Hei,
Tarkoitus olisi aloittaa tuotekuvaus verkkokauppaa varten.
Millaista settiä suosittelisitte? Canon voisi olla merkki, mutta mikä malli olisi järkevin?
Entä valaisu, millaiset valaisut pitäisi olla? Mikä kalusto?
Vaatimuksena olisi tietenkin mahdollisimman tarkka kuvanlaatu (pääasiallisesti lähikuvia), videointitoimintokaan ei olisi pahitteeksi..
Kiitos jo etukäteen vastauksista!!!
Tuotekuvaukseen
10
1127
Vastaukset
- tuotekuvahevonen
jalusta valoteltta jonkinlainen valaisin. Ja makrolinssi (olettaen ettet kuvaa hevosenkokoisia tuotteita)
- alkuper. noviisi
Kiitos vastauksesta!
Millainen kamera olisi hinta-laatusuhteeltaan paras kuvaukseen?
Entä millainen linssi, mikäli kuvaa hevosen puolikkaita, kun isompaakin tavaraa pitäisi kuvata? :D Vähän sekä isompaa tavaraa että pienempää tavaraa. - So.kra
alkuper. noviisi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Millainen kamera olisi hinta-laatusuhteeltaan paras kuvaukseen?
Entä millainen linssi, mikäli kuvaa hevosen puolikkaita, kun isompaakin tavaraa pitäisi kuvata? :D Vähän sekä isompaa tavaraa että pienempää tavaraa.Jos kuvaat pelkästään nettikauppaa varten, ei kameran mallilla ole kauheasti väliä, kuvat ovat kuitenkin senverran pieniä.
Kameravalinta on ihan kiinni budjetista. (seuraavassa hinnat pelkästään rungolle) Jos merkki on Canon eikä hinnalla ole väliä on valinta selkeästi 1Ds mark III, tosin tällä on hintaa rapiat 7000e, etkä luultavasti juurikaan löydä nettikokoisessa kuvassa ero halvempiin malleihin nähden. 5D mark II hinta on 2000e paikkeilla. Nämä taitavat olla lähinnä ne vaihtoehdot jos "ammattimaisesti" kuvaa tuotekuvia.
Nettikauppaa kuvaamista varten hinta-laatusuhteeltaan saattaisin kuitenkin valita valikoimista poistuvan 50D:n (n. 800e), toki 500D (n. 600e). 60D:n unohtaisin tämän hetkisillä hinnoilla ja valitsisin mieluummin hieman kalliimman 7D:n (1200e vs. 1400e). Toisaalta, jos videokuvausominaisuudet ovat oleellisia, ei tuo 50D ole mahdollinen. 550D:ssä on hyvät video-ominaisuudet, mutta valokuvien kannalta eroa 500D:hen ei juuri ole. Hintaero on satasen paikkeilla. Nuo perusmallit (500D ja 550D) ovat usein kankeampia käyttää, vaikka kuvanlaadussa ei pahemmin ole eroa kalliimpiin. Valinta lopulta kuitenkin on ihan kiinni budjetista ja tarpeista. 500D tai 550D:lläkin varmasti pärjäät eikä nettikäyttöön tarkoitetuissa kuvissa pahemmin ole eroa, mutta käyttömukavuutta saat huomattavasti lisää sijoittamalla tuplahinnan.
Runkoa oleellisempi valinta ovat objektiivit. Tässä valinnat ovat kiinni hiukan valitusta rungosta, 5D mark II ja 1Ds mark III kun ovat täyskennoisia, muut ns. croppikennoisia joiden kuvakulma vastaa n. 1.6 kertaisesti perinteisen filmikameran polttoväliä (eli 100mm täyskennoisessa vastaa 160mm croppikennossa). Lisäksi EF-S kiinnitteiset objektiivit eivät sovi täyskennoisiin.
>> Entä millainen linssi, mikäli kuvaa hevosen puolikkaita, kun isompaakin tavaraa pitäisi kuvata? :D Vähän sekä isompaa tavaraa että pienempää tavaraa. >>
Kaksi linssiä :) Toki, koska edelleen on kyse pienistä nettitarkoitukseen kuvattavista kuvista, joku laajapolttovälinen (tyyliin 18-135mm tai 18-200mm) linssi on riittävän hyvä, mielellään mahdollisimman lyhyellä tarkennusetäisyydellä. Itse kuitenkin valitsisin yhden makrolinssin ja yhden laajakulma- tai normaalilinssin. Tässäkin taas rahalla saa lisää laatua. Makrolinssiksi sopiva valinta voisi olla n. 100mm makro, croppikennoisessa voi harkita lyhempääkin, esim 60mm EF-S kiinnityksellä olevaa. Canonin n. 1000e maksava 100mm f2.8 L-sarjan makro on ehdottomasti yksi parhaita makroja, mutta hiukan yli 600e maksava 100mm "perusversio" on myös oivallinen. Hinta-laatusuhteeltaan itse kuitenkin saattaisin päätyä Tokinan 90mm f2.8 makroon (hiukan yli 400e).
Jos paljon "hevosenpuolikkaita" isompia kohteita ei ole tarpeen kuvailla, normaalipolttovälinen linssi (n 35mm croppikennossa, n. 50mm täyskokoisessa) riittänee laajuutensa puolesta jos vähänkin on tilaa perutella. Perus 18-55mm "kittisuttuzoomi" voi aluksi riittää. Optisesti se on ihan kohtuullinen, varsin riittävä nettikuviin, mutta rakenne on todella kehnon oloinen. Tuon saa usein rungon oston yhteydessä vajaalla satasella. Kannattaa miettiä mikä tai mitkä polttovälit ovat omaan käyttöön sopivia, tosin tämän taitaa huomata vasta kokemuksen kautta.
Loppuenlopuksi millä tahansa rungolla ja lähes millä tahansa objektiivilla saat nettikäyttöön riittävän hyvää kuvaa. Nimenomaan pienempiä kohteita kuvattaessa tarvitset sitten makrolinssin. Laatu maksaa, mutta toisaalta laadukkaat objektiivit, toisin kuin rungot, ovat pitkäaikaisia sijoituksia ja kestävät kymmeniä vuosia. - So.kra
So.kra kirjoitti:
Jos kuvaat pelkästään nettikauppaa varten, ei kameran mallilla ole kauheasti väliä, kuvat ovat kuitenkin senverran pieniä.
Kameravalinta on ihan kiinni budjetista. (seuraavassa hinnat pelkästään rungolle) Jos merkki on Canon eikä hinnalla ole väliä on valinta selkeästi 1Ds mark III, tosin tällä on hintaa rapiat 7000e, etkä luultavasti juurikaan löydä nettikokoisessa kuvassa ero halvempiin malleihin nähden. 5D mark II hinta on 2000e paikkeilla. Nämä taitavat olla lähinnä ne vaihtoehdot jos "ammattimaisesti" kuvaa tuotekuvia.
Nettikauppaa kuvaamista varten hinta-laatusuhteeltaan saattaisin kuitenkin valita valikoimista poistuvan 50D:n (n. 800e), toki 500D (n. 600e). 60D:n unohtaisin tämän hetkisillä hinnoilla ja valitsisin mieluummin hieman kalliimman 7D:n (1200e vs. 1400e). Toisaalta, jos videokuvausominaisuudet ovat oleellisia, ei tuo 50D ole mahdollinen. 550D:ssä on hyvät video-ominaisuudet, mutta valokuvien kannalta eroa 500D:hen ei juuri ole. Hintaero on satasen paikkeilla. Nuo perusmallit (500D ja 550D) ovat usein kankeampia käyttää, vaikka kuvanlaadussa ei pahemmin ole eroa kalliimpiin. Valinta lopulta kuitenkin on ihan kiinni budjetista ja tarpeista. 500D tai 550D:lläkin varmasti pärjäät eikä nettikäyttöön tarkoitetuissa kuvissa pahemmin ole eroa, mutta käyttömukavuutta saat huomattavasti lisää sijoittamalla tuplahinnan.
Runkoa oleellisempi valinta ovat objektiivit. Tässä valinnat ovat kiinni hiukan valitusta rungosta, 5D mark II ja 1Ds mark III kun ovat täyskennoisia, muut ns. croppikennoisia joiden kuvakulma vastaa n. 1.6 kertaisesti perinteisen filmikameran polttoväliä (eli 100mm täyskennoisessa vastaa 160mm croppikennossa). Lisäksi EF-S kiinnitteiset objektiivit eivät sovi täyskennoisiin.
>> Entä millainen linssi, mikäli kuvaa hevosen puolikkaita, kun isompaakin tavaraa pitäisi kuvata? :D Vähän sekä isompaa tavaraa että pienempää tavaraa. >>
Kaksi linssiä :) Toki, koska edelleen on kyse pienistä nettitarkoitukseen kuvattavista kuvista, joku laajapolttovälinen (tyyliin 18-135mm tai 18-200mm) linssi on riittävän hyvä, mielellään mahdollisimman lyhyellä tarkennusetäisyydellä. Itse kuitenkin valitsisin yhden makrolinssin ja yhden laajakulma- tai normaalilinssin. Tässäkin taas rahalla saa lisää laatua. Makrolinssiksi sopiva valinta voisi olla n. 100mm makro, croppikennoisessa voi harkita lyhempääkin, esim 60mm EF-S kiinnityksellä olevaa. Canonin n. 1000e maksava 100mm f2.8 L-sarjan makro on ehdottomasti yksi parhaita makroja, mutta hiukan yli 600e maksava 100mm "perusversio" on myös oivallinen. Hinta-laatusuhteeltaan itse kuitenkin saattaisin päätyä Tokinan 90mm f2.8 makroon (hiukan yli 400e).
Jos paljon "hevosenpuolikkaita" isompia kohteita ei ole tarpeen kuvailla, normaalipolttovälinen linssi (n 35mm croppikennossa, n. 50mm täyskokoisessa) riittänee laajuutensa puolesta jos vähänkin on tilaa perutella. Perus 18-55mm "kittisuttuzoomi" voi aluksi riittää. Optisesti se on ihan kohtuullinen, varsin riittävä nettikuviin, mutta rakenne on todella kehnon oloinen. Tuon saa usein rungon oston yhteydessä vajaalla satasella. Kannattaa miettiä mikä tai mitkä polttovälit ovat omaan käyttöön sopivia, tosin tämän taitaa huomata vasta kokemuksen kautta.
Loppuenlopuksi millä tahansa rungolla ja lähes millä tahansa objektiivilla saat nettikäyttöön riittävän hyvää kuvaa. Nimenomaan pienempiä kohteita kuvattaessa tarvitset sitten makrolinssin. Laatu maksaa, mutta toisaalta laadukkaat objektiivit, toisin kuin rungot, ovat pitkäaikaisia sijoituksia ja kestävät kymmeniä vuosia.Lopputuloksen kannalta oleellisempaa ovat kuitenkin muut tekijät. Valoteltta on äärimmäisen käytännöllinen tuotekuvauksissa. Näitä on olemassa erikokoisia ja kannattaa tässäkin miettiä omia käyttötarkoituksia. Pienten esineiden kuvauksessa myös perus A4 paperit ovat hyödyllisiä. Valoteltan ja esim. juuri paperin tarkoitushan on pehmentää valoa, lisäksi toki valoteltoissa on usein vaihdettavia erivärisiä taustakankaita. Itse käytän muutamaa käsisalamaa valoteltan kanssa mutta myös studiosalamia ja tavallisia lamppuja on mahdollinen käyttää, kunhan ottaa valon valkotasapainon huomioon. Suurien kohteiden valaisussa salamalla voi ampua vaikka ohuen kankaan läpi, vaikka valkoisen lakanan (joka kuitenkin syö aika paljon valotehoa, eli saatat tarvita muutaman salaman) tai valkoisen seinän kautta. Tämän kaltainen pehmeä valo on varma ja turvallinen ratkaisu tuotekuvissa, mutta valokuvauksessahan kaikki "säännöt" on tehty rikottaviksi.
Kiiltävien kohteiden valaisussa ja kuvauksessa pitää muistaa ettet pysty suoraan valaisemaan näitä vaan sinun tulee valaista se alue, jota kohde heijastaa kameraan, eli kohde kannattaa kääntää sellaiseen asentoon jossa se heijastaa toivottua aluetta, ei siis esim. itse kuvaajaa vaan vaikka valkoista valoteltan seinää. Joskus tämä ei ole mahdollista ja tästä syystä monissa valoteltoissa on myös kangas, jonka voi asettaa avoimeksi jäävälle sivulle ja jossa on objektiivin mentävä aukko. Läpinäkyvien ja kiiltävien kohteiden, esim. lasien, valaisu on myös oma taiteenlajinsa. Jos kuvaat valkoista taustaa vasten ei lasi erotu taustasta kovinkaan hyvin ellei ympärillä, kuva-alueen ulkopuolella, ole tummempaa jota lasi voi heijastaa kameraa kohti. Tällöin lasin reunat tummuvat ja se erottuu paremmin taustastaan. Sama asia toimii tietysti päinvastoin tumalla taustalla, eli tarkoitus olisi saada vaaleat heijastuksen lasin reunaan.
Tärkein tekijä on kuitenkin harjoittelu. Monet apuvälineet, kuten valoteltta, helpottavat kuvaamista mutta tärkeämpää on ymmärtää miten valo käyttäytyy, jonka jälkeen voi valaisussa käyttää luovuuttaan ja kehitellä itse erilaisia "ad hoc" tyyppisiä ratkaisuita.
Tämä teksti kannattaa sitten ottaa harrastajan, ei ammattilaisen tekstinä :) Itse kuvailen lähinnä omaksi ilokseni. - alkuper. noviisi
So.kra kirjoitti:
Lopputuloksen kannalta oleellisempaa ovat kuitenkin muut tekijät. Valoteltta on äärimmäisen käytännöllinen tuotekuvauksissa. Näitä on olemassa erikokoisia ja kannattaa tässäkin miettiä omia käyttötarkoituksia. Pienten esineiden kuvauksessa myös perus A4 paperit ovat hyödyllisiä. Valoteltan ja esim. juuri paperin tarkoitushan on pehmentää valoa, lisäksi toki valoteltoissa on usein vaihdettavia erivärisiä taustakankaita. Itse käytän muutamaa käsisalamaa valoteltan kanssa mutta myös studiosalamia ja tavallisia lamppuja on mahdollinen käyttää, kunhan ottaa valon valkotasapainon huomioon. Suurien kohteiden valaisussa salamalla voi ampua vaikka ohuen kankaan läpi, vaikka valkoisen lakanan (joka kuitenkin syö aika paljon valotehoa, eli saatat tarvita muutaman salaman) tai valkoisen seinän kautta. Tämän kaltainen pehmeä valo on varma ja turvallinen ratkaisu tuotekuvissa, mutta valokuvauksessahan kaikki "säännöt" on tehty rikottaviksi.
Kiiltävien kohteiden valaisussa ja kuvauksessa pitää muistaa ettet pysty suoraan valaisemaan näitä vaan sinun tulee valaista se alue, jota kohde heijastaa kameraan, eli kohde kannattaa kääntää sellaiseen asentoon jossa se heijastaa toivottua aluetta, ei siis esim. itse kuvaajaa vaan vaikka valkoista valoteltan seinää. Joskus tämä ei ole mahdollista ja tästä syystä monissa valoteltoissa on myös kangas, jonka voi asettaa avoimeksi jäävälle sivulle ja jossa on objektiivin mentävä aukko. Läpinäkyvien ja kiiltävien kohteiden, esim. lasien, valaisu on myös oma taiteenlajinsa. Jos kuvaat valkoista taustaa vasten ei lasi erotu taustasta kovinkaan hyvin ellei ympärillä, kuva-alueen ulkopuolella, ole tummempaa jota lasi voi heijastaa kameraa kohti. Tällöin lasin reunat tummuvat ja se erottuu paremmin taustastaan. Sama asia toimii tietysti päinvastoin tumalla taustalla, eli tarkoitus olisi saada vaaleat heijastuksen lasin reunaan.
Tärkein tekijä on kuitenkin harjoittelu. Monet apuvälineet, kuten valoteltta, helpottavat kuvaamista mutta tärkeämpää on ymmärtää miten valo käyttäytyy, jonka jälkeen voi valaisussa käyttää luovuuttaan ja kehitellä itse erilaisia "ad hoc" tyyppisiä ratkaisuita.
Tämä teksti kannattaa sitten ottaa harrastajan, ei ammattilaisen tekstinä :) Itse kuvailen lähinnä omaksi ilokseni.Kiitos paljon vastauksesta!
Oli todella asiantunteva vastaus. Olen itsekin tässä aidosti kiinnostumassa valokuvaamisesta, kun lueskelen näitä tekstejä täältä ja muualta netistä. :)
Luulen, että budjetti ei ole mikään yli suuri, muttei mikään minimaalinenkaan - medium. Koko "studio" saisi luvan hellitä max. 2'000 eurolla.
Nuo linssit vaikuttavat kovin kalliilta hankinnoilta (hirvittää laittaa suunnilleen kameran hinta yhteen linssiin), joten voisikohan niitä löytää jostain edullisemmin, esim. käytettyinä? - So.kra
alkuper. noviisi kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta!
Oli todella asiantunteva vastaus. Olen itsekin tässä aidosti kiinnostumassa valokuvaamisesta, kun lueskelen näitä tekstejä täältä ja muualta netistä. :)
Luulen, että budjetti ei ole mikään yli suuri, muttei mikään minimaalinenkaan - medium. Koko "studio" saisi luvan hellitä max. 2'000 eurolla.
Nuo linssit vaikuttavat kovin kalliilta hankinnoilta (hirvittää laittaa suunnilleen kameran hinta yhteen linssiin), joten voisikohan niitä löytää jostain edullisemmin, esim. käytettyinä?Jos ulkomailta (usein kiinasta toi Hong Kongista) tilaaminen ei hirvitä niin EBay on oikeasti hemmetin hyvä paikka hankkia välineistöä. Toki hintoihin saattaa tulla Tullilta ekstraa mikä kannattaa ottaa huomioon, vaikka lähetykset useimmiten merkitäänkin "lahjaksi". Voin myöhemmin tänään tai huomenna katsoa joitain esimerkkejä EBaystä tuotekuvaukseen liittyen.
Objektiivit tosiaan tuntuvat hintavilta runkoon nähden, mutta kannattaa muistaa että runko on ehkä n. viiden vuoden hankinta, kun taas objektiivit kestävät vuosikymmeniä, eivätkä "vanhene" samallatavalla kuin elektroniikka. Laadukkaiden objektiivien hinta myös tippuu varsin hitaasti, eli jälleenmyntiarvo on hyvä. - Canonisti minäkin
alkuper. noviisi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
Millainen kamera olisi hinta-laatusuhteeltaan paras kuvaukseen?
Entä millainen linssi, mikäli kuvaa hevosen puolikkaita, kun isompaakin tavaraa pitäisi kuvata? :D Vähän sekä isompaa tavaraa että pienempää tavaraa.Jos hinnalla ei ole väliä, niin osta 5D ja siihen peruslaseiksi f/1.4 50mm USM sekä f/2.8 100mm macro. Jalustan tulee olla kunnollinen! Valaistuskalustoksi joku perussetti, jossa on pari päätä, jalat ja varjot. Laatikon tarvitset pikkutavaroita varten.
Kamerana voi tuossa käytössä tulla kyseeseen myös G11. Riittää varmasti nettikuvauksiin ja on juuri tulossa poistomyyntiin uuden mallin tieltä. Valaistuskalustosta ja jalustasta on vaikeampi tinkiä, ilman laadun heikkenemistä. - Sama mies
Canonisti minäkin kirjoitti:
Jos hinnalla ei ole väliä, niin osta 5D ja siihen peruslaseiksi f/1.4 50mm USM sekä f/2.8 100mm macro. Jalustan tulee olla kunnollinen! Valaistuskalustoksi joku perussetti, jossa on pari päätä, jalat ja varjot. Laatikon tarvitset pikkutavaroita varten.
Kamerana voi tuossa käytössä tulla kyseeseen myös G11. Riittää varmasti nettikuvauksiin ja on juuri tulossa poistomyyntiin uuden mallin tieltä. Valaistuskalustosta ja jalustasta on vaikeampi tinkiä, ilman laadun heikkenemistä.Teknisesti homman muuten voi tehdä vaikka iPhone4:llä. Valoina tulee silloin olla videovalot, ei studiosalamalaitteita. Kännykästä kun puuttuu salamasynkka.
Oletko miettinyt jatkokäsittelyn kunnolla? Jos konetta ei jo ole, niin iMac on hyvä vaihtoehto jatkotyöstöön. Jopa iLifen ohjelmapaketilla tulee toimeen.
- Linssiä silmään
Rungoksi 550D jolle kaveriksi EF 17-40mm f/4L USM
Pitäisi hieman tarkemmin tietää taustoja olosuhteista ja kuvattavasta. Minkäkokoisissa tiloissa, tuotteen koko ym. mutta tuossa alkuun ehdotukseni, jotta päästään kinaamaan "asiantuntijoiden kanssa."
Tuo linssi nyt ei kovin valovoimainen ole, mutta tuskimpa kuvattava ko. tilanteessa paljon liikkuu, joten valotusajalla voi pelata. - -kodak instamatic-
Kute edellä on kerrottu lähes jokaisella kameralla onnistuu nettikuvaus.
Kameraakin tärkeämpiä ovat valaistusvälineet; eli alavalolaatikko ja valoteltta. Alavalolaatikko tai kuvausalusta pitää olla sellainen jossa takaseinä taittuu pyöreästi pohjaksi jolloin kuvaan ei jää poikkiviivaa ikäänkuin lattianrajaksi. Täten saadaan tuote ilmaan eli mitään varsinaista taustaa ei jää.
Kameran alle tarvitaan myös jalusta jotta sommittelu on helppo tehdä.
Lisäksi tarvitaan harjottelua ja harjoittelua.... Harjoitteluvaiheessa ja ehkä muulloinkin voi olla hyväksi vetää kamerasta videosignaalipiuha vaikka telkkariin jota voi silloin käyttää monitorina jo sommitteluvaiheessa. Isosta kuvasta näkee varjot yms. paljon paremmin kuin kameran näytöltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1506478- 322322
- 1872099
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101343Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.891286- 731077
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10858