Automaatti vai manuaali?

Ostoa harkitseva

Jos ei hintaa ajatella, niin kumpi miellyttää? Ajattelin lähinnä kysellä siksi, että DSG laatikoiden pieni kulutus on ilmeisesti lisännyt automaatin suosiota kyseisen konsernin autoissa. Taannoin myös pari työkaveriani olivat vaihtamassa autojaan. Molempien selitykset ennen auton ostoa "joo manuaalilla pysyy se ajotuntuma jne...". Lopputulos oli se että ensin autonsa hankkinut osti manuaalin, kun ei koeajanut automaattia vaikka asiasta mainitsin. Toinen taas meni koeajolle, mutta manuaaleja ei ollut vapaana niin ajoi sitten automaatilla. Lopputulos oli se, että osti automaatin. Käytiin vielä koeajelemassa työkavereiden autoja ja manuaali tyyppi ei ollut päässyt edes työpaikan parkkihallista ulos, kun totesi jo seuraavan auton olevan automaatilla.

Onko automaatti siis 90 luvun lopun ilmastointi? "Joo ei sitä tarvi se on kallis ja turha" mutta nyt kukaan ei osta aautoaan ilman ilmastointia.

169

15363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eghsrhsrh

Kun sulla on selkeästi jo mielipide kumpi on parempi.

• Alkuperäinen kyselij

"kumpi miellyttää?" Minua kiinnostaa ihmisten yleinen suhtautuminen automaatteihin ja se onko muidenkin mieli kääntynyt asiassa. Oma mielipiteeni on toki selvä.

• manuaali
        Alkuperäinen kyselij kirjoitti:

"kumpi miellyttää?" Minua kiinnostaa ihmisten yleinen suhtautuminen automaatteihin ja se onko muidenkin mieli kääntynyt asiassa. Oma mielipiteeni on toki selvä.

Se niin riippuu. Jos ajaa paljon kaupunkiajoa, niin automaatti toki on miellyttävä. Mutta itse olen silti tällä erää vielä manuaali-ihmisiä. Ainakaan itselläni ei tuota suurempaa rasitusta vaihdella niitä vaihteita itse, eli en koe sitä rasitukseksi, joten miksipä ottaa automaattiakaan sitten?

Tähän asti olen automaattia käytellyt lähinnä isukin autossa. Toki ihan mukava, mutta jotenkin itse tunnen auton olevan paremmin omissa näpeissä manuaalin kanssa. Tykkään itse päättää, että millä kierroksilla milloinkin ajellaan. Ja tuossa männä viikolla katselin tässä ikkunasta yhtä automaatti-takaveto-bemaria, joka suti tyhjää syvässä hangessa. Kait sitä joten kuten automaatinkin kanssa pystyy ainakin jollain frekvenssillä heijaamaan, mutta ainakin omiin verkkokalvoihin paloi kiinni kuva, jossa manuaalilla olisi heijannut pari kertaa ees taas ja jo oltaisiin oltu liikenteessä, mutta tämä sai tuhrattua koko sen 15 minuuttia, jonka ajan söin ruokaani (olisin mennyt jeesaamaan, jos olisin nähnyt heti välissä, että on oiekasti ongelmia, mutta katsoin vain ennen ruokailua ikkunasta ja sitten ruuan jälkeen huomasin, kun se vihdosta viimein juuri sai kiesinsä liikkeelle).

Molemmat omat, joista uudemman hankin tuossa viime keväänä, ovat manuaaleja. Ja luulen, että vielä ainakin jonkin aikaa seuraavatkin tulevat olemaankin. Voipi olla, että vähän vanhemmiten sitten toi vaihteenvaihto tuntuu rasittavalta, mutta tällä erää en koe suurempia hyötyjä, mutta tykkään manuaalin eduista, eli omasta kontrollista.

• -

Manuaalilla ajava ei juuri vaihtamiseen kiinnitä ylimääräistä huomiota, yhtälailla automaationa sitä vaihtaa kuin käyttää kaasua ja jarruakin. Kaksoiskytkinlaatikoissa on onnistuttu poistamaan automaatin perinteiset huonot puolet, eli heikompi suorituskyky ja polttoainetalous. Pitkäaikaisesta kestävyydestä ei tosin ole vielä tietoa, eivät ne nyt kuitenkaan heti ole alkaneet levitä. Perinteistä automaattia en ostaisi, kaksoiskytkinautomaatin varmaankin, jos haluamaani automalliin sellainen olisi saatavilla, muuten manuaali. Jälleenmyyntiarvoon valinnalla varmasti on vaikutusta, joissain automalleissa paljonkin, mutta en muutenkaan osta autoa parin-kolmen vuoden päästä vaihdettavaksi, joten itselläni sen merkitys on käytännössä nolla.

• 16+15

automaatti on turvallisempi ostos. Ainakin nämä VAG-konsernin DSG:t ovat riskihankinta takuuajan jälkeen.

• takuu..

" että DSG laatikoiden "

Jenkeissä jo pakko myöntää. Minkä tehtaan perse kestää..

• 20+12

olin vannoutunut manuaalin kannattaja ja puolestapuhuja, automattivastaisuus vain lisääntyi koeajettuani sekä Passatin, Jetan että Ocun Deeäsgeellä. Elikkäs minusta DSG ei ollut onnistunut tuote, kerrätti konetta niin alhaalla jyristäen että pahaa teki ja vaihdot olivat epämiellyttäviä.

Takki kuitenkin kääntyi koeajettuani Ford Mondeon sekä dieselin että Ekobootsin uudella Getrakin tekemällä powersift lootalla. Vaihdot mainittu laatikko teki just siinä missä itsekin olis tehnyt ja ajotuntuma oli miellyttävä.

Elikkäs kysymykseen ei voi suoraan vastata, riippuu merkistä minkä automaattina ottaisin.

Teknisesti nerokkain ja äärimmilleen pelkistetty "automaatti" on Tojon Priuksessa, siinä tojon inssit ovat onnistuneet tekemään vanhasta T-hopan planeettavaihteistosta portaattoman automatin, liikkuvia osia on vain 4.
      Mikäli fyffeä olisi tarpeeksi ja Priuksella voisi vetää kärryä, ja hinta tietysti halvempi niin ottaisin.
      Briteissä Priuksen veroton hinta on 9400 euroa pienempi kuin Suomessa, meillä siis aikamoinen tojolisä.

Ohessa linkki Priuksen psd:n sielunelämään http://eahart.com/prius/psd/

• valitsee automaatin, tiellä ei juuri eroa mutta ruuhkaliikenteesä valtava ero ja vielä cruise päälle, niin onpahan mukavaa kyytiä.
        Mulla on viides automaattilaatikolla varustettu auto menossa ja en haluaisi mennä takaisin manuaaliin, näistä vain yksi on reistannut.
        Minusta tämä on paljolti jokaisen oma valinta mitä arvostaa.

• ehdottomasti

Automaatit on suunnattu vammaisille ja ajotaidottomille. Ei niillä kukaan terve mies aja ellei ole aivan pakko.

• on se

koskee ohjaustehostinta. Se on niille joka ei jaksa kääntää rattia. (jarrutehostin, levyjarrut, lukkojen kaukosäädin, diisseli piheille, sähköinen käsijarru, xenonit sokeille, turvavyöt, jne jne). Ei nykyajan automaatissa mitään vikaa ole. Jokainen tekee itse päätöksensä.

• Autom

Siirry hyvä herra Manuaali jo nykyaikaan ja siirry automaattiin. Jää aikaa muuhunkin, kuin järjettömään loputtomaan vaihdekepin vatkaukseen.

• Manual-BMW

Manuskalla tietää auton olevan kuskin hallinnassa, automaatissa kone vie ja kuski pelkää vieressä että mitäs seuraavaksi. En tykkää tippaakaan automaatista, sama oli jo 15-vuotiaana mopoissa (joku stanan pappa-tunturi automaatin koeajo oli kammottava).

• On se
        Manual-BMW kirjoitti:

Manuskalla tietää auton olevan kuskin hallinnassa, automaatissa kone vie ja kuski pelkää vieressä että mitäs seuraavaksi. En tykkää tippaakaan automaatista, sama oli jo 15-vuotiaana mopoissa (joku stanan pappa-tunturi automaatin koeajo oli kammottava).

Monosta Stereoihin jo 70-luvulla ja enkä kadu.

• jk,lk.l.ol.l.l.l.l.l
        Autom kirjoitti:

Siirry hyvä herra Manuaali jo nykyaikaan ja siirry automaattiin. Jää aikaa muuhunkin, kuin järjettömään loputtomaan vaihdekepin vatkaukseen.

mutta jos tosi mies haluaa olla käsi kepillä jatkuvasti niin antaa sen olla.... kyllähän me terveet heteromiehet tiedetään minkä merkki se on

• dghnyhnhbg
        Manual-BMW kirjoitti:

jos et hallitse autoa molemmat kädet ratissa vaan pitää toisella kädellä hivellä sitä keppiä edestakas niin oot kädetön kuski ja vaaraks liikenteelle... mut ai nii sä olitkin BMW kuski....

• tosi on
        dghnyhnhbg kirjoitti:

jos et hallitse autoa molemmat kädet ratissa vaan pitää toisella kädellä hivellä sitä keppiä edestakas niin oot kädetön kuski ja vaaraks liikenteelle... mut ai nii sä olitkin BMW kuski....

automaattivaihteisella Soliferilla, sen jälkeen siirryttyäni autoilijaksi oli ainut vaihtoehto automaatti, eli yli 30 vuotta nyt automaatilla enkä käsinvatkattavaan enää siirry.

• vatkaaminen
        Manual-BMW kirjoitti:

Kun on vatkannut manuaalia jo -70 luvun alusta ja valmetin keppiviidakkoa jo aikaisemmin, niin ei paljon kiinnosta. Töissäkin sai kepittää jo 35 vuotta volkkarien ja muiden talvikankeita laatikoita.
        Onneksi älysin ostaa jenkin jo -80 ja siinä oli tietysti automaatti. Voi sitä autuutta. Saattoi oikealla kädellä keskittyä misuihin kepin runkkauksen sijaan. Automaatti on poikamiehelle taivas.
        On sen jälkeen ollut muutama manuaalikin, mutta nyt viimeiset 10 vuotta automaatilla, enkä enää palaa väkisin hämmennettävään. Antaa koneen ja laatikon tehdä työ kun sellaiset kerran on keksitty. Ihminen oppii vasta ajan saatossa arvostamaan automaatin helppoutta. Jos joku väittää ettei sillä pärjää talvelle, niin se on pötypuhetta. Automaatilla lähtö on paljon helpompaa ja menee ihan mukavasti auraamatonta kylätietä. Eikä kuopaise eikä jää paikkalleen vinkumaan, jos vähänkin osaa kaasua säännöstellä.
        Joku väitti, että automaatti on vammaisille, mutta ne 200 milj. vammaista pohjois-ameriikassa saattaa olla toista mieltä kun yks suomalainen jääräpää.
        Eli kahdesta en luovu: jäykästä kepistä ja asenteesta. Olkoon kukin uskossaan autuas.

• voi pientä pojua

siinä sun polkuautossa ei taida kuule olla yhtään vaihdetta,
        joten jätä noi ala-asteen jutut sinne koulun käytäville äläkä sekaannu
        miesten asioihin.

• <<<<<<||||||>>>>>>
        Autom kirjoitti:

Höhöhö.

Molempia on ajettu ja edelleen lopputulos on edelleen vakaasti manuaalivaihde. Kyllä se on niin, että kun itse lähtee oikealla vaihteella kiihdyttämään, niin selkä pusertuu selkänojaan. Saksassakin motarilla vaihdan usein 120km/h nopeudesta kolmoselle ja on nautinto tuntea kun renkaat sutii ja mennään eikä meinata.

On se automaatti hyvä, kun toinen jalka on paketissa, myönnetään. Sitä paitsi, kun on vääntöä ja voimaa löytyy, niin kaupungissa voi ajaa kutosella 30km/h nopeudella.

Hymyillään kun nähdään liikennevaloissa. Oikein hyvää päivänjatkoa sinulle!

• Porcheja
        <<<<<<||||||>>>>>> kirjoitti:

Höhöhö.

Molempia on ajettu ja edelleen lopputulos on edelleen vakaasti manuaalivaihde. Kyllä se on niin, että kun itse lähtee oikealla vaihteella kiihdyttämään, niin selkä pusertuu selkänojaan. Saksassakin motarilla vaihdan usein 120km/h nopeudesta kolmoselle ja on nautinto tuntea kun renkaat sutii ja mennään eikä meinata.

On se automaatti hyvä, kun toinen jalka on paketissa, myönnetään. Sitä paitsi, kun on vääntöä ja voimaa löytyy, niin kaupungissa voi ajaa kutosella 30km/h nopeudella.

Hymyillään kun nähdään liikennevaloissa. Oikein hyvää päivänjatkoa sinulle!

Voi että oot oikeesti päässyt ajeleen Saksan moottoritiellä! Itse ajelin siellä jo 60-luvulla, jolloin oli runsaasti vielä paanoja ilman nopeusrajoitusta. Silloin mentiin kovaakin, eikä se suditus ollut pääasia. Olipa vaihde vaikka kolmonen tai suurempi :-)))
        Porche

• Kysymyksen asettaja on suorastaan nero- tai sitten autolehden edustaja.
        Miten maittavia kommentteja taaskin.
        Itse ajoin 6 vuotta päivittäin manuaalia; en juuri valitellut, vaikka kaupunkiajoakin kertyi.
        Sitten kokeilin saman Baijerilaismerkin automaattidieseliä, and behold: heaven opens up.
        En koskaan vaihtaisi tehokasta automaattidieseliäni nk. polkuautoon, eli manuaaliin takaisin.
        Aivan, polkuauto taisi olla provokaatio. Paljon parjatusta VAG:n automaatista en osaa sanoa mitään.
        Oma saksalaislaatikkoni eí ole 135 tuhatta ajettuani temppuillut.

• Manual-BMW kirjoitti:

Mikäs siinä koneessa vie???? Jos sä olet niitä bemukuskeja jotka pitää sen lapun lattiassa vaan ykkösellä?
        Jos on pedaalipohjassa ja pelottaa kun automaatti vaihtaa isommalle niin paree on pysyäkkin niissä manuaali pappatuntsissa...
        Kyllä mä ratista yhä ohjaan... Eikä pelota.Kun painaa kaasua niin vauhti lisääntyy ja automaatti vaihtaa isommalle.
        Kun löysää kaasua ja jarruttaa niin automaatti vaihtaa pienemmälle.
        Tottakai täytyy miettiä sitä kaasupolkimen asentoakin. Ei se ole mikään päälle ja pois kytkin....
        Hallinnassa pysyy.

• late, länsrannikolt

Nii i. Ajatteles, jos ne on tosiaan ajateltu vammaisille ja muille hörhöille, niin kuinka turvallisia ne olisikaan allekirjoittaneille. Sattikohan omaan nilkkaan...

• Anonyymi
        Manual-BMW kirjoitti:

:DDDDD Kannattaa varmaan käyttää sitä jarrua, jos ei halua että auto menee päin puuta. Aika ääliö saa olla että luulee automaatin ajelevan itsekseen ilman että siihen voi itse vaikuttaa :D

• Anonyymi
        dghnyhnhbg kirjoitti:

Mulla etuvetoinen automaatti.
        Talvella tsi hyvä lähtemään liikkeelle ei sudi.

Talvella helpompi aja automatii kun ei tarvii kokoajan tarkkailla kaasuttamistq ja nastat pysyy hyvin

• Vitosella liikkeelle

Jos olisin uutta ostamassa, automaatti olisi itsestään selvä valinta. Maantiellähän asialla ei ole väliä, kun viitonen saattaa olla päällä tunnin tai kaksi yhtämittaa. Kaupungin kadunkulmissa kuitenkin on muutakin mietittävää kuin sopivan asennon hakeminen hammasrattaista. Totta kai vaihtaminen sujuu rutiinilla, mutta siihen sitoutuu silti yksi käsi ja yksi jalka, oikeastaan kaksikin kun kaasua pitää annostella samalla. Nykymaailmassa aivan tarpeetonta voimistelua.

Käytetyssä painavat sitten muutkin asiat. Viimeksi vaihtaessani etsiskelin pitkään sopivaa yksilöä, mieluimmin automaattia. Se kaikkein sopivin oli kuitenkin manuaali, joten kepinheilutus jatkuu edelleen. En minä siitä nauti, mutta pärjäähän tuolla. Automaateilla olen ajanut kohtuullisen paljon eikä niistä ole kielteisiä kokemuksia.

• On se

Bemu pojan vastausta. BMW ei ole ikinä osanut tehdä kunnon automaattilaatikkoa. Varmaan tiedät tän itse ilman selityksiä.

• ehdottomasti automaa

Ehdottomasti automaatti. Piste. Älä edes harkitse muuta.

Itselläni viimeiset 6 autoa 10 vuoden aikana kaikki automaatteina,
      takaisin manuaaliin minua ei saisi mikään asia! Ellei ihan pakko olisi.

• lmfao

Hieman taustaa: Itselläni on ollut perinteinen nestevatkainautomaatti sekä manuaaleja. DSG:tä en ole ajanut enkä näitä pikkuautojen muitakaan uusia automaatteja.
      Työn puolesta raskaamman puolen eri merkkien ´robotit´kytkinpolkimella sekä ilman, ovat tulleet tutuksi. Laite jota en omien kokemuksieni mukaan hanki koskaan on Mersu Sprinter robotilla. Hlöautojen automaatteja taas kokeilen tilaisuuden tullen mutta kynnyskysymys suuntaan eikä toiseen se ei tule olemaan. Auto edustaa itselleni lähinnä kulkuneuvoa jolla mennään paikasta toiseen, enkä näe lisärvoa siinä että maksan joissain tapauksissa automaattilootasta (oli sen toteutustapa sitten mikä vaan) huimia summia lisää kun saman käyttötarkoituksen ajaa kolmella polkimella varustettu auto.

• automaticforever

Mitähän höpöä tässä kirjoitetaan. Lähes kymmenen vuotta olen ajanut vm.2000 MB Sprinterillä, jossa ns. Sprintshift. Siis jonkinlainen mekaaninen automaatti levyineen. Toimii miellyttävästi ja todennäköisesti älykkäämmin kuin keskiverto vatkaaja. No, sen koommin, kun eka kerran ajoin MB:n 300 AE:lla en ole manuaalin autuutta uskonut - loistavan pehmeästi vaihtava peli. Mutta mielipiteitä monia.

• y5h3he

Apupyörät polkupyörässä helpottavat ajoa esim. liikennevaloissa ja ruuhkissa mutta ei niillä ole hauska ajaa ja ne hidastavat menoa, ihan kuten automaattivaihteistokin. Ilman apupyöriä polkemista ei huomaakkaan kun sen osaa, ihan kuten manuaalilla vaihtamisessakin.

• hidas on joo

Ferrari 430 Scuderia vaihtaa 0,06 sekunnissa, 458 Italia vielä nopeammin.
        458 menee sataseen 3,4 sekunnissa eikä ole MANUAALI

Niin kerroppa miten se hidastaa menoa?

• hjnm gfbv

ja ne hidastavat menoa... kumma juttu kun autobild ajoi porche 911 radalla toinen manuaali ja toinen vastaava tuplakytkin automaatilla niin manuaali hävisi sekunnilla kierrosajassa. kone tekee sen aina nopeammin kun ihminen siitä ei pääse mihinkään. ihan sama kun väittäisit että driftaamalla mennään mutkat nopeasti kyllä se tuntuu hurjalta kun kumi ulvoo ja kone huutaa mutta silti mutka mennään nopeammin pitoa menettämättä...

• kallista on..
        hidas on joo kirjoitti:

Ei taida tommosta tekniikkaa saada mihinkään ihan perusautoon, vai?

• werttsgsgs
        hidas on joo kirjoitti:

Meeppäs huvikseen ajamaan ferrarilla niin huomaat että se paska menee jo satasta ykkös vaihteella...

• automaatti tottakai

näytä se isompi Volvo, BMW tai Audi joka EI olisi automaattina.
      Näytä taksiauto manuaalina, kysy ammattilaisilta millä haluavat ajaa.
      Näytä edustusauto joka olisi manuaali.

Katsoppa uudet Ferrarit vaikka, kaikki ovat automaatteja.
      Jopa monissa urheiluautoissa automaatit yleistyy.

• invakorttilainen

Näin invalidinä annan ääneni invavaihteistolle. Itse ajaisin käsivaihteisella jos pystyisin.

• mmakine

Minulla on molemmat, tila-auto jossa on vähän perinteistä modernimpi sähköohjattu automaattilaatikko väännönmuuntimella ja pikkuauto jossa on manuaali. Aikaisemmin on ollut jopa Volvo 340:n variaattori ja perinteisellä hydraulisella automaatilla varustettu pikkuauto. DSG ei ole minulle tuttu kokemus.

Pikkuautoa en enää automaatilla ottaisi vaikka sillä kaupungissa tuleekin ajeltua. Mutta näin talvella arvostan enemmän manuaalin tarkkuutta liukkaalla ajettaessa. Automaatilla en osaa ajaa samanlaisia nelipyöräluisuja kuin manuaalilla. Sellainen pelottaa talvella eikä ole niin hauskaa kesällä. Siksi haluan pikkukinneriin manuaalin.

Isompi auto pysyy ojien välissä ilman kaasulla kikkailuakin. Isossa autossa vaihteiston tyypillä ei ole minulle niin merkitystä, kumpikin käy. Olen ehkä kuitenkin mieltynyt hieman enemmän manuaaliin joten jos olisi kaksi täysin samanlaista isoa autoa, toinen automaatti ja toinen manuaali, valitsisin luultavasti manuaalin.

• jos hinta sama

Jos pelkästään käyttöominaisuuksia ajattelee niin silloin ottaisin automaatin. Toisaalta, kun esim. nykyisessä autossa automaatin lisähinta olisi ollut vajaa pari tonnia, niin omassa maantiepainotteisessa ajossa tuo ei kuitenkaan ollut mielestäni lisähinnan arvoinen. Käytän tuon vajaa pari tonnia mieluummin esim. webastoon.

• Kokemuksia automaatista muutamaa kilometriä enemmän seuraavista laitteista:
      - 95 laguna (2.0 bensa)
      - 07 C4 (2.0 bensa)
      - 10 C'eed (1.6 bensa)
      - 89 C300 mese (diesel)
      - 06 tai 07 A4 (bensa)
      Manuaalilaitteista kokemuksia on vähän useammasta yksilöstä.

Itse ottaisin kokemusteni perusteella automaatin joko pikkubensaan tai kaupunkiajoon. Siis ajoon, jossa vaihtotarve on jatkuvaa... Toisaalta ihan pikkubensoihin ei yleensä tomaattia taida saadakaan (turbotettuja lukuunottamatta - mutta niissä ei ehkä tarvitsekaan).

Manuaali on kokemukseni mukaan tunnokkaampi ja vaihtaa paremmin. Tosin ainut kokemus DSG:stä on tuosta audista, joka ei oikein vakuuttanut. Toivon sen johtuvan vaihteistosta, koska ainakin hevosten puolesta auton olisi pitänyt olla paljon menevämmän tuntuinen.

Niin, siis olen automaatin omistanut ja useampaa ajanut. Nyt on manuaaliloota alla, eikä kaduta pätkääkään. Puhelimeen puhuminen on ehkä vaikeutunut vähän kaupunkiajossa.

• tai robottinylkytin

> Toisaalta ihan pikkubensoihin ei yleensä tomaattia taida saadakaan (turbotettuja lukuunottamatta - mutta niissä ei ehkä tarvitsekaan).

Ehei, syy on ihan toisaalla. Pieni, teholtaan alarajoilla suhteessa auton kokoon/painoon oleva moottori tarvitsisi kaverikseen siististi ja nopeasti vaihtavan vaihteiston, jossa on pieni tehohäviö. Vaan kustannussyistä tarjolla on yleensä

a) joku ikiaikainen, 4 vaihteinen, mehumaija, jossa on iso tehohäviö (= sekuntitolkulla huonompi 0-100 kiihtyvyys) ja iso kulutus kaupunkiajossa (koska vain suurin vaihde lukkiutuu)

- tehohukasta ja momentinmuuntimen luistosta johtuen meno on aika kuminauhamaista ... eikä mitenkään positiivisessa mielessä ... eli kaasupoljin vaikuttaa lähinnä kulutukseen ja *ehkö* joskus lähitulevaisuudessa myös auton nopeuteen

- talviajo on kyllä helppoa, kun auto ei jaksa sutia (paitsi kick down -kiihdytyksissä)

b) nylkyti nylkyti -robotti, jolla on kyllä pieni kulutus, mutta jahkailevat & täyskaasukiihdytyksissä pahasti nykivät (=pää paukkuu niskatukeen oikein kunnolla, tuskin voimansiirtokaan tykkää) vaihdot

- toki robottia voi/pitää auttaa keventämällä kaasua vaihtohetkellä, mutta silloin häviää se automaatin huolettomuuskin; kuljettaja joutuu koko ajan vahtimaan kaasupolkimen asentoa, moottorin käyntinopeutta ja käytettävää vaihdetta voidakseen ennakoida tulevat vaihdot

- toki niitä vaihteita voi tökkiä päälle käsiohjauksellakin, mutta harvassa autossa on vaivauduttu laittamaan vaihtonapit rattiin ... eli toinen käsi on lähes jatkuvasti sidottuna kepin vatkaamiseen

• turbojen automaatit
        tai robottinylkytin kirjoitti:

> Toisaalta ihan pikkubensoihin ei yleensä tomaattia taida saadakaan (turbotettuja lukuunottamatta - mutta niissä ei ehkä tarvitsekaan).

Ehei, syy on ihan toisaalla. Pieni, teholtaan alarajoilla suhteessa auton kokoon/painoon oleva moottori tarvitsisi kaverikseen siististi ja nopeasti vaihtavan vaihteiston, jossa on pieni tehohäviö. Vaan kustannussyistä tarjolla on yleensä

a) joku ikiaikainen, 4 vaihteinen, mehumaija, jossa on iso tehohäviö (= sekuntitolkulla huonompi 0-100 kiihtyvyys) ja iso kulutus kaupunkiajossa (koska vain suurin vaihde lukkiutuu)

- tehohukasta ja momentinmuuntimen luistosta johtuen meno on aika kuminauhamaista ... eikä mitenkään positiivisessa mielessä ... eli kaasupoljin vaikuttaa lähinnä kulutukseen ja *ehkö* joskus lähitulevaisuudessa myös auton nopeuteen

- talviajo on kyllä helppoa, kun auto ei jaksa sutia (paitsi kick down -kiihdytyksissä)

b) nylkyti nylkyti -robotti, jolla on kyllä pieni kulutus, mutta jahkailevat & täyskaasukiihdytyksissä pahasti nykivät (=pää paukkuu niskatukeen oikein kunnolla, tuskin voimansiirtokaan tykkää) vaihdot

- toki robottia voi/pitää auttaa keventämällä kaasua vaihtohetkellä, mutta silloin häviää se automaatin huolettomuuskin; kuljettaja joutuu koko ajan vahtimaan kaasupolkimen asentoa, moottorin käyntinopeutta ja käytettävää vaihdetta voidakseen ennakoida tulevat vaihdot

- toki niitä vaihteita voi tökkiä päälle käsiohjauksellakin, mutta harvassa autossa on vaivauduttu laittamaan vaihtonapit rattiin ... eli toinen käsi on lähes jatkuvasti sidottuna kepin vatkaamiseen

Meni tuo lainaus hieman väärin. Siis tarkostus oli kommentoida tätä pikkubensan automaatin kaupunkiajon ihanuutta. Siitä on ihanuus kaukana, kun pitää koko ajan repiä lusikka lattiassa ettei ole ihan tientukkona...

Turbobensoihin taas on nihkeästi automaatteja, koska ne ovat uusi juttu eikä ole vielä ehditty kehittää joka malliin sopivan kokoluokan lootia, jotka kuitenkin kestäisivät 100 Nm vapareita suuremman väännön. 240 Nm kun on vapareista puhuttaessa lähempänä 2,5 litraisen kuin 1,2 litraisen lukemia ja 2,5 litraisen jatkeeksi kehitetty loota saattaa olla hieman vaikea sovitettava B-segmentin pikkuautoon.

• smart fortwot
        turbojen automaatit kirjoitti:

Meni tuo lainaus hieman väärin. Siis tarkostus oli kommentoida tätä pikkubensan automaatin kaupunkiajon ihanuutta. Siitä on ihanuus kaukana, kun pitää koko ajan repiä lusikka lattiassa ettei ole ihan tientukkona...

Turbobensoihin taas on nihkeästi automaatteja, koska ne ovat uusi juttu eikä ole vielä ehditty kehittää joka malliin sopivan kokoluokan lootia, jotka kuitenkin kestäisivät 100 Nm vapareita suuremman väännön. 240 Nm kun on vapareista puhuttaessa lähempänä 2,5 litraisen kuin 1,2 litraisen lukemia ja 2,5 litraisen jatkeeksi kehitetty loota saattaa olla hieman vaikea sovitettava B-segmentin pikkuautoon.

taitaa olla kaikki automaatteja, vaikka kone on 0,6

• tai robottinylkytin kirjoitti:

Liikennevalo lähdöissä manuaalimiehet tulle perse edellä vastaan kakkosta pykältäessä.
        Tomaatilla mennään katkoitta. Ainakin mun autossa renkaat luistaa ,ei se muunnin.
        Kesäkelilläkin sutimisenesto herjaa....Tottakai kulutus on suurempi,mutta lähinnä siinä kaupunki ajossa jossa varsinkin se automaatti on muuten mukavampi.Maantiellä sitä eroa ei oikeastaan ole. Täällä on aikapaljon vanhoja käsityksiä luistavasta tomaatista. Lockuppi on aika monessa jo kolmosvaihteelta lähtien.
        Eli vastaa kaasuunkin ihan hyvin.

• automaatti tottakai

Automaattivaihteiset henkilöautot yleistyvät myös Suomessa.
      Automaattien osuus vuoden 2009 myynnissä oli noin 20 prosenttia.

Asiat ovat muualla toisin.
      mm. Pohjois-Amerikassa ja Japanissa useimmat uudet autot ovat jo automaattivaihteisia.
      Arvioiden mukaan maailmanlaajuisestikin tänä vuonna myydään enemmän automaattivaihteisia kuin manuaalivaihteisia autoja.

Mitä isompi auto, sitä useammin automaattivaihteinen.
      Lexus esimerkiksi siirtyy asiakkaille lähes sataprosenttisesti automaattivaihteisena.

Volkswagenin henkilöautomyynnissä automaattivaihteisten osuus on yli 20 prosenttia.
      Audilla automaattien osuus on jo yli 50%.

Volvo on jo nyt hyvin "automatisoitu" merkki Suomessa.
      Yli 65% Volvon syyskuun loppuun mennessä myymistä oli automaatteja,
      V70 ja S80 malleissa lähes jokainen oli automaatti.

• DSG-mies

varmaan jokainen C-sarjalainen ja siitä ylöspäin oleva Mersu on automaatti,
        samoin BMW 5-sarja ja X-sarja varmaan melkein kaikki automaatteja.

Kaikki yhtään paremmat merkit ja isoimmat autot ovat melkein 100% automaatteja,
        olleet jo vuosia.

• 14

Kun olin ostamassa edellistä autoani 307 8 vuotta sitten, niin puhelimessa kyselin vaihtoehtohintoja Laakkosen valtakunnan ulkopuolelta. Mieleen jäi kun automyyjä yllättäen kysyi, että tuleeko inva-alennus, kun kuuli mitä olin ostamassa. Kuvannee automyyjien ennakkoasenteita.

Kulutus on haittapuoli, mutta ainakin ranskalaisissa automaatti on hintansa väärtti, turhaan tosin otin kaksilitraisen. Seuraava olikin tämä japanilainen vuoden talviauto Mazda 3 1.6 litrisella koneella ja automaatilla. Neljäs vuosi tulee täyteen keväällä. Eikä voi kun kehua ajomukavuutta ja auton laatua.

• ryjwrj

vaihtamiseen ja kytkimen käyttöön samalla kun keskittyy muuhun liikenteeseen. Mutta ei siinä ole mitään hävettävää, se vain vaatii harjoittelua niin kuin polkupyörällä ajaminen ilman apupyöriä. Tsemppiä kaikille jotka vielä joutuvat käyttämään automaattivaihteistoa!

• onneton luuseri

taidat vain olla pers aukinen amisjätkä joka luulee olevansa kova
        jätkä kun veivaa sitä corollan keppiä, leikkii olevansa joku vtun fittipaldi.

Jatka viiksien kasvattamista ja sitten kun olet mies ja massia löytyy
        niin tule sitten keskustelemaan oikeista autoista.

• nissan85

Kiva on sillä ajella, mittarissa 550tkm ja kaikki toimii ainakin tällä hetkellä ,laatikkoa ja konetta ei ole vielä
      tarvinnut ihmetellä , ilmastointia kerran. En enää kaipaile manuaallia toki näissä taitaa olla 1l/100km kulutusero manuaaliin verrattuna. ELI ILMAN MUUTA AUTOMAATTI NISSAN CEDRIC

• Manuaali

No ite ajelin systerin automaatilla lkentokentälle ja huomasin että tää minun vanhakantainen ajatusmailma manuaali vaihteiston eduista onkin väärin ja jos ottaa vielä huomioon miten opettelevalta kuskilta vie huomio liikenteseen viahteen vaihtaminen niin kyllä suositelen automaattia.
      Tosin jos se vaihtaminen ei tuota vaikeuksiaa niin ilman saastuttamisen ja hiilijalan jlkien vetoamiseen ota tämä 6 portainen mkanuaali.
      Taas kestävyytetän ei eroa ole, ainut taitaa olla automaatin häviöksi tämä hiilijalan jälki.

• 87k

Jos olen etsimässä uutta autoa, ja kriteerit täyttävässä autossa on automaatti, otan sen, jos manuaali otan sen.

Samaten jos on bensakone, niin otan bensakoneen, ja diesel, niin otan dieselin, kyllä mulla on paaaljon painavemmat kriteerit auton hankintaan kuin joku vaihteisto, kummankin käyttäminen sujuu ihan yhtä helposti, ja itselläni on nyt kaksi automaattia, ja töissäkin muutama, silti myös käsivaihteisten ajo sujuu vähintään yhtä hyvin :)

Ja ilmastointi nyt on huono vertauskohta, kato kun sitä ei saa hoidettu muuten kuin ilmastoinnilla, vaihteet saa hoidettua kanssa käsin :)

• ycagel

ja neliveto ja ei huolen häivää keli kuin keli!

• adsadassda

Nuoahan on yhteenään säpäleinä. Tutulla tuli jettaan 60.000km joku perus laatikon huolta 2000e lähti jetta huoltoon.

• jeheo rosdtdrt

Onko automaatti siis 90 luvun lopun ilmastointi? "Joo ei sitä tarvi se on kallis ja turha" mutta nyt kukaan ei osta aautoaan ilman ilmastointia.

luulenpa että on nimenomaan näin. tosin kaikillehan ilmastoinnit ja automaatit ei ole olleet turhia ennenkään...

• 19

Miten nyt suomen rallimaineelle käy kun amisviiksisten karvanoppa Sierrat vaihtuu pikkuhiljaa automaattilaatikoisiin peleihin.

• Käytettyjä kiertää

Itse ajan hyvin sekalaisilla autoilla, mutta manuaali maistuu aina paremmin.
      Automaatti on tylsä, varsinkin vakionopeuden säätimellä, henki menisi lämmitykseen ja tekemisen puutteessa nukahtaneena jos väsyneenä ajaisin.

• aut

on automaatti.noista tavan autojen laatikoista ei kokemusta,mutta mersun 5v ja 7v laatikot ainakin kestää auton eliniän yleensä.toki jokunen poikkeuskin aina matkalle sattuu,mutta kesto on 500tkm-1000000km.
      ja ei suorituskykyä huononna eikä kulutus juuri nouse vaikkei ole kaksoiskytkentä loota.
      kai nuokin dsg:t kestää sen 200-300tkm..?

• dsg on susi

kestää, kun sijoitetaan muutama tonni n.90 tkm välein remonttiin.

• dsg on susi kirjoitti:

kestää, kun sijoitetaan muutama tonni n.90 tkm välein remonttiin.

Ei taida dsgeet kestää sitä vääntöä.Onko niissä kykin joka pettää vai onko ihan laatikoissa vika?
        Tomaateissa momentinmuunin lämmittää vain sitä öljyä vedätyksissä ja ilmeisesti kaksoiskytkentä laatikot rasittavat kytkintä.

• Manuaalin puolesta

Manuaali ehdottomasti.

Toki, nykyiset DSG:t ja robottivaihteistot tekevät ajamisesta rentoa ja mukavaa mutta sporttiseen ajoon ehdottomasti manuaali. Kyllä se on kivempi itse olla autonsa herra. Jos haluan luukuttaa kolmosella mutkia täysiä niin haluan silloin luukuttaa. DSG pöljänä menee aina vaihtamaan isommalle.

• Vasen jalka työtön

Nykyautomaateissa on mahdollisuus käsivalintaankin vaiheissa, eli voipi "luukuttaa" kolmosella mutkiin jos se tuo jollekulle nautintoa. Oma Sonata 3.3 V6 (235 hevosvoimaa) liikkuu mukavasti ilman käsivispaamistakin ja riittävää vauhia mutkiinkin. Kulutus ollut aina kuitenkin alle 10 l/100km. Näillä palkoilla ja kulutuksella ei bensan hinta juuri tunnu.

• honda käsivalintaine
        Vasen jalka työtön kirjoitti:

Nykyautomaateissa on mahdollisuus käsivalintaankin vaiheissa, eli voipi "luukuttaa" kolmosella mutkiin jos se tuo jollekulle nautintoa. Oma Sonata 3.3 V6 (235 hevosvoimaa) liikkuu mukavasti ilman käsivispaamistakin ja riittävää vauhia mutkiinkin. Kulutus ollut aina kuitenkin alle 10 l/100km. Näillä palkoilla ja kulutuksella ei bensan hinta juuri tunnu.

tällä sonatan miehellä tunnu oikein hilloa olla kun ei ole pystynyt autoa ostamaan vaan ostanut hundain

• Kyllä nuo robotitkin ja monet automaatit saa luukutaessa käsivalinnalle.

• mk

mikavuutta niin automaatti on kaikkein mukavin auto ajaa ja itsellä ollut kaksi automaattia ja viime elokuussa tuli ostetua mauaalivaihteinen auto ja on kyllä viimeinen manuaali ja ei kiinosta vaihdekeppia sompailla ja automaatilla kun ei tartte kuin kaasua painaa ja ainoastaa peruuttaessa joutuu vaihdekeppiin koskamaan ja niin edelleen. Eihän kukaan enää ota televisiotakaan missä ei ole langatonta kaukosäädintä.

• 29

jälleenmyyntimielessä automaatti koska automaattimiehet ei muuta osta mut manuaaleille kelpaa kyllä molemmat. tai aika harvassa on "vain manuaali"-kuskit (eikä ne yleensä niitä tavallisimpia autojakaan etsi vaan jotain ralliohjuksia)

eli tomaatin saa myytyy helpommin kun se kelpaa käytännössä kaikille, manuaali harvemmalle

• VW Golf

Olen nyt ajanut 18 kk:n sisällä yli 70 000 km VW Golf 1.4 Tsi (118 Kw) DSG:llä. Mitään valittamista ei ole ollut. Toimi todella hyvin ja olen enemmän kuin tyytyväinen valintaa. Kulutuslukemissa ei ole eroa manuaalin kanssa, ovat jopa pienemmät. Seuraavakin auto tulee olemaan automaattivaihteinen.

• --Audinainen--

Kyllä itse ainakin ihan miellläni manuaalilla ajan.. Ei se mun kättä ainakaan liikaa rasita jos vaihdekeppiä "joutuu" käyttämään.. Ne automaatit on vaan laiskoille ja ajotaidottomille ihmisille.. Voiko sitä edes enää sanoa osaavansa ajaa jos auto periaatteessa ajaa ihmisen puolesta..? Kyllä itse ainakin tahdon olla oman autoni kuljettaja..

• Dsgeessä ei ole sitä muunninta välissä. Sen takia kulutus pysyy manuaalien tasoissa.
        Kyllä mullakin varmaan kaksoiskytkentä vaihteisto on seuraavassa autossa. Nyt mennään vielä automaatilla.
        Kuunnellaan ensin miten nuo Dsgeet alkaa kestämään....

• --Audinainen-- kirjoitti:

Kyllä itse ainakin ihan miellläni manuaalilla ajan.. Ei se mun kättä ainakaan liikaa rasita jos vaihdekeppiä "joutuu" käyttämään.. Ne automaatit on vaan laiskoille ja ajotaidottomille ihmisille.. Voiko sitä edes enää sanoa osaavansa ajaa jos auto periaatteessa ajaa ihmisen puolesta..? Kyllä itse ainakin tahdon olla oman autoni kuljettaja..

Voiko nykyään sanoa osaavansa ajaa vaikka onkin audissa jo kaikki ajovakaudenhallinta järjestelmät.
        Taitaa olla ,että sunkin audista puuttuu vain se automaatti....

• Anonyymi
        kasoku kirjoitti:

Dsgeessä ei ole sitä muunninta välissä. Sen takia kulutus pysyy manuaalien tasoissa.
        Kyllä mullakin varmaan kaksoiskytkentä vaihteisto on seuraavassa autossa. Nyt mennään vielä automaatilla.
        Kuunnellaan ensin miten nuo Dsgeet alkaa kestämään....

Nyt tiedetään jo hyvin, että EI ne kestäneet. Ehkä jotain kevyttä työmatkaliikennettä, mutta taksissa kuluvat nopeasti ja vaihtamisesta tulee repivää ja nykivää. Joku perävaunun veto onnistuu vähän aikaa, mutta sitten alkaa ne kestävyysongelmat kytkinlevyt kuluu ennen aikojaan ja kaksoismassapyörätkin joutuu vaihtamaan. Näin ainakin 7-vaihteiset.

• sincambio

itsellä takana 65tkm diesel dsg -yhdistelmällä, enkä kyllä enää koskaan aja manuaalilla. Suurin osa dsg:tä haukkuvista ei liene koskaan ajanut tai ainakaan omistanut k.o laitetta. Omalla ajettu nyt 190tkm ilman huolia. Aivan huippu ja sport asennolla lähtee ku mummo hangesta. Sitä paitsi voi myös ajaa "manuaali" asennolla jos tykkää itse vaihtaa ylös-alas, siinäkin upeat, lähes huomaamattomat vaihdot. Näkyyhän tuolla nettiautossa olevan yli 300tkm ajettuja dsg -taksejakin. Käy kokeilemassa, sen jälkeen et manuaalia enää ota!

• maatti.

Sen pitää olla,eikä manuaalilaatikko. Automaatti pitää koko ajan sopivan pykälän silmässä ja kulku on jouhean tasaista.

• bt50
        maatti. kirjoitti:

Sen pitää olla,eikä manuaalilaatikko. Automaatti pitää koko ajan sopivan pykälän silmässä ja kulku on jouhean tasaista.

tapausta jolloin en automaattia suosittele; jos on viimeisen päälle nuuka polttoaineen kulutuksen suhteen tai jos vetää paljon perävaunua. Muulloin automaatti on viimeisen päälle mukava ajaa, niin maanteillä kuin varsinkin kaupungissa. Ja vakionopeussäädin on ehdoton varuste matka-ajossa.

• m_-61

alla nyt, ööö, kuudes automaatti. Citikka C5 diesel, 136 hv ja 340 Nm. Kulutus tripin mukaan 6,7 litraa nokivettä ja 6-vaihteinen tomaatti vie todella hienosti ja huomaamattomasti, toki käsinvaihtaminenkin onnistuu jos haluaa jotain muuta...
      Ei ikinä enää kolmatta poljinta, toivottavasti...

• -r-

...on turvallinen ostos.

Eipä ole vetonivelet tai muu voimansiirto ollut "sudittelijoiden" armoilla...

• Ajan automaattivaiht

tehdä jotakin itse kun automaattikin on jo keksitty.Samoin autossani on automaattinen ilmastointi niin ei tarvi lämpöä olla säätämässä.Miksihän manuaalilaatikkoautoihin väsäillään ns mäkilähtöavusinta mikä tuntuu nyt olevan monessa merkissä pop????

• A vai M

Jep!

Itse pidän manuaalivaihteisesta autosta.
      Vetotuntuma välittyy paremmin. Vastaa kaasuun paremmin. Ajamisen makunen..

Automaattivaihteisto
      Jotkut meinaa, että vaihtaminen on jotenkin vaikiaa... Mun mielestä automaatti ei vastaa mun kaasujalan tarpeisiin. Jotenkin aina tulee myöhässä. DSG:ssä sama homma. Ei ole aina se haluttu vaihe päällä vaikka käsivalinnalla sotkis...opettelua?

Auton rampista ylös ajaminen ei kyllä ole vaihteistosta kiinni...Pitäähän hiihtäminenkin opetella erikseen...

En kyllä vertais ilmastointia vaihteistoon. Kysymys on enemmänkin siitä avaatko oven ite vai avautuuko se automaattisesti. Eli mitä haluat?

• rouva22

Mielestäni näin mututuntumalta voisin sanoa että automaatin vaihdelaatikko ei kestä ongelmitta niin kauaa kuin manuaalin - jos tietää kuinka manuaalilla oikeasti ajetaan(eli kytkin kunnolla pohjaan, eikä ajeta pienissä nopeuksissa vitos vaihteella).Manuaali on varmempi. Vanhemmillani on ollut automaatti autot(n.15 vuoden ajan) ja äitini ei (omien sanojensa mukaan) osaisi enään aja vanhalla manuaalilla.
      Auto on minulle enemmän kuin vain väline siirtyä A:sta B:en, manuaali antaa minulle enemmän haastetta ja sen kanssa voi kikkailla.
      Ehkä sitten kun olen 50-vee ja kyllästynyt manuun, siirryn automaticciin.

• voi voi pientä

eli sun mutut ovat hanurista.

toiseksi, kun sä pikkutyttö vähän kasvat ja olet aikuinen,
        tiedät ettei autoilu ole "haastetta ja kikkailua"

• Lissu 42

en enää milloinkaan ottaisi manuaalia...on se niin helppo/kätevä

• AutoFiili

Jutun aloitus oli hankala koska DSG ei ole automaattivaihteisto vaan puoliautomaattinen vaihteisto.
      Valitettavasti oikeatkin automaattivaihteisto kärsivät tästä teknisesti heikosta vaiheistosta ja sen maineesta.

Itse ostin ensimmäisen automaattivaihteistoisen auton vuonna 1988, enkä ole katunut päivääkään.
      Takana Nissanin, Opelin, Volvon, Toyotan ja Chevyn automaatiautot sekä noin 750.000km ongelmatonta kilometriä - yhdessäkään autossa ei laatikko aiheuttanut mitään ongelmia.

Juu olen ajanut kahda DSG:llä olevaa autoa, Passattia ja Golfia - molemmat jäi ostamatta, onneksi.

Jos ei edellisestä vielä käynyt selväksi - automaatti ehdottomasti, mutta DSG kierrän kaukaa.

• aaattu....

Taitaa tosiaan olla makuasia, mutta muutaman faktan voinen heittää. Automaatti on on kyllä loistokeksintö, vaihtamisesta on tehty helppoa ja uudet laatikot toimii kuin ajatus. Itse ajan manuaalilla ihan muutamasta syystä. Ensinnäkin se taloudellisempi vaihtoehto. Toki täytyy hieman tietää moottorin ominaisuuksista ja kierrosalueista milloin kulutus pysyy matalana. Ajamallahan tuon oppii.
        Toisekseen, automaatti voi olla arvaamaton ajettaessa liukkaalla ja petollisella kelillä. Varsinkin kokemattomalle kuskille tämä voi aiheuttaa vaaratilanteen. Nykyajan autoissa on kyllä luistonestot sun muut herkut mutta jos esim. kiihdytät vauhdista niin automaatti vaihtaa usein pykälää pienemälle ja kun sattuu olemaan jäätävä pinta tiessä, niin auton tehot eikun nousee huomaamatta ja tuo onkin yllätyksellistä kun renkaat ottavat pitoja. Ja fysiikan lakeja ei voi kumota. Kun 1500kg menee niin se myös menee ennenkuin pysähtyy!

• Joo joo
        aaattu.... kirjoitti:

Taitaa tosiaan olla makuasia, mutta muutaman faktan voinen heittää. Automaatti on on kyllä loistokeksintö, vaihtamisesta on tehty helppoa ja uudet laatikot toimii kuin ajatus. Itse ajan manuaalilla ihan muutamasta syystä. Ensinnäkin se taloudellisempi vaihtoehto. Toki täytyy hieman tietää moottorin ominaisuuksista ja kierrosalueista milloin kulutus pysyy matalana. Ajamallahan tuon oppii.
        Toisekseen, automaatti voi olla arvaamaton ajettaessa liukkaalla ja petollisella kelillä. Varsinkin kokemattomalle kuskille tämä voi aiheuttaa vaaratilanteen. Nykyajan autoissa on kyllä luistonestot sun muut herkut mutta jos esim. kiihdytät vauhdista niin automaatti vaihtaa usein pykälää pienemälle ja kun sattuu olemaan jäätävä pinta tiessä, niin auton tehot eikun nousee huomaamatta ja tuo onkin yllätyksellistä kun renkaat ottavat pitoja. Ja fysiikan lakeja ei voi kumota. Kun 1500kg menee niin se myös menee ennenkuin pysähtyy!

Mitä ihmeen pitoja se nyt ottaa jos on tie jäässä :D
        Ja normiautossa ei niin pal ole tehoja että se ohittaessa hyökkäis mihinkään vaikka pitoja ottaskin :)
        Ja tosiaan uusissa autoissa on epsit sun muut että lappu lattiaan vaan surutta ja sitten ohjaillaan.

• aabbba
        Joo joo kirjoitti:

Mitä ihmeen pitoja se nyt ottaa jos on tie jäässä :D
        Ja normiautossa ei niin pal ole tehoja että se ohittaessa hyökkäis mihinkään vaikka pitoja ottaskin :)
        Ja tosiaan uusissa autoissa on epsit sun muut että lappu lattiaan vaan surutta ja sitten ohjaillaan.

Onnea vaan liikenteeseen ja talla pohjaan! Näitä tämän kaltaisia onnettomukksia on sattunut todella paljon jos seuraat alan julkaisuja.

• Ohhoh :o
        aabbba kirjoitti:

Onnea vaan liikenteeseen ja talla pohjaan! Näitä tämän kaltaisia onnettomukksia on sattunut todella paljon jos seuraat alan julkaisuja.

Voitko linkata, juuri tollassia kiitos.
        Jos et...ime munaa homo.

• ja selitys oli?

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin sulle tulee vaikeita aikoja jos vain "perinteinen" automaatti käy.

Lähes kaikki valmistajat tuovat omia kaksoiskytkinvaihteistoja markkinoille.
        Joten koitappa vaan tottua niihin

• ahnnnnn
        Ohhoh :o kirjoitti:

Jos et...ime munaa homo.

Kylläpä joku on kireenä! Taidat olla pikkusen vajakki myös...

• Anonyymi
        Ohhoh :o kirjoitti:

Jos et...ime munaa homo.

Jos et osaa itse googlettaa ("ei ole vaikeaa) niin samat sanat sulle. Enkä ole se kelle vastasit.

• Au Au tomaatti

Vaivatonta, varsinkin ruuhkassa ja kaupungissa.
      Tehoja saa kyllä olla manua enemmän että liikkuminen on tarpeeksi vikkelää ja jouhevaa.
      Harrasteautossa sitten manuaali, automaattilootat ei tahdo kestää vääntöjä kunnolla ja kallista korjata, siis perus-jampan harrasteautoissa.

• Ostin ensimmäisen automaattisella vaihteistolla varustetun auton,Volvo S80.Kyllä se on niin ettei minulle tule enään manuaalisella vaihtestolla varustettua autoa.Näin on näreet.Automaatti on ihana.

• jepeeeeeen

automaatti siksi koska toinen käsi vapaa niin voin ajon aikana vaikka mussuttaa mäkkäristä ostamiani hampurilaisia ja lihota siinä samalla

• TosiOn.
        jepeeeeeen kirjoitti:

automaatti siksi koska toinen käsi vapaa niin voin ajon aikana vaikka mussuttaa mäkkäristä ostamiani hampurilaisia ja lihota siinä samalla

Tai sitten voit runkata samalla kun muutakaan et saa mokoma läskiperse

• jessen frendi

En pidä automaattivaihteiston tunnottomuudesta. Vähän niinku paksulla kortsulla panis.

• --¤--

automaatti V70 Volvo,,MIKÄ AJAMISEN NAUTINTO :))

EI ikinä enää manuaalia.

• Mersumies11

Itselle ostaessani ehdottomasti aidon automaatti ei mikään DSG(automatisoitu mekaaninen vaihteisto).
        Automatisoidut mekaaniset vaihteistot on halpamerkkien vaihteistoja volkkarin,audin skoodan,toyotan nyt joitakin luetellakseni joita laitetaan autoihin edullisen hintansa vuoksi. Ajamani DSG vaihteistot eivät vastaa ominaisuuksiltaan lähellekkään Johtotähden käytäämää aitoa automaattia ominaisuuksiltaan jonka omistajaksi itselukeudun. Johtotähden joko viisivaihteinen tai seitsemänvaihteinen automaatti toimii kuin ihmisen mieli.
        Ainoa hyvä puoli automatisoiduissa mekaanissavaihteistoissa polttoaineen kulutus. Johtotähden automaatin kulutuslisä maantieajossa pari desiä ja kaupunki ajo puolisen litraa ovat mielestäni sen ajomukavuuden arvoisia.
        Kehottaisin halpamerkkien ostajia pysymään vain pensan sekoittelutikun hämmentäjinä eikä sekaantumaan näihin automatisoituihin mekaanisiin vaihteistoihin.
        Rouvalleni ostin Golffin ihan keppi vehkeenä luotettavuuden takia.

• mukava ja helppo

Kuten alkuperäisessä viestissä kysytään, niin automaattivaihteelle tulee tapahtumaan sama kuin ilmastointilaitteelle tapahtui 1990-luvulla. Kalliista luxusautojen varusteesta tuli kaiken kansan kohtuuhintainen lisävaruste ja lopulta jopa vakiovaruste.

Esim. Mitsubishi Outlander näyttäisi olevan lähinnä automaattivaihteisena hinnoiteltu, ainakin business-mallit. En juuri nyt tarkastanut päivän tilannetta eli voin olla väärässäkin.

Ilmastointilaitteesta kukaan ei enää valita, että autoa ei voi ostaa käytettynä ilmastoituna, kun se ilmastointi voi olla rikki ja on kallis korjata. Kaikki vaan haluaa sen ilmastoinnin. Näin se on 10 vuoden kuluttua automaattivaihteenkin kanssa.

Niin ja minä olen ajanut vuodesta 2004 automaatilla ja nyt menossa toinen automaattivaihteinen. Tämä nykyinen on Volkswagen DSG-vaihteistolla. Kestävyydestä ei ole vielä oikein kokemusta, kun auto on niin uusi. Toistaiseksi on pelittänyt erinomaisesti.

• Manuton

Manuaalilla ajavat ovat vain liikenteen tukkoja.

• Anonyymi

Olipas typerä kommentti. Millä perusteella tukkoja? Sillä ei pe mitään merkitystä miten nopeastivaikka valoista joku lähtee koska jos määränpää on sama niin siellä ollaan samaan aikaan. Luuletko että automaatilla oleva auto jos ajaa vaikka 150kmh niin se menee kovempaa kuin 150lmh ajava auto manuaalilla? Perusteluja odotan mielenkiinnolla että miten teiden tukkona :D

Sillon ku mulla oli fiat stilo niin en mä sillä teiden tukkona ollut. Motarilla kin menin muiden mukana muita ohittaen. Joskus joku tehoauto ajoi 170 niin piruuttani ajoin perässä kans 170 hetken kun en sakkoa halua tai korttia menettää ja yhtä kovaa mentiin. Ei millään autolla ole teiden tukkona suomen teillä. Se riippuu vain kuskista.

• Manuaali-Boris

Ehkä itse vain ajan niin rupuisilla autoilla kun välillä tulee tarvittua mäkistarttia(esim. jos pakkanen on syönyt akusta virrat), mutta kyllä itselläni on monta kertaa hymy hyytynyt kun automaatilla ei moiseen pysty.

• v 70

volvo,ja 193hv,ja automaatti voiko olla parempaa,

• pekka-
        v 70 kirjoitti:

Vielä parempi, BMW 535d, tietysti automaattina ;-)

• manuaali
        v 70 kirjoitti:

volvo 193 hv ja automaatti.. pistit kyllä pahan mutta parempi ois volvo 193 hv ja manuaali

• Finskarednecks
        manuaali kirjoitti:

volvo 193 hv ja automaatti.. pistit kyllä pahan mutta parempi ois volvo 193 hv ja manuaali

Mielipiteet on kuin peräaukkoja, jokaisella on oma ja muiden haisee.

Itse olen en ole manuaali/automaatti asialle koskaan uhrannut ajatustakaan
        Joskus ajoin automaatti mazdalla ja nyt manuaali subarulla.
        Ajokokemusta sen verran että se manuaalivaihtaminen on lähes automaattista. Jos kuski haparoi liikenteessä manuaalinvaihteiden kanssa niin sitten on joko tuore kuski jolta puuttuu kokemus tai muuten vain henkilö jolle ei autokoulun oppi mene jakeluun sitte millään.

• S80...
        v 70 kirjoitti:

...T6 ja 272 heppaa, myös automaatilla, kyllä on kiva ajella

• Anonyymi
        S80... kirjoitti:

...T6 ja 272 heppaa, myös automaatilla, kyllä on kiva ajella

Mitä niillä tehoilla tekee? Missä tarvii? Ja kyllä mulla on varaa ja on ollut yli 300 heppasia autoja pari. Yhtälailla ehdin määrnpää hän ja pysyn muiden mukana vaikka 120hv autolla sekä ehdin ohi tarvittaessa. En ajanut sen ihmeellisemmin niillä tehoautoilla kuin perus perheautolla

• Minäpähän

Ajokortti minulla on ollut pian 42 vuotta. Suoritin autokouluni k-autolla. Päivitin korttini kesällä 1972 luokkaan A BE CE. Synkronoimattomat manuaaliaskit, kaksoiskytkennät ja välikaasut ovat hallinnassa.

Automaateilla olen ajanut silloin tällöin 1970-luvulta lähtien. Ero auton hinnassa ja kulutuksessa manuaalin hyväksi esti minua vuosikymmenet siirtymästä omassa autoilussani automaattiin, niin paljon kuin automaatti minun mukavuudenhaluisuuttani puhuttelikin.

VW-konsernin DSG muutti tilanteen. Koeajettuani DSG-vaihteistoisen auton kesällä 2008 panin tilauksen saman tien vetämään ja sen vuoden syksystä alkaen eli 2 vuoden ja 3 kuukauden ajan olen nauttinut leppoisasta autoilusta nuukuudesta tinkimättä. Uuden auton hinnassa ero oli täysin hyväksyttävää luokkaa ja kulutuspuolella ero kallistuu herkästi jo manuaalin tappioksi.

Tiedän hyvin, että DSG:n ympärillä riittää pahoja puheita. Tiedän myös, etteivät useimmat haukkujat puhu kokemuksesta. Minulle tuo aski joka tapauksessa sopii paremmin kuin hyvin enkä tiedä siitä kuuluisasta vikaherkkyydestä tuon taivaallista.

Uskon, että seuraavakin autoni on varustettu suoravetoisella kaksoiskytkentäautomaatilla. En tunne enää minkäänlaista vetoa takaisin manuaaliin. Jos joku sellaisesta vielä jaksaa tykätä, niin oma olkoon häpeänsä!

• pekka-

Minulla on ollut kortti vasta 34 vuotta, mutta kun viimeiset 15 vuotta olen automaatilla pää'asiassa ajellut, niin en kyllä enää näe mitään syytä valita manuaalivaihteista autoa.

• ghfgxtbrtbrt

automaatti on vain vanhoille papparaisille ja niille jotka hivelevät sitä omaa keppiään ajon aikana

• 530D A

sitten kun kasvat isoksi ja pääset sieltä amiksesta,
        huomaat että tosi miehet ajavat tosi autoilla jotka ovat automaatteja.

Räplää sä vaan sitä corollaa ja väännä keppiä kun et muusta tiedä mitään.

• Manuaali ennemmin

Surin este seuraavan kerran vahdettaessa n 2v kuluttu että kuinka saada luottamus tuon dsg:n kestävyyteen tas takaisin? Toimiessaan se on tarpeeksi hyvä mutta lukuisat ongelmat joihin olet takuvarmasti itsekkin törmännyt lukemisen muodossa on suurin este 7 vaihteisen dsgn hankinnalle. Samoin se desi pari pienempi kulutus menee siihen n 2000 euron hintalisään joka on tuossa dsgssä. Olen ajanut usealla dsgllä ja kivahan se on mutta enempi pidän perinteisemmästä automaatista se kestää ja kiva pehmeä tominta ja niin se siis kestää auton iän eli n 400tkm. Jospa se dsg näinä 2:htena vuotena uudelleen insinöörien toimest lujuus lasketaan ,nyt se on liian heikko kestääkseen yli 140-180 tkm . Itse luokittelen sen kertakäyttö pilipalituotteeksi johon en koske. Samoin on 2 turboisten ongelmat ne on keskentekoisia tekeleitä vielä.
      Taidan muuten jatkaa subarulla edelleen ja siihenkin tulee uudempi automaatti joskus näihin turbomalleihin. Legasyn automaatti muuten toimii hienosti ja kestää. Ihmetyttää tosin 2.5xt mallien heikot kytkimet liekkö syy osittain kuljettajissakin kun luisttaavat 230-260hv tehoa liiaksi ? itsellä kyllä on kestänyt vaikka tehoa on hiukan enemmänkin mutta olenkin tarkka.
      Dsglle onnea ja menestystä tuleville evoluutio malleille ja laittakaa samaan pakettiin 4motion niin pääseekin jotenkin etenemään.

• uir

että suurin osa takseista ovat automaatteja. Eli ammattikuskit ovat valinneet automaatin.

• ++
        uir kirjoitti:

että suurin osa takseista ovat automaatteja. Eli ammattikuskit ovat valinneet automaatin.

Nykyään meillä on automaatti, eikä muuta jatkossa enään tulekkaan. Talven liukkailla voi automaatti olla hankalampi mutta meidän autossa voi valita halutessaan myös manuualin. Dsg automaatista en ole kyllä hyvää kuullut, kuulemma hajoaa helposti.

• älä jauha skeidaa

mitäs hiivatin potaskaa sinä väännät?

Näyttäpä todisteitä noille sun "tiedoille" vai onko vaan kyse kateudesta?
        Outoa miten kateellisena panettelet VAG:n tuotteita ihan mitään todisteita.

DSG ja TSF twinturbo ovat monesti kehuttuja ja palkittuja

• Tarzan_82

koska tällöin ei tarvitse mittään vipua siirrellä ajon aikana, sen kun painaa vaan kaasua ja jarrua. :)

• ....................

Itsellä automaagi baijerilainen vuosimallia 2006. Paras vaihteisto mitä olen päässyt kokeilemaan. Itsellä ollut aiemmin kaksi automaagia: 1999 A4 ja 2003 MB. Tuttujen ja tuntemattomien automaageja olen kokeillut varmaan 4-5 eri merkkiä/mallia. Ei ole vielä bemarin vaihteiston voittanutta.

• 24

Onko sellaia jota eivät osta enää uutta autoa ilman automaatilla, Kenties kehäkolmosen ulkopuolella, jossa vapaat miehet kulkevat omia polkujaan ja ajavat peräluisussa takavetoisiaan ottaen penkasta vauhtia tarvittaessa. Me normaalit seisotaan valossa ja nostetaan jalkaa jarrulta, kun päästän muutama kymmenen tai sata metriä eteenpäin.

• arkiauto automaattin

itse ajan 70-80% ajoista kehäIII-kehäI sisällä, aamuisin ja iltapäivisin ruuhkassa
        ja kaupunkiajoa. Automaatti aivan ehdoton, juuri ruuhkassa nykyvä ajo ilman automaattia
        olisi tuskaa. Lisäksi tulee hoidettua asioita kännykällä niin onhan toinen käsi vapaana.

Takaisin manuaaliin ei minua saisi kyllä mikään asia!
        Ainoastaan joku harrasteauto, kesälelu jolla ajaisin sunnuntaisi,voi olla manuaali
        mutta ei arkiauto

• ei enää nykyään

Ostaako joku uuden auton vielä nykyään manuaalina?

Miksi ihmeessä? Ei ymmärrä.
      Ok tietty jos kyse on
      a) pienestä kauppakassista vaimolle
      b)kesäksi tule avoraaseri vaikkapa Porsche

mutta arkiautoksi manuaalia....??? Ei kai...

• Anonyymi

Automaattia joudut korjauttamaan varmasti, ensimmäisenä palaa rahaa siihen kun vikaa etsitään eli laatikkoa ei kukaan korjaa kuntoon samalta seisomalta.

Eli jos haluat huolettoman voimansiirron niin manuaali. Se säästää jopa 3000-4000eur rahaa.

• Anonyymi

Köyhä on kun, pitää tyytyä polkuautoon. Onneksi pihlajanmarjat voi selittää happamiksi. Emmää olis halunnutkaan.

Vrt. samalla lailla on selitetty, miten automaattitarkennus pilaa valokuvat, digistä nyt puhumattakaan, nyrkkipyykillä tulee puhtaampaa kuin pesukoneella jne.

• Anonyymi

Ei automaatti välttis hajoa koskaan ja ainakin moottori säästyy kun se käy hyvällä kierrosalueella aina, eikä taidoton käytä vääriä vaihteita.

• Anonyymi

Automaatti vai manuaali?
      Käsi housuihin, jos löytyy jotain uloketta ja nahkasäkki niin manuaali.
      Jos kuitenkin päädyt automaattiin vaikka nämä löytyisikin niin suosittelen tinkimään kauppaan sukupuolenvaihdosleikkauksen ja hamekangasta.

• Anonyymi

Yllä oleva lausuma on taatusti annettu sillä varmuudella, minkä vain täydellinen tietämättömyys voi antaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yllä oleva lausuma on taatusti annettu sillä varmuudella, minkä vain täydellinen tietämättömyys voi antaa.

On ollut automaatteja. Kyllä on kauheita. Ei ole miehinen olo yhtään. Jos mies ajaa automaatilla niin häpeän hänen puolestaan ja annan tälle huulipunan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On ollut automaatteja. Kyllä on kauheita. Ei ole miehinen olo yhtään. Jos mies ajaa automaatilla niin häpeän hänen puolestaan ja annan tälle huulipunan.

Koska huulipunaa manuaalimieheltä löytyy aina taskusta.

• Anonyymi

Milloinkahan Tesla tuo manuaaliaskin sähköautoon.
      Ei siellä oikeasti tarvitse rattaita siirtää mutta joku kepakko mitä heiluttamalla saa vedon katkeamaan varmaan olisi hyvä. Se parantaisi mukavuutta ja suorituskykyä.

• Anonyymi

Hyvin sä tunnet sähköautot ja niiden tekniikan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin sä tunnet sähköautot ja niiden tekniikan.

Sinä taas et näemmä tunne sarkasmia.

• Anonyymi

Manuaali on ainoa vaihtoehto. Ja sellainen on itsellä aina ja muilla lähipiirissä.

Ei tule vaihteistoon korjattavaa vaikka ikää olisi 15v ja 300 000km pätkäajoilla. Toimii kuten uutena. Sekä voi ajaa mieluisella vaihteella ja kierroalueella.

Dsg tai jonkun muun automaatin korjaus on venttiilikoneistojen, mekatroniikan, nopeammin kuluvien kytkinken osalta jokaisella edessä. Kymmeniä hyväkuntoisia autoja olen nähnyt purkaamojen sivuilla joissa vaihtovian takia auto purussa. Eli eivät ole alkaneet korjauttamaan kuntoon kun 1000-2000eur lasku tiedossa.

Jos haluat kestävää ja taloudellista autoa jossa vähemmän xxxx eur laskuja niin osta manuaali.

• Anonyymi

Elämän aikana on muutamaan manuaaliin joutunut vaihdattamaan synkronointirenkaita tai laakereita, mutta kaikki pitkään omistamani automaatit ovat toimineen moitteettomasti.
        Edellisellä ajoin 460 tkm ja nykyiselläkin on mennyt jo reilusti yli 200 tkm.

• Anonyymi

Vähän ajaville ja kaupunkiajoa arasteleville, joilla auto sammuu joka risteykseen, suosittelen ehdottomasti automaattia, voi 100 % keskittyä ympäristöön, eikä tarvi keskittyä siihen että mikähän vaihde tähän tilanteeseen olisi sopiva. Bensaa vie vähän enemmän, mutta jos ajoa alle 5 tonnii vuodessa, niin ei se konkurssiin vie. Kytkinkin olisi tiukoilla em. kuskeilla.

• Anonyymi

Manuaali ehdottomasti. En ole koskaan automaattia ostanut.

Ei humppaile tai tule koskaan vikoja, voi ajaa samalla vaihteella pitkiä matkoja. Myös pätkäajossa ei venttiilikoneisto ja muu kulu.

Miellyttävämpi ja huolettomampi.

• Anonyymi

Moottori kuluu kun rytkytät vitosvaihteella taajamassa 40km/h.

• Anonyymi

Vähämmän liikkuvia ja kuluvia osia Tojon hybridvoimansiirrossa on kuin sinun poljettavassasi.

• Anonyymi

Tottakai automaatti.

• Anonyymi

Aina manuaali koska se on ainoa vaihteisto jolla voi ajaa huolettomasti niin pätkäajoa kuin matkaa eikä tule koskaan sellaista vikaa joka olisi kallis korjata tai jäisi vikoja. Ei jyristele koskaan koska voi ajaa sopivalla kierrosalueella ja samalla vaihteella todella pitkiä matkoja esim vakkarilla.

Jokaisen nykyisen automaatin joutuu korjaamaan kunnolla ja vaihtamaan monenlaisia osia. Automaatin vikaantumista ei kannata ihmetellä vaan se on kaikilla edessä. Yksi merkkittävä auton lopullisesti liikenteestä poistaja on juuri automaattiin tulleet viat ja vieraalla korjauttaminen myös arpominen maksaa tuhansia.

