Onko siinä nyt järkeä että Fenderit ja Gibsonit vääntävät edelleen kitaroita niiden samojen vanhojen 50- ja 60-luvun speksien mukaan? Pelkäävät kokeilla mitään uutta kun kuluttajat ovat niin ääri-konservatiivisia että ostavat vaan noita vintage-malleja korkeintaan eri värisenä nyt 2000-luvulla. Eikö esim. mikkitekniikkaa voisi kehittää jotenkin tai onko elektroniikan hyväksikäyttö kitarassa ihan mahdoton ajatus?
Kaikkein pahimpia ovat ostajat jotka ostavat näitä relic-kitaroita. Uusi kitara joka on vaan naarmutettu ja nuhjattu suttuisen näköiseksi. Ei hyvä päivä... Toisaalta ostaahan jotkut valmiiksi reikäisiä farkkujakin...
Vanhanaikaisuus kitaroissa
17
208
Vastaukset
- mika2
No itseasiassa kyllähän kitarat kehittyy ja monenmoista on tarjolla moneen makuun ja sitä kaipaamaasi elektroniikkaa ja jopa digitaalisuutta. Jopa Gibsonit ja Fenderit kehittelevät kitaroitaan ja pientä parannusta niihin tulee vuosi vuodelta.
Se kehityshän tapahtuu käyttäjien ehdoilla. Jos jokin innovaatio tuo oikeasti lisäarvoa siihen soittimeen, niin otetaanhan se innolla vastaan.
Minun mielestä ajattomuus soittimissa on niiden viehättävin piirre, kun kaikessa muussa tässä mailmassa tapahtuu valmistajalähtöistä mukamaskehitystä joka tekee elämästä yhtä helvettiä, niin on mukavaa, että kitarat pitävät pintansa. Itselläni vanhin kitara jotain kolmekymmentä viisi vuotta vanha. Ostin sen kolmekymmentävuotta sitten ja se on edelleen ihan kurantti peli.
Monestihan sitä kehitystä tapahtuu musiikin muuttumisen mukana. Esim. viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana on tullut runsaasti innovaatioita liittyen tilutuskitarointiin ja heavymusiikkiin (nopeat kaulat, aktiivimikit, floikka, lukkotalla, lukkovirittimet, etc.).
Itseasiassa sekä Fender että Gibson ovat varmasti niitä aktiivisimpia tekniikan kehittäjiä edelleen siltä taholta tulee innovaatioita jatkuvana virtana. Gibsonilta FirebirdX, robottivirittimet, etc. saatikka miten se kehittää perinteisiä kitaramallejaan kaiken aikaa esim. LesPaul on muuttunut 2008 vuoden jälkeen ontoksi ja tuli tämä plek-hionta. Näin joitakin vuosia sitten LesPaulin jossa oli usb-porttikin. Fender on tehnyt stratocasteristaan mallin, jossa on tremoloon sijoitettu petzomikki, jonka avulla kitarassa on hyödynnetty mallinnusteknologiaa.
Tekninen kehittäminen kitarassa ei vain ole helppoa, koska kitara on satojen vuosien evoluution tulos, jota on kehittäneet lukuisat soittaja ja soitinrakentaja sukupolvet ja vaikka viimeinen sata vuotta onkin ollut kitaran kehityksessä huimaa, niin aina tullaan siihen ongelmaan, että kaikki parannukset jossakin osatekijässä ovat huononnuksia jossakin toisessa osatekijässä. Toki erikoiskitaroitakin tehdään (esim. heavykeihäät), mutta ne jäävät yksipuolisuutensa takia yleensä pienen (lukuunottamatta heavy-diggareita jotka ovat aika iso ryhmä) ryhmän suosioon. Enemmän sitä kehitystä näkee oheislaitteissa esim. vahvistimet ja efektit, joissa digitaalisuus ei ole vielä onnistunut tekemään varsinaista invaasiota, mutta uskon, että sen se tulee jossakin vaiheessa tekemään kunhan mallinnustekniikka saadaan sellaiselle tasolle, että se pystyy kilpailemaan analogisen tekniikan kanssa. Viitteitä siihenkin on jo olemassa (esim. elevenrak).
Kiinnostavampaa minusta on se, ettämiksi vanhojen kitaroiden diggailu ärsyttää sinua?- NoJust...
"Fender on tehnyt stratocasteristaan mallin, jossa on tremoloon sijoitettu petzomikki, jonka avulla kitarassa on hyödynnetty mallinnusteknologiaa."
Vai tarkoitatko Rolandin ja Fenderin yhteistyönä syntynyttä VG stratocasteria, jossa on Rolandin hex-mikki?
Minusta se oli varsin toimivan tuntuinen systeemi, mutta ei vaan sitäkään valmisteta enää? - mika2
NoJust... kirjoitti:
"Fender on tehnyt stratocasteristaan mallin, jossa on tremoloon sijoitettu petzomikki, jonka avulla kitarassa on hyödynnetty mallinnusteknologiaa."
Vai tarkoitatko Rolandin ja Fenderin yhteistyönä syntynyttä VG stratocasteria, jossa on Rolandin hex-mikki?
Minusta se oli varsin toimivan tuntuinen systeemi, mutta ei vaan sitäkään valmisteta enää?Saatan hyvinkin tarkoittaa, kun itselläni ei ole kuin muistikuva joitakin vuosia sitten näkemäni mainos. Muista itsekin kiinnostuneeni siitä, mutta se oli aika kallis ja ei sitten tullut ostettua.
Gibsonillakin niitä innovaatioita on niin älyttömästi etten ole jaksanut/viitsinyt pysyä perässä, mitä kaikkea sielläkin kehitellään. Tarkoitukseni oli vain tuoda esille, että nämä "vanhoilliset" firmat ovat oikeasti aika aktiivisia tuossa kehitys ja innovointityössä. Sitä paitsi suurin osa kehityksestä on muuta kuin "mullistavaa" kehitystä. - ihmettelen vaan
"Kiinnostavampaa minusta on se, ettämiksi vanhojen kitaroiden diggailu ärsyttää sinua?"
No, ehkä 50's straton ostamisen vielä ymmärrän jos sen soundi OIKEASTI on se mitä soittaja haluaa. Monet vaan on niin konservatiivisia etteivät edes halua kokeilla muuta koska mieli on fiksaantunut yhteen ja oikeaan ratkaisuun liiaksikin. Ja mikä on se oikea? Esim. rungon pitää olla ehdottomasti leppää? Leo Fender oli businessmies ja valitse lepän ainoastaan siksi että sitä oli sillä seudulla saatavissa runsaasti ja halvalla. Mitään kokeellista selvitystyötä tai testausta eri puulaaduista ei silloin tehty. Nyt kyseisen puun soundia pidetään ainoana oikeana stratossa vaikka löytyy paljon puulajeja jotka soivat vähintään yhtä hyvin, ainoastaan hieman eri soundilla (tosin puun merkitystä soundiin liioitellaan yleisesti).
Se mitä en ymmärrä yhtään että uusi kitara pitää hiomalaikalla runnella sen näkoiseksi kun sillä olisi heitetty tuhansia keikkoja. Milloin näämme automarkkinoille vastaavaa? Naarmutetaan peltejä ja vedetään kumivararalla takavilkku rikki. Hintaa vaan rutkasti lisää. Auton ostajat jättäisivät ne kauppaan, mutta kitaristeista löytyy niitä jotka ostavat ko tuotteita mielellään. - mika2
ihmettelen vaan kirjoitti:
"Kiinnostavampaa minusta on se, ettämiksi vanhojen kitaroiden diggailu ärsyttää sinua?"
No, ehkä 50's straton ostamisen vielä ymmärrän jos sen soundi OIKEASTI on se mitä soittaja haluaa. Monet vaan on niin konservatiivisia etteivät edes halua kokeilla muuta koska mieli on fiksaantunut yhteen ja oikeaan ratkaisuun liiaksikin. Ja mikä on se oikea? Esim. rungon pitää olla ehdottomasti leppää? Leo Fender oli businessmies ja valitse lepän ainoastaan siksi että sitä oli sillä seudulla saatavissa runsaasti ja halvalla. Mitään kokeellista selvitystyötä tai testausta eri puulaaduista ei silloin tehty. Nyt kyseisen puun soundia pidetään ainoana oikeana stratossa vaikka löytyy paljon puulajeja jotka soivat vähintään yhtä hyvin, ainoastaan hieman eri soundilla (tosin puun merkitystä soundiin liioitellaan yleisesti).
Se mitä en ymmärrä yhtään että uusi kitara pitää hiomalaikalla runnella sen näkoiseksi kun sillä olisi heitetty tuhansia keikkoja. Milloin näämme automarkkinoille vastaavaa? Naarmutetaan peltejä ja vedetään kumivararalla takavilkku rikki. Hintaa vaan rutkasti lisää. Auton ostajat jättäisivät ne kauppaan, mutta kitaristeista löytyy niitä jotka ostavat ko tuotteita mielellään.Niin no kyllä "oikeat" reliikit on aika mageita, mutta en itsekään ole näihin tehtaalla relikoituihin innostunut. En kuitenkaan paheksu niitä ja mikäs siinä jos joku semmoisen haluaa, mutta itse en vain sellaista isoa. Toisaalta nitrolakatut kitarat kyllä relikoituu tyylikkäästi ja vaikka ne uuttuuttaan kiilteleekin, niin kyllä se turha kiilto vuosien saatossa siitä vähän himmenee.
Minä en tiennyt, että stratocaster pitää olla jostakin tietystä puusta tehty. Omani on tehty saarnista ja otelauta ja kaula ovat siinä vaahteraa. Tiedän, että Gibson LesPaulissa mahonkikroppa ja vaahterakansi on se juttu. Mutta fendereitähän tehdään ihan mistä vaan (olen nähnyt jopa läpinäkyvästä pleksistä tehdyn straton (M:A:Numminen soitti telkkarissa sellaisella erään Baccaran hitin "Yes Sir").
Leo Fender oli ilman muuta businesmies, mutta kyllähän Fenderin konseptiin kuului alkujaan juuri edullisten ja laadukkaiden soitinten rakentaminen ja nimenomaan käytännöllisyys oli se Fenderin "juttu". Fenderin kitarat on suunniteltu korjattaviksi/modattaviksi. Kitaroinahan Fenderit ovat aivan uskomattoman kestäviä (ne ovat työkaluja ja kun et soita sillä, niin voit hakata sillä nauloja).
- Skebaristi453453453
Kaippa siinä nyt jotain järkeä on että valmistetaan myös (lue myös) edelleen niiden samojen vanhojen 50 ja 60 luvun specsienkin mukaan. Onhan Gibsonilla ja Fenderillä jo aika liuta nykyisten specsien mukaan valmistettuja kitaroita.
Jokaiselle jotain, olishan se vähän ihmeellistä jos mistään uutena ei saisi ns. vanhojen specsien mukaisesti valmistettuja kitaroita.
Samaa mieltä sun kanssa tuosta, että en minäkään ymmärrä että joku ostaa vartavasten vanhennettua relic-kitaraa ja vieläpä maksaa siitä hyvästä että on reunasta ym. tehty vanhan näköiseksi ja esim. tallaa vähän ns. ruostutettu ym. vaikka kitara on täysin uutuus tuote.
Tämä ns. vanhennushan ei ole yhtään sama asia kuin oikeasti ikääntynyt kitara.
Kyllä moni soittaja arvostaa ja tulee aina arvostamaan kunnon vintagea näiden nykystandardien rinnalla ja hyvä niin. (ostaahan joku esim. vanhan Stratovarius viulun mikä maksaa miljoonia ;-) )
Kyllähän kitarat on myöskin menneet eteenpäin ja tullut uuttakin kuten Gibsonin robot-kitara ja se uusi X-malli jne. ja Fenderilläkin on se normi sähkikseen istutettu systeemi jolla mm. voi soitella eri vireissä jne., on piezoa on kaiken näköistä nykyisin ja myöskin näiden rinnalla onneksi ns. vintageakin.
Tosin tämä vintage käsitys on vähän eläväinen, uudelleen vanhojen specsien mukaisesti tehty uusi Gibson esim. ei ole joidenkin mielestä vintagea ja toisten mielestä se on, vähän on siis käsitteetkin erillaisia. - NoJust...
Toimiva paketti...eiköhän siinä kuitenkin se suurin syy?
Eihän pitkään aikaan ole kehitetty mitään kovinkaan mullistavaa kitaramarkkinoilla ylipäätään? Vai onko...ja mitä?
Aktiivielektroniikka vaan ei ole kovin suosittua ja pasiivisissa mikeissä soundiin vaikuttamismahdollisuudet(käämitys magneetti), on kuitenkin rajalliset.
Itselläni on ollut kaikki mahdolliset mikkikompinaatiot(rinnan, sarja, vastavaihe ym.), mahdollistavia kytkentöjä...mutta vuosien saatossa oon vaan nyppinyt ne pois ja palannut alkuperäiseen, koska niillä ei vaan yksinkertaisesti ollu mitään käyttöä.
Tietysti näitä ns. hurinattomia yksikelaisiahan on valmistettu, mutta itse en oo ikinä ymmärtänyt, mihin sellaisia tarvitaan, kun hurnina ei oo koskaan häirinny. - LesCaster
Itse myös yli 30v soittaneena tullut kokeiltua vähän kaikenlaista.
Aloitin josku vuonna -80 muutaman satasen Rocky Stratolla ja nälkä on tiestysti kasvanut syödessä, eli tuli haalittua aina jotakin uutta ja ihmeellistä.
Esim. heti kun oli saatavilla Schecteriä, EMG:n aktiiveja, Floyd Roseja tai Charveleita ym. niin heti eka erästä mitä Suomeen saapui,
esim alkuperäinen Floikka taitaa olla vuosimallia -84.
Mutta kun ikää karttuu niin tyyli- ja sounditajua alkaa tulla ja arvostus vanhaan periteiseen kitaratyyliin kasvaa, joten tuli tietysti Gibsonkuume.
Laatutietoisena tilasin Jenkeistä suoraan Custon Shopin tekemän Gibson Les Paul Class5 Quilt Top Trans Black -kitaran ja rakennutin kaulamikkiin vielä puolituksen, Burstbucker 2 ja 3 mikit on muuten loistavat.
On se niin helvetin hyvistä osista ja hyvin tehty kepakko että sillä on ilo soitella.
Tullineen ja alveineen hintaa jäi 2700€, täältä tilattuna hinta olisi silloin ollut 5300€ ja vuoden odotusaika, mutta onneks on tuo netti niin pienellä surffauksella sen löysin ja tuli kahdessa viikossa Suomen tulliin.
Eli kun on saanut tarpeekseen aktiivi / kampivehkeistä niin itse ainakin halusin palata perinteiseen.
Jossain vaiheessa hommaan vielä kunnon Straton ja Telen.- mika2
Ihan samalla kitaralla vissiin ollaan aloitettu. Tuo Rocky on itsellenikin se ensimmäinen sähkökitara. Siis sellainen kammottava lastulevykumitus? se todellakin oli niin surkea kapine, että mikä thansa näistä nykyisistä Williamseista, HarleyBentoneista olisi pessyt mennen tullen. Omaani modasin niin kauan ettei siitä jäänyt jäljelle mitään (harmi sinällään, sillä olisi muikeaa jos olisi tuon kummajaisen säästänyt näihin päiviin). Siinä oli kaksi humppari kuorta joiden sisältä paljastui vain yksi kela jossa oli vain nimeksi käämiä ympärillä:-).
Tuli äkisti jotenkin nostalginen olo kun mainitsit tuon kitaran. Itse ostin/sain (olin kakara vielä silloin) Fender stratocasterin tuon Rockyn jälkeen sellaisen seitkytluvun isolapaisen bulletin, joka mulla on vieläkin käytössä (hyvin se on palvellut, vaikka tremolon vaihdoin siihen hiljattain). Gibson LesPaulin ostin vasta -90 luvulla ihan itse.
Telen olen ajatellut itsekin vielä laittaa, mutta en ole osannut päättää olisiko se fender vai joku muu. Joka tapauksessa mahdollisimman perinnehenkinen lankku nämä ontot thinlinet eivät sytytä.
- NoJust...
"Aloitin josku vuonna -80 muutaman satasen Rocky Stratolla"
"Tuo Rocky on itsellenikin se ensimmäinen sähkökitara."
Jaha täällä on kohtalontovereita?!:D
Mitä tulee reliciin, niin toisaalta itseäni on alkanu tökkiä se liian puhtoinen ja kiiltävä ulkoasu, mikä näissä uusissa kitaroissa on. Sitten kun sellaseen sattuu tulemaan naarmu tai kolhu, niin se se paistaa kilometrien päähän, kun kitara on muuten niin siloteltu ja kiiltävä.
Lisäksi tykkään enempi siitä, ettei kaulaa takapintaa lakata ollenkaan. Saa jotenkin paremman tuntuman verrattuna lakattuun.
Ehkä sitä silti mieluummin ostas käytetyn, joka on vaan senverran kulunut?! Saattas saada vielä halvemmallakin?!;D - LesCaster
Rockyllä opettelin soittamaan vielä Hitachin monomankan kautta,
soundi oli hirvee ja särö kuin partakoneessa, eli kaikki oli saatava irti näpeistä.
Muistan kun serkkupoika sääti tallapalat suoraan viivottimen kanssa,
sen jälkeen tuli opeteltua säätöhommat itse kunnolla.
Sitten peli vaihtu Rolandin synakitaraan,
herranen aika digipeli jo silloin, vuonna -83..
EMG sv-sv-85 / Floydrose -kitarani on elämää nähnyt ja kuppasena saa pysyä, mutta tuon Gibsonin pyrin pitämään siistinä.
Nykyään enemmän kiinnostaa vahvistimien soundimaailma korkeintaan hillityllä efektoinnilla maustettuna. - mjätaah??
Oliko tämä Rocky mitä kaiholla muistelette sellainen 70-luvun George Harrison kitaran kopio? Siis tälläinen:
http://www.thepaintedplayer.co.uk/images/George Harrison’s ROCKY Stratocaster.jpg
Georgen kitaraahan kutsuttiin Rockyksi. - LesCaster
Enempi ehkä kauhulla muistelen.
Se minun härveli oli pikimusta, varmaan lastulevybody ja vanerikaula.
Ihan straton kopio mutta tallassa oli humbucker.
Sen ajan aloittelijan joululahjasetti Fasulta. - Kehitystäkö
Jos kitaraa ruvettaisiin kovin radikaalisti muuttamaan niin eihän se sitten enää kitara olisikaan. Sähkökitarasta voisi aivan hyvin jättää kielet pois ja korvata ne otelautaan sijoitetuilla antureilla tai vaikka kosketusnäytöllä. Eikä sen tarvitsisi enää olla kitaran näköinenkään, syntikoitahan nykyisetkin kitarat alkavat olla. Niillä pystyy matkimaan minkä tahansa soittimen ääntä (paitsi akustista kitaraa).
- mika2
Juuri näin, tosin ei ne nykykitarat (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) poikkea entisaikojen kitaroista, mutta kyllähän se sähkis voidaan kytkeä semmoisiin purkkeihin, että niitä syntikkasoundejakin löytyy. Tuli mieleen, että onnistuuhan se akustisenkin kitaran jäljittely sillä Line6:den tekemällä mallintavalla kitaralla, vaikka ei se tietenkään sama ole kuin akustinen kitara ihan niinkuin mallintava vahvistinkaan ei ole ihan sama kuin analoginen vahvistin.
Ehkäpä ei pitäisikään ihmetellä kitaran verkkaista kehitystä soittimena, vaan kiinnittää huomio musiikin kehitykseen. Ehkäpä oikeampia kysymys olisikin, että miksi kitaramusiikki nauttii edelleen niin laajaa suosiota ja sen myötä kitara soittimena. (itse sitä en isommin ihmettele; onhan kitaramusiikki mageinta musaa maailmassa;-)). - NoJust...
mika2 kirjoitti:
Juuri näin, tosin ei ne nykykitarat (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) poikkea entisaikojen kitaroista, mutta kyllähän se sähkis voidaan kytkeä semmoisiin purkkeihin, että niitä syntikkasoundejakin löytyy. Tuli mieleen, että onnistuuhan se akustisenkin kitaran jäljittely sillä Line6:den tekemällä mallintavalla kitaralla, vaikka ei se tietenkään sama ole kuin akustinen kitara ihan niinkuin mallintava vahvistinkaan ei ole ihan sama kuin analoginen vahvistin.
Ehkäpä ei pitäisikään ihmetellä kitaran verkkaista kehitystä soittimena, vaan kiinnittää huomio musiikin kehitykseen. Ehkäpä oikeampia kysymys olisikin, että miksi kitaramusiikki nauttii edelleen niin laajaa suosiota ja sen myötä kitara soittimena. (itse sitä en isommin ihmettele; onhan kitaramusiikki mageinta musaa maailmassa;-)).Kitaramaailma on täynnä sellasia teknisen kehityksen kummastuksia, että niitä asiaan perehtymättömän ihmisen vaikea käsittää. On kyse kuiteski siitä harvinaisesta tekniikan lajista, että yli 60 vuotta vanhaa tekniikkaa käytetään tänäpäivänäkin, eikä edes pelkästään retroilumielessä.
Tämä varmasti siksi, että soittaminen perustuu niin paljon siihen oikeaan fiilikseen, jota on vaikea selittää järjellä....niinkun tietysti taiteenlaille ominaista on;D
Niin...onhan noita ääntä radikaalisti muuttavia laitteita ja kitarasyntikoita, joilla pystyy muuttamaan kitaran soundin perjaatteessa millaiseksi vain halua, ollut ties kuika kauan ja kehitys näissä on mennyt hurjaa vauhtia!
Siitä huolimatta nämä ei vaan ole saavuttaneet kovinkaan hurjaa suosiota.
Konservatiivisyyttä tai ei, mutta kyllä kitaristit vaan tuntuu haluavan sitä, että kitaran oma sointi kuuluu siellä taustalla...enemmän tai vähemmän?!
Kai se pyörä on vaan keksitty tälläkin alalla?! Onhan sähkökitaran soundimaailman kirjo kuiteski huomattavan paljon laajempi, kun monen muun soittimen!
- Rämpy
Noista Reliceistä sen verran että meikäläinen ostaa mielummin kivipestyt farkut kuin täysin käyttämättömän näköiset. Kitara lienee tavarana enemmän tämän kaltainen tuote kuin esim. kallis auto. Myönnän toki että valtaosalle käy varmaan paremmin kiiltävä malli. Oma maku kitaroissa on jostain syystä sellainen että nuo ylikoreat kitarat ärsyttävät nykyään oikeastaan enemmän kuin maanläheiset ja askeettisemmat mallit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851364Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50766- 53732
- 33702
- 60699
- 97690