Jehovan todistajien mukaan heillä on ainoa oikea totuus. Vastustajien mielestä he kuitenkin ovat pahasti harhaoppisia ja opettavat valhetta. Kenellä se totuus on vai onko kaikki uskonnot pelkkää valhetta, eikä mitään totuutta edes ole? Tästä asiasta haluaisin lukea mielipiteitä, mielellään edes jollain tavalla perusteltuja sellaisia.
Mikä on se oikea?
15
240
Vastaukset
>>Kenellä se totuus on vai onko kaikki uskonnot pelkkää valhetta, eikä mitään totuutta edes ole?
Toki totuus kaikkeudesta ja kaikesta siihen liittyvästä on olemassa, mutta sitä ei ole yhdelläkään ihmisellä, eikä varsinkaan yhdelläkään uskonnolla.
Jehovantodistajilla nyt viimeksi mitään totuuksia on, senkään takia kun kaikki on pistetty uusiksi ja useampaan otteeseen. Epäluotettavampaa spekulointia ja omaan pussiin pelaamista saa hakea. Ja löytääkö sittenkään.
Olen joskus miettynyt näitä elämän oletettuja totuuksia, olivat ne sitten ihan mitä tahansa, ja tullut siihen tulokseen että olisi se vain aika pirun noloa jos olisi vannonut koko elämänsä (tai huomattavan osan siitä) jonkun totuuden nimeen (kristinuskon, jehovantodistajuuden, ylipäätään Jumaluskon tai edes SOK:n nimeen), ihan vain huomatakseen (jonkinlaisessa kuvitteellisessa tuonpuoleisessa), että tuo totuus jonka nimeen on vannonut, olikin ihan jotain muuta kuin totuus.
Uskoi tässä kaikkeudessa sitten mihin tahansa, niin todennäköisyys sille että sillä on mitään tekemistä minkäänlaisten todellisten totuuksien kanssa, on hyvin pieni. Käytännössä olematon. Siksi olen ainakin itse nähnyt parhaaksi olla uskomatta yhtään minkään sisältävän lopullisia totuuksia. Todennäköisesti se olisi hyödytöntä. Vielä kun en edes omaa mitään tarvetta uskoa minkään merkkisiin totuuksiin, niin touhu menettää lopullisenkin merkityksensä.- Sisäpiiriläinen
Tuli näköjään kahteen kertaan, eli toisen voi jättää huomiotta.
Jos pidetään raamattua sinä totuuden lähteenä, voi kysyä miten siitä on mahdollista saada niin monia erilaisia totuuden versioita, että lukematon määrä uskontoja ja lahkoja voi reippaasti todeta omaavansa sen "ainoan oikean totuuden".
Vaikkapa kolmionaisuusoppi, johon todistajat eivät usko, mutta kirkolliset kyllä.
"Nikean kirkolliskokouksen päätös oli, että areiolaisuus julistettiin harhaopiksi. Tunnustuksen mukaan Jeesus oli "Jumala Jumalasta, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt eikä luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä, jonka kautta kaikki on tehty". Tässä tunnustuksessa ei vielä määritelty Pyhän hengen olemusta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
Entä helvetti?
"Kristinuskon valtasuuntaus valitsi vaihtoehdoista piinahelvetin, vaikka se perustui vain kouralliseen Uuden testamentin tekstejä"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helvetti_kristinuskossa- Sisäpiiriläinen
"Jos pidetään raamattua sinä totuuden lähteenä, voi kysyä miten siitä on mahdollista saada niin monia erilaisia totuuden versioita, että lukematon määrä uskontoja ja lahkoja voi reippaasti todeta omaavansa sen "ainoan oikean totuuden"
Raamattua olen aika paljon lukenut ja täytyy sanoa, ettei siellä kaikki asiat ole aina kovin selkeästi ymmärrettäviä. Kun joissain kohdissa on niin paljon tulkinnan varaa, niin ymmärrettävästi silloin niitä eri tulkintoja myös tulee.
"Vaikkapa kolmionaisuusoppi"
"Entä helvetti?"
Näiden kahden ja sielun kuolemattomuusopin vuoksi itse olen tällä hetkellä taipuvainen uskomaan siihen, että Jehovan todistajien totuus on ainakin huomattavasti lähempänä oikeaa kuin niiden uskontojen, jotka näin ilmiselviä ja räikeitä valheita opettavat. Sisäpiiriläinen kirjoitti:
"Jos pidetään raamattua sinä totuuden lähteenä, voi kysyä miten siitä on mahdollista saada niin monia erilaisia totuuden versioita, että lukematon määrä uskontoja ja lahkoja voi reippaasti todeta omaavansa sen "ainoan oikean totuuden"
Raamattua olen aika paljon lukenut ja täytyy sanoa, ettei siellä kaikki asiat ole aina kovin selkeästi ymmärrettäviä. Kun joissain kohdissa on niin paljon tulkinnan varaa, niin ymmärrettävästi silloin niitä eri tulkintoja myös tulee.
"Vaikkapa kolmionaisuusoppi"
"Entä helvetti?"
Näiden kahden ja sielun kuolemattomuusopin vuoksi itse olen tällä hetkellä taipuvainen uskomaan siihen, että Jehovan todistajien totuus on ainakin huomattavasti lähempänä oikeaa kuin niiden uskontojen, jotka näin ilmiselviä ja räikeitä valheita opettavat."sielun kuolemattomuusopin vuoksi"
Tuo onkin kiintoisa juttu.
3. Moos. 19
31 Älkää kääntykö vainaja-ja tietäjähenkien puoleen; älkää etsikö heitä, ettette tulisi heistä saastutetuiksi. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3. Moos. 20
27 Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja-tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön, he ovat verivelan alaiset."
5. Moos. 18
11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja-tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.
Silti Saul, joka oli hävittänyt tuollaiset henkilöt maasta, kääntyy kertomuksen mukaan samanlaisen naisen puoleen:
1. Sam. 28
7 Niin Saul sanoi palvelijoillensa: "Etsikää minulle joku vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki, niin minä menen hänen luoksensa ja kysyn häneltä". Hänen palvelijansa vastasivat hänelle: "Katso, Een-Doorissa on vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki".
11 Vaimo kysyi: "Kenen minä nostatan sinulle?" Hän vastasi: "Nostata minulle Samuel"
15 Ja Samuel sanoi Saulille: "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?"...
Onko sinulla jotain ajatusta tähän? Onko mahdollista nostattaa kuollut takaisin "ihmiskunnan yhteisestä haudasta"?- Sisäpiiriläinen
helel kirjoitti:
"sielun kuolemattomuusopin vuoksi"
Tuo onkin kiintoisa juttu.
3. Moos. 19
31 Älkää kääntykö vainaja-ja tietäjähenkien puoleen; älkää etsikö heitä, ettette tulisi heistä saastutetuiksi. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3. Moos. 20
27 Jos jossakin miehessä tai naisessa on vainaja-tai tietäjähenki, niin heidät rangaistakoon kuolemalla; heidät kivitettäköön, he ovat verivelan alaiset."
5. Moos. 18
11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja-tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.
Silti Saul, joka oli hävittänyt tuollaiset henkilöt maasta, kääntyy kertomuksen mukaan samanlaisen naisen puoleen:
1. Sam. 28
7 Niin Saul sanoi palvelijoillensa: "Etsikää minulle joku vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki, niin minä menen hänen luoksensa ja kysyn häneltä". Hänen palvelijansa vastasivat hänelle: "Katso, Een-Doorissa on vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki".
11 Vaimo kysyi: "Kenen minä nostatan sinulle?" Hän vastasi: "Nostata minulle Samuel"
15 Ja Samuel sanoi Saulille: "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?"...
Onko sinulla jotain ajatusta tähän? Onko mahdollista nostattaa kuollut takaisin "ihmiskunnan yhteisestä haudasta"?Tässä kohtaa on hyvä miettiä, mitä raamattu todellisuudessa sano kuolleiden tilasta.
Ps. 146:4: "Hänen henkensä lähtee, hän tulee jälleen maaksi, ja sinä päivänä kaikki hänen hankkeensa raukeavat."
Saarn. 9:5,6: "Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu. Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla."
Jes. 9:6: "Kuolleet eivät virkoa eloon, vainajat eivät nouse: niin sinä olet heille kostanut, tuhonnut heidät ja hävittänyt kaiken heidän muistonsa."
"Onko mahdollista nostattaa kuollut takaisin "ihmiskunnan yhteisestä haudasta"?"
Tuollainen mahdollisuus on ihmiselle mahdoton ja Samuelin kanssa Saul ei jutellut, kuten lainaamistani jakeista hyvin voidaan päätellä. Sisäpiiriläinen kirjoitti:
Tässä kohtaa on hyvä miettiä, mitä raamattu todellisuudessa sano kuolleiden tilasta.
Ps. 146:4: "Hänen henkensä lähtee, hän tulee jälleen maaksi, ja sinä päivänä kaikki hänen hankkeensa raukeavat."
Saarn. 9:5,6: "Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu. Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla."
Jes. 9:6: "Kuolleet eivät virkoa eloon, vainajat eivät nouse: niin sinä olet heille kostanut, tuhonnut heidät ja hävittänyt kaiken heidän muistonsa."
"Onko mahdollista nostattaa kuollut takaisin "ihmiskunnan yhteisestä haudasta"?"
Tuollainen mahdollisuus on ihmiselle mahdoton ja Samuelin kanssa Saul ei jutellut, kuten lainaamistani jakeista hyvin voidaan päätellä.Eli sinä ajattelet todistajien tapaan, että Saul keskusteli demonin tai muun hengen kanssa.
No, kysyisin sitten, että miksi raamatussa ei sitten lue niin?
Miksei siinä lue että Saul puhui naisen kanssa, jolla oli hallussaan henki/demoni?
Olen tietoinen noista kohdista, että kun ihminen kuolee, ei siellä ole mitään jne.- Sisäpiiriläinen
helel kirjoitti:
Eli sinä ajattelet todistajien tapaan, että Saul keskusteli demonin tai muun hengen kanssa.
No, kysyisin sitten, että miksi raamatussa ei sitten lue niin?
Miksei siinä lue että Saul puhui naisen kanssa, jolla oli hallussaan henki/demoni?
Olen tietoinen noista kohdista, että kun ihminen kuolee, ei siellä ole mitään jne."Eli sinä ajattelet todistajien tapaan, että Saul keskusteli demonin tai muun hengen kanssa."
Minun mielestäni tuo ajattelutapa vaan on kaikkein totuudenmukaisin sen suhteen mitä raamattu opettaa.
"No, kysyisin sitten, että miksi raamatussa ei sitten lue niin?
Miksei siinä lue että Saul puhui naisen kanssa, jolla oli hallussaan henki/demoni?"
Sen jos tietäisin, olisin luultavasti maailman viisain mies. Mutta kuten sanoin aikaisemmin, raamattu ei ole mikään yksiselitteinen kirja ja vaatii hieman vaivaa, jotta tiettyjä asioita siitä pystyy ymmärtämään. Sen vuoksi näitä eri näkemyksiä syntyykin.
Mutta kuitenkin, tässä on vähän sama asia kuin kolminaisuuden ja helvetin suhteen. Raamatussa ei sanota suoraan niiden olevan valhetta ja on jopa yksittäisiä kohtia, jotka saattavat näennäisesti tukea niitä, mutta silti ne on helppo osoittaa valheeksi.
"Olen tietoinen noista kohdista, että kun ihminen kuolee, ei siellä ole mitään jne."
No, kumpaa pidät todennäköisempänä vaihtoehtona? Sisäpiiriläinen kirjoitti:
"Eli sinä ajattelet todistajien tapaan, että Saul keskusteli demonin tai muun hengen kanssa."
Minun mielestäni tuo ajattelutapa vaan on kaikkein totuudenmukaisin sen suhteen mitä raamattu opettaa.
"No, kysyisin sitten, että miksi raamatussa ei sitten lue niin?
Miksei siinä lue että Saul puhui naisen kanssa, jolla oli hallussaan henki/demoni?"
Sen jos tietäisin, olisin luultavasti maailman viisain mies. Mutta kuten sanoin aikaisemmin, raamattu ei ole mikään yksiselitteinen kirja ja vaatii hieman vaivaa, jotta tiettyjä asioita siitä pystyy ymmärtämään. Sen vuoksi näitä eri näkemyksiä syntyykin.
Mutta kuitenkin, tässä on vähän sama asia kuin kolminaisuuden ja helvetin suhteen. Raamatussa ei sanota suoraan niiden olevan valhetta ja on jopa yksittäisiä kohtia, jotka saattavat näennäisesti tukea niitä, mutta silti ne on helppo osoittaa valheeksi.
"Olen tietoinen noista kohdista, että kun ihminen kuolee, ei siellä ole mitään jne."
No, kumpaa pidät todennäköisempänä vaihtoehtona?"No, kumpaa pidät todennäköisempänä vaihtoehtona? "
Jaa'a, kyllä nyt heitit tosi pahan. Katsos kun ihmisenä jolla on kuolleita lähiomaisia, en pitäisi pahana ajatusta siitä, että he ovat jossain olemassa, vaikkakin "lepäisivät" tällä hetkellä.
Tuo sana vainajahenki, on hepreaksi אוֹב
ja tarkoittaa: a bottle (made from animal skin), a necromancer
medium (2), medium* (3), mediums (9), spirit (1), wineskins (1).
bottle, familiar spirit
From the same as 'ab (apparently through the idea of prattling a father's name); properly, a mumble, i.e. A water skin (from its hollow sound); hence a necromancer (ventriloquist, as from a jar) -- bottle, familiar spirit.
Tuohon Familiar spirit -puoleen on wikissä erilaisia näkemyksiä.
"In European folklore and folk-belief of the Mediaeval and Early Modern periods, familiar spirits, sometimes referred to simply as familiars, were supernatural entities that were believed to assist witches and cunning folk in their practice of magic"
Tämän mukaan kyse voi siis olla mistä vaan henigstä, joita tuolla on tarkoitettu.
Ainakin kertomuksen mukaan Saul uskoi että kyse oli Samuelista.
Se, ettei kuollut tiedä mitään, ei ole ristiriidassa sen kanssa että henki voitaisiin kutsua esiin. Ennemminkin se on kauhistus, jos ajatellaan että kuollutta häiritään, jotta tämä joutuu "nousemaan ylös".
En osaa sanoa paremmin, kun en ole kuollut. Vielä.
- Ei muuta tarvita
Vuoden - 38 käännöstä lukemalla huolellisesti.
- Markku_Meilo
>>Jehovan todistajien mukaan heillä on ainoa oikea totuus.
Ei mitenkään yksilöllinen ajatus:
http://www.theholdemans.com/Compare.htm
Mistä pääsee siihen, ettei yleisesti hyvksyttyä raamatullista totuutta ole edes olemassa, kuka tahansa voi esittää olevansa kaunein, miellyttävin ja pidetyin.
>>Vastustajien mielestä he kuitenkin ovat pahasti harhaoppisia ja opettavat valhetta.
Tässä vaiheessa kannattaa tehdä ero valheellisuuden ja oikeaoppisuuden välillä, edellinen voidaan osoittaa, jälkimmäistä ei.
>>Kenellä se totuus on vai onko kaikki uskonnot pelkkää valhetta, eikä mitään totuutta edes ole?
Yhteisesti hyväksyttyä uskonnollista totuutta ei ole eikä tule. Edes Raamatun nimeen "vannovat" eivät ole yksimielisiä Raamatun sisällön tulkinnasta. Ei sinänsä ihme, koska Raamattu muotoutuu aivan vastakkaisiin käyttötarkoituksiin hyvin sulavasti.
>>Tästä asiasta haluaisin lukea mielipiteitä, mielellään edes jollain tavalla perusteltuja sellaisia
Tässä yksi esimerkki Vt-seuran valehtelusta, joka alkoi noin kuusi vuosikymmentä sitten:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/Parousia.htm
Tässä esimerkki siitä kuinka raamatulliseksi väitettyä opetusta ei kyetä Raamatulla perustelemaan:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/VartiotorniseuraJaVuoden1914Raamatullisuus.pdf
Tässä esimerkki siitä kuinka Vartiotorniseuran kaikkein keskeisin opetus kaatuu yhdellä ainoaalla raamatunjakeella:
http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/VartiotorniseuranRaamattuTodellaOpettaa.pdf- Pii on 3.0
.." Miellyttävin ja pidetyin ; " ..
Tuohon on helppo vastata ;
Minun tyttärentyttären Kissa on ehdottomasti sellainen , vaikka onkin karsee räyhähenki. - Mutta torupas sitä, niin katsojaltakin itku pääsee, niin mairee katti on , lupasin antaa sille nimen -Maire, vaikka raavas kolli onkin - Markku_Meilo
Pii on 3.0 kirjoitti:
.." Miellyttävin ja pidetyin ; " ..
Tuohon on helppo vastata ;
Minun tyttärentyttären Kissa on ehdottomasti sellainen , vaikka onkin karsee räyhähenki. - Mutta torupas sitä, niin katsojaltakin itku pääsee, niin mairee katti on , lupasin antaa sille nimen -Maire, vaikka raavas kolli onkin>>Minun tyttärentyttären Kissa on ehdottomasti sellainen , vaikka onkin karsee räyhähenki.
Raamatusta tuttua tuollainen kontrasti. Jos vaikka laskee Raamatun rakkaudellisen jumalan tappamat toisinajattelijat, niin luku on melkoinen. Vastaavasti kovin mollattu Saatana on pyhäkoulupoika noissa tappohommissa. - Sisäpiiriläinen
"Tässä esimerkki siitä kuinka Vartiotorniseuran kaikkein keskeisin opetus kaatuu yhdellä ainoaalla raamatunjakeella:"
Olen kyllä tietoinen tuon opetuksen puutteellisuudesta, mutta millä perusteella sitä pidetään kaikkein keskeisimpänä opetuksena? - Markku_Meilo
Sisäpiiriläinen kirjoitti:
"Tässä esimerkki siitä kuinka Vartiotorniseuran kaikkein keskeisin opetus kaatuu yhdellä ainoaalla raamatunjakeella:"
Olen kyllä tietoinen tuon opetuksen puutteellisuudesta, mutta millä perusteella sitä pidetään kaikkein keskeisimpänä opetuksena?>>Olen kyllä tietoinen tuon opetuksen puutteellisuudesta, mutta millä perusteella sitä pidetään kaikkein keskeisimpänä opetuksena?
Ehkä merkittävin vuoteen 1914 sidotuista asioista on Vt-seuran esittämä oikeutus toimia Jehovan viestintäkanavana, eli Vt-seuran väite siitä, että vuonna 1918 Jeesus valitsi raamatuntukijat oikeaoppisimmiksi maan päällä.
Ilman vuotta 1914 ei ole Vt-seuran (toista) lopun aikaa, eikä Jeesus ole palannut Vt-seuralle (toista kertaa).
Lisäksi vuoteen 1914 on sidottu mitättömämpiä tapahtumia Vt-seuran matkan varrelta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2042358
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401572Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1351222Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2881018Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56972Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis288915- 55906
Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20902Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18765Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58763