Miten laskea lämmityskattilan hyötysuhde ja energiankulutus?

lämmitysremonttiavar

Jaksaisiko joku vähän neuvoa ja auttaa? Googlaamalla löytyi tämä palsta ja asiani liittyy kyllä fysiikkaan.
Miten lasken rakennuksen lämmitysenergiankulutuksen ja energiankulutuksen?
Entäs kattilan hyötysuhteen?
Kyseessä on vanha öljykattila, ja vuosikulutus 6000-6500 litraa. Hyötysuhde taulukon mukaan 0.8, mutta veikkaan, että jää oikeasti tuon alle. Lämmintä käyttövettä menee noin 130 kuutiota vuodessa, ja käyttösähkö noin 14000kWh. Voiko näillä tiedoilla laskea ja miten? Miten saan laskettua kattilan todellisen hyötysuhteen? Kattila Etnan kaksoispesäkattila, polttimessa teho 15-35kW.
Lämmitysjärjestelmä menossa uusiksi, ja haluaisin laskea itse nämä, etteivät myyjät yritä huijata. Laskutaitoa on sen verran, mitä nyt 30 vuotta sitten peruskoulussa tullut laskettua.

3

3603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • )(/&&??=(/%¤#??##"

sanoen hankala noilla tiedoilla kertoa kattilan todellista hyötysuhdetta.

Kevyen polttoöljyn energiasisältö on n. 10 kWh/l, joten käytetyn polttoaineen kokonaisenergia olisi n. 60 000 - 65 000 kWh. Kattilan hyötysuhde on uutena saattanut olla mainittu 0,8, mutta vanhaan kattilaan on kertynyt vesitilan pinnoille kalkkisaostumia, ja tulipinnoille jäävät tuhkajämät molemmat ovat lämpöeristeitä, jotka huonontavat hyötysuhdetta. Lisäksi polttimen kautta virtaavan ilman määrän oikeellisuus vaikuttaa. Jos poltin lykkää liikaa ilmaa ylimäärä vie lämpöä mennessään savupiipusta, ja jos se antaa liianvähän ilmaa, osa öljystä jää palamatta. Kyse on siis kattilan ja polttimen säännöllisestä huoltamisesta. Jos nuohouksissa ja polttimen säädöissä ei ole oltu säännöllisiä ja huolellisia, ja jos käytetty vesi on ollut kovaa, on hyötysuhde voinut painua kovastikin alle alkuperäisen. Normaalisti luulisin sen olevan vanhalla kattilalla jossain 0,6-0,7 tienoilla.

Sähkönkulutus - ellei siihen kuulu lämpimän veden lämmitys - viittaa suurehkoon oktaloon, tai taloon, jossa lämmitetään jotain muutakin kuin asuintilaa, jolloin öljynkulutus saattaa normaalisti olla annettua luokkaa.

Onko kulutus suurentunut vuosien kuluessa selvästi lämmitystarpeen kasvamatta?

• lämmitysremonttiavar

Kiitos vastauksestasi. Arvelinkin, että todellista hyötysuhdetta ei pysty tarkasti laskemaan.

Tyhmänä kysyn vielä, että miten ihmeessä sait muutettua öljyn energiasisällön kWh, kun itse olen googlaamalla löytänyt lämpömäärän, joka on jotain päälle 40.
        Talo on iso paritalo. Lämmitysöljymäärä ollut keskimäärin viiden vuoden aikana 6200l. Kahtena viime vuotena 6500litraa. Molemmilla talouksilla omat vesimittarit ja mittarit kulutussähkölle. Laitteisto vie noin 2000kWh vuodessa. Eli talous n.6000kWh.

Ja edelleen tyhmänä kyselen, että mistä tiedän, lämpiääkö käyttövesi sähköllä? Olen luullut, ettei öljykattiloissa käytetä varaajaa. Kyllä sitä vaan tuntee itsensä tyhmäksi. No, kai sitä joskus oppii.

Eli kun kyselen tarjouksia, kokonaiskulutus on vuodessa pitäisi olla reilusti alle 60000kWh ottaen huomioon nykyisen kattilan huonon hyötysuhteen ja uusien lämmitysvaihtoehtojen paremmat hyötysuhteet.

• )(/&&??=(/%¤#??##"
        lämmitysremonttiavar kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Arvelinkin, että todellista hyötysuhdetta ei pysty tarkasti laskemaan.

Tyhmänä kysyn vielä, että miten ihmeessä sait muutettua öljyn energiasisällön kWh, kun itse olen googlaamalla löytänyt lämpömäärän, joka on jotain päälle 40.
        Talo on iso paritalo. Lämmitysöljymäärä ollut keskimäärin viiden vuoden aikana 6200l. Kahtena viime vuotena 6500litraa. Molemmilla talouksilla omat vesimittarit ja mittarit kulutussähkölle. Laitteisto vie noin 2000kWh vuodessa. Eli talous n.6000kWh.

Ja edelleen tyhmänä kyselen, että mistä tiedän, lämpiääkö käyttövesi sähköllä? Olen luullut, ettei öljykattiloissa käytetä varaajaa. Kyllä sitä vaan tuntee itsensä tyhmäksi. No, kai sitä joskus oppii.

Eli kun kyselen tarjouksia, kokonaiskulutus on vuodessa pitäisi olla reilusti alle 60000kWh ottaen huomioon nykyisen kattilan huonon hyötysuhteen ja uusien lämmitysvaihtoehtojen paremmat hyötysuhteet.

Polttoöljyn tiedot löytyvät mm. tästä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoöljy

Erillisen varaajan käyttö riippuu kattilan rakenteesta. Ainakaan joissakin vanhemmissa malleissa ei itsessään ollut käyttöveden lämmitystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe