Pilkkimistä,jäät kantaa vielä ja aatos kantaa siellä aamuisella pilkkiavannolla,jossa lokit syövät heti saaliin ja hitaat jäävät paitsi.
Olen luonanne siellä ja ajattelen,kuinka onnellisen elämänmuodon olen valinnut,verrattuna viime kevääseen.
Asuin pienessä yksiössä ja vuokralainen paukutteli henkseeitään,täällä järvenrantatilallani.
Eihän se mikään asunnon vuokraus ollut,se oli asunnonvaltaus,kun harkintakyky petti ja hyväntahtoista vanhusta vietiin kun sikaa teuraaksi.
Nyt yritän paikkailla niitä vaurioita joita vuokralainen aiheutti,mutta toi kotivakutuus kerää maksut,mutta mistäänhän ne eivät vastaa.
Uusien akkunoiden läpi sitä lumista talvea katselimme ja uusi ulkovuorikin toi lämpöä sekä ihmissuhteisiin,koska puita ei tarvinnut sisään kantaa jatkuvasti,sekä tottakai mieheni elämä sai uutta potkua,kun tuli toimintaa.
Hyvää kevättä palstalle ama
Olipa päivä vailla vertaa
19
135
Vastaukset
- sinisirkku-
Kiva kuulla, että hyvin menee:) Varmaan on parempi puolisollesikin puuhastelut laajemmissa ympyröissä, kuin yksiössä kaupnungissa.
Voin ihan kuvitella aamupilkkimistä avaralla jäällä, lokkien kirkuessa ja siepatessa kalaa. Keväthän edistyy päivä päivältä, täällä etelämpänäkin on pihapiiri jo esillä, joitakin lumikasoja vielä näkee, mutta kaduilla voi jo kävellä vapaasti:)
Itselläni on lastenlapsia ollut kylässä, ja tietokoneen musiikkiosio on ollut suosittu, laulu on raikunut työhuoneessa, ja nauhoja kuunneltu kriittisesti:D
Hyvää kevään jatkoa Ama ja vointeja!Kiitos sinisirkku- vanhin tytär soitti ja yhteistä tipujuhlaa valmistelimme tänne maalle,tyttärellä kukko hakusalla,mutta eiköhän heitä löydy.
Huomenen päivä on minulle piinapäivä,hammaslääkäri ja poikani itsarista 25 vuotta.
On se vain niin ihmeellistä,että siitä vuodesta muistan vain sen ydinvoimala onnettomuuden ja Kekkosen kuoleman,kaikki huuhtoutui unohduksen syövereihin,kaiketi luoja armahtaa sen verran
Toi pilkkiminen ei ole kärsimättömän henkilön hommaa. Poikasena ollessa hiihdin kirves ja alkeellinen pilkki repussani monia kilometrejä järvelle.
Puolimetriseen jäähän hakkasin isolla vaivalla avannon. Isoveljelle moitin, ettei nykäystäkään tuntunut.
Velipoika virnuili, että tollasella avannontekotavalla kaikki järkevät kalat ovat uineet salmesta seuraavaan järveen. Mut katiska. Se on kiireisen tyypin pyydys.
Lähin säällinen kalastuspaikka olisi ½ tunnin ajomatkan päässä merellä, joten lähi market on se ainut kalapaikka.
Muutettiin vaimo kaa tähän ok-taloon 25v. sitten. Kun pienellä butjetilla taloremonttia tekee, niin sehän periytyy seuraavalle omistajalle.
Luultavasti tästä paikasta tulee ns. kesäasunto tai kauhakuormaajan kuljettaja tekee mitä sen on tehtävä.
Joko jäät alkavat näyttää kohta tummansinisiltä Ama?Lottovoitosta minäkin unelmoin,kun tätä vanhaa 1950 rakennettua sahajauhokekoa,rintamamiestaloa yritän uuteen kuosiin laittaa.
Jollei olisi niin ihanalla paikalla,olisin sen työntänyt catepillarilla kumoon.
Onhan tämä uskomattoman ihana paikka.Meille tuli maanmittauslaitokseninssi kerran lohkomaan tonttia ja luulin että hän sai sairauskohtauksen,kun oli monttuauki tovin,ennenkuin toi ihastuksensa julki paikan suhteen.
Ompa ihana paikka,lausui hän,jos tätä joskus myisi,niin tästähän vois pyytää ihan mitä vain.
Hullu ei ole se ja niin..
Niin siitä lottovoitosta,oli täpärällä ettei miljonääriä tullu rippeitä sain kuus ja lisällä,paikkakunnalle pätkähti se täyspotti. Poika lohdutti,että onneksi ei tullut sinulle,olisi lastenkin elämä mennyt piloille.Heh heh
Positiivisyys on aina otettava huomioon köyhyydessäkin ja eikun kiertoon amateuksen ajatukset
- *Kukkahame*
Terottelin kynäni ja ryhdyin 'hommiin', oli niin miellyttävä aloitus ja vastaukset, että onhan tätä samaa rataa jatkettava.
Ama olet onnen tyttö, tuoretta kalaa suoraan järvestä ja pannulle kypsymään, oikein vesi herahtaa kielelle ja tuoksu tunkee haju- ja makuaistiin.
Tänään on ollut kaunis päivä nyt parhaillaan niin kaunis iltarusko että sielua hivelee,
taivaan rannalla kaikki keltaisen värisävyt jonka edessä oleva risukko näyttää taideteokselta tuota lämmintä väriä vasten.
Auringon yhä painuessa syvemmälle horisonttiin punainen väri lisääntyy, kaunista on, tuon kauniin katselussa mielikin lepää.
Mittarikin näyttää vielä 11 joten kevättä eletään.Mistähän noi miikat,kaiketi toi kateudenpiru riepottaa jotakuta,kun meitsikin saa kehuja.
Tulee toi yhdenlajin hulluus hoidettua ja roskakalat särjet ja pienet ahvenet vedettyä kuiville ja varikset ja lokit ovat kylläisiä.
Ajattele kukkis,että ensimmäiset pari pannullista koko talvena, sain paistoon aivan mukavankokoista ahventa viime viikolla.
Kerron teille kateudenvihreät kansalaiset,yli kolmesataa satsaan tähän harrastukseen vuodessa,eikä aina riitäkkään wekekatiska maksaa jo yli satasen
ja ne eivät kestä kolmea vuotta pidempään.
Tänään olin varsinaisessa piinapenkissä,kävin suuhygienistillä poistattamassa hammaskiveä ja olipa kivulias kokemus,päätin taas harjata hampit kunnolla.
Ja se "makea"elämä täytyy jättää ja juoda vain kaivovettä...
kirjoitellaan Ama
- susmorsian ek.
Huomenta!
Eriäänisiä, ja äänettömiäkin ovat nämä kevätaamut. Taidan ensimmäisen kerran eilisaamun jälkeen sanoa sanan...kevät. Suunnilleen samoihin aikoihin, pimeydestä kuulin kurkien äänen, kun tuon oveni aukaisin. Nyt uskon kesän tulevan, Eestistä toivat taas terveiset minulle...tokaisivat ikkunani, oveni kohdalla...ihanaa, sus, kohta ollaan perillä.
Ihmeellistä on elämä, toinen toistaan lohduttaa ja voimiaan jakaa. Kurki, vakava lintu, velvollisuudentuntoinen, pitää huolta omistaan.
Niin, siitä piti oikeastaan sanomani, että tyystin hiljainen on tämä aamu. Eilen kuului jos mitä melodiaa, hakkaavia helähdyksiä, jokin pieni sävelkuvio mukana. Pikkulintu-ukkelitko lie olleet jo pimeässä kodin paikkaa merkitsemässä ja neitoja luokseen houkuttelemassa. Ahah...tuolta kauempaa kuuluukin jo ääntä, hereillä toki ollaan.- susm.
Höh...pitää korjata, ettei tuu väärinkäsityksii...siis ensimmäisen kerran yleensäkin sanoin tänä keväänä sanan -kevät. Eilisaamuna....
Olen kyllä itteki huomannu, miten epäjohdonmukaisesti monesti kirjoitan, ei siitä saa tolokkua, mutta eikös oo hyvä, että itekki sen tietää.
Samalla kun korjailin, sain mahdollisuuden kertoa, miten upeaa turkoosia-sinistä eri sävyineen on tänä aamuna taivas, muuttuu vihertäväksi. - susm.
susm. kirjoitti:
Höh...pitää korjata, ettei tuu väärinkäsityksii...siis ensimmäisen kerran yleensäkin sanoin tänä keväänä sanan -kevät. Eilisaamuna....
Olen kyllä itteki huomannu, miten epäjohdonmukaisesti monesti kirjoitan, ei siitä saa tolokkua, mutta eikös oo hyvä, että itekki sen tietää.
Samalla kun korjailin, sain mahdollisuuden kertoa, miten upeaa turkoosia-sinistä eri sävyineen on tänä aamuna taivas, muuttuu vihertäväksi.No, viel pittää höpäjätä, tuosta kurkien vakavuudesta. Arvokkaasti käyskentelevät, tanssikin on komeata, jopa ylvästä. Entäpä nämä muuttomatkat...jos vertaa muihin lintuihin, eivät mitkään muut niin järjestäytyneinä lentele, mitenkä varislauma raakkuen lentää, entäpä kottraraisparvi...sikinsokin varmaan törmäilevät toisiinsa.
Ja jokkainen kurki vuorollaan kantaa vastuun auran oikeasta suunnasta tienaukaisijana. Ja jos loppupään villikkonuoret kisailevat höpsyyksissään, käyp varmaan lauman vääpel komentamassa, etteivät eksy.
Ai-ai, silimissäin oikein näin sen autuuden, kun kurkirouvat kotopesänsä edustaa lakasevat pikku luudillaan. Vois sitä ihmislajikin ottaa oppia monien muiden eläinlajien viisaudesta...no juu...susperhe yks hieno esimerkki, tai koko suden suku. - sinisirkku-
susm. kirjoitti:
No, viel pittää höpäjätä, tuosta kurkien vakavuudesta. Arvokkaasti käyskentelevät, tanssikin on komeata, jopa ylvästä. Entäpä nämä muuttomatkat...jos vertaa muihin lintuihin, eivät mitkään muut niin järjestäytyneinä lentele, mitenkä varislauma raakkuen lentää, entäpä kottraraisparvi...sikinsokin varmaan törmäilevät toisiinsa.
Ja jokkainen kurki vuorollaan kantaa vastuun auran oikeasta suunnasta tienaukaisijana. Ja jos loppupään villikkonuoret kisailevat höpsyyksissään, käyp varmaan lauman vääpel komentamassa, etteivät eksy.
Ai-ai, silimissäin oikein näin sen autuuden, kun kurkirouvat kotopesänsä edustaa lakasevat pikku luudillaan. Vois sitä ihmislajikin ottaa oppia monien muiden eläinlajien viisaudesta...no juu...susperhe yks hieno esimerkki, tai koko suden suku.Hyvällä juttutuulella tuntuu Susmorsian olevan tänä kauniina aamuna:D
Susinaaras onkin aivan omaa luokkaansa laumassa! Sen pennutkin saavat ensimmäisinä saaliista, joten petattuna on niidenkin joukosta seuraava *matriarkka*.
Koirakin sudensukuisena on erinomainen pentujensa suojelija. Muista aina Shetlannin
lammaskoirani ensimmäisen pentueen, joka oli eri huoneessa lastenlasteni ollessa kylässä.
Yht'äkkiä huomasin vuoden vanhan pikkuisen menneen koiran pentueen huoneeseen, ja ehdin nähdä kun emo pojan käsi suussaan, hellästi kuljetti poikaa ovelle.
Ei haukkumista , ei vihaisuutta, vaan tajuten pojan myös olevan lapsi, kuljetti nätisti pois huoneesta:)
Kurkien ja joutsenten ääniä kantautuu ilmoista, kyyhkyset kujertavat, ja luonto herää kiihkeänä täyttämään tarkoitustaan. Mukavahan sitä on seurata.
Jännittävä sunnuntai-ilta on tiedossa, kun vaalitulokset saadaan kuulla. Itse en päässyt ennakkoäänestämään, kun lähellä ei ollut äänestyspaikkaa,
joten sunnuntaikävely lähikoululle on edessä.
Iloista viikonloppua kailille! susm. kirjoitti:
No, viel pittää höpäjätä, tuosta kurkien vakavuudesta. Arvokkaasti käyskentelevät, tanssikin on komeata, jopa ylvästä. Entäpä nämä muuttomatkat...jos vertaa muihin lintuihin, eivät mitkään muut niin järjestäytyneinä lentele, mitenkä varislauma raakkuen lentää, entäpä kottraraisparvi...sikinsokin varmaan törmäilevät toisiinsa.
Ai-ai, silimissäin oikein näin sen autuuden, kun kurkirouvat kotopesänsä edustaa lakasevat pikku luudillaan. Vois sitä ihmislajikin ottaa oppia monien muiden eläinlajien viisaudesta...no juu...susperhe yks hieno esimerkki, tai koko suden suku.Meidän oma kurkiperhekin saapui eilen tonne joensuusuolle,vien niille aina kauroja,mutta noi joutsenen rohmuthan ne yleensä ehtii vetää kupuunsa.
Kyllä nyt täytyy souvvareiden kurjet taas kuunnella.
Niissä sanoissa koko suomalainen tunnelataus tulee esiin ja se yksin jäämisen haikeus ja vaikeus kiitos suske,Ama
- *Kukkahame*
Aurinkoiset Huomenet!
Piti pyörähtää ulkona soiko risukko, vaan ei ole samat kirkkaat soinnit kuin eilen, jospa tuo vähäinen lämpöastemäärä rajoittaa laulantaa.
Naapurin gorgi kyllä yskäsi ystävällisesti huomenen, hiukan varmaan harmistuneena kun en heti huomannut tervehtiä.
Kurkien tämänkeväisiä auroja en ole kiireiltäni huomannut, ehkäpä ne lentävät rannikon pinnassa, siellä paremmin ruokaa saatavilla.
Onhan tuota tulvavettä pellot täynnä, nyt on rantapaikkoja joka puolella, joutsenet kyllä näyttävät niissä viihtyvän muutaman päivän, sitten taas matka jatkuu.
Punarinta niin luulen kävi eilen näyttäytymässä kyyhötteli aidalla, siitä on tullut hieno kaveri, kesällä nurmikon leikkuussa aina mukana ja ahkerasti tarkkailee muinakin päivinä pörriäisiä. Tuskin siellä vielä mitään löytyy vasta narsissit nousseet maan pinnalle.
Tehdään tästä päivästä itse kullekin mieluinen.minullakin punarinta kuikuili tossa koiratarhan liepeillä.Kurkia eilen näin,kun vielä uskaltauduimme pilkkijäille kymmenen kurjen aura suuntasi pohjoiseen.
Peippoja on uskomattoman paljon ja mustarastaita.Naapuri myi metsäänsä ja palokärki menetti pesäpuunsa,sitä se reppana etsii.On se niin väärin,että puolilahonnut haapa oli toisen koti ja nyt jotain massaa siitä tuotetaan,kaiketi lehtipaperia,jossa kerrotaan,kuinka tärkeää on luonnon monimuotiosuus
- Ramoona*
Joutsenia, hanhia ja kurkia olen kuullut ja nähnyt taivaalla auroissa , tulvavesissa kylpevät pellot keräävät niitä sadoittain, vesistöissäkin on jo sulia laskeutumispaikkoja. Mikä suuri viisaus ja synnyinmaan rakkaus muuttolinnuissa asuukaan. Kohta saa laulaa "miks leivo lennät Suomehen niin varhain kevähällä" . Kiurun vastaus "Ei missään voi niin riemuita kuin Suomessa vain voipi" antaa aihetta ihmisille muuttaa asenteita.
Vuodenaikojen ja kuukausien nimet ovat vanhaa suomalaisugrilaista perua : huhtikuu, kevät - vanhassa runokielessä keväin. Eikös ole järisyttävää iskelmälyrikkaa myös värjyä - juuri värjyin, kun kävin postilaatikolla liian vähissä vaatteissa, yöpakkasta on ollut. Runopilija T.S. Eliotin mukaan huhtikuu on kuukausista julmin, siitä aloitin kerran ketjunkin vanhalla nikillä - oi niitä aikoja palstalla !
Päivällä on luvassa lämpöasteita ja odottelen ensimmäisten krookusten puhkeamista seinän vierelle , muutkin sipulikukat puskevat pontevasti esiin. Kielo on toukokuun lopun kukka, mutta en malta olla laittamatta Kielon jäähyväisiä, siinä suomalainen mollimentaliteetti tiivistyy .
Kielon jäähyväiset
Luoksein käy, lämmin läntinen tuulonen.
Värjyen, pieni kielo sua kaipaelen.
Kevätauringon säde lehdoissa leikkiä lyö.
Tule jo, odotan sua, ennen kuin saapuu jo ylleni yö.
Kun taivas ja maa kesän tuoksuja on tulvillaan,
unohdan silloin mä sen: pian kuolohon käyn kalveten.
Mullassa maan uinua saan.
Lumihiutaleet leijuu niin hiljaa
mua tuuditellen keväimehen,
kerran mi saapuvi taas uudelleen.
(suom. sanat Kerttu Mustonen)
Aurinkoista vaaliviikonloppua ! Kevään ääniä kuuntelin jo puoliseitsemältä pilkkiavannolla.Kyllä siellä tuolla luojanluomassa raittissa ulkoilmassa(ei ajatustakaan valkoviinistä)sielu lepää.
Kalansaalis jäi aika vaisuksi,mutta lokit ja varikset sentään pystyin ruokkimaan.
Jää alkaa saada uhkaavan tumman kuosin,joten tänään laitoin kairat ja potkurit kesäsäilöön navetanvinttiin.
Kapun pilkkiretkellä näin kasvattiisäni ja muistelot heräsivät.kirveellähän niitä avantoja silloin tehtiin,kun tuurakin oli tuntematon.Lusikkakaira tais olla ensimmäinen kairaihme.
Ensimmäisissä pilkkikilpailussa minulla oli tuura,en muista kuinka kalaa tuli,mutta joukonjatkona olo oli mahtavaa.
Kiitos kukkis ja suske ihanista kommenteista.Kiitos sinisirkku ja Ramoonalle iki ihanasta kielon jäähyväisistä.Kuunnellaan kevään ääniä ja nautitaan,että se vihdoinkin saapui pitkän kylmän talven jälkeen Ama- *Kukkahame*
Kevään ääniä ovat mopopoikien päristelyt, korviin ottaa ovat jotain rakennelleet, pärinä oli aivan ärsyttävän kovaa.
Kymmenkunta taatusti alaikäistä mopoilijaa päristeli tuossa lähipuistossa, kunnes pari aikuista miestä puuttui poikien touhuun, kertoilivat että ikkunoihin saakka saivat santaa ja kuraa roiskittua.
Meillä on asustellut eräässä risukasassa mustarastas koko talven, ja nyt viheltelee aamuisin niin kauniista ja virheettömästi.
Kyllä se kesä pian pääsiäisen jälkeen tulla tupsahtaa, viljelyspelloilla oraat vihertää jo ja valkoposkihanhet yrittää täyttää siellä oraalla kupuaan.
Tänään oli varjossakin jo yli 16, näin jo kevään ensimmäiset sitruunaperhoset, ja jonkun pörriäisen siitä se ystäväpiiri kasvaa päivä päivältä.Voi kukkis,muistan vielä,kun Hannu poikani viritteli mopoaan,nyt siitä pojasta on vain hautakivi ja kaipaus.
Ryhdistäydyn,olen ruikuttanut tarpeksi.
Uskomattoman paljon peipposia ja mustarastaita.Järripeipot puuttuu täysin.
Punarintapari moikkasi,kaiketi matka jatkui,kun häippäs.
Tämä aloitusketjuni oli,kerrontaa siitä elämästä mitä elän,päivästä päivään.
Kiitos teille mukanakulkijat olette todella tärkeä linkki,tässä eteenpäinmenossa kiitollisena Ama- sinisirkku-ejk
rituliini_38 kirjoitti:
Voi kukkis,muistan vielä,kun Hannu poikani viritteli mopoaan,nyt siitä pojasta on vain hautakivi ja kaipaus.
Ryhdistäydyn,olen ruikuttanut tarpeksi.
Uskomattoman paljon peipposia ja mustarastaita.Järripeipot puuttuu täysin.
Punarintapari moikkasi,kaiketi matka jatkui,kun häippäs.
Tämä aloitusketjuni oli,kerrontaa siitä elämästä mitä elän,päivästä päivään.
Kiitos teille mukanakulkijat olette todella tärkeä linkki,tässä eteenpäinmenossa kiitollisena AmaHei vielä!
Juuri päättyi kauhea filmi Terminator 3 , jonka katselin, koneiden vallankumouksesta!
Sellaista räiskintää, että nyt lepää korvat hiljaisuudessa. Kaikkea tuleekin katsottua, vaikka oli se jännittävä:D
Hyvää yötä kivalle ketjulle, näitä onkin ollut vähemmän tuon vaalikuumeen vuoksi, mitä nyt Ruune vähän hauskutteli:D heippa.
- rituliini38
Huomenta ja hyvää alkavaa lauantaita
Viikon päästä on lankalauantai jos olen ajanlaskussa oikeilla raiteilla.
Kerran erehdyin päivästä,kun lääkäri kysyi ja eikun teholle ambulanssilla.
Olin saanut aivoverenkiertohäiriön jota Tiaksi kutsutaan niinkuin virallisesti.
Ei kaiketi ole väärin,jos jatkan tätä lupsakkaasti alkanutta ketjua ja myötäelän
kanssanne tätä ihanaa kevätaikaa.
Pilvipoutainen päivä työntyy amateuksen tuvan akkunoista näkökenttään.
Mustarastas ajaa oletettua matoa takaa ja vaihtaa sen kuorittuun auringonkukan siemeneen.
Mieheni 83v.lähti hoitamaan kustin hommia ja tuo kohta uunituoreen hesarin,josta näemme mitä maailmalla ja vaalirintamalla on tapahtunut.
Postilaatikolle näin viikonloppuisin on matkaa 1,5km,arkipäivisin saamme tuoreimmat uutiset tohon portinpieleen.
Minulla meni vähän sukset ristiin paikallisen postinhoitajan kanssa,kun mieheni posti olisi kannettu portinpieleen arkisin ja minä (olen 10v nuorempi) olisin joutunut lääkärintodistuksen toimittamaan liikuntakyvystäni.
Sanoin,että jättäkää ne lehtimainokset joita minulle tulee ainoastaan sinne päätien varteen ja tuokaa ukon posti tänne,jos se on teille helpompaa.
Kaikki laskut minulle tulee jo koneelle ja ne mitkä eivät tule joutaisvat jäädä teille tietymättömille.
Nyt poikkesin taas vähän teemasta,siis hyvää alkavaa päivää teidän Ama
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 771545
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee71518- 871426
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen851155Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole3896- 64856
- 74805
- 52787
Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol140738- 79694