Uskovaisia kehotetaan pyyteettömään hyvyyteen ja epäitsekkyyteen, jotta he saisivat henkilökohtaisen palkinnon ja välttyisivät henkilökohtaiselta rangaistukselta.
Paradoksi
44
584
Vastaukset
- Aban
vaan yksin usko Kristukseen!
- ikiateisti
A10097 kirjoitti:
Ei siis tarvikaan olla moraalisesti hyvä. No tämä selittää monta asiaa...
Uskotko?!?.........varmasti?.......kuka on älykkäin ja rakkain?............rakastatko Minua, Jumalaasi eniten?..... .......vitun valehtelija!!..kli..............................................................................................................
Seuraava!.... - the-bright
elämässä voi tehdä ihan mitä vain tappaa, raiskata tai ryöstää, kunhan vain uskoo yksin Jeesukseen.. Teot ei merkannut mitään kunhan vain puhtaasti uskoo Jeesukseen vapahtajana. Meitä ei tuomita teon mukaan, joten mitä väliä olla hyvä? Huono moraalisääntö uskovilla..
- M@k3
Jos Jeesus käskee tekemään hyvää, niin siihen ei tarvitse uskoa, ainoastaan siihen että Jeesus oli maaginen henkiolento.
ikiateisti kirjoitti:
Uskotko?!?.........varmasti?.......kuka on älykkäin ja rakkain?............rakastatko Minua, Jumalaasi eniten?..... .......vitun valehtelija!!..kli..............................................................................................................
Seuraava!....noi on noita VT -juttuja ... Jeesus muutti juutalaisuuden kristinuskoksi, jossa anteeksiantaminen ja saaminen ovat avainasemassa ... jumalkuva muuttuu radikaalisti uudessa testamentissa ... Dionysoksen lapsi
- Kössönöm
tehdä pahaa, kunhan vaan uskot jesseen?
- +++++++++++++++
Siinä se ongelma onkin: Usko merkitsee eikä teot.
Miksi ihmeessä kirkko sauhuaa Uskon ja Toivon yhteiselämästä, jos sillä ei ison päällikön mielestä ole mitään merkitystä kunhan vain uskoa riittää?
Eikö kaksinaismoraalilla ole mitään kattoa?
Minä saan kyllä kaiken anteeksi, mutta toisten tekoja ei voi sallia!the-bright kirjoitti:
elämässä voi tehdä ihan mitä vain tappaa, raiskata tai ryöstää, kunhan vain uskoo yksin Jeesukseen.. Teot ei merkannut mitään kunhan vain puhtaasti uskoo Jeesukseen vapahtajana. Meitä ei tuomita teon mukaan, joten mitä väliä olla hyvä? Huono moraalisääntö uskovilla..
Korkein moraali on alisteinen korkeimmille arvoille. Korkein arvo on: elämä. Koko valtiollinen/yhteiskunnallinen moraali lentää romukoppaan tälle arvolle alisteisena. Moraali oikeastaan on täysin vanhanaikainen käsite ja sen voisi heittä romukoppaan ja puhua pelkästään arvoista sekä arvomaailmasta, joka on kuitenkin kaiken takana.
Kultainen sääntö ei ole elämän vastainen, eikä ole vain Jeesuksen juttu, mutta se, että se ei ole hänen keksintöään ei sulje pois sen alkuperäistä Jumalallista inspiraatiota, jonka kautta tai innoittamana tuo sääntö on spontaanisti syntynyt eri kullttuureihin eri aikakausina:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_sääntötemppuilija kirjoitti:
Korkein moraali on alisteinen korkeimmille arvoille. Korkein arvo on: elämä. Koko valtiollinen/yhteiskunnallinen moraali lentää romukoppaan tälle arvolle alisteisena. Moraali oikeastaan on täysin vanhanaikainen käsite ja sen voisi heittä romukoppaan ja puhua pelkästään arvoista sekä arvomaailmasta, joka on kuitenkin kaiken takana.
