Maantieliikenteemme pyörii tunnetusti mäntämoottoreiden voimalla. Polttoaineena käytetään lähinnä (etanolilla lievästi seostettua) bensiiniä ja kaasuöljyä eli dieselöljyä. Raakaöljyn jakotislaustuotteita molemmat.
Sanovat, etteivät nykyisten liikennepolttonesteiden varannot ole loputtomat. Joskus tulevaisuudessa on edessä uupelo.
Sotavuosien bensapulassa 1940-luvulla Suomen autokanta saatiin liikkeelle puukaasun eli häkäpönttöjen voimin. Autot kuljettivat mukanaan pienimuotoista kuivatislaamoa. Puupalikoista erkani suljetussa tilassa kuumennettaessa kaasua (lähinnä hiilimonoksidia eli häkää), jota moottori pystyi hyödyntämään polttoaineenaan.
Mäntämoottori saadaan suhteellisen yksinkertaisin toimenpitein käyttämään polttoaineenaan nestemäisen polttoaineen asemesta kaasumaista tavaraa. Olen ajanut 1970-luvulla nestekaasulla (propaanilla, butaanilla tai näiden seoksella) käyviä trukkeja. Vety- ja maakaasukäyttöiset (metaani-) moottorit ovat paljonkin lähempänä arkipäivää kuin tieteisromaanien kuvitelmia.
Osaisiko joku viisas kertoa meille maallikoille, kuinka suuri haaste olisi saattaa nykyinen autokantamme käyttämään polttoaineenaan puusta erotettua kaasua (sanotaan vaikka hiilimonoksidia eli häkää), joka kuitenkin olisi jo valmiiksi nesteytetty ja tankattavissa kätevästi nesteenä? Autojen ei tällöin siis tarvitsisi kuljettaa kookkaita häkäpönttöjä mukanaan eikä moottorin käynnistys vaatisi varttitunnin klapi- ja sytytyssulkeisia.
Puun energiakäyttö on ollut viime aikoina tapetilla. Tällöin on kai ollut puhe lähinnä sähkö- ja lämmitysenergian tuottamisesta. Mitenkäs tämä liikennepuoli?
Häkä nesteeksi tankkiin?
16
1460
Vastaukset
Hään suurimpia ongelmia hyötykäytön suhteen on sen vakava myrkyllisyys ja esimerkiksi maakaasua heikompi soveltuvuus säilytykseen nesteenä.
Pitää lisäksi huomioida, että häkää pitää tekemällä tehdä prosessissa, joka kuluttaa huomattavasti energiaa. Kaupunkikaasu sisälsi aikoinaan myös häkää, mm. vedyn ja metaanin lisäksi. Alunperin kaupunkikaasua saatiin hiilen koksauksen sivutuotteena, ollen lähinnä hiilikaivosteollisuuden ylläpitämien lähikaupunkien riesana ennen maakaasun laajempaa käyttöönottoa.- bara skit
Biokaasu on kestävin ratkaisu, paskasta energiaa näin rahvaanomaisesti ilmaisten. Maakaasuauto toimii myös biokaasulla. Paska ei maailmasta lopu koskaan.
- CO HOHOO
Oletetaan, että auto olisi joka toisella kansalaisella. Yhden auton tankkiin saataisiin tällöin kahden paskantajan kikkareet (tai paremminkin niistä erotettu kaasu).
Mahtaisi auto uuvahtaa työmatkalla jo ensimmäisiin liikennevaloihin, kun hönkä loppuisi.
Jotakin tolkkua ja realismia, kiitos! - kakka ei hevin lopu
CO HOHOO kirjoitti:
Oletetaan, että auto olisi joka toisella kansalaisella. Yhden auton tankkiin saataisiin tällöin kahden paskantajan kikkareet (tai paremminkin niistä erotettu kaasu).
Mahtaisi auto uuvahtaa työmatkalla jo ensimmäisiin liikennevaloihin, kun hönkä loppuisi.
Jotakin tolkkua ja realismia, kiitos!Kaikenlaista kakkaa ja biojätettä löytyy kyllä meidänkin maastamme vaikka huru mycket. Ei se ole kahden henkilön kikkareista kiinni. Lehmät ja siat ovat aika hakoja näissä kakantuottohommissa. Puut ja muut kasvit tuottavat myös luonnonmukaista tavaraa kasvukautena aika etevästi.
Lisäksi biokaasuauto toimii myös maakaasulla, tai oikeastaan toisinpäin: ne autot ovat maakaasulla toimivia autoja jotka toimivat myös biokaasulla. Kai se maakaasu on hienompaa, sopii herrasväen fröökynöille ja kentlemanneille. Ettei tarvitse hienoissa piireissä sanoa ajavansa kakka-kaasulla. - ilmainen lounas?
kakka ei hevin lopu kirjoitti:
Kaikenlaista kakkaa ja biojätettä löytyy kyllä meidänkin maastamme vaikka huru mycket. Ei se ole kahden henkilön kikkareista kiinni. Lehmät ja siat ovat aika hakoja näissä kakantuottohommissa. Puut ja muut kasvit tuottavat myös luonnonmukaista tavaraa kasvukautena aika etevästi.
Lisäksi biokaasuauto toimii myös maakaasulla, tai oikeastaan toisinpäin: ne autot ovat maakaasulla toimivia autoja jotka toimivat myös biokaasulla. Kai se maakaasu on hienompaa, sopii herrasväen fröökynöille ja kentlemanneille. Ettei tarvitse hienoissa piireissä sanoa ajavansa kakka-kaasulla.Kerrottakoon varmuuden vuoksi että biokaasu tuotetaan erikseen, isossa biokaasugeneraattorissa. Se on mittakaavaltaan teollista toimintaa. Auton mukaan menee siis vain se lopputuotteena syntyvä kaasu, ei jätteet ja kikkareet joista se on muodostunut.
Ihan niin suurella teholla prosessi ei toimi että kaasuletkut voitaisiin suoraan vetää auton istuimista moottoriin ;-) - Anonyymi
kakka ei hevin lopu kirjoitti:
Kaikenlaista kakkaa ja biojätettä löytyy kyllä meidänkin maastamme vaikka huru mycket. Ei se ole kahden henkilön kikkareista kiinni. Lehmät ja siat ovat aika hakoja näissä kakantuottohommissa. Puut ja muut kasvit tuottavat myös luonnonmukaista tavaraa kasvukautena aika etevästi.
Lisäksi biokaasuauto toimii myös maakaasulla, tai oikeastaan toisinpäin: ne autot ovat maakaasulla toimivia autoja jotka toimivat myös biokaasulla. Kai se maakaasu on hienompaa, sopii herrasväen fröökynöille ja kentlemanneille. Ettei tarvitse hienoissa piireissä sanoa ajavansa kakka-kaasulla.Jo 40 vuotta sitten oli yleisesti tunnettua, että maakaasua (metaania) on mannerrinteillä ja tudrajäätiköissä metaanihydridinä eli vesijään sekaisena muodosteena niin paljon, että vapaaksi metaaniksi päästettynä sitä olisi tämän pallon pinnalla 20 metriä paksu kerros. Tätä vain ei haluta ottaa käyttöön eikä siitä saa edes keskustella, koska kyseessä ei ole ihmiskunnan hyvinvointi vaan rahvaan kuritus kurjuudella ja pohjimmiltaan depopulaatio. Depopulaatiosta tarkemmin netistä hakusanoilla Siionin Viisaitten pöytäkirjat. Niistä selviää kaiken tarkoitus ja niistä selviää sekin, miksi nytkin kaikki menee suoraan sanottuna päin Helvettiä. Venäjän riehuntakin tähtää depopulaatioon; Ukrainaa avustetaan vain sen verran, että molepia sotivia osapuolia saadaan tapettua mahdollisimman paljon. Tarkoituskaan ei ole saada sotaa loppumaan vaan tappaa mahdollisimman paljon ihmisiä. Sama tarkoitus oli Korona -plandemialla. Influenssa sai uuden nimen ja rokotteet jotka eivät olleet rokotteita, oli kehitetty tappamaan optimimäärä ihmisiä ja tekemään heidät lisääntymiskyvyttömiksi. Ja tätkään ei saa julkisesti julistaa, koska samat Siionin Viisaat omistavat maailmanlaajuiseti kaiken median. Ja sen lauluja laulat, kenen leipää syöt!
Saman mafian depopulaatiohommia olivat mm kolmen pilvenpiirtäjän tuhoaminen sodan sytyttämisen tekosyyksi, Fukushiman "onnettomuus", Puolan johdon murha, ja jopa Estonian upottaminen. Sikainfluenssahössötys oli koe, Korona laajempi tuhotyö ja tulossa on pahempaa pakkorokotuksineen. Nyt analysoidaan Koronakoetta ja kehitetään vielä tuhoisampia projekteja. Totta kylläkinon, että meitä on liikaa tällä pallolla, mutta parempia ja humaanimpia keinoja pitäisi käyttää liiallisen väestönkasvun estämiseksi. Ja nimenomaan niissä alikehitysmaissa (joita uuskielissä kehitysmaiksi kutsutaan), joissa huoltiton lisääntyminen on suurinta ja vahingollisinta. Näin vain ei haluta tehdä vaan mieluummin tuhotaan kehittyneitä maita, etteivät nämä olisi viisaampia kuin kasaareista koostuvat "Siionin Viisaat". Tässä myös syy, miksi ihmiskunta ei kehity ja viisastu: Valta, Valta ja Valta. Kasaarien Valta. Tästäkin oli perusteellinen selvitys netissä (yli 400 sivuinen) hakusanalla "Heinonen", mutta se on sensuroitu pois. Ihmiset eivät saa tietää totuutta mistään asioista, ei ainakaan valtaeliitin rikoksista.
- rty...
Hään kriittinen lämpötila on -140.3 °C, joten se ei pysy nesteenä edes Siperian kovimmilla pakkasilla. Jos häkää on pakko saada jotenkin lykättyä autoon, niin sitten ehdotan seuraavaa:
Antamalla hiilimonoksidin reagoida vesihöyryn kanssa saadaan vetyä ja hiilidioksidia:
CO(g) H2O(g) → H2(g) CO2(g).
Vedyn avulla hiilimonoksidista voidaan valmistaa metanolia:
CO(g) 2 H2(g) → CH3OH(l).
Ja lykätään auton tankkiin sitä metanolia.
Mutta mikäli häkää ei tule sivutuotteena jostakin prosessista, niin esim. puusta ei kannata alkaa valmistamaan ensin häkää ja sitten metanolia, koska puusta saa etanoiliakin helpommin. Fiksumpaa olisi silti korvata öljyllä käyviä lämmityslaitoksia puulla käyvillä ja käyttää säästynyt öljy autojen polttoaineena. - Anonyymi
Harmi kun harvoin tehdään niitä fiksumpia toimia.
- Anonyymi
Kyllä fiksumpia toimia tehdään useinkin. Laitetaan esimerkiksi bensiiniä tankkiin.
- Anonyymi
https://en.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropsch_process
Hiilimonoksidista syntetisoidulla nestemäisellä polttoaineella on pitkä historia ja paljon yrittäjiä mutta ei vielä kaupallista menestystä. Katalyyteihin perustuvan Fischer - Tropsch - prosessin kehittivät vuonna 1926 Franz Fischer ja Hans Tropsch. Se on siis jo 96 vuoden ikäinen.- Anonyymi
Tekniikkaahan on, mutta kun poliitikoilla on aivan muut tarkoitusperät, niin niistä keskusteleminenkin katsotaan väärinajatteluksi joka taas on vakava uhka maailman valtaeliitille eikä sitä tekniikkaa saa käyttää maksoi mitä maksoi!
Kirjoitti vanha (80 v) autoteknikko, joka myös pystyy perustelemaan väitteensä.
- Anonyymi
Kun autoon saisikin laittaa perinteisen häkäpöntön. Tietysti ilman byrogratian venkuroita ja verotusta. Rakentelisin heti. Nesteytyksiä en kaipaile.
Ei tässä ole kiireitä mihinkään, pienempikin nopeus kelpaa erinomaisesti ja puutakin saa omasta metsästä omaksi tarpeeksi siihenkin käyttöön.- Anonyymi
Menisikö pönttösi läpi päästörajoista? Häkäpöntöllä on päästöjä paitsi moottorin läpi niin myös suoraan pöntön savupiipusta kun sitä vasta lämmitetään.
Aikanaan Työterveyslaitos perustettiin siksi, että autonkuljettajien häkämyrkytykset olivat niin suuri ongelma. Kiitos mutta ei kiitos liikenteen hiilimonoksidipäästöjen lisäämiselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menisikö pönttösi läpi päästörajoista? Häkäpöntöllä on päästöjä paitsi moottorin läpi niin myös suoraan pöntön savupiipusta kun sitä vasta lämmitetään.
Aikanaan Työterveyslaitos perustettiin siksi, että autonkuljettajien häkämyrkytykset olivat niin suuri ongelma. Kiitos mutta ei kiitos liikenteen hiilimonoksidipäästöjen lisäämiselle.Häkäpönttöbuumi oli sotien aikana täälläkin. Meneppäs kysymään tuolta Venäjältä ja Ukrainasta (vaikka se vasta vain pienimuotoista rähinää onkin), että paljonko ne rintamalla laskevat päästömääriä?
Tiedätkös yhtään, paljonko polttoainetta tankit kuluttavat tunnissa? Hävittäjät, ohjukset, sekä muu motorisoitu kalusto? Ehei, ei niitä päästöjä kukaan siellä noteeraa.
Kyllä on naurettavaa katsoa kaiken muun rinnalla jotain häkäpöntön päästöä
Tiedätkös muuten yhtään, mitkä ovat tulivuorien päästöt purkauksissa? Entäpä metaanipurkaukset, joita jatkuvasti tulee maan uumenista?
Niin, mutta eihän siitä mitään väliä, kun sitä ei ihminen aiheuta. Vain ihmisten elämä pitää saada hankalaksi😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häkäpönttöbuumi oli sotien aikana täälläkin. Meneppäs kysymään tuolta Venäjältä ja Ukrainasta (vaikka se vasta vain pienimuotoista rähinää onkin), että paljonko ne rintamalla laskevat päästömääriä?
Tiedätkös yhtään, paljonko polttoainetta tankit kuluttavat tunnissa? Hävittäjät, ohjukset, sekä muu motorisoitu kalusto? Ehei, ei niitä päästöjä kukaan siellä noteeraa.
Kyllä on naurettavaa katsoa kaiken muun rinnalla jotain häkäpöntön päästöä
Tiedätkös muuten yhtään, mitkä ovat tulivuorien päästöt purkauksissa? Entäpä metaanipurkaukset, joita jatkuvasti tulee maan uumenista?
Niin, mutta eihän siitä mitään väliä, kun sitä ei ihminen aiheuta. Vain ihmisten elämä pitää saada hankalaksi😁Häkäpönttöautoilua olisi ollut helppo kehittää. Ainoa todellinen syy, miksi siihen ei panostettu, olise, että bensiiniä ja dieseliä oli helppo verottaa. Ja kyllä niitä on verotettukin ja ainoastaan pieni murto-osa käytetään tiestön ja liikenteen kunnossa- ja ylläpitoon.
- Anonyymi
Paljonko muuten on nyt meneillään olevan maailman yhden suurimman terroristivaltion nimelliseksi päälliköksi valitun seniilin henkilön vieralusta aiheutuneet kulut rahassa Suomen veronmaksajille ja entäs se hiilijalanjälki?
Suomen perustuslaissa (jaettu joka kotiin) valehdellaan, että jokainen Suomen kansalainen ja luvallisesti maassa oleva on Lain edessä saman arvoinen. Miten tämätoteutuu/-tui Zelenskyin ja Bidenin kohdalla? Jos kerta edes Perustuslakia ei tarvitse noudattaa, putoaa kaikkien muittenkin lakien noudattamispakko pois. Ja mitä varten pyssymiehet roikkuu katoilla ja kaikkialla muuallakin Hellsinsgissä? Ja miksi se kaivonkansia hitsauttava höyrypääfasisti saa olla vapaana?
Nyt kun naamiot on pudotettu, paljastui Suomen valtiojohdon fasistinen salaisuus. Ei ihme, ettei heikompiosaisten toimeentuloon eikä kunnolliseen koululaitokseen puhumattakkan teitten korjauksista riitä rahaa, kun kaikki menee valtaeliitin humputteluun ja pullisteluun eikä riitäkään, vaan velkaa otetaan siekailematta niin paljon kuin saadaan. Aivan kuin alle 15 -vuotiaitten kohellusta tämä sisäisten vihollistemme öyhötys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389