Sympolismi

SAVON JÄTKÄ

Terve taas lukijoil. Mun serkkuni tuttava men vihille Helsinkissä ja mäkin olin kutsuttun sinne.
Siel oli hianoja vierait ol yks teolokin tohtorkin. sitten mä kyselin silt noist raamatun ihmeist esm.
veten piäl kävelyst, puhuvist käärmehist ja sen sellasist, mä kuun oon aina ollu niist kiinostunu.
Se teolokian tohtor seliitti jot ei niit pitä ihan kirjaimellisest otta Ne kuulemma on enempiki sellast
sympolistist sanommaa. Sillo mun tul miäleen et josp tua sympolismi toimis nykyelämäski.
Min lupasin äsken naapurin Jaskalle jot kynnän sen rantaniityn saran. Siin ol sitten noustava aikais
aamulla ja panna kyntövehkehet raktorin perrään ja vasta puoleltpaivää homma ol vasta valmis.
Ols se pirun paljo helpömpi jos Jaskalleki vois luvata vaan sympolistisesti sen niityn kyntämisehen.
Mut se ntaitaa olla siten jot se sympolismi pelas vaan raamatuhun aikann eikkä olleska nykysi.

28

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

savon jätkä tajunnut täysin mistä on kyse kun kirkko puhuu symbolismistä

• Revonperän Ylli

eli niingon meillä lakeurella tavataan sanua. Soot kuules savonjannu ihan oikiaalla jäläjillä ku nuin pärähyttelet. Mee kans kokeeltiin vähä samanmoosta eikä siitä tahtonu tulla sen kummempaa. Eli mitä opimme: soon samaa uskoo korkehimpaan jokahisella niin siellä ku täällä.

• SAVON JÄTKÄ
        Revonperän Ylli kirjoitti:

eli niingon meillä lakeurella tavataan sanua. Soot kuules savonjannu ihan oikiaalla jäläjillä ku nuin pärähyttelet. Mee kans kokeeltiin vähä samanmoosta eikä siitä tahtonu tulla sen kummempaa. Eli mitä opimme: soon samaa uskoo korkehimpaan jokahisella niin siellä ku täällä.

alkaa vaan toi usko siihe korkeempahan horjjuu kun ei tiärä mik asja
        on totista totta ja mik asja vuan sympolismii. Se mul se suurin hual täs asjas on
        ja siks mä tän kirjotin

• pimiä, kylymä Oulu
        SAVON JÄTKÄ kirjoitti:

alkaa vaan toi usko siihe korkeempahan horjjuu kun ei tiärä mik asja
        on totista totta ja mik asja vuan sympolismii. Se mul se suurin hual täs asjas on
        ja siks mä tän kirjotin

Ja moon ateisti. Nuo sympoolit on vaan pappien huijausta. Äläkää hyvät hyssykät menkö heleppoon.
        Vai ootteko muka kuullu, että joku ois tullu taivaasta morjestaan. Satua tollaset jutut sanon mä.

• Ohi meni
        pimiä, kylymä Oulu kirjoitti:

Ja moon ateisti. Nuo sympoolit on vaan pappien huijausta. Äläkää hyvät hyssykät menkö heleppoon.
        Vai ootteko muka kuullu, että joku ois tullu taivaasta morjestaan. Satua tollaset jutut sanon mä.

En ymmärrä ranskaa.

• زرگترين رهبر؟
        Ohi meni kirjoitti:

En ymmärrä ranskaa.

برجسته‌ترين شخص در تمام ادوار؟
        كسي كه مقدسترين زندگي را كه هيچ كس هرگز نزيسته بود زيست؟

• گت رينيچ
        زرگترين رهبر؟ kirjoitti:

برجسته‌ترين شخص در تمام ادوار؟
        كسي كه مقدسترين زندگي را كه هيچ كس هرگز نزيسته بود زيست؟

بود ن گيزنس ت هتمانز يست‌ !

• KUNALONJEZEDWA
        گت رينيچ kirjoitti:

Mungathe kupika ku dziko lililonse kapena kulankhula ndi anthu a mipingo yosina-siyana ngakhale ndi odzipeleka ku mupingo wao. Komabe adzavomela kuti kulibe munthu wina opotsa Yesu Kristu waku Nazareti. Moyo wace unali odabwistsa kwabasi.
        Zikwi-zikwi, pomwe Yesu sanabadwe, Malembo Oyera atiudza za aneneli a Israyeli akulonjeza kubwela kwa Yesu. Cipangano cakale mu Buku Lopatulika, cinalembedwa ndi aneneri ambiri kwa dzaka zikwi khumi ndi zisanu kulonjeza kubwela kwace. Zonse zomwe zinalembedwa dzinafikilisidwa.

• LANUK AWDEZEJHO
        KUNALONJEZEDWA kirjoitti:

Mungathe kupika ku dziko lililonse kapena kulankhula ndi anthu a mipingo yosina-siyana ngakhale ndi odzipeleka ku mupingo wao. Komabe adzavomela kuti kulibe munthu wina opotsa Yesu Kristu waku Nazareti. Moyo wace unali odabwistsa kwabasi.
        Zikwi-zikwi, pomwe Yesu sanabadwe, Malembo Oyera atiudza za aneneli a Israyeli akulonjeza kubwela kwa Yesu. Cipangano cakale mu Buku Lopatulika, cinalembedwa ndi aneneri ambiri kwa dzaka zikwi khumi ndi zisanu kulonjeza kubwela kwace. Zonse zomwe zinalembedwa dzinafikilisidwa.

ehtagnuM akipuk uk okizk esnolilil anepak aluhknaluk idn uhtna a ognipim anayls-anisoy
        elahkagn idn akelepizdo uk ognipum oaw. ebamoK aiemovaxda ituk ebiluk uhtnum aniw astopo useY utsirK ukaw iterazaN. oyoM acew ilanu astsiwbado isabawk.
        iwkiz-iwkiZ, ewmop useY ewdabanas, obmelaM areyO azduita az ilenena a ileyarsI azejnoluka
        alewbuk awk useY, onagnapiC elakac um ukuB akilutapoL, awdebmelanio idn irenena iribma
        awk akazd iwkiz imuhk idn unasiz azejnoluk elawbuk ecawk esnoZ ewzom awdebmelaniz
        awdisilikifadizn.

• armossanöyrä
        LANUK AWDEZEJHO kirjoitti:

ehtagnuM akipuk uk okizk esnolilil anepak aluhknaluk idn uhtna a ognipim anayls-anisoy
        elahkagn idn akelepizdo uk ognipum oaw. ebamoK aiemovaxda ituk ebiluk uhtnum aniw astopo useY utsirK ukaw iterazaN. oyoM acew ilanu astsiwbado isabawk.
        iwkiz-iwkiZ, ewmop useY ewdabanas, obmelaM areyO azduita az ilenena a ileyarsI azejnoluka
        alewbuk awk useY, onagnapiC elakac um ukuB akilutapoL, awdebmelanio idn irenena iribma
        awk akazd iwkiz imuhk idn unasiz azejnoluk elawbuk ecawk esnoZ ewzom awdebmelaniz
        awdisilikifadizn.

HERRAN voima heitti minut perseelleni lattialla ja totisesti, totisesti
        minä sanon Teille, minä sain kielillä puhumisen armolahjan.

• ei-kaatumatautinen
        armossanöyrä kirjoitti:

HERRAN voima heitti minut perseelleni lattialla ja totisesti, totisesti
        minä sanon Teille, minä sain kielillä puhumisen armolahjan.

Arvauksia: auts, ääääääää!, kele, v***u, saa***a,......joku muu.
        Menikö edes sinne päin, kipeetä teki selvä se.

• armossanöyrä
        ei-kaatumatautinen kirjoitti:

Arvauksia: auts, ääääääää!, kele, v***u, saa***a,......joku muu.
        Menikö edes sinne päin, kipeetä teki selvä se.

Se on: kokea veisu (v***u) saarnaa (saa***a) kauttani ja voittaa perleen.
        Hallelujah. Terve armossa !

• SAVON JÄTKÄ
        Ohi meni kirjoitti:

En ymmärrä ranskaa.

vierait kirjotust ymmärrä vaan viäl vähemä sit et sanotaa jot
        raamatus on kaikki totta mut sitte jotki kohtat on vaan sympolistist teksti.
        Miks perkulees sit ei oo sit kirjotettu nii et kansanmiäski se ymmärtää.
        Mun piti sanoo tää toa alus mut lissään sen ny

• Revonperän Ylli
        SAVON JÄTKÄ kirjoitti:

vierait kirjotust ymmärrä vaan viäl vähemä sit et sanotaa jot
        raamatus on kaikki totta mut sitte jotki kohtat on vaan sympolistist teksti.
        Miks perkulees sit ei oo sit kirjotettu nii et kansanmiäski se ymmärtää.
        Mun piti sanoo tää toa alus mut lissään sen ny

Raamatun teksti meinaan. Sanassahan sanutaan notta se pitääki ymmärtää sisääsesti eikä semanttisesti. Sun pitää vaan antaautua miettimähän ihan rennusti sen sanomaa kyllä sää sitte rupiat ymmärtähän. Niin soon meillänki täällä lakeurella iät ja aijjaat ymmärretty. Tosi on.

• SAVON JÄTKÄ
        Revonperän Ylli kirjoitti:

Raamatun teksti meinaan. Sanassahan sanutaan notta se pitääki ymmärtää sisääsesti eikä semanttisesti. Sun pitää vaan antaautua miettimähän ihan rennusti sen sanomaa kyllä sää sitte rupiat ymmärtähän. Niin soon meillänki täällä lakeurella iät ja aijjaat ymmärretty. Tosi on.

joistaki samenttisist puheist ymmärrä.
        Se pittää olla selvee savvoo; tosi vaiko ei , samenttiikka jääköö ommaan arvoons

• .arxxnmgbbyx awvm ar
        گت رينيچ kirjoitti:

.arxxnmgbbyx awvm argfïrugN

• kävitkö kyntämässä Saraa?

• SAVON JÄTKÄ

joha kyssymyse murjasit. Täyttyy ihan tutkii kansakoulu - vihkosii.
        Täs aitinkiel ope ilmanen on sevittän sijamuotoi....
        Hetkonen, siis tos onki mainittu perusmuato el nomminattiivi yksikkö Sarka
        Sit jos parastaikaa kyntetään... joo sit kyntetää Sarkaa..
        Mut jos homma ol valmis nii Sarka on kynnetty tae esm. jos hevosest ols kyse nii
        hevone o esm Valjastettu. Siis , valjastin hevosen, täs ei onkelmaa...
        mut kynsin ... sarkan .. saran, ei helvetti , täähän on kenetiivi, sarkahan oli Jaskan, ei mun.
        Mä veikkaan kuitenki Saran ,.... päätä itte kumpi on oikee. Tää kiälioppi on yhtä vaikee ku teolokiakin

• pimiä, kylymä Oulu
        SAVON JÄTKÄ kirjoitti:

joha kyssymyse murjasit. Täyttyy ihan tutkii kansakoulu - vihkosii.
        Täs aitinkiel ope ilmanen on sevittän sijamuotoi....
        Hetkonen, siis tos onki mainittu perusmuato el nomminattiivi yksikkö Sarka
        Sit jos parastaikaa kyntetään... joo sit kyntetää Sarkaa..
        Mut jos homma ol valmis nii Sarka on kynnetty tae esm. jos hevosest ols kyse nii
        hevone o esm Valjastettu. Siis , valjastin hevosen, täs ei onkelmaa...
        mut kynsin ... sarkan .. saran, ei helvetti , täähän on kenetiivi, sarkahan oli Jaskan, ei mun.
        Mä veikkaan kuitenki Saran ,.... päätä itte kumpi on oikee. Tää kiälioppi on yhtä vaikee ku teolokiakin

Pannee miettiin, että on joku vihko enempi tainnu kansakoulusta sulle kertyä ku mulle. Oulussa riitti ku istu pulupetissa sormet ristisä eikä päätään pyöritelly.
        Vaikeet on puhheet Savossa...perusmuooto, kenetiiva, nommmiini.......äh, ota tosta ny selevää!
        Tipun kyllä kärryltä, selevä se. Tai sitten...tuo liitty siihe teleolokiaan siten, että tuo oli sitä Kielilläpuhumista, Oliko? Oon siitä joskus kuullu, mutten oo paikalla nähäny.
        Ps Oulussa on nytkin näämmä pirun kylymä. Jos ne ois täyspäisiä ne tulis tänne alemmas.

• INJIILKA SIDA YOOXAN

Pannee miettiin, että on joku vihko enempi tainnu kansakoulusta sulle kertyä ku mulle. Oulussa riitti ku istu pulupetissa sormet ristisä eikä päätään pyöritelly.
        Vaikeet on puhheet Savossa...perusmuooto, kenetiiva, nommmiini.......äh, ota tosta ny selevää!
        Tipun kyllä kärryltä, selevä se. Tai sitten...tuo liitty siihe teleolokiaan siten, että tuo oli sitä Kielilläpuhumista, Oliko? Oon siitä joskus kuullu, mutten oo paikalla nähäny.
        Ps Oulussa on nytkin näämmä pirun kylymä. Jos ne ois täyspäisiä ne tulis tänne alemmas.

Wuxuu ku jiray dunida. dunidana waxaa laga sameeyey xaggiisa, oo duniduna ma ay garanayn isaga. Yooxanaa waa u marag furay isaga, wuxuuna ku qayliyey oo yidhi, Kanu waa kii aan idhi, Kan iga daba imanayaa waa iga horreeyey, waayo, hortay buu jiray.

• Tret Emmanasa
        INJIILKA SIDA YOOXAN kirjoitti:

Wuxuu ku jiray dunida. dunidana waxaa laga sameeyey xaggiisa, oo duniduna ma ay garanayn isaga. Yooxanaa waa u marag furay isaga, wuxuuna ku qayliyey oo yidhi, Kanu waa kii aan idhi, Kan iga daba imanayaa waa iga horreeyey, waayo, hortay buu jiray.

sylopolar nukutuki tut? Ollako kursi nurluhurumai polotresa poro! Huru huru hum, poi poi!
        Teretre semma nukutra lyps?

• Juu!
        Tret Emmanasa kirjoitti:

sylopolar nukutuki tut? Ollako kursi nurluhurumai polotresa poro! Huru huru hum, poi poi!
        Teretre semma nukutra lyps?

Toi oli aika hyvä vaikka en ymmärtänytkään ulkomaan kieltä!

• wrksgm ääm
        Juu! kirjoitti:

Toi oli aika hyvä vaikka en ymmärtänytkään ulkomaan kieltä!

Pugli pugli hetlts ääml oopd!

• wrksgm ääm kirjoitti:

Pugli pugli hetlts ääml oopd!

Kuullosti siltä, eipä että niitten "puhheesta" ottas selevän. En oo ennää ees yrittäny. Jos vaikka tv:sä juttelevat viksun näkösinä. Hö, turunmurre, mikkään murre...puhevika..musta..
        (joke!)

• SAVON JÄTKÄ

kylmää se on ny tääl savossaki, Ja sitte noist kansakoulu-vihkoist, ne on tosjaan viäl mul tallessa.
        Vaik sen ihte sanonki. mul ol semmosen ahkeran oppilan maine kansa-koulus.
        Jotku sano et mun pitais päästä jatko-opikeluun mut kotitalon huusolli vei nii paljo
        aikaa jot ei siin ols oppimissehen riitänny.
        Sit myähemmi mä sain jonkolaise orikinelin mainehen ku rupesin noit Raamatun ihmeit
        kokellisesti testaamahan eli empirestisesti, niinko hianosti sanotaa.
        Mä teatasi veten pääl kävvelyy, no ei siit mittä tullu. Sit mä testasin sit 5-leivän ja2-kalan
        ihmet. eikkä sekää onnistunu, sapuskaa tul jus sama verran ko oli lähtöeväit.
        Viäl on tarkotus testata se Jerikon-ihme jos muurit murtu passuunaan puhaltamal.
        Tos sopivasti Jaskan vanhaa navettaa puretaan ja siäl on viel perusmuurit jälellä.
        Ilmasen Vertiltä saan lainaks passuunaan ja tarkotus on huamenna puhaltaa.
        Mä kerron sitten myähemmi josko muurit murtu. jos tääkää testi ei sit onnistu
        nii kyl mä sitte uskon sit teolokin tohtorii jok sanos et ne ihmehet o vaan
        sympolistist tarinaa eik totta olleskaa.

• Mut voiskos noit veroloit maksaa silviisii sympoolisest? Miul se ainakii sopis. Eiks se rahakii oo nykypäivän jonkii sortin sympooli, ei kultaa eikä hopiaa?

• Koskapa kirkon tarjoama oppi on symboolista ja tarjoamansa taivaspaikkakin fiktiivinen, niin kirkkoveron voisi muuttaa symbooliseksi. Papit vois nauttia symboolista palkkaa ja nauttia symboolisia aterioita. Lapsensa tosin pitäisi ottaa todelliseen huostaan. Mutta vakavasti.
        Olisiko ehkä niin, että koskapa kirkonkin käyttämä raamattu on kirjoitettu pitkälti aikalaistensa tieteellisen maailmankatsomuksen pohjalta ja silloisilla moraalikäsityksillä kuvitellen että näillä mennään ikuisesti, niin tekstit ovat mitä sattuu, huuhaata tämänpäivän vinkkelistä katsottuna. Raamattuahan markkinoidaan välillä yleispätevänä tietosanakirjana, josta löytyy ohjeet kaikkiin arjen ongelmiin. Mutta koskapa minipillereitä ei ollut raamatun tekijöiden aikaan apteekissa myytävänä, niin oli selvintä kieltää maalliset seksinautinno ennen papin aamenta. Siitähän tuli raskaaksi ja silloisissa oloissa se kohtalo ei aina varmaankaan ollut helpompi kuin tämänpäivän suomessa. Jos tuo minipilleri olisi ollut olemassa, olkoon vaikka joku luonnonlääke, jolla raskaaksitulon olisivat voineet helposti estää, niin koko esiaviollista seksiä koskeva kohta olisi jätetty tuosta kronikasta kokonaan pois. Korkeintaan joku impotentti kirjoittaja olisi voinut seksin iloja voinut yrittää rajoittaa, pelkkää kateuttaan. No, viimeistään joku hyvästä normiseksistä nauttinut kääntäjä olisi tuollaiset hölynpölyt vetänyt punakynällä yli ja kirjoittanut tilalle vaikkapa seksiä ylistävän korkeaveisuun. Tätä emme tiedä. Monet raamatun ohjeet toimi suht hyvin 2000 vuotta sitten, mutta eivät ole enää tätäpäivää. Ajattele esim jos raamattu kirjoitettaisiinkin nyt. Tulisiko sinne tarinoita nooakin arkista, paratiisista ym satuja. Tuskin. Raamattu noudattaisi pitkälti tieteen tuntemia faktoja ja esim BB olisi ollut jumalan aiheuttama.
        Luomisopin ja älykkään suunnittelijan sisällöstä en tiedä, mutta menneekö se noita latuja. ?
        Sama BS tarjoiltaisiin vain erillaisessa astiassa. Tiede ei tarvitse jumalaa, mutta pappimme tarvitsevat fiktiota, symboliikkaa ja rutosti mielikuvitusta "kääntäessään" 2000 vuotta vanhoja mielikuvitus-juttuja tälle päivälle.

• coquam
        ikiateisti kirjoitti:

Koskapa kirkon tarjoama oppi on symboolista ja tarjoamansa taivaspaikkakin fiktiivinen, niin kirkkoveron voisi muuttaa symbooliseksi. Papit vois nauttia symboolista palkkaa ja nauttia symboolisia aterioita. Lapsensa tosin pitäisi ottaa todelliseen huostaan. Mutta vakavasti.
        Olisiko ehkä niin, että koskapa kirkonkin käyttämä raamattu on kirjoitettu pitkälti aikalaistensa tieteellisen maailmankatsomuksen pohjalta ja silloisilla moraalikäsityksillä kuvitellen että näillä mennään ikuisesti, niin tekstit ovat mitä sattuu, huuhaata tämänpäivän vinkkelistä katsottuna. Raamattuahan markkinoidaan välillä yleispätevänä tietosanakirjana, josta löytyy ohjeet kaikkiin arjen ongelmiin. Mutta koskapa minipillereitä ei ollut raamatun tekijöiden aikaan apteekissa myytävänä, niin oli selvintä kieltää maalliset seksinautinno ennen papin aamenta. Siitähän tuli raskaaksi ja silloisissa oloissa se kohtalo ei aina varmaankaan ollut helpompi kuin tämänpäivän suomessa. Jos tuo minipilleri olisi ollut olemassa, olkoon vaikka joku luonnonlääke, jolla raskaaksitulon olisivat voineet helposti estää, niin koko esiaviollista seksiä koskeva kohta olisi jätetty tuosta kronikasta kokonaan pois. Korkeintaan joku impotentti kirjoittaja olisi voinut seksin iloja voinut yrittää rajoittaa, pelkkää kateuttaan. No, viimeistään joku hyvästä normiseksistä nauttinut kääntäjä olisi tuollaiset hölynpölyt vetänyt punakynällä yli ja kirjoittanut tilalle vaikkapa seksiä ylistävän korkeaveisuun. Tätä emme tiedä. Monet raamatun ohjeet toimi suht hyvin 2000 vuotta sitten, mutta eivät ole enää tätäpäivää. Ajattele esim jos raamattu kirjoitettaisiinkin nyt. Tulisiko sinne tarinoita nooakin arkista, paratiisista ym satuja. Tuskin. Raamattu noudattaisi pitkälti tieteen tuntemia faktoja ja esim BB olisi ollut jumalan aiheuttama.
        Luomisopin ja älykkään suunnittelijan sisällöstä en tiedä, mutta menneekö se noita latuja. ?
        Sama BS tarjoiltaisiin vain erillaisessa astiassa. Tiede ei tarvitse jumalaa, mutta pappimme tarvitsevat fiktiota, symboliikkaa ja rutosti mielikuvitusta "kääntäessään" 2000 vuotta vanhoja mielikuvitus-juttuja tälle päivälle.

Vajteets ymr ööl tseo naprm. Uify kirjhsa waslk.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2490
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      55
      1806
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1204
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      299
      1067
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      992
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      903
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      884
    8. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      9
      797
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      47
      780
    10. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      111
      775
    Aihe