Renkaan leveys ja jarrutusmatka

Kysymys kuuluu, vaikuttaako renkaan leveys ja millä tavalla jarrutusmatkaan? Renkaiden kumilaadut, rakenteet jne. oletetaan yhteneväisiksi. Siis ainoastaan leveys muuttuu. Samoin alkunopeus oletetaan samaksi. Massaa ei enää sotketa tähän, siis yksin omaan leveys muuttuu.

Väitän, että asia tulee hämmästyttämään ja kummastuttamaan pientä kul..., ei kun amispoikia, jotka luulevat tietävänsä kaiken renkaisiin liityvän.

Nyt Sinäkin, joka tuolla massakeskustelussa väitit titäväsi kaiken, mitä siellä renkaan ja tien välissä tapahtuu, voit päteä kertomalla meillekin. Mutta tee se niin, että itsekin ymmärrät jos ymmärrät. Jospa se vastaus löytyisi vaikka sieltä linkittämästäsi englannin kielisestä jutusta.

23

1746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+19=?

      Leveillä renkailla haetaan suurempaa kitkakerrointa pehmeämmän kumin myötä.
      Mutta jos pehmeämpää kumia ei käytetä niin leveämmästä renkaasta ei saada mitään hyötyä teknisesti.

    • oiuyouiyoiuyuioy

      Vaikuttaa.

    • 643435433

      Ei vaikuta mitään, katsoin ympäristöopin kirjasta. Voit huoleti ruuvata polkupyörän kumit autoosi, sitten kun sellaisen saat.

      • Harmi kun en voi tarkistaa, sillä lapsen lapseni tarha on tänään kiinni. Joten maanantaina sitten selviää.


      • tunnusta pois
        Täpinä kirjoitti:

        Harmi kun en voi tarkistaa, sillä lapsen lapseni tarha on tänään kiinni. Joten maanantaina sitten selviää.

        Puhe ei ollut lastesi oppikirjoista, vaan omistasi.


      • tunnusta pois kirjoitti:

        Puhe ei ollut lastesi oppikirjoista, vaan omistasi.

        Minä tiesin tuon, ettet ymmärtänyt. Että oikein porukalla tarkoitettiin. Tosin on ihan oikein, että jätät "ympän" oppikirjat fiksumpien tulkittavaksi. Siksi juuri tarvitaan tarhan eskarista tuo tieto, jotta Sinäkin sen ymmärtäisit. Malta nyt vaan mielesi maanantaihin kun eskari aukeaa.


    • Tietoa täälläkin

      Leveämmällä renkaalla on suurempi ilmanvastus. Ero on tosin kylläkin aika pieni, huippunopeudessa varmaan suurempi.

    • Commentoi

      Kuivalla kesäasfaltilla leveä rengas puolustaa paikkansa. Ei missään muissa olosuhteissa. Muualla siitä on enimmäkseen haittaa.
      Tiedän, on kolmenkymmenen vuoden kilpailukokemus.

      • MA

        Hyvin yksinkertainen asia, jos muistaa alkeelliset perusteet

        annan esimerkin

        Jos auto painaa 2000 kg

        oletetaan jokisellen renkaalle tulevan 500 kg

        oli rengas leveä tai kapea , se joutuu tuon painon kantamaan

        siis paine on sama, ainoastaan kosketuspinnan, siis pintapaineen suhteen tapahtuu muutos

        leveällä renkaalla se on pienempi kuin kapealla

        mutta kun yhtälöön otetaan kitka mukaan , huomataan , että jarrutusmatka on sama

        kuten tuolla, massa ja jarrutusmatka, keskustelussa totesin, pitää olosuhteet olla samat ja myös renkaan ominaisuudet samat

        jos on olemattoman kapeat renkaat , niin silloin renkaan ominaisuudet eivät riitä yhtälössä

        leveä rengas on optimipisteeseen asti ominaisuuksiltaan parempi kuin kapea, tämän voi todeta Formuloista, jossa pyritään käytettämään optimilevyttä, tai ainakin näin annetaan ymmärtää

        en viitsi enempää selittää, koska "Rat" kuitenkin tietää nämä asiat "peruskoulun" fysiikalla paremmin

        edellisessä keskustelussa tarkoitin juuri sitä mitä sinne kirjoitin , siis kansakoulun fysiikka riittää nämä asiat oivaltamaan, jos on ollut tunnilla hereillä. Minulla kyllä on Di fysiikka, tosin rakennusalalta ja sillähän ei ehkä riitä ymmärtämään tätä "Ratille " tuttua alaa


      • En ole "rat", mutta
        MA kirjoitti:

        Hyvin yksinkertainen asia, jos muistaa alkeelliset perusteet

        annan esimerkin

        Jos auto painaa 2000 kg

        oletetaan jokisellen renkaalle tulevan 500 kg

        oli rengas leveä tai kapea , se joutuu tuon painon kantamaan

        siis paine on sama, ainoastaan kosketuspinnan, siis pintapaineen suhteen tapahtuu muutos

        leveällä renkaalla se on pienempi kuin kapealla

        mutta kun yhtälöön otetaan kitka mukaan , huomataan , että jarrutusmatka on sama

        kuten tuolla, massa ja jarrutusmatka, keskustelussa totesin, pitää olosuhteet olla samat ja myös renkaan ominaisuudet samat

        jos on olemattoman kapeat renkaat , niin silloin renkaan ominaisuudet eivät riitä yhtälössä

        leveä rengas on optimipisteeseen asti ominaisuuksiltaan parempi kuin kapea, tämän voi todeta Formuloista, jossa pyritään käytettämään optimilevyttä, tai ainakin näin annetaan ymmärtää

        en viitsi enempää selittää, koska "Rat" kuitenkin tietää nämä asiat "peruskoulun" fysiikalla paremmin

        edellisessä keskustelussa tarkoitin juuri sitä mitä sinne kirjoitin , siis kansakoulun fysiikka riittää nämä asiat oivaltamaan, jos on ollut tunnilla hereillä. Minulla kyllä on Di fysiikka, tosin rakennusalalta ja sillähän ei ehkä riitä ymmärtämään tätä "Ratille " tuttua alaa

        " siis paine on sama, ainoastaan kosketuspinnan, siis pintapaineen suhteen tapahtuu muutos

        leveällä renkaalla se on pienempi kuin kapealla "

        Oman koulutukseni perusteella väitän, että samalla paineella ja kuormalla kosketuspinta on suunnilleen yhtäsuuri, vain erimuotoinen.

        F1- autojen renkaiden leveyden määrää säännöt ja muutenkin optimi haetaan kulumisen suhteen ja pito kumiseoksella ja lämpötilalla.

        Jos olen väärässä, niin oikaise ihmeessä


      • ouiyouiyouiyouiy
        MA kirjoitti:

        Hyvin yksinkertainen asia, jos muistaa alkeelliset perusteet

        annan esimerkin

        Jos auto painaa 2000 kg

        oletetaan jokisellen renkaalle tulevan 500 kg

        oli rengas leveä tai kapea , se joutuu tuon painon kantamaan

        siis paine on sama, ainoastaan kosketuspinnan, siis pintapaineen suhteen tapahtuu muutos

        leveällä renkaalla se on pienempi kuin kapealla

        mutta kun yhtälöön otetaan kitka mukaan , huomataan , että jarrutusmatka on sama

        kuten tuolla, massa ja jarrutusmatka, keskustelussa totesin, pitää olosuhteet olla samat ja myös renkaan ominaisuudet samat

        jos on olemattoman kapeat renkaat , niin silloin renkaan ominaisuudet eivät riitä yhtälössä

        leveä rengas on optimipisteeseen asti ominaisuuksiltaan parempi kuin kapea, tämän voi todeta Formuloista, jossa pyritään käytettämään optimilevyttä, tai ainakin näin annetaan ymmärtää

        en viitsi enempää selittää, koska "Rat" kuitenkin tietää nämä asiat "peruskoulun" fysiikalla paremmin

        edellisessä keskustelussa tarkoitin juuri sitä mitä sinne kirjoitin , siis kansakoulun fysiikka riittää nämä asiat oivaltamaan, jos on ollut tunnilla hereillä. Minulla kyllä on Di fysiikka, tosin rakennusalalta ja sillähän ei ehkä riitä ymmärtämään tätä "Ratille " tuttua alaa

        Vai että formuloissa kitkan suhteen "optimileveys" ;)
        Tuohon valittuun leveyteen vaikuttavat jarrutustehokkuuden lisäksi ainakin säännöt, ilmanvastus, tarve saada jousittamatonta massaa pieneksi sekä renkaan vierinvastus.
        Sanokaapas ympäristöopin kirjojen selaajat, miten vaikkapa dragster kiihtyy alle sekunnissa 0-100 km/h pelkästään renkaiden kautta välittyvän voima avulla? Kitkakerron 4?


      • samoilla linjoilla
        ouiyouiyouiyouiy kirjoitti:

        Vai että formuloissa kitkan suhteen "optimileveys" ;)
        Tuohon valittuun leveyteen vaikuttavat jarrutustehokkuuden lisäksi ainakin säännöt, ilmanvastus, tarve saada jousittamatonta massaa pieneksi sekä renkaan vierinvastus.
        Sanokaapas ympäristöopin kirjojen selaajat, miten vaikkapa dragster kiihtyy alle sekunnissa 0-100 km/h pelkästään renkaiden kautta välittyvän voima avulla? Kitkakerron 4?

        Varmaan rotta yms. kaikkien alojen aisantunkijat osaavat myös laskea, mikä on jääkaapin oveen liimatun tarran kitkakerroin. Kitkastahan tässä täytyy olla kyse, koska ympäristöopin kirja selittää koko maailmankaikkeuden.


      • Opiskele vaikka tuol
        samoilla linjoilla kirjoitti:

        Varmaan rotta yms. kaikkien alojen aisantunkijat osaavat myös laskea, mikä on jääkaapin oveen liimatun tarran kitkakerroin. Kitkastahan tässä täytyy olla kyse, koska ympäristöopin kirja selittää koko maailmankaikkeuden.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kitka


      • MA kirjoitti:

        Hyvin yksinkertainen asia, jos muistaa alkeelliset perusteet

        annan esimerkin

        Jos auto painaa 2000 kg

        oletetaan jokisellen renkaalle tulevan 500 kg

        oli rengas leveä tai kapea , se joutuu tuon painon kantamaan

        siis paine on sama, ainoastaan kosketuspinnan, siis pintapaineen suhteen tapahtuu muutos

        leveällä renkaalla se on pienempi kuin kapealla

        mutta kun yhtälöön otetaan kitka mukaan , huomataan , että jarrutusmatka on sama

        kuten tuolla, massa ja jarrutusmatka, keskustelussa totesin, pitää olosuhteet olla samat ja myös renkaan ominaisuudet samat

        jos on olemattoman kapeat renkaat , niin silloin renkaan ominaisuudet eivät riitä yhtälössä

        leveä rengas on optimipisteeseen asti ominaisuuksiltaan parempi kuin kapea, tämän voi todeta Formuloista, jossa pyritään käytettämään optimilevyttä, tai ainakin näin annetaan ymmärtää

        en viitsi enempää selittää, koska "Rat" kuitenkin tietää nämä asiat "peruskoulun" fysiikalla paremmin

        edellisessä keskustelussa tarkoitin juuri sitä mitä sinne kirjoitin , siis kansakoulun fysiikka riittää nämä asiat oivaltamaan, jos on ollut tunnilla hereillä. Minulla kyllä on Di fysiikka, tosin rakennusalalta ja sillähän ei ehkä riitä ymmärtämään tätä "Ratille " tuttua alaa

        Että oikein DI? Mutta muista nyt kuitenkin huomioida muuttuva painovoima, jos vaikka jarrutus aloitetaan kuussa ja lopetetaan maassa...

        Ja edelleen ihan lukiophjalta. :)


      • MA kirjoitti:

        Hyvin yksinkertainen asia, jos muistaa alkeelliset perusteet

        annan esimerkin

        Jos auto painaa 2000 kg

        oletetaan jokisellen renkaalle tulevan 500 kg

        oli rengas leveä tai kapea , se joutuu tuon painon kantamaan

        siis paine on sama, ainoastaan kosketuspinnan, siis pintapaineen suhteen tapahtuu muutos

        leveällä renkaalla se on pienempi kuin kapealla

        mutta kun yhtälöön otetaan kitka mukaan , huomataan , että jarrutusmatka on sama

        kuten tuolla, massa ja jarrutusmatka, keskustelussa totesin, pitää olosuhteet olla samat ja myös renkaan ominaisuudet samat

        jos on olemattoman kapeat renkaat , niin silloin renkaan ominaisuudet eivät riitä yhtälössä

        leveä rengas on optimipisteeseen asti ominaisuuksiltaan parempi kuin kapea, tämän voi todeta Formuloista, jossa pyritään käytettämään optimilevyttä, tai ainakin näin annetaan ymmärtää

        en viitsi enempää selittää, koska "Rat" kuitenkin tietää nämä asiat "peruskoulun" fysiikalla paremmin

        edellisessä keskustelussa tarkoitin juuri sitä mitä sinne kirjoitin , siis kansakoulun fysiikka riittää nämä asiat oivaltamaan, jos on ollut tunnilla hereillä. Minulla kyllä on Di fysiikka, tosin rakennusalalta ja sillähän ei ehkä riitä ymmärtämään tätä "Ratille " tuttua alaa

        Aluksi on todettava, miten on mahdollista, että meidän paljon kehuttu koululaitos päästää käsistään oppilaita, joilla kitkakertoimet, kitkavoimat ja kitkatyö menevät niin herttasen sekaisin. Sinua en tarkoita, mutta kun joillekin on yhtä tyhjän kanssa vastailla.

        Ei halutakkaan ymmärtää, mistä on kysymys, vaan esitetään kuussa jarruttamista, ilman vastusta jne., jotta jotain edes voisi asiaan sanoa.

        Helpotan tapausta vähän, jos joku yrittää tosissaan järkeillä asiaa ja muistella kouluaikoja. "Liikennekitkassa" on kysymys vierimis-, pyörimis- ja liukukitkasta. Kitkatyö muuttaa kineettisen liike-energian lämmöksi. Jarrujen tehtävä on siis hukata tuo lämpö mahdollisimman tehokkaasti, energiahan ei häviä, vaan muuttaa muotoaan. Vaikuttaako renkaan leveys, ratkennee tuon kitkan kautta, mutta
        miten. Niitä yhtälöitä vois nyt johtaa sieltä ympän kirjasta.

        Oikea vastaus on, että pinta-alalla, eli renkaan leveydellä ei yleisesti ottaen ole sanottavasti vaikutusta, niin kuin ei nopeudellakaan. Siitä vaan kaavaa johtamaan. DI:lle tämä on helppo nakki, mutta nuo ympäristöopin lukijat voisivat nyt päteä ja lopettaa turhan nälvimisen ja suunsoiton. Kaavaa esiin vaan.


      • trytre76786tyu
        Täpinä kirjoitti:

        Aluksi on todettava, miten on mahdollista, että meidän paljon kehuttu koululaitos päästää käsistään oppilaita, joilla kitkakertoimet, kitkavoimat ja kitkatyö menevät niin herttasen sekaisin. Sinua en tarkoita, mutta kun joillekin on yhtä tyhjän kanssa vastailla.

        Ei halutakkaan ymmärtää, mistä on kysymys, vaan esitetään kuussa jarruttamista, ilman vastusta jne., jotta jotain edes voisi asiaan sanoa.

        Helpotan tapausta vähän, jos joku yrittää tosissaan järkeillä asiaa ja muistella kouluaikoja. "Liikennekitkassa" on kysymys vierimis-, pyörimis- ja liukukitkasta. Kitkatyö muuttaa kineettisen liike-energian lämmöksi. Jarrujen tehtävä on siis hukata tuo lämpö mahdollisimman tehokkaasti, energiahan ei häviä, vaan muuttaa muotoaan. Vaikuttaako renkaan leveys, ratkennee tuon kitkan kautta, mutta
        miten. Niitä yhtälöitä vois nyt johtaa sieltä ympän kirjasta.

        Oikea vastaus on, että pinta-alalla, eli renkaan leveydellä ei yleisesti ottaen ole sanottavasti vaikutusta, niin kuin ei nopeudellakaan. Siitä vaan kaavaa johtamaan. DI:lle tämä on helppo nakki, mutta nuo ympäristöopin lukijat voisivat nyt päteä ja lopettaa turhan nälvimisen ja suunsoiton. Kaavaa esiin vaan.

        Noinko siellä ympäristöopin kirjassa sanottiin? Mitäs sanottiin tuohon dragster kysymykseen?
        - Miten dragster voi kiihdyttää pelkkien renkaiden välityksellä alle sekunnissa 0-100 km/h?
        - Miksi dragstereissa ei käytetä kapeita takarenkaita? Niissä sekä inertia, massa, että ilmanvastus olisivat pienempiä kuin helvetillisillä takaläskeillä. Pitäisikö järjestää keräys ja lähettää teameille ympäristöopin kirjat?


      • Kotiseutuoppilas
        Täpinä kirjoitti:

        Aluksi on todettava, miten on mahdollista, että meidän paljon kehuttu koululaitos päästää käsistään oppilaita, joilla kitkakertoimet, kitkavoimat ja kitkatyö menevät niin herttasen sekaisin. Sinua en tarkoita, mutta kun joillekin on yhtä tyhjän kanssa vastailla.

        Ei halutakkaan ymmärtää, mistä on kysymys, vaan esitetään kuussa jarruttamista, ilman vastusta jne., jotta jotain edes voisi asiaan sanoa.

        Helpotan tapausta vähän, jos joku yrittää tosissaan järkeillä asiaa ja muistella kouluaikoja. "Liikennekitkassa" on kysymys vierimis-, pyörimis- ja liukukitkasta. Kitkatyö muuttaa kineettisen liike-energian lämmöksi. Jarrujen tehtävä on siis hukata tuo lämpö mahdollisimman tehokkaasti, energiahan ei häviä, vaan muuttaa muotoaan. Vaikuttaako renkaan leveys, ratkennee tuon kitkan kautta, mutta
        miten. Niitä yhtälöitä vois nyt johtaa sieltä ympän kirjasta.

        Oikea vastaus on, että pinta-alalla, eli renkaan leveydellä ei yleisesti ottaen ole sanottavasti vaikutusta, niin kuin ei nopeudellakaan. Siitä vaan kaavaa johtamaan. DI:lle tämä on helppo nakki, mutta nuo ympäristöopin lukijat voisivat nyt päteä ja lopettaa turhan nälvimisen ja suunsoiton. Kaavaa esiin vaan.

        Täällä jo yksi (wannabe) Di näytti taitonsa kosketuspinnan suhteen, ja nyt haikaillaan joidenkin kaavojen perään.
        Yksinkertaisen kitkavoiman kaavan osaa ilman kotiseutuoppiakin, mutta kaipaamasi kaavoja kitkakertoimen muutoksiin renkaan leveyden tai pintapaineen mukaan ei tällä palstalla, eikä muillakaan esitä kukaan. Elastisella, osittain jopa murtuvalla renkaan pinnalla epätasaisella alustalla on muuttujia niin paljon, että muutoksen suunnankin arvioiminen on veikkausta.


      • trytre76786tyu kirjoitti:

        Noinko siellä ympäristöopin kirjassa sanottiin? Mitäs sanottiin tuohon dragster kysymykseen?
        - Miten dragster voi kiihdyttää pelkkien renkaiden välityksellä alle sekunnissa 0-100 km/h?
        - Miksi dragstereissa ei käytetä kapeita takarenkaita? Niissä sekä inertia, massa, että ilmanvastus olisivat pienempiä kuin helvetillisillä takaläskeillä. Pitäisikö järjestää keräys ja lähettää teameille ympäristöopin kirjat?

        Lakkaa jo sönköttämästä ja palaa asialinjalle. Kiihdytysajojen renkailla ja kitkakertoimilla ei ole mitään tekemistä tässä kohtaa. Nyt ei todellakaan ole kysymys renkaiden "liimaamisesta" asfalttiin ja siten kitkakertoimen nostamisesta reilusti yli yhden.

        Et ymmärrä edes tunnustaa, että tehtävä eli kaavojen johtaminen ei onnistu Sinulta eikä aika monelta muultakaan. Muuttujia on nimittäin niin paljon ja kaikki voimat eivät suinkaan vaikuta aina edes samaan suuntaan. Luotettavien tulosten saamiseksi on turvauduttava käytännön kokeisiin.

        Huomaatko nyt, kuinka tyhmää on vouhotuksesi ympäristöopista ja kiihdytysautojen rengastuksesta.
        Olitpa helposti retkutettavissa, mutta jos olisit läksysi lukenut, niin tämän olisit tiennyt.


      • MA
        Kotiseutuoppilas kirjoitti:

        Täällä jo yksi (wannabe) Di näytti taitonsa kosketuspinnan suhteen, ja nyt haikaillaan joidenkin kaavojen perään.
        Yksinkertaisen kitkavoiman kaavan osaa ilman kotiseutuoppiakin, mutta kaipaamasi kaavoja kitkakertoimen muutoksiin renkaan leveyden tai pintapaineen mukaan ei tällä palstalla, eikä muillakaan esitä kukaan. Elastisella, osittain jopa murtuvalla renkaan pinnalla epätasaisella alustalla on muuttujia niin paljon, että muutoksen suunnankin arvioiminen on veikkausta.

        Lähdetään purkamaan, ehkä sinulle tutuista asioista.

        Otetaan vaikka esimerkiksi kapea rengas, 185/65 x 15, tämän renkaan paine on yleiseti 2,0 kg/cm2

        jätän sinulle yhtälön ratkaisun, paljonko on kosketuspinta , jos renkaalle kohdistuu 500kg


        Otetaan leveä rengas, 255/40 x 17, tämän renkaan paine on ehkä 2,8 - 3,5 kg/cm2 luokkaa,

        Ratkaiseppa kosketuspinta ja lopuksi ratkaise yhtälö, kumman renkaan jarrutusmatka on pitempi, sinähän tämän kotiseutuopinkirjan lukeneena tähän pystyt

        Minä ko. yhtälön pystyn ratkaisemaan ja tiedän mikä on vastaus, tosin rakennusalan DI ei ymmärrä kotiseutuopista mitään.

        Vinkki , huomioi vaan kuiva asfaltti, kaiken muun voit jättää näiden muiden kirjoittajien pohdittavaksi


    • Tietysti se vaikuttaa. Leveämpi rengas nousee helpommin esim. vesiliirtoon tai sohjokerroksen päälle. Samoin todennäköisyys osua laakerina toimivan hiekoitushiekan päälle kasvaa.

    • dnw+0

      painavammalla suurempi eneria liike eli pitempi jarr. matka samoin leveällä jos vettä ja lunta alla. "kantaa". kuumalla asfaltilla voi lämmintä intaa olla enempi joten pysähtyy paremmi

    • on se ihme,wittu joo

      Täpinällä on selvästi jonkin asteinen pätemisen tarve. Mitä väliä tuollasilla teorisoinneilla on, koska sillä ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa. Kun rengas levenee ja madaltuu. niin paineet ovat erilaiset ja kumin laatu vaihtuu ja kaikki tuollainen "jos kaikki muu" pysyy samana menettää merkityksensä.

      • Pätemätön ilman vit.

        Kuuluu samaan sarjaan kuin jokin aika sitten, mitä massa vaikuttaa jarrutusmatkaan?
        Ovat sinänsä mielenkiintoisia asiaoita ja kyllä tuo töpinä, jos kuka on ollut hereillä
        fyssan tunneilla.

        Kysyn vaan, mitä merkitystä yleensäkään täällä käydyillä keskusteluilla on, sinunkaan kirjoituksella
        jossa yritit päteä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      248
      9382
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      151
      7689
    3. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      151
      5249
    4. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      150
      4942
    5. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      58
      4660
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      104
      4325
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      128
      4154
    8. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      168
      1958
    9. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      9
      1799
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      289
      1613
    Aihe