Te, jotka olette käyneet terapeutilla tai psykologilla (mikäs se nyt olikaaan?)
Niin, siellähän kerrotaan omasta elämästä, ym.
Onko kenellekään käynyt siellä niin että on kertonut esim lapsuudestaan ja kiusaamisista ym. Niin tämä psykologi, terapeutti, no, kuuntelija olisi liikuttunut ja mahd. vedet nousseet silmiin?
Kiinnostaisi vain.
Ja onko se sallittua niiden työssä?
Teraputit itkevät?
100
8546
Vastaukset
- everybody dies
Ihmisiähän nekin on, ja voivat liikuttua jos tarinasi on hänelle jotenkin erityisen herkällä alueella. Onhan se vähän epäammattimaista, mutta toisaalta, jos itse kertoisin vaikka raiskauksesta tms. (ei siis ole mulle tapahtunut) niin enemmän mua häiritsisi jos ne vaan tyynesti kirjottaisi niihin vihkoihinsa eivätkä reagoisi mitenkään,
Toisaalta, mä olen itse saanut joskus psykoottisen kohtauksen terapeutin laukaisemana, ja sillon kyllä auttoi että se pysyi coolina.
Eli mun mielestä kaikki on ok kunhan ne hoitaa hommansa, liikuttuu sitten tai ei.- Psykologi
Ei se yksioikoisesti mitään "vähän epäammattimaista" ole. Kaiken, mitä psykoterapeutti tekee, on oltava potilaan hyväksi. Joskus on hyväksi kauhistua, kyyneltyä tai osoittaa muuta tunnetta. Vuosien takaa eräs henkilö oli vasta minun järkytyksestäni tajunnut, että hän on Oikeasti kokenut kauheita asioita lapsuudessaan. Hän oli niitä puhunut ja käsitelluyt aikaisemmin paljonkin, mutta vasta (luonnollisen järkytykseni) tunteen tuleminen vastaanotolle sai hänetkin tuntemaan. Päästii syvemmälle.
Psykoterapeutin liikuttuessa potilaalla tulee säilyä tunne, että psykoterapeutti selviää tunteensa kanssa, se ei saa horjuttaa asetelmaa, että potilaan tunteet ovat tärkeämmät ja niissä on huomio. Se ei käy, että potilaa joutuisi pelkäämään, kestääkö psykoterapeutti tai jos joutuisi vaikka lohduttelemaan psykoterapeuttiaan.
Olen kyyneltynyt vuosien hoitosuhteiden päätyttyä. Potilaisiin kiintyy, heistä pitää ja on koskettavaa, kun on saanut olla rinnalla ja hoitosuhteen päättyessä tulee aidosti ikäväkin. Psykologi kirjoitti:
Ei se yksioikoisesti mitään "vähän epäammattimaista" ole. Kaiken, mitä psykoterapeutti tekee, on oltava potilaan hyväksi. Joskus on hyväksi kauhistua, kyyneltyä tai osoittaa muuta tunnetta. Vuosien takaa eräs henkilö oli vasta minun järkytyksestäni tajunnut, että hän on Oikeasti kokenut kauheita asioita lapsuudessaan. Hän oli niitä puhunut ja käsitelluyt aikaisemmin paljonkin, mutta vasta (luonnollisen järkytykseni) tunteen tuleminen vastaanotolle sai hänetkin tuntemaan. Päästii syvemmälle.
Psykoterapeutin liikuttuessa potilaalla tulee säilyä tunne, että psykoterapeutti selviää tunteensa kanssa, se ei saa horjuttaa asetelmaa, että potilaan tunteet ovat tärkeämmät ja niissä on huomio. Se ei käy, että potilaa joutuisi pelkäämään, kestääkö psykoterapeutti tai jos joutuisi vaikka lohduttelemaan psykoterapeuttiaan.
Olen kyyneltynyt vuosien hoitosuhteiden päätyttyä. Potilaisiin kiintyy, heistä pitää ja on koskettavaa, kun on saanut olla rinnalla ja hoitosuhteen päättyessä tulee aidosti ikäväkin.Minun terapeuttini haukotteli ja melkein nukahteli aina välillä kun ei ollut häntä kiinnostavaa aihetta mihin olisi voinut samaistua tai mistä olisi jäänyt paitsi..
- rillibee
Ei se niiden työkuvaan kyllä kuulu. Heidän pitää pysyä ammatissaan ja katsoa ihmistä persoonana eikä läheisenä. Tässä kohtaa pitää pitää tunteet omanaan. Toki on myös mahdollista, että asia mistä hänelle puhutaan, on ollut hänelläkin elämässään, Esim. omaisen kuoleminen, jolloin voi tulla terapeutin omat muistot mieleen ja tämän kautta alkaa tulla vedet silmiin.
Itselläni ei ole koskaan ollut terapeuttia joka on mitenkään ollut '' tunteeellinen '' omiin kokemuksiini, mikä on minusta hienoa , näin he pystyvät miettimään mikä auttaisi minua, kuin se, että alkaisivat nyyhkyttää itse. Tosin Kaikki ovat erinlaisia. - jokutiällä
rillibee kirjoitti:
Ei se niiden työkuvaan kyllä kuulu. Heidän pitää pysyä ammatissaan ja katsoa ihmistä persoonana eikä läheisenä. Tässä kohtaa pitää pitää tunteet omanaan. Toki on myös mahdollista, että asia mistä hänelle puhutaan, on ollut hänelläkin elämässään, Esim. omaisen kuoleminen, jolloin voi tulla terapeutin omat muistot mieleen ja tämän kautta alkaa tulla vedet silmiin.
Itselläni ei ole koskaan ollut terapeuttia joka on mitenkään ollut '' tunteeellinen '' omiin kokemuksiini, mikä on minusta hienoa , näin he pystyvät miettimään mikä auttaisi minua, kuin se, että alkaisivat nyyhkyttää itse. Tosin Kaikki ovat erinlaisia.Ois se minusta ollut ihan mukavaa jos oma terapeutti olisi osoittanut tunteita kun puhuin elämästäni. Tai olisi edes näyttänyt vähemmän yrmyltä ja enemmän ystävälliseltä. Välillä tuli hölmö ja vaivautunut olo, kun siellä piti käydä puhumassa, mutta tuntui siltä että oli terapeutille enemmän vaivaksi, kun ei edes hymyä antanut.
- ADSFZDJXFHKJ
Kyllä kun kerroin kokemuksistani sairaalasta .
- .,.,.,,..,
Oma terapeuttini on itkenyt kyllä. Ihmisiähän hekin ovat.
- titityy titityy
Tottakai terapeutti on empaattinen ja kokee potilaan tunteita. Mutta ei hän voi mennä mukaan potilaan kokemistapaan kokonaan, eihän terapiasta olisi mitään hyötyä, jos siellä ei saisi toista näkökulmaa omaan kokemiseensa - vellottaisiin vain potilaan tunne-elämässä ongelmineen ja sinne sitä sitten jäätäisiinkin.
- joo vaan..
Joo, kyllä vanha terapeuttini välillä muutaman kyyneleen vuodatti, vaikka kovasti yritti salata sen. Olin vaan ihan kun en huomaisi mitään....
- kiitosta teille
vastaajille! :)
- eiterapiaa kiitos
Niillä on sipulijauhetta hihassa. Ei ne oikeesti kenenkään jutuille pisaroi. Pitäähän se sympatia jollakin tavoin saada näkymään vaikka kyynelten muodossa, ettei potilas ajattelisi todellista puolta, sitä että pääasiahan terapeutilla on raha.....mistä sen taasen tietää? siitä ettei halvalla saa yhtäkään terapiaistuntoa kaikki on ylihinnoiteltu pelkästään terapeuttien ahneuden takia.
- Psykologi
Kunnallisella puolella juoksee kyllä sama palkka liikuttuu potilaiden asioista tai ei.
Yksityisellä puolella halvalla ei voi itseään myydä. Yksityinen terapeutti maksaa palkkioistaan oman palkkansa, lomarahansa, oman eläkkeensä, sairauspäivänsä, vakuutukset, työtilan vuokran, lisäkoulutukset ja työssä ehdottoman tärkeän oman työnohjauksen. Kun psykoterapeuttipätevyys edellyttää pitkää koulutusta, työnohjausta ja oman psykoterapian läpikäymistä, niin jotakin sekin on maksanut. Itselläni n. 30 000 euroa. Millaisella hinnalla itse ottaisit potilaita vastaan? - töröpöyttöööö
Psykologi kirjoitti:
Kunnallisella puolella juoksee kyllä sama palkka liikuttuu potilaiden asioista tai ei.
Yksityisellä puolella halvalla ei voi itseään myydä. Yksityinen terapeutti maksaa palkkioistaan oman palkkansa, lomarahansa, oman eläkkeensä, sairauspäivänsä, vakuutukset, työtilan vuokran, lisäkoulutukset ja työssä ehdottoman tärkeän oman työnohjauksen. Kun psykoterapeuttipätevyys edellyttää pitkää koulutusta, työnohjausta ja oman psykoterapian läpikäymistä, niin jotakin sekin on maksanut. Itselläni n. 30 000 euroa. Millaisella hinnalla itse ottaisit potilaita vastaan?Suoraan sanottuna niin psykologia on huuhaa-tiedettä. Näennäistiede ja näennäistutkimusta, koska aivojen toiminnasta ei tiedetä kuin promillen murto-osa. Psykologisia teorioita on ollut olemassa niin paljon kuin joku aina jonkun uuden jutun/niinsanotun teorian ideoi ja aloittaa saarnaamisen oman "hienon uuden asian/idean levittämisellä". Osa uskoo osa kapinoi ja putkiaivot kiittävät.
Maailma ei tarvitse huijareita ja näin ollen toivon sydämestäni näiden psykologisten saivartelijoiden kuolevan sukupuuttoon.
Psykologiaa opiskelevat ja terapiaalalla työskentelevät ovat itse ongelmaisia ja hakeutuvat alalle jossa voi käyttää toisia ihmisiä hyväksi omien ikiongelmien ratkomisessa ja vielä huijata potilaalta rahat hyödyntäen potilaita.
Läheskään kaiki eivät käy omaa psykoterapiaa läpi. Siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä . Mikäli kuvittelee löytävänsä jonkin ahaa- elämyksen itseterapoitumalla, niin huijaa jopa itseään ei ainoastaan asiakkaitaan.
Toivon sydämestäni ihmisten pikkuhiljaa tajuavan terapian olevan kovaa rahankeräystä, se on aivan samaa loppujenlopuksi kuin jos sinulla on oikein hyvä tuttava taikka ystävä, joka toimii kannustavana, kuuntelevana ja tasapainottavana henkilönä. Käyttäkää ihmiset itse ne rahanne ja nauttikaa niilläkin rahoillanne elämästänne. Viety raha terapeutille ei milloinkaan sieltä sen arvoisena palaa, vaan jää terapeuttinne sijoitettavaksi lääketehtaille ynnä muualle salkkuihin.
Tosiasia = asiakas auttaa niinsanottua terapeuttia enmmän niin henkisesti kuin rahallisesti mitä terapeutti asiakastaan, näin se vaan menee kunhan opitte ajattelemaan asian oikein. - Psykologi
töröpöyttöööö kirjoitti:
Suoraan sanottuna niin psykologia on huuhaa-tiedettä. Näennäistiede ja näennäistutkimusta, koska aivojen toiminnasta ei tiedetä kuin promillen murto-osa. Psykologisia teorioita on ollut olemassa niin paljon kuin joku aina jonkun uuden jutun/niinsanotun teorian ideoi ja aloittaa saarnaamisen oman "hienon uuden asian/idean levittämisellä". Osa uskoo osa kapinoi ja putkiaivot kiittävät.
Maailma ei tarvitse huijareita ja näin ollen toivon sydämestäni näiden psykologisten saivartelijoiden kuolevan sukupuuttoon.
Psykologiaa opiskelevat ja terapiaalalla työskentelevät ovat itse ongelmaisia ja hakeutuvat alalle jossa voi käyttää toisia ihmisiä hyväksi omien ikiongelmien ratkomisessa ja vielä huijata potilaalta rahat hyödyntäen potilaita.
Läheskään kaiki eivät käy omaa psykoterapiaa läpi. Siitä ei todellakaan ole mitään hyötyä . Mikäli kuvittelee löytävänsä jonkin ahaa- elämyksen itseterapoitumalla, niin huijaa jopa itseään ei ainoastaan asiakkaitaan.
Toivon sydämestäni ihmisten pikkuhiljaa tajuavan terapian olevan kovaa rahankeräystä, se on aivan samaa loppujenlopuksi kuin jos sinulla on oikein hyvä tuttava taikka ystävä, joka toimii kannustavana, kuuntelevana ja tasapainottavana henkilönä. Käyttäkää ihmiset itse ne rahanne ja nauttikaa niilläkin rahoillanne elämästänne. Viety raha terapeutille ei milloinkaan sieltä sen arvoisena palaa, vaan jää terapeuttinne sijoitettavaksi lääketehtaille ynnä muualle salkkuihin.
Tosiasia = asiakas auttaa niinsanottua terapeuttia enmmän niin henkisesti kuin rahallisesti mitä terapeutti asiakastaan, näin se vaan menee kunhan opitte ajattelemaan asian oikein.Toteat, että "ne kaikki ovat itse ongelmaisia". Onko sinulla jotakin näyttöä, tutkimusta esittää tuosta asiasta?
Kuvitellaan tilanne, jossa kohtaat nuoren, joka viiltelee itseään ja sanoo, ettei tiedä miksi tekee niin. Mitä tekisit? Empaattisella kuuntelulla ja ymmärryksellä pääsee pitkälle, mutta mitä jos nuori ei kehotuksestakaan lopeta viiltelyä? Ilman jonkinlaista käsitystä kehityspsykologiasta ja tutkimustietoa (tilastollista!) viiltelevistä nuorista, olisin hyvin varovainen. Psykoterapiaa tehtäessä teoriatieto ihmisen psyykkisestä kehityksestä ja psyykkisistä oireista ja sairauksista on oireilevan ihmisen turvaksi. Tutkimustieto esimerkiksi eri psykoterapiamuotojen soveltuvuudesta mihinkäkin häiriöön on tärkeää.
Psykologinen tutkimus ei ole pelkkää aivotutkimusta (vaikka se on sitäkin). Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, ettei psykologisen ilmiön todenperäisyyttä voi todentaa muin kuin aivotutkimuksin. Ei esimerkiksi persoonallisuuden piirteitä (ainutlaatuisuutta) tietyistä aivosoluista löydä, mutta silti tiedät, että sinullakin on omat persoonalliset piirteesi. Mistä ne tulevat ja mikä niiden kehittymiseen on vaikuttanut? Sitä psykologia tutkii. Mitäs jos lukisit yhden numeron tieteellistä "psykologia"-lehteä ja tulisit sitten uudelleen tänne arvioimaan psykologiaa tieteenalana.
Kannattaa muistaa, että kaikki, mitä psykologiana mainostetaan, ei sitä ole. Kuka tahansa voi kirjoittaa "psykologisen" kirjan ja mainostaa sitä. Kuka tahansa saa ilmoittaa antavansa esim. "psykologista kaukoparannusta" (olen nähnyt tällaisen lehti-ilmoituksen) tai "psykoterapeuttista päähierontaa". Kannattaa lukea kirjan lähdeluettelo (ellei sitä ole, kyseessä on todennäköisesti mutu-tuntumalla kirjoitettu sinälläänn ehkä antoisa teos) ja ottaa selvää psykologisena asiantuntijana toimivan koulutuksesta. Usein sellaista ei ole ollenkaan. Kirjakaupan psykologiahyllystä löytyy niin kädestäennustamista kuin wicca-noitien opaskirjaakin. Tällaisella ei ole mitään tekemistä psykologiatieteen kanssa. - Pidä lättysi kiinni
töröpöyttöööö kirjoitti:
Suoraan sanottuna niin psykologia on huuhaa-tiedettä. Näennäistiede ja näennäistutkimusta, koska aivojen toiminnasta ei tiedetä kuin promillen murto-osa. Psykologisia teorioita on ollut olemassa niin paljon kuin joku aina jonkun uuden jutun/niinsanotun teorian ideoi ja aloittaa saarnaamisen oman "hienon uuden asian/idean levittämisellä". Osa uskoo osa kapinoi ja putkiaivot kiittävät.
Tosiasia = asiakas auttaa niinsanottua terapeuttia enmmän niin henkisesti kuin rahallisesti mitä terapeutti asiakastaan, näin se vaan menee kunhan opitte ajattelemaan asian oikein."Suoraan sanottuna niin psykologia on huuhaa-tiedettä."
Äläppä höpisijä jauha paskaa aiheesta mistä et mitään tiedä.
Psykologian eräs osa-alue tutkii käyttäytymistä. Kiitos tämän voidaan nykyään kaikenmaailman sinisilmäisille kotiäideille ja muille helposti huijattaville kertoa kuinka esimerkiksi ennustajat, astrologit ja muut uskovaishömppääjät heitä kusettavat ja uskovaisille voidaan myös kertoa miksi he uskovat satuihin.
Psykologia ei ole kovin helppo tieteenala, kuten esimerkiksi matematiikka. Matematiikan väitöskirja voi sisältää ainoastaan 30 sivua ja tohtorinhattu on taattu, kun taas psykologian väitöskirjaan vaaditaan ihan helvetin perkeleesti aineistoa, eikä 400 sivun väittäri ole mikään ihme.
Ihminen on kuitenkin loppujen lopuksi ympäri maailmaa samanlainen peruskäytökseltään ja laajojen kyselytutkimusten kautta on myös helppo tilastoida tiettyjä asioita ihmisestä. Tuo aivojen kuvantaminen on vain yksi osa sellaista tutkimusta. Ei sitä ehkä tiedetä että mikä yksittäinen aivosolu tekee mitäkin, mutta nyt tiedetään esimerkiksi se mikä osa aivoista käsittelee nähtyä kuvaa ja kuinka esimerkiksi aivovauriot vaikuttavat. Siihen kuuluu myös lääketiede. Esimerkiksi eräs ystäväni olisi jo vainaa ellei psykiatriaa olisi olemassa tai jos se olisi "huuhaata", koska silloin lääkehoito ei estäisi esimerkiksi epilepsiakohtauksia.
Psykiatria on nuori tieteenala ja tämä on käytännön sanelemaa. Aikaisemmin lääkehoito ja lääkkeiden tutkimus ei ollut tehokasta koska kemia oli pelkkää alkemiaa. Myöskään ihmistä ja ihmisen aivotoimintaa ei voitu "mitata", Siksi mielisairaalat olivat lähinnä rakennuksia joissa potilaita pidettiin vankien tapaan järjestyksessä ja heidän käyttäytymistään ainoastaan kirjattiin ylös kun ei käsitetty mistä käytös voisi johtua.
Kiitos tuon nuoren alan esimerkiksi homoseksualismia pidettiin mielisairautena aina viime vuosikymmeniin saakka. Tuo johtui, yllätys yllätys, tutkimusten puolueellisuudesta. Eli siitä yksinkertaisesta asiasta johtuen että homoseksualismi oli rikos, ei tietenkään tutkittavia homoseksuaaleja löytynyt mistään muualta kuin mielisairaaloista jolloin täydet 100% homoseksuaaleista näyttivät olevan mielenvikaisia. Kyseiset tutkimukset kuitenkin kumottiin melko nopeasti kun maailma alkoi vapautumaan ja uskonto suksi vittuun ihmisten elämästä ja järki sai tilaa elää.
Eikä tässä tarvitse olla edes mikään psykologi että näkee että sinulla on äly nolla ja voima sata kun julistat totuutena sellaisia asioita mistä sinulla ei ole mitään tietoa ja kun perustelet ne vielä selvillä valheilla.
Ai niin herra trolli, logiikka on eräs filosofian osa-alue jota myös matematiikka hyödyntää. Sinun logiikkasi kusee ja pahasti. Se että jollain alalla on rahanahneita kusettajia ei tarkoita sitä että kyseinen ala olisi huuhaata ja näennäistiedettä.
Myöskin se on loogisesti väärin että väität jotakin alaa näennäistieteeksi kun yhdestä tutkittavasta osasta ei tiedetä paljoa. - kaatuileva
Pidä lättysi kiinni kirjoitti:
"Suoraan sanottuna niin psykologia on huuhaa-tiedettä."
Psykologian eräs osa-alue tutkii käyttäytymistä. Kiitos tämän voidaan nykyään kaikenmaailman sinisilmäisille kotiäideille ja muille helposti huijattaville kertoa kuinka esimerkiksi ennustajat, astrologit ja muut uskovaishömppääjät heitä kusettavat ja uskovaisille voidaan myös kertoa miksi he uskovat satuihin.
Psykologia ei ole kovin helppo tieteenala, kuten esimerkiksi matematiikka. Matematiikan väitöskirja voi sisältää ainoastaan 30 sivua ja tohtorinhattu on taattu, kun taas psykologian väitöskirjaan vaaditaan ihan helvetin perkeleesti aineistoa, eikä 400 sivun väittäri ole mikään ihme.
Ihminen on kuitenkin loppujen lopuksi ympäri maailmaa samanlainen peruskäytökseltään ja laajojen kyselytutkimusten kautta on myös helppo tilastoida tiettyjä asioita ihmisestä. Tuo aivojen kuvantaminen on vain yksi osa sellaista tutkimusta. Ei sitä ehkä tiedetä että mikä yksittäinen aivosolu tekee mitäkin, mutta nyt tiedetään esimerkiksi se mikä osa aivoista käsittelee nähtyä kuvaa ja kuinka esimerkiksi aivovauriot vaikuttavat. Siihen kuuluu myös lääketiede. Esimerkiksi eräs ystäväni olisi jo vainaa ellei psykiatriaa olisi olemassa tai jos se olisi "huuhaata", koska silloin lääkehoito ei estäisi esimerkiksi epilepsiakohtauksia.
Psykiatria on nuori tieteenala ja tämä on käytännön sanelemaa. Aikaisemmin lääkehoito ja lääkkeiden tutkimus ei ollut tehokasta koska kemia oli pelkkää alkemiaa. Myöskään ihmistä ja ihmisen aivotoimintaa ei voitu "mitata", Siksi mielisairaalat olivat lähinnä rakennuksia joissa potilaita pidettiin vankien tapaan järjestyksessä ja heidän käyttäytymistään ainoastaan kirjattiin ylös kun ei käsitetty mistä käytös voisi johtua.
Kiitos tuon nuoren alan esimerkiksi homoseksualismia pidettiin mielisairautena aina viime vuosikymmeniin saakka. Tuo johtui, yllätys yllätys, tutkimusten puolueellisuudesta. Eli siitä yksinkertaisesta asiasta johtuen että homoseksualismi oli rikos, ei tietenkään tutkittavia homoseksuaaleja löytynyt mistään muualta kuin mielisairaaloista jolloin täydet 100% homoseksuaaleista näyttivät olevan mielenvikaisia. Kyseiset tutkimukset kuitenkin kumottiin melko nopeasti kun maailma alkoi vapautumaan ja uskonto suksi vittuun ihmisten elämästä ja järki sai tilaa elää.
Eikä tässä tarvitse olla edes mikään psykologi että näkee että sinulla on äly nolla ja voima sata kun julistat totuutena sellaisia asioita mistä sinulla ei ole mitään tietoa ja kun perustelet ne vielä selvillä valheilla.
Ai niin herra trolli, logiikka on eräs filosofian osa-alue jota myös matematiikka hyödyntää. Sinun logiikkasi kusee ja pahasti. Se että jollain alalla on rahanahneita kusettajia ei tarkoita sitä että kyseinen ala olisi huuhaata ja näennäistiedettä.
Myöskin se on loogisesti väärin että väität jotakin alaa näennäistieteeksi kun yhdestä tutkittavasta osasta ei tiedetä paljoa.Duodanoin...
"" Esimerkiksi eräs ystäväni olisi jo vainaa ellei psykiatriaa olisi olemassa tai jos se olisi "huuhaata", koska silloin lääkehoito ei estäisi esimerkiksi epilepsiakohtauksia.""""
Tarvitaanko epilepsian diagnosointiin ja lääkitykseen psykiatria?
No huh-huh..... - aasin tunnistaja ?
Myöskin se on loogisesti väärin että väität jotakin alaa näennäistieteeksi kun yhdestä tutkittavasta osasta ei tiedetä paljoa."Eikä tässä tarvitse olla edes mikään psykologi että näkee että sinulla on äly nolla ja voima sata kun julistat totuutena sellaisia asioita mistä sinulla ei ole mitään tietoa ja kun perustelet ne vielä selvillä valheilla"
LOL :D - jepsni
töröpöyttöööö kirjoitti:
Tosiasia = asiakas auttaa niinsanottua terapeuttia enmmän niin henkisesti kuin rahallisesti mitä terapeutti asiakastaan, näin se vaan menee kunhan opitte ajattelemaan asian oikein.Kaikki tarvitsevat joskus ihmistä jolle puhua. Joskus on parasta, että ihminen on täysin uusi, eikä ole ollut omassa elämässä mukana. Jotkin ihmiset eivät vain löydä ihmistä, jolle voisi koko elämäänsä alkaa purkamaan, vaan tälle kuuntelijalle on maksettava. Että sellanen huuhaatiede... Yritäppä itse olla kaksi vuotta puhumatta henkilökohtaisuuksiasi kenellekkään niin nähdään mikä on huuhaata ja mikä ei!
- Olet häiriintynyt.
Myöskin se on loogisesti väärin että väität jotakin alaa näennäistieteeksi kun yhdestä tutkittavasta osasta ei tiedetä paljoa.Tapasi keskustella sekä keskustelujesi sisältö ja asenne osoittavat, että et ole kovin tasapainoinen ihminen. Tämän pohjalta herää ajatus,että olisiko niissä vanhan ajan diagnooseissa sittenkin ollut jotain perää?
- avun sain
kaatuileva kirjoitti:
Duodanoin...
"" Esimerkiksi eräs ystäväni olisi jo vainaa ellei psykiatriaa olisi olemassa tai jos se olisi "huuhaata", koska silloin lääkehoito ei estäisi esimerkiksi epilepsiakohtauksia.""""
No huh-huh.....Erotusdiagnoosiin tarvitaan hyvinkin psykiatria, etsi vaikkapa Duodecimista tietoa temporaaliepilepsiasta yms. Ei epilepsiakaan ole yksi tauti, vaan nimike käsittää hyvinkin erilaisia häiriöitä.
Ei kannattaisi mitätöidä asioita vaan tutustua niihin syvemmin. Ja aina olisi hyvä pidättäytyä väärän tai oletellun tiedon levittämisestä, mikä näillä palstoilla on joskus ihan pelottavan yleistä.
Tärkeintä on kuitenkin se että lähtee etsimään apua ja helpotusta ja koettaa olla takertumatta oireisiinsa ja suuntautua elävään elämään ja tulevaisuuteen. - ett sillee
töröpöyttöööö kirjoitti:
Tosiasia = asiakas auttaa niinsanottua terapeuttia enmmän niin henkisesti kuin rahallisesti mitä terapeutti asiakastaan, näin se vaan menee kunhan opitte ajattelemaan asian oikein.Itse en olisi pärjännyt vaikeassa elämäntilanteessani ilman psykoterapeuttia. Jo ensimmäisellä käynnillä ymmärsin, miksi sain outoja paniikkikohtauksia ilman syytä. Pääsin paniikkikohtauksista pois pikkuhiljaa. Kiitos ihanalle terapeutilleni!
- Psykologille vastaus
Psykologi kirjoitti:
Yksityisellä puolella halvalla ei voi itseään myydä. Yksityinen terapeutti maksaa palkkioistaan oman palkkansa, lomarahansa, oman eläkkeensä, sairauspäivänsä, vakuutukset, työtilan vuokran, lisäkoulutukset ja työssä ehdottoman tärkeän oman työnohjauksen. Kun psykoterapeuttipätevyys edellyttää pitkää koulutusta, työnohjausta ja oman psykoterapian läpikäymistä, niin jotakin sekin on maksanut. Itselläni n. 30 000 euroa. Millaisella hinnalla itse ottaisit potilaita vastaan?Kunnallisella puolella juoksee sama palkka ja samat krokotiilinkyyneleet vaikka potilas jäisi vaille TODELLISTA kuulemista!
Arvostan ammattitaitoa ja olen siitä valmis ainakin itse maksamaan. Minulla on hyväksikäyttötrauma ja sitä on "avattu" nyt 9 vuotta, eikä loppu vielä näy?? Edelleen tulee paniikkia ja hätää yksinkin ollessa.
Maksoin perintörahoillani jo 50.000 euroa ja aion silti jatkaa. Haluan vanhuudenpäiviini edes osittain turvallisen olon ja kyvyn nauttia elämästä. Ette te UKOT (pervot) tiedä, mitä saatte teollanne aikaan????
Minun terapeuttini on kyyneltynyt monta kertaa ja mä tunnen sen vain hyvänä. Hän puistelee päätään samalla ja hänestä näkee, kuinka karmeata on kuunnella kärsimystäni, mutta siinä hänen tavassaan ei ole mitään epäaitoa. Hän liikuttuu ja sanookin lohduttaessaan kuinka pahalta tuntuu sen pikku X puolesta, joka nyt istuu vastaanotolla naisena.
Kyllä aito liikuttuminen kuuluu asiaan ja kyyneliäkin saa näkyä. Joskus hän on halannut kevyesti ja sekin on tuntunut vain hyvältä.
Niin raskasta työtä EI JAKSA tehdä vain rahan takia!
Itse en voisi olla terapeuttina, vaikka olisin terveempi. En jaksaisi potilaasta toiseen, empatiaa, lujuutta, tukea, rohkaisua ja kanssakärsimistä antaa muille. - Etukeno Aatu
kaatuileva kirjoitti:
Duodanoin...
No huh-huh.....-Hik,viimevuotinen lottovoittoni herätti osaanottavaa hilpeyttä.Hik, jopa tunteita vieroksuvassa teraupeutissani puhumattakaan kaveriporukastani.Vaan kuinkas.Hik, kauan he ääntään vieressäni kaiuttavatkaan?Hik,kun rahat ja juomatkin alkavat ollat pian kaikki?Hik.Kukapa minua silloin enää muistaisikaan?Kuivankäppänää.Hik.Aatua.
- humpuukiataas
Psykologi kirjoitti:
Toteat, että "ne kaikki ovat itse ongelmaisia". Onko sinulla jotakin näyttöä, tutkimusta esittää tuosta asiasta?
Kuvitellaan tilanne, jossa kohtaat nuoren, joka viiltelee itseään ja sanoo, ettei tiedä miksi tekee niin. Mitä tekisit? Empaattisella kuuntelulla ja ymmärryksellä pääsee pitkälle, mutta mitä jos nuori ei kehotuksestakaan lopeta viiltelyä? Ilman jonkinlaista käsitystä kehityspsykologiasta ja tutkimustietoa (tilastollista!) viiltelevistä nuorista, olisin hyvin varovainen. Psykoterapiaa tehtäessä teoriatieto ihmisen psyykkisestä kehityksestä ja psyykkisistä oireista ja sairauksista on oireilevan ihmisen turvaksi. Tutkimustieto esimerkiksi eri psykoterapiamuotojen soveltuvuudesta mihinkäkin häiriöön on tärkeää.
Psykologinen tutkimus ei ole pelkkää aivotutkimusta (vaikka se on sitäkin). Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, ettei psykologisen ilmiön todenperäisyyttä voi todentaa muin kuin aivotutkimuksin. Ei esimerkiksi persoonallisuuden piirteitä (ainutlaatuisuutta) tietyistä aivosoluista löydä, mutta silti tiedät, että sinullakin on omat persoonalliset piirteesi. Mistä ne tulevat ja mikä niiden kehittymiseen on vaikuttanut? Sitä psykologia tutkii. Mitäs jos lukisit yhden numeron tieteellistä "psykologia"-lehteä ja tulisit sitten uudelleen tänne arvioimaan psykologiaa tieteenalana.
Kannattaa muistaa, että kaikki, mitä psykologiana mainostetaan, ei sitä ole. Kuka tahansa voi kirjoittaa "psykologisen" kirjan ja mainostaa sitä. Kuka tahansa saa ilmoittaa antavansa esim. "psykologista kaukoparannusta" (olen nähnyt tällaisen lehti-ilmoituksen) tai "psykoterapeuttista päähierontaa". Kannattaa lukea kirjan lähdeluettelo (ellei sitä ole, kyseessä on todennäköisesti mutu-tuntumalla kirjoitettu sinälläänn ehkä antoisa teos) ja ottaa selvää psykologisena asiantuntijana toimivan koulutuksesta. Usein sellaista ei ole ollenkaan. Kirjakaupan psykologiahyllystä löytyy niin kädestäennustamista kuin wicca-noitien opaskirjaakin. Tällaisella ei ole mitään tekemistä psykologiatieteen kanssa."Kannattaa muistaa, että kaikki, mitä psykologiana mainostetaan, ei sitä ole"
Totta! Ei myöskään kannata uskoa kaikkia, jotka netin keskustelupalstalla väittävät olevansa psykologeja.
JOS olisit alan ammattilainen, tietäisit ettei kukaan voi käyttää Suomessa termiä "psykoterapeuttinen päähieronta" ilman mahdollisia oikeudellisia seuraamuksia.
Jokainen edes appron verran psykologiaa lukenut, huomaa jo näistä kommenteistasi, ettet tunne psykologiaa, keittiöpsykologiaa kyllä :). (Esim. väität, ettei psykologia tutki aivoja solutasolla ymmärtääkseen ihmistä. Tämä väite ei pidä alkuunkaan paikkaansa. 9Psykologia on erittäin laaja-alainen tiede. Lisäksi, jos olisit psykologiaan tutustunut, tietäisit tutkimustuloksia aivojen muutoksista psykoterapian vaikutuksesta.
Kuitenkin psykologia laaja-alaisuudessaan lähitieteineen (esim. neurotiede ja sosiaalipsykologia on kaikille suositeltava aihe :). - Terapiatapaus
töröpöyttöööö kirjoitti:
Tosiasia = asiakas auttaa niinsanottua terapeuttia enmmän niin henkisesti kuin rahallisesti mitä terapeutti asiakastaan, näin se vaan menee kunhan opitte ajattelemaan asian oikein.Jos nyt tämä "huuhaaluontaistuoteasiantuntija" perehtyisi esimerkiksi ensin psykoterapiatutkimukseen, vaikka tällä johdannolla:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo95608&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero
"Esimerkiksi persoonallisuushäiriöiden hoitoa on eri suuntausten piirissä verrattu tavanomaiseen psykiatriseen avohoitoon. 1990-luvulta nykypäiviin tehdyt ryhmävertailut ovat osoittaneet johdonmukaisen ja laatuun panostavan psykoterapian perushoitoa merkitsevästi vaikuttavammaksi esimerkiksi psykoanalyyttisen, kognitiivisen, kognitiivis-analyyttisen, dialektis-behavioraalisen (Bateman ja Tyrer 2004) ja ekspressiivisen terapian (Hellerstein ym. 1998) piirissä. Ekvivalenssiparadoksi estää kuitenkin ratkaisemasta, olisiko jokin tietty hoitomuoto erityisen soveltuva persoonallisuushäiriöiden hoitoon. Silloin kun näin väitetään, väite yleensä perustuu tutkimukseen, joka on lähempänä markkinointitutkimusta kuin tieteellisesti perusteltua koetta.
Kirjallisuutta
1. Ablon JS, Jones EE. Psychotherapy process in the NIMH Collaborative Study of Depression. J Consult Clin Psychol 1999;67:64-75.
2. Bateman AW, Tyrer P. Psychological treatment for personality disorders. Adv Psychiatr Treat 2004;10:378-88.
3. Blatt SJ, Sanislow CA, Zuroff DC, Pilkonis PA. Characteristics of effective therapists: further analyses of data from the National Institute of Mental Health Treatment of Depression Collaborative Research Program. J Consult Clin Psychol 1996;64:1276-84.
4. Hellerstein DJ, Rosenthal RN, Pinsker H, Samstag LW, Muran JC, Winston A. A randomized prospective study comparing supportive and dynamic therapies: outcome and alliance. J Psychother Pract Res 1998;7:261-71.
5. Norcross JC, toim. Psychotherapy relationships that work: therapist contributions and responsiveness to patient need. New York: Oxford University Press, 2002.
6. Leiman M. Psykoterapeuttisen lumehoidon mahdottomuus? Impakti 2005;(4):21.
7. Rosenzweig S. Some implicit common factors in diverse methods of psychotherapy: »At last the Dodo said, 'Everybody has won and all must have prizes'». Am J Orthopsychiatry 1936;6:412-5.
MIKAEL LEIMAN, PsT, dosentti
Raivionmäentie 1
83500 Outokumpu"
Leiman on tämän maan paras ja kansainvälisesti arvostettu psykoterapiatutkija: Kotipesä on Jýväskylän yliopistossa.
Ja kuka sanoo, että kaikki voidaan mitata aivotoiminnan yksiköillä: biologinen psykiatria, joka kutistaa ihmisen kaiken toiminnan aivokemiaksi. MIssä sijaitsee PET-kuvissa ihmisen tahto? Toiveet? Ihanteet? Moraali? jne. Jos ihminen on vihainen tai surullinen, niin PET-kuvien perusteella hänet pitäisi diagnosoida masentuneeksi.
Biologinen psykiatria on mieletöntä, vaikka se tuntuu olevan "ainoa oikea totuus", Paradigma, jota lääketeollisuus ja uuskonservativismi halua pitää yllä, jotta lääkkeet menisivät kaupaksi ja ei tarvitsisi miettiä yhteiskunnan vastuuta terveyspolitiikasta, koska vastuu on vain yksilöllä joka voi toimia oikein (syödä lääkkeensä ja ajatella positiivisesti). Kuitenkin tiedetään, että eniten sairastavat köyhimmät ja vähemmän koulutetut - myös psykiatrisia sairauksia. Osin se johtuu tietysti siitä, että sosiopatia/psykopatia ei ole enää varsinaisesti luokiteltu sairaudeksi, koska siitä on hyötyä pörssiyhtiöiden johdossa, poliitikkona, kauppamiehenä, uskonnollisena johtajana jne. eivätkä nämä vampyyrityypit hakeudu hoitoon, koska aina löytyy zombeja, joilta imeä verta.
- inhimillistä
Ymmärrän että tilanne voi hämmentää ja tekeekö vaikutelman, että heikin kokevat avuttomuutta auttaessaan. Ainakin kohdallasi terapeutti on ollut aidosti läsnä ei vain ammattinsa ja työnsä vuoksi rutiininomaisesti toiminut:
- Terapiatapaus
Kyllä se nyt on hieman niin, että terapeutin tehtävä on olla perusempaattinen, eikä sen kummemmin "liikuttua" mistään. Terapeutti seisoo kuin kallio.
Minun terapeuttini ei ole koskaan liikuttunut näkyvästi, mitä pidän hyvänä, koska olisin seuraavaksi alkanut miettiä mitä teen... pitääkö minun lohduttaa terapeuttia? Enkö voi enää kertoa kamalia juttuja? jne. jne.
Minä pidän epäammatillisena näkyvää liikuttumista. Session jälkeen terapeutti saa huutaa ja itkeä ja tehdä mitä vaan.- Psykologi
Tietenkään psykoterapeutin tunteet eivät koskaan saa tulla potilaan kannettaviksi tai huoleksi. Psykoterapeuttisi on vaistonnut sinusta, että sinä hyödyt siitä, että psykoterapeutti ei anna tunteittensa näkyä. Kuten aikaisemmin taisin sanoa: kaiken, mitä psykoterapeutti tekee ja sanoo, pitää tähdätä potilaan paranemiseen. Joskus paranemista auttaa se, ettei tunteitaan näytä ollenkaan ja joskus se, että antaa niiden vähän näkyäkin. Psykoterapeutin tunteiden ja tunneilmaisujen tulee olla psykoterapian käytössä. Hyvä psykoterapeutti vaistoaa potilaastaan, miten on paras olla kontaktissa.
Session jälkeen voi huutaa ja itkeä; jopa oksentaa joskus, kun käsitellyt asiat ovat olleet aivan kamalia.
- apuva apuva apuva
Mitä ovat teraputit?
- pöllö.
Teraputit elävät yhdessä lilliputtien kanssa liisan ihmemaassa. Teraputit ovat suunnattoman suuria ja on järkyttävän surullista nähdä teraputtien itkevän. Siksi teraputit itkevätkin salaa niinkuin tässä keskustelussa on mainittu.
Ilmeisesti uutinen liittyy jonkinlaiseen katastrofiin, jonka seurauksena nämä luonnon järkäleet ovat ruvenneet itkemään. - hjhjhjhj
Kumpa itselläni olisi ollut tunteita näyttävä psykologi. Ahdisti ja masensi vain enemmän, kun joutui pakolla vaivautumaan keskustelemaan henkilön kanssa, joka vaikutti siltä, ettei sitä kiinnosta mun tarinat. Toki pääasiassa neutraali henkilö, mutta mulle olisi silloin sama, jos puhuisin, vaikka seinälle yksinäni. Tunnereaktioiden saaminen hoitohenkilöltä tuntuu hyvältä, kannustaa ja auttaa jaksamaan.
Sittemmin, kun lopetin psykologilla käynnit ja jatkoin eräässä avohoitopaikassa, niin ymmärsin paremmin mitä aikaisemmin hoitosuhteista puuttui. Avohoitopaikassa oli avoimia ihmisiä (ohjaajia ja terapeutteja), jotka puhuivat kuin ihmisille, aikuiselle, näyttivät tunteita. Tuntui paljon miellyttävämmältä, ja tunsi olevansa jotain muuta kuin pelkkä nolla.
Tietenkin siitä puhutaan, että psykologin jne ei saisi näyttää tunteitaan, että se epäammattimaista. Kauheaa paskaa mielestäni.- sedjfgk
Minulla on ollut myös hankalaa puhua terapeutille, joka on täysin ilmeetön ja eleetön. Silloin tuntuu, ettei itsekään halua näyttää tunteitaan. En luota sellaiseen henkilöön, joka ei reagoi mitenkään ja siksi en pystynyt yhdelle terapeutille puhumaan vaikeimpia asioitani. Oikeastaan, en ole vieläkään löytänyt niin sympaattista terapeuttia, että olisin uskaltanut puhua vaikeimmat asiat heille ja ehkä siksi edelleen joudun muutaman vuoden välein palaamaan psykologin vastaanotolle. Harmi, kun ei ole varaa yksityiseen... :(
- Suru ja murhe
Tämä on mielestäni vaikea kysymys, joka mietitytti monesti omassa terapiassani. Melko usein minua ahdisti se, että terapeutti oli monesti ilmeetön ja eleetön, kun kerroin vaikeista asioistani (joita kyllä riitti). Joskus huomasin oman itkuni aikana, että terapeutillakin oli jonkinlainen tunne päällä, mutta oma itku oli yleensä sen verran hallitseva, etten niin sanotusti ehtinyt alkaa murehtia hänen tunteitaan.
Minun terapiaani kuului monesta valtavan tärkeästä asiasta luopumista (kuten ura ja lapset) sekä tietysti se vaikea lapsuus. Jotenkin tuntui monesti siltä, että terapeutin kallionluja olemus ei auttanut, koska olisin ehkä tarvinnut sitä empaattista tunnetta häneltä, jotta olisin ymmärtänyt aikaisemmin ja paremmin, että minun pitikin surra, että sureminen oli aiheellista ja selkeä seuraus kaiken sen jälkeen, mitä elämässäni oli tapahtunut.
Oma terapeuttini käytti varmasti monenlaisia keinoja, jotta hän ei olisi tuntenut minun tunteitani, koska ne olivat niin voimakkaita järkyttävien tapahtumien ja lopullisten seurausten vuoksi. Terapia auttoi minua tämän takia vain tiettyyn rajaan asti ja jäi jollain tapaa hieman vajaaksi... - viiiiiariikka44
Epäammattimaista. Terapeutin pitää pitää etäisyyttä eihän tuo nyt säälikerho ole ja tuskin auttaa potilasta/asiakasta jos menee sen tunteisiin liikaa.
Märehtimällä ei asiat parane vaan katsomalla asiat ja kehittämällä keinot selviytyä traumaattisesta kokemuksesta.
Minua ei todellakaan auttaisi tuollainen. Haluan apua en säälipisteitä. GGGrr
peräti suututtavaa ja silloin huomio kiinnittyy terapeuttiin liikaa eikä asioihin joita pitäisi käsitellä. Aivan kuin olisi äidin luona eikä ammattimaisen terapeutin.
buhuuu pipi tuli jalkaan annas kun puhallan itketään yhdessä paha pois ja sitten ollaan terapiassa monia tunteja rahastaen. Todellakin vaihtaisin terapeutin.- Psykologi
Etköhän nyt hieman kärjistä.
On todettu jo sata kertaa, että "liikaa tunteisiin" meneminen ei kuulu psykoterapiaan, märehtiminenkään ei kuulu ammattiin, terapeutti ei tietenkään ole huomion keskipiste eikä sellaiseksi saa tulla, säälipisteet (mitä?) eikä kukaan oikeasti ajattele, että yhdessä itketään pipiä pois.
GGGrr, että jotkut tuntuvat vaan pitävän kiinni jostakin itselleen ilmeisen tärkeästä mielikuvasta, että kyyneltyminen joskus on sama kuin jatkuva heikon ja onnettoman psykoterapeutin pillittäminen ja parku. Ja mistäs tuo äiti tähän keskusteluun pullahti? - tuttunuttu
Tuli mieleeni vanhan psykiatrisen hoito-opin opettajani vertaus empatiasta ja sympatiasta: kun ihminen on tippunut kaivoon, sympaattinen ihminen jää kaivon reunalle "ottamaan osaa" tähän surkeaan tapaukseen. Empaattinen ihminen alkaa etsimään ratkaisua, kuinka saisi tyypin kaivosta pois.
Mieluummin ottaisin itse terapeutin, joka auttaa minua selviämään kriisistäni kuin terapeutin, joka jää kanssani märehtimään kurjuuttani. Ymmärrän, että voi olla houkuttelevaa, jos terapeutti jää "siihen kaivon reunalle" itkemään kanssani. Se tuntuu varmasti hyvältä, mutta auttaako se asiassa eteenpäin, on sitten asia erikseen. - Kärpästen terapiaa.
tuttunuttu kirjoitti:
Tuli mieleeni vanhan psykiatrisen hoito-opin opettajani vertaus empatiasta ja sympatiasta: kun ihminen on tippunut kaivoon, sympaattinen ihminen jää kaivon reunalle "ottamaan osaa" tähän surkeaan tapaukseen. Empaattinen ihminen alkaa etsimään ratkaisua, kuinka saisi tyypin kaivosta pois.
Mieluummin ottaisin itse terapeutin, joka auttaa minua selviämään kriisistäni kuin terapeutin, joka jää kanssani märehtimään kurjuuttani. Ymmärrän, että voi olla houkuttelevaa, jos terapeutti jää "siihen kaivon reunalle" itkemään kanssani. Se tuntuu varmasti hyvältä, mutta auttaako se asiassa eteenpäin, on sitten asia erikseen.Tästä voisi moni oppia terapian tärkeyttä. Kaksi kärpästä putosi maitosaaviin. Toinen huokaisi, ei tästä mitään tule ja hukkui maitoon.
Toinen päätti "terapoida" itseään ja polki ja polki maidossa. Polki niin kauan, että maito muuttui voiksi. Sitten kärpänen kiipesi voikasan päältä ja jatkoi lentoaan.
Kumpi kärpäsistä oli luonteeltaan terapiamyönteisempi??
- Sinde vm-82
"Hän on mielellään kylmä vankeudessakin oleva kirurgi."
No, uskonto tarkoittaa myös kääntöpiirejä. OIkeuden ratkaisu on, että menettää lapsensa uhraamisvietin takia. Ketähän mahdan tarkoittaa taas? Menettää lapsensa tarkoittaa jo, että on pakkotyö, orjatyö, seksuaalityö ja seksipiste eli ts. pidät mielelläsi seksuaali- ja seksivankeja ammattitaidottomana. Kerjäilypurkautumiskohde eli perhe ja perheellisyys, mutta sitä ei tarvitse näin jatkaa. Coping-keinoa sanotaan kerjäilypurkautumiskohteeksi. Kerjäilypurkautumiskohteelle pitää olla ihan erilainen idiomi, kuin näkymättömyys. Kenestä tämä kertoo? Kuinka paljon siinä pitää väh. olla äö_n? Sekä kansallisen että kansainvälisen tason huippu eli mies eli Veikka Vuorikiipeilijä. Mitenköhän mä pääsisin tästä ajatuksesta ja traumatasosta eroon, että olen mies? Plastiikkakirurgia voi varmasti auttaa muakin.- rolling on....
Psykiatrit johtavat tilastoja kun on kyse lääkärien itsemurhista?
Tässä muutama lainaus Lindemanin vuonna 1997 tekemästä väitöskirjatutkimuksesta:
Eniten itsemurhia olivat tehneet ja suurimmassa itsemurhavaarassa olivat psykiatrit, gynekologit ja kirurgit. Muita vähäisempi itsemurhariski oli yleislääkäreillä ja erikoistumattomilla lääkäreillä; tarkat luvut on julkaistu toisaalla.
Lääkärien itsemurhakuolleisuutta selitetään kolmella tavalla:
Ensimmäinen malli koskee lääkkeiden helppoa saatavuutta ja tietoa niistä, mm. niiden myrkyllisyydestä (11). Jos tietous lääkkeistä olisi keskeinen selittävä tekijä, pitäisi lääkäreillä olla vähemmän epäonnistuneita lääkeitsemurhayrityksiä kuin muilla.
Toisen mallin mukaan lääkäriksi valikoituu useammin obsessiivisia ja korkean vaatimustason omaavia kuin muihin ammatteihin. Tällaiset luonteenpiirteet yhdessä työhön liittyvien todellisten tai kuviteltujen odotusten ja paineiden kanssa altistavat depressiolle ja sen myötä itsemurhalle (12).
Kolmas malli liittyy ammatilliseen stressiin, jolla on selitetty psykiatrien ja naislääkärien itsemurhia (13). Monet psykiatrien potilaista tekevät itsemurhan ja tämän ajatellaan lisäävän psykiatrien ammattiin liittyviä traumaattisia kokemuksia ja epäonnistumisesta seurannutta stressiä.
Naislääkärien suurta itsemurha-alttiutta keskiväestön naisiin verrattuna taas on selitetty sillä, että lääkärinaiset joutuvat kotitöiden ja työtehtävien ristipaineeseen.
Ammatillinen stressi lisää joidenkin tutkijoiden mukaan alkoholinkäyttöä, johon taas yleisestikin liittyy suurentunut itsemurhavaara (14,15,16,17).
Tutkimuksemme vahvisti aikaisemmin tehdyn havainnon (esim. 13) psykiatrien muita erikoislääkäreitä korkeammasta itsemurhariskistä. Aineiston pienuus kuitenkin heikensi tulosten luotettavuutta, kuten aiemminkin tehdyissä tutkimuksissa.
--------------
,,,-------------
Oma kokemukseni psykiatrista oli aika ..hmm...koominen...
Hän oli julkisella puolella, yksityiseen ei ole varaa...
Psykologi oli ihan kiva, kertoili omasta elämästään aika paljon, ja
huomasinkin että hänellä taitaakin olla enemmän ongelmia kuin minulla, etenkin kun kävi välillä tupakallakin, kesken istunnon (ennen tupakkalakia)
Kerrassaan äimistyneenä näistä kokemuksista söin kiltisti mielialalääkettäni, käymättä enää "terapiassa", ja hakematta enää saikkua ...
Iski sitten sellainen tauti joka pisti pyörätuoliin ja sairaseläkkeelle---
olisiko sittenkin pitänyt etsiä joku täysipäinen terapeutti?
" - ihmiskunta jaksaa
Miten 61-v voi olla syntynyt 82?
- Pyyhi kyyneleet
Jokaisella on oikeus itkeä milloin ja missä vain.
Jos kerrot psykologille ikävän tarinasi ja tämä ei ala kuitenkaan kyyneleitä vuodattamaan, älä ota sitä itseesi. Psykologit tapaavat päivittäin kaltaisiasi henkilöitä.
Jos menetät läheisen ihmisen, itket. Ehkä vain päivän, ehkä jopa useita vuosia. Mutta joskus se itku loppuu. Totut suruun ja hyväksyt tapahtuneen. Myös psykologit tottuvat.
En nyt tietenkään tarkoita, että ihmisistä tulisi tunteettomia, mutta itkuun tarvitaan todella valtava tunneaalto. Ja vaikka ihmiseltä ei tulisi kyyneleitä, se ei tarkoita, etteikö hän voisi olla silti surullinen.- summerdreamisland
Minulle tapahtui kyseinen tilanne pari viikkoa sitten ja tuntui vain inhimilliseltä kokevani terapeutin reagoivan tunnetasolla kertomaani. Haluan hänen olevan mahdollisimman aito tilanteessa eikä vain joku joka on töissä!! Hän tosin heti sanoi perään, että kestää kyllä traumaattisen tilanteeni. Pakko myös sanoa palstalla liikkuville ääliöille (anteeksi sanavalintani), että tämä on täysin oma kokemukseni. Terapeutti joka on aito on löytö : )
- kyynelkin on tunnett
Ei tuo epätavallista ole. Oma terapeuttini itki kanssani, kun olen avautunut menneisyydestäni, veljeni kuolemasta yms.
Olen kiertänyt nuoruudessani monen monta hoitojaksoa eri terapeuttien kanssa ja luulen, että tämä viimeisin, joka eläytyi tunteisiini tulee auttamaan minua eniten eteenpäin. En ole yksin sittenkään suruni kanssa vaan voin avoimesti jakaa sen.- nähtyon45
joopa joo ihmehyysäämistä ja säälin hakua ulkopuoliselta ihmiseltä.
En todellakaan käsitä tuollaista analysointia.
jotkut naiset on itkuherkkiä eikä he ole sen empaattisempia kuin muutkaan..paremmin draamattaria. Näin ainakin minun työpaikassani.
Ja olen nainen enkä voisi sietää tuollaista vollottamista terapeutilta.
taidan olla outo lintu mutta minusta itkeminen on erittäin epäammattimaista. Ei ihme että nykyihmiset lappaa koko ajan terapeutilla vaikka elämä on ihan normaalia. En minäkään helpolla ole päässyt alkoholismia lapsuudessani väkivaltaa suhteessa jms ongelmia mutta en kuitenkaan kaipaa hyssyttelyä.
Elämä on mitä on ja itsestä se on kiinni miten siihen asennoituu. Jos haluaa parantaa tilannettaan niin asiat on kohdattava ja muutettava otettava vastuu. Ja nähtävä asiat oikeassa valossa ei se analysoinneilla korjaannu eikä ainakaan terapeutin itkuilla..hoh hoijaa. - Väärä painike
nähtyon45 kirjoitti:
jotkut naiset on itkuherkkiä eikä he ole sen empaattisempia kuin muutkaan..paremmin draamattaria. Näin ainakin minun työpaikassani.
taidan olla outo lintu mutta minusta itkeminen on erittäin epäammattimaista. Ei ihme että nykyihmiset lappaa koko ajan terapeutilla vaikka elämä on ihan normaalia. En minäkään helpolla ole päässyt alkoholismia lapsuudessani väkivaltaa suhteessa jms ongelmia mutta en kuitenkaan kaipaa hyssyttelyä.
Elämä on mitä on ja itsestä se on kiinni miten siihen asennoituu. Jos haluaa parantaa tilannettaan niin asiat on kohdattava ja muutettava otettava vastuu. Ja nähtävä asiat oikeassa valossa ei se analysoinneilla korjaannu eikä ainakaan terapeutin itkuilla..hoh hoijaa.Tuli kommenttiisi vahingossa peukku ylös, kun piti olla alas. :)
- Nähty on 45, vastaus
nähtyon45 kirjoitti:
Elämä on mitä on ja itsestä se on kiinni miten siihen asennoituu. Jos haluaa parantaa tilannettaan niin asiat on kohdattava ja muutettava otettava vastuu. Ja nähtävä asiat oikeassa valossa ei se analysoinneilla korjaannu eikä ainakaan terapeutin itkuilla..hoh hoijaa.Olet sikäli oikeassa, että mikäli selviät noilla keinoilla eteen päin niin OK! Mutta kun kaikki eivät selviä eikä onnistu itse rämpimään suostaan???
Mulla on hyväksikäyttötrauma ja pahimmassa oireiluvaiheessa vain oksensin, itkin ja valvoin yöt. Mitä luulisit minulle nyt kuuluvan, jos en olisi hakenut apua?
Menin niin huonoon kuntoon että jouduin tiputukseen, jotta säilyn hengissä. Enkä oksentanut ns. tahallani vaan sperma-haju-muisto mielessä laukaisi oksentelun.
Sairaalassa meni kyky kävellä ja kuvittele sitä hätää kun luulin olevani halvaantunut??
Olin 30 vuotias nainen (halvaantunut)
Sairaalahoidon lisäksi alkoi terapia ja vähitellen toivuin. Siihen on mennyt vuosia ja asunto-osakkeen hinta, MUTTA terveys on elämässä ykkösenä, luulisin!
Kun oivalsin ekan kerran etteivät kaikki kadulla liikkuvat miehet käy kimppuuni ja NÄIN puut oikean värisinä (aiemmin kaikki näytti mustanharmaalta) hypin ilosta pihassa ja katselin vain kauniita vihreitä puunlehtiä!!!! - fhgjkiulo
Nähty on 45, vastaus kirjoitti:
Olet sikäli oikeassa, että mikäli selviät noilla keinoilla eteen päin niin OK! Mutta kun kaikki eivät selviä eikä onnistu itse rämpimään suostaan???
Mulla on hyväksikäyttötrauma ja pahimmassa oireiluvaiheessa vain oksensin, itkin ja valvoin yöt. Mitä luulisit minulle nyt kuuluvan, jos en olisi hakenut apua?
Menin niin huonoon kuntoon että jouduin tiputukseen, jotta säilyn hengissä. Enkä oksentanut ns. tahallani vaan sperma-haju-muisto mielessä laukaisi oksentelun.
Sairaalassa meni kyky kävellä ja kuvittele sitä hätää kun luulin olevani halvaantunut??
Sairaalahoidon lisäksi alkoi terapia ja vähitellen toivuin. Siihen on mennyt vuosia ja asunto-osakkeen hinta, MUTTA terveys on elämässä ykkösenä, luulisin!
Kun oivalsin ekan kerran etteivät kaikki kadulla liikkuvat miehet käy kimppuuni ja NÄIN puut oikean värisinä (aiemmin kaikki näytti mustanharmaalta) hypin ilosta pihassa ja katselin vain kauniita vihreitä puunlehtiä!!!!do diin nyt minäkin painoin väärin. piti laittaa myös peukku alas. ;)
nähty on vastaajalle - sdghfh
Nähty on 45, vastaus kirjoitti:
Olet sikäli oikeassa, että mikäli selviät noilla keinoilla eteen päin niin OK! Mutta kun kaikki eivät selviä eikä onnistu itse rämpimään suostaan???
Kun oivalsin ekan kerran etteivät kaikki kadulla liikkuvat miehet käy kimppuuni ja NÄIN puut oikean värisinä (aiemmin kaikki näytti mustanharmaalta) hypin ilosta pihassa ja katselin vain kauniita vihreitä puunlehtiä!!!!Tottakai olit terapian tarpeessa mutta ei se näennäisterapia sinua auta kuten itkevä terapeutti. Ammattitaitoinen psykologi on mukana potilaan asioissa vahvasti ja auttaa häntä eteenpäin mutta itku ei ole todellakaan se keino.
Eikä se tarkoita kylmyyttä päinvastoin.
Olen työskennellyt vuosia moniammatillisessa tiimissä psykologien kanssa ja huomannut heidän olevan ns. normaali-ihmisiä huomattavasti psyykkisesti sairaampia.. Noin puolet heistä on ollut työkyvyttöminä työelämässä ja työkykyisten joukossa on ollut muutama muulla tapaa erittäin sairas. Lienee ammattiin hakeutumiskysymys. Uskomattomia tarinoita voisin kertoa!! Eräskin asui ja seurusteli usean eri naisen kanssa eri paikkakunnilla samanaikaisesti naisten tietämättä toisistaan, kaikki olivat menossa naimisiin saman herran kanssa. Suosittelenkin naispsykologia, jotta varmemmin saisi psykologin, joka ei ole itse psyykkisesti sairas, sillä tervettä miespuolista psykologia en ole vielä tavannut. Ja olen tavannut monta. Paras vaihtoehto olisi jutella hyvän ystävän kanssa, jolla on maalaisjärkeä ja elämänkokemusta!
- rautalankaterapiaa
Olen ollut pitkän terapiajakson naispsykologilla ja itsekin siis olen nainen. Kelan tukemana hoito on maksanut yli 15t euroa! Kallista keskusteluapua. Kuitenkin ajattelen, että ainoa mitä olisin todella tarvinnut ja mikä olisi ollut eheyttävä kokemus, olisi ollut turvallinen syli tai edes lämmin kosketus kipeimpien tunteitten käsittelyssä. Mutta se olisi kai ylittänyt terapeutin ammattisäännöt. Tai vaikka säännöt olisivat antaneet myöten, niin enhän sitä osannut pyytää. No en osannut, kun historiani on niin traumaattinen. Olen ollut niin traumojeni otteessa, etten vain pystynyt, vaikka tarpeeni tiedostin ja tiedän, että aikuisen ihmisen pitää pystyä ilmaisemaan tarpeensa (joku terapiakikka?)
- muluikukkukko
Siis ajatteleeko joku että hoitavan henkilön olisi parempi olla täysin tunteeton ja kylmä? Huh, ymmärrän jos mennään itkeen etten saanut tarpeeks viikorahaa mutta jos sattuis löytyyn suurempiakin vastoinkäymisiä?
- gbfhjklöä
Itkeminen ei aina tarkoita että joku olisi mukana täysillä minulla on ollut työkavereita jotka pillittää ihan vain hormonien viemänä milloin mistäkin syystä.
Välittäminen =itkua: ei pidä paikkaansa voi projisoida omia tunnetilojaan. Ja se ei ole tarpeen terapiassa. Välittäminen ja läsnäolo kyllä.
Kylmä tunteeton=ei itkuinen terapeutti; ei pidä paikkansa. Välittämistä ei tarvi osoittaa itkun keinoin
- yks kaks kolme vaan
Hukasssa on ammatillisuus jos ei kykene psykologi tai muu terapeutti pysymään kuosissaan . Ei ole ok jos asiakas joutuu terapoimaan terapeutti silloin on kuules kaikki nurinpäin ja ehkä syytä ohjata se terapeutti ammattiauttajan juttusille hakemaan itselleen kiireesti apua ja
asiakas hakemaan oikeutetusti itselleen uus terapeutti joka kykenee työhönsä - ei terapian tarpees
joo pitkään ja paljolla rahalla koulutettuja henkilöitä vaan toteamaan et ihminen on hullu ja kaikki juontaa lapsuudesta normaali ihminen tietää nuo luonnostaankin
- Kysyn psykologilta
Arvostan teikäläisiä ja työtänne, mutta miksi elävä koira on psykoterapeutin vastaanotolla mukana?
Pidän koirista minäkin mutta miksi koira on mukana? Eikö se siirrä potilaan huomion vain koiraan??? - Psykologi
Kysyn psykologilta kirjoitti:
Arvostan teikäläisiä ja työtänne, mutta miksi elävä koira on psykoterapeutin vastaanotolla mukana?
Pidän koirista minäkin mutta miksi koira on mukana? Eikö se siirrä potilaan huomion vain koiraan???En pitäisi itse koiraa vastaanotolla missään tapauksessa. Jos psykoterapeutti toimii "kummallisesti" on hyvä (uskaltaa) kysyä. Jos oma analyytikkoni olisi ottanut koiran vastaanotolle, olisin ollut hyvin ihmeissäni ja halunnut tietää miksi.
"Terapia"koiriakin taitaa olla,mutta silloin koira on mukana tilanteissa sovitusti ja niin, että kaikki ymmärtävät koiran mukanaolon tarkoituksen. Terapiakoiria vierailee esimerkiksi vanhainkodeissa. Psykoterpiaan ne eivät kuulu. - Kiitos vastauksestas
Psykologi kirjoitti:
En pitäisi itse koiraa vastaanotolla missään tapauksessa. Jos psykoterapeutti toimii "kummallisesti" on hyvä (uskaltaa) kysyä. Jos oma analyytikkoni olisi ottanut koiran vastaanotolle, olisin ollut hyvin ihmeissäni ja halunnut tietää miksi.
"Terapia"koiriakin taitaa olla,mutta silloin koira on mukana tilanteissa sovitusti ja niin, että kaikki ymmärtävät koiran mukanaolon tarkoituksen. Terapiakoiria vierailee esimerkiksi vanhainkodeissa. Psykoterpiaan ne eivät kuulu.Mä maksan nuoreni terapian ja ihmettelen tätä koiran mukana oloa? Nuori ei halua puhua mistään terapia-asioista minulle, eikä tieten tarvitsekaan.
Terapeutti (VET) oli kysynyt, saako koira olla mukana ja nuori oli sen hyväksynyt. Koira ei ole jokaisella istunnolla mukana.
Voisiko olla tällaista, kun nuori ei itke koskaan vaan pidättää kyynelet loputtomiin ja esittää pärjäävää ja kovaa??
Voisiko koira olla jokin kuoren murtaja?
Nuoreni käytös ja puhetapa on pehmennyt ja riitoja tulee harvemmin. Terapiasta on ollut hyötyä ja sen hän on itsekin myöntänyt.
Mietimme vain, kannattaako maksaa Kelan korvauksen jälkeen jatkoja. Tosin nuori haluaisi jatkaa juuri tällä naisella. Mitä me tehdään? - Miss Therapeutical
Kiitos vastauksestas kirjoitti:
Mä maksan nuoreni terapian ja ihmettelen tätä koiran mukana oloa? Nuori ei halua puhua mistään terapia-asioista minulle, eikä tieten tarvitsekaan.
Terapeutti (VET) oli kysynyt, saako koira olla mukana ja nuori oli sen hyväksynyt. Koira ei ole jokaisella istunnolla mukana.
Voisiko olla tällaista, kun nuori ei itke koskaan vaan pidättää kyynelet loputtomiin ja esittää pärjäävää ja kovaa??
Nuoreni käytös ja puhetapa on pehmennyt ja riitoja tulee harvemmin. Terapiasta on ollut hyötyä ja sen hän on itsekin myöntänyt.
Mietimme vain, kannattaako maksaa Kelan korvauksen jälkeen jatkoja. Tosin nuori haluaisi jatkaa juuri tällä naisella. Mitä me tehdään?Terapeutti oli selvästikin huolehtinut asiasta kysymällä nuorelta, että sopiiko koiran mukana oleminen, eli ihan hyvä juttu. Voi olla, että asia on niinkin yksinkertainen kuin että terapeutti ei halua pitää koiraa kotona yksin koko päivää ja jos se sopii asiakkaille, että koira on mukana, niin sittenhän asia on ilmeisen ok. Jos asia häiritsee sinua (tai nuorta), voit tietenkin ottaa asian puheeksi terapeutin kanssa.
Jos terapia on hyödyttänyt sekä sinun että nuoren mielestä, se on varmastikin ollut hyvä asia kaikin puolin.
Olen itse käynyt pitkän psykoterapian aikuisena ja ajattelen, että se oli panostus omaan elämääni ja terveyteen ja sillä tavalla myös tulevaisuuteeni.
Jos nuori haluaa jatkaa ja sinulla on mahdollisuus korvata terapiaa, niin voi olla, että se kannattaakin. Joskus se terapiakin täytyy tietenkin lopettaa ja nuori voi puhua asiasta varmasti halutessaan terapeutin kanssa. Kela korvaa maksimissaan kolme vuotta terapiaa, oletteko jo käyttäneet tuon ajan? - Psykologi
Kiitos vastauksestas kirjoitti:
Mä maksan nuoreni terapian ja ihmettelen tätä koiran mukana oloa? Nuori ei halua puhua mistään terapia-asioista minulle, eikä tieten tarvitsekaan.
Mietimme vain, kannattaako maksaa Kelan korvauksen jälkeen jatkoja. Tosin nuori haluaisi jatkaa juuri tällä naisella. Mitä me tehdään?Kertomasi selventää tilannetta. Lasten ja nuorten analyyttisissäkin psykoterapioissa käytetään enemmän ei-sanallisia keinoja tunneyhteyden saamiseen kuin yleensä aikuisilla. Joskus pelataan jotakin peliä, piirretään, käytetään joitakin materiaaleja itsen ilmaisuun. Koira ja eläimet yleensä herättävät usein tunteita, joiden ilmaisu voi helpottua eläimen kautta. Moni on joskus ollut tilanteessa, jossa eläimen läsnäolo on helpottanut muuten jäykkää tai jännittävää sosiaalista tilannetta (vaikka joku sukukokous).
Koira on kuitenkin myös ennakoimaton "elementti" psykoterpiaistunnolla. Koiran käyttäytyminen voi vaihdella ja vaatii siten molemmilta huomiota, joka olisi hyvä ensisijaisesti kuitenkin suunnata ihmisten välille. Joskus koira on mukana ja joskus ei: tietääkö nuori etukäteen milloin koira tulee mukaan? Itse olen kokenut, että istuntojen puitteiden on hyvä olla mahdollisimman vakiot: samat ulkoiset puitteet ja muuttuvana elementtinä vain kontakti.
Summa summarum: terapia vaikuttaa auttaneen ja jos nuori on siihen kiinnittynyt, niin eikö ole hyvä jatkaa ( jos vielä on tarvetta). Keskustele nuoren kanssa: te itse päätätte ja nuoren oma tunne on tärkein.
- Inhimillistä
On käynyt, siis terapeutille tuli kyyneleet silmiin, mutta asiat olivat sen verran kovaa kamaa (insesti, perheväkivalta, itsemurhayritys lapsena), että jos ei mitään liikahdusta olisi kuuntelijassa näkynyt, niin olisin pitänyt sitä robottina, enkä varmaan olisi halunnut avautua enempää. Kyseessä oli siis todella hyvä ja kokenut ammattilainen.
- käsitteet sekaisin
Mitenkään väheksymättä kokemuksiasi eikö sinun kuitenkin kannattaisi puhua insestin sijaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä, koska sana insesti ei ole synonyymi raiskauksille tai hyväksikäytölle.
Insesti on vain sana joka kuvaa verisukulaisten välistä seksiä ja aivan kuten normaalissakin seksissä, verisukulaisten välillä voi tapahtua raiskaus tai hyväksikäyttöä, tai kahden ihmisen omasta tahdosta tapahtuvaa rakastelua niinkuin normaalissa heteroseksissä.
Ethän käytä heteroseksistäkään sanaa raiskaus ja väitä heteroseksin olevan traumaattista?
- mistä pätevä?
Mistä löytyisi oikeanlainen terapeutti, joka olisi empaattinen ja ratkaisukeskeinen, pystyisi todella auttamaan. Olen tavannut erään terapeutin, joka vain antoi minun puhua. Itse ei kommentoinut juuri lainkaan. Hänestä ei ollut muuta apua kuin lääkeresepti.
- niinpä...
Ymmärrän hyvin sinua. Itselleni kävi samoin ja minusta se tuntui samalta kuin olisi puhunut seinille. Ei siinä halunnut avautua syvemmin...
- Pubipsykologi
Ai oot käynyt "terapeutilla tai psykologilla (mikäs se nyt olikaaan?)" ?
Sattuiko tämän epämääräisen tyypin vastaaottotila sijaitsemaan paikallisen ostoskeskuksen välittömässä läheisyydessä?
Ja tapahtuiko empaattinen vetistely tuopin äärellä siellä paikallisessa kaljakuppilassa? - terapiassa mäkin
Terapeutti auttaa löytämään tunneilmaisuja niille tunteille, joita asiakkaalta puuttuu. Hän itkee silloin kun olisi itkun paikka. Ei hän oikeasti itke, mutta herättääasiakkaan omaa tunneilmaisua siten.
- kuultu on
Terapeutti on myös ihminen, voi taivas hän on varmaan kokenut samaa kun sinä.................voitteko hoitaa toisianne?
- 098764ryuu
Joo. Heti, kun terapeutti maksaa mulle.
- Terapiatapaus
Pitäisi nyt ensin selvittää minkälainen psykoterapia kullekin sopii.
Psykodynaaminen/psykoanalyytinen ei sovi sellaisille, jotka haluavat terapeutin antavan ohjeita.
Sitten pitää hakea muita vaihtoehtoja: kognitiivinen, ratkaisukeskeinen jne.
Minä en halua terapeutin antavan minulle kotitehtäviä tai elämänohjeita, joten siksi psykodynaaminen on meikäläiselle ihan sopiva. Saan kyllä jotain neuvoja, jos pyydän.
Jos psykoterapeutti on pätevä (eikä muodollinen pätevyys aina kerro sitä, mutta todennäköisemmin kuin ei-muodollisesti pätevä), niin suuntausta tärkeämpää saattaa olla henkilökemia eli se miten terapentin kanssa synkkaa. Jos ei synkkaa, ei terapiasta tule mitään.
Edelleen olen sitä mieltä, ettei terapeutin tehtävä ole "mennä" asiakkaan/potilaan tunteisiin. Varsinkin masennuspotilas kokee ahdistavaksi sen, että muut ahdistuvat. Koskee sekä läheisiä että terapeuttia.- Hömppä vs tieto
Höpsistä! Nyt taisi kyllä mennä vähän väärin.
Minun kokemukseni mukaan analyytikot/psykodynaamiset terapeutit juuri antavat tulkintoja (eli minä tässä kerron sinulle mitä sinä ajattelet ja tunnet ja mitä sinussa ja elämässäsi tapahtuu) ja antavat ohjeita. Se ei siis sovi mielestäni kenellekään, joka haluaa tehdä omat tulkinnat ja johtopäätökset itse (koska ne ovat kuitenkin ne ns. oikeat: moni muukin ihminen kertoo toiselle miten asia on ja miten sen pitäisi olla, mutta yleensä tulkinta on naurettava pintaraapaisu kaikesta eikä se ole kokijan oma totuus vaan toisen tulkinta siitä koetusta totuudesta ).
Kognitiiviset (jossa kävin pitkän terapian) eivät tulkitse tai kerro asiakkaalle mitä milloinkin ovat tai tuntevat eivätkä tulkitse tai ohjeista. Siinä terapeutti kuuntelee ja on läsnä. Teapia etenee myös niin, että terapeutin kanssa yhdessä ratkotaan ongelmat ja samalla asiakas oppii ongelmanratkaisutaitoja ja selviytymiskeinoja (myös tunteisiin, muistoihin yms.) ihan jokapäiväisessä elämässä.
Minulla on kokemuksia molemmista - onko sinulla?
Ja vielä tuosta että mikä suuntaus sopii kenellekin.
Analyyttinen/psykodynaaminen suuntaus voi viedä terapiassa kävijältä helposti yli KYMMENEN vuotta. Olen kuullut tapauksista joissa terapia on kestänyt jopa 15 vuotta (ei sii analyysi vaan terapia).
Kognitiivinen pitkä terapia ei kestäne läheskään noin pitkään. Lyhyet terapiat ovat sitten asia erikseen. Ne ovat myös luonteeltaan hyvin erilaisia, mutta tutkimuksissa on todettu, että ne vaikuttavat myös hyvin.
Eri koulukunnat ovat perinteisesti "riidelleet" siitä, mikä on "oikea" suuntaus. Käymällä yhden tai pari kertaa jonkun vastaanotolla, huomaa kyllä, mikä ei tunnu oikealta ja mikä tuntuu. Sen takia voi ollakin, että persoona ja terapeutin oma työskentelytapa voi painaa enemmän kuin suuntautuminen. - Terapiatapaus
Hömppä vs tieto kirjoitti:
Höpsistä! Nyt taisi kyllä mennä vähän väärin.
Minun kokemukseni mukaan analyytikot/psykodynaamiset terapeutit juuri antavat tulkintoja (eli minä tässä kerron sinulle mitä sinä ajattelet ja tunnet ja mitä sinussa ja elämässäsi tapahtuu) ja antavat ohjeita. Se ei siis sovi mielestäni kenellekään, joka haluaa tehdä omat tulkinnat ja johtopäätökset itse (koska ne ovat kuitenkin ne ns. oikeat: moni muukin ihminen kertoo toiselle miten asia on ja miten sen pitäisi olla, mutta yleensä tulkinta on naurettava pintaraapaisu kaikesta eikä se ole kokijan oma totuus vaan toisen tulkinta siitä koetusta totuudesta ).
Kognitiiviset (jossa kävin pitkän terapian) eivät tulkitse tai kerro asiakkaalle mitä milloinkin ovat tai tuntevat eivätkä tulkitse tai ohjeista. Siinä terapeutti kuuntelee ja on läsnä. Teapia etenee myös niin, että terapeutin kanssa yhdessä ratkotaan ongelmat ja samalla asiakas oppii ongelmanratkaisutaitoja ja selviytymiskeinoja (myös tunteisiin, muistoihin yms.) ihan jokapäiväisessä elämässä.
Minulla on kokemuksia molemmista - onko sinulla?
Ja vielä tuosta että mikä suuntaus sopii kenellekin.
Analyyttinen/psykodynaaminen suuntaus voi viedä terapiassa kävijältä helposti yli KYMMENEN vuotta. Olen kuullut tapauksista joissa terapia on kestänyt jopa 15 vuotta (ei sii analyysi vaan terapia).
Kognitiivinen pitkä terapia ei kestäne läheskään noin pitkään. Lyhyet terapiat ovat sitten asia erikseen. Ne ovat myös luonteeltaan hyvin erilaisia, mutta tutkimuksissa on todettu, että ne vaikuttavat myös hyvin.
Eri koulukunnat ovat perinteisesti "riidelleet" siitä, mikä on "oikea" suuntaus. Käymällä yhden tai pari kertaa jonkun vastaanotolla, huomaa kyllä, mikä ei tunnu oikealta ja mikä tuntuu. Sen takia voi ollakin, että persoona ja terapeutin oma työskentelytapa voi painaa enemmän kuin suuntautuminen."Minun kokemukseni mukaan analyytikot/psykodynaamiset terapeutit juuri antavat tulkintoja (eli minä tässä kerron sinulle mitä sinä ajattelet ja tunnet ja mitä sinussa ja elämässäsi tapahtuu) ja antavat ohjeita. "
Ei ole kyllä tainnut psykoterapeutti olla pätevä.
"Teapia etenee myös niin, että terapeutin kanssa yhdessä ratkotaan ongelmat ja samalla asiakas oppii ongelmanratkaisutaitoja ja selviytymiskeinoja (myös tunteisiin, muistoihin yms.) ihan jokapäiväisessä elämässä."
Eikös tuo ole neuvojen ja ohjelden antamista (vaikka yhdessä)? Ja tiettyjen "ongelmanratkausitatojen" opettelua
Minä haluan opetella rakaisemaan asian ihan itse, oma tavallani, enkä opetellulla ja ennakolta shapluunoilla "elämähallinnalla".
Voisit myös perehtyä kognitiivisen psykologian ja psykoterapian teoriaan, niin tietäisi, sen takana olevan idean (=potilas ajattelee väärin eli pitää saada potilas ajattelemaan oikein esim. positiivisesti)
Olen käynyt useamman sortin psykoterapiassa, joten jotain hajua asiasta on.
On ollut huonoja terapeutteja, myös psykodynaamisia, mutta viime kädessä psykodynaaminen on meikäläiselle oikea. Ja olen käynyt kolme vuotta.
Ykkösasia on henkilökemia ja kakkosasia terapeutin todellinen pätevyys ja kolmantena psykoterapiasuuntaus.
Kognitiivisesta on varmasti apua, mutta minusta sen ihmiskäsitys on hyvin epäilyttävä ja se pohjautuu behaviorismiin, jonka mukaan ihminen on ehdollistettavissa kuin Pavlovin kuuluisat koirat. Psykoanalyyttisessä on omat mustat pisteensä, mutta arvostan siinä minän, ihminen yksilöllisyyden arvostamista, terapeutilla ei pitäisi olla ratkaisuja tai ratkaisumalleja valmiina, vaan ne omat voimavarat kaivetaan ja ratkaistaan ongelmat itse.
Karkeasti ottaen voi sanoa, että kognitiivinen psykoedukaatiota ei oppimista ja psykoanalyysi/psykodynaaminen on itsensä kaivelemista ja voimavarojen hakemista/vapauttamista.
- kokemus.....
Kävin puolison kanssa muutama kuukausi sitten erään tunnetun., arvostetun ja hyvänä pidetyn järjestön terapeutin vastaanotolla kyseisen järjestön tiloissa, henkilö oli psykoterapeutti ainakin. Tarkoitus oli purkaa eräs vanha "solmu", joka häiritsi sen hetkistä elämää ja parisuhdettakin.
Mies totesi jälkeenpäin, ettei siellä ollut edes sitä nenäliinapakettia, mikä yleensä terapeuttien vastaanottohuoneissa pöydällä on. Pikkusievää kyllä oli.
Minä päätin kertoa muutaman vuoden takaisesta tapauksesta ja niistä tunteista, joita tapahtuma herätti minussa henkilöä X kohtaan. X oli tapahtumahetkellä teini-ikäinen.
Terapeutti pysyi ulkoisesti tyynenä, pidättyvänä, tikkujäykkänä istuen sai sanottua: "voin sanoa, että nyt minua ahdistaa - tämä ahdistaa minua". Hän pohti viranomaisilmoituksen tekemistä.
Huudahdin, että kuinka voin täällä kertoa monta vuotta vanhoista asioista, tapahtumista ja tunteista, jos minun pitää pelätä että sinä teet meistä viranomaisilmoituksen (lastens.ilmoituksen). Terapeutin olemus ja ilme kertoivat, että hän piti sitä täysin oikeutettuna.
Jouduimme miehen kanssa vakuuttelemaan, että arki on aivan tavallista ja minun toiminta X:ää kohtaan myös tuolloin vuosia sitten oli asiallista, enkä vahingoittanut tms.
Kerroimme myös perhepalaverista, jossa paikalla oli mies ja X, ja jonka minä olin kokenut turhauttavana. Terapeutin vastareaktio oli, että tilanne on ollut minun kannalta aggressiivinen ja hyökkäävä ja X:lle uhkaava tilanne. Mies sitten taas vakuttelemaan, että tilanne oli mennyt rauhallisesti ja hän oli kokenut sen hyvänä keskusteluna.
Terapeutti kysyi hyökkäävästi, miksi me hänen vastaanotollaan olemme ja mitä kuvittelemme sieltä saavamme?! Minä sopertelin jotain minun ja miehen kommunikointiongelmista, ja terapeutti hyökkäsi: "Ihan hyvin hän minun mielestäni tuntuu ymmärtävän mitä sinä sanot!" Siis jopa mies on tietoinen, että yksi meidän parisuhteemme ongelmista on kommunikointi, emme ymmärrä toistemme "kieltä", ja tämä on ollut meillä ongelmana alusta alkaen. Tilanteiden kriisiytyessä myös tämä ongelma on esteenä toisen ymmärtämiselle. Mutta alle tunnin istuttuamme psykoterapeutti perheterapeutti oli sitä mieltä, että ihan hyvinhän tuo mies ymmärtää mitä minä sanon!!
- ja kotona taas riidan tullessa mies karjuu, ettei hän tajua mistä minä puhun!!
Terapeutti myös oli sitä mieltä, että MINÄ tarvitsen yksilöterapiaa. Sanoin, että voin mennä, mutta MEIDÄN ONGELMAT eivät johdu mistään minun lapsuustraumasta tämä ei ole MINUN ongelma, vaan PARISUHDEONGELMA, joka on alkanut miehen käytöksestä ja toiminnasta.
Jopa sellainen asia, kuin että meillä oli lämmitysöljy lopussa ja ruuhan takia öljytilausta piti odottaa, iso talomme oli viileä koska sähkölämmitys ei ollut aivan riittävä - tämäkin sai terapeutin järkyttymään ja taas jouduimme vakuuttelemaan, että emme kulje kolme vaatekertaa yllämme vaan kotona on vain normaalia viileämpää ja öljyä on luvattu toimittaa xx mennessä.
Lopuksi terapeutti kysyi, milloin tulemme seuraavalle käyntiajalle. Lupasimme varata ajan toimiston kautta.
Mietimme miehen kanssa, kuinka kummassa tällainen terapeutti voi kuunnella esim. pedofiliaa kokeneiden aikusiten kertomuksia, perheväkivaltaa kokeineita tai alkoholistitaustaisten muistelmia. Miten hän suhtautuu vaikkapa mieheen, perheenisään, joka on alkoholisti ja istuu vastaanotolla vaimonsa kanssa tarkoituksena pelastaa liitto ja hoitaa mies - tai jos se alkoholisti-öykkäri olisikin perheen äiti!?!
Käynnin jälkeen olin itse todella ahdistunut.- Papillon Merveilleux
Et kertonut, mikä tuo "solmu" oli, mutta ilmeisesti se oli kuitenkin sellaista, jonka takia perheterapeutti olisi voinut toimia terapian ulopuolellakin eli esim. lastensuojelutapaus. Ajatteletko ja tuntuuko sinusta siltä, että lapsia ei tulisi suojella?
Terapiassa ei käydä vain yhtä kertaa koska siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Terapia vaatii aikaa ja lyhyetkin terapiat ovat aina 10-20 kertaa, pitkät taas vuosi, kaksi tai enemmän (riippuen monesta asiasta).
Kerroit, että sinua ahdisti terapian jälkeen. Mikä sinua ahdisti? Terapeutti sanoi kertomasi mukaan, että häntä ahdisti tämä asia, jota kuvasit "solmuksi". Ehkä se todella oli ahdistava asia.
Psykoterapeutit koulutetaan pohjakoulutuksen (esim. psykiatri, psykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja) jälkeen terapiatyöhön, jolloin he käyvät myös oman terapiansa. Koulutus (ja oma terapia) takaavat tietyn tason terapiatyöhön. Terapeutit ovat varmasti valmiita kuuntelemaan monenlaisia kertomuksia. Sitten on vielä terapeutteja, jotka ns erikoistuvat esimerkiksi seksuaalista hyväksikäyttöä kokeneiden ihmisten terapiointiin.
Oma psykoterapia ei ole varmasti kenellekään pahaksi, koska siinä voi saada lisää itsetuntemusta ja päästä eroon monenlaisista traumoista ja oireista. Jotkut pariskunnat käyvät omassa terapiassa sekä parisuhdeterapiassa, koska niissä hoidetaan eri asioita. Joskus toisen yksilöterapiakin voi auttaa.
- Sinde vm-82
Näissä katsotaan samalla vähän eleistöjä:
"Ei siis enää suunliikeratoja ja reinkarnaatiota."
Mitään uhreja ja puhumista ei saa ottaa.
Uskovaiset on ottaneet vahingossa uhreja sairaalassa. - -aloittaja-
Siis jotkut ovat käsittäneet täällä ihan VÄÄRIN...)=
En minä ole käynyt terapeutilla ja siksi kysynkin onko teiltä jotka ovat käyneet...
huoooh- Sarabelle
Viestintä on ihmisten välillä vaikeaa, koska jokainen tekee viestistä oman tulkintansa, johon vaikuttaa esim. tulkitsijan tiedollinen taso, omat kokemukset na niiden vaikutus sekä kyky tulkita esim. tunneviestintää.
Mutta onneksi voimme opetella tätäkin ja voit kertoa, mitä sinä tarkoitit.
- mullekintapahtunut
Mulle sattui niin, että valittaessani kaikesta mahdollisesta terapeutti purskahti itkuun. Olin hyvin hämilläni. Pikkulinnut sitten kertoivat, että hänellä oli takanaan vaikea avioero, joten se selitti asiaa. En silti pidä tunteiden näyttämistä pahana. Ehkä jokin kertomasi asia oli hänen mielestään itkettävän vaikea.
- uuduubiduu
Asian vierestä . mutta: en pidä nimimerkistä psykologi. Ammatti-ihmiset eivät tätä palstaa käytä.Lukevat ehkä joskus, mutta eivät kommentoi. Nimimerkki on siis harhaanjohtava.
- Psykologi
uuduubiduu kirjoitti:
Asian vierestä . mutta: en pidä nimimerkistä psykologi. Ammatti-ihmiset eivät tätä palstaa käytä.Lukevat ehkä joskus, mutta eivät kommentoi. Nimimerkki on siis harhaanjohtava.
Kuka sinulle on sanonut, että me ammatti-ihmiset emme kommentoisi? Annat harhaanjohtavaa käsitystä.
"Psykologi" on lain suojaama ammattinimike, jonka väärä käyttö on rangaistava teko. Psykologi-ammattinimikettä saa käyttää vain, jos täyttää Valviran (sosiaali- ja terveysalan lupa ja valvontavirasto) asettamat kriteerit. Jos joku käyttää täällä nimimerkkiä psykologi, psykiatri tai psykoterapeutti, hän tekee rikoksen. Olen psykologi (valmistunut Helsingin yliopistosta) vuonna 89.
- Totuuskomissio =D
Psykologi:
Miksi haluat esiintyä tällä palstalla tuolla nimikkeellä? Haluatko pönkittää omaa ammatillista egoasi? Jos oikeasti toimisit hyvän tavan mukaisesti niin kertoisit myös ammattinimikkeen lisäksi nimesi. Kertomalla vain, että olet psykologi, kerrot itse asiassa vain sen, että et todella voi seisoa ammattinimikkeesi takana vaan teet tuota "työtäsi" nimettömänä. Hieman arveluttavaa.
Lukijoille saattaa jäädä vastaukseistasi myös sellainen mielikuva, että edustat ns. totuutta psykologiasta. Jos haluat kommentoida asioita täällä yksityishenkilönä, niin silloin suosittelen käyttämään muuta ninimerkkiä. Ammattipiireille on myös varmasti omat keskustelukanavat, esim. Psykologiliitossa.
Suoraan sanottuna minulle tulee hieman epämiellyttävä mielikuva juurikin ikävästä ja hämärästä puuhasta, kun käytät tuota nimimerkkiä. (Katso psykiartian uhrit -ketju).
Kukaanhan ei voi myöskään tarkistaa, oletko todella psykologi, koska emme tiedä nimeäsi. Emme tietenkään voi vaatia sinua paljastamaan nimeäsi täällä, joten kysymys jää joka tapauksessa auki.
Minun mielestäsi sinun kannattaisi harkita vielä kerran tuota nimimerkkiä.- Psykologi
Kiitos palautteesta. En ole täällä töissä enkä edusta koko ammattikuntaa, vaan vain itseäni. Uskon jokaisen ymmärtävän sen. Ei kukaan, eikä minkään ammattikunnan edusta voi sanoa mitään, jos harteille laitetaan kaikkien saman ammatin edustajien edustus. Ei se niin voi mennä. Täällä esiintyy sitäpaitsi muitakin ammatteihin viittaavia nimimerkkejä.
Esiinnyn tällä nimimerkillä,koska olisi hieman vaikeaa keskustella millaista on tehdä psykologin työtä, millaisia ovat käytännöt tai esimerkiksi miksi terapeuttikin voi itkeä ilman, että lukijat pohtisivat "millä kokemuksella nimimerkki (vaikka nimimerkki) Marikki väittää tietävänsä millaista on olla psykologi. Nimimerkki kertoo lähtökohtaani. Minulla lienee oikeus esiintyä nimimerkillä, niin kuin muillakin.
Psykologiliiton keskustelupalsta on sisäpiiripalsta. Ei siellä voi kohdata näitä samoja (mielstäni mielenkiintoisia) ajatuksia kuin täällä.
Ymmärrän sinun ajatuksiasi, mutta olen ollut täällä vilpittömällä mielellä. Tarkoitus ei ole ollut hämmentää tai pahoittaa kenenkään mieltä. Ehkä tänne ei sinun mielestäsi mahdu kaltaistani. - Myrsky9847823
Psykologi kirjoitti:
Kiitos palautteesta. En ole täällä töissä enkä edusta koko ammattikuntaa, vaan vain itseäni. Uskon jokaisen ymmärtävän sen. Ei kukaan, eikä minkään ammattikunnan edusta voi sanoa mitään, jos harteille laitetaan kaikkien saman ammatin edustajien edustus. Ei se niin voi mennä. Täällä esiintyy sitäpaitsi muitakin ammatteihin viittaavia nimimerkkejä.
Esiinnyn tällä nimimerkillä,koska olisi hieman vaikeaa keskustella millaista on tehdä psykologin työtä, millaisia ovat käytännöt tai esimerkiksi miksi terapeuttikin voi itkeä ilman, että lukijat pohtisivat "millä kokemuksella nimimerkki (vaikka nimimerkki) Marikki väittää tietävänsä millaista on olla psykologi. Nimimerkki kertoo lähtökohtaani. Minulla lienee oikeus esiintyä nimimerkillä, niin kuin muillakin.
Psykologiliiton keskustelupalsta on sisäpiiripalsta. Ei siellä voi kohdata näitä samoja (mielstäni mielenkiintoisia) ajatuksia kuin täällä.
Ymmärrän sinun ajatuksiasi, mutta olen ollut täällä vilpittömällä mielellä. Tarkoitus ei ole ollut hämmentää tai pahoittaa kenenkään mieltä. Ehkä tänne ei sinun mielestäsi mahdu kaltaistani."Psykologiliiton keskustelupalsta on sisäpiiripalsta. Ei siellä voi kohdata näitä samoja (mielstäni mielenkiintoisia) ajatuksia kuin täällä."
Käytkö sinä viihdyttämässä täällä itseäsi?
Aika inhottavaa, jos olet todella psykologi. - Tyyntä on
Myrsky9847823 kirjoitti:
"Psykologiliiton keskustelupalsta on sisäpiiripalsta. Ei siellä voi kohdata näitä samoja (mielstäni mielenkiintoisia) ajatuksia kuin täällä."
Käytkö sinä viihdyttämässä täällä itseäsi?
Aika inhottavaa, jos olet todella psykologi.Eikö keskustelut sinun mielestäsi ole mielnkiintoisia. Eivätkö toisten ajatukset ole sinusta mielnkiitoisia? Aika inhottava asenne sinulla itselkläsi.
- Myrsky9847823
Tyyntä on kirjoitti:
Eikö keskustelut sinun mielestäsi ole mielnkiintoisia. Eivätkö toisten ajatukset ole sinusta mielnkiitoisia? Aika inhottava asenne sinulla itselkläsi.
"Eivätkö toisten ajatukset ole sinusta mielnkiitoisia?"
Minun ajatukseni eivät taida ainakaan sinusta olla mielenkiintoisia. Et taida myös pahemmin välittää niistä.
Täällä keskustelevat ovat usein sisältä rikki ja hakevat vertaistukea. Minusta se, että "psykologi" viihdyttää itseään lukemalla täällä mielenkiintoisia ajatuksia, on oksettavaa. - tapsa808
Psykologi kirjoitti:
Ymmärrän sinun ajatuksiasi, mutta olen ollut täällä vilpittömällä mielellä. Tarkoitus ei ole ollut hämmentää tai pahoittaa kenenkään mieltä. Ehkä tänne ei sinun mielestäsi mahdu kaltaistani.QUOTE: "Kiitos palautteesta. En ole täällä töissä enkä edusta koko ammattikuntaa, vaan vain itseäni. Uskon jokaisen ymmärtävän sen. Ei kukaan, eikä minkään ammattikunnan edusta voi sanoa mitään, jos harteille laitetaan kaikkien saman ammatin edustajien edustus. Ei se niin voi mennä."
Ketä muuta täällä voi edustaa kuin itseään?
QUOTE: "Täällä esiintyy sitäpaitsi muitakin ammatteihin viittaavia nimimerkkejä."
Jos haluaa esiintyä oikeana psykologina, olisi syytä esiintyä koko nimellä, kasvokuvalla ja yhteystiedoilla. Rekisteröityneenä. En tiedä sopisiko sellainen suomi24:n käytäntöön - käsittääkseni tämä on pikemminkin huvittelu- ja deittifoorumi sekä paineidenpurkupaikka.
Ammattilainen, just joo. Veikkanpa, että olet joku itseoppinut terapeutti. Sellaisiakin kuulemma on. Vaikka olisitkin psykologi, ei se vielä tarkoita, että olisit koskaan tavannut mielenterveysongelmaisia nuoria.
QUOTE: "Esiinnyn tällä nimimerkillä,koska olisi hieman vaikeaa keskustella millaista on tehdä psykologin työtä, millaisia ovat käytännöt tai esimerkiksi miksi terapeuttikin voi itkeä ilman, että lukijat pohtisivat "millä kokemuksella nimimerkki (vaikka nimimerkki) Marikki väittää tietävänsä millaista on olla psykologi"
Millä kokemuksella? No, varmaankin terapeuttina toimisen kokemuksella.
QUOTE: "Nimimerkki kertoo lähtökohtaani. Minulla lienee oikeus esiintyä nimimerkillä, niin kuin muillakin."
Ei suomi24:ään kirjoittessa tarvitse painottaa oikeuttaan esiintyä nimimerkillä. Sehän on itsestäänselvyys. Ei minun tarvitse julistaa oikeuttani esiintyä nimimerkillä "tapsa", eikä aloittajan tarvitse julistaa oikeuttaan esiintyä nimimerkillä "haluan tietää"
QUOTE: "Psykologiliiton keskustelupalsta on sisäpiiripalsta. Ei siellä voi kohdata näitä samoja (mielstäni mielenkiintoisia) ajatuksia kuin täällä."
Eikö pelkkä lukeminen riitä?
QUOTE: "Ymmärrän sinun ajatuksiasi, mutta olen ollut täällä vilpittömällä mielellä. Tarkoitus ei ole ollut hämmentää tai pahoittaa kenenkään mieltä. Ehkä tänne ei sinun mielestäsi mahdu kaltaistani."
Nytpä arvaan! Olet samaa sakkia kuin (laillisesti) lyhytterapiaa harjoittava sukulaistätini, joka kohteli minua 30-vuotiaanakin kuin pikkupoikaa tai vajaaälyistä. Joka viikonloppu tarjosi omaa seuraansa ja halusi niin kovasti auttaa. Pyrki murtamaan minun oman tahtoni. Niinpä tyttöihin tutustuminen ja seurustelu jäivät kokematta, kun jouduin aina alistumaan autettavaksi. Lopulta kuppi meni nurin, ja käskin sen lehmän painua helvettiin. Tästä johtuu murhanhimoni naispsykologeja kohtaan.
Tietysti on sekin mahdollisuus, että et pidäkään masennuksesta kärsiviä miehiä vajaaälyisinä tai lapsina, joilla pitää kertoa mitä saa ajatella ja tuntea.
- Psykologi vai ei?
"Ehkä tänne ei sinun mielestäsi mahdu kaltaistani."
Aika pitkälle vedettyjä päätelmiä teit. Huomautan vielä myös, että tuo oli sinun oma päätelmäsi, en kirjoittanut mitään tuollaista.
Etkä tainnut aivan ymmärtää mitä tarkoitin joten selvennän vielä.
En kehottanut sinua poistumaan palstalta vaan miettimään tuota nimimerkkiäsi.
Emme joka tapauksessa edelleenkään tiedä, oletko todella psykologi. Emme myöskään saa asiasta varmuutta jatkossakaan.- tapsa808
Mielestäni olisi varsin suotavaa, että tuo psykologi ymmärtäisi oma-aloitteisesti poistua täältä. Täällä on jo tarpeeksi kaikenlaisia Jeesus- ja Raamattu-julistajia sekä muita paremmin tietäviä häiriköimässä. Toki jos ruova psykologi tuntee tarvetta, joudumme sietämään uutta häirikköryhmää: ymmärtäjät.
- juu ei kyllä
Onko se sallittua? =D
No eiköhän he saa liikuttua siin mis sinäkin masentua.
Mutta ammattimaista se ei ole.
Mut puhumme ammattikunnasta joka
polttaa kynttilää molemmista päistä ,joten ei mikään ihme
Itsemurhatilastoissa ne tulee heti hammaslääkärin ja
rakakudenammatilaisen jälkeen. - iidaaaa
Ainoa terapeutti jolla olen ollut on koulupsykologi ja kun se laitto mut puhumaan isin alkoholismista ni kyl se pikkasen itki.. Niinkuin itsekin tein.
- dvgh
Minusta ainakin oli todella koskettavaa nähdä miten psykologini myötäeli siinä mitä kerroin ja vaikutti aidosti koskettuneelta kertoessani surullisia juttuja. Se lämmitti minua. Tuntui kuin joku ensimmäistä kertaa välitti minusta ja asioistani. Aivan ihanaa kun on tälläisiä ammattiauttajia!!!!
- rtyjruy
Jumalauta terapeutti ei saa itkeä. Sen on istuttava kuin Tonninseteli-mies: kuunneltava ilmeettä ja eleettä ja sen jälkeen sanottava: Aasia kunnossa, ja seuraava potilas!
- kuhannyihmettelen
Ole ollut, useammallakin, ja en voi sitä sietää! Eri asia, ehkä, jos mua itseänikin itkettäisi, mutta kun ei itketä. Osaan kyllä hyvin pitää tunteeni pois kerronnastani ja pystyn puhumaan hyvin vaikeistakin/tunnepitoisista asioista hyvinkin coolina, mutta ei se silti "oikeuta" hoitavaa tahoa itkemään, saa toki empaattinen olla, mutta ilman kyyneliä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1492149
- 1211455
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v3351248Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1401190Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni651165IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk31161- 1411149
- 491099
Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast470967Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet98965