Jos haluat miellyttävää ja huoletonta autoilua niin osta auton jossa saat itse laittaa vaihteen, siinä ei ole yhtäkään kuluvaan venttiilikoneistoa ja automatiikkaa joka hajoaa sinusta riippumatta.

• Anonyymi

500tkm kohta automaatilla menty, ei vikoja. Huono laatikko..

• Anonyymi

Suurin osa maailman autokannasta on automaattivaihteisia. Näin kaiketi on ollut vuosikymmeniä. Suomi ja jokunen muukin maa vain on tullut vähän jälkijunassa. Automaatti on paitsi vähävikaisempi, niin täysin ylivoimainen mukavuudessa.
        Ihan heti ei tule mieleen miksi autoilun yhtä yksinkertaisimmalla rutiinitoimenpiteellä pitäisi vaivata kuljettajaa, kun se on helposti automatisoitavissa. Onhan nykyautoissa turhempiakin automatisoituja toimintoja.

Tietysti aina on olemassa niitä sitkeitä ’donquioteita’, jotka taistelevat kuka mitäkin omia tuulimyllyjään vastaan. Näitä varten vielä löytyy vanhanaikaisia ja perinteisiä manuaalivaihtoehtoja. Ne tosin vähenevät hurjaa vauhtia.

• Anonyymi

Automaatti lisää auton painoa huomattavasti ja täten vaikuttaa suoraan kiihtyvyyteen. Tämän takia jengi joutuu polttamaan kytkintä kun nää automaatilla ajajat jäävät aina jalkoihin liikenteessä eivätkä saa kiihdytettyä sitä robottiansa siihen sujuvan liikenteen mukaiseen liikennerytmiin.

Manuaali tekee ajajasta ja autosta yhtä ja auton käyttäytymisen ja kierrosaslueet ja vauhdin tuntee ihan pelkästä perstuntumasta. Manuaalilla ajo vaatii myös enemmän aivokapasiteettia varsinkin kun mukaan otetaan välikaasut ja tasaiset vaihdot. Yleenssä nämä raakana kutoselta ykköselle rouskuttajat ovat niitä jotka sitä automaattia sitten niin hehkuttavat.

• Anonyymi

Ei taida auton anatomia olla ihan hallussa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei taida auton anatomia olla ihan hallussa?

ei sinun kaltaisilla robotilla ajajilla ainakaan?

• Anonyymi

Sinulla on vielä tuo tuollainen ’teinipoikamainen’ machoasenne autoiluun liittyen. Eli sinulle itse autolla ajaminen kaikkine siihen liittyvine juttuineen on itsetarkoitus. Tärkeitä lienee mahtava kiihtyvyys, tehot, kiiltävät vanteet, arpanopat, ylileveät ja -matalat renkaat, mahtavat V8-ääniefektit (niitähän on tarjolla jopa sähköisesti tuotettuna), mahdollisimman pitkä kirjain- ja numeroyhdistelmä auton merkin jatkeena, jne. Ja tietysti statusmerkkinen auto.

Useimmille aikuisille kuitenkin auto on välttämätön apuväline likkumiseen, jolloin tärkeämmäksi nousee vähän eriasiat, kuten turvallisuus, helppous ja mukavuus jne, eikä itse tekniseen ajosuoritukseen tarvitse kiinnittää huomiota, koska automatiikka pystyy yksinkertaisimmat jutut hoitamaan helposti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on vielä tuo tuollainen ’teinipoikamainen’ machoasenne autoiluun liittyen. Eli sinulle itse autolla ajaminen kaikkine siihen liittyvine juttuineen on itsetarkoitus. Tärkeitä lienee mahtava kiihtyvyys, tehot, kiiltävät vanteet, arpanopat, ylileveät ja -matalat renkaat, mahtavat V8-ääniefektit (niitähän on tarjolla jopa sähköisesti tuotettuna), mahdollisimman pitkä kirjain- ja numeroyhdistelmä auton merkin jatkeena, jne. Ja tietysti statusmerkkinen auto.

Useimmille aikuisille kuitenkin auto on välttämätön apuväline likkumiseen, jolloin tärkeämmäksi nousee vähän eriasiat, kuten turvallisuus, helppous ja mukavuus jne, eikä itse tekniseen ajosuoritukseen tarvitse kiinnittää huomiota, koska automatiikka pystyy yksinkertaisimmat jutut hoitamaan helposti.

Ja heti kun ikää tulee niin pitää vetää pappalaatikko myös autoon?

Olen kyllä ihan aikuinen ja raportoin tänne esimerkkejä ihan oikeasta elämästä. Minulle tärkeintä on olla täysin kontrollissa sen suhteen miten pelti ja muovi liikkuu eteen tai taaksepäin. Karvanopita en ole koskaan välittänyt koska haittaavat oleellisesti liikenteen havainnointia. V8 äänet saa autoon kuin autoon kun pistää spotifysta soimaan.

Fakta on se että automaattien käyttäjien huomio kiinnittyy herkästi ihan muuhun kuin ajamiseen koska ei tarvitse huolehtia muusta kuin lapun painamisesta lattiaan. Tällöin käydään kännykällä ja mietitään asioita mitä ei liikenteessä tulisi miettiä. Ja sitten jumitellaan liikennevaloissa kun huomio on siinä kännykässä ja robotti kiihdyttää mahdollissimman hitaasti ja "turvallisesti" siihen kruisailuvauhtiin.

Jos aivokapasiteetti ei riitä siihen että autoa ajetaan ja vaihteita vaihdellaan niin ei myöskään silloin pitäisi olla minusta liikenteen tukkona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja heti kun ikää tulee niin pitää vetää pappalaatikko myös autoon?

Olen kyllä ihan aikuinen ja raportoin tänne esimerkkejä ihan oikeasta elämästä. Minulle tärkeintä on olla täysin kontrollissa sen suhteen miten pelti ja muovi liikkuu eteen tai taaksepäin. Karvanopita en ole koskaan välittänyt koska haittaavat oleellisesti liikenteen havainnointia. V8 äänet saa autoon kuin autoon kun pistää spotifysta soimaan.

Fakta on se että automaattien käyttäjien huomio kiinnittyy herkästi ihan muuhun kuin ajamiseen koska ei tarvitse huolehtia muusta kuin lapun painamisesta lattiaan. Tällöin käydään kännykällä ja mietitään asioita mitä ei liikenteessä tulisi miettiä. Ja sitten jumitellaan liikennevaloissa kun huomio on siinä kännykässä ja robotti kiihdyttää mahdollissimman hitaasti ja "turvallisesti" siihen kruisailuvauhtiin.

Jos aivokapasiteetti ei riitä siihen että autoa ajetaan ja vaihteita vaihdellaan niin ei myöskään silloin pitäisi olla minusta liikenteen tukkona.

No voi voi.

Vaihteiden vaihtaminen on niin yksinkertainen tekninen toimenpide, ettei useinpien tarvitse siihen aivokapasiteettia tuhlata, ’selkäydin’ riittää. Sillä nyt ei varmasti ole vaikutusta mihinkään huomion muuhun kiinnittymisen kuin liikenteeseen. Jos huomio on muualla, niin tuskin nyt joku yksinkertainen ’selkäytimestä’ tuleva rutiini siihen tuo muutosta.

Jos tuo toimenpide tuo tunteen kontrollista pellin ja muovin liikkumisen suhteen, niin kaipa se sitten on sinulle hyödyllistä henkisellä puolella.

Autoihin tulee koko ajan lisää automatiikkaa, nythän kovasti esillä on ohjaamiseenkin siirtymisestä yhä enemmän automation hoidettavaksi. Se on jo haasteellista ihan toisella tasolla kuin joku yksinkertainen vaihtamisen automatisointi, joka on jo vuosikymmeniä sitten tullut rutiinitekniikaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No voi voi.

Vaihteiden vaihtaminen on niin yksinkertainen tekninen toimenpide, ettei useinpien tarvitse siihen aivokapasiteettia tuhlata, ’selkäydin’ riittää. Sillä nyt ei varmasti ole vaikutusta mihinkään huomion muuhun kiinnittymisen kuin liikenteeseen. Jos huomio on muualla, niin tuskin nyt joku yksinkertainen ’selkäytimestä’ tuleva rutiini siihen tuo muutosta.

Jos tuo toimenpide tuo tunteen kontrollista pellin ja muovin liikkumisen suhteen, niin kaipa se sitten on sinulle hyödyllistä henkisellä puolella.

Autoihin tulee koko ajan lisää automatiikkaa, nythän kovasti esillä on ohjaamiseenkin siirtymisestä yhä enemmän automation hoidettavaksi. Se on jo haasteellista ihan toisella tasolla kuin joku yksinkertainen vaihtamisen automatisointi, joka on jo vuosikymmeniä sitten tullut rutiinitekniikaksi.

Se on jännä että täällä huudellaan manuaalin olevan niin simppeliä ja silti vaihtaminen jätetään vähän sinne päin vaihtavalle robotille.

Jos se on kerran niin yksinkertainen rutiini, niin mihin sitä automaattia tarvitaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on jännä että täällä huudellaan manuaalin olevan niin simppeliä ja silti vaihtaminen jätetään vähän sinne päin vaihtavalle robotille.

Jos se on kerran niin yksinkertainen rutiini, niin mihin sitä automaattia tarvitaan?

No juuri sen vuoksi, kun kyse on niin yksinkertaisesta ja kuljettajalle turhasta jutusta, että se on helposti automatisoitavissa. Näinhän se kehitys aina ja kaikkialla muuallakin menee, ensimmäisenä automatisoidaan juuri tuollaiset simppelit jutut.
        Mikä ihme ilo ja autuus on itse vatkata keppiä ajon aikana, kun automatiikka kykenee tekemän sen helposti ja käytännössä paremminkin?

Nythän autoilun automaatiokehitys on jo siirtynyt mm koko autolla liikkumisen automatisointiin. Se onkin jo vaativampi juttu kuin jonkun yksinkertaisen useita kymmeniä vuosia sitten toteutetun teknisen toiminnon automatisointi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No juuri sen vuoksi, kun kyse on niin yksinkertaisesta ja kuljettajalle turhasta jutusta, että se on helposti automatisoitavissa. Näinhän se kehitys aina ja kaikkialla muuallakin menee, ensimmäisenä automatisoidaan juuri tuollaiset simppelit jutut.
        Mikä ihme ilo ja autuus on itse vatkata keppiä ajon aikana, kun automatiikka kykenee tekemän sen helposti ja käytännössä paremminkin?

Nythän autoilun automaatiokehitys on jo siirtynyt mm koko autolla liikkumisen automatisointiin. Se onkin jo vaativampi juttu kuin jonkun yksinkertaisen useita kymmeniä vuosia sitten toteutetun teknisen toiminnon automatisointi.

Autolla ajetaan. Taksilla matkustellaan. Mitä ihmeen iloa on ajaa autoa joka ajaa itse itseään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autolla ajetaan. Taksilla matkustellaan. Mitä ihmeen iloa on ajaa autoa joka ajaa itse itseään?

Niin, mikä on se ’ilo’ autolla ajamisessa? Vaihteiden vaihtaminen?

Monillehan auto on kätevä ja tarpeellinen väline liikkumiseen ja tavaroiden kuskaamiseen.
        Ja varmasti moni tekisikin sen vaikka taksilla, jos se olisi yhtä kätevää.

Voi myös olla niin, että tykkää autoilusta enemmänkin kun siinä on mahdollisimman paljon automatisoitu sinänsä turhia, mutta välttämättömiä toimia.
        Mukavanpi on myös automaatti-ilmastointi kuin manuaalinen, jota säätää itse ilmojen mukaan. Samoin sadetutka, kuin jatkuva pyyhkimien räpläily. Moni tykkää myös vakionopeudensäätimestä ja vieläpä siinäkin automatiikasta, joka mukautuu muun liikenteen nopeuteen. Valoautomatiikkakin on monille mieluisa. Kaistavahtikin miellyttää monia, radiokavavan automaattinen haku matkan edetessä, jne, jne. Nuo ovat pikkujuttuja, joihin jo useimpiin vaaditaankin automatiikkaa, joten miksi ei sitten selkeästi isompaan juttuun, vaihtamiseen.

Automatisointia on turha vastustaa ainakin sillä perusteella, että se loppuisi. Ja kyllä ainakin toistaiseksi löytyy vielä autoja, jossa kuski saa räpläillä jos jonkinmoista auton nappulaa ja vaihdekeppiä, jos katsoo ajamisen ilon olevan siitä kiinni.
        Itse asiassa automaattivaihteisia autojakin voi useinmiten vielä käyttää manuaalisestikin itse vaihtaen. En kyllä ole kuullut kenenkään niin tekevän muuta kuin poikkeustapauksissa.

• Anonyymi

Manuaali

Manuaalilaatikon valmistaminen on huimasti egologisempaan eikä siinä ole ole sähköosia tai venttiileitä. Vähemän raaka-aineita sekä valmistuksen aikaisia jätteitä päästöjä.

Sekä käytössä kestää pidempään vähemmäll' osien vaihdoilla.

Kuluttaakin vähemmän.

• Anonyymi

Automaatti kuluttaa vähemmän, jos siis puhuit polttoaineen kulutuksesta.

• Anonyymi

Mulle ei väliä kumpi on. Mulla on ollut automaattivaihteisia ja manuaali. Edellinen oli Automaatti ja nyt manuaali eli mun kohdalla ei päde sanonta: automaatin jälkeen ei ole paluuta manuaalin. Seuraava auto voi taas olla kumpi tahansa.

• Anonyymi

Manuaali ihmisille jotka osaavat ajaa. Automaatti ihmisille joiden ei pitäisi saada ajaa.

• Anonyymi

Hah. Jos autolla-ajon yhden yksinkertaisimmista teknisistä rutiinitoimista antaa automastin hoitaa, niin sillä nyt ei ole mitään tekemistä ajotaidon kanssa.

Jos tuo sinun asenteesi olisi ihmiskunnassa ollut kautta aikojen valtavirtaa, niin kaiketi asuisimme vielä luolissa. Tekninen ja muu kehitys on aina lähtenyt yksinkertaisimpien rutiiniasioiden automatisoinnista liikkeelle. Erityyppiset automaatit vaihteistoissa ovat olleet jo vuosikymmeniä tavallisia. Nykyisin automaatiota on lisätty ja lisätään vaativampiin kohteisiin, kuten kokonaisvaltaiseen ajamistapahtumaan, jolloin kuljettajan rooli kutistuu entisestään, jopa olemattomiin. Niissä on vielä haasteita, mutta kehittyminen on voimakasta. Onkin aika koomista, kun osa vielä tuskailee jonkun yksinkertaisen vaihtamisen automaation kanssa.

No aina on ollut ja on varmasti jatkossakin niitä, joille kehitys ja automaation lisääntyminen on vastenmielistä ja siihen sopeutuminen vaikeaa. Siitä huolimatta kehitys kehittyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hah. Jos autolla-ajon yhden yksinkertaisimmista teknisistä rutiinitoimista antaa automastin hoitaa, niin sillä nyt ei ole mitään tekemistä ajotaidon kanssa.

Jos tuo sinun asenteesi olisi ihmiskunnassa ollut kautta aikojen valtavirtaa, niin kaiketi asuisimme vielä luolissa. Tekninen ja muu kehitys on aina lähtenyt yksinkertaisimpien rutiiniasioiden automatisoinnista liikkeelle. Erityyppiset automaatit vaihteistoissa ovat olleet jo vuosikymmeniä tavallisia. Nykyisin automaatiota on lisätty ja lisätään vaativampiin kohteisiin, kuten kokonaisvaltaiseen ajamistapahtumaan, jolloin kuljettajan rooli kutistuu entisestään, jopa olemattomiin. Niissä on vielä haasteita, mutta kehittyminen on voimakasta. Onkin aika koomista, kun osa vielä tuskailee jonkun yksinkertaisen vaihtamisen automaation kanssa.

No aina on ollut ja on varmasti jatkossakin niitä, joille kehitys ja automaation lisääntyminen on vastenmielistä ja siihen sopeutuminen vaikeaa. Siitä huolimatta kehitys kehittyy.

Mahtaa manuanaalia kiukuttaa, kun hän saa tietää, että autotehtaalla hänen autonsa onkin kasannut automaattisesti toimiva robotti.

• Anonyymi

Adaptiivinen vakionopeusäädin toimii vain automaatilla ja silloin hyvin laajalla nopeusalueella.

• Anonyymi

Kyllä fokuksessa toimii adaptiivinen vakkari ja ihan 6 vaihteisella manuaalilla. Että faktat kuntoon, ennenkuin huudellaan mitä sattuu.

• Anonyymi

Kun on viimeiset 15 vuotta pyörittänyt keskustassa automaatilla, niin ei voi edes kuvitella siirtyvänsä viime vuosituhannen tekniikkaan eli nykivään manuaaliin.

• Anonyymi

OK Boomeri

• Anonyymi

Jos manuaali nykii, kuski on ajokelvottoman huono.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos manuaali nykii, kuski on ajokelvottoman huono.

Jos manuaali nykii niin useimmiten kuski on joko uusi, nainen tai henkilö joka on ajanut kokeensa automaatilla. Pelkästään se fakta kertoo jotain manuaalista, että itse vaihteitaan vaihtava voi ajaa myös automaatilla. Mutta kun automaatilla ajajan laittaa manuaalin rattiin niin meno on töyssyistä.

Tämä johtuu siitä, että automaatilla ajajan ei tarvitse ajatella autolla ajamista. Automaatilla ajaja ei ymmärrä mitään kierrosalueista, tai kierrostenten yhteen sovittamisesta välikaasulla kun vaihdetta vaihdetaan alaspäin. Tästä johtuen manuaalit yleensä nykivät liikenteessä koska niitä ajaa kuskit jotka eivät osaa ajaa autoa ja siirtyvät ajamaan automaattia ja olemaan tien tukkona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos manuaali nykii niin useimmiten kuski on joko uusi, nainen tai henkilö joka on ajanut kokeensa automaatilla. Pelkästään se fakta kertoo jotain manuaalista, että itse vaihteitaan vaihtava voi ajaa myös automaatilla. Mutta kun automaatilla ajajan laittaa manuaalin rattiin niin meno on töyssyistä.

Tämä johtuu siitä, että automaatilla ajajan ei tarvitse ajatella autolla ajamista. Automaatilla ajaja ei ymmärrä mitään kierrosalueista, tai kierrostenten yhteen sovittamisesta välikaasulla kun vaihdetta vaihdetaan alaspäin. Tästä johtuen manuaalit yleensä nykivät liikenteessä koska niitä ajaa kuskit jotka eivät osaa ajaa autoa ja siirtyvät ajamaan automaattia ja olemaan tien tukkona.

Jos olet inssiajosi ajanut automaattivaihteisella autolla, niin kortissasi onkin rajoite, joka sulkee sinulta manuaalit pois. Eli et saa ajaa manuaalivaihteisia autoja. Joten heidän osuutta ei noissa nykyjöissä ole.

Automaattivaihteen yksi hyvä puoli onkin juuri se, ettei sinun tarvitse ymmärtää auton noita ’kierrosten yhteensovittamisia välikaasulla ja kaksoiskytkentää alaspäin vaihtaessa’. Automatiikka hoitaa tuommoiset jutut, Lopulta voi kysyä, moniako tuollainen edes kiinnostaa.
        Aika harva ymmärtää ylipäänsäkään erilaisten teknisten vempeleiden teknisiä toimintaperiaatteita ja yksityiskohtia eikä edes kiinnosta, vaan tärkeintä on niiden käytön tuoma hyöty. Hyvänä esimerkkinä tietotekniikka, läppärit, täppärit, älypuhelinet jne, kovin harva ymmärtää ja kiinnostuu niidenkään teknisistä yksityiskohtaisista toiminnoista, mutta käyttää niitä mielellään ja tarvitsee niitä.

Liikenteessä taitaa olla todella harvinaisia sellaiset kuskit, jotka olisivat palanneet automaattivaihteistoisesta autosta takaisin manuaalivaihteisiin, joten liikenteen ’nykijät’ ovat kyllä aivan muita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olet inssiajosi ajanut automaattivaihteisella autolla, niin kortissasi onkin rajoite, joka sulkee sinulta manuaalit pois. Eli et saa ajaa manuaalivaihteisia autoja. Joten heidän osuutta ei noissa nykyjöissä ole.

Automaattivaihteen yksi hyvä puoli onkin juuri se, ettei sinun tarvitse ymmärtää auton noita ’kierrosten yhteensovittamisia välikaasulla ja kaksoiskytkentää alaspäin vaihtaessa’. Automatiikka hoitaa tuommoiset jutut, Lopulta voi kysyä, moniako tuollainen edes kiinnostaa.
        Aika harva ymmärtää ylipäänsäkään erilaisten teknisten vempeleiden teknisiä toimintaperiaatteita ja yksityiskohtia eikä edes kiinnosta, vaan tärkeintä on niiden käytön tuoma hyöty. Hyvänä esimerkkinä tietotekniikka, läppärit, täppärit, älypuhelinet jne, kovin harva ymmärtää ja kiinnostuu niidenkään teknisistä yksityiskohtaisista toiminnoista, mutta käyttää niitä mielellään ja tarvitsee niitä.

Liikenteessä taitaa olla todella harvinaisia sellaiset kuskit, jotka olisivat palanneet automaattivaihteistoisesta autosta takaisin manuaalivaihteisiin, joten liikenteen ’nykijät’ ovat kyllä aivan muita.

Tämän takia ne lentokoneetki iskeytyy tonttiin kun kaikki on automatisoitu niin pilotin ei tarvitse tuntea konetta tai osata lentää sitä. Sama ilmiö näiden kolmioleipää liikenteessä mussuttavien automaattien kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämän takia ne lentokoneetki iskeytyy tonttiin kun kaikki on automatisoitu niin pilotin ei tarvitse tuntea konetta tai osata lentää sitä. Sama ilmiö näiden kolmioleipää liikenteessä mussuttavien automaattien kanssa.

Entäpä, jos automatiikkaa ei olisi lentokoneissa? Olisikohan olosi turvallisempi? Ihannekuvasiko on lentäjä touhuamassa mekaanisten polkimien ja ohjaissauvan kanssa ja radio ainoana yhteysvälineenä koneen ulkopuolelle ja senkin kanavahaku tietysti manuaalinen. Mekaaninen kompassi auttamassa suunnistusta.

Autoissahan ei vielä kummoista automatiikkaa itse liikkumisen ja ajamisen osalta oikein ole. Vain yksinkertaisempia teknisiä juttuja on automatisoitu. Ja niitäkin vielä jotkut jäärät entisaikoja ihannoivat vastustavat. Itse kulkeminen on täysin manuaalista, vain erilaisia varotusääniä ja -valoja on kuljettajaa auttamassa. Vakionopeudensäädin sentään edes vähän. Älä pelkää, ajamisen automatisointi on vielä tulevaisuudessa ja koita sitä odotellessa päästä yli tuosta vaihteistoautomatisoinnin peloistasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuodesta 1978 asti olen ajellut erilaisilla automaattivaihteisilla autoilla. Viime syksyyn asti pidin näitä tavallisia automaatteja riittävän mukavina kaupunkiajossa, sillä automaattien nykiminen ei minua kauheasti häirinnyt.

Viime lokakuussa ostin hybridi-Tojotan, ja sen jälkeen suhtautumistapani tavallisiin automaatteihin on kovasti muuttunut. Kun on muutaman viikon ajellut hybridi-Tojotalla kaupunkiajoa, niin eipä sitä enää tavallista automaattia huoli. Tojota kiihtyy täysin nykäyksettömästi, ja kun vielä jarrutuskin tapahtuu hyvin pehmeästi generaattorijarrulla, niin ajomukavuus on täydellinen. Paluuta tavallisiin automaatteihin ei enää ole.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1592
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1330
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1135
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe