enää syyttää silti edelleen tapahtuvista kolareista.

      On kysyttävä mitä tapahtuu kun tietokoneohjattu auto ajaa ensimmäisen kerran lapsen päälle? Jostain ehkä löytyy ihmisiä, jotka heittelevät syytöksiä "murhasta" auton valmistajia kohtaan. Julkisuuden vuoksi tietokoneohjattuja autoja saatetaan pitää vaarallisempina, vaikka tilastot osoittaisivat päinvastaista.

      Toisaalta, voidaan väittää, että tyhjänä tietä pitkin ajava auto, joka törmää ihmiseen, on vaarallisempi koska kyydissä ei ole ketään joka voisi auttaa törmättyä, koska auton tietokone voi lähinnä vain lähettää standardin mukaisen, törmäyksen paikan kertovan tekstiviestin hätäkeskukseen. Tämä voi olla kelvollinen argumentti tietokoneohjattuja autoja vastaan tai ainakin tyhjänä kulkevia tietokoneohjattuja autoja vastaan, mutta mikä on tilasto siitä kuinka usein kuski on osannut auttaa tai pystynyt auttamaan törmättyä?

      • Jämpti on näin.

        Kannattaa varmaan odottaa tekniikan kehittymistä ennen kun alkaa vouhkaamaan sääntökirjoja. Tekniikka kehittyy omaan tahtiinsa ja siellä on ammattilaiset niitä suunnittelemassa. Onhan se hauskaa näperrellä mutta ammattilaiset tuskin näpertelijöiden apua tarvitsevat. Ja nämä "autonomiset autot" ovat tänäpäivänä melkoista scifiä eivätkä ainakaan lähivuosikymmeninä tulossa, jos koskaan. Eikä se itkukitinällä miksikään muutu.


      • fiilikset

        "Julkisuuden vuoksi tietokoneohjattuja autoja saatetaan pitää vaarallisempina, vaikka tilastot osoittaisivat päinvastaista."

        Joskus opiskeluaikana aika kauan sitten (197x) kävi vieraileva luennoitsija Ruotsista. Olivat kehitelleet systeemiä, joka ohjaa bussin pysäkille. Sillä lailla että kun bussi lähestyy pysäkkiä, systeemi ottaa ohjauksen hallintaansa ja kuski vapautuu vaikkapa avustamaan vanhuksia ulos tms. Testit olivat menneet hyvin mutta moitteita oli tullut systeemin hitaudesta. Ja kumminkin kellolla aikaa ottaen automaattisysteemi oli pärjännyt aivan yhtä nopeasti kuin kuskin ohjaama.

        Tuolta pohjalta arvelu väärästä käsityksestä tietokoneohjattujen autojen vaarallisuudesta tilastoihin verrattuna saattaa kyllä olla varsin perusteltu.


    • Linkkaaja 627237
    • Tästä elektroniikan lisäämisestä autoihin on lähes yksinomaan murheellisia kokemuksia. Se nimittäin on suurin yksittäinen vikaryhmä autoissa. Onpa sen vikaantuminen aiheuttanut onnettomuuksiakin. Pahoja!
      Toinen elektroniikan surkeus ilmenee joka perheessä olevissa tietokoneissa. Päivityksiä jatkuvasti ja kestoikä surkea.
      Ei kiitos, ei enempää elektroniikkaroskaa autoihin vaan niin vähäksi kuin suinkin järkevästi on mahdollista! Sellaisen osan vikaantuminen, jota autossa ei ole, ei haittaa.

    • Korevu

      Sähköautojen kanssa on helpompaa jos niitä voi vaihtaa 30 kilometrin välein, jättääkseen lautaukseen ja ottaakseen ladatun auton. Sellainen on käytännöllisempää ja mahdollisempaa kun ihmisten ei tarvitse siirtää autoja takaisin, vaan auto siirtyy itse. Autonomisen siirtymä-ajon nopeus voi olla hyvin taloudellinen, esim. 10km/h ja aika keskellä yötä.

      Jos hybridihöyryturbiiniauto tai vetyauto on ollenkaan kannattava ja jos se tarvitsee paljon huoltoaikaa (automatisoitua tai ei), sitäkin on hyvä vaihtaa usein.

      Matkanteko voi koostua hyvin sekalaisesta jonosta sähköautoja, bensa-autoja, hybridihöyryturbiiniautoja, veneitä, laivoja ja perinteisiä julkisia kulkuneuvoja, kun ei tarvitse huolehtia autojen ja veneiden oikeaan paikkaan siirtämisestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4672
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1977
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      131
      1686
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      148
      1265
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1161
    6. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1066
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      963
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      926
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      892
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      858
    Aihe