Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

MIKSI sairastuit Anoreksiaan?

talvilumi

Kertokaa syitä, joiden uskotte olevan anoreksiaan sairastumisenne taustalla.

Itselläni anoreksian taustalla olivat ainakin seuraavat:
-koulukiusaaminen
-ulkonäköpaineet
-kauneusihanteet

34

5163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • damdamafamaga

      En osaa sanoa tarkkoja syitä, uskon pikemminkin, että yksi asia johti toiseen.
      Mutta anyway, minulla oli vaikea lapsuus, etäinen masennuksesta kärsivä isä ja äiti jolla oli ongelmia alkoholin kanssa. Heille oli usean vuoden onoff- suhdetta, johon liittyi valtavasti riitoja ja muita nais/miesystäviä. Olen jo pienestä pitäen sairastanut masennusta, en sitten tedä onko se tullut perintönä isältäni vai olosuhteista. Teini-iässä taisin "hoitaa" masennustani anoreksialla, ainakin siinä vaiheessa kun tuli rytmihäiriöitä ja jouduin sairaalaan sosiaaliviranomaiset puuttuivat kodin asioihin. Ja onhan näitä vaikka mitä, olen ollut pienenä ylipainoinen ja ollut laihdutuskuurilla 8 vuotiaasta lähtien.

      • talvilumi

        Olen itsekin ollut lapsena ylipainoinen ja laihduttanut myös ensimmäisen kerran hyvin nuorena, 7-8 v.
        Näin jälkeenpäin se, että pieni lapsi laihduttaa, kuulostaa erittäin huolestuttavalta ja surulliselta!


      • läskilapsi
        talvilumi kirjoitti:

        Olen itsekin ollut lapsena ylipainoinen ja laihduttanut myös ensimmäisen kerran hyvin nuorena, 7-8 v.
        Näin jälkeenpäin se, että pieni lapsi laihduttaa, kuulostaa erittäin huolestuttavalta ja surulliselta!

        ehkä sun ei kannattais olla niin erittäin huolestunut muiden asioista?


    • Saraaaaaaaaa

      Minulla se suurin syy oli 10vuotta kestänyt koulukiusaaminen, yksinäisyys ja todella huono itsetunto. Toki myös ulkonäköpaineet ja kauneusihanteet vaikuttivat sairastumiseen.

      • riiiiikk4

        Luulen että itseni kohdalla ratkaiseva asia oli raiskaus. Aikaisemmin joku mainitsikin että alkoi ns.hoitamaan omaa huonotilaa anoreksialla, voin hyvin samaistuo kyseiseen muotoon. Tunsin että minut oli rikottu ja pilattu lopullisesti ja kehosta oli pakko päästä eroon, sekä kontrollointini oli viety. En enää tapahtuman jälkeen uskonut että minä saan päättää mitä minulle tehdään ja kaikki muut ohjasivat minua, olin ikäänkuin heittopussi ja muiden mieliksi elossa. Jossainvaiheessa aloin tosiaan haluta jokaisesta kimpaleesta kehossani eroon (haluan toki vieläkin) ettei mikään minussa muistuta raiskauksesta. Ihan kuin olisin toinen ihminen nyt laihempana ja näkymätöntä minuutta haen edelleen, saan siitä ainoa toivoa elämään.


      • dgjfh
        riiiiikk4 kirjoitti:

        Luulen että itseni kohdalla ratkaiseva asia oli raiskaus. Aikaisemmin joku mainitsikin että alkoi ns.hoitamaan omaa huonotilaa anoreksialla, voin hyvin samaistuo kyseiseen muotoon. Tunsin että minut oli rikottu ja pilattu lopullisesti ja kehosta oli pakko päästä eroon, sekä kontrollointini oli viety. En enää tapahtuman jälkeen uskonut että minä saan päättää mitä minulle tehdään ja kaikki muut ohjasivat minua, olin ikäänkuin heittopussi ja muiden mieliksi elossa. Jossainvaiheessa aloin tosiaan haluta jokaisesta kimpaleesta kehossani eroon (haluan toki vieläkin) ettei mikään minussa muistuta raiskauksesta. Ihan kuin olisin toinen ihminen nyt laihempana ja näkymätöntä minuutta haen edelleen, saan siitä ainoa toivoa elämään.

        Itte sairastuin jo 11 vuotiaana. En saa/saanut huomiota kotona, kun on 3 pienempää sisarusta. Välillä sain kuulla olevani läski(olin silloin 156/52). Kun ihmiset sanoivat että olin läski niin sitten minä olin läski. Opin laskemaan kaloreita ennen kun täytin 12, tiesin mikä on bmi, hiilihydraatit jne. Opin ruokien kalori määrät ulkoa esim. Koulun ruokalassa näkkileiväsä on 60 kcal, lasillisessa piimää on 30 kcal jne. Halusin parantua monessa vaiheessa ja yritin unohtaa, mutta en pystynyt. Nyt olen vasta 12 vuotias ja tiedän asioita joita minun ei pitäisi tietää...............


      • weghåmhå
        dgjfh kirjoitti:

        Itte sairastuin jo 11 vuotiaana. En saa/saanut huomiota kotona, kun on 3 pienempää sisarusta. Välillä sain kuulla olevani läski(olin silloin 156/52). Kun ihmiset sanoivat että olin läski niin sitten minä olin läski. Opin laskemaan kaloreita ennen kun täytin 12, tiesin mikä on bmi, hiilihydraatit jne. Opin ruokien kalori määrät ulkoa esim. Koulun ruokalassa näkkileiväsä on 60 kcal, lasillisessa piimää on 30 kcal jne. Halusin parantua monessa vaiheessa ja yritin unohtaa, mutta en pystynyt. Nyt olen vasta 12 vuotias ja tiedän asioita joita minun ei pitäisi tietää...............

        Suurin syy todellakin oli koulukiusaaminen! Myös se miten ala-asteen aikainen rehtori lähenteli minua, varmasti vaikutti asiaan.


    • satumetsässä

      meni huonosti poikakaverin kanssa, vika oli mussa kun en ollut kiva ja naisellinen ja muuta mukavaa, ja luonnettaan on vaikeampi muuttaa. kun meillä meni poikki ekan kerran, päätin olla kiltti pikkuenkeli kuten ajattelin sen entisen tyttökaverin olleen (ikinä tavannut ko ihmistä, mutta vuosienkin päästä se on täydellinen nainen, vaikka ei poikakaverini sitä paljoa kuvaillut), mutta mun persoona ei vaan sopinut äijän ihanteisiin. pikkuhiljaa aloin laihtua ja kun kuulin siitä kavereiltani, huomioin asian itse enkä vaan voinut lihoa, koska sekin olisi huomattu.

      isäni odotti multa paljon, kaikki sen toiveet oli mussa ja mun piti täyttää ne. opiskelu ei kiinnostanut ja petin sen.

      äitini sääli mua aina ja kehui typerimmistäkin jutuista, oli vähän luuseriolo, joten oli pakko näyttää sille, että oon kaikkea muuta kuin se kuvitteli - en ihana ihminen, enkä terve.

      mummoni tyrkytti pullaa, eikä sen kanssa kemiat osuneet kohdalleen.

      kaverit tuli kateellisiksi - osittain totta, osittain mun omia luuloja.

      kun törmäsin vanhoihin luokkalaisiini, yrittivät pojat iskeä, vaikka olivat mua kouluaikana inhonneet, halusin näyttää myös niille.

      tätä aihetta pitäisi kaikkien miettiä. oletetaan, että anoreksia on täydellisyyden tavoittelua, syytetään mediaa, epäonnisia ihmissuhteita, huonoa menestystä muissa asioissa, ja sitä se onkin, mutta jokaisen syyt on henkilökohtaiset. miten paljon ihminen voi laihtua, kunnes huomaa olevansa keskellä syömishäiriöhelvettiä? ei kiloakaan, jos kuulee palautetta ulkonäöstään väärään aikaan, vääriltä ihmisiltä, hyvin paljon jos mielenkiinto on muussa, kuin omassa peilikuvassa. näin itse ajattelen, jokaisella eri ajatus.

      sisimmässäni haluan parantua, olla terve, vapaa ja elää, kuten joskus elin. en samalla tavalla kuin silloin, mutta nähdä tulevaisuus ja jokainen päivä kirkkaana, ja että mahdollisuuksia on. parantumisen paineet iskee vastaan, kun tajuan, että sairauden alla on masennus, ahdistus, paniikkihäiriö, yksinäisyys ja paljon muuta, mitä en ehkä pysty kohtaamaan. anoreksia on oire, helpompi paeta vankilasta ja joutua uuteen vankilaan, kuin kohdata ongelmansa ja vapautua.

      oma kroppa on ehkä helpoin kontrolloitava, siitä voi pitää huolta tai sitä kiduttaa. tunteita ei ole niin helppo kontrolloida, ja jos laihtuminen helpottaa, sehän on vain itsestä välittämistä. mutta kun syömishäiriö on seuraus psyykkisistä ongelmista, sitä vain pahentaa ongelmiaan, lisää paskaa paskaa peittämään, tai kiusaamisesta, sitä osallistuu itse itsensä kiusaamiseen.

    • mun syyt

      masennus.
      Yksinkertaisesti, kaikki muu on sitten seurausta siitä.

    • alussa nuori

      En ollut pahemmin ajatellut omaa ulkonäköäni ennen ja pidin malleja luonnottoman laihoina. 15-vuotiaana oma isäni tokaisi että olen liian läski (157/55). En välittänyt siitä sillä hetkellä mutta myöhemmin asia rupesi kaivertaa. Rupesin näkemään itseni isokokoisena ja päätin pudottaa hieman painoa. Alussa minusta tuntui että kaikesta huolimatta painoni vaan nousi. Lopulta tarrasin kunnolla kiinni ja sain pudotettua pari kiloa sitten vielä pari kiloa ja sitten vielä pari. 17 vuotiaana kuulin kaverini sanovan että katoan silmissä. Nyt 18-vuotiaana painon lasku on hidastunut ja joskus nusee hieman mutta olen jo jäännyt kiinni. Olen silti oppinut hieman löysäämään ja lopettamaan 24/7 ruuasta ajattelun pieniksi ajoiksi mutta maksoin siitä (160/42).

      • gfhdfgh

        Olin n. 15 vuoteen asti luonnostani hyvin hoikka, vaikka mitä söinkin. Sillon halusin lihottaa itseäni, muttei onnistunut. Sen jälkeen pyöristyin ja kasvoin vielä pituuttakin. Äidin kommentit "iso" ja naureskelut "sä oot pyöristynyt" jotenkin sitten napsahti päässä. Ei hän varmastikaan tarkoittanut pahaa, koska olin aiemmin ollut hyvinkin laiha, bmi oli alipainolla vaikka söinkin kaikkea mitä halusin.. Halusin uudestaan olla laiha ja pieni. Kun olen niin pitkä, tulee helposti sellainen 'iso' ja kolho olo. Tässä sitä sit ollaan

        En mitään muutakaan ole keksinyt syyksi., koska vasta tuon jälkeen aloin laihduttamaan, mikä lähtikin nopeasti käsistä

        Ironista, että aluksi haluaisi pyöristyä, mutta sitten kun pyöristyy, haluaa olla laiha? Haluan nytkin olla laihin. Ikää jo yli 20v.


      • panda_.
        gfhdfgh kirjoitti:

        Olin n. 15 vuoteen asti luonnostani hyvin hoikka, vaikka mitä söinkin. Sillon halusin lihottaa itseäni, muttei onnistunut. Sen jälkeen pyöristyin ja kasvoin vielä pituuttakin. Äidin kommentit "iso" ja naureskelut "sä oot pyöristynyt" jotenkin sitten napsahti päässä. Ei hän varmastikaan tarkoittanut pahaa, koska olin aiemmin ollut hyvinkin laiha, bmi oli alipainolla vaikka söinkin kaikkea mitä halusin.. Halusin uudestaan olla laiha ja pieni. Kun olen niin pitkä, tulee helposti sellainen 'iso' ja kolho olo. Tässä sitä sit ollaan

        En mitään muutakaan ole keksinyt syyksi., koska vasta tuon jälkeen aloin laihduttamaan, mikä lähtikin nopeasti käsistä

        Ironista, että aluksi haluaisi pyöristyä, mutta sitten kun pyöristyy, haluaa olla laiha? Haluan nytkin olla laihin. Ikää jo yli 20v.