Kultainen sääntö ei ole elämän vastainen, eikä ole vain Jeesuksen juttu, mutta se, että se ei ole hänen keksintöään ei sulje pois sen alkuperäistä Jumalallista inspiraatiota, jonka kautta tai innoittamana tuo sääntö on spontaanisti syntynyt eri kullttuureihin eri aikakausina:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_sääntöSuomalainen korkeimman moraalin mukainen sanonta: hätä ei lue lakia.
- ei palkkaa vaille
paljon ja uskollisesti Herralle hedelmää kantaneet palkitaan iankaikkisessa elämässä. Siis eivät jää ilman boonuksia, jotka aidosti ahertavat Herran elovainiolla!
Afganistanissa Amerikkalaiset ja ääri islamistit tappavat toisiaan ja kummallakin on jumala tukenaan. Järkikin jo sanoo etteihän se niin voi olla. Mutta kumpikaan osapuoli ei epäile uskoaan yhtään, vaan on uskossaan vahva.
- ymmärtäjä
"Uskovaisia kehotetaan pyyteettömään hyvyyteen ja epäitsekkyyteen, jotta he saisivat henkilökohtaisen palkinnon ja välttyisivät henkilökohtaiselta rangaistukselta."
Sinänsä koko varman pelastuksen tarjoaminen on järjetöntä. Se vain tekee ihmisistä ylimielisiä ja saa nämä keskittymään vain palkkion saamiseen, sen sijaan että nämä oikeasti tekisivät oikein siksi että se on oikein.
Koko kristinusko ja sen pelastuskonsepti on muutenkin hyvin ongelmallinen. Joidenkin mielestä pelkkä usko Jeesukseen riittää pelastumisen kun taas joidenkin mielestä pitää lisäksi noudattaa Jumalan aiemmin antamia käskyjä. Kumpi se nyt oikeasti on? Jotkut toki sanovat myös että vain usko Jeesukseen mahdollistaa oikein tekemisen, mutta en ainakaan itse nähnyt koskaan kristityn toimivan tavalla joka ei onnistuisi myös ilman uskoa.
Usko ja teot ovat molemmat surkeita perusteita millä ihmisiä pelastaa, ihmisen tekojen takana olevat motiivit ja tarkoitukset ovat oikeastaan ainoa järkevä ja reilu tapa päättää meidän erehtyväisten ihmisten kohtalo ikuisuudessa.- Nasse.
antoi ymmärtää että Jumalan rangaistuksen pelko estää häntä tiettyjä asioita. Aika karulla pohjall tuo uskovaisen moraali.
- Tietymätön
Minulla on Lammaslauma. Minä olen ikäänkuin lauman jumala. Minä päätän kuka saa elää ja kuka pannaan teuraaksi. Lauman sisällä jokainen haluaisi elää -pelastua. Katselen kuinka yksilöt kehittyvät ja käyttäytyvät. Ketkä ovat soveliaita lisääntymään.
Tuli aika jolloin Karjasuoja jossa eläimiä pidin, alkoi olla romahtamispisteessä. Kutsuin sitä vanhaksi planeetaksi. Rakensin uuden Planeetan - anteeksi Karjasuojan. Lampaille tuntemattomista syistä en voinut ottaa uuteen Karjasuojaan kuin muutaman yksilön. Vain minulla oli kyky tehdä valinta. Lampaille tämä kaikki oli suurta salaisuutta. - cfd
Nasse. kirjoitti:
antoi ymmärtää että Jumalan rangaistuksen pelko estää häntä tiettyjä asioita. Aika karulla pohjall tuo uskovaisen moraali.
että tuollainen ihminen on eduskunnassa päättämässä asioista. Entä jos se uskominen loppuu? Alkaako Räsänen listimään epämieluisia kansanedustajia?
- Nälkämato
Tietymätön kirjoitti:
Minulla on Lammaslauma. Minä olen ikäänkuin lauman jumala. Minä päätän kuka saa elää ja kuka pannaan teuraaksi. Lauman sisällä jokainen haluaisi elää -pelastua. Katselen kuinka yksilöt kehittyvät ja käyttäytyvät. Ketkä ovat soveliaita lisääntymään.
Tuli aika jolloin Karjasuoja jossa eläimiä pidin, alkoi olla romahtamispisteessä. Kutsuin sitä vanhaksi planeetaksi. Rakensin uuden Planeetan - anteeksi Karjasuojan. Lampaille tuntemattomista syistä en voinut ottaa uuteen Karjasuojaan kuin muutaman yksilön. Vain minulla oli kyky tehdä valinta. Lampaille tämä kaikki oli suurta salaisuutta.Siis Jumala ja jokin Avaruuden tuntematon sivilisaatio jotenkin korreloivat tai ovat peräti sama asia. Niin kyllähän Raamatusta löytyy mm. UFO-havaintojen kaltaisia juttuja. Uskovaisten vastustajathan mielellään korvaavat kaipuunsa yliluonnolliseen SKIF: Ilä. Uskovainen ei saa " mennä yli sen mitä kirjoitettu on". Minä olen melkolailla mielikuvitus-ihminen ja tämä kaikki on tukenut uskoani.
- teropappi
Ajatus on kai se, että jos uskoo Kristukseen, usko näkyy myös tekoina. Siis kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä sana "usko" tarkoittaa. Se ei voi tarkoittaa samaa kuin usko lentävää, siniseen elefanttiin, koska sillä ei ole mitään merkitystä ihmisen elämälle. Se, että tekojen perusteella ei voi ketään tuomita, vapauttaa sellaisesta (varsinkin Amerikan menestysteologiassa) ajattelusta, jossa omilla kyvyillä ja mahdollisuuksilla voi ostaa itselleen Jumalan suosion ja taivaspaikan.
Se "palkinto" ei ole kristinuskossa teoilla saavutettavissa. Monissa muissa uskonnoissa toki asia lienee näin. Tässäkin kristinusko poikkeaa muista uskonnoista.
- ymmärtäjä
Usko on itsessään teko vaikka alunjälkeen siinä saisikin siihen korkeampaa apua. Niinkauan kun ihminen voi joko hyväksyä Jeesuksen elämäänsä tai olla hyväksyttämättä, pelastus on siis riippuvainen teoista, varsinkin kun uskossa pysyminen vaatii lisää tekoja. Kristinuskon pointti on enemmänkin se että pelastus ei ole ihmisen omilla teoilla ansaittavissa vaan Jumalan käskemiä tekoja tekemällä. Ja nimenomaan pitää saada Jumalalta suoraan käsky tehdä jotain, jos se aloite lähtee ihmiseltä itseltään niin se on aina syntiä.
- beenthere
Eli siis, ei tarvitse välittää tekemisistään?
- Tietymätön
beenthere kirjoitti:
Eli siis, ei tarvitse välittää tekemisistään?
Usko ohjaa ihmistä tarkoittamaansa suuntaan. Huonosta kohti hyvää.
- beenthere
Tietymätön kirjoitti:
Usko ohjaa ihmistä tarkoittamaansa suuntaan. Huonosta kohti hyvää.
Mitäs se hyvä sitten tarkoittaa ihan oikeasti? Miten se näkyy?
- Gagarin
Ahaa... Mutta mihin sitten tarvitaan Kymmentä Käskyä, jos teot ovat merkityksettömiä? Vai tarkoitatko, että positiiviset teot ovat merkityksettömiä, mutta rangaistavat teot eivät? Uskontosi on kieltämättä masokistinen; Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat.
Kristinusko ei poikkea muista uskonnoista mitenkään; lähtökohta on kaikissa uskonnoissa sama: Taikausko. weccu kirjoitti:
Niinkö?
Älä kyseenalaista mitään, vaan usko sokeasti..Juurikin uskolla. En tiedä mistä tämä "älä kyseenalaista mitään"-myytti oikeen tulee. Itse olen aika kova kyseenalaistaja, "purematta en niele mitään". Toisaalta usko on myös luottamista Jumalaan, ei se silloinkaan muuta uskoa "sokeaksi", päinvastoin luottamuksenhan pysyminen ja kasvu vaatii katetta. Me uskovat puhummennkin ennemmin "näkevästä uskosta", silmät on ns.avautuneet monen asian suhteen.
ymmärtäjä kirjoitti:
Usko on itsessään teko vaikka alunjälkeen siinä saisikin siihen korkeampaa apua. Niinkauan kun ihminen voi joko hyväksyä Jeesuksen elämäänsä tai olla hyväksyttämättä, pelastus on siis riippuvainen teoista, varsinkin kun uskossa pysyminen vaatii lisää tekoja. Kristinuskon pointti on enemmänkin se että pelastus ei ole ihmisen omilla teoilla ansaittavissa vaan Jumalan käskemiä tekoja tekemällä. Ja nimenomaan pitää saada Jumalalta suoraan käsky tehdä jotain, jos se aloite lähtee ihmiseltä itseltään niin se on aina syntiä.
kristinuskon kuvauksestasi saa sellaisen kuvan, että se usko on jokapäivä pinnistettävä erinäisillä teoilla, jotka määrää Jumala. Itselleni uskovaisena tuollainen kuvaus on tuikituntematon ja hyvin vieras.
Jos jätän tekemättä "Jumalan käskemiä tekoja", ei se minun saamaani uskoa vie pois. Jos en tänään esim.jaksa rukoilla, olen edelleen pelastettu ja uskossa päivän lopulla. Ei Jumala "vaadi" meiltä tekoja, voimme tehdä tekoja, koska ne ovat hyväksi itsellemme, lähimäisimille ja Jumala suhteellemme.beenthere kirjoitti:
Eli siis, ei tarvitse välittää tekemisistään?
Ei se sitä tarkoita. Se tarkoittaa vain sitä että et teoilla,tekemisillä voi ansaita pelastustasi. Pelastus on yksin armosta, kuten Raamattu ilmoittaa. Tekemisillään ihminen voi saada aikaan hyvää tai pahaa. Jumalan halu ja tahto on toki, että ihminen tekisi sitä hyvää itselleen ja lähimmäisilleen. Sekin että jättää pahan tekemättä on hyvää. Mutta se että hyvillä teoilla ansaitsisit "taivas paikan", pelastuksen on Raamatulle vieras ajatus.
Gagarin kirjoitti:
Ahaa... Mutta mihin sitten tarvitaan Kymmentä Käskyä, jos teot ovat merkityksettömiä? Vai tarkoitatko, että positiiviset teot ovat merkityksettömiä, mutta rangaistavat teot eivät? Uskontosi on kieltämättä masokistinen; Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat.
Kristinusko ei poikkea muista uskonnoista mitenkään; lähtökohta on kaikissa uskonnoissa sama: Taikausko."Ahaa... Mutta mihin sitten tarvitaan Kymmentä Käskyä, jos teot ovat merkityksettömiä? Vai tarkoitatko, että positiiviset teot ovat merkityksettömiä, mutta rangaistavat teot eivät? Uskontosi on kieltämättä masokistinen; Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat."
En tarkoittanut että teot ovat merkityksettömiä. Raamatun mukaan et voi hyvillä teoilla ansaita pelastusta,"taivas paikkaa". Silloinhan armo menettäisi tyystin merkityksen. Raamattu sanoo että pelastut yksin armosta (Esim.Ef.2:8). Toki Jumalan halu ja tahto on että tekisimme hyviä tekoja itsellemme ja lähimmäisille, mutta pelastusta niillä et voi lunastaa. "Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat."-ajatus on minulle hyvin vieras. Toisaalta kai se kärsimys voi myös "jalostaa" ihmistä ymmärtäväisemmäksi.
"Kristinusko ei poikkea muista uskonnoista mitenkään; lähtökohta on kaikissa uskonnoissa sama: Taikausko."
Tuo taikausko myytti näyttää olevan sitkiässä. Ensinnäkin Kielitoimiston sanakirja määritelämän "taikausko"-sanan mukaan kristinusko ei täytä taikauskon vaatimuksia. Toiseksi Raamattu itse kuvaa Apostolien tekojen 19.luvussa, kuinka kristinusko ja taikausko kohtasivat kaikkea muuta kuin rauhanomaisessa mielessä. Kolmanneksi on tutkimus jossa kristityt osoittautuvat ei taikauskoisiksi. Eipä tulisi itsellänikään mieleen uskoa horoskooppeja ja muuta hömppää, enään.- ymmärtäjä
juhani1965 kirjoitti:
kristinuskon kuvauksestasi saa sellaisen kuvan, että se usko on jokapäivä pinnistettävä erinäisillä teoilla, jotka määrää Jumala. Itselleni uskovaisena tuollainen kuvaus on tuikituntematon ja hyvin vieras.
Jos jätän tekemättä "Jumalan käskemiä tekoja", ei se minun saamaani uskoa vie pois. Jos en tänään esim.jaksa rukoilla, olen edelleen pelastettu ja uskossa päivän lopulla. Ei Jumala "vaadi" meiltä tekoja, voimme tehdä tekoja, koska ne ovat hyväksi itsellemme, lähimäisimille ja Jumala suhteellemme."kristinuskon kuvauksestasi saa sellaisen kuvan, että se usko on jokapäivä pinnistettävä erinäisillä teoilla, jotka määrää Jumala"
Sitten sait väärän kuvan asiasta. Kyse oli enemmänkin siitä uskossa pysyminen on itsessään jatkuvaa tekemistä, tekoja itsessään. Usko lähtee aina ihmisen tekemästä valinnasta ja siinä pysyminen vaatii jatkuvasti saman valinnan tekemistä uudelleen ja uudelleen. Joten käytännössä ihminen ansaitsee aina pelastuksenssa omilla teoillaan, mutta usko on ainoa teko joka vaaditaan pelastukseen, muut teot eivät periaatteessa vaikuta asiaan mitenkään.
Kuitenkin luultavasti tärkeintä kristinuskossakin on itseasiassa ihmisen oma rehellisyys ja vilpittömyys. Ihminen on käytännössä uskossa vapaa toimimaan kuten haluaa kunhan tunnistaa syntinsä ja katuu niitä. Ja tässä mielessä nimenomaan todellinen katumus on tärkeää, Jumalaa ei voi huijata asian suhteen.
Näin ainakin olen asian ateistin näkökulmasta ymmärtänyt. - Gagarin
juhani1965 kirjoitti:
"Ahaa... Mutta mihin sitten tarvitaan Kymmentä Käskyä, jos teot ovat merkityksettömiä? Vai tarkoitatko, että positiiviset teot ovat merkityksettömiä, mutta rangaistavat teot eivät? Uskontosi on kieltämättä masokistinen; Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat."
En tarkoittanut että teot ovat merkityksettömiä. Raamatun mukaan et voi hyvillä teoilla ansaita pelastusta,"taivas paikkaa". Silloinhan armo menettäisi tyystin merkityksen. Raamattu sanoo että pelastut yksin armosta (Esim.Ef.2:8). Toki Jumalan halu ja tahto on että tekisimme hyviä tekoja itsellemme ja lähimmäisille, mutta pelastusta niillä et voi lunastaa. "Kärsi niin kirkkaimman kruunun saat."-ajatus on minulle hyvin vieras. Toisaalta kai se kärsimys voi myös "jalostaa" ihmistä ymmärtäväisemmäksi.
"Kristinusko ei poikkea muista uskonnoista mitenkään; lähtökohta on kaikissa uskonnoissa sama: Taikausko."
Tuo taikausko myytti näyttää olevan sitkiässä. Ensinnäkin Kielitoimiston sanakirja määritelämän "taikausko"-sanan mukaan kristinusko ei täytä taikauskon vaatimuksia. Toiseksi Raamattu itse kuvaa Apostolien tekojen 19.luvussa, kuinka kristinusko ja taikausko kohtasivat kaikkea muuta kuin rauhanomaisessa mielessä. Kolmanneksi on tutkimus jossa kristityt osoittautuvat ei taikauskoisiksi. Eipä tulisi itsellänikään mieleen uskoa horoskooppeja ja muuta hömppää, enään.Käsitykset, joita on nimitetty joko taikauskoksi, paranormaaliksi, yliluonnolliseksi tai maagiseksi eli taikuudeksi, ovat kaikki yksi ja sama asia. Vaikka koulutustaso yleensä selkeästi vähentää niitä, se ei kuitenkaan aina itsellään riitä kumoamaan voimakasta taikauskoista tunneperäistä vakaumusta, kuten esim. kristinusko.
Löytyykö tieteen historiasta esimerkkiä, jossa taikausko olisi osoittautunut todeksi tai yliluonnollinen tieteelliseksi? Ei löydy. Uusi tieto ei koskaan ole vienyt meitä lähemmäs yliluonnollista vaan aina poispäin siitä.
Kokeellisen psykologian professorin Bruce Hoodin mukaan taipumus taikauskoisuuteen on pinttynyt syvälle ihmisten aivoihin. Jopa kaikkein järkevimmät ihmiset saattavat joskus käyttäytyä vähemmän järkevällä tavalla. Hän havaitsi suorittamissaan kokeissa aikuisen ihmisen aivojen näkökeskuksen lisäävän havaintoihin yksityiskohtia, joita koehenkilöille näytetyissä kuvissa ei ole. Samoin toimivat pienten lasten aivot. Hoodin mukaan jo lapsissa havaittu vaistonvarainen informaation järjestäminen selittää myös sen, miten aikuiset ovat taikauskoisia. Hänen mukaansa taikausko selittyy sillä, että ihmisaivot ovat evoluution saatossa ohjelmoituneet niin, että sattumat saavat suuren merkityksen.
- Surullista
että tahdot nähdä asiat tuolta kannalta..totuus on kuitenkin se, ettei uskovan tarvitse pelätä rangaistusta
Jeesus on kärsinyt ihmiskunnan edestä itsessään kaiken rangaistuksen, että meillä olisi vapaus tuomiosta. Uskovinakin voimme kyllä jäädä ilman palkkaa, joka maksetaan Kristuksen tuomioistuimessa, joka tapahtuu ylöstempauksessa, mutta iankaikkisen elämän saa silti jokainen Häneen uskova, sitä ei menetä, koska se,
joka on vastaanottanut Jeesuksen, vapautetaan kadotustuomiolta. Siksi uskovien ei tarvitse tehdä tekoja
palkan toivossa. Raamatussa on selvästi sanottu, miten meidän tulee auttaa toisia, mutta varsinkin toisia
uskovia..Jumalan tahto ei ole, että kiinnitämme sisintämme ajallisiin asioihin ja omaisuuteemme, vaan että
olemme valmiit antamaan sellaiselle, joka jotain tarvitsee. Sekin on meidän valinnastamme kiinni ja meissä
uskovissakin on monenlaisia..."että tahdot nähdä asiat tuolta kannalta.. "
No vähästä ne on surut sinun revittävä. Yleensä ihminen kokee paradoksit humoristisina.
"totuus on kuitenkin se, ettei uskovan tarvitse pelätä rangaistusta"
Palkinto ja rangaistus ovat kristinuskon ytimessä, ja rohkenen väittää, että ilman kyseisiä dogmeja ja moraalisääntöjä kyseistä uskontojärjestelmää ei olisi olemassa.- Ihmiset tarvitsevat
A10097 kirjoitti:
"että tahdot nähdä asiat tuolta kannalta.. "
No vähästä ne on surut sinun revittävä. Yleensä ihminen kokee paradoksit humoristisina.
"totuus on kuitenkin se, ettei uskovan tarvitse pelätä rangaistusta"
Palkinto ja rangaistus ovat kristinuskon ytimessä, ja rohkenen väittää, että ilman kyseisiä dogmeja ja moraalisääntöjä kyseistä uskontojärjestelmää ei olisi olemassa.Jumalaa. Hänen pelkonsa on viisauden alku. Jumala on luonut ihmiset ja tietää, millaista olemme.
Ylpeys ja oma viisaus on tehnyt ihmisestä sokean ja ymmärtämättömän ja estää tämän näkemisen. - ymmärtäjä
Ihmiset tarvitsevat kirjoitti:
Jumalaa. Hänen pelkonsa on viisauden alku. Jumala on luonut ihmiset ja tietää, millaista olemme.
Ylpeys ja oma viisaus on tehnyt ihmisestä sokean ja ymmärtämättömän ja estää tämän näkemisen.Mutta mihin Jumala tarvitsee ihmisiä?
- Jumala rakastaa
ymmärtäjä kirjoitti:
Mutta mihin Jumala tarvitsee ihmisiä?
jokaista ihmistä ja kun Hän kutsuu pelastukseen, Hän kutsuu yhteistyöhön kanssaan eli Hän käyttää
meitä uskovia Itsensä välikäsinä toteuttamaan Hänen tahtoaan maan päällä. Kyse ei ole yksin oman
sielumme pelastuksesta, vaan siitä, että olisimme Hänen käytössään, että Hänen tahtonsa tapahtuisi.
Pyhä Henki ilmaisee meissä mitä meidän tulee rukoilla ja mihin mennä, missä on ihminen, jota tulee
auttaa ja jolle kertoa Hänestä ja miten meidän tulee toimia omassa, kuin muiden ihmisten elämässä. - ymmärtäjä
Jumala rakastaa kirjoitti:
jokaista ihmistä ja kun Hän kutsuu pelastukseen, Hän kutsuu yhteistyöhön kanssaan eli Hän käyttää
meitä uskovia Itsensä välikäsinä toteuttamaan Hänen tahtoaan maan päällä. Kyse ei ole yksin oman
sielumme pelastuksesta, vaan siitä, että olisimme Hänen käytössään, että Hänen tahtonsa tapahtuisi.
Pyhä Henki ilmaisee meissä mitä meidän tulee rukoilla ja mihin mennä, missä on ihminen, jota tulee
auttaa ja jolle kertoa Hänestä ja miten meidän tulee toimia omassa, kuin muiden ihmisten elämässä.Edelleenkin, mihin Jumala tarvitsee nimenomaan ihmistä. Laajennetaampa hieman kysymystä, mihin Jumala tarvitsee ylipäänsä koko maailmankaikkeutta ja Hänen tahtonsa toteutumista siellä? Ja tietysti mihin Jumala ylipäänsäkin tarvitsee välikäsiä kun voi olla olemassa kaikkialla ja olla kaikki olemassaoleva yhtäaikaa. Jumala ei tarvitse palvelijoita koska ei ole mitään mikä ei toteutuisi jos Jumala niin tahtoo.
- rx75
Ateistina en ymmärrä täysin uskovaisten mentaliteettia mutta vähän pintaa silti koska olen pyörinyt eri uskovaisten piireissä, eri uskontojen jäsenten.
Raamatussa kehotetaan ihmisiä käyttäytymään hyvin tällä planeetalla, rakastaa eikä tuhota lyhykäisyydessään. Tämä itsessään ei pelasta vaan usko Jumalaan. Se miten se pitäisi toteuttaa on vähän hankala käsite, riippuu miten jyrkästi ajatellaan. Monille jopa pelkkä toteaminen että joo, Jumala on olemassa - on uskoa vaikka asiaa ei edes ole ajateltu juurikaan eikä siinä ole tunnetta pohjalla. Toisille pitää olla "usko" eli tieto Jumalan olemassaolosta, antaumuksellinen heittäytyminen tähän olotilaan. Toisille usko on äärimmäistä alistumista, nöyrtymistä ja itsensä kidutusta ja jatkuvaa syntien tunnustusta(katolilaisilla useimmiten).
Uskonnoissa onkin juuri tuo hämärä asia; pitäisi olla uskossa ja tehdä hyvää ja tämä palkitaan herättämällä tuonpuoleiseen. Kuullostaa kovin itsekkäältä teolta. Ja sitä se onkin jos mielessä on vain päämäärä joka on henkilökohtainen palkinto. Koko uskonto ei oikeastaan pyöri tämän palkinnon ympärillä vaan sen ajatuksen joka siihen johtaa. Tosin moni uskovainen on aika itsekän ja ajattelee elämäänsä vain sarjana tekoja jotka lunastavat paikan tuonpuoleisessa. Tälläiselle ihmiselle pahat teot tuovat joko a) suunnatonta tuskaa rikkoessaan koodia b) ne voi helposti pyytää ja saada anteeksi vain kovasti uskomalla ja rukoilemalla.
Kyllä, idea on paradoksi jos sitä käyttää noin hyväkseen. Kristinuskoa voidaan käyttää monin tavoin, myös näin ulkokultaisesti.
Jep, olen edelleen ateisti - koetan vain ymmärtää asioista toisen ihmisen nahoissa ja osittain kykenen siihen koska olen itse ollut uskovainen n. 10-17 vuoden iässä. En kastettuna uskovaisena mutta mielessäni enemmän tai vähemmän.- Kössönöm
pelastuksen perustana on kinkkinen asia. Miten syntymästään asti aivotoiminnaltaan vaikeastivammainen voisi tajuta uskomisesta mitään? Vai ovatko uskikset keksineet joitain lieventäviä asianhaaroja?
No, koko uskisjuttu on täyttä paskaa, joten mitäs noista. - Jumalalla on
Kössönöm kirjoitti:
pelastuksen perustana on kinkkinen asia. Miten syntymästään asti aivotoiminnaltaan vaikeastivammainen voisi tajuta uskomisesta mitään? Vai ovatko uskikset keksineet joitain lieventäviä asianhaaroja?
No, koko uskisjuttu on täyttä paskaa, joten mitäs noista.omat tapansa, eikä mikään ole Hänelle mahdotonta, mutta Raamattu sanoo, että lastenkaltaisten on taivasten valtakunta, joten jos lapset viattomuudessaan perivät sen, niin miksi ei vammaisetkin, jotka
ovat valmiiksi lapsenmielisiä, koska ovat jääneet lapsen tasolle. Näin minä uskon Jumalastani. - ..
Jumalalla on kirjoitti:
omat tapansa, eikä mikään ole Hänelle mahdotonta, mutta Raamattu sanoo, että lastenkaltaisten on taivasten valtakunta, joten jos lapset viattomuudessaan perivät sen, niin miksi ei vammaisetkin, jotka
ovat valmiiksi lapsenmielisiä, koska ovat jääneet lapsen tasolle. Näin minä uskon Jumalastani..
. - ..
.. kirjoitti:
.
..
.
- edeerererer
fgdgdds
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 634996
- 734032
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2693730- 1243198
- 482964
- 232648
Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi3292545Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192266- 411984
- 1101932