        Tosi moni täällä laittaa sairastumisen sen piikkiin, että äiti, ystävä, joku tuttu tms. on joskus sanonut "isoksi" tai "läskiksi". Mielestäni kuitenkin siinä tapauksessa, että alkaa noiden kommenttejen takia laihduttaa, on pikemminkin omassa päässä jotain vikaa. Ei kenelläkään tulisi olla noin huono itsetunto, että kommentteista, joita ei edes ole tarkoitettu niin vakavasti otettaviksi, alkaa näännyttää itseään ja todella uskoa että on lihava. Normaalit ihmiset kuulevat varmasti useinkin tuollasia kommentteja, ja osaavat suhtautua niihin huumorilla tai eivät noteeraa niitä ollenkaan.


      • lilac pompom
        panda_. kirjoitti:

        Tosi moni täällä laittaa sairastumisen sen piikkiin, että äiti, ystävä, joku tuttu tms. on joskus sanonut "isoksi" tai "läskiksi". Mielestäni kuitenkin siinä tapauksessa, että alkaa noiden kommenttejen takia laihduttaa, on pikemminkin omassa päässä jotain vikaa. Ei kenelläkään tulisi olla noin huono itsetunto, että kommentteista, joita ei edes ole tarkoitettu niin vakavasti otettaviksi, alkaa näännyttää itseään ja todella uskoa että on lihava. Normaalit ihmiset kuulevat varmasti useinkin tuollasia kommentteja, ja osaavat suhtautua niihin huumorilla tai eivät noteeraa niitä ollenkaan.

        toki vika on omassa päässä, mutta toiset ihmiset on herkempiä kuin toiset. on eri asia syyttää muita ihmisiä ongelmistaan "sen ja sen vika, että laihdutan" kuin tietää, että ne pienet (ja isommat) kommentit on vaikuttaneet omaan käyttäytymiseen ja näkemykseen itsestä. varmasti on joku yhdistävä tekijä ihmisillä, jotka ottavat muiden kommentit ja ympäristön vaikutukset vakavammin kuin toiset, ja varmaan on sitäkin tutkittu. en kyllä usko, että yksikään normaali ihminen olisi täysin immuuni kuulemaan läskittelyä tai mitä tahansa itsestään, erilaisen herkkyyden lisäksi ihmiset purkaa pahaa oloaan eri tavoilla. jos lapsi eri tunne riittävänsä esim vanhemmilleen, voi tulla päihdeongelmia, syömishäiriö tai suorittamispakko koulutuksen ja työnteon suhteen.


      • plösö111
        lilac pompom kirjoitti:

        toki vika on omassa päässä, mutta toiset ihmiset on herkempiä kuin toiset. on eri asia syyttää muita ihmisiä ongelmistaan "sen ja sen vika, että laihdutan" kuin tietää, että ne pienet (ja isommat) kommentit on vaikuttaneet omaan käyttäytymiseen ja näkemykseen itsestä. varmasti on joku yhdistävä tekijä ihmisillä, jotka ottavat muiden kommentit ja ympäristön vaikutukset vakavammin kuin toiset, ja varmaan on sitäkin tutkittu. en kyllä usko, että yksikään normaali ihminen olisi täysin immuuni kuulemaan läskittelyä tai mitä tahansa itsestään, erilaisen herkkyyden lisäksi ihmiset purkaa pahaa oloaan eri tavoilla. jos lapsi eri tunne riittävänsä esim vanhemmilleen, voi tulla päihdeongelmia, syömishäiriö tai suorittamispakko koulutuksen ja työnteon suhteen.

        Muistan, kuinka tasan vuosi sitten tultuani koulun joulujuhlasta aloin laihduttaa itseäni. Yhtäkkiä vain näin itseni tosi lihavana. Oikea pulla. Hyi! Hirveän iso perse ja isot paksut reidet...ahdistuin ihan mielettömästi ja lopetin syömisen heti joulun jälkeen. 3vk olin pudottanut painoa 6kg...

        Syytä en osaa sanoa. Kuvittelin (ja kuvittelen!!) olevani onnellisempi näin laihana. Nyt painan 45-46kg/161cm.


      • läpäpäpäläpälää
        panda_. kirjoitti:

        Tosi moni täällä laittaa sairastumisen sen piikkiin, että äiti, ystävä, joku tuttu tms. on joskus sanonut "isoksi" tai "läskiksi". Mielestäni kuitenkin siinä tapauksessa, että alkaa noiden kommenttejen takia laihduttaa, on pikemminkin omassa päässä jotain vikaa. Ei kenelläkään tulisi olla noin huono itsetunto, että kommentteista, joita ei edes ole tarkoitettu niin vakavasti otettaviksi, alkaa näännyttää itseään ja todella uskoa että on lihava. Normaalit ihmiset kuulevat varmasti useinkin tuollasia kommentteja, ja osaavat suhtautua niihin huumorilla tai eivät noteeraa niitä ollenkaan.

        Oon ihan samaa mieltä kanssasi. Syy sairastumiseen ei ole jonkun sanomisissa. Toki jonkun sanat voi laittaa miettimään painoaan ja voi alkaa laihduttamaan. Mutta se ei ole vielä sairastumista. Sairastuminen tulee joillekin laihdutuksen seurauksena. On tiedossa, että geeneillä on vaikutusta siihen, kuka sairastuu.


    • -----

      Minua haukuttiin koulussa "v***n hujopiksi" ja "rumanaamaksi" päivästä toiseen. Myös aikuiset muistuttiovat minua pituudestani taukoamatta. Silloisista vinoista - nyttemmin oikomishoidon oikaisemia - hampaistani muistutettiin tyyliin: "koska sä saat raaudat" tai "etkö sä oo saanu rautoja".

      Olin todella epävarma ulkonäköni suhteen, kukaan ei koskaan sanonut mitään positiivista ulkonäöstäni. Niinpä päätin päteä koulussa. Minusta tuli luokan priimus, mutta nyt sain uuden kutsumanimen "vi*** hikari". Muistettiinko minua millään tavalla koulumenestyksestäni? Ei. Ironista kyllä, paras kaverini vie huonomalla todistukselleen (!) stipenditkin nenäni edestä.

      Mietin, mikä niitä kaikkia kauniita ja suosittuja tyttöjä yhdistää. Hoikkuus. Tosiasiassa olin itsekin hyvin hoikka, itseasiassa jopa alipainoinen, mutta en vain kyennyt näkemään sitä (165/46).

      Tuntui, etteivät vanhempanikaan antaisi minulle tarpeeksi tilaa kasvaa. He kohtelivat minua pikkutyttönä. Eivät ikinä puhuneet minulle mistään kasvamiseen ja kehittymiseen liittyvästä. Tuntui kuin en saisi heiltä mitään tukea. En halunnut aikuistua.

      Olin aivan maassa. Olin varma, että olen niin ruma ja tyhmä, ettei minulla ole ihmisarvoa, enkä ole oikeutettu elämään. Halusin kuollla. Olin vasta 12-13-vuotias. Msennuin ja siitä koko alamäki alkoi.

      Onneksi olen vihdoin parantunut. Nyt, kun katson peiliin tajuan, etten olekaan niin ruma ja hirveä kuin mitä ihmiset sanoivat. Itseasiassa näytän näin itsekäästi sanottuna keskiverto pulliaista hiukan paremmalta ja vihdoin viimein minua on oikeasti kehuttu kauniiksi. Kauneus tosiasiassa lähteen ihmisen sisältä: toisten huomioon ottamisesta ja terveestä itsetunnosta.

    • ksksf

      Sairastuin muun muassa siksi, että olen perheen kolmesta lapsesta se keskimmäinen. Vanhemmilleni esikoinen on tietysti erityinen, onhan hän heidän ensimmäinen lapsensa ja vielä ainoa poika. Nuorin lapsi saa tietysti paljon huomiota, huolenpitoa ja hemmottelua vanhemmilta. Nuorin on vieläkin "meidän vauva" vaikka sillä onkin jo ikää.

      Minä jäin näiden kahden varjoon. Eiköhän kaikki keskimmäiset lapset tajua mitä tarkoitan.

    • läpäläpäläpäläääää

      Olen aina ollut normaalipainoinen, kunnes aloin teininä laihduttamaan pari kiloa ja siitä se lähti. En usko ollenkaan noihin "läpäläpä vaikea lapsuus" -juttuihin. Naurettavaa sekoilua tollanen.

      Lienee itsestään selvää, että syy anoreksiaan on laihduttamisessa tai yleensä ruokien säännöstelyssä. Anoreksiaan sairastuu usein myös urheilijat ja diabeetikot, jotka myös joutuvat tarkkailemaan syömisiään.

    • *tyhmä*

      mutta en tiedä sairaudesta paljon ja haluaisin tietää yhden asian. Minä olin pienenä sairaalloisen laiha ja kaikki yrittivät saada minut lihoamaan. Minua painostettiin syömään ja minua haukuttiin laihuudestani. Olisin ymmärtänyt jos tätä olisi tapahtunut koulussa, mutta kamalinta teki siitä se että perheeni ja sukuni vain haukkuivat minua.
      Samalla sairastuin lasten nivelreumaan ja se ei auttanut minua yhtään. Olin niin pieni etten osannut pyytää apua ja puhuminen oli minulle hyvin vaikeaa koska olin hyvin ujo.
      Kaveri porukkani muuttui ja aloimme puhumaan asioistamme ja puhuimme todella paljon. Söimme myös paljon ja silloin tunsin kuuluvani joukkoon, koska kukaan ei sanonut mitään pahaa siitä millainen olin tai että mitä söin.
      Olen onnellinen siitä että suhtaudun eri tavalla syömiseeen ja siihen että sukuni vieläkin haukkuu hoikkuudestani. Mutta tiedän nyt itse että en ole lihava enkä liian laiha.
      Mutta mieltäni painaa vieläkin se, että voiko olla anoreksia tiedostamatta sitä itse? Olen aina miettinyt että voiko ulkonäöltä sanoa että on anoreksia jos itse mielestään syö paljon ja liikaakin? Olen itse sitä mieltä että en varmasti ole ikinä sairastanut sellaista anoreksiaa, mutta voiko olla että olisi ollut?

    • ala-asteella olin aika pyöreä, pituuskasvu ei ollut alkanut juuri ollenkaan. Ja tottakai sain useaan otteeseen kuulla läskeydestäni. Kotona veli haukkui ja äiti vihjaili laihdutuskuureista. Olin aikalailla masiksessa noiden takia.
      Kun kuudes luokka loppui, päätin että alan tarkkailla syömistäni enemmän. Sen kesän aikana laihduin noin 10kg. No, koulu alkoi ja meni aluksi hyvin jnejne. Sitten masennuskausi iski jälleen, kaverit senkun vähenivät, minua alettiin kiusata ja sitten ajattelin, että olen yhä niin lihava, että minusta ei pidetä.
      Seuraava kesä oli aivan kamala. En edes muista siitä paljoa, mutta helvettiä se oli. Juoksin ja kävelin paljon, en juuri syönyt. Laihduin 10 kiloa, ellen enemmänkin. Sitten kun äiti sai tietää, että minulla ei ole enää kuukautisia, hän passitti minut lääkäriin. Oli äiti jo huomannut aiemmin, ettei kaikki ole hyvin, mutta olin ollut kuulemma niin kärttyinen koko ajan, että ei minulle mitään uskaltanut sanoa. Ja toisekseen kun lenkkeilin niin sairaalloisesti.
      En syytä sairastumisestani varsinaisesti ketään, itsehän minä päätin laihduttamisen aloittaa. Mutta luulenpa että nuo läskihuomauttelut ovat jääneet mieleeni niin voimakkaasti, että en tiedä pystynkö ikinä niitä unohtamaan. En vieläkään hyväksy kroppaani, mutta kovasti yritetään !

    • jööööööööööööööööööö

      silloin kun sairastin anoreksiaa (parantunut) mutta kai se vielä jossain muhii. mun anoreksia alko varmaan siitä että olin myös koulukiusattu ala-asteella ja seiskalla ja ulkonäköpaineet vaivasivat.

    • reiharu

      Mulla anoreksiaan johtivat:
      - vanhempien keskinäiset huonot välit
      - isän työnarkomania; ei ollu aikaa minulle
      - isä arvosteli ulkonäköä
      - kaverit valitti lihavuudesta ja yritti pakottaa laihtumaan
      - menetin ensirakkauteni

    • aaaaaaaaaaaaaaaaa

      Purin pahaa oloani. Mulla oli paska itsetunto ja olin ihan hukassa itteni kanssa. Olin vakavasti masentunu. Tunsin itteni liian isoks ja erilaiseks ja kömpelöks ja likaiseks. Rupesin ihannoimaan sairaalloista laihuutta, paitsi että en huomannut ite olevani yhtä laiha kuin ihailun kohteeni.
      Mun laihuttaminen muuttu aika nopeasti anoreksiaks...
      Totta kai jotku kommentit on satuttanu, mut mun mielestä ne ei todellakaan laukassu tätä.
      Halusin kai hallita jotain osa-aluetta mun elämässä.
      Mä halusin myös näyttää mun kiusaajille, miten paljon mua sattu - halusin et ne tajuis, miten väärin teki.

    • JJ

      ENNN OSAASANOA

    • ffkrfkjd

      itellä vanhemmat haukku päivästä päivään ihan koko ajan läskiks.. joka kerta ku ne näki mut ne kommentoi jotaki et joo ootpa lihonnu ..ootpa läski ja kaikkee tollasta en aluks eka ees välittäny mut site yhtäkkiä rupesin näkee itteeni oikeestikki läskinä en kehannu pukee ees mitää tiukkaa.. yleensä mula oli pillihousut mutten yhtäkiä kehanu ees pukee selllasiakaa .. noh laihuttaminen oli ekaks iha normaalia mut ajan myötä rupesin enemmä ja enemä ajattelee kaloreita tuli paineita nousta vaa'alle hirveetä ahistuneisuutta masentuneisuutta. kun jonku aikaa oli laihutellu tosi niukilla kalorimäärillä muistan miten onnellinen olin ku olin pudottanu painoa sitte vanehmamt rupes kehumaan et oot laihtunu etten oo ennää nii pyöree ku mitä aiemmin nii se motivoi vielä enemmä.. mut nytte tällä hetkellä olo ei oo yhtää hyvä itsetunto iha paska en kestäny kattoo itteeni peilistä ja äähh mä toivon etten jouvu takasi toho kierteeseen ei paljoa auta ku äiti on alkanu kommentoimaa et oon läski.. tää paska alkaa taas alusta

    • Suhmuran Santra

      "en kestäny kattoo itteeni peilistä ja äähh mä toivon etten jouvu takasi toho kierteeseen ei paljoa auta ku äiti on alkanu kommentoimaa et oon läski.. tää ***** alkaa taas alusta"

      Toivon todella, että et enää ajautuisi sairauten kierteeseen. Mutta sen lisäksi minua suoranaisesti pöyristyttää, että eikö äitisi oppinut sinun sairaudesta mitään, miten hän voi taas kommentoimaan sinun ulkonäköä? Sano hänelle suoraan, että "suu kiinni"! Jos painosi pysyy suht.koht. normaalissa, sinun paino ei äidille kuulu. Mutta voit näyttää äidillesi, että sinussa on sisua, jätä turhat herkuttelut vähiin, edes vähän kerrassaan, ja koeta löytää iloa päiviisi muista asioista. Tavallinen ruoka ei lihota, herkuttelut ja ns. roskaruoat kylläkin!

      Toivon kaikkea hyvää sinun syksyysi ja elämääsi, kuten kaikille muillekin!

    • sissis_

      Nuorempana leikkimielessä punnitsimme itsemme isosiskoni kanssa. Hän painoi 47kg ja minä 5-vuotta nuorempana 52kg (olen 162cm ja sisko 10cm pitempi). Se oli shokki! Sisko on ollut aina nätimpi, hoikempi, isommat tissit, kapeemmat nilkat ja suositumpi. Minä olin aina se "outo friikki". Nyt sisko oli jopa hoikempi kun minä! Tää on vaan yksi syy...
      Perheessäni on alkoholismia ja itselläni on ollut muutama pahoinpitelevä mies. Sairastuin nuorena masennukseen ja se on uusinut aika ajoin. Paino vaan lipsahti alhaisiin lukemiin ja nytkin yritän kokoajan laihduttaa. Se on yksi iso asia elämässäni mistä nautin! LAIHDUTTAMINEN! On ihanaa olla nyt se hoikempi, ja kaikki huomauttelevat siitä kunka pieni ja hoikka olen. Se tuntuu hyvälle... huomio.

    • RosaLoveFlyXoxo

      Itse taistelen tälläkin hetkellä anoreksiaa vastaan ja olen joutunut parantumisen halussa pohtimaan syitä mistä kaikki on saanut alkunsa.
      Arvelen suurimman syyn olevan olleen koulukiusaaminen.Ensimmäisellä luokalla en tuntenut vielä oikein ketään ja tietysti koulu jännitti.En pystynyt ymmärtämään miksi minua päivästä toiseen haukuttiin asioista joista muille ei sanottu mitään.Uskoin,että syyn on silloin pakko olla minussa.Olin hyvin ujo.Kiusaaminen on jatkunut vuodesta toiseen,takana jo 7 inhottavaa vuotta.Minulla ei ole vieläkään paljoa ystäviä,ei ole koskaan ollut.Koko ajan pelkään,että ystäväni hylkäävät minut tai että he eivät oikeasti välitä minusta.Minulla on todella huono itsetunto.Syömishäiriön kai lopulta laukaisi masennus.Halusin kelvata muille ja luulin kaikkien inhoavan minua,kun olin niin läski.Olen aina ollut kuitenkin normaali- sekä alipainon rajoilla,joten en koskaan ole ollut vaa´an mukaan lihava.

      Anoreksiaani on saattanut vielä pahentaa se,että ihailin yhdessä vaiheessa yhtä tyttöä hyvin paljon ja hän oli todella laiha.Olisin halunnut olla samanlainen kuin hän laiha ja kaunis.Hänellä todettiin bulimia noin vuosi myöhemmin ;__;

    • tralalaa

      Oon aina ollut tosi pitkä ja hoikahko ja ajatellessani että en kasvoista ole yhtään nätti niin lähdin sitten korostamaan tuota hoikkuutta. Jonkintasoista huomionhakua?
      En tiedä olisiko koulukiusaus vaikuttanut. Tulinpa kerran tosi onnelliseksi kun joku sanoi mua tikkusääreksi, taisi kyllä tarkoittaa pahalla :)
      Perfektionismi.
      Mediakin ehkä vaikuttanut. Näin jotain kuvia tosia hoikista tytöistä ja ajattelin että jestas, tollanen kun olisi niin elämä sujuisi kuin tanssi. Niinpä se sujuikin (or not), kunnes päässä napsahti ja retkahdin taas syöpöttelemään pari vuotta sitten. Nyt taas alkamassa pudottaa painoa, haluan taas näyttää samalta kuin pari vuotta sitten!!! Oon niin vihanen itselleni kun päästin itteni läskiksi (=normaalipainon alarajoille) silloin.

    • tuituitui

      hei, jos oot normaalipainpn alarajoilla, oot varmaam tosi sopiva just! ite oikeen kauhistuin ja ihmettelin omaa "normaalipainoani" anoreksian aikoinaan läpikäyneenä ja edelleen hoikkuutta ihailevana, eilen kun laskin bmi:ni, kauhistuin sen olevan normaaleistakin normaalein: n.23! tavote ois 20... joten jos oot alarajoilla, sun bmi on varmaan jotian 17-18, joten oot tosi hoikka! :)) mäkin oon siis hoikka ja kokoa 34-36... kannattaa myös uskoa siihen, et jos oot kokoa "s", oot just sopivan pieni ja hoikka - musta toi vaatekoko on aika hyvä kriteeri! :)) tsemppiä!!

      • tralalaa

        Noo mul on 18 luokkaa nyt bmi (enkä ole sopiva). Ennen ku aloin läskeileen oli siinä 14 hujakoilla. Enkä oo kyl s-kokoo kai useimmis vaatteis (enää)...


    • Monty00

      Itse sairastuin 8 - vuotiaana. Johtuen varmaan siitä että en ollut kovinkaan liikunnallinen ja että ystäväni (adoptoitu aasiasta) oli nuorempana huono syömään. Rupesin ihailemaan häntä. Ja siitä se sitten lähti.

      Olen pieni kokoinen (130 cm 11 v.) siitä minua on kiusattu koko kouluikäni.

      Tällä hetkellä olen toi 130 cm 11,v. 128 kokoiset lasten farkut (kapea malliset) tippuu jalasta...

      Nyt siis pituus on n 130 cm, ikä 11 vuotta, paino

      • tralalaa

        Kantsii kuule syödä ton ikäsenä vielä, voit olla ettet kasva kunnolla. Ja toki muuteki, kurja kuulla että noin nuorilla jo ongelmia. Oo vielä lapsi kun voit :)


    • Anonyymi

      No mulla syy oli ihan suoraan kaikki lapsuusvaikeudet (vanhempien ero, vaikea sairaus, koulukiusaus, paljon pelkoja, itsetuhoisia ajatuksia päiväkodista asti...) ja uskon sen myös liittyvän siihen, kun äitini on pyöreä ja minun sanotaan usein näyttävän häneltